Ach ja, de feiten op AT.wimpey schreef:Ik geloof dat ik het ergens heb gelezen...![]()
4 ton

Moderator: mods
Ach ja, de feiten op AT.wimpey schreef:Ik geloof dat ik het ergens heb gelezen...![]()
4 ton
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... tie__.htmlEigen Kijk: Fluwelen evolutie
Jaap de Groot, chef-Sport bij De Telegraaf, gaat in zijn Eigen Kijk in de ontwikkelingen bij Ajax, en dan vooral die op bestuurlijk niveau. "Voor het eerst sinds 112 jaar lijkt Ajax op een club van voetballers. Daarmee krijgt het recht zijn beloop richting spelers die de vereniging tot een instituut hebben gemaakt."
"Voetballers die door de jaren heen bij Ajax te vaak als wegwerpartikelen werden behandeld. Zoals de afgelopen twee jaar weer duidelijk is geworden. Wat een fluwelen revolutie had moeten zijn, werd een keiharde strijd om te overleven. Tussen voetballers en als regenten en leden vermomde supporters die Ajax te lang hebben geleid."
"Actieleider Johan Cruijff speelde het van meet af aan keihard, maar wel met de blote vuist. Dit in tegenstelling tot de oppositie, die vooral manipuleerde. Daar liep het beschadigen van mensen als een rode draad doorheen."
Daar dacht Orwell ook aanLucaS schreef:God, wat zijn Cruijff en zijn vriendjes bij de T eng. Orwell? Ik denk meer aan Stalin.
De T.COLUMN
Realiteitszin ontbreekt bij PSV en Ajax
Ik heb me de afgelopen week verschrikkelijk gestoord aan de handelwijze van PSV met betrekking tot de Europa League. Het kan toch niet dat je spelers internationaal spaart voor een thuiswedstrijd in de competitie vier dagen later. Of zulke topspelers geen twee wedstrijden in vier dagen kunnen spelen. Nog los van de extra internationale ervaring die jonge spelers opdoen als ze op dat niveau in actie kunnen komen. En dan hoor je dat PSV de afgelopen 24 jaar voor de meeste Europese punten heeft gezorgd. Of dat er ook maar iets mee te maken heeft. Maar je hebt wel een verplichting naar de 25.000 mensen op de tribune.
Welke club zich op dusdanige wijze profileert hoeft natuurlijk niet op veel sympathie te rekenen. Waarbij voorzitter Tiny Sanders en manager technische zaken Marcel Brands ook niet een warme persoonlijkheid uitstralen. Sanders maakt zich trouwens in internationaal verband sterk voor het verkleinen van het verschil in opbrengsten tussen de Champions League en Europa League, maar als het zijn eigen club betreft, staat hij het toe dat PSV de Europa League niet serieus neemt. Heel dubbel zo’n opstelling van de beleidsbepalers bij PSV. En waarom allemaal?
Omdat PSV volgend seizoen in de Champions League wil spelen. Dat begrijp ik nog wel, maar deze benadering geeft echt niet de doorslag, en net zo min een garantie. Stel je trouwens eens voor als het PSV niet lukt om de Champions League te bereiken. Wat ook zomaar kan want de kans is in principe één op vijf met Ajax, FC Twente, Vitesse en Feyenoord als concurrenten.
Dan betalen de grote investeringen zich niet uit met extra inkomsten uit de Champions League. Dan hebben ze een coach binnengehaald die puur voor het resultaat gaat en zich niets aan de opleiding gelegen laat liggen. Ik vind Dick Advocaat een goede coach en aardige man, maar hij is ook iemand die altijd voor routine kiest, voor resultaat en zoveel mogelijk spelers tot zijn beschikking heeft. Als Advocaat spits Tim Matavz slappe hap vindt en vervolgens Jürgen Locadia en Memphis Depay nauwelijks ziet staan, weet je dat ook jonge zelfopgeleide spelers niet aan de beurt komen bij PSV. Met het vertrek van hoofd opleidingen Jelle Goes kan je moeilijk pretenderen dat de jeugdopleiding is geperfectioneerd.
Mijn manier is het allemaal niet. Waar nog eens bij komt dat Nederlandse clubs weinig tot niets te zoeken hebben in de Champions League. Zie Ajax. Het lukt maar niet te overwinteren. Frank de Boer staat bekend om zijn eerlijke en duidelijke wedstrijdanalyses, maar verloor woensdag ook de realiteit uit het oog. Hij sprak van vier foutjes, vier keer stonden zijn spelers even niet op te letten, maar De Boer moest dolblij zijn dat Borussia Dortmund niet vol gas gaf want anders zou het zomaar 0-8 zijn geworden. Soms heb je als trainer niet in de gaten hoe slecht je eigen ploeg eigenlijk heeft gespeeld. Een ervaring die mij als speler ook wel eens overkwam. Het is flauwekul te denken dat wij meekunnen op Europees topniveau. Niet de Champions League, maar de Europa League is ons niveau in Nederland. Je kan wel gokken op de Champions League, maar neem het niveau van de Europa League serieus. Als je internationaal tenminste stappen wil maken.
... Alleen maar omdat Kieft het schrijft ? ... Wat Kieft schrijft over AJAX - BD is toch waar, en niet alleen bij die wedstrijd is wat de Boer roept steeds hetzelfde ... Hij ziet of wel steeds aanknopinspunten, danwel doet ie steeds alsof AJAX de betere ploeg zou zijn geweest .. Terwijl als BD inderdaad gas had gegeven AJAX compleet zou zijn afgemaakt ... ( 1 - 4 is ook best een afgang internationaal gezien ) ...Thijs schreef:Wat een strontvervelende vent is die Kieft ook.
Thijs, het lukt ook niet om te overwinteren in de CL. Nog steeds niet Dat, en is steeds doen voorkomen van De Boer in bijna elk interview dat we een wereld-selectie-elftal hebben, dat we steeds door enkele " foutjes " tekort komen is gewoon gelul .. Ik denk dat Kieft dat bedoeld .. ..... En ach, soms wordt je genaaid en soms krijg je kadootjes ( maarja dan hoor je niemand :) )...Thijs schreef:Vooral om dat zinnetje 'het lukt maar niet te overwinteren'.
Waar slaat dat op? Alsof we even met twee vingers in de neus tweede zouden gaan worden in deze poule. En als we vorig naar niet zo ongelofelijk zouden zijn genaaid waren we ook toen 'gewoon' boven Olympique Lyon geeindigd.
Los daarvan vind ik het inderdaad een kut-PSV'er, maar dat terzijde.
JC.Kiezen tussen opleiding of geld
Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert. Het zijn vaak elftallen met veel nieuwe spelers of die in nieuwe situaties terechtkomen. Eerst moet er binnen de club iets bewezen worden en daarna richting de buitenwacht. In de competitie of in de Champions League. Iedere speler wil dan laten zien hoe goed hij is. Elke keer is er extra inspanning, extra mentale belasting, tot je stuk zit. Niet fysiek, maar meestal mentaal.
De rol van de coach is dan heel belangrijk. Hij moet kunnen inschatten wanneer een speler tegen zichzelf moet worden beschermd. Vooral aanvallend ingestelde ploegen hebben hier mee te maken, omdat ze door hun manier van spelen meer waar moeten maken. Na een paar maanden komt er altijd een terugslag. Daarom is het geen verrassing dat niet alleen Ajax veel pieken en dalen heeft gehad, maar ook Real Madrid, Chelsea en Manchester City.
Real moest nieuwe spelers inpassen, terwijl Chelsea en Manchester zich als winnaars van de Champions League en Premier League moesten presenteren. Allemaal kwamen ze in november in de problemen. De kunst voor een coach is om dit probleem een stap voor te zijn.
Dan de keuze voor Ajax van het PSV-talent Riechedly Bazoer. Ik weet bijna zeker dat er niet meer geld is geboden. Ik sluit zelfs niet uit, dat Bazoer met minder akkoord is gegaan.
Ik wil er vooral mee zeggen, dat hier iemand gekozen heeft voor de ontwikkeling van zijn talent en niet voor het geld. Dat is ook de kern van de nieuwe lijn die er bij Ajax wordt gevolgd. Vanaf de A1 tot het eerste elftal staan alle salarissen vast. Geen topbedragen meer, maar geld dat bij jongens van die leeftijd past.
Vanaf je 16de krijg je een opleiding, waardoor je rond je 22ste in staat bent om als prof voor jezelf op te komen. Tijdens deze fase is het geld van ondergeschikt belang. Natuurlijk blijven er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar voor de meeste spelers wordt het kiezen voor een gedegen opleiding of luisteren naar de zaakwaarnemer die vooral haast heeft.
Over de jongens die voor het laatste gekozen hebben, kan een boek geschreven worden. Bij Ajax houden we het daarom simpel. Je krijgt een duidelijk verhaal te horen hoe je als prof in 3 tot 4 jaar kunt ontwikkelen. Jongens die toch over extra geld beginnen, zijn vrij om te gaan.
Tot slot wil ik stilstaan bij het overlijden van André Kraan, erelid van Ajax. Ik ken hem al sinds ik voor het eerst bij de club kwam. Een bijzondere en trouwe clubman is daarom heengegaan.
Een verband tussen dit:LucaS schreef: Volgens mij betekent het dat we het TH niets kwalijk kunnen nemen.
en dit:JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert.
is er gewoon niet.JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert.
Dus Andre Kraan is heengegaan omdat Cruijff 'm al kende toen hij voor het eerst bij de club kwam?Tot slot wil ik stilstaan bij het overlijden van André Kraan, erelid van Ajax. Ik ken hem al sinds ik voor het eerst bij de club kwam. Een bijzondere en trouwe clubman is daarom heengegaan.
Nee dat zegt JC niet, hij geeft toch duidelijk aan waar het om gaat? Als ik het goed begrijp hebben aanvallende ploegen het moeilijk omdat ze intern en naar de buitenwereld zich moeten bewijzen en blijkbaar hebben die ploegen meer spelers die breken onder die mentale belasting... ofzo...Raymon schreef:In november zullen de velden wel slechter zijn en de weeromstandigheden anders dus is het logisch dat een verdedigende partij minder last hiervan heeft dan een aanvallende partij, maar dat is logish.
Alleen zegt JC dat dus niet..
Volgens mij betekent het dat we het TH niets kwalijk kunnen nemen. Jol wel als ie in november slecht presteert. Maar goed, dat was ook geen aanvallend ingesteld team, maar das logisch.wimpey schreef:Kan hier geen chocola van maken.JC schreef: Ik heb al aangegeven, dat november voor aanvallend ingestelde ploegen vaak problemen oplevert. Het zijn vaak elftallen met veel nieuwe spelers of die in nieuwe situaties terechtkomen.
Xavi prijst Van Gaal bij Barcelona
BARCELONA - Barcelona bereikte zondagavond tijdens de uitwedstrijd tegen Levante (0-4) een heuglijke mijlpaal, al was daar wel eerst een dijbeenblessure voor Dani Alves voor nodig. Voor hem kwam Xavi Hernandez in de 13e minuut het veld in. Vanaf dat moment speelde Barcelona met een compleet elftal van voetballers afkomstig uit de eigen opleiding.
Opvallend genoeg zwaaide Xavi na afloop van het duel oud-coach Louis van Gaal, de huidige baas van Oranje, alle lof toe. „In zijn tijd bij Barcelona zei hij altijd dat de club naar een elftal zou moeten toewerken van alleen maar spelers uit eigen kweek. Nu hebben we dat doel bereikt. Het is een verbazingwekkende en buitengewone prestatie. Van Gaal heeft daarvoor de basis gelegd. Ik neem hierbij graag de gelegenheid om hem daarvoor te bedanken.”
De T.
Er zal morgen wel een rectificatie komen waarbij alle lof naar een ander gaat. Xavi, Iniesta en Valdes debuteerden toch onder Van Gaal?Opvallend genoeg zwaaide Xavi na afloop van het duel oud-coach Louis van Gaal, de huidige baas van Oranje, alle lof toe. „In zijn tijd bij Barcelona zei hij altijd dat de club naar een elftal zou moeten toewerken van alleen maar spelers uit eigen kweek. Nu hebben we dat doel bereikt. Het is een verbazingwekkende en buitengewone prestatie. Van Gaal heeft daarvoor de basis gelegd. Ik neem hierbij graag de gelegenheid om hem daarvoor te bedanken.”
De T.
ANDERS DURVEN DENKEN
• „We wilden niet blijven schoppen en klagen, maar juist onze verantwoordelijkheid nemen”, aldus Jonk en Bergkamp.
FOTO’S: ROB DE JONG
AMSTERDAM – „Individueel maatwerk voor iedere jeugdspeler.” Wim Jonk en Dennis Bergkamp, de twee hoofdverantwoordelijken voor de jeugdopleiding bij Ajax, proberen in één zin de kern te raken van de inhoud van het Plan Cruijff. Jonk: „Maar het behelst veel meer. De individuele aandacht geef je niet alleen op voetbaltechnisch en tactisch gebied, maar bijvoorbeeld ook qua voeding en krachttraining. De jeugdopleiding was hier niet slecht, maar dit is gewoon een ander inzicht. Het kon in onze ogen beter. We wilden van een zes naar een acht of een negen.”
Wat bewoog jullie de handschoen op te pakken?
Bergkamp: „Het was niet zo dat we op een ochtend wakker werden en zeiden: tijd voor revolutie. Al jaren hoor je mensen met een Ajaxhart na wedstrijden van het eerste klagen dat er niets van deugt: van spelers, trainers en opleiding. We hebben veel gepraat hoe het kon dat Ajax op een gegeven moment zelfs 4-4-2 speelde, er allerlei oude spelers zonder meerwaarde werden aangetrokken en hier geen exceptionele talenten meer doorbraken. Totdat Johan zei: ’Zo kan het niet langer.’ We wilden niet blijven schoppen en klagen, maar juist onze verantwoordelijkheid nemen.”
Waarom was er een verandering nodig?
Bergkamp: „Ik heb de opleiding als jeugdspeler meegemaakt. Na mijn carrière kwam ik terug als trainer en ging ik mee met de stroom. Maar ik besefte al snel dat de Ajax-opleiding helemaal niet meer toonaangevend was. ’Is dit nog wel goed genoeg?’ was de vraag die me bezighield. Spelers die doorbraken, waren geen uitzonderlijke talenten, werden niet meer voor vijftien of twintig miljoen euro verkocht. Om weer spelers op te leiden die niet alleen in Nederland uitblonken, maar ook de Europese top zouden halen, moesten we anders durven denken.”
Waar bestaat het anders denken uit?
Jonk: „We legden het initiatief weer bij de spelers. Hoe? We zeggen niet alles meer voor, maar stimuleren ze om zelf na te denken. En doen handreikingen. Mondigheid wordt juist aangemoedigd. Daarbij maken we ze ook sociaal vaardiger. Maar we treden ook buiten de bestaande kaders qua training, waarbij niet het resultaat van het elftal, maar de ontwikkeling van het individu centraal staat.” Kunnen jullie dat toelichten?
Bergkamp: „Je kunt niet zeggen: ’Dit is het krachtprogramma voor de B2’. Als de ene speler in dat elftal een bonenstaak is en de ander krachtig en atletisch, dan hebben ze allebei andere oefeningen nodig. Zo zijn er naast krachttraining nog zeven of acht onderdelen die we op zo’n individuele manier benaderen.”
Jonk: „Ook op voedingsgebied maken we stappen. Geen mens is hetzelfde en daar spelen we op in. Iedere voetballer de beste prikkel geven. We praten bij Ajax over spelers en niet meer over teams. Heeft een goede speler er baat bij om in een hoger team te spelen, dan gebeurt dat direct. Al kost dat zijn oude elftal punten. Alles staat in het teken van elke dag beter worden.”
Dus ook een individuele benadering qua technische en tactische scholing?
Jonk: : „Juist qua techniek en tactiek. De KNVB is daar geen voorstander van, maar ik train zoals ik vroeger getraind wilde worden: in kleine groepjes. Individueel trainen met Gerrie Mühren, daar werd ik veel beter van.”
Bergkamp: „Voor een aanvaller is een afwerkvorm het allermooiste wat er is. Maar waarom zouden daar verdedigers aan moeten meedoen? Die komen één keer in de vier wedstrijden in scoringspositie en aanvallers twaalf keer per duel. Bij Arsenal trainden we alleen met de spitsen. Tussen de plastic poppen lag de nadruk op draaien, doorbewegen en afronden. Na elke training trapte ik vijftien ballen met links en rechts in de verre hoek. Ronald Koeman nam bij Ajax en FC Barcelona een stuk of twintig vrije trappen. Dan is het geen toeval als ze erin vliegen tijdens wedstrijden. Dat leerde hij niet van die ene vrije trap die hij tijdens het partijtje elf-tegen-elf mocht nemen.”
Jonk: „Tijdens de individuele training leren we spelers ook meer mogelijkheden te zien. Geef je die bal binnenkant voet of met de wreef en zoek de keuzes niet alleen in de eerste, maar ook in de tweede of derde lijn. Dat maakt het verschil tussen een goede en een heel goede speler. In complexe situaties onderscheiden topspelers zich vanwege hun aanpassingsvermogen.”
Hoe belangrijk is de aanwezigheid van veel voormalige voetballers als trainers?
Jonk: „Oudspelers zien meer, details vooral, ruimte, afspeelmogelijkheden, oplossingen en weten wat de speler voelt in een specifieke situatie. Maar je hebt in een opleiding ook goede docenten nodig. Je moet de juiste mix vinden tussen ex-spelers en andere trainers. Dan maak je grote stappen.”
Houden jullie daarbij veel ruggespraak met Johan Cruijff?
Jonk: „Zeker twee, drie keer per week is er contact. Dat kan over heel kleine dingen zijn.”
Bergkamp: „Zo vroeg hij zich deze week af waarom verdedigers altijd ingooien. Dan komen zij na een kaats in balbezit. Hij vindt dat de spelbepaler moet ingooien, omdat hij dan ongedekt staat en onmiddellijk met zijn gezicht naar de situatie één-tegen-één staat. Vaak denk je in eerste instantie: ’Ja, Johan…’ Maar als je erover nadenkt, heeft hij bijna altijd gelijk. Johan vindt ook dat je jeugdspelers pas vanaf hun veertiende tactische zaken hoeft bij te brengen, omdat het daarvoor het ene oor in en het andere oor uit gaat.”
Het 16-jarige PSV-talent Riechedley Bazoer kon naar Europese topclubs, maar koos voor Ajax. Is het de bevestiging dat jullie op de goede weg zijn?
Jonk: „Het is leuk dat zulke jongens weer voor Ajax kiezen. Ze zien dat er hier iets gebeurt. Bij de nationale elftallen wordt daarover gesproken. Mooie verhalen ophangen is leuk, maar de jeugd is niet gek. De spelers moeten zien dat ze hier worden klaargestoomd voor de Europese top en perspectief hebben. Bij Ajax worden talenten wel met grote regelmaat in het eerste ingepast. Het is goed voor het Nederlandse voetbal als er meer vanuit opleiden wordt gedacht in plaats van aankopen te doen uit het buitenland.”
Kopen jullie alleen (buitenlandse) talenten als jullie opleiding op een bepaalde positie tekortschiet?
Jonk: „Nee, als je al twee goede rechtsbuitens hebt, maar een uitzonderlijk talent op het spoor bent, moet je die binnenhalen. Dat kan vaak relatief goedkoop, want één of twee jaar later betaal je zeven of acht miljoen euro voor zo’n speler. En je kunt op jouw manier aan hem werken.”
Bergkamp: „Als het de derde is, zet je hem bijvoorbeeld gewoon linkshalf. Ik debuteerde als rechtsbuiten in het eerste, maar heb in de jeugd in de spits, rechtsback, voorstopper, rechtshalf en achter de spits gestaan. Zulke ervaringen maken je beter. Ik ben ook geen voorstander van positiescouten. We zoeken een linkshalf, dus halen een linkshalf. Nee, kies nou voor de beste voetballer en ga daarmee aan de slag.”
Naast opleiding is scouting belangrijk. Zijn toptalenten als Christian Eriksen, Viktor Fischer, Lucas Andersen voor veel geld gehaald omdat ze in de eigen opleiding niet voorhanden waren?
Jonk: „Ja, maar het blijft de bedoeling zulke talenten zelf op te leiden. Er lopen in Nederland voldoende goede voetballers en die willen ook graag naar Ajax komen, maar om die vanaf de F’jes of E’tjes klaar te stomen kost tijd.”
Bergkamp: „Je ontkomt er niet aan soms buiten de deur te kijken. Hoe jonger je grote buitenlandse talenten aan je weet te binden, hoe groter de invloed is die je erop kunt hebben. Hetzelfde geldt ook voor vaderlandse talenten buiten Ajax.”
Bergkamp: „Scouting luistert nauw. Wat is een talent? Ik zeg: lichtvoetig, tweebenig, goed overzicht, steeds zichtbaar aanwezig en arbeid leverend. De woorden kracht en snelheid hoor je niet uit mijn mond.”
Jonk: : „We moeten zorgen dat we een ’mix’ krijgen. Omdat er ook spelers nodig zijn die andere facetten goed invullen.”
Hoe belangrijk is Frank de Boer in het totale plaatje?
Bergkamp: „Frank zorgt voor een ideale situatie. Hij is een hoofdtrainer die volledig achter de visie van Cruijff staat en de jeugd een kans geeft. Als jeugdspelers beseffen dat zij hier in de ArenA zullen gaan spelen en Ajax een fantastische opstap is naar de Europese top, dan wordt de club nóg aantrekkelijker.”
Wat vinden jullie van de aanstelling van de directeuren Edwin van der Sar en Michael Kinsbergen?
Jonk: : „De juiste mensen zijn aan boord en daar hebben we veel vertrouwen in. Na de aanstelling van Marc Overmars als directeur voetbalzaken merkten we direct dat hij ons veel werk uit handen nam.”
Bergkamp: „Het hele plaatje is ingevuld, maar we moeten stappen blijven maken. ’Lerende organisatie’ was voor mij een nieuw begrip. Maar nu ondervind ik dagelijks dat alles altijd beter kan. En daar staan we voor open. Het werk bij Ajax is nooit af. De grootste fout is te denken: zo doen we het en daar houden we aan vast. We stimuleren discussie, in openheid én veiligheid.”
Hebben jullie in de roerige periode dat directieleden als Martin Sturkenboom trachtten jullie weg te pesten op het punt gestaan de handdoek te gooien?
Jonk: „Zeker. Als ik weer eens op zondagavond naar onze advocaat reed voor overleg, vroeg ik me geregeld af: ’Is dit het nou?’ Aan de andere kant werden we ook strijdbaarder. In het belang van Ajax lieten we niet meer los. En de steun van de supporters heeft mij ook gesterkt om door te gaan.”
Bergkamp: „Het probleem was dat het bij Ajax in die periode ’zwart’ was en wij naar ’wit’ toe wilden. Daar stonden we voor en dat ging sommigen te rigoureus. We zijn tegengewerkt, maar dat vond ik niet zo erg. Intern wisten we precies wat we wilden. Pas toen we tijdens de rechtszaken van dat spoor – de voetbalinhoudelijke kant – afraakten, stond de situatie me tegen. Verder ben ik nooit met tegenzin naar Ajax gegaan.”
Ondervinden jullie nog veel tegenwerking?
Jonk: „Vanaf het moment dat de rechtszaken waren gewonnen, is de situatie op De Toekomst enorm verbeterd. Daarvoor was er sprake van ’kampen’, maar daarna konden we stappen maken.”
Betekenden de revolutie op De Toekomst en je werkzaamheden als assistent bij Ajax 1 geen aanslag op je privéleven?
Bergkamp: „Het is steeds beter te behapstukken. Aanvankelijk kwam ik ’s ochtends om 09.00 uur binnen en ging na 20.00 uur weg. Omdat er veel moest worden overlegd. Het werk wordt nu steeds leuker, want het gaat bijna alleen nog over de inhoud. De combinatie assistent eerste elftal en lid van het technisch hart is wat mij betreft ideaal. Zo vervul ik een brugfunctie van boven naar beneden en andersom. Wat ik bij het eerste meemaak, filteren we en voeren we in bij de jeugd. Andersom laten we individuele trainingen frequenter op de spelers van het eerste los. Het is niet zo dat een speler die de stap van de A1 of Jong Ajax naar het eerste maakt, is uitgeleerd. Zelfs Christian Eriksen niet.”
Wanneer kunnen we zeggen dat de implementatie van het Plan Cruijff een succes is?
Jonk: : „„Als we weer in staat zijn om regelmatig talenten in het eerste te laten debuteren, die zo goed zijn dat de stap naar de Europese topclubs een kleine is. En als we erin slagen om vanuit een goede basisorganisatie iets neer te zetten, waarmee Ajax jaren vooruit kan. Het plan moet zijn verankerd in de organisatie en niet afhankelijk zijn van individuen. Als wij hier ooit vertrekken, moet er iets staan waar Ajax tot in de lengte der dagen trots op kan zijn. Dan is onze missie geslaagd.”
Bergkamp: „Verder willen we spelers op jongere leeftijd – zeventien, achttien – brengen, waardoor Ajax langer van ze kan genieten. Dat veel spelers op te jonge leeftijd naar het buitenland zijn gegaan en mislukten, gebruiken we in onze presentatie naar de ouders toe. Zij zijn daar gevoelig voor.”
Jonk: „Helaas vormen zaakwaarnemers nog een andere wereld. Ook daar is een omslag in het denken nodig. Ja, een revolutie haha.”
De T.Ajax voorzichtig met transfers
AMSTERDAM – Frank de Boer sluit niet uit dat Ajax zich de komende transferperiode rustig houdt. „Goede spelers zijn altijd welkom”, zei de trainer van Ajax, die een duidelijke maar liet volgen. „Zelfs als je op dit moment op een bepaalde positie een speler denkt nodig te hebben, moet je voorzichtig zijn. Stel je haalt een spits en na de winterstop zijn Kolbeinn Sigthorsson, Ryan Babel fit, heb je Danny Hoesen en kunnen Siem de Jong en Christian Eriksen ook op negen spelen… Je moet ook perspectief bieden aan de jeugd. Dat is nu de kracht van Ajax, dat zij denken: ’Daar valt een gat en daar spring ik in’.” Miralem Sulejmani maakt weer geen deel uit van de selectie. „Ja”, antwoordde De Boer luid en duidelijk op de vraag of het wenselijk is dat hij in de winterstop naar een andere club gaat,
De T.Ajax voorzichtig met transfers
AMSTERDAM – Frank de Boer sluit niet uit dat Ajax zich de komende transferperiode rustig houdt. „Goede spelers zijn altijd welkom”, zei de trainer van Ajax, die een duidelijke maar liet volgen. „Zelfs als je op dit moment op een bepaalde positie een speler denkt nodig te hebben, moet je voorzichtig zijn. Stel je haalt een spits en na de winterstop zijn Kolbeinn Sigthorsson, Ryan Babel fit, heb je Danny Hoesen en kunnen Siem de Jong en Christian Eriksen ook op negen spelen… Je moet ook perspectief bieden aan de jeugd. Dat is nu de kracht van Ajax, dat zij denken: ’Daar valt een gat en daar spring ik in’.” Miralem Sulejmani maakt weer geen deel uit van de selectie. „Ja”, antwoordde De Boer luid en duidelijk op de vraag of het wenselijk is dat hij in de winterstop naar een andere club gaat,