Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jim

Bericht door Jim » ma sep 22, 2008 10:19 pm

Neefkens schreef: Gaan we het nu als feit brengen? En dat dan aangedragen door riooljournalisten als Genee en gefrustreerde spelers?
Als het opgetekende je niet aanstaat is de betreffende schrijver voor jou dan altijd meteen maar een riooljournalist?.
Neefkens schreef: Ik kan me ook heel andere verhalen herinneren over Marco die uren over voetbal kan bomen, die zich zelfs bezig houdt met spelregels en alles wat te maken heeft met voetbal.
Er zijn meer dan genoeg mensen die uren over voetbal kunnen bomen maar inhoudelijk niets zinnigs zeggen. En je bezig houden met spelregels betekent helemaal niet dat je het tactisch inhoudelijke gedeelte onder de knie hebt.
Het is inderdaad opvallend dat Van Basten op voetbaltactisch gebied eigenlijk nooit wat interessants (om zijn eigen stopwoord te gebruiken) te melden heeft. Nooit komt hij naar aanleiding van een wedstrijd eens met een tactisch inhoudelijke opmerking dat je zegt van "verrek, dat was me nou niet opgevallen, maar daar zit wat in".
Mensen als Blind (met name hij doorziet het spelletje erg goed en kan een en ander ook prima verwoorden), Hiddink, Jol, Van Marwijk, Van Gaal en Koeman, om er maar een paar te noemen, kunnen dat wel. Ja, zelfs in het abracadabra van Cruijff zitten als je heel goed luistert ook regelmatig zeer zinnige tactisch inhoudelijke opmerkingen.
Zij zien en vertellen dingen die een gewone voetballiefhebber niet (meteen) ziet. En voegen dus in hun analyses daadwerkelijk wat toe.
De vraag is nu of Van Basten ons geen deelgenoot van zijn inzichten wil maken of het op tactisch vlak gewoon niet ziet. Ik denk eerlijk gezegd het laatste. Heb ook een vermoeden hoe dat komt.
In tegenstelling tot spelers als Cruijff, Blind en Koeman is de voetballer Van Basten nooit bezig geweest met het functioneren van het team als geheel. Van Basten speelde altijd zijn eigen wedstrijd, richtte zich louter op het maken van zijn goals en that's it. Een pure individualist.
Terwijl genoemde spelers veel meer bezig waren met het algeheel teambelang. Cruijff was een echte leider en bemoeide zich tijdens de wedstrijd altijd overal mee. Liet, deels door zijn voetbalkwaliteiten, maar ook wel degelijk door voortdurende aanwijzingen, spelers individueel en dus ook het team als geheel beter functioneren. Terwijl spelers als Blind en Koeman (en ook wel Jol) mede door hun positie als opbouwende libero voortdurend bezig waren een wedstrijd tactisch te lezen en de ploeg in dat opzicht (bij) te sturen. Zij fungeerden als verlengstuk van de coach in het veld. Zo hebben zij zich min of meer in de praktijk getraind en bekwaamd op tactisch inzicht.
Van Basten heeft dat nooit hoeven en volgens mij ook niet willen doen.

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 23, 2008 10:18 pm

Volgende off-the-record-verhaal: het zou niet boteren tussen Van Basten en Gabri. Gabri zou geen vertrouwen voelen. (Sportweek)
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 23, 2008 10:30 pm

Ik zei toch voorafgaand aan het seizoen dat ik verwachtte dat Gabri het kind van de rekening zou worden?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 10:35 pm

Jammer dat het dan niet normaal kan als het klopt, toch weer de zoveelste speler die geen vertrouwen voelt bij van Basten. Als ie niet in zn visie past laat ie je volgens mij ook gewoon aan je lot over heb ik het idee.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 23, 2008 10:37 pm

Hoe weet jij nou wat er is gebeurd?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 10:50 pm

Dat weet ik niet, het valt me alleen op.. Van Bommel, RvN, Gabri.. Aissati twijfelgevalletje.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 23, 2008 10:51 pm

Van Basten is absoluut niet handig met z'n 'wisselspelers', maar het kan natuurlijk ook zo nu en dan van de andere kant komen. Reserves zeuren nu eenmaal meer dan basisspelers.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di sep 23, 2008 10:54 pm

Ja is waar al lijkt Gabri me absoluut geen zeurpiet eerlijk gezegd.

Jim

Bericht door Jim » di sep 23, 2008 11:30 pm

brigade zuid schreef:Ja is waar al lijkt Gabri me absoluut geen zeurpiet eerlijk gezegd.
Hij lijkt mij ook geen moeilijke jongen maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat hij op mij overkomt als een uitstekende, volwassen prof.
Geen wereldspeler maar wat mij betreft wel de meest complete, all-round middenvelder van Ajax. Eigenlijk de enige middenvelder die in de meeste wedstrijden een acceptabel niveau haalt.

999

Bericht door 999 » wo sep 24, 2008 12:34 am

brigade zuid schreef:Jammer dat het dan niet normaal kan als het klopt, toch weer de zoveelste speler die geen vertrouwen voelt bij van Basten. Als ie niet in zn visie past laat ie je volgens mij ook gewoon aan je lot over heb ik het idee.
Om vervolgens weer een beroep te doen op de speler die ie heeft laten vallen ( Leonardo ).Zou dat de Italiaanse leerschool zijn ?.Of van een trainer die veel tekortkomingen heeft .Zal wel beide zijn ..
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » wo sep 24, 2008 8:03 am

Hoe kan Gabri nu geen vertrouwen voelen? Hij is tot op heden toch geblesseerd geweest? Moet Van Basten hem vertellen dat als hij fit was geweest hij wel gespeeld zou hebben?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo sep 24, 2008 8:21 am

Jim schreef:Geen wereldspeler maar wat mij betreft wel de meest complete, all-round middenvelder van Ajax. Eigenlijk de enige middenvelder die in de meeste wedstrijden een acceptabel niveau haalt.
Ik vind Vertonghen nu al completer, eerlijk gezegd.
Jabu schreef:Hoe kan Gabri nu geen vertrouwen voelen? Hij is tot op heden toch geblesseerd geweest? Moet Van Basten hem vertellen dat als hij fit was geweest hij wel gespeeld zou hebben?
Klopt. Mocht Van Basten het in Gabri zien zitten dan merkt Gabri dat snel genoeg na z'n blessure. Is natuurlijk wel weer die tekortkoming van Van Basten. In tegenstelling tot de meeste mensen denk ik namelijk niet dat hij niet met vedetten om kan gaan. Nee, het probleem ligt hem bij de wisselspelers.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » wo sep 24, 2008 8:36 am

Thomas schreef:Ik vind Vertonghen nu al completer, eerlijk gezegd.
:biggrin.gif: :biggrin.gif: Completere slaapkop ja. Vertonghen speelt over een paar seizoenen in België, gegarandeerd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo sep 24, 2008 8:38 am

Als je niet ziet dat Vertonghen beter is dan die Gabri, dan weet ik het ook niet meer hoor.

Vertonghen wordt op z'n minst een uitstekende Ajax 1-speler. Let maar op.

jabu

Bericht door jabu » wo sep 24, 2008 8:46 am

Real Ajax schreef:
:biggrin.gif: :biggrin.gif: Completere slaapkop ja. Vertonghen speelt over een paar seizoenen in België, gegarandeerd.
Ben het in deze met Thomas eens. Ik ben tot op heden zeer gecharmeerd ben Vertonghen. Goede fysiek, techniek en spelinzicht.

999

Bericht door 999 » wo sep 24, 2008 9:56 am

Real Ajax schreef:
Nu, en België zal wel niet.Maar men moest bij AJAX altijd dat iets aparte hebben om er uit te springen.Zelfs in slechte tijden eiste men dat.Al was het maar dat een speler dat onoverwinnelijke uitstraalde maar verder beperkt was.Verthongen is een van de zovelen tot op heden in de selectie, maar meer niet ...
Blij met de punten ...

Jim

Bericht door Jim » wo sep 24, 2008 10:47 am

Thomas schreef:Als je niet ziet dat Vertonghen beter is dan die Gabri, dan weet ik het ook niet meer hoor.
Niet overdrijven Thomas. Zo levensgroot is het verschil nou ook weer niet.
Maar ik geef toe dat ik Vertonghen even over het hoofd heb gezien.
Dat is inderdaad ook een goede, vrij complete voetballer.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo sep 24, 2008 10:48 am

Het was meer een reactie op Real Ajax, die er lacherig over deed. Prima hoor, maar ik denk dat Vertonghen het op den duur stukken beter gaat doen dan Gabri. Volgens mij is dat zo te zien.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo sep 24, 2008 11:04 am

brigade zuid schreef:Ja is waar al lijkt Gabri me absoluut geen zeurpiet eerlijk gezegd.
Na een blessure direct weer een basisplaats opeisen en bij het eerste zuchtje tegenwind direct gaan zeiken over "het gevoel", het maakt op mij toch een zeurderige indruk hoor.
Thomas schreef:Als je niet ziet dat Vertonghen beter is dan die Gabri, dan weet ik het ook niet meer hoor.

En dit zegt meer over Gabri dan over Vertonghen...

999

Bericht door 999 » wo sep 24, 2008 11:10 am

Donkey Shot schreef:
Na een blessure direct weer een basisplaats opeisen en bij het eerste zuchtje tegenwind direct gaan zeiken over "het gevoel", het maakt op mij toch een zeurderige indruk hoor.

En dit zegt meer over Gabri dan over Vertonghen...
Zeker te weten ...
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo sep 24, 2008 11:22 am

Donkey Shot schreef:
Na een blessure direct weer een basisplaats opeisen
Ik weet niet of ie dat doet.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » wo sep 24, 2008 11:37 am

op zijn minst heeft-ie de schijn tegen en MvB kennende lijkt het er wel op. Marco kan je ontarmen als je laat zien een teamspeler te zijn en laat je barsten wanneer je de grote meneer wil uithangen.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo sep 24, 2008 12:10 pm

Gabri heeft op mij nooit de indruk gemaakt de grote meneer te willen uithangen.
Het stinkt aan alle kanten!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » wo sep 24, 2008 12:34 pm

Welk Cijfer geven we MvB tot nu toe?

ik geef hem een 5+

tot nu toe onvoldoende, maar het kan nog een voldoende worden.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » wo sep 24, 2008 12:57 pm

Ik zal opletten (al zit ik nog steeds te wachten op Urby waar je ook al jaren hetzelfde over zegt. :smartass.gif:) Zijn blunder tegen Twente vorig seizoen zal ik hem toch nooit vergeven.

Gesloten