De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33769
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo sep 30, 2012 8:22 am

wimpey schreef:
Zeux schreef: Je al bij voorbaat neer leggen bij 'wat niet kan'.
Wanneer je het grote geld niet hebt, kan er nu eenmaal niet zoveel. Ik kan met mijn bootje wel naar Monaco willen varen, maar zonder geld kom ik niet verder dan Marseille.
Je hebt het totaal niet begrepen.

Soms begin ik echt te twijfelen aan je vermogen om wat abstracter te denken.

Je bent in ieder geval erg goed in negatief interpreteren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » zo sep 30, 2012 11:02 am

Zeux schreef:
Jöhnk schreef:Ik zie ook niet in wat daar defaitistisch aan is.
Je al bij voorbaat neer leggen bij 'wat niet kan'.
Ik houd inderdaad rekening met wat niet kan, maar dat doet iedereen wel denk ik. Jij zal er ook rekening mee houden dat Ajax geen 10 Messi's kan kopen.

Neemt niet weg dat ik wel aangeef hoe het volgens mij beter kan. Dus die link met defaitisme zie ik nog steeds niet.

wimpey
Berichten: 52118
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 11:11 am

Zeux schreef: Je hebt het totaal niet begrepen.

Soms begin ik echt te twijfelen aan je vermogen om wat abstracter te denken.

Je bent in ieder geval erg goed in negatief interpreteren.
Wij leven echt op verschillende planeten, geloof ik. Is okay, ik ben happy op mijn planeet. :smallgrin.gif:

Ik geloof niet in dat 'stipje aan de horizon'. De 'haves' kunnen dat stipje bereiken. De 'have nots' ontbreekt de middelen daartoe. Onze club is een 'have' in NL en een 'have not' daaromheen.

Dat kan negatief en weinig abstract zijn, i.m.o. is het realistisch en concreet.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33769
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo sep 30, 2012 5:57 pm

wimpey schreef: [Wij leven echt op verschillende planeten, geloof ik. Is okay, ik ben happy op mijn planeet. :smallgrin.gif:
We denken in ieder geval vanuit een ander abstractieniveau. :ajaxsmiley.gif:
wimpey schreef:Ik geloof niet in dat 'stipje aan de horizon'. De 'haves' kunnen dat stipje bereiken. De 'have nots' ontbreekt de middelen daartoe.
Iedereen kan het stipje bereiken dat hij of zij zet. Je moet je eigen doelen stellen en niet naar 'anderen' kijken. Denken dat je 'het toch wel niet zult halen', vind ik dus defaitisme en zit in ieder geval niet in mijn systeem.

Natuurlijk neem je de mogelijkheden en onmogelijkheden van een route (of bestemming) mee bij het zetten van de sip. En dan denk ik graag in kansen.

Waar het bij jouw 'weging' van mijn idee al mis gaat wat mij betreft, is dat je voor mij aan het invullen bent hoe mijn stip aan de horizon er uit ziet. Vervolgens maak je daar een karikatuur van en zeikt het af. Jammer.

Ik stel dat een ideaal elftal kwa mix van ervaring/jeugd wat mij betreft een 4-8-4 verhouding heeft. Meer niet. Eerst moet die structuur er zijn (en moet daar dus aan gebouwd gaan worden) om voorlopig primair op nationale schaal ieder jaar een solide kanshebber voor de titel te zijn (liefst zelfs ieder jaar een dominante en 'zekere' titelkandidaat, zoals het ook jarenlang is geweest). Staat dat, dan kun je naar het buitenland gaan kijken als volgend doel (en jij doet nu alsof dat meteen nu mijn doel zou zijn).

Ik kom tot mijn idee, omdat ik ben geschrokken van de afgelopen transferperiode. Het geld was er, het was echter de keuze om volop voor jeugd en onervaren spelers te gaan. Ik vind dat een zeer tricky pad. De filosofie van afgelopen zomer houdt namelijk in, dat bij een vertrek van spelers die een stabiele kwaliteit brengen, een jonge gozer terug gaat komen. Als je dat volhoudt, heb je binnen een paar jaar helemaal geen routine of 'zekerheidjes' in het team.

Ik geloof er ook niks van dat je niet voor bedragen van rond de 4-6 miljoen euro (wat Anita en Vertonghen kostten) versterkende kwaliteit terug zou kunnen kopen. Je moet het echter willen. En daar ook je scouting-apparaat op aanpassen.

Het begint echter met de keuze wat je wilt. Wil je constant een overvloed aan jongeren/onervaren krachten, of ga je voor de meer solide 4-8-4-structuur.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » ma okt 08, 2012 10:45 am

Real Madrid was gelukkig maar een momentopname volgens JdG/JC. Johan had door alle verjaardagen thuis en tripjes naar Mexico voor Chivas pas twee weken geleden de tijd om iedereen te spreken, dus de mooie momenten moeten nog komen. Heb geduld mensen!
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10334
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door WP_Legend » ma okt 08, 2012 11:11 am

Die vent zou een spreekverbod moeten krijgen!

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » ma okt 08, 2012 11:52 am

Wees blij dat er zich iemand echt inzet voor de club. We hebben 17 jaar Europees geen succes gehad en waren 7 jaar geen kampioen geworden. De manier van professoren als Olde Riekerink sloeg dus in ieder geval niet aan.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma okt 08, 2012 12:05 pm

Alexander schreef:Wees blij dat er zich iemand echt inzet voor de club.
Op wie doel je precies?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » ma okt 08, 2012 12:06 pm

Cruijff in de T schreef:Inmiddels heeft Frank de Boer publiekelijk alles heel duidelijk op een rij gezet. Aan zijn uitleg heb ik daarom weinig toe te voegen. Ajax – Real is vooral een momentopname, die de reorganisatie van de club niet in de weg mag staan. Bovendien zijn we maar net begonnen. In technisch opzicht dan, want aan de zakelijke kant zijn we nog steeds niet klaar. En realiseer ik me eens te meer, dat het gewoon heel triest is dat het allemaal zo lang heeft moeten duren."
"Door alle gedoe kon er pas in juni een nieuwe rvc worden benoemd en was met de aanstelling van Marc Overmars in juli eindelijk het technisch hart compleet. Daarna moest in een paar weken tijd de selectie niet alleen in financieel opzicht worden gesaneerd, maar ook de spelersgroep flink worden verjongd. Het is heel knap dat, ondanks de enorme tijdsdruk, dit toch is gelukt. Daardoor kon ik pas twee weken geleden voor het eerst alle geledingen binnen de club informeren over onze plannen. "
De zepert tegen Real komt omdat het allemaal te lang heeft geduurd en omdat Hij pas 2 weken geleden zijn plannen heeft kunnen bespreken binnen de organisatie. De kampioenschappen zijn wél zijn verdienste?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 12:15 pm

:confused.gif:

Je begint je eigen post met een mooi aantal eigen geformuleerde conclusies en stelt daarna een vraag op je eigen geformuleerde conclusies? Mooie boel.

A verzin je zelf. B verzin je zelf. En daarom kan C nooit waar zijn. Ofzo.

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 08, 2012 1:00 pm

Peter schreef::confused.gif:

Je begint je eigen post met een mooi aantal eigen geformuleerde conclusies en stelt daarna een vraag op je eigen geformuleerde conclusies? Mooie boel.

A verzin je zelf. B verzin je zelf. En daarom kan C nooit waar zijn. Ofzo.

:biggthumpup.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » ma okt 08, 2012 1:28 pm

Zo Johan, dat ging lekker hè, met dat Hollandse schooltje van je?
Door: Sjoerd Mossou
6-10-12 - 10:51 column Sjoerd Mossou.

Het meest vernederende aan woensdagavond was dat anderhalve zinnetje van José Mourinho, na afloop van Ajax-Real Madrid. Hij zei het quasi-achteloos, in de perszaal van de Arena: 'Ajax heeft goed partij geboden, vond ik, en ze speelden een stuk compacter dan de vorige paar keer.'

Welja.

Je kunt zoiets afdoen als beleefd, obligaat trainersgebabbel, maar het punt is: daar is Mourinho veel te intelligent voor. Dit was overduidelijk. Hij deed het erom.

Mourinho die Ajax complimenteert omdat ze zo lekker 'compact' gespeeld hebben, kort na een ontluisterende veegpartij. Je kunt er weinig anders van maken dan een steek onder water, recht in de rug van Johan Cruijff vooral, Mourinho's gezworen vijand. 'Zo Johan', bedoelde José eigenlijk te zeggen. 'Dat ging lekker hè, met dat Hollandse schooltje van je.'

Zelf ben ik behoorlijk in verwarring, sinds woensdag.

Twee jaar geleden ontketende Cruijff zijn bloederige opstand, weet u nog, na een afgang in Bernabéu (2-0). Niet alleen de voorzitter moest opzouten, maar ook de trainer, en de directeur, en de koffiejuffrouw, en de materiaalman, en de spits. Iedereen. Oprotten. En snel een beetje.

Maar woensdag, dik twee jaar later, was het verschil tussen Ajax en Real minstens zo groot, en vermoedelijk nóg groter. Dus ja, wat moet je daar nou mee, als eenvoudige stukjesschrijver? Bewijst zoiets de onbedaarlijke flauwekul van die revolutie, of betekent het juist het Grote Gelijk van Johan Cruijff?

Net zo gemakkelijk als dat je kunt beweren dat deze spelers niet goed genoeg zijn opgeleid, kun je betogen dat het uiteindelijk allemaal geen ruk uitmaakt, omdat de huidige voetbaleconomie ons altijd zal beroven van onze beste spelers. En de Hollandse school of de Martin Jol-school, woensdag bleek het lood om oud ijzer, maar misschien helpt het wanneer je op de Toekomst wat vaker individueel traint.

Het is een voortdurende worsteling, met dat gelijk van Cruijff. Neem alleen al die laatste twee landskampioenschappen: bewijzen die nu juist het gelijk van Cruijff, of juist zijn ongelijk?

Bij de titel van 2011 leek dat nog heel overzichtelijk. Ajax werd kampioen met een team dat was vormgegeven en opgeleid door de oude macht. Maar ook toen waren er mensen die heel ernstig betoogden dat het allemaal te danken was aan Johan Cruijff, want diens herrijzenis had Ajax het laatste duwtje in de goede richting gegeven.

Het gelijk van Cruijff is overal en nergens. Deze zomer gingen zo'n beetje alle spelers die Ajax wilde kopen naar een andere club, behalve Moisander. De één weet dat aan de grote onervarenheid van het zogenoemde 'technisch hart', dat zich voortdurend liet aftroeven in het hele transfercircus. De ander vond het juist oneindig verstandig van het vercruijffte Ajax, want er was in het verleden al genoeg met geld gesmeten.

Johan zelf betoogt steeds dat de uitwerking van zijn beleid pas over een jaar of vijf zichtbaar zal zijn. De gezworen Cruijffiaan vindt dat heel logisch en verstandig, de scepticus vindt dat laf en armoedig. En wat te doen met het eerstvolgende supertalent dat doorbreekt bij Ajax? Is dat automatisch een geesteskind van Cruijff, of wordt een supertalent gewoon eens in de zoveel jaar geboren?

Ik weet niet hoe de wereld er over vijf jaar uitziet, maar vermoedelijk is het gelijk van Cruijff dan nog steeds een erg ingewikkelde kwestie, tenzij Ajax tegen die tijd de Champions League heeft gewonnen.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » ma okt 08, 2012 1:41 pm

Peter schreef::confused.gif:

Je begint je eigen post met een mooi aantal eigen geformuleerde conclusies en stelt daarna een vraag op je eigen geformuleerde conclusies? Mooie boel.

A verzin je zelf. B verzin je zelf. En daarom kan C nooit waar zijn. Ofzo.
:smallgrin.gif: Heerlijk die toon als het om Cruijff gaat. Maar goed, mijn post was niet duidelijk, laat ik het nog een keer proberen dan.

Johan Cruijff zegt in zijn column in De Telegraaf het volgende:
"Inmiddels heeft Frank de Boer publiekelijk alles heel duidelijk op een rij gezet. Aan zijn uitleg heb ik daarom weinig toe te voegen. Ajax – Real is vooral een momentopname, die de reorganisatie van de club niet in de weg mag staan. Bovendien zijn we maar net begonnen. In technisch opzicht dan, want aan de zakelijke kant zijn we nog steeds niet klaar. En realiseer ik me eens te meer, dat het gewoon heel triest is dat het allemaal zo lang heeft moeten duren."
"Door alle gedoe kon er pas in juni een nieuwe rvc worden benoemd en was met de aanstelling van Marc Overmars in juli eindelijk het technisch hart compleet. Daarna moest in een paar weken tijd de selectie niet alleen in financieel opzicht worden gesaneerd, maar ook de spelersgroep flink worden verjongd. Het is heel knap dat, ondanks de enorme tijdsdruk, dit toch is gelukt. Daardoor kon ik pas twee weken geleden voor het eerst alle geledingen binnen de club informeren over onze plannen. "
Bovenstaande heeft Cruijff gezegd, niet ik. Laat dat duidelijk zijn.

Dus mijn vraag was meer aan Alexander gericht, die stelt:
Wees blij dat er zich iemand echt inzet voor de club. We hebben 17 jaar Europees geen succes gehad en waren 7 jaar geen kampioen geworden. De manier van professoren als Olde Riekerink sloeg dus in ieder geval niet aan.


Kennelijk - maar misschien doe ik hier een verkeerde aanname - worden de afgelopen kampioenschappen aan de Cruijff revolutie toegeschreven. Terwijl Cruijff zelf zegt dat ze pas vanaf juni iets hebben kunnen doen (RVC) en pas afgelopen week 'de plannen' binnen Ajax heeft kunnen bespreken. Dat rijmt toch niet met elkaar?

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » ma okt 08, 2012 1:42 pm

Ik geloof dat Ajax sinds die wedstrijd Anita, Vertonghen, Emanuelson, Suarez en van der Wiel is kwijtgeraakt. Real Madrid heeft zich alleen maar verder in de schulden gestoken en de selectie voor honderden miljoenen verder versterkt. Bij Ajax is er nauwelijks wat gebeurd. Waar hebben we het over?

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » ma okt 08, 2012 1:45 pm

Oh ja, en Stekelenburg. 2 jaar geleden nog de beste keeper van de wereld. Dan had je gespeeld met:

Stekelenburg

Wiel
Toby
Vertonghen
Blind

Anita
Eriksen
Emanuelson

Suarez
Babel
Boerrigter

Dan had ik het nog wel even willen zien.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 1:54 pm

Ferry, nu heb ik het stuk nog maar eens gelezen en dan leggen we je post maar eens even in de weeg en gaan we hem ontleden.
De zepert tegen Real komt omdat het allemaal te lang heeft geduurd
Waar zegt Cruijff in dat stukje dat de verliespartij komt omdat de reorganisatie zolang heeft geduurd?
en omdat Hij pas 2 weken geleden zijn plannen heeft kunnen bespreken binnen de organisatie
Waar zegt Cruijff in dat stukje dat de verliespartij komt omdat hij pas twee weken geleden zijn plannen heeft kunnen bespreken?

Dat staat toch werkelijk waar nergens. Oftewel, eigen geformuleerde conclusies om zo een punt te kunnen maken voor iets waar Cruijff ook nooit de credits voor heeft gevraagd (de kampioenschappen van vorig jaar en dat jaar daarvoor). Nee, dat is mij allemaal veel te makkelijk.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » ma okt 08, 2012 2:45 pm

Nee, dat staat inderdaad niet letterlijk zo in zijn stukje. Ik zal er wel teveel in lezen.

Het gaat mij erom dat er mensen zijn die de successen van de afgelopen 2 seizoenen aan Cruijff toeschrijven, en daar reageerde ik op. Cruijff schrijft zelf dat hij nog maar net heeft kunnen beginnen: juni RVC, en twee weken geleden met het presenteren van zijn plannen binnen de organisatie. Als dat pas allemaal zo recent is, hoe kan Cruijff dan verantwoordelijk zijn voor de afgelopen 2 seizoenen? Dat vind ik dan weer te makkelijk.

Het is eerder knap dat de Boer kampioen wist te worden ondanks alle rumoer om hem heen, ondanks dat er geen RVC was en ondanks dat de plannen van Cruijff nog niet binnen alle geledingen bekend waren.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 3:19 pm

Eens. Ik vind Cruijff ook niet verantwoordelijk voor de kampioenschappen van de afgelopen twee jaar.

Ik vind wel dat er een duidelijke lijn is ingevoerd. Die zie je terug in alle geledingen en dus ook bij het eerste elftal. Het zal moeten blijken of we weer (echte) successen gaan oogsten, maar het feit dat we weer kiezen voor een herkenbare speelstijl, doorstroming vanuit de jeugd, jongens elftallen laten overslaan, etc, etc, doet in ieder geval vermoeden dat we ergens mee bezig zijn. Het is allemaal niet perfect en het is met vallen en opstaan, maar ik zie in ieder geval wel iets van visie en toekomstperspectief. Als je zo doorgaat, dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » ma okt 08, 2012 3:49 pm

Peter schreef: Waar zegt Cruijff in dat stukje dat de verliespartij komt omdat hij pas twee weken geleden zijn plannen heeft kunnen bespreken?

Dat staat toch werkelijk waar nergens. Oftewel, eigen geformuleerde conclusies om zo een punt te kunnen maken voor iets waar Cruijff ook nooit de credits voor heeft gevraagd (de kampioenschappen van vorig jaar en dat jaar daarvoor). Nee, dat is mij allemaal veel te makkelijk.
Ga je nu de draaikonterij van Cruijff en dat krantje van hem gebruiken om hem vrij te pleiten?

Hij heeft helemaal zelf samen met die krant de trainer eruit gewerkt, de directie eruit gewerkt, de RvC eruit gewerkt, nog een RvC eruit gewerkt en keihard gefaald in het tijdig zorgen voor nieuwe personele invulling van de organisatie. Natuurlijk heeft dat heel veel te maken met het gepruts of de transfermarkt, en dat heeft weer heel veel te maken met de staat van de huidige selectie.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » ma okt 08, 2012 4:24 pm

Ik weet niet of we hebben geprutst op de transfermarkt.

Aan de ene kant kun je roepen dat dit wel het geval is, omdat je na 8 wedstrijden al een aardige achterstand hebt opgelopen. Betekent dus dat de (directe) aankopen niet hebben gebracht waar ze voor gehaald zijn. Dat betekent dus dat Schone, Poulsen, Babel, Sana en Moisander niet in staat zijn geweest om Ajax direct naar een hoger plan te brengen. Of in ieder geval op een plan dat we niet zouden gelijkspelen tegen Utrecht, ADO en Heerenveen. Daar valt zeker wat voor te zeggen, natuurlijk. Met name het puntverlies tegen Utrecht is zuur, want ik had het gevoel dat we het gevoel terug hadden.

Aan de andere kant heeft Ajax er duidelijk voor gekozen om veel geld in toptalenten te stoppen, te weten Boccara, Andersen en Meleg. Afwachten hoe het met die jongens gaat verlopen, natuurlijk. Als blijkt dat deze jongens over een jaar goud waard zijn voor Ajax, dan valt er iets te zeggen voor deze transferperiode. Als blijkt dat deze jongens Ajax-1 nooit halen, dan is er alle reden voor (extra) kritiek.

Overigens komt daar bij dat ik niet overtuigd ben van de dure alternatieven die we, zogenaamd, hebben 'verprutst'. Is koffiedik kijken, maar op basis van zijn spel bij PSV ben ik geneigd om te zeggen dat Narsingh in deze fase ook het verschil niet had gemaakt. Sterker nog, ik vind het vrij blasé tot op heden. Voor die prijs moet je direct een sterkhouder zijn. Assaidi heb ik geen zicht op, want die jongen speelt niet op de momenten dat Sport-1 kiest voor een wedstrijd van Liverpool. Dan moet ik een TV-pakket met League Cup kopen.

Over het verkoopbeleid kunnen we het wel snel eens worden, denk ik zo. Daar heeft Ajax aardig gehandeld, al kun je redetwisten over het vertrek van Janssen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » di okt 09, 2012 7:28 am

Peter schreef:Ik weet niet of we hebben geprutst op de transfermarkt.

Aan de ene kant kun je roepen dat dit wel het geval is, omdat je na 8 wedstrijden al een aardige achterstand hebt opgelopen. Betekent dus dat de (directe) aankopen niet hebben gebracht waar ze voor gehaald zijn. Dat betekent dus dat Schone, Poulsen, Babel, Sana en Moisander niet in staat zijn geweest om Ajax direct naar een hoger plan te brengen. Of in ieder geval op een plan dat we niet zouden gelijkspelen tegen Utrecht, ADO en Heerenveen. Daar valt zeker wat voor te zeggen, natuurlijk. Met name het puntverlies tegen Utrecht is zuur, want ik had het gevoel dat we het gevoel terug hadden.
Ik dacht dat het ook om de weg omhoog ging en dat het allemaal begonnen was om de afstraffingen op CL-niveau. Het gaat er niet om dat je dat kampioenschap zomaar even binnenhengelt, maar het gaat erom dat je een bepaald niveau hebt waarmee je enerzijds de CL in kan, en anderzijds met alle blessures, rust geven aan spelers en talenten laten invallen, de CL van de afgelopen week in de benen en offdays meedoet om het kampioenschap. Als de norm is dat Ajax met maximale inzet, scherpte en concentratie 5 kansen creeert tegen een middenmoter of subtopper en die dan goed afmaakt en zo 3 punten haalt dan ligt de ambitie te laag. Er moet rek in zitten, als je slecht afmaakt moet je gewoon 10 kansen kunnen uitspelen, dat is helemaal niet zoveel in 90 minuten als je weet hoe dat moet. Er moet rek in zitten voor als de concurrentie er geen potje van maakt en punten verkwanselt zoals vorige jaren. Een terugslag hebben van een Europese wedstrijd en die kunnen opvangen met klasse hoort bij het zijn van een club die Europees meedoet.
Aan de andere kant heeft Ajax er duidelijk voor gekozen om veel geld in toptalenten te stoppen, te weten Boccara, Andersen en Meleg. Afwachten hoe het met die jongens gaat verlopen, natuurlijk. Als blijkt dat deze jongens over een jaar goud waard zijn voor Ajax, dan valt er iets te zeggen voor deze transferperiode. Als blijkt dat deze jongens Ajax-1 nooit halen, dan is er alle reden voor (extra) kritiek.
Hoezo veel geld? Bovendien gaat het niet om het halen van het eerste maar om het goed worden in het eerste. Dat werkt niet als ze meteen de kar moeten trekken.
Overigens komt daar bij dat ik niet overtuigd ben van de dure alternatieven die we, zogenaamd, hebben 'verprutst'. Is koffiedik kijken, maar op basis van zijn spel bij PSV ben ik geneigd om te zeggen dat Narsingh in deze fase ook het verschil niet had gemaakt. Sterker nog, ik vind het vrij blasé tot op heden. Voor die prijs moet je direct een sterkhouder zijn. Assaidi heb ik geen zicht op, want die jongen speelt niet op de momenten dat Sport-1 kiest voor een wedstrijd van Liverpool. Dan moet ik een TV-pakket met League Cup kopen.
Narsingh was ook de verkeerde, niet erg ambitieuze, keuze, en dat is dan nog eens verprutst ook. En de aankopen die niet zijn afgeketst op misplaatste arrogantie zijn ook mislukt.
Over het verkoopbeleid kunnen we het wel snel eens worden, denk ik zo. Daar heeft Ajax aardig gehandeld, al kun je redetwisten over het vertrek van Janssen.
Janssen was ook een miskoop. Gewoon verkeerd beoordeeld, dat is dan na een flinke tijd redelijk gerepareerd, maar het is inmiddels toch :confused.gif: wel een paar miljoen door de plee. Ik ben niet tegen verkoop, er zal altijd iets van een handelshuis in Ajax zitten. Maar wel ten bate van het niveau, dus als je verkoopt moet je beter terughalen en niet alleen uit de jeugdopleiding. Als je dan inzet op de jeugd en bereid bent met spelers te werken die nog veel moeten leren dan hoef je niet zoveel spelers te halen, en daardoor kun je dan dus weer betere spelers halen, duurder, maar ook met meer talent of verder in hun ontwikkeling.

Als je dat nou vorig jaar en dit jaar had gedaan, en ze goed had neergezet, dan had je de afgelopen week tegen Real en Utrecht gestaan met 3 of 4 klassespelers in het veld. Dan is het voor Eriksen en Sporkslede ook makkelijker voetballen en leren ze veel meer van zulke wedstrijden. Daar worden ze dan ook toe gedwongen, want met kwaliteit erbij wordt de concurrentie ook steviger, nu is de stilstand van Eriksen in de afgelopen 3 jaar een probleem van Ajax, en niet eens zo direct van Eriksen zelf want die speelt toch wel. De jeugdopleiding en aankopen zijn juist niet tegenstrijdig, ze zijn complementair, ze hebben elkaar nodig en versterken elkaar. Zo is dat ook altijd gegaan in goede periodes.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » di okt 09, 2012 4:10 pm

AS schreef:Cruijff: 'Gaat uitstekend met Ajax'

OPTIMISTISCH - Volgens Johan Cruijff gaat het uitstekend met Ajax. Dat zei hij dinsdag toen hij een bezoek bracht aan De Toekomst. 'Het gaat uitstekend met de club, we gaan stapje voor stapje vooruit', zei Cruijff na de meeting met het technisch hart.

Het verschil met Real Madrid is volgens Cruijff overbrugbaar. 'Natuurlijk is dat het. Maar je praat wel over één van de twee beste teams van Europa. We hebben in het duel tegen Real te veel fouten gemaakt. Bedenk wel dat het één van de twee grootste ploegen van de wereld is. Maar aan het eind van de rit is het elf tegen elf op het veld. Wij moeten zorgen dat we goeie spelers hebben.'

'Er is een nieuw proces aan gang. Op bepaalde onderdelen loopt het goed, op andere onderdelen niet. Er is veel verkocht, er staat een half nieuw elftal. Dan mag je niet verwachten dat je in één dag klaar bent', aldus de nummer 14.
Cruijff wil samenwerking met La Ling

LA LING BLIJ - Tscheu La Ling is dan wel niet de gedroomde algemeen directeur van Ajax geworden, maar de vriend van Johan Cruijff heeft wellicht via een andere weg alsnog profijt gekregen nu Cruijff aan het roer staat bij Ajax. Zijn club AS Trencín is momenteel in gesprek met Ajax over een samenwerking.

Het Slowaakse AC Trencín speelde dinsdag tegen Jong Ajax (1-1) en dat was mogelijk het startschot voor een langere samenwerking. 'Het idee is dat we gaan samenwerken met Trencin, de club van Ling', aldus Cruijff. 'Ik heb met de directie van Ajax gesproken. We gaan kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen', bevestigt Ling zelf.
Blijft een kliekje m.b.t. La Ling. :excited.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » di okt 09, 2012 4:24 pm

Ling heeft altijd proefspelers geleverd voor Ajax. Is dus niet zo bijzonder dat dit uiteindelijk uitmondt in een samenwerking.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » di okt 09, 2012 4:56 pm

Hoeveel proefspelers dan zoal? Dat zaakje stinkt, maar lag natuurlijk in de lijn der verwachting
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » di okt 09, 2012 5:38 pm

Bertje schreef:Ling heeft altijd proefspelers geleverd voor Ajax. Is dus niet zo bijzonder dat dit uiteindelijk uitmondt in een samenwerking.
Echt alles wordt rechtgepraat.

Plaats reactie