Koster hoopt verlies Stam op te kunnen vangen 29 oktober 2007
Adrie Koster pleit ervoor dat Ajax in de winterstop een opvolger voor de gestopte Jaap Stam aantrekt. Dat zei de interim-coach maandag in het programma FC Godenzonen van AT5. Koster noemde het wegvallen van Stam een groot verlies voor Ajax. "Er valt natuurlijk wel wat weg en dat moet toch worden opgevangen", sprak hij realistisch.
Adrie Koster Door het besluit van Stam raakt Koster zijn aanvoerder én zijn belangrijkste verdediger kwijt. "Ik vind dit wel een aderlating. We zullen trachten om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Het wordt nu namelijk wel wat dunnetjes achterin." De coach ging ook in op de theatrale valpartijen van Luis Suárez. "Ik denk dat het een beetje cultuur is. De achtergrond speelt een rol, maar je moet het ook niet gaan overdrijven. We hebben het er met hem over gehad, want dit heeft op een bepaald moment geen zin meer. Dan krijg je nooit meer een penalty."
Koster zegt geen nee tegen langer verblijf bij Ajax 29 oktober 2007
Adrie Koster Mocht Ajax dit seizoen landskampioen worden en wil de club vervolgens verder met trainer Adrie Koster, dan staat de Zeeuw daarvoor open. Dat zei de interim-coach in het AT5-programma FC Godenzonen. "Of ik er iets voor voel als Ajax mij vraagt te blijven? Jazeker, natuurlijk zou ik dat wel willen", verklaarde Koster. "Maar ik weet ook dat dit in principe voor een bepaalde periode is. De insteek is duidelijk: tot het eind van het seizoen ben ik het en dan maak ik plaats voor een ander."
De oefenmeester wilde dan ook niet op de zaken vooruitlopen. Vragen over een eventueel kampioenschap en een mogelijk langer verblijf probeerde hij vakkundig te omzeilen. "Dat is in de toekomst kijken en daar doe ik niet aan."
Werd er nog meer verteld?Ook voor interim-coach Adrie Koster kwam het besluit van Stam niet als een complete verrassing. "Het speelde al wat langer", reageerde de Zeeuw maandagavond in het AT5-programma FC Godenzonen. "Het zat er wel aan te komen, maar het was toch een beetje onverwacht. Dat hij de motivatie niet meer kan opbrengen, tja, daar schrok ik zelf ook van. Op de training liep hij altijd voorop en was hij een van de beteren. Ik vond hem een voorbeeld voor de rest van de groep. Ik vind het jammer dat ik niet kan zeggen dat ik de honderd procent gemotiveerde Jaap Stam heb getraind."
Koster heeft veel bewondering voor de beslissing van Stam. "Dat zo'n grote voetballer op zo'n manier afscheid neemt is uniek. Dit geeft aan hoe hij in elkaar steekt. Hij wil honderd procent geven en anders niet. De sportieve problemen zullen wel een rol gespeeld hebben, maar in hoofdzaak ging het om zijn fysieke gesteldheid. Privé-problemen? Die staan volgens mij helemaal los van het besluit dat hij genomen heeft."