Adrie Koster

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di okt 30, 2007 4:12 am

Als antwoord op mezelf:
Koster hoopt verlies Stam op te kunnen vangen 29 oktober 2007

Adrie Koster pleit ervoor dat Ajax in de winterstop een opvolger voor de gestopte Jaap Stam aantrekt. Dat zei de interim-coach maandag in het programma FC Godenzonen van AT5. Koster noemde het wegvallen van Stam een groot verlies voor Ajax. "Er valt natuurlijk wel wat weg en dat moet toch worden opgevangen", sprak hij realistisch.

Adrie Koster Door het besluit van Stam raakt Koster zijn aanvoerder én zijn belangrijkste verdediger kwijt. "Ik vind dit wel een aderlating. We zullen trachten om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Het wordt nu namelijk wel wat dunnetjes achterin." De coach ging ook in op de theatrale valpartijen van Luis Suárez. "Ik denk dat het een beetje cultuur is. De achtergrond speelt een rol, maar je moet het ook niet gaan overdrijven. We hebben het er met hem over gehad, want dit heeft op een bepaald moment geen zin meer. Dan krijg je nooit meer een penalty."
Koster zegt geen nee tegen langer verblijf bij Ajax 29 oktober 2007

Adrie Koster Mocht Ajax dit seizoen landskampioen worden en wil de club vervolgens verder met trainer Adrie Koster, dan staat de Zeeuw daarvoor open. Dat zei de interim-coach in het AT5-programma FC Godenzonen. "Of ik er iets voor voel als Ajax mij vraagt te blijven? Jazeker, natuurlijk zou ik dat wel willen", verklaarde Koster. "Maar ik weet ook dat dit in principe voor een bepaalde periode is. De insteek is duidelijk: tot het eind van het seizoen ben ik het en dan maak ik plaats voor een ander."

De oefenmeester wilde dan ook niet op de zaken vooruitlopen. Vragen over een eventueel kampioenschap en een mogelijk langer verblijf probeerde hij vakkundig te omzeilen. "Dat is in de toekomst kijken en daar doe ik niet aan."
Ook voor interim-coach Adrie Koster kwam het besluit van Stam niet als een complete verrassing. "Het speelde al wat langer", reageerde de Zeeuw maandagavond in het AT5-programma FC Godenzonen. "Het zat er wel aan te komen, maar het was toch een beetje onverwacht. Dat hij de motivatie niet meer kan opbrengen, tja, daar schrok ik zelf ook van. Op de training liep hij altijd voorop en was hij een van de beteren. Ik vond hem een voorbeeld voor de rest van de groep. Ik vind het jammer dat ik niet kan zeggen dat ik de honderd procent gemotiveerde Jaap Stam heb getraind."

Koster heeft veel bewondering voor de beslissing van Stam. "Dat zo'n grote voetballer op zo'n manier afscheid neemt is uniek. Dit geeft aan hoe hij in elkaar steekt. Hij wil honderd procent geven en anders niet. De sportieve problemen zullen wel een rol gespeeld hebben, maar in hoofdzaak ging het om zijn fysieke gesteldheid. Privé-problemen? Die staan volgens mij helemaal los van het besluit dat hij genomen heeft."
Werd er nog meer verteld?

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr nov 23, 2007 9:09 am

Voetbaljaar Koster zat vol uitersten
Door RENZE LOLKEMA

AMSTERDAM - Van dat ontslag bij RKC, volgende week exact een jaar geleden, heeft Adrie Koster destijds geen moment wakker gelegen. Waarom zou hij ook?

Het was niets persoonlijks, bleek een paar maanden later. RKC degradeerde alsnog. En een jaar later wordt Koster door het ganse land geroemd om wie hij is en vooral om wat hij kan.

Hij is tegenwoordig verantwoordelijk voor Ajax 1 dat overmorgen de competitie hervat met een thuisduel tegen Vitesse. De Amsterdammers staan bovenaan, zijn ongeslagen en onder Koster in rustig vaarwater terecht gekomen. Dat hadden weinigen durven voorspellen toen RKC hem eind november 2006 op straat kwakte. ,,Natuurlijk was ik het toen niet eens met dat ontslag,’’ zegt Koster nu. ,,Maar ik ben daar makkelijk overheen gestapt. Ik heb m’n uiterste best gedaan. En als het niet werkt, so be it.’’

In een dip is hij nooit geraakt, Koster – deze week vierde hij zijn 53ste verjaardag – benutte die plotse zee van vrije tijd zelfs meer dan nuttig. ,,Ik ben bijscholingscursussen gaan doen, vooral op het conditionele vlak. Mezelf ontwikkelen dus. Maar ik ben ook gaan fietsen en meer aandacht gaan besteden aan m’n gezin.’’ Het buitenland lonkte, maar ook Nederlandse clubs informeerden. Koster koos voor zijn familie en voor de relatieve rust bij Ajax. Hij bleef dus in Nederland en tekende een contract als trainer van Ajax 2. ,,Maar vier maanden later is alles anders. Het zij zo.’’

De kalmte die Koster zo karakteriseert heeft Ajax weer vlot getrokken. Dat moest ook wel want de Amsterdammers leken de Europese echecs (uitschakeling voor Champions League en UEFA Cup) moeilijk te kunnen verwerken. Ze voetbalden zonder zelfvertrouwen, zonder lef en zonder automatismen. Hoofdtrainer Henk ten Cate, die door de fans verantwoordelijk werd gesteld voor de bedroevende seizoensopening, bevrijdde zichzelf door ja te knikken toen Chelsea hem ten dans vroeg, waarna Koster van het tweede werd doorgeschoven naar het eerste.

Sindsdien is het relatief stil bij Ajax. Koster creëert rust en in die sfeer gaat Ajax steeds beter voetballen. Zelfs de belachelijke ruzie tussen Suárez en Luque (Luque schopte uit frustratie zijn ploegmaat op het veld in de topper tegen Feyenoord) werd geen ordinaire rel omdat Koster het niet uit de hand liet lopen. Hij verving de twee herrieschoppers onmiddellijk.

Er gaan zelfs geluiden op de geboren Zeeuw voor een paar jaar aan Ajax 1 te verbinden, maar niemand in de Arena die daar nu op in wil gaan. Koster: ,,Ik een wonderdokter? Onzin. Ik reik de jongens handvaten aan waar ze iets mee kunnen. Een voorbeeld? Ik wil graag druk zetten op de tegenstander. Dan train je daar gericht op. En praat je met de jongens waar we precies druk willen zetten. Zo heb ik dat altijd gedaan. Er werd gezegd dat deze ploeg mentaal was aangeslagen, toen ik hier als hoofdtrainer kwam. Ik heb het niet gezien. De uitvoering was vaak niet goed, het moest beter op elkaar worden afgestemd. We trainen gericht. De trainingsuren zijn dus belangrijk. Deze ploeg kan heus wel tegen een stootje. Of ik wakker lig van Ajax? Nee, ik geniet er elke dag om met zulk materiaal te mogen werken.’’

Koster rijdt bijna dagelijks op en neer tussen zijn woonplaats Nuenen en Amsterdam. Dat Brabantse dorp nabij Eindhoven is al zijn woonplaats sinds hij bij PSV voetbalde, eind jaren 70. ,,Als je je gezin meeneemt in de hectiek van het voetbal, moet je om de twee, drie jaar verhuizen. Daar begin ik niet aan. Thuis moet een rustpunt zijn. En dat is het.’’

Maar die A2 oversteken, de verbindingsroute tussen Eindhoven en Amsterdam, is een nachtmerrie. Rijden is vaak een groot woord, meestentijds kruipt de trainer van Ajax naar zijn werkplek. Koster staat nog regelmatig verbaasd hoe weinig je opschiet op Nederlandse snelwegen, op wringdagen is hij in een uurtje soms maar 35 kilometer gevorderd. Om die reden blijft hij vaak een nachtje over in Amsterdam. ,,Op dagen dat we twee keer trainen is dat wel zo nuttig. Anders gebruik je je huis alleen maar om te slapen. Dat is ook niet alles.’’

Wel heeft Koster tijdens die lange autoritten tijd om na te denken, om Ajax door te lichten, om voetbaltelefoontjes te plegen. Die vierwieler is een rijdend kantoor, maar ook een ruimte om te brainstormen. Daar worden tactische vondsten gewikt en gewogen. Of in zijn auto bijvoorbeeld het idee ontstond Klaas-Jan Huntelaar als hangende spits op te stellen in plaats van diep, weet Koster niet precies meer. Maar het is er wel onderwerp van gesprek geweest met zijn collega stafleden. Want alleen doet hij niets, benadrukt hij.

,,Het was niet helemaal nieuw, om de spits zo te gebruiken,’’ vertelt Koster. ,,Ik had dit al vaker uitgeprobeerd in mijn tijd bij RKC. Als technische staf hadden we het idee dat we op die manier een kans zouden maken tegen FC Utrecht. We zijn gaan nadenken hoe we grip konden krijgen op zo’n lastige uitwedstrijd. We hebben er op getraind, het liefst gaan we uit van eigen kracht, maar soms moet je rekening houden met je tegenstander.’’

Koster was als speler een fantastische rechtsbuiten, maar aan zijn carrière kwam abrupt een einde toen zijn knie niet langer topvoetbal aankon. Hij probeerde nog terug te komen, maar trainde ondertussen al de jeugd van PSV om toch bezig te zijn. Dat beviel hem zo goed dat hij langzaam maar zeker groeide in een rol als trainer. Hij zag de onderkant van het betaalde voetbal bij clubs als Eindhoven, Helmond Sport en TOP Oss en wijst nu dus sinds een maand de bovenkant de weg.

,,Ajax, dat was geen droom ofzo. Ik houd gewoon van dit spelletje en vind het leuk om met spelers om te gaan, om ze beter te maken. Met evenveel plezier train ik de C3 van Nuenen. Toen het team van mijn zoon drie jaar geleden even geen trainer had, ben ik dat gaan doen. Dat maakt me echt niet uit, het gaat mij gewoon om het spelletje. Ik ben nooit bezig geweest hoe ik aan de top zou kunnen komen. Of ik nou bij Nuenen, Excelsior of Ajax werk, ik heb er altijd plezier in.’’

www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Kilroy

Bericht door Kilroy » ma nov 26, 2007 6:10 pm

Volgens van Geel:

Ajax-coach moet ervaring hebben en voorstander van aanvallend voetbal
Op de algemene jaarlijkse aandeelhoudersvergadering ging technisch directeur Martin van Geel in op vragen over het profiel dat is opgesteld waar de nieuwe coach van Ajax aan zal moeten voldoen. "Een Ajax-coach moet veel ervaring hebben en voorstander zijn van aanvallend voetbal. Het moet een manager zijn, een autoriteit en iemand die spelers beter kan maken. Iemand die Nederlands spreekt, geniet de voorkeur."

Wat heb je aan een "ervaren" trainer, die tot aan zijn neus in de geheime agendae zit? Ik zou maar eens afwachten was Koster met de jongens doet en als dat er eind April goed uitziet, die man aan het team binden door een mooit contract. Mischien is Kosten niet zo "ervaren" als een Nederlands spreker als Wouters, maar ik weet waar ik op zou gokken, en een gok blijft het. GO KOSTER !!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma nov 26, 2007 6:17 pm

Gelukkig zegt van Geel dat de coach veel ervaring moet hebben.. MvB wordt het dus gelukkig niet.

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 26, 2007 6:22 pm

Van Gaal en Adriaanse zijn de enigen die compleet aan die profielschets voldoen, volgens mij.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma nov 26, 2007 6:53 pm

Martin Jol helaas ook.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma nov 26, 2007 8:49 pm

Hiddink, Rijkaard.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 26, 2007 9:30 pm

Rijkaard.

Als Koster glansrijk kampioen wordt mag hij blijven. Continuïteit is een goed ding.
Ajax!

Arthur

Bericht door Arthur » di nov 27, 2007 8:41 am

Ik vind Jol en Hiddink geen voorstanders van aanvallend voetbal, en Rijkaard ondanks de CL-winst nog niet erg ervaren.

LucaS

Bericht door LucaS » di nov 27, 2007 9:34 am

Kilroy schreef:Wat heb je aan een "ervaren" trainer, die tot aan zijn neus in de geheime agendae zit? Ik zou maar eens afwachten was Koster met de jongens doet en als dat er eind April goed uitziet, die man aan het team binden door een mooit contract. Mischien is Kosten niet zo "ervaren" als een Nederlands spreker als Wouters, maar ik weet waar ik op zou gokken, en een gok blijft het. GO KOSTER !!!!!
Hoe bepaal je ervaren? Koster is een ervaren coach, alleen niet in de top

joey
Erelid

Bericht door joey » di nov 27, 2007 9:58 am

Jöhnk schreef:Hiddink, Rijkaard.
Hiddink komt nooit. Helaas, want hij is wel een topper.

MvG zal wel proberen Adriaanse te promoten binnen Ajax. Dat is geloof ik het enige dat hij weet te verzinnen.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » di nov 27, 2007 11:39 am

Rijkaard heeft bij Oranje en Sparta gezeten en nu voor het 5de seizoen bij Barcelona. Die man heeft dus echt wel wat ervaring opgedaan. Op alle fronten!

joey
Erelid

Bericht door joey » di nov 27, 2007 11:43 am

Maar waarom zou Rijkaard komen? Die zit goed bij Barcelona.

goodfella

Bericht door goodfella » di nov 27, 2007 11:52 am

joey schreef:Maar waarom zou Rijkaard komen? Die zit goed bij Barcelona.
Als Rijkaard geen grote prijs wint is het verhaal in Barcelona toch echt wel over hoor.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2007 11:59 am

Normaal gesproken heeft hij daar sowieso zijn langste tijd gehad. Ik vraag me alleen af of Rijkaard op het veld genoeg kwaliteiten heeft om Ajax beter te maken. Misschien wel hoor. Maar als ik het zo van buitenaf moet beoordelen heb ik altijd het idee dat hij vooral heel erg goed met zijn spelers omgaat. Kijk, je hoeft bij Barcelona in principe niet meer uit te leggen dat je ook met je zwakke been een bal moet kunnen passen.

Misschien dat Ajax koster als veldtrainer laat blijven en er iemand als Rijkaard naast zet? Dan zou je wel eens een heel goed koppel kunnen hebben. Hoewel de kracht van het koppel Rijkaard/Ten Cate misschien ook wel deels zat in het feit dat ze verschillende karakters zijn. En dat lijkt bij Rijkaard/Koster minder het geval.
Nil volentibus arduum

goodfella

Bericht door goodfella » di nov 27, 2007 12:02 pm

Marillion schreef:Maar als ik het zo van buitenaf moet beoordelen heb ik altijd het idee dat hij vooral heel erg goed met zijn spelers omgaat.
Ik vind dat wel degelijk een belangrijke eigenschap. Misschien is dat wel de belangrijkste eigenschap die een Ajax trainer moet hebben met al die ego's onder hem.

joey
Erelid

Bericht door joey » di nov 27, 2007 12:10 pm

goodfella schreef:Ik vind dat wel degelijk een belangrijke eigenschap. Misschien is dat wel de belangrijkste eigenschap die een Ajax trainer moet hebben met al die ego's onder hem.
Is ook zo, maar binnen de technische staf mag best iemand rondlopen die hard en scherp is. Koster, Groenendijk en Spijkerman lijken me vooral áárdige mensen. Rijkaard is dat ook, dus dat vult elkaar niet goed aan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2007 12:10 pm

goodfella schreef:
Marillion schreef:Maar als ik het zo van buitenaf moet beoordelen heb ik altijd het idee dat hij vooral heel erg goed met zijn spelers omgaat.
Ik vind dat wel degelijk een belangrijke eigenschap. Misschien is dat wel de belangrijkste eigenschap die een Ajax trainer moet hebben met al die ego's onder hem.
Ik bedoel het ook niet verkeerd hoor. Het is een hele belangrijke eigenschap van een trainer. Als je dat niet onder de knie hebt is het bijna onmogelijk om te slagen.

Maar ik denk dat je er bij Ajax ook nog behoorlijk wat te verbeteren is op voetbaltechnisch gebied. Basistechniek (te gek voor woorden maar wel waar) en vaste patronen zijn zaken die duidelijk voor verbetering vatbaar zijn. Daarom zie ik graag iemand die daar ervaren in is. En dat is denk ik een punt wat bij Rijkaard niet heel sterk zal zijn. Vandaar mijn gedachte aan een combi zoals hij bij Barcelona erg succesvol is.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2007 12:11 pm

joey schreef:
goodfella schreef:Ik vind dat wel degelijk een belangrijke eigenschap. Misschien is dat wel de belangrijkste eigenschap die een Ajax trainer moet hebben met al die ego's onder hem.
Is ook zo, maar binnen de technische staf mag best iemand rondlopen die hard en scherp is. Koster, Groenendijk en Spijkerman lijken me vooral áárdige mensen. Rijkaard is dat ook, dus dat vult elkaar niet goed aan.
Daar zit ik inderdaad ook een beetje mee. Rijkaard/Ten Cate is een goede combi geweest omdat die twee elkaar aanvullen.
Nil volentibus arduum

goodfella

Bericht door goodfella » di nov 27, 2007 12:22 pm

Ik kan me niet voorstellen dat Rijkaard en/of Koster niet hard kunnen zijn. Totaal niet zelfs. Maar klaarblijkelijk wekken rustige, rationele trainers de indruk dat ze niet consequent en/of hard kunnen zijn.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di nov 27, 2007 12:23 pm

Spijkerman loopt er heel erg gefrustreerd bij de laatste tijd.

goodfella

Bericht door goodfella » di nov 27, 2007 12:24 pm

Jöhnk schreef:Spijkerman loopt er heel erg gefrustreerd bij de laatste tijd.
Afscheid nemen dus. Geef die man een leuke bonus mee en bedank hem voor bewezen diensten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2007 12:27 pm

goodfella schreef:Ik kan me niet voorstellen dat Rijkaard en/of Koster niet hard kunnen zijn. Totaal niet zelfs. Maar klaarblijkelijk wekken rustige, rationele trainers de indruk dat ze niet consequent en/of hard kunnen zijn.
Ze zullen best hard kunnen zijn hoor. Zie de ingreep van Koster in de Kuip. Maar het zijn, zo van buitenaf beoordeeld, volgens mij een beetje dezelfde karakters. Dat is wat mij betreft niet per definitie een slechte combi maar je moet er wel kritisch naar kijken.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » di nov 27, 2007 12:31 pm

Jöhnk schreef:Spijkerman loopt er heel erg gefrustreerd bij de laatste tijd.
Waar blijkt dat dan uit? En waarom?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di nov 27, 2007 12:33 pm

Ik kwam laatst toevallig langs het trainingsveld en hij liep de hele tijd spelers af te blaffen. Maar misschien had ie een slechte dag.

Kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat hij zich gepasseerd voelt.

Plaats reactie