Ajax en Ajax CT

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Moet Ajax doorgaan met ACT?

Ja, zal in de toekomst zijn vruchten afwerpen.
23
52%
Ja, kost haast niet, baat het niet dan schaadt het niet.
18
41%
Nee, is te duur.
2
5%
Nee, Ajax moet geen spelers van ver halen.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 44

999

Bericht door 999 » zo jan 14, 2007 7:43 pm

brigade zuid schreef:Na de rust dus een compleet nieuw AJAX, dan kan dat verhaal van de hitte en luchtvochtigheid ook in de prullebak want ik mag toch aannemen dat je dat wel 1 helftje vol kan houden.
Dus na rust een compleet " nieuw " AJAX, lijkt me sterk maar vooruit dan maar weer, tegen een tegenstander die er al een helft in de broeiende zon heeft opzitten ...

Tja, dat compleet " nieuw " elftal doet het dan toch wel heel slecht .. dan maar hopen dat dat compleet " nieuw " elftal eenmalig was ....
Blij met de punten ...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jan 14, 2007 7:47 pm

Mogen ze toch blij zijn dat Co geen coach van dit team is, het is een heel eind lopen. ;)
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 14, 2007 11:29 pm

Wat is dat toch? Steeds een twee of meer doelpunten tegenkrijgen in korte tijd? Het begint onderhand ergelijk te worden. :sad:

Klein wint van groot

Lachende en treurende Ajacieden op het veld van het Athlone Stadion. Ajax Cape Town won van de grote broer uit Amsterdam (3-1). Ondanks het verschil in perspectief hadden winnaar Hans Vonk en verliezer Mitchell Donald allebei reden tot lachen.

Zelden zal Ajax zo duidelijk twee gezichten hebben getoond als op zondag 14 januari 2007. De middag die zo vrolijk begon, eindigde in mineur. Ryan Babel bracht de Amsterdammers na een kwartier op voorsprong. Op aangeven van Tom de Mul bekroonde de Ajacied een prima Ajax-aanval met een treffer.

Tot aan de rust had Ajax nauwelijks problemen met de thuisploeg. Na de pauze maakten de Amsterdammers alsnog slagzij. Wat weinigen vooraf hadden verwacht werd toch werkelijkheid. Op frivole wijze stelde de thuisploeg de zege bijna probleemloos veilig. Binnen luttele minuten werkte Ajax Cape Town zich voorbij de gasten. Zes minuten waren genoeg om een 0-1 achterstand om te buigen naar een 3-1 voorsprong. Granwald Scott was met zijn twee treffers de held van het thuispubliek. Nathan Paulse nam nog geen minuut na te zijn ingebracht de derde treffer voor zijn rekening. Jaap Stam en Wesley Sneijder bleven vanwege lichte klachten uit voorzorg langs de kant.

,,Vooral wat betreft beleving was het verschil groot tussen de ploeg die de eerste helft speelde en de ploeg die er de tweede helft stond’’, keek trainer Henk ten Cate terug op het teleurstellend verlopen duel. De Ajax-trainer stuurde halverwege de wedstrijd een compleet nieuw elftal het veld in. ,,De ploeg die na rust speelde was beduidend slechter’’, stelde Ten Cate. ,,Ik had niet ingecalculeerd dat het verschil zo groot zou zijn. Op papier leken beide ploegen gelijkwaardig. Het was een bewuste keuze om iedereen te laten spelen. Dit resultaat is vooral vervelend omdat je hier met een heel goed gevoel komt. We hebben de afgelopen week hard gewerkt en goed getraind. Dan wil je die week goed afsluiten. Toch laat je je hier op eenvoudige manier wegspelen. Het kan niet waar zijn dat je drie goals tegen krijgt in zes minuten. We zijn op pijnlijke wijze met onze neus op de feiten gedrukt. Deze uitslag staat slordig. Je verliest prestige. Het grote Ajax verliest toch van het kleine Ajax. Maar toch moeten we er niet te zwaar aan tillen.’’

Ten Cate zag wel degelijk ook lichtpuntjes in de tweede helft. Zo ontving Leonardo terecht lof voor zijn eerste wedstrijd in het Ajax-shirt. ,,Hij had een paar dreigende acties.’’ Ajax had nog een debutant in de gelederen. Mitchell Donald maakte zijn eerste minuten in Ajax 1 als controlerende rechtshalf. De A-junior speelde de hele eerste helft. Donald kon achteraf als een van de weinige Amsterdamse Ajacieden lachen. Stralend van trots repte Donald direct na de wedstrijd over ‘een heel mooie ervaring’. Op hetzelfde moment dropen zijn ploeggenoten teleurgesteld af richting kleedkamer. ,,Het was echt prachtig. Vooral omdat ik nooit eerder voor zoveel mensen heb gespeeld’’, vertelde Donald. De Ajacied doorliep de Ajax-opleiding vanaf de E1. ,,Ik speelde ook voor de eerste keer met mijn naam achterop mijn shirt. Het shirt heb ik gehouden. Die ruil ik met niemand, het wordt ingelijst. Dat is zeker.’’

Doelman Hans Vonk kon zijn vreugde wel delen met zijn ploeggenoten. De voormalige doelman van Ajax 1 nam na de wedstrijd een fraaie bokaal in ontvangst. Op een 3-1 overwinning op Ajax Amsterdam had Vonk vooraf niet durven hopen. ,,Dit had helemaal niemand verwacht’’, vertelde de keeper. ,,De tweede helft waren we sterker. Na rust speelden we fantastisch. Of deze zege morgen op de voorpagina’s staat van de kranten? Misschien staan er een paar regels. Sport begin hier ook op de achterpagina. Voetbal is hier bovendien een tweederangs sport.’’

Ajax Cape Town: Vonk (76. Andre Petim); Nazier Allie (79. Bryce Moon), Clifford Ngobeni (46. Granwald Scott), Mfundo Shumana (82. Coburn Woodington), Brent Carelse (67. Nathan Paulse), Bageta Dikilu (86. Tsholola Tshinyama), Russell Mwafulirwa (70. Daylon Claasen), Franklin Cale (70. Clint Julius), Brett Evans, Clayton Jagers, Thembikosi Fanteni (55. Mkhanyiseli Siwahla).

Opstelling Ajax eerste helft:
Stekelenburg; Anita, Grygera, Vertonghen, Lindenbergh; Donald, Perez, Gabri; De Mul, Babel en Rosenberg.

Opstelling Ajax tweede helft:
Gentenaar; Ogararu, Maduro, Vermaelen, Emanuelson; Leonardo, Krohn-Dehli, Sarpong (79. Manucharyan); Rosales, Huntelaar en Mitea.
ajax.nl

Elftal van de tweede helft heeft amper verdedigende kwaliteiten natuurlijk.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jan 14, 2007 11:35 pm

Oke maar dan nog Joey, bovendien zie ik nu dat onze foster parents kinderen er in de tweede helft ook flink op los gewisseld hebben.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 14, 2007 11:38 pm

Maar vooral toen ze al voorstonden. Scott en Siwahla zijn trouwens de grootste talenten van AjaxCT, die deden pas in de tweede helft mee.

Het lijkt natuurlijk nergens op. Het zit me vooral dwars dat het weer in korte tijd fout gaat. Maar het blijft vriendschappelijk voetbal. HTC zou in een serieuze wedstrijd nooit een team van deze samenstelling het veld insturen.

jabu

Bericht door jabu » zo jan 14, 2007 11:57 pm

joey schreef:Elftal van de tweede helft heeft amper verdedigende kwaliteiten natuurlijk.
Getuitge het scoreverloop liepen ze ook niet over wat betreft aanvallende kwaliteiten. ;)

Die Granwald Scott is 2 jaar geleden al een keer op proef geweest. Is nu pas 18 jaar.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 15, 2007 12:16 am

Scott was vorig voorjaar op stage maar hij raakte geblesseerd. In Zuid-Afrika vinden ze dat hij meer talent heeft dan Pienaar.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma jan 15, 2007 8:44 am

Blamage Ajax tegen broertje
Door SJOERD MOSSOU

KAAPSTAD - In de plaatselijke pers stond Ajax Cape Town-Ajax vooraf aangekondigd als een Exhibition match.

Dat werd het ook, maar dan in omgekeerde richting. In de tweede helft werd de Amsterdamse ploeg gedold, gepoort en afgedroogd door een clubje dat het in 1999 zelf stichtte (3-1 verlies).

Het team van trainer Henk ten Cate zette daarmee niet alleen zichzelf voor schut, ook het gezelschap dat in het kielzog van de voetballers meereisde. De Ajax-leiding combineert het trainingskamp met een werkbezoek, om te zien of de clubfilosofie wel op de juiste manier wordt uitgedragen in Kaapstad.

Op trainingscomplex Ikamva van Ajax Cape Town kregen de velden zelfs een speciale behandeling, om het bezoek van de grote broer zo aangenaam mogelijk te maken.

En dan was er nog de Missie Kaapstad, een ontwikkelingsplan dat de Zuid-Afrikaanse satellietclub ‘een ziel moet geven’. De sponsors en directieleden die donderdag nog stralend het startsein gaven voor het project, stonden er gisteren wat beteuterd bij.

En hoe moet technisch directeur Martin van Geel aan zijn collega’s van Cape Town uitleggen dat het niveau toch echt omhoog moet, wil Ajax ook na 2010 doorgaan met de samenwerking?

De Amsterdamse club trad in Kaapstad niet aan in zijn sterkste opstelling. Ten Cate formeerde twee min of meer gelijkwaardige elftallen en hield Jaap Stam en Wesley Sneijder uit voorzorg aan de kant. Bij rust leidde Ajax nog vrij eenvoudig met 1-0, in de tweede helft mocht het blij zijn dat het bij 3-1 bleef.

,,Het verschil tussen de twee teams was veel te groot,’’ aldus Ten Cate. ,,Cape Town speelde om te winnen, wij na rust niet meer. Dat zegt veel over die spelers, van wie ik Leonardo een positieve uitzondering vond. Ja, natuurlijk heeft dat invloed op mijn keuzes.’’

In het elftal dat na rust ten onder ging, speelden onder meer Thomas Vermaelen, Urby Emanuelson, Hedwiges Maduro en Klaas Jan Huntelaar. Vooral de status van Huntelaar wordt interessant in de tweede seizoenshelft. Ten Cate is verre van tevreden over Huntelaar en probeerde het voor rust met Ryan Babel als diepste spits. Een dag eerder op de training ontbrak de topscorer van vorig seizoen ook al bij wat op de beoogde basisploeg leek.

,,Ik streef naar een elftal waar je meer kanten mee uit kunt,’’ zei Ten Cate eerder deze week. ,,Zodat ik bijvoorbeeld voorin wat makkelijker kan variëren.’’

Met Babel en Leonardo kan dat heel goed, vindt Ten Cate. Beide spelers kunnen zowel op de vleugels als in het centrum uit de voeten. ,,En Ryan deed het in de eerste helft heel goed als centrumspits,’’ vond de coach. ,,Hij zorgde voor dreiging en was een prima aanspeelpunt.’’ En even later: ,,Ná rust liepen we geloof ik wel twaalf keer buitenspel.’’

Achterin maakte Ajax het echter het bontst. Granwald Scott, nota bene een speler die in Amsterdam werd gewogen en te licht bevonden, kon binnen een paar minuten twee keer ongehinderd scoren: 2-1. Even later werd het ook nog 3-1, toen invaller Nathan Paulse vrij mocht inkoppen.

Het Afrikaanse publiek reageerde uitzinnig, maar ook de vertwijfeling was voelbaar. Was dit nou die grote bekende club uit Amsterdam? Op keeper Hans Vonk na, stond Ajax Cape Town na rust lange tijd met alleen maar tieners op het veld. ,,Dit soort dingen kun je niet blijven toeschrijven aan jeugdigheid,’’ vond Ten Cate dan ook.

,,Het is gewoon slecht voor het prestige van Ajax. En dat terwijl ik hier met een goed gevoel naar toe ging, want we hebben deze week hard en goed getraind. Maar jullie mogen het mij ook aanrekenen. Achteraf had ik gewoon met de beste ploeg moeten spelen.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

999

Bericht door 999 » ma jan 15, 2007 9:00 am

Beschamende nederlaag in oefenduel met kleine broer uit Kaapstad

Ajax lanceert satellietclub

KAAPSTAD, maandag

Zelfs de bluf wordt in Kaapstad gekopieerd. ,,Zeg”, vraagt een ZuidAfrikaanse verslaggever stoer terwijl hij afdaalt van de perstribune, ,,wanneer stuurt Ajax nou eigenlijk het eerste elftal?” Eenmaal op de begane grond is het tromgeroffel van de aanhang goed hoorbaar. ,,Ze hebben ook het recht om feest te vieren”, zegt Henk ten Cate. Hij heeft de stilte van de spelerstunnel opgezocht. De organisatie wil hem zijn verhaal laten doen in een lawaaierige ruimte vol etende, drinkende en klinkende genodigden. Daar heeft de coach van Ajax nu even geen zin in. Want verliezen is nooit leuk, maar verliezen van je eigen satellietclub is nog iets pijnlijker.

Wat hij zojuist heeft gezien, stemt hem allerminst tevreden. Het is altijd moeilijk om het resultaat van een oefenduel tegen het eind van een uitputtend trainingskamp te moeten beoordelen. Je houdt rekening met de verrichte arbeid, met de hitte en de droge vlakte waarop gespeeld moet worden. Toch laat Ajax Amsterdam zich wel erg makkelijk in de maling nemen door Ajax Cape Town. ,,Ik hoop dat ze ons een klein beetje speelruimte gunnen”, had coach Muhsin Ertugral vooraf nog nederig gezegd. Hij wordt aangenaam verrast. Binnen zes minuten buigt Cape Town een achterstand om in een sensationele zege: 3-1. ,,Dit staat heel slordig”, zegt Ten Cate. ,,In principe moet je er niet al te zwaar aan tillen. Maar hier verspeel je een hoop prestige. Het grote Ajax verliest toch van het kleine Ajax. Cape Town speelde ook echt om te winnen.”

Snel steekt hij de hand in eigen boezem. ,,Je kunt het mij verwijten. Achteraf pakte het slecht uit om voor twee teams te kiezen in plaats van gewoon in je sterkste opstelling te beginnen. Op papier zag het er tamelijk gelijkwaardig uit. Maar het tweede team was, op enkele uitzonderingen na, beduidend slechter.”

Hij wilde alle fitte leden van de selectie evenveel speeltijd gunnen. ,,En vaak wordt het zo’n rommeltje als je veel wisselt in de tweede helft.” John Heitinga en Kenneth Vermeer zijn geblesseerd, Jaap Stam (lichte hamstringklachten) en Wesley Sneijder (lies) worden gespaard. Alleen Edgar Manucharyan krijgt een kwartier als invaller, de rest dus een halve wedstrijd. Ryan Babel maakt als centrumspits een prima doelpunt na een actie van de goed spelende Tom de Mul. Ruststand: 0-1. ,,In die fase zag ik tenminste nog wat dingen terug van wat we hier hebben gedaan. We speelden redelijk compact en probeerden van daaruit druk te zetten.”

Maar het vervolg is erbarmelijk en Ajax onwaardig. Ten Cate: ,,Het probleem ontstaat wanneer spelers niet vanuit hun kwaliteiten gaan spelen en dingen willen doen die ze niet beheersen. Ik vind het onvoorstelbaar hoe eenvoudig wij ons lieten wegspelen.”

Binnen zes minuten scoort Cape Town maar liefst drie keer. Granwald Scott, die al eens een stage in Amsterdam afwerkte, is twee keer trefzeker en de lange invaller Nathan Paulse maakt met zijn eerste balcontact koppend de vernedering compleet. Dat is vooral vervelend voor debutant Leonardo, die het tweede peloton aanvoert en zich tenminste nog weet te onderscheiden met een aantal dreigende acties. ,,Een aantal heeft laten zien dat ze voorlopig nergens op mogen rekenen”, stelt Ten Cate. Hij maakt een positieve uitzondering voor de jongelingen Vurnon Anita en Mitchell Donald, die de eerste helft aan bod zijn gekomen. ,,Een dikke voldoende. Ze lieten zien uit het goede hout te zijn gesneden.”

Het is geen toeval dat Ten Cate de A-junior Donald meenam naar Kaapstad. Hij is een fysiek sterke middenvelder en maakte bovendien enkele prachtige doelpunten in trainingspartijen. Ten Cate: ,,Een boom van een vent die ook nog eens erg goed kan voetballen. Mitchell is nog een echte en daarmee bedoel ik dat hij geniet van elk moment. Met grote ogen en oren zit hij te kijken en te luisteren. Ik ben erg te spreken over hem.”

Opstelling eerste helft: Stekelenburg; Anita, Grygera, Vertonghen, Lindenbergh; Donald, Perez, Gabri; De Mul, Babel, Rosenberg.

Tweede helft: Gentenaar; Ogararu; Maduro, Vermaelen, Emanuelson; Krohn-Dehli, Leonardo, Sarpong (75. Manucharyan); Rosales, Huntelaar, Mitea.
De T.

Die Htc toch ...
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 9:12 am

joey schreef:
Opstelling Ajax tweede helft:
Gentenaar; Ogararu, Maduro, Vermaelen, Emanuelson; Leonardo, Krohn-Dehli, Sarpong (79. Manucharyan); Rosales, Huntelaar en Mitea.
ajax.nl

Elftal van de tweede helft heeft amper verdedigende kwaliteiten natuurlijk.
Natuurlijk. Er stonden er volgens mij drie van de vier die in de competitie regelmatig beginnen
I think I lost my fucking headache

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jan 15, 2007 9:19 am

Het gaat Joey waarschijnlijk om het middenveld waar louter aanvallende jongens stonden.
Bertje for President!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 15, 2007 10:45 am

En ik heb het al vaker gezegd: ik wil Maduro NOOIT meer in de verdediging zien. Die jongen kan totaal niet verdedigen.

Je kunt erover twisten of Ogararu en Emanuelson kunnen verdedigen. Mijn voorlopig oordeel luidt: gaat wel.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 15, 2007 11:04 am

Op papier vind ik het 2e elftal nog sterker ook.....

Onze 2 backs stonden erin. Keeper maakt niet uit
Vermaelen en Maduro....dat was een tijdje ons beoogde centrum.

Middenveld...oke.. Maar Gabri was de enige bij team 1 die in de basis stond van het 1e.

En de aanval van 2 lijkt meer op het Ajax van de competitie dan de aanval van de 1e helft.....

Instelling........
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jan 15, 2007 11:34 am

3 doelpunten tegen krijgen met Maduro en mijn persoonlijke favoriete zenuwenpees Vermaelen achterin is niet raar. Eigenlijk is het wel heel raar, want dat mag op Ajax niveau niet gebeuren, maar het illustreert de kwaliteiten van een aantal Ajacieden.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe HTC zich voelt bij Ajax. In een ander artikel las ik zojuist dat hij het rot vind dat nieuws zo snel uitlekt bij Ajax en dat hij het moeilijk vind om daarover te liegen. Ik krijg steeds meer de indruk dat hij vooral de randzaken steeds beroerder vind gaan.

Nu opent hij openlijk de aanval op Huntelaar, die een paar maanden geleden nog hoorde: "Klaas Jan komt wel weer bovendrijven, het is een klasbak." Is dit psychologie van de koude grond? Laten we het hopen.

Het is wel duidelijk dat hij probeert talenten volwassen te laten worden. Onder Blind speelden Urby, Maduro en Vermaelen wél goed, omdat na 6 wedstrijden de druk er totaal af was. Onder HTC wordt daadwerkelijk progressie verwacht en je moet je zo onderhand eens gaan afvragen welke spelers de druk aankunnen. Urby lijkt me een toppertje in spé, maar Vermaelen bijvoorbeeld... die wordt met de week onzekerder.

Al met al, een lekker ontspannend tripje naar Zuid Afrika ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 15, 2007 12:28 pm

Rishi schreef:Vermaelen en Maduro....dat was een tijdje ons beoogde centrum.
Maar nu godzijdank niet meer! :scared:

@GangstaRiB: hoe zal HtC zich voelen? Rustig, denk ik. Hij heeft de steun van de leiding, dus er is niets aan de hand. Dat de buitenwacht hysterisch doet over een nederlaag tijdens een veredeld trainingspartijtje, ach... Dat past wel in het beeld, want er wordt zo snel hysterisch gedaan over Ajax. Daarom is het moeilijk werken voor elke trainer. Maar HtC zal het wel herkennen, want ook bij Barcelona was de benadering zeer negatief toen hij en Rijkaard daar begonnen, en ook daar liep het de eerste seizoenshelft niet.
Verder heb je wel gelijk (volgens mij) dat de jonge spelers moeite hebben met de druk. Toen Maduro net kwam speelde hij vrijuit, toen leek het nog wat. Inmiddels sjouwt hij het veld rond met een zak aardappelen op zijn rug. Daar moet hij overheen groeien. Zelfde geldt voor die andere spelers. Ronald de Boer zei ooit: 'Dan kom je het veld op en voelen je benen als van lood'. De trainer kan de druk proberen weg te halen, maar moet tegelijkertijd eisen stellen. Dat is het dilemma.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 12:30 pm

Wie doet er hysterisch over de nederlaag tegen Cape town?

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jan 15, 2007 12:30 pm

Ik! :bis:
Bertje for President!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 15, 2007 12:35 pm

Kaboem! schreef:Ik! :bis:
Bijvoorbeeld. :yes: :D

Het is vervelend, want niet goed voor je reputatie. Maar PSV verliest met 2-0 van FC Köln, en volgens de H. Koe van Jim had het ook 4-0 kunnen zijn. Het zijn potjes die dienen om dingen uit te proberen.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 12:35 pm

Kaboem! schreef:Ik! :bis:
Ik doelde op mensen die niet altijd hysterisch zijn m.b.t. ten Cates Ajax!

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jan 15, 2007 12:42 pm

Bang voor concurrentie?
Bertje for President!

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 12:44 pm

Ik ben de ergste! Vraag maar aan Maarten!

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jan 15, 2007 12:46 pm

Klopt! Ik ben namelijk wel genuanceerd!
Bertje for President!

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 12:50 pm

Waarom dan toch hysterisch? Het is maar een oefenwedstrijd!!

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jan 15, 2007 12:56 pm

Omdat ik vind dat Ajax elke wedstrijd moet winnen!
Bertje for President!

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 15, 2007 12:57 pm

Oude l*l!! :hypocrite:

Plaats reactie