The Day After Salzburg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Duke » ma mar 03, 2014 11:56 am

Het medisch centrum was opgezet door Red Bull, begreep ik, en bestemd voor alle sporters die door RB gesponsord worden. Overigens merkte Arno Vermeulen fijntjes op dat RBS vorig seizoen nog werd uitgeschakeld door een Luxemburgse ploeg. Dan is het wel heel snel gegaan, het afgelopen jaar...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2014 12:03 pm

Even voor de goede orde: Salzburg werkt toch niet met bescheiden middelen (zeg maar met vergelijkbare middelen als Ajax)? Ik lees juist steeds dat Red Bull flink met de portemonnee zwaait.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 03, 2014 12:06 pm

Vorig seizoen is Red Bull toch door dezelfde ploeg uitgeschakeld als Utrecht dit seizoen? Door Differdange, of zelfs door een Luxemburgse club die nog onder Differdange was geëindigd...

...De begroting van Red Bull Salzburg is met 40 miljoen inderdaad kleiner dan die van clubs als Ajax en FC Twente. Wel maken alle Red Bull Sporters, van Sebastian Vettel tot aan Olympische medaillewinnaars bij het skiën en langlaufen tot aan de voetballers... gebruik van dezelfde 'medische begeleiding'.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 03, 2014 1:23 pm

Duke schreef:Het medisch centrum was opgezet door Red Bull, begreep ik, en bestemd voor alle sporters die door RB gesponsord worden. Overigens merkte Arno Vermeulen fijntjes op dat RBS vorig seizoen nog werd uitgeschakeld door een Luxemburgse ploeg. Dan is het wel heel snel gegaan, het afgelopen jaar...
Bert schreef:Even voor de goede orde: Salzburg werkt toch niet met bescheiden middelen (zeg maar met vergelijkbare middelen als Ajax)? Ik lees juist steeds dat Red Bull flink met de portemonnee zwaait.
Ik schreef ook relatief beperkte middelen; dat wil zeggen ten opzichte van de (sub)top van Europa. De getallen en de details ken ik niet, al meen ik wel te hebben gelezen dat wij een grotere begroting hebben dan hun.

Maar het gaat mij in ieder geval om de beleidskeuze die je maakt. Ajax heeft ervoor gekozen om vanuit alle opzichten de nadruk op de jeugd te leggen, en daar sta ik persoonlijk trouwens volledig achter. Salzburg heeft ervoor gekozen om op fysiek en medisch gebied er bovenuit te steken; dat zien ze als de beste manier om bij de top aan te sluiten. Net zoals wij/ons beleidsbepalers dat in het gebied van jeugdopleiding menen te zien. Beiden zijn in zekere zin een voorbeeld van vooruit kijken met de intentie om op originele wijze te innoveren en zo hogerop te komen. Beiden vind ik dan ook te prijzen.

Alleen vind ik dus niet dat je er zo een-dimensioneel naar moet kijken. Waarom niet combineren, en nastreven om op meerdere gebieden de beste/slimste/ noem maar op te zijn? Dat vind ik eigenlijk noodzakelijk. Mocht het allemaal doping-free zijn, dan ben ik echt wel een tikkie jaloers op de fysiek/atletisch vermogen en intensiteit die die jongens op kunnen brengen. Dan kun je ook in voetballend opzicht zooooveel meer kanten mee op.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 03, 2014 1:30 pm

De wielrenner Stefan Schumacher, die achter de schermen tevens begeleid door Red Bull werd, had qua financiën en trainingsmateriaal ook heel wat minder middelen dan veel andere tour deelnemers.

Hij had echter weer een bepaald 'middel' wat de anderen, behalve dan Riccardo Ricco, nog niet tot hun beschikking hadden.

Philippe
Contacteer:

Bericht door Philippe » ma mar 03, 2014 1:54 pm

Here's the game after Salzburg !
Afbeelding
Appie, stay strong !

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 03, 2014 1:56 pm

:biggthumpup.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2014 3:05 pm

Mr. Ajax, dan heb je als het goed is ook gelezen dat Salzburg structureel verlies draait. Hun begroting geeft een vertekend beeld, volgens mij. Er wordt daar wel degelijk met geld gesmeten.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 03, 2014 3:11 pm

Bert schreef:Mr. Ajax, dan heb je als het goed is ook gelezen dat Salzburg structureel verlies draait. Hun begroting geeft een vertekend beeld, volgens mij. Er wordt daar wel degelijk met geld gesmeten.
Maar ik ken geen club (buiten RM) die ons zo in de tang heeft gehad als RBS. Je speelt vaker tegen clubs die een veel hogere begroting hebben, maar dan wordt je niet zodanig afgedroogd. Dat was het meest pijnlijke van die wedstrijden. Dat je verliest, kan gebeuren. Maar de manier waarop.... zeldzaam.
Whitey on the moon.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 03, 2014 3:44 pm

Bert schreef:Mr. Ajax, dan heb je als het goed is ook gelezen dat Salzburg structureel verlies draait. Hun begroting geeft een vertekend beeld, volgens mij. Er wordt daar wel degelijk met geld gesmeten.

Dat ben ik niet tegengekomen, maar ik geloof je als je het zegt te hebben gelezen. Maar daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om in je beleid de focus te leggen op een bepaald gebied. Beter gezegd, op meer dan een bepaald gebied. Daar mag best in geinvesteerd worden wat mij betreft, net zoals er heel veel geld in de jeugdopleiding en alles wat daarbij komt wordt gestoken. Of dat nou uit je eigen vermogen, van een of meerdere sponsors, of een combinatie van die twee moet komen, daar heb ik op dit moment de kennis en het overzicht niet voor om dat vast te stellen. Mijn punt is dat je op meerdere fronten moet willen innoveren en er bovenuit steken.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2014 3:47 pm

Volgens mij wordt er behoorlijk 'geïnnoveerd' (een vreselijke term) op het gebied van fysieke begeleiding bij Ajax, op dit moment. Maar ook mijn beeld is beperkt.

En met niemand anders!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma mar 03, 2014 4:03 pm

Kijk eens naar onderstaande feiten ten aanzien van transfers (data heb ik van http://www.transfermarkt.nl gehaald, getallen zijn miljoenen euro's) en de conclusie is dat het nog een wonder mag heten dat Ajax er sportief zo goed voor staat. Hetgeen m.i. te danken is aan de stabiele leiding (Frank de Boer!) en een succesvolle jeugdopleiding.

2010/2011 investeringen: 5, desinvesteringen: 29, saldo: 24
2011/2012 investeringen: 13.3, desinvesteringen: 13.6, saldo: 0.3
2012/2013 investeringen: 5.8 , desinvesteringen: 32.8, saldo: 27
2013/2014 investeringen: 6.8, desinvesteringen: 23.8, saldo: 17

Ik heb de transfer resultaten van RBS ook opgezocht:
2010/2011 investeringen: 15.1, desinvesteringen: 11.6, saldo: - 3.5
2011/2012 investeringen: 2.8, desinvesteringen: 0, saldo: -2.8
2012/2013 investeringen: 16 , desinvesteringen: 1.7, saldo: -14.3
2013/2014 investeringen: 3.8, desinvesteringen: 0.3, saldo: -3.5

Laten we RSB dus niet beschouwen als voorbeeld van hoe het moet want dit beleid is zonder suikeroom niet vol te houden.

Ik pleit voor een gulden middenweg.

Het conservatieve transferbeleid van Ajax van de afgelopen jaren wil ik niet onderuit halen, in tegendeel, het was op dat moment de juiste strategie om uit een dal te komen. Maar het is niet realistisch om nog een stap vooruit te verwachten als je keer op keer je beste spelers verkoopt, en de opbrengst slechts voor een klein gedeelte herinvesteert. Ajax zet iedere zomer 1 stap achteruit om er gedurende het seizoen weer 1 vooruit te zetten wat razendknap is van Frank de Boer maar per saldo resulteert dit in sportieve status quo. Met het steeds jonger vertrekken van talenten (Eriksen, Vertonghen, Vermaelen, Kishna straks) is het belangrijker geworden om af en toe de portemonne te trekken voor een aankoop die er meteen staat (Huntelaar, Suarez, Stam, Moisander, etc.). Uiteraard in combinatie met jong toptalent uit de opleiding (Kishna, Klaassen, Veltman).

Ajax staat er financieel gelukkig fantastisch voor. Maar om sportief nog de volgende stap vooruit te kunnen zetten - wat m.i. niet onmogelijk is - zal Ajax een groter gedeelte van het opgebouwde kapitaal moeten aanwenden om de talenten een jaartje langer te binden en met enkele gerichte aankopen een kwaliteitsinpuls aan de selectie te geven. De aankopen zullen niet allemaal voltreffers zijn, dat lukt bij geen enkele club, dus dat zul je moeten incalculeren. Op deze wijze geef je Frank de Boer en de talenten een goed signaal (bij Ajax zit je goed) en dit verdien je terug door sportief succes en hogere transfersommen.

Dit klinkt heel simpel maar de key to succes blijft de juiste leiding. Frank de Boer en Marc Overmars hebben wat mij betreft voldoende krediet opgebouwd om ze iets meer middelen te gunnen.

Last but not least: het huren van spelers is een beleid waar Ajax direct mee moet stoppen. De ROI is zeer negatief, sportief heeft het alleen maar ellende voortgebracht, de huurlingen lopen bovendien Ajaxtalenten in de weg. Het aantrekken van jong talent wat er nog net niet is (Cilessen, Boilesen, Eriksen - Ziyech/Zivkovic misschien de volgende?) daar moet Ajax mee doorgaan en verder intensiveren.
Ajax!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 03, 2014 4:24 pm

Bert schreef:Volgens mij wordt er behoorlijk 'geïnnoveerd' (een vreselijke term) op het gebied van fysieke begeleiding bij Ajax, op dit moment. Maar ook mijn beeld is beperkt.
Haha, wat vind je niet goed aan die term?

Verder zal het wel kloppen dat er behoorlijk geinnoveerd wordt op dat vlak bij Ajax, vergeleken met voorgaande jaren. Maar toch is het een paar tandjes lager dan bij zo'n Salzburg. Het atletisch vermogen en energie spatte daar vanaf. Dat wil ik hier ook zien.

De enige spelers van de selectie bij wie ik dat momenteel wel een beetje ontdek zijn Klaassen, Serero (maar die heeft zijn postuur natuurlijk niet mee), en in mindere mate Veltman. Maar ik wil dus juist dat het een abc'tje wordt, dat dat het basisniveau heeft wat conditie en fysieke gesteldheid betreft.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 03, 2014 4:42 pm

Oh, ik ontken niet dat er nog voldoende ruimte voor verbetering is. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik probeer de vele klachten van supporters hier (niet specifiek jou, jij bent vrij genuanceerd; en ik ben zelf net zo goed supporter) enkel wat in perspectief te plaatsen. Supporters willen doorgaans vooral snel succes. Dat is onrealistisch. Zolang er stappen gemaakt worden (mijns inziens gebeurt dat) mag je in de voetbalwereld je handjes dichtknijpen. Bovendien kun je, denk ik, met een schuine blik op het verleden stellen dat de veranderingen die op de lange termijn het meest hebben opgeleverd ook in kleine stapjes (en dus over langere tijd) zijn gezet.

Ik stoor me vooral aan de term 'innovatie' omdat het te snel wordt toegepast. Innovatie is van fundamenteel andere aard dan iets veranderen of verbeteren. Het woord veronderstelt een fundamentele breuk met het verleden (niet per se alle facetten van het verleden). Daarvan is bij het aanstellen van een sportarts die reeds lange tijd een autoriteit is in zijn vakgebied (om het voorbeeld van Salzburg aan te halen) natuurlijk geen sprake.

En met niemand anders!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 03, 2014 7:24 pm

Bert schreef:
Ik stoor me vooral aan de term 'innovatie' omdat het te snel wordt toegepast. Innovatie is van fundamenteel andere aard dan iets veranderen of verbeteren. Het woord veronderstelt een fundamentele breuk met het verleden (niet per se alle facetten van het verleden). Daarvan is bij het aanstellen van een sportarts die reeds lange tijd een autoriteit is in zijn vakgebied (om het voorbeeld van Salzburg aan te halen) natuurlijk geen sprake.
Ik snap je punt, maar het is maar net hoe je het beschrijft. Dat kan dus zoals jij dat hierboven doet. Maar men kan ook spreken van een club die voor het eerst bijzonder veel nadruk zet op het medische/fysieke vlak door middel van hypermoderne onderzoeks- en trainingsmethoden. Met als doel om bepaalde resultaten te halen- zij het in de vorm van prijzen en bekers, zij het in de vorm van een nieuw tactiek/soort voetbal.

Maar goed, de kern van mijn verhaal gaat niet over de interpretatie van het woord 'innovatie'. Ik wil best wel een ander woord gebruiken als het voor jou lekkerder leest. :ajaxsmiley.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mar 03, 2014 10:37 pm

Giacomo Puccini schreef: Ik pleit voor een gulden middenweg.
:biggthumpup.gif:

Ik kan me heel erg vinden in je verhaal hierboven, GP. Maar toch wat opmerkingen over die cijfers van RBS: ik zie dat dat suikeroompje blijkbaar vooral in 2012/2013 de knip even getrokken heeft. Alhoewel 16 miljoen best wel zuinigjes is voor een suikeroompje, vergeleken met Abramovich en wat Arabieren. En zeker als je ziet hoe slim er toen is ingekocht: Mané voor 4 miljoen, Soriano voor 1 miljoen, Berisha voor 3 miljoen en Kampl voor 3 miljoen. Een compleet nieuwe voorhoede dus voor 8 M en wat voor een.

Vooral Mané en Soriano had ik trouwens best wel graag bij Ajax gezien. Vind ik qua voetbal zeer overtuigende aanvallers, EL-subtop, misschien zelfs wel meer binnen dat kollektief van RBS. Voldoen wat mij betreft op veel punten zeker aan het Ajax-profiel. Onder voorbehoud dat het allemaal puur natuur is, natuurlijk. En dat het wat snor zit in de bovenkamer.

Het zou me ook niks verbazen dat die jongens zich straks bij een langdurig avontuur in de EL in de kijker spelen en er flink wat voor ze zal worden neergeteld. Dus dat verlies op transfers in 2012/2013 zou straks wel eens fors gecompenseerd kunnen worden. Dan heb je waarschijnlijk vergelijkbare transfersaldi als bij Ajax de afgelopen jaren. Wat mij betreft is RBS qua scouting en aankoopbeleid daarom nog steeds navolgenswaardig voor Ajax. Naast natuurlijk de doorstroom van toptalent naar het Vlaggenschip van Ajax. Dat moet altijd blijven doorgaan.

Overigens komt in die ronkende cijfers van Ajax ook weer die sluipende kaalslag naar voren. We verkopen inderdaad sterkhouders voor forse bedragen. Alhoewel Psv kennelijk sluwer is dan Ajax in het onderhandelen over de prijs. Maar we herinvesteren dan ook weer heel mondjesmaat. Het rijtje is wel bekend. Een paar jongens voor een habbekrats tot 4-5 miljoen die nu niet meer uit de basis weg te denken zijn. Prima. Maar ook een rijtje prutsers tot 4-5 miljoen die niks bij Ajax te zoeken hadden. Volgens mij doet RBS dat dan toch slimmer qua scouting.

En ik zie in die cijfers van RBS trouwens ook niet het verhaal terugkomen dat het de afgelopen jaren 53 spelers heeft aangekocht en dat er dan altijd wel ergens wat goeds overblijft. Waar moeten ze dat dan van betaald hebben? Kennelijk een broodje-aap verhaal. Tenzij er naast een ervaren dopingarts daar ook een zeer creatieve boekhouder rondloopt.

Zuidema

Bericht door Zuidema » di mar 04, 2014 7:22 am

Voor wat betreft de uitvoering/invulling van het concept: ook Cruijff heeft zijn mening over de opbouw, maar dat is logisch. Of is het toch weer die akelige Jaap de Groot? :666.gif:

Opbouw nooit via backs

Er is momenteel geen land waar zo vaak de bal terug op de doelman wordt gespeeld dan
Nederland. Het staat ook haaks op de principes van het totaalvoetbal, waarin de boel moet worden opgejaagd.

Het probleem begint al met het aanspelen van de backs. Je houdt dan nog een kwart van het veld over. Met die 25 procent moet de back het doen en zodra de tegenstander druk zet, blijft er weinig anders over dan de bal terug op de doelman te spelen. Dit heeft ook niets met positiespel te maken. Omdat de derde man niet aangespeeld kan worden. Dus zie je in de eredivisie zomaar dertig terugspeelballen per wedstrijd.

Het grote verschil tussen Ajax en teams als Barcelona en Bayern München is dat bij de laatste twee meestal de middenvelders de bal hebben en niet de verdedigers. In negen van de tien gevallen nemen ze de bal aan met het gezicht naar het doel van de tegenstander. Er is meteen overzicht. Komen de middenvelders bij Ajax in balbezit, dan zie je ze na de aanname omdraaien. Zodra de tegenstander druk zet zijn ze kansloos.

Een van de vaste regels van het totaalvoetbal is dat de opbouw nooit vanuit de eerste linie begint. Het is minimaal de tweede linie, met de mogelijkheid om de bal richting de eerste linie (de verdediging) te laten vallen, waardoor de verdedigers het spel voor zich hebben.

Voor de goede orde, een linie kan ook uit één speler bestaan. Uitgangspunt is een situatie te creëren waardoor het positiespel met tenminste drie spelers effectief kan worden uitgevoerd. Zolang een linie maar in één keer wordt uitgespeeld, jij meteen kan aanvallen en het initiatief hebt. Een speelstijl waarin de breedtepass onacceptabel is.

Nu ontstond tegen Salzburg de omgekeerde wereld. Voert Ajax het positiespel goed uit, dan zijn dit heerlijke tegenstanders omdat ze blind in het mes lopen. Speel je het niet goed, dan veroveren ze elke bal en helaas was dat nu het geval.

In het topvoetbal gaat het om drie vastigheden: handelingssnelheid, omschakeling balbezit/balverlies en het verwachtingspatroon. Dat laatste is het inschatten van de volgende actie met en zonder bal. Met voor iedere speler de vraag wat hij gegeven de situatie moet doen. Bijvoorbeeld ruimte creëren of de ruimte ingaan. Probleem is dat Nederlandse spelers over het algemeen pas gaan voetballen als ze de bal in de voeten krijgen.

Ook wordt in de eredivisie de bal vooral afgespeeld, in plaats van de tegenstander uit te spelen. Te beginnen met de opbouw via de backs. Dat is echt een basisfout. Een back doet mee met de aanval, maar niet in de opbouw. Daarom zie je in de eredivisie ploegen die het eigenlijk al hebben opgegeven, weer in de wedstrijd komen zodra ze alles of niets gaan spelen. Omdat door het matige positiespel nooit sprake is van echte controle.

Maar waarom komt Ajax dan wel goed uit de verf tegen Milan, Barcelona en Celtic? Dat zijn elftallen die beter zijn en het initiatief nemen. Het probleem ontstaat zodra zelf het tempo moet worden bepaald en de tegenstander dan besluit om druk te zetten. Zoals Ajax tegen Salzburg overkwam. In de eredivisie kom je er mee weg, internationaal niet.

Uit: De Telegraaf, geplukt van AN

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 9:09 am

Ouch... zou hij dit ook met Frankie bespreken?
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » di mar 04, 2014 9:42 am

Als ie er nou nog bij vertelt hoe Ajax die bal bij de middenvelders had gekregen terwijl die middenvelder ook nog eens met zijn gezicht naar het doel van de tegenstander stond. Of beter nog, als hij dat nou voor de wedstrijd even aan Frank had verteld.
I think I lost my fucking headache

Toppie

Bericht door Toppie » di mar 04, 2014 9:47 am

Goh ik dacht al wanneer komt die uit z'n hok , hij heeft weer de oplossing wij niet de spelers :excited.gif:

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di mar 04, 2014 12:44 pm

De opbouw begint op het middenveld..... Maar hoe komen die middenvelders dan aan de bal? Via de verdedigers en/of de keeper toch? Begint de opbouw niet bij hen dan? Of moet een middenvelder (b.v. Daley Blind) de bal bij Cilessen ophalen en met de bal aan de voet 20 of 30 meter indribbelen?

Sommige dingen snap ik wel, maar ik vind veel dingen ook cryptisch (maar goed, ik wil best aannemen dat Cruijff er meer verstand van heeft en dat het dus niet zo raar is dat ik het niet meteen begrijp).

Zouden Cruijff en Frank het hier nu over hebben? Want het gaat best om fundamentele zaken, bijvoorbeeld in het gebruik van de backs. Zo nee, waarom via deze column dan wel? Zo ja, wat betekent het dan dat Frank dit negeert? Ziet Frank het dus anders?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 12:51 pm

Het probleem dat hij schetst is dat Ajax de bal achterin rondspeelt en niet op het middenveld. Veltman en Moisander moeten gewoon sneller Blind/Klaassen/Serero inspelen.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di mar 04, 2014 12:56 pm

He is een feit dat als onze middenvelders aangespeeld worden, ze vaak met hun rug naar de goal van de tegenstander staan. Dat is om moedeloos van te worden, want als supporter in het stadion zie je vaak prima afspeelmogelijkheden naar voren toe, terwijl de desbetreffende speler daar met zijn rug naar toe staat en in arren moede weer terugspeelt op keeper of cv.

Wat ik écht niet begrijp is dat ze bijvoorbeeld niet "half open" staan. Dat heb ik vroeger als lullig amateurvoetballertje geleerd en doe dat nu nog bij futsal. Met je rug naar de zijlijn staan, zodat je zowel verdediging, middenveld en aanval kunt zien, weet waar je (directe) tegenstander staat, zodat je, voordat je aangespeeld bent, je afspeelopties al hebt gezien, of (omdat er geen direct tegenstander in de buurt hebt), zelf kunt opdribbelen.

Ik weet ook wel dat ik geen trainer of "kenner" ben, maar zoiets simpels als ipv met je rug naar de tegenstander staan, met je rug naar de zijlijn staan, zou volgens mijn ongetwijfeld naïeve mening al veel meer schelen in positiespel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 12:58 pm

Daarom heeft Cruijff het ook zovaak over linies. Moisander of Veltman moeten een speler inspelen die vervolgens de bal kaatst op Blind. Van daaruit ga je voetballen. Hoe meer linies, hoe makkelijker (in zijn optiek) het is om een bal vooruit te spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo mar 05, 2014 12:18 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ik weet ook wel dat ik geen trainer of "kenner" ben, maar zoiets simpels als ipv met je rug naar de tegenstander staan, met je rug naar de zijlijn staan, zou volgens mijn ongetwijfeld naïeve mening al veel meer schelen in positiespel.
Bijvoorbeeld. Je ziet dat half openstaan inderdaad vaak helemaal niet bij de middenvelders (of aanvallers) van Ajax. Soms draaien ze dan weg, met de nadelen zoals hierboven door Cruijff beschreven. Het meest schrijnende vind ik die situaties waarin de verdediger diep speelt op de middenvelder, de middenvelder staat met de rug naar de aanval toe en speelt daarna bijna gedachtenloos weer direct terug naar dezelfde verdediger. Schiet je dus geen ene sodemieter mee op. Daar zakt mijn broek werkelijk van af. De verkeerde soort Tikki-Takka. Werkelijk zo armoedig. Goh, wat zijn we toch lekker aan het rondtikken, we lijken Barca wel. En Frank staat er bij en kijkt er naar. Snap ik echt helemaal niets van. Hoe dan ook, dat half open staan zijn basics, dat moet elke redelijke voetballer volgens mij kunnen leren als een 2e natuur. Hoef je echt geen aankoop voor te doen van tientallen miljoenen.

Maar het gaat veel verder. De veldbezetting bijvoorbeeld. Ajax speelt vaak maar met 1 afspeelpunt op het middenveld voor de CV's. Blind bijvoorbeeld. Terwijl de halven heel erg diep staan en vrijwel onbereikbaar zijn voor de CV's. Doet Frank kennelijk bewust om de een of andere mij duistere reden, zie ik hem al een paar seizoenen zo doen. Snap ik niet, want de keuze naar voren voor de CV's wordt zo heel erg ingeperkt omdat dan vrijwel alles van de opbouw via die ene CVM moet gebeuren. Of via de backs met de gebruikelijke vastlopers op de flank (zie boven wat Cruijff hierover opmerkt).

Heel erg beperkt dus in de opbouw en daardoor ook heel gemakkelijk te ontregelen door de tegenstander. Want wordt de CVM afgedekt dan ben je je enige afspeelpunt al kwijt en van de backs krijg je immers de bal direct terug vanwege geen afspeelmogelijkheden. Verderop is iedereen ook nog eens onbereikbaar, omdat men veel te diep/te ver staat en dus gaan de CV's zoals gezegd maar breed lopen breien, hopend op betere tijden. Totdat ze misschien zelf kunnen opkomen bijvoorbeeld. En zo krijg je die stagnatie van achteruit, die we helaas zo vaak bij Ajax zien.

En Frank staat erbij en kijkt er naar, lijkt het wel. Zie ik er in ieder geval bar weinig mee doen. Vreemd. Het lijkt alsof hij dat schijndomineren met ellenlang balbezit zonder veel rendement naar voren prima vindt. Weer die strategie om een tegenstander zo kapot te spelen en dan in de slotfase toe te slaan? Of misschien uit vrees voor balverlies in de eerste fase? Terwijl je zo juist het risico op balverlies volgens mij vergroot.

Naar mijn bescheiden mening moet de veldbezetting op het middenveld anders. Dat de halven zich veel meer laten zakken, zodat ze bereikbaar worden voor de CV's en er door het centrum op het middenveld meer afspeelpunten komen. Zo wordt de opbouw gevarieerder en minder gemakkelijk te ontregelen. Dan is een man overslaan wat Rishi hierboven noemt ook eindelijk weer mogelijk. Ook de backs zullen dan trouwens wat meer naar voren moeten staan langs de kanten, zodat ze o.a. als extra afspeelpunten kunnen fungeren in de driehoekjes op het middenveld en zich ook sneller offensief kunnen inschakelen. Voor een paar correcties in de veldbezetting heb je volgens mij geen aankopen van tientallen miljoenen nodig, dat zijn basics die elke redelijke voetballer zijn bij te brengen.

Als je ze dan ook nog leert/traint/drillt, hoe ze uit de dekking kunnen lopen, of hoe ze met beweging ruimte realiseren voor een afspeelpunt elders, of hoe ze steeds driehoekjes kunnen vormen voor combinaties in alle linies enz, kan het eindelijk gaan lopen met de opbouw, aansluiting naar de 16 enz. Dan kunnen de CV's de bal bijvoorbeeld veel sneller kwijt naar het middenveld. En dan het liefst centraal door het veld, niet langs de backs waar je dus geregeld vastloopt. Omdat daar de afspeelmogelijkheden zoals gezegd veel minder beschikbaar zijn.

En dan komt het verhaal van Cruijff ook helemaal in beeld. Dat de middenvelders inderdaad de echte opbouw verzorgen richting aanval en niet de backs of de cv's. De verdedigers bouwen dan eigenlijk niet meer op in de klassieke zin, zij leveren eerder via (steek)passes de bal in bij de middenvelders die voor de creatieve voorzetting zorgen. Dat middenveld is de kern, that makes the clock tick. De verdedigers zijn dan verder nog de backbenchers om de bal op terug te kunnen spelen in nood of voor een driehoekje als er bijvoorbeeld gekanteld moet worden of anderzins. Dus een veel minder dominante rol in de opbouw achterin dan wat nu gebeurt.

Zaak daarbij is ook dat de linies compact op mekaar staan. Zoals hierboven al eerder genoemd in de voetbalfilosofie van Cruijff moeten de spelers dan niet meer dan 9-10 meter van mekaar vandaan lopen in diverse linies en zich als een soort compacte wolk (range ongeveer 40 meter diep) al combinerend en bewegend in driehoeken verplaatsen over het veld. De uitvoering van die driehoeken en de mate van snelheid daarin (inzicht, handelingssnelheid met de bal) is daarbij een kwestie van training én natuurlijk kwaliteit. Wil je dit uiteindelijk razendsnel en vol variatie kunnen doen, dan heb je bijvoorbeeld spelers van het kaliber Bayern of Barcelona nodig. En kennelijk een trainer van het kaliber Cruijff of Guardiola.

Maar deze opzet is volgens mij in wezen elk team met redelijke voetballers eigen te maken. En met de nodige uren training hierop zou al na enkele maanden progressie in het positiespel te zien moeten zijn. Inclusief redelijk vlot de bal kunnen aannemen, het op de juiste manier passen enz. Ook bij dit Ajax, ook met al die jeugd en eerstejaars, ook lopende het seizoen tijdens het inslijpen van een nieuw team. Dit zijn in wezen eveneens basics, heb je echt geen aankopen van tientallen miljoenen voor nodig (tenzij je naar het niveau van Barca of Bayern wil).

Maar ik zie dit vaak gewoonweg niet terug in het veld bij Ajax. Iedereen staat dan maar vast, staat te ver weg, verstopt zich of sokkebolt maar wat en niemand weet kennelijk wat te doen. En dan wordt een gestaffelde verdediging of een forecheckende tegenstander inderdaad heel erg vervelend. Frank zie ik hier ook niet echt mee bezig. Snap ik niet. Waarom niet? Maar goed, het orakel heeft met het bovenstaande indirect hierop kritiek geuit. Misschien komt er nou beweging in. Letterlijk en figuurlijk.

Plaats reactie