Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 23, 2008 6:34 pm

Iets wel, maar niet veel. Heb je weinig aan.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 23, 2008 7:04 pm

goodfella schreef:Even een tussenstand:

+ Sulejmani, Aissati, Cvitanich
+ wegsturen van Luque, Perez, etc...
+ prima presentatie van v. Basten
+ niet met JC in zee zijn gegaan
+ professionalisering (spelers die tussen de trainingen door kunnen slapen etcetera)

-/+ Danny Blind als technisch directeur

- Oleguer, Sno
- Hennie Spijkerman als hoofd scouting
Mee eens! Verder is de grasmat in de Arena om te huilen...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 23, 2008 7:10 pm

+ professionalisering (spelers die tussen de trainingen door kunnen slapen etcetera)

- Oleguer, Sno
+Sulejmani, Aissati
+presentatie Van Basten
+niet verder met Luque, Perez

+/- Cvitanich

-verdediging niet versterkt
-wijnkenner Danny Blind als TD
-gebroken met Cruijff
-Oleguer, Sno
-Te laat keuzes gemaakt, uiteindelijk spelers naar Jong Ajax
-Spijkerman als hoofd scouting
-geen aandacht voor jeugdopleiding

Aan Van Basten om de minnetjes weg te werken.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za aug 23, 2008 7:18 pm

wat ben je een ouwehoer, joey.
de - bij keuzes maken is een allejezus groot pluspunt, geen perez, geen luque, ik kan me niet voorstellen dat jij een andere keus zou hebben gemaakt, en de breuk met kruif [!] is alleen maar prima.geen 2 kapiteins aan boord

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za aug 23, 2008 7:21 pm

joey schreef:

- Oleguer, Sno
+Sulejmani, Aissati
+presentatie Van Basten

+/- Cvitanich

-gebroken met Cruijff
-Oleguer, Sno

Hier ga ik in mee.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za aug 23, 2008 7:32 pm

+ Aankopen
+ Professionalisering faciliteiten en trainingsmethoden
- Wegsturen Luque en Perez uit A-selectie(selectiebeleid gebasseerd op karakter)
- Benodigde aanwinsten niet gehaald

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 23, 2008 7:42 pm

Vedette-10 schreef:+ Aankopen
- Wegsturen Luque en Perez uit A-selectie(selectiebeleid gebasseerd op karakter)
Er hadden meer versterkingen moeten komen? Ik denk dat dat iets teveel van het goede is. Volgend jaar hopelijk weer 2,3 gerichte versterkingen en wat spelers dumpen.
IK GELOOF!!!!!!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za aug 23, 2008 7:51 pm

Rishi schreef:
Vedette-10 schreef:+ Aankopen
Er hadden meer versterkingen moeten komen? Ik denk dat dat iets teveel van het goede is. Volgend jaar hopelijk weer 2,3 gerichte versterkingen en wat spelers dumpen.
Hij heeft een kwaliteitsinjectie(Sulejmani) gedaan. Daarnaast zijn Sneijder, Heitinga en Stam opgevolgd door Aissati, Sno en Oleguer((nog) zeker niet verbetering, maar dat is ook behoorlijk moeilijk). Maar er zijn vrijwel geen ingrijpende veranderingen geweest om ook te zeggen dat we weer een echte internationale topclub zijn. (Type)Davids is bijvoorbeeld niet meer bij Ajax aanwezig, dat ga je zeker missen. Daarnaast hebben we (op dit moment) geen waardige rechtervleugel(be)spelers. En wie zegt dat Sno lekker gaat spelen, er is geen zelfde soort speler. Hetzelfde met Aissati.

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 23, 2008 7:55 pm

Lindgren is gekomen, Suarez speelt al 2 jaar bij Ajax... Van dat geld zijn meerdere spelers gekocht. Je gaat er 9 van de 10x altijd op achteruit als je een topspeler in de selectie verkoopt...
IK GELOOF!!!!!!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za aug 23, 2008 8:01 pm

Rishi schreef:Lindgren is gekomen, Suarez speelt al 2 jaar bij Ajax... Van dat geld zijn meerdere spelers gekocht. Je gaat er 9 van de 10x altijd op achteruit als je een topspeler in de selectie verkoopt...
Lindgren is geen type Davids, meer een Cocu. Suarez is een rechterspits, geen rechtsbuiten. Bovendien is Trabelsi nooit waardig vervangen. Sneijder, Stam en Heitinga zijn inderdaad moeilijk te vervangen, maar het moet als je vooruit wil.

Aristides

Bericht door Aristides » za aug 23, 2008 10:53 pm

Hebben MvB en DB die Argentijn gehaald in de veronderstelling dat KJH zou vertrekken?

In dat geval vrees ik teleurgestelde Ajacieden:
KJH omdat hij nog steeds bij Ajax speelt, ondanks alle doelpunten?
Cvitanich, omdat hij slechts reserve is
Ik, omdat we geen volwaardige verdediging hebben (al zal zonder Perez het aantal voor de verdediging opduikende middenvelders minder zijn)

Ajax geeft toch niet ruim zes miljoen uit voor een reservespits, om vervolgens geen geld te hebben voor echte verdedigers???

Ben benieuwd naar 01-09-2008.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za aug 23, 2008 10:59 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:

- Oleguer, Sno
+Sulejmani, Aissati
+presentatie Van Basten

+/- Cvitanich

-gebroken met Cruijff
-Oleguer, Sno

Hier ga ik in mee.
i concur.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 24, 2008 8:34 am

Demosthenes schreef:Hebben MvB en DB die Argentijn gehaald in de veronderstelling dat KJH zou vertrekken?

Ajax geeft toch niet ruim zes miljoen uit voor een reservespits, om vervolgens geen geld te hebben voor echte verdedigers???
Cvitanich is een 4-2-3-1 spits, Huntelaar een 4-3-3 spits. Cvitanich is gehaald om wat aan de selectie toe te voegen, niet om Huntelaar te vervangen. Dit was een buitenkans(topscorer Argentinie) die ze moesten pakken. En zolang jij machtiger aanvalt dan de tegenstander dan win je de wedstrijd.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 24, 2008 9:46 am

Rishi schreef:Lindgren is gekomen, Suarez speelt al 2 jaar bij Ajax... Van dat geld zijn meerdere spelers gekocht. Je gaat er 9 van de 10x altijd op achteruit als je een topspeler in de selectie verkoopt...
Is dat zo? PSV won de EC I na het vertrek van Gullit, Ajax ging Europa domineren na het vertek van Bergkamp/Jonk.
I think I lost my fucking headache

Jim

Bericht door Jim » zo aug 24, 2008 10:17 am

Vedette-10 schreef: Cvitanich is een 4-2-3-1 spits, Huntelaar een 4-3-3 spits.
Mocht dat zo zijn, wat wil je daar dan eigenlijk mee zeggen?.
Het verschil tussen 4-2-3-1 en 4-3-3 is namelijk marginaal. Want 4-2-3-1 is min of meer hetzelfde als 4-3-3 met de punt naar voren.
Vedette-10 schreef: Cvitanich is gehaald om wat aan de selectie toe te voegen, niet om Huntelaar te vervangen.
Dat zal best. Maar dan dus niet om de door jou hierboven aangevoerde reden.
LucaS schreef:
Is dat zo? PSV won de EC I na het vertrek van Gullit, Ajax ging Europa domineren na het vertek van Bergkamp/Jonk.
Maar PSV kreeg met Lerby een andere topspeler terug. Hetzelfde gold voor Ajax met de terugkeer van Rijkaard.
Waar het op neer komt is dat het uiteindelijk altijd draait om kwaliteit. Je hoeft er niet perse op achteruit te gaan als je een (of meerdere) topspeler(s) kwijtraakt, mits je er maar voldoende kwaliteit voor terug krijgt. Als dat niet het geval is ga je er inderdaad op achteruit. Dat laatste gebeurde bijvoorbeeld met Ajax na het (onvoldoende gecompenseerde) vertrek van Sneijder.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 24, 2008 10:28 am

Uiteraard is dat laatste zo Jim. Maar Nederlandse clubs die een vermogen ontvangen voor haar topspeler, doen iets heel erg fout als ze er met dat geld niet in slagen een betere ploeg te bouwen. Maar als je niet tot versterking overgaat, tja, dan ga je er natuurlijk op achteruit
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 24, 2008 10:41 am

Even terug naar de AD. In het Parool staat het volgende:
De verdeling van de macht tussen de voetbaltak en de directie is een heikel thema bij de aanstelling van de nieuwe AD van Ajax. Van Basten heeft in zijn officiële functieomschrijving van manager/coach geen directiefunctie, en hij is volgens de organisatievorm van de club eindverantwoording verschuldigd aan de AD.
Al sinds Maarten Fontein in maart van dit jaar van het toneel is verdwenen, vervult Henri van der Aat de functie van AD op tijdelijke basis. In de wetenschap dat Van der Aat binnenkort wordt opgevolgd, is het de vraag hoe sterk zijn stem weegt in de huidige situatie.
Wil Van Basten in de toekomst net als nu het veto hebben bij een afweging tussen voetbal en financiën, dan dient de nieuwe AD in de lijn van Van Basten te denken. Voorzitter Uri Coronel heeft echter al herhaaldelijk laten weten dat de RVC bepaalt wie de nieuwe AD wordt, niet Van Basten.
In de RVC zitten naast Coronel ook de bestuursleden Joop Krant en Cor van Eijden. Frank Eijden is de vierde commissaris. De vijfde commissaris Sjoerd van Loon legde, net als voorzitter John Jaakke, in maart zijn functie neer. Ajax zoekt nog een opvolger voor hem. De benoeming van de nieuwe AD kan echter ook worden gedaan door vier commissarissen.
Er zijn MVB veel aan gelegen zijn op die post iemand te krijgen die hem steunt. Anders kan hij zomaar in een hopeloze situatie terechtkomen. Zie hier de machtsstrijd die aan de gang is.

Arthur

Bericht door Arthur » zo aug 24, 2008 10:59 am

Het lijkt me sowieso handig om alleen maar mensen in de organisatie te hebben die elkaar steunen. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de directeur een ja-knikker moet worden.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo aug 24, 2008 11:20 am

joey schreef:Zie hier de machtsstrijd die aan de gang is.
De onduidelijkheid van de positie van de AD en de technisch verantwoordelijke man (Marco) is een punt dat ik ook al een paar keer heb aangegeven. Ik maak er geen "machtsstrijd" van zoals onze complotdenker joey dat zo graag doet, maar het is wél iets dat voor de komst van de nieuwe AD duidelijk moet zijn.

Jim

Bericht door Jim » zo aug 24, 2008 11:26 am

Arthur schreef: Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de directeur een ja-knikker moet worden.
Lijkt me ook niet. Van Basten heeft intussen meer dan genoeg ja-knikkers om zich heen verzameld en de leiding en zeggenschap over het complete voetbaltechnische deel. Om de situatie niet nog ongezonder en riskanter te maken dan hij al is doen bestuur en directie er goed aan dan toch in ieder geval de benoeming van een nieuwe AD in eigen hand te houden.
Van Basten heeft al veel meer macht en veel meer mogen investeren dan zijn voorgangers. Hij moet nu echt gaan presteren. De resultaten zullen zijn lot gaan bepalen. Geen landstitel zou betekenen dat hij heeft gefaald, klaar. Moet echter nog zien of dat met deze selectie gaat lukken. Ajax heeft weliswaar voor eredivisiebegrippen veel kwaliteit en opties voor de voorhoede, maar de verdediging lijkt er niet sterker op geworden.
Het gegeven dat er weinig scorend vermogen op het middenveld rondloopt kan echter wel eens het grootste probleem gaan worden. Ajax heeft niet veel om op terug te vallen bij een mindere dag van de spitsen. Dat kan belangrijk puntverlies tot gevolg hebben.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 24, 2008 11:30 am

Er moet iemand komen die aan de lange termijn denkt en zijn veto durft te gebruiken, want trainers hebben de neiging de portemonee om te keren. Niet die van zichzelf uiteraard, maar die van hun club.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo aug 24, 2008 11:41 am

joey schreef:+Sulejmani, Aissati
+presentatie Van Basten

+/- Cvitanich

-gebroken met Cruijff
-Oleguer, Sno

Hoeveel wedstrijden heb je inmiddels van Cvitanich gezien?

Blind is geen TD. Hij moet alleen uitvoeren. Daar heb ik geen proleem mee. Verder ben ik het aardig met je eens. Al is er zeker ook wat voor te zeggen om de afdankers speeltijd te gunnen in de voorbereiding. Ze kregen de kans zich in de picture te spelen.

jabu

Bericht door jabu » zo aug 24, 2008 12:00 pm

Jim schreef:
Arthur schreef: Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de directeur een ja-knikker moet worden.
Lijkt me ook niet. Van Basten heeft intussen meer dan genoeg ja-knikkers om zich heen verzameld en de leiding en zeggenschap over het complete voetbaltechnische deel. Om de situatie niet nog ongezonder en riskanter te maken dan hij al is doen bestuur en directie er goed aan dan toch in ieder geval de benoeming van een nieuwe AD in eigen hand te houden.
Dat lijkt mij ook. Ajax zou er goed aan doen een TD aan te stellen die sterk genoeg is om onafhankelijk te opereren en niet zijn beleid laat bepalen door een trainer.

Jim schreef:Het gegeven dat er weinig scorend vermogen op het middenveld rondloopt kan echter wel eens het grootste probleem gaan worden. Ajax heeft niet veel om op terug te vallen bij een mindere dag van de spitsen. Dat kan belangrijk puntverlies tot gevolg hebben.
Wellicht, alleen heeft Ajax natuurlijk wel vele aanvallende mogelijkheden bij een mindere dag van één of enkele van de spitsen. Het moet wel erg raar lopen willen KJH, Suarez, Cvitanich en Sulejmani tegelijkertijd een slechte dag hebben. Sterker nog, ik vraag mij af of je als club je tegen een off-day van vier aanvallers kunt wapenen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 24, 2008 12:21 pm

Thomas schreef:Hoeveel wedstrijden heb je inmiddels van Cvitanich gezien?
Niet veel, maar mij heeft hij nog niet overtuigd. Ik hoop natuurlijk dat dat snel komt. Ik geef hem geen -, maar op dit moment ook nog geen +. Zo erg is dat toch niet?
Blind is geen TD. Hij moet alleen uitvoeren. Daar heb ik geen probleem mee.
Ik wel, ik vind hem niet geschikt. Hij was een goede speler, maar na zijn carrière heeft hij -in verschillende functies- nooit enige indruk op me gemaakt.
Al is er zeker ook wat voor te zeggen om de afdankers speeltijd te gunnen in de voorbereiding. Ze kregen de kans zich in de picture te spelen.
En? Heeft het gewerkt? Belangstelling genoeg, hehe.
Het was allang bekend dat die jongens geen vaste waarden zouden worden voor Ajax. Van Basten had ze in het voorjaar discreet moeten bedanken voor hun diensten, dan hadden ze de tijd gehad om een andere club te zoeken. Nu is het erg laat en komen ze niet weg. Bovendien voelen ze zich vernederd (Luque en Perez zeker) en gaan ze op hun strepen staan. Nee, ik vind het niet handig allemaal.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 24, 2008 12:22 pm

Ik heb nog geen mening over Cvitanich. Vandaar +/-.

Gesloten