Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma sep 22, 2008 11:41 am

Het gaat al om counteren, terwijl Ajax het veldoverwicht hoort te hebben(dan pas laat je zien beter te zijn).

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 7:43 pm

Door Wilfred Genee

‘Kein geloel, fussball spielen’, was ooit het devies van wijlen Ernst Happel.
Het bracht hem enkele Europa Cups, de nodige landstitels en een finaleplaats op het WK in Argentinië. Tijdens dat WK heeft Happel geen woord gewisseld met zijn spelers. Al schijnt hij een keer ‘He du’ tegen Jan Poortvliet te hebben gezegd.

Die tijd ligt inmiddels lichtjaren achter ons. Communicatie is vandaag de dag het toverwoord in de voetballerij. Lullen tot je er bij neer valt. Het wemelt bij elke club van de mental coaches en aan spelers wordt te pas en te onpas gevraagd wat ze er zelf van vinden. ‘Laat de groep het vooral zelf oplossen’, zijn de magische woorden.

Zelfs Louis van Gaal is om. Natuurlijk mochten zijn spelers wel met suggesties komen, maar uiteindelijk nam hij zelf altijd de beslissing. Na enkele gemiste strafschoppen en twee verloren duels mogen de spelers voortaan zelf bepalen wie de penalty gaat nemen. Dat kan even duren, want een stemming onder elf spelers is niet zomaar uitgevoerd. Voor je het weet, krijg je ook nog een tweede ronde zoals bij SC Heerenveen onlangs het geval was. Daar werd gestemd over het aanvoerderschap, want zo deed de nieuwe trainer Trond Sollied het ook altijd bij zijn vorige clubs. Michael Dingsdag, de aanvoerder van het afgelopen seizoen, kreeg slechts vier stemmen, Daniel Pranjic en Michel Breuer ieder zeven. Via een barrage werd Breuer verkozen tot nieuwe aanvoerder. Erg democratisch, maar inmiddels loopt Dingsdag met de pest in zijn lijf rond. Bij elke pass naar een medespeler denkt hij toch even: ‘heb jij ook niet op mij gestemd?’ Voor je het weet, geeft hij geen bal meer af, want spelers kunnen daar heel extreem in zijn.

Richard Witschge weigerde ooit bij Ajax Bryan Roy nog aan te spelen, omdat Roy zijn pokerschuld aan Witschge niet voldeed. Toen Leo Beenhakker daar lucht van kreeg, greep hij keihard in. De wil van de trainer was toen nog wet.

Nu draait het allemaal om inspraak. Nog even en de spelers gaan stemmen over de opstelling. Al was dat eigenlijk al het geval bij het Oranje van Marco van Basten. Na 3,5 jaar stuurs doorploeteren, liet Marco zich een half jaar voor het EK ompraten door zeven van zijn spelers. Het bleek een aanzienlijke verbetering. Bij Ajax gaat hij voorlopig zijn eigen weg en communiceert hij mondjesmaat. Zowel met de pers als met zijn spelers. Terwijl alle trainers uit de eredivisie uitstekend bereikbaar zijn, trekt Marco zich behoudens de verplichte persmomenten terug in zijn ivoren toren. In zijn interviews beperkt hij zich tot gemeenplaatsen. Turft u voor de grap het woordje interessant eens. Marco heeft altijd wel een ‘interessante’ wedstrijd, tegenstander, speler, doellijn, waterzak of terreinknecht gezien.

Ook het contact met zijn spelers houdt niet over. Sommige spelers, zeker niet de minsten, wachten nog altijd op het eerste persoonlijke gesprek.

Toch zou het geen kwaad kunnen als Van Basten even bijpraat met Evander Sno. Deze nieuwbakken speler van Ajax vertelt deze week in Sportweek dat Foppe de Haan ‘zijn reputatie’ heeft geschaad. ‘Welke reputatie?’, hoor ik u vertwijfeld denken. Ik moet u het antwoord schuldig blijven. Toen Foppe hem had gevraagd de Argentijnse spelbepaler Riquelme (ex-Barcelona en Villarreal) overal te volgen, vond Evander dat geen goed idee. ‘Als het nou Messi was…’ In het kader van goede communicatie heeft Foppe aan de hand van beelden geprobeerd Sno te laten zien wat hij fout deed. Reactie van de gearriveerde ster: ‘Ja trainer, zo ben ik nou eenmaal.’ Dan ben je helemaal uitgeluld.
AD
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma sep 22, 2008 7:53 pm

Vanwaar dit nieuws van 5 dagen geleden weer opgerakeld?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 7:55 pm

Omdat hij zich gisteren ook weer op de vlakte hield. We hopen een idee te krijgen wat hij voor ogen heeft bij Ajax. De tekenen stemmen mij namelijk zeer teleur.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 8:07 pm

Communiceert slecht en zegt niets inhoudelijks over voetbal. Die klachten zullen we de komende tijd wel vaker horen, denk ik.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 8:08 pm

Ik hoor trainers in de media vrijwel nooit iets interessants of bijzonder inhoudelijks over voetbal zeggen, eerlijk gezegd.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma sep 22, 2008 8:12 pm

En het azijnzeiken gaat maar door.

peter

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 8:13 pm

Mwah de meeste trainers niet, maar de toppers hoor ik toch wel eens wat zinnigs zeggen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 8:14 pm

De meeste trainers werken dan ook niet bij Ajax.

Eigenlijk weten we niet eens wat Van Basten wil. Hij hult zich in nevelen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma sep 22, 2008 8:15 pm

joey schreef:Communiceert slecht en zegt niets inhoudelijks over voetbal. Die klachten zullen we de komende tijd wel vaker horen, denk ik.
Gaan we het nu als feit brengen? En dat dan aangedragen door riooljournalisten als Genee en gefrustreerde spelers?
Ik kan me ook heel andere verhalen herinneren over Marco die uren over voetbal kan bomen, die zich zelfs bezig houdt met spelregels en alles wat te maken heeft met voetbal. Je ziet bij elke training Marco in een persoonlijk gesprek met spelers.

Het feit dat hij zich in de pers op de vlakte houdt, is alleen maar verstandig. Daar komt alleen maar gezeik van. Maar om dat te vertalen naar het feit dat hij slecht zou communiceren en inhoudelijks niets over voetbal kán zeggen, slaat natuurlijk nergens op.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma sep 22, 2008 8:15 pm

en door, en door, en door......

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 8:19 pm

Ik geloof best dat Van Basten slecht communiceert met bepaalde spelers hoor. Met z'n wisselspelers, met name.

Wat hij in de pers wel of niet zegt vind ik minder problematisch.

peter

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 8:20 pm

Kan ik me wel in vinden, Thomas. Deel jij mijn lichte ongerustheid vwb de opstellingen en het selectiebeleid? Ik ben namelijk echt bang dat hij voorlopig kiest voor kracht in plaats van voetbal.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 8:25 pm

Neefkens schreef:Je ziet bij elke training Marco in een persoonlijk gesprek met spelers.
Is dat tegenwoordig al een persoonlijk gesprek? Dan had ik vandaag nog een persoonlijk gesprek met de bakker. :hypocrite.gif:
Het feit dat hij zich in de pers op de vlakte houdt, is alleen maar verstandig. Daar komt alleen maar gezeik van. Maar om dat te vertalen naar het feit dat hij slecht zou communiceren en inhoudelijks niets over voetbal kán zeggen, slaat natuurlijk nergens op.
Als hij het kan, houdt hij het goed verborgen. :smallgrin.gif:

Er komen nu al veel berichten door dat Van Basten slecht communiceert. Eerst had je de situatie rond de afvallers. Toen de teleurstelling van Aissati. Toen Gentenaar die uit de school klapte. Journalisten beginnen erover te schrijven: Van Basten communiceert slecht. Let op, Genee is niet de laatste. Integendeel.
Het zit in het karakter van Van Basten. Hij interesseert zich niet voor wie hij niet nodig heeft. Zag je bij Oranje ook al.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 8:25 pm

Van Basten hoeft niet bevriend te raken met z'n spelers, Joey. Onder persoonlije gesprekken versta ik gesprekken over de wedstrijden en rolverdeling. Dat soort gesprekken vinden met de basisspelers regelmatig plaats.
Peter schreef:Kan ik me wel in vinden, Thomas. Deel jij mijn lichte ongerustheid vwb de opstellingen en het selectiebeleid? Ik ben namelijk echt bang dat hij voorlopig kiest voor kracht in plaats van voetbal.
Vooral het kiezen voor Sno is mij een doorn in het oog. Sarpong en Vertonghen zouden bij mij ook ieder moment basisspeler kunnen zijn. Sterker nog, ik geef al maanden aan gecharmeerd te zijn van Sarpong en wil al sinds de OS Vertonghen op het middenveld zien. Sno moet er wat mij betreft gewoon uit. Helaas is Aissati geblesseerd. Enoh is er net pas bij, dus houd je alleen De Jong over. Blijkbaar durfde Van Basten dat niet aan. Verbazingwekkend, want ik heb toch opgepikt dat men het bij Ajax erg in De Jong ziet zitten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 22, 2008 8:33 pm

Wat is er tegenwoordig trouwens ineens mis met Rasmus Lindgren? Ziet Van Basten het niet in hem zitten? Die jongen was vorig jaar direct na zijn terugkeer regelmatig de beste Ajacied en nu zit hij op de bank. Ik snap er niks van.
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma sep 22, 2008 8:44 pm

joey schreef:
Neefkens schreef:Je ziet bij elke training Marco in een persoonlijk gesprek met spelers.
Is dat tegenwoordig al een persoonlijk gesprek? Dan had ik vandaag nog een persoonlijk gesprek met de bakker. :hypocrite.gif:
Eerst "praat hij nooit met zijn spelers", dan noem ik foto's waar je ziet dat hij regelmatig alleen met een speler staat te praten en dan kom jij met een "heel leuk grapje" over je bakker. Wanneer ben jij te overtuigen? Als hij jou persoonlijk een afschrift geeft van het gesprek?

Denk je dat jouw JC, Marco zo hoog zou hebben zitten als hij geen goede mening over voetbal zou hebben?
Er komen nu al veel berichten door dat Van Basten slecht communiceert. Eerst had je de situatie rond de afvallers.
Perez bedoel je?
Toen de teleurstelling van Aissati.
Dat ie de eerste wedstrijd er naast stond?
Toen Gentenaar die uit de school klapte.
Iemand die zijn nieuwe rol niet kon accepteren?

Met andere woorden: deze voorbeelden geven perfect aan dat het allemaal gezoek, storm in een glas water en gefrustreerde spelers zijn.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma sep 22, 2008 8:47 pm

Heeft geen zin hoor, de president van de azijnzeikersclub heeft besloten dat van Basten nooit wat was, is en ook nooit wat zal worden. Wat je ook inbrengt.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 22, 2008 9:12 pm

Marillion schreef:Wat is er tegenwoordig trouwens ineens mis met Rasmus Lindgren? Ziet Van Basten het niet in hem zitten? Die jongen was vorig jaar direct na zijn terugkeer regelmatig de beste Ajacied en nu zit hij op de bank. Ik snap er niks van.
Hij heeft een beetje te kampen met een vormcrisis. Desondanks laat Van Basten hem iedere wedstrijd minuten maken. Hij heeft wel degelijk vertrouwen in hem.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 9:35 pm

Mwah, dat moet nog blijken. Vooralsnog staat Sno steeds in de basis.

999

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 9:49 pm

Neefkens schreef:
joey schreef:
Eerst "praat hij nooit met zijn spelers", dan noem ik foto's waar je ziet dat hij regelmatig alleen met een speler staat te praten en dan kom jij met een "heel leuk grapje" over je bakker. Wanneer ben jij te overtuigen? Als hij jou persoonlijk een afschrift geeft van het gesprek?

Denk je dat jouw JC, Marco zo hoog zou hebben zitten als hij geen goede mening over voetbal zou hebben?
Er komen nu al veel berichten door dat Van Basten slecht communiceert. Eerst had je de situatie rond de afvallers.
Perez bedoel je?
Toen de teleurstelling van Aissati.
Dat ie de eerste wedstrijd er naast stond?
Toen Gentenaar die uit de school klapte.
Iemand die zijn nieuwe rol niet kon accepteren?

Met andere woorden: deze voorbeelden geven perfect aan dat het allemaal gezoek, storm in een glas water en gefrustreerde spelers zijn.
Maar ongeveer wanneer kan ik verwachten dat MVB mij laat genieten van AJAX ?.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 22, 2008 9:51 pm

19 oktober vanaf 5 over 3
I think I lost my fucking headache

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 9:55 pm

...en geen minuut eerder!!! :1evil.gif:

999

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 9:56 pm

LucaS schreef:19 oktober vanaf 5 over 3
Als ie het geluk aan zijn kont heeft, en na weer een grote zak met geld in de winterstopte hebben uitgegeven, zal het eerder rond de maart zijn, schat ik ...
Blij met de punten ...

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 9:58 pm

geluk aan zijn kont?

Gesloten