Als het opgetekende je niet aanstaat is de betreffende schrijver voor jou dan altijd meteen maar een riooljournalist?.Neefkens schreef: Gaan we het nu als feit brengen? En dat dan aangedragen door riooljournalisten als Genee en gefrustreerde spelers?
Er zijn meer dan genoeg mensen die uren over voetbal kunnen bomen maar inhoudelijk niets zinnigs zeggen. En je bezig houden met spelregels betekent helemaal niet dat je het tactisch inhoudelijke gedeelte onder de knie hebt.Neefkens schreef: Ik kan me ook heel andere verhalen herinneren over Marco die uren over voetbal kan bomen, die zich zelfs bezig houdt met spelregels en alles wat te maken heeft met voetbal.
Het is inderdaad opvallend dat Van Basten op voetbaltactisch gebied eigenlijk nooit wat interessants (om zijn eigen stopwoord te gebruiken) te melden heeft. Nooit komt hij naar aanleiding van een wedstrijd eens met een tactisch inhoudelijke opmerking dat je zegt van "verrek, dat was me nou niet opgevallen, maar daar zit wat in".
Mensen als Blind (met name hij doorziet het spelletje erg goed en kan een en ander ook prima verwoorden), Hiddink, Jol, Van Marwijk, Van Gaal en Koeman, om er maar een paar te noemen, kunnen dat wel. Ja, zelfs in het abracadabra van Cruijff zitten als je heel goed luistert ook regelmatig zeer zinnige tactisch inhoudelijke opmerkingen.
Zij zien en vertellen dingen die een gewone voetballiefhebber niet (meteen) ziet. En voegen dus in hun analyses daadwerkelijk wat toe.
De vraag is nu of Van Basten ons geen deelgenoot van zijn inzichten wil maken of het op tactisch vlak gewoon niet ziet. Ik denk eerlijk gezegd het laatste. Heb ook een vermoeden hoe dat komt.
In tegenstelling tot spelers als Cruijff, Blind en Koeman is de voetballer Van Basten nooit bezig geweest met het functioneren van het team als geheel. Van Basten speelde altijd zijn eigen wedstrijd, richtte zich louter op het maken van zijn goals en that's it. Een pure individualist.
Terwijl genoemde spelers veel meer bezig waren met het algeheel teambelang. Cruijff was een echte leider en bemoeide zich tijdens de wedstrijd altijd overal mee. Liet, deels door zijn voetbalkwaliteiten, maar ook wel degelijk door voortdurende aanwijzingen, spelers individueel en dus ook het team als geheel beter functioneren. Terwijl spelers als Blind en Koeman (en ook wel Jol) mede door hun positie als opbouwende libero voortdurend bezig waren een wedstrijd tactisch te lezen en de ploeg in dat opzicht (bij) te sturen. Zij fungeerden als verlengstuk van de coach in het veld. Zo hebben zij zich min of meer in de praktijk getraind en bekwaamd op tactisch inzicht.
Van Basten heeft dat nooit hoeven en volgens mij ook niet willen doen.