Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 9:24 pm

Jesse schreef:
Vedette-10 schreef:Ja, maar zolang die vrijstaande speler ver van de goal afstaat(centraal op het middenveld) dan maakt dat niet echt uit. En volgens mij heeft Nederland ook meer kwaliteit, dus die zouden het beter kunnen uitbuiten. Ze zetten het zo weg, maar in de praktijk komen andere spelers tegenover ze. Dan ben je los. En anders zijn de vleugelverdedigers vrij, dus die zouden dan ook dat uit kunnen buiten.
Je wil een centrale middenvelder vrijlaten? Die komt mee op en moet dus worden opgevangen door iemand, daardoor komt er dus iemand anders vrij. Daarnaast staat het voor de rest overal één-op-één dus is elke aanval van de tegenstander eigenlijk gevaarlijk. Dat noem jij een waterdichte tacktiek? Van de rest van je verhaal snap ik weinig, hoe kunnen de vleugelverdedigers nou weer vrij komen? Die hebben toch de andere vleugelverdedigers als man? En als dat niet zo is: dan staan we voorin toch niet meer drie tegen twee?
Zolang die vrijstaande speler niet offensief sterk is onderlegt verwacht ik wel dreiging, maar geen problemen. En zolang jouw vrijstaande speler dan wel offensief sterk is dan buit jij het gemakkelijker uit.
Je bent een goede criticaster, lof daarvoor. Je hebt totaal gelijk, maar je hebt dus 5 aanvallers tegen 4 verdedigers. Als je het juist uitspeelt moet dat dus doelpunten opleveren in de beginfase.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 9:30 pm

goodfella schreef: Dus bij balverlies hebben de Russen minimaal 2 man meer. En jij denkt dat, dat goed gaat. Het niveau gaat steeds verder naar beneden.
1 man meer en dat is de minste voetballer als je het goed wegzet.
Jesse schreef:Dit alles is gebaseerd op de theorie dat Rusland twee man op offert aan Sneijder omdat Hiddink niet verwacht dat Oranje zo speelt zoals ze dat het hele toernooi hebben gedaan?
Omdat dit een groot taktisch bedenksel is, je kan op basis van het toernooi hier niet op anticiperen. En als je op voorsprong komt dan kan je ook de organisatie dicht maken door Kuijt te wisselen voor Afellay, die dan ook een middenvelder oppakt. Dan is het weer 1 tegen 1. Maar dat moet je inschatten, misschien kan je juist door het te laten staan uitlopen.

Jesse

Bericht door Jesse » zo aug 17, 2008 9:31 pm

Maar de tegenstander heeft 4 middenvelder tegen drie middenvelder, dus waarom zouden ze balverlies lijden? Bovendien hebben ze ook nog eens twee aanvallers tegen twee verdedigers. Dat gaat sowieso al snel fout, maar helemaal als je het middenveld niet in handen hebt en helemáál als die twee aanvallers 'redelijk' gevaarlijk zijn. In jouw opstelling was het prijs schieten geweest voor Arshavin en Pavloetsjenko. Daarnaast is je hele aanvallende concept gebaseerd op de theorie dat Hiddink twee middenvelder gaat op offeren voor Sneijder. Het kraakt aan alle kanten.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 9:37 pm

Jesse schreef:Maar de tegenstander heeft 4 middenvelder tegen drie middenvelder, dus waarom zouden ze balverlies lijden? Bovendien hebben ze ook nog eens twee aanvallers tegen twee verdedigers. Dat gaat sowieso al snel fout, maar helemaal als je het middenveld niet in handen hebt en helemáál als die twee aanvallers 'redelijk' gevaarlijk zijn. In jouw opstelling was het prijs schieten geweest voor Arshavin en Pavloetsjenko. Daarnaast is je hele aanvallende concept gebaseerd op de theorie dat Hiddink twee middenvelder gaat op offeren voor Sneijder. Het kraakt aan alle kanten.
Omdat je zorgt dat ze niet door het georganiseerde blok kan komen, terwijl ze er wel doorheen willen. Dan komen er momenten dat je kan overnemen. Heitinga kan Arshavin oppakken(ben ik van overtuigd) en Boulahrouz verplettert Pavlyuchenko. En ik verwacht dat er 4 spelers worden opgeofferd aan Sneijder, Van Persie, Kuijt en Van Nistelrooij, lijkt me logisch. Alleen aangezien 1 speler te diep staat(de vrije middenvelder staat niet bij 1 vrije aanvaller) moet die eerst zoeken en komen daar in het begin mogelijkheden.

Jesse

Bericht door Jesse » zo aug 17, 2008 9:53 pm

Ik hou ermee op. Een tactiek waarin de tegenstander in een zee van ruimte met zijn twee beste aanvallers één op één kan spelen en ook nog eens een man op het middenveld meer heeft, is in mijn ogen een waardeloze tactiek. V. Basten had het anders/beter kunnen aanpakken, maar dit is zelfmoord.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 9:56 pm

Jesse schreef:Ik hou ermee op. Een tactiek waarin de tegenstander in een zee van ruimte met zijn twee beste aanvallers één op één kan spelen en ook nog eens een man op het middenveld meer heeft, is in mijn ogen een waardeloze tactiek. V. Basten had het anders/beter kunnen aanpakken, maar dit is zelfmoord.
Zulke wereldspitsen zijn het ook weer niet, dat bleek wel tegen Spanje. En ik denk dat dit risico mogelijkheden creeerde die je kon uitbuiten. Tussendoor kon je nog omzetten naar safe, maar je moest inschatten wat het beste was.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op zo aug 17, 2008 10:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

jabu

Bericht door jabu » zo aug 17, 2008 9:57 pm

Vedette-10 schreef:Omdat dit een groot taktisch bedenksel is, je kan op basis van het toernooi hier niet op anticiperen. En als je op voorsprong komt dan kan je ook de organisatie dicht maken door Kuijt te wisselen voor Afellay, die dan ook een middenvelder oppakt.
Dus jij denkt dat Afellay meer verdedigende arbeid levert dan Kuijt?
Vedette-10 schreef: Tussendoor kan je nog omzetten naar safe, maar je moet inschatten wat het beste is.
Wat is 'omzetten naar safe' dan?

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 10:07 pm

Jabu schreef:
Vedette-10 schreef:Omdat dit een groot taktisch bedenksel is, je kan op basis van het toernooi hier niet op anticiperen. En als je op voorsprong komt dan kan je ook de organisatie dicht maken door Kuijt te wisselen voor Afellay, die dan ook een middenvelder oppakt.
Dus jij denkt dat Afellay meer verdedigende arbeid levert dan Kuijt?
Vedette-10 schreef: Tussendoor kan je nog omzetten naar safe, maar je moet inschatten wat het beste is.
Wat is 'omzetten naar safe' dan?
Ik denk Afellay vanaf het middenveld beter uit de voeten kan, dus dan hoef je niet veel meters lopen om weer dat mannetje op te pakken(dus minder vrijloop risico). Al verwacht ik dat Kuijt wel beter zijn mannetje staat in de duels, maar ik kies altijd voor het veldspel en daarin is Afellay een betere optie. Safe houden betekend het beperken van risico's, dus elke tegenstander gedekt houdt. En je kan zelfs nog een aanvaller wisselen om defensief een mannetje over te laten.

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 18, 2008 12:30 am

Ik denk een aardige discussie te lezen tussen Jesse, Bertje, Thomas, Johnk, Joey, Voetske, Goodfella en nog onze boeren (Harm en Baseman).....nee hoor........
IK GELOOF!!!!!!

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di aug 19, 2008 7:20 am

Ik hoor sinds tijden eindelijk een AJAX trainer zeggen dat hij ontevreden is en dat het aan AJAX zelf ligt.. :hupajax.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 9:08 am

Nee hoor, het lag aan de vermoeidheid:
Vermoeidheid speelt Ajax parten

Murcia, 17 aug 2008
Ajax besloot een prima verlopen trainingsweek in Spanje met een nederlaag tegen Real Murcia: 2-1. Na de loodzware trainingsweek bleek de vermoeidheid Ajax’ grootste tegenstander. Murcia boekte niettemin een verdiende zege.

,,De benen wilden niet doen, wat de geest hen ingaf.’’ Ajax-trainer Marco van Basten hoefde niet lang te denken over een van de oorzaken voor de nederlaag in Murcia. In het met 8.378 toeschouwers bezette Nueva Condomina maakten de Ajacieden een povere indruk. De sporen van de twee voorgaande trainingskampen waren overduidelijk zichtbaar. Alle in de afgelopen twee weken geleverde voebalarbeid vertaalde zich zaterdagavond naar vermoeidheid. Daags voor het treffen met Murcia moesten de Ajacieden bijvoorbeeld nog tweemaal flink aan de bak.

,,Wij bereiden ons voor op 30 augustus, dan moeten we fit en scherp zijn’’, verklaarde Van Basten. De trainer wilde er maar mee zeggen dat de groep in deze fase niet ontkomt aan vaak zware voetbalarbeid. ,,Vandaag waren we vaak net een stapje te traag. De bal werd meermaals niet goed ingespeeld, waardoor deze vaak achter de man belandde in plaats van ervoor.’’

,,De wedstrijden die we tot de dertigste spelen zijn hooguit meetmomenten. We kunnen niet naar wedstrijden toewerken, we blijven gewoon hard trainen. Natuurlijk had ik hier liever gewonnen. Maar in principe gaat het daar in deze fase niet om. Het belangrijkste is om in vorm te komen. Na twee trainingskampen weet je dat de jongens vermoeid zijn. Ik merk dat ook aan mezelf. Na De Lutte en Engeland, was ik zelf ook blij dat ik weer naar huis kan. En dan heb ik zelf niet eens zoveel fysieke arbeid hoeven leveren. Wat dat betreft hebben we ons er vandaag toch nog manmoedig doorheen geslagen.’’

,,Murciaa verdiende het vandaag ook om te winnen’’, besloot Van Basten zijn persconferentie. ,,Verder is ons bezoek aan Spanje fantastisch geweest. We zijn hier prima ontvangen door heel aardige mensen. Het weer en het veld was fantastisch. We hebben ons hier, kortom, prima voor kunnen bereiden.’’ En daar draaide de trip naar Spanje uiteindelijk toch om.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di aug 19, 2008 9:09 am

Gelukkig maar, ik maakte me al een beetje zorgen. :smallgrin.gif:

Ajax.nl, Jöhnk? :666.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 19, 2008 9:15 am

Ik dacht dat Ajax de wedstrijd heel serieus benaderd had? Nu lees ik opeens dat het niet gaat om winnen, maar om in vorm komen. Wat overigens ook niet is gelukt tegen Murcia.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » di aug 19, 2008 9:32 am

joey schreef:Ik dacht dat Ajax de wedstrijd heel serieus benaderd had? Nu lees ik opeens dat het niet gaat om winnen, maar om in vorm komen. Wat overigens ook niet is gelukt tegen Murcia.
Nou, ik snap dat gelul van van Basten ook niet echt.Maar ik zal blij zijn als het echt gaat beginnen .. dan zijn er geen excuses meer ...
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 9:33 am

Het was een grapje van mij. Vrij vertaald naar HTC's reactie na Falkirk-Ajax 2-1, vorig seizoen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di aug 19, 2008 9:36 am

Beetje flauw, Jöhnk. :1evil.gif:

Maar je kunt zo bij ajax.nl gaan werken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 19, 2008 9:39 am

De voorbereiding zegt weinig. Maar het is wel fijn voor het vertrouwen als je een keer wint.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 9:42 am

Klopt, maar hoe verder in de voorbereiding je komt, hoe meer het zegt. Die wedstrijd tegen Murcia vond ik zorgwekkend.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 19, 2008 9:46 am

Ik zag 'gewoon' dezelfde problemen als vorig seizoen. Was wel te verwachten, want veel is er niet veranderd. Nog steeds die zwakke verdediging, die zwakke omschakeling.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 9:49 am

De grootste problemen heeft Ajax nog altijd in balbezit. De bal van A naar B krijgen is te veel gevraagd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di aug 19, 2008 9:51 am

joey schreef:Ik zag 'gewoon' dezelfde problemen als vorig seizoen. Was wel te verwachten, want veel is er niet veranderd. Nog steeds die zwakke verdediging, die zwakke omschakeling.
Logisch. Oleguer ipv Heitinga is lood om oud ijzer zo lijkt het. Het is nog steeds wachten op die diepte-investering.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 19, 2008 9:59 am

Jöhnk schreef:De grootste problemen heeft Ajax nog altijd in balbezit. De bal van A naar B krijgen is te veel gevraagd.
Mwah, bij balverlies gaat ook alles mis. Verdedigers die simpel uitgespeeld raken, die verkeerd opgesteld staan, alibi-koppen, een man uit hun rug laten weglopen, et cetera. Kwestie van kwaliteit.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 10:02 am

Klopt helemaal. Dat ook.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di aug 19, 2008 10:09 am

joey schreef:
Jöhnk schreef:De grootste problemen heeft Ajax nog altijd in balbezit. De bal van A naar B krijgen is te veel gevraagd.
Mwah, bij balverlies gaat ook alles mis. Verdedigers die simpel uitgespeeld raken, die verkeerd opgesteld staan, alibi-koppen, een man uit hun rug laten weglopen, et cetera. Kwestie van kwaliteit.
Kan je nagaan hoe kut de voorgangers van Van Basten het hebben gedaan. Van Basten heeft met Sulejmani, Aissati en Cvitanich goede aankopen gedaan en is er met Oleguer voor Heitinga in ieder geval niet op achteruit gegaan, en nog is de selectie ondermaats.

Die verdediger komt er nog wel. Hopelijk komt Ajax nog van wat afvallers af. Kunnen we volgende zomer weer verder saneren. Heb ook goede hoop op Bodul en Claasen als goede aankopen.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 19, 2008 10:11 am

Weer aanvallende spelers. Waarom is er niet gesaneerd in de verdediging? Daar hebben we bijna alleen prutsers lopen. Oleguer is bovendien niets bijzonders. Durf eens te investeren in een jongen die de verdediging echt sterker maakt. Die krijg je niet voor een paar miljoen.

Gesloten