Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 04, 2008 7:15 pm

Nu op Ajax.tv een interview met van Basten. Eens luisteren of hij wat te melden heeft.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 08, 2008 11:26 am

HighLow schreef: Monday, 08 September 2008
[Ploeg draaft door] Geduld is een schone zaak; achterstand haalt druk van de ketel PDF Print E-mail
Written by Remko van der Ploeg
Wednesday, 03 September 2008
Met het verliezen van de openingswedstrijd is nog niet alles verloren. Het seizoen telt 34 wedstrijden. Over 99 punten hoor je niemand meer over de wedstrijd in Tilburg. Tenslotte is geduld een schone zaak en duurt het seizoen nog tot mei 2009. Het haalt in ieder geval de druk wat van de ketel…

Wat een desillusie voor iedereen met een Ajax-hart. Een zwoele zomeravond in Tilburg werd een heet avondje nagelbijten. Een 0-1 voorsprong werd uit handen gegeven. Iedereen binnen en buiten Ajax was overtuigd dat de beste voorhoede van Nederland in Tilburg ging vlammen en dat er vol passie en instelling gestreden ging worden. Dit bleek ook zo, maar de uitslag viel tegen. Ajax verloor met 2-1.

Zaterdagavond deed ik even een rondje langs de bekende Ajax-sites. In de commentaren kwam ik van alles tegen. Van “Marco van Basten kan er niets van”, “Sno is de zoveelste miskoop”, “Huntelaar was met zijn gedachte bij een transfer”, “de opstelling klopte niet”, “Oleguer kan niet verdedigen” tot een “met Emanuelson in de basis verlies je altijd.” Wat mistroostig las ik al die reacties en verwonderde me over wie dit allemaal schreven. Het waren namelijk dezelfde mensen, die voor zaterdag 18.45 uur nog allerlei superlatieven het World Wide Web op slingerden als “we worden kampioen olé, olé,olé”, “Marco van Basten is the Pride of Mokum” of “Huntelaar moet blijven.”

Ik ging op zoek naar mijn prozac. Niet vanwege het verlies in de seizoensouverture, maar vanwege deze reacties van zichzelf respecterende volwassenen. Verliezen hoort bij de sport, verliezen hoort helaas ook bij Ajax. Verliezen kan je aan het begin van het seizoen, in het midden of aan het einde van het seizoen.

Natuurlijk heb je een verwachtingspatroon; ik ook. Als Ajax na kansloze jaren Marco van Basten presenteert als nieuwe coach, gaat mijn hart sneller kloppen. Het liefste had ik eigenlijk gezien, dat ze Marco als nieuwe spits hadden gecontracteerd. Dat ze Sjaak Swart als rechtsbuiten hadden gepresenteerd en Rob de Wit als linksbuiten. Nog mooier was geweest als Johan Cruijff terug was gehaald als de aanvallende middenvelder, die de lijnen uitzet.

In de defensie had ik het liefst gezien dat Frank Rijkaard werd gehaald met Horst Blankenburg aan zijn zijde. Op de bank zat Frank de boer te popelen om der Horst uit de basis te spelen. Een jonge en blessurevrije Jari Litmanen was de stand in voor El Salvador als die weer eens te veel Cameltjes had gerookt. En Klaas Jan Huntelaar was het ideale breekijzer, als San Marco zelf zijn dag niet had. Wedstrijden van Ajax zouden alleen gefloten mogen worden door Jan Keizer en Mario van de Ende. Oh, wat een wensdroom!

Wat iedereen eigenlijk wel wist werd afgelopen zaterdag duidelijk. De afgelopen jaren is Ajax in verval geraakt door verkeerde aankopen, falende beleidsmakers en moedeloze trainers. De gifbeker moet blijkbaar in Amsterdam helemaal leeggedronken worden. In Tilburg is één van de laatste slokken genomen tegen Lucky Willem II. De doelpunten vielen letterlijk uit de lucht. De tweede treffer van de Brabanders was een geslaagde persiflage op het succesvolle Tros-programma Te land, ter zee en in de lucht. Oleguer en Vermaelen lieten namelijk een mooi nummertje tobbedansen zien.

Een echte Duitser met de naam Mehmet Akgün, fietste hem erin zullen we maar zeggen. Later stak deze zijn grote neus in de elleboog van Evander Sno. Natuurlijk kan ik Pieter Vink uitmaken voor een betreffend familielid van de runder- en de slavink, maar het was een uitvloeisel van de Wet van Murphy. In Tilburg is afgelopen zaterdag Lucky Ajax voorgoed naar zijn laatste rustplaats gebracht en zijn de dappere strijders opgestaan uit hun veel te lange winterslaap.

Zonder spelers als bijvoorbeeld Luque, Perez en Krohn-Delhi moet Ajax op zoek naar de manier om de ontstane achterstand ongedaan te maken. En dus zal de term dappere strijder nu ook eens bij Maarten Stekelenburg tussen de oren moeten. Maarten is een fantastische lijnkeeper, maar zoals al in eerdere jaren is gebleken, schoot hij afgelopen zaterdag tekort bij het eerste doelpunt van Willem II uit een ogenschijnlijke ongevaarlijke corner. Uit ervaring weet ik dat het best angstig is om van die lijn af te komen, maar van de keeper van het Nederlands Elftal en het eerste van Ajax mag je dit toch wel verwachten. Kenneth Vermeer zal met lede ogen hebben aangezien en gedacht hebben: “dit kan ik beter!”

Kortom, zoals Marco van Basten zelf al concludeerde, er is nog een hoop werk aan de winkel. Ik moet geduld hebben om mijn column te plaatsten, die ik al jaren in de kast heb liggen. De column die gaat over klinkende overwinningen, over een goedgeoliede Ajax-machine, over zaalvoetbaldoelpunten, over kampioenschappen, over Europese successen en over het glas wat halfvol is en niet halfleeg. Vanuit de achterstand kan Ajax rustig verder bouwen, zonder druk. Laat PSV maar de misstappen begaan, Ajax wacht rustig af. Geduld is tenslotte een schone zaak zullen we maar zeggen…

Remko van der Ploeg
:666.gif:
Nu.nl schreef:Ajax en het werken aan de winkel

Uitgegeven: 8 september 2008 9:43
Laatst gewijzigd: 8 september 2008 9:43
Om beurten verdedigen Feyenoorder Jurryt van de Vooren en Ajacied Menno Pot de eer van hun club in de columntwist ‘De Klassieker’. Jurryt is de enige Nederlander die ooit afstudeerde op Feyenoord. Menno schreef de eerste Nederlandse roman (Vak 127) met fanatieke Ajax-supporters in de hoofdrol.

Beste Jurryt,

Ik zou willen dat ik iets in te brengen had tegen je brief van vorige week, maar dat heb ik niet. Hoe graag ik mijn club ook wil verdedigen tegen honende kakkerlakjes, ‘kapitaalvernietiging’ is inderdaad het enige woord dat ik kan verzinnen om het Ajax-beleid van – ruwweg – de laatste tien jaar mee aan te duiden.

En dan heb je het nog niet eens gehad over het aantal trainers en bestuurders dat (met een zak geld) is weggestuurd. Of over onze reuze vruchtbare ‘buitenlandse ondernemingen’ in derdewereldlanden als Ghana, Zuid-Afrika en België. Het boek der kapitaalvernietiging telt vele hoofdstukken, bij Ajax.

Plan

Maar om eerlijk te zijn: ik vind eigenlijk dat de voorbije transferzomer juist níet in dat boek past. Voor het eerst in jaren vond ik dat Ajax weliswaar veel geld uitgaf, maar in elk geval aankocht met een plan. Cvitanich, Oleguer, Sulejmani, Aissati – ik had het idee dat het wel een wezenlijke ‘kwaliteitsinjectie’ was.

Vooral het feit dat Van Basten en Blind bleven roepen dat er nog een verdediger bij moest, stemde me optimistisch. Eindelijk een duo dat begreep dat Ajax niet alleen Heitinga moest vervangen, maar ook nog altijd Stam en Grygera.

Welnu, die extra verdediger kwam uiteindelijk toch niet, waarop mijn optimisme verschrompelde en Willem II de eerste dreun mocht uitdelen. Zelfs Maarten Stekelenburg verzuchtte deze week dat hij een ietsepietsie vreest dat Ajax weer heul veul tegendoelpunten gaat krijgen.

Defensie

Ajax heeft geen kapitaal vernietigd, maar uiteindelijk juist weer iets te veel kapitaal op de bank laten staan. Het dichtspijkeren van de defensie had, ondanks alle mooie praatjes, tóch weer niet de absolute prioriteit. Ik vind dat ongelooflijk, na een seizoen waarin Ajax 45 tegengoals in 34 wedstrijden kreeg. De Eredivisie had in ruim vijftig seizoenen precies één keer (in 1985) een landskampioen met meer dan 45 tegengoals.

Hoe kan het toch dat Ajax tegen Willem II weer gewoon even slecht voetbalde als vorig seizoen? “Er is nog veel werk aan de winkel,” verzuchtte Van Basten na afloop. ’t Is mooi dat hij dat inziet en erkent, maar waarom wint PSV wél gewoon zijn (aanzienlijk lastiger) openingswedstrijd met klinkende cijfers? Alsof die minder topspelers te vervangen hadden dan wij, deze zomer…

Incidenten

Op de officiële Ajax-website zijn ze er meesters in om Ajax-zeperds af te doen als incidenten. Dan “kreeg Ajax een lesje in effectiviteit” of “kwam deze test voor Ajax nog iets te vroeg.”

Ajax suggereert al tien jaar dat er iets wordt opgebouwd en dat zo’n proces nu eenmaal met vallen en opstaan gepaard gaat. Leuk en aardig, maar waarom ziet Ajax nu al zeker vijf seizoenen niet uit als een team, terwijl andere clubs (die op minstens evenveel posities hebben moeten vernieuwen) wél als een solide eenheid voor de dag komen? Welke redenering je ook aandraagt, je verklaart er nooit helemaal mee waarom Ajax al zó lang zó slecht voetbalt.

PSV

Eigenlijk is er nog maar één troost over: dat het bij Feyenoord allemaal nog triester is. PSV is regelmatig dragende krachten kwijtgeraakt (Kezman, Van Bommel, Cocu en deze zomer Gomes en Farfán), heeft een financiële crisis doorgemaakt en óók te maken gehad met ongelukkig beleid en interne moddergooierij (affaire Reker).

Toch winnen ze – zodra het om de knikkers gaat – gewoon met 1-5 bij FC Utrecht, terwijl Ajax en Feyenoord al jaren stampvoetend staan te proberen zichzelf weer aan de praat te krijgen.

Ploeg neerzetten

Elke club heeft aan een zomer genoeg om een ploeg neer te zetten, behalve Ajax. Want bij ons “heeft het tijd nodig”, is er nog “werk aan de winkel” en “beleefde Ajax een valse start”.

Je ziet: ik zou zo bij Ajax.nl kunnen schrijven…

Mazzel!

Menno

Toppie

Bericht door Toppie » di sep 09, 2008 7:48 am

Kenneth Perez is van mening dat Ajax een risico loopt door Marco van Basten zoveel verantwoordelijkheden te geven. De Deen is nog steeds enigszins verbolgen over zijn vertrek bij Ajax en liet in het programma Godenzonen & Co van AT5 weten dat Ajax meer een eenmansbedrijf onder leiding van Van Basten dan een NV is. Perez: "Ik denk dat hij (Marco van Basten, red.) meer is dan alleen trainer, hij bepaalt alles. Ze hebben hem bij de club carte blanche gegeven, dus hij kan doen en laten wat hij wil. Ajax neemt daarmee een groot risico."
Ajax Netwerk
Ook voelt Perez zich misbruikt door Van Basten: "Dat ik in het tweede moest spelen, vind ik nog steeds zeer onterecht. Marco heeft mij gebruikt om een signaal af te geven naar de spelersgroep. Het kan zo afgelopen zijn met je.
:worshippy.gif:

M..

Bericht door M.. » di sep 09, 2008 8:02 am

Jij geilt er op he? Over alles wat negatief is over van basten..

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di sep 09, 2008 8:04 am

Alsof wij ons iets zouden moeten aantrekken van de mening van een speler van Twente. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 8:36 am

Waarom niet? Zijn wij zo hoog verheven boven de mensheid?
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 09, 2008 8:58 am

joey schreef:Waarom niet? Zijn wij zo hoog verheven boven de mensheid?
Sinds wanneer neem jij de woorden van een verbitterde speler, die gedwongen is afscheid te nemen, serieus?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 9:00 am

Neem ik ook niet serieus, maar het feit dat hij nu bij Twente speelt heeft daar niets mee te maken.

Ik vind Perez al een jaartje of twee een zeurpiet.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 09, 2008 9:34 am

LucaS schreef:
joey schreef:Waarom niet? Zijn wij zo hoog verheven boven de mensheid?
Sinds wanneer neem jij de woorden van een verbitterde speler, die gedwongen is afscheid te nemen, serieus?
Ik vond hem in het betreffende interview op AT5 niet rancuneus overkomen. Perez bleef redelijk op de vlakte, maar gaf wel dingen aan die stroken met het beeld dat Van Basten heeft. Communicatief niet supersterk bijvoorbeeld.

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 9:38 am

Dat zou inderdaad best kunnen kloppen. Bij Oranje had hij problemen met de lastige jongens. Ik vraag me af wie hem durft tegen te spreken. Sowieso zitten er weinig persoonlijkheden in de groep.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 09, 2008 10:56 am

joey schreef:Dat zou inderdaad best kunnen kloppen. Bij Oranje had hij problemen met de lastige jongens. Ik vraag me af wie hem durft tegen te spreken. Sowieso zitten er weinig persoonlijkheden in de groep.
Is dat wel zo? Volgens mij botst hij eerder met de grote ego's dan met lastige jongens. Sneijder en Van Persie zijn bijvoorbeeld best lastig, maar lopen weg met Van Basten en vice versa. Van Nistelrooij lijkt me in een groep weer helemaal niet lastig, maar hij kreeg het wel aan de stok met Van Basten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di sep 09, 2008 10:59 am

Spelers die niet spelen hebben een probleem, spelers die wel spelen hebben geen probleem. Zo simpel is het.

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 11:08 am

Een trainer moet ook met reserves kunnen omgaan. Hoe houd je die gemotiveerd? LVG is daar een meester in.

Baseman

Bericht door Baseman » di sep 09, 2008 11:14 am

Thomas schreef:Volgens mij botst hij eerder met de grote ego's dan met lastige jongens.
Volgens mij kan een speler een probleem krijgen met Van Basten als hij een eigen mening heeft en die ook openlijk durft te ventileren, helemaal als die mening een andere is dan de mening van Van Basten.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 09, 2008 11:18 am

joey schreef:Een trainer moet ook met reserves kunnen omgaan. Hoe houd je die gemotiveerd? LVG is daar een meester in.
Hangt van hun status af. Van Bommel vindt zich heel wat als aanvoerder van Bayern Munchen. Als het je bestaat om hem niet zo goed te vinden is meneer beledigd. Ook Kuyt noemt zich tegenwoordig sterspeler van Liverpool en móet in de b asis.

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 11:22 am

Dat probleem is zo oud als het voetbal. Een trainer moet daarmee zien om te gaan. Door lastige spelers af te serveren verlaag je de kwaliteit van je elftal. Zoals we hebben gezien toen RVN niet voor Oranje speelde.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 09, 2008 11:23 am

RVN voegde niet zoveel toe aan Oranje. Met Van PErsie in de spits ging het beter.

Hiddink kon dat ook niet managen, inderdaad. Ook Van Gaal verloor grip. Zo oud als het voetbal.

joey
Erelid

Bericht door joey » di sep 09, 2008 11:25 am

Klopt, maar dan heeft een trainer dus wel een probleem.

Vandaag de dag kan een trainer niet meer volstaan met kein geloel. Hij moet overtuigen.

999

Bericht door 999 » di sep 09, 2008 11:28 am

Nou, dan weten we een ding zeker, Van Basten is dus niet overtuigend begonnen aan het nieuwe seizoen.En dat, behalve dat er ook weinig van de hand van van Basten te zien was op het veld, kan zomaar effe doorwerken naar de volgende wedstrijden ..
Laatst gewijzigd door 999 op di sep 09, 2008 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 09, 2008 11:28 am

Jöhnk schreef:
joey schreef:Een trainer moet ook met reserves kunnen omgaan. Hoe houd je die gemotiveerd? LVG is daar een meester in.
Hangt van hun status af. Van Bommel vindt zich heel wat als aanvoerder van Bayern Munchen. Als het je bestaat om hem niet zo goed te vinden is meneer beledigd. Ook Kuyt noemt zich tegenwoordig sterspeler van Liverpool en móet in de b asis.
Maar de manier waarop het allemaal gegaan is, verdiende niet de schoonheidsprijs. Seedorf, Davids, RVN, Van Bommel... allemaal ervaren jongens met een mening en allemaal een keer afgeserveerd.

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 09, 2008 11:29 am

Afgeserveerd? De heren hebben bedankt omdat ze geen reserve wensten te zijn
I think I lost my fucking headache

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 09, 2008 11:36 am

Ik zou niet op ervaring en mening selecteren, maar op kwaliteit.

Alleen Davids is verkeerd behandeld door Van Basten. Davids is overigens ook de enige van het stel die niet bedankt heeft.

Die andere jongens hadden een ander probleem. Ze zaten er niet altijd bij. En dat konden hun ego's niet aan.

Raul Gonzalez Blanco

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » di sep 09, 2008 11:57 am

Daar lijkt me wel wat op af te dingen Jöhnk maar dat is zo'n vermoeiende herhalende discussie dat we die maar niet over zullen doen. Ik denk dat men zich wel erg eenzijdig opstelt als je op basis van de nog maar zeer korte trainerscarrière van Van Basten gaat ontkennen dat hij op zijn minst een klein probleempje heeft met het type 'mondige' voetballer. Je kunt dan wel elke keer dat opnieuw afdoen als incident of het op conto van de speler schuiven maar inmiddels begint zich wel een patroon af te tekenen. Een trainer die het herhalend aan de stok krijgt met zijn betere spelers zal zelf toch ook wel 'iets' fout doen.

Van Basten is geen mensen-mens. Nooit geweest en hij heeft notabene zelf toegegeven dat hij moeite heeft zich in de gevoelens van door hem 'afgewezen' spelers te verplaatsen. Beetje sollen met Van Bommel, VN uit de basis gooien op een persconferentie en het hem daarna zelf vertellen, Davids is een oude man dus tja, 'ze missen vertrouwen ofzoiets, zucht'; het is op z'n zachst gezegd allemaal niet erg handig.

En je kunt wel alle gelijk van de wereld hebben, een trainer heeft de boel maar tevreden te houden. Anders ettert de boel maar door en dat is een situatie die een clubtrainer zich niet kan veroorloven.

Perez idem dito. Kan wel een vervelende blaaskaak zijn en hij is al 2 jaar over the hill, allemaal waar. Maar de manier waarop het dan gaat... Beetje genant.

Toppie

Bericht door Toppie » di sep 09, 2008 1:04 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Daar lijkt me wel wat op af te dingen Jöhnk maar dat is zo'n vermoeiende herhalende discussie dat we die maar niet over zullen doen. Ik denk dat men zich wel erg eenzijdig opstelt als je op basis van de nog maar zeer korte trainerscarrière van Van Basten gaat ontkennen dat hij op zijn minst een klein probleempje heeft met het type 'mondige' voetballer. Je kunt dan wel elke keer dat opnieuw afdoen als incident of het op conto van de speler schuiven maar inmiddels begint zich wel een patroon af te tekenen. Een trainer die het herhalend aan de stok krijgt met zijn betere spelers zal zelf toch ook wel 'iets' fout doen.

Van Basten is geen mensen-mens. Nooit geweest en hij heeft notabene zelf toegegeven dat hij moeite heeft zich in de gevoelens van door hem 'afgewezen' spelers te verplaatsen. Beetje sollen met Van Bommel, VN uit de basis gooien op een persconferentie en het hem daarna zelf vertellen, Davids is een oude man dus tja, 'ze missen vertrouwen ofzoiets, zucht'; het is op z'n zachst gezegd allemaal niet erg handig.

En je kunt wel alle gelijk van de wereld hebben, een trainer heeft de boel maar tevreden te houden. Anders ettert de boel maar door en dat is een situatie die een clubtrainer zich niet kan veroorloven.

Perez idem dito. Kan wel een vervelende blaaskaak zijn en hij is al 2 jaar over the hill, allemaal waar. Maar de manier waarop het dan gaat... Beetje genant.
Raul jouw commentaar bevalt me wel , beter dan die mods wijsneuzen die denken het te hebben uitgevonden :excited.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di sep 09, 2008 1:27 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef: Je kunt dan wel elke keer dat opnieuw afdoen als incident of het op conto van de speler schuiven maar inmiddels begint zich wel een patroon af te tekenen.
Dat doe ik niet elke keer. Ik heb gezegd dat Van Basten Davids geschoffeerd heeft. En als hij de pers eerder heeft ingelicht dan RVN inzake de ene of de andere kwestie (herinner het me niet meer) dan was dat ook fout.

Wat ik triest vind zijn spelers die zich te groot voelen voor een rol als reservespeler. Zoals Van Bommel en Seedorf. 'Als je Van Bommel in de voorselectie opneemt, moet je hem ook definitief selecteren'. En als je het anders doet dan heet dat dan sollen. Onzin allemaal.
Een trainer die het herhalend aan de stok krijgt met zijn betere spelers zal zelf toch ook wel 'iets' fout doen.
Bij mijn weten heeft Van Basten het niet aan de stok gehad met zijn beste spelers. Hij kreeg het juist aan de stok met spelers waar hij het niet in zag zitten.

Gesloten