De Rik van den Boog-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Lionel

Re: De Rik van den Boog-topic

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 12:49 pm

Tuurlijk is het geen extreem grote handicap als je niet perfect tweebenig bent. Maar het is wel een voordeel als je het wel bent! En niet iedereen heeft de explosiviteit en draaicirkel van een Sneijder.

Urby en Wiel, onze twee backs: Deze twee spelers kunnen alles maar met 1 been. Maar als deze gasten nou tweebenig zouden worden of in ieder geval een voorzet kunnen geven met hun zwakke been of een redelijk schot, dan kunnen ze buitenom passeren EN naar binnen komen/kappen.

En als de scouting en opleiding omhoog gaat wordt ook het algehele niveau hoger. Helemaal mee eens. Maar als Ajax geen prijzen wint en alleen maar afdaalt zal zo een Eriksen minder snel voor Ajax kiezen. Ajax heeft nu twee grote voordelen: Dat het een grote naam is en dat het de naam heeft van opleider. Als 1 van deze twee wegvalt wil ik het nog weleens zien met zo een Eriksen.

Hetzelfde geldt voor spelers die kunnen kiezen uit meerdere clubs. Ajax moet het qua salaris afleggen tegen de clubs uit Italie, Spanje, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Zelfs Portugal is al lastig. Als Ajax ook nog eens een club wordt dat de komende jaren amper verder komt wordt het lastig om uberhaupt goede spelers binnen te halen. Leuk dat je spelers gescout hebt maar ze moeten ook wel willen komen.

Begrijp me niet verkeerd, ben het helemaal eens dat je een bepaald plan moet hebben en dat men zich daaraan moet houden. Maar in het geval van Urby merk je al dat het lastig wordt om de korte termijn te laten rijmen met het beleid voor de lange termijn..
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 06, 2010 12:52 pm

Rishi schreef:Begrijp me niet verkeerd, ben het helemaal eens dat je een bepaald plan moet hebben en dat men zich daaraan moet houden. Maar in het geval van Urby merk je al dat het lastig wordt om de korte termijn te laten rijmen met het beleid voor de lange termijn..
Dat is denk ik vooral het geval in een overgangsfase. Want nu heb je situaties zoals dat Atouba een hoger salaris heeft. Maar als je het beleid vanaf nu consequent zou uitvoeren ben je in de toekomst dus van die situaties verlost.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 12:53 pm

Marillion schreef:Dit zijn maar even een paar voorbeelden. Ik noem nu tweebenigheid maar je kunt er bij sommige spelers ook kopkracht van maken. Of een ander onderdeel van het spel wat iemand niet beheerst.
Maar mijn stelling is dus dat veel mankementen van spelers juist mankementen in teamverband zijn.
En voor het verhaal V.d.Wiel geld hetzelfde. Dat was een incident maar het zegt mij wel iets over zijn houding t.o.v. zijn sport. Verder heb ik ook nog wel eens de indruk dat spelers gelaten zijn. Vooral als het tegenzit. Dan gaan de koppies nog wel eens omlaag terwijl je met een juiste wedstrijdinstelling vaak nog veel kunt repareren.
Maar niet iedereen heeft die houding.
Rishi schreef:Tuurlijk is het geen extreem grote handicap als je niet perfect tweebenig bent. Maar het is wel een voordeel als je het wel bent! En niet iedereen heeft de explosiviteit en draaicirkel van een Sneijder.

Urby en Wiel, onze twee backs: Deze twee spelers kunnen alles maar met 1 been. Maar als deze gasten nou tweebenig zouden worden of in ieder geval een voorzet kunnen geven met hun zwakke been of een redelijk schot, dan kunnen ze buitenom passeren EN naar binnen komen/kappen.[/quuote]

Moet je daar tweebenig voor zijn? Robben passeert ook binnendoor en buitenom, maar kan amper op zijn rechterbeen staan.
En als de scouting en opleiding omhoog gaat wordt ook het algehele niveau hoger. Helemaal mee eens. Maar als Ajax geen prijzen wint en alleen maar afdaalt zal zo een Eriksen minder snel voor Ajax kiezen. Ajax heeft nu twee grote voordelen: Dat het een grote naam is en dat het de naam heeft van opleider. Als 1 van deze twee wegvalt wil ik het nog weleens zien met zo een Eriksen.
Eriksen heeft het laatste kampioenschap van Ajax amper bewust meegemaakt. Die zit alleen maar bij Ajax omdat hij zo makkelijker bij een grote club kan komen. En dat blijft.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 1:00 pm

Ajax is nog steeds een grote club Bertje. EN een opleider. Die combinatie maakt Ajax tot een perfecte opstap voor veel spelers. En Robben moet je nu niet gaan vergelijken met Urby en van der Wiel. Slaat nergens op want Robben is stukken sneller, behendiger en een betere dribbelaar.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 1:11 pm

Rishi schreef:Ajax is nog steeds een grote club Bertje. EN een opleider. Die combinatie maakt Ajax tot een perfecte opstap voor veel spelers. En Robben moet je nu niet gaan vergelijken met Urby en van der Wiel. Slaat nergens op want Robben is stukken sneller, behendiger en een betere dribbelaar.
Precies en daarom passeert Robben dus in alle mogelijke standen. Sneijder is tweebenig en doet dat niet. En dan hebben we het hier dus over topspelers, kun je nagaan hoe gering het voordeel is voor de minder bedeelden.

Je eerste opmerking kan ik niet helemaal plaatsen.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 1:15 pm

Sneijder maakt nog steeds gebruik van zowel zijn linker als zijn rechterbeen hoor. Spelers als Messi, Robben, Ronaldo enzo hoeven niet tweebenig te zijn.. Die kunnen zo goed dribbelen of zijn exceptioneel in een bepaald aspect van voetbal. Als je zoals Nesta kan verdedigen hoef je ook niet te kunnen dribbelen of tweebenig te zijn.

Maar spelers van Ajax, en dan zeker backs die opkomen hebben er baat bij om tweebenig te zijn. Hoeft niet zoals Sneijder maar het zou handig zijn om een voorzet te kunnen geven. Zelfs een pass terug naar de keeper is makkelijker met je andere been als je onder druk komt te staan.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 1:20 pm

Wat betreft mijn punt over de aantrekkingskracht:

Spelers kiezen/kozen voor Ajax omdat het de beste club van Nederland is/was. Verliest ook die positie aan een Twente en/of AZ dan zullen er minder snel spelers naar Ajax komen. Een Ruiz bijvoorbeeld zou een jaar of 2 geleden nooit voor Twente hebben gekozen. Stoch ook niet. Nu doen ze dat wel.

Dat is goed voor die clubs maar daar schuilt ook het gevaar voor Ajax. Als Ajax niet snel wat doet aan de positie dan kan het weleens erger worden. Nu hoefde Ajax niet te concurreren met die clubs om die spelers maar ik zie bijvoorbeeld een groeibriljant van Chelsea/Arsenal/Man U niet eerder meer voor Ajax kiezen als ze ook naar Twente kunnen gaan.

Twente staat ook bekend als opleider (Engelaar/Ahmadi/Arnautovic/Elia/Braafheid) maar presteert nationaal ook nog eens beter..
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo jan 06, 2010 1:23 pm

Rishi schreef:Wat betreft mijn punt over de aantrekkingskracht:

Spelers kiezen/kozen voor Ajax omdat het de beste club van Nederland is/was. Verliest ook die positie aan een Twente en/of AZ dan zullen er minder snel spelers naar Ajax komen. Een Ruiz bijvoorbeeld zou een jaar of 2 geleden nooit voor Twente hebben gekozen. Stoch ook niet. Nu doen ze dat wel.

Dat is goed voor die clubs maar daar schuilt ook het gevaar voor Ajax. Als Ajax niet snel wat doet aan de positie dan kan het weleens erger worden. Nu hoefde Ajax niet te concurreren met die clubs om die spelers maar ik zie bijvoorbeeld een groeibriljant van Chelsea/Arsenal/Man U niet eerder meer voor Ajax kiezen als ze ook naar Twente kunnen gaan.

Twente staat ook bekend als opleider (Engelaar/Ahmadi/Arnautovic/Elia/Braafheid) maar presteert nationaal ook nog eens beter..
Dat loopt niet zo'n vaart hoor. Ajax was niet eens geinteresseerd in Ruiz, maar in andere gevallen (Suarez en Berg bij Groningen of Honda bij VVV) heeft de scouting van Ajax niet opgelet. En juist daar gaat (als we Rick mogen geloven) verandering in komen.

Ik denk dat het talenten uit de rimboe geen ene reet uitmaakt of Twente of Ajax langskomen, als ze maar naar Europa kunnen. Ajax moet gewoon de eerste zijn. Dat heeft niks met aantrekkingskracht te maken.
Whitey on the moon.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 1:24 pm

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat we de beste club van Nederland willen zijn en dat wel elk jaar kampioen willen worden. Dat is denk ik niet helemaal waar het hier over gaat.
De vraag is hoe bereiken we dat? En dan kun je dus in de randvoorwaardelijke zin veel doen.

Wel vreemd in deze discussie: jaren wordt er geroepen dat AJAX geen goed beleid voert. Nu proberen ze er wat aan te doen en dan kun je blijkbaar geen beleid voeren want het is toch allemaal korte termijn. Lastig hoor. :blush.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 2:05 pm

Tuurlijk vind ik dat er een beleid moet komen. Ben het er ook helemaal mee eens. Al snap ik niet waarom ze Urby, die toch volgens Jol de beste linksback van Nederland is, dan zo een matig contract geven?
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 2:09 pm

Je moet het vanaf nu echt verdienen.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 2:10 pm

Ik vind het niet te verklaren.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 2:24 pm

Voor de korte termijn of voor de lange termijn? :hypocrite.gif:

En met niemand anders!

Starring

Bericht door Starring » wo jan 06, 2010 2:40 pm

Rishi schreef:Tuurlijk vind ik dat er een beleid moet komen. Ben het er ook helemaal mee eens. Al snap ik niet waarom ze Urby, die toch volgens Jol de beste linksback van Nederland is, dan zo een matig contract geven?
Dat beleid is volgens mij ook na die uitspraak pas van kracht gegaan. Was het eerder van kracht gegaan, hadden we ook geen Atouba of Verhoeven welkom hoeven heten. Urby hadden zij wel iets beter kunnen waarderen, vind ik. Maar zoals ik gelezen heb, gaat Urby er niet eens zoveel op achteruit. Enkel wanneer de prestaties tegenvallen krijgt hij minder inkomen.

En tegenvallende prestaties, dat moet in principe niet met Ajax rijmen. :hypocrite.gif:
AFCA!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 2:47 pm

Beetje zwakjes van Ricky dan! Wat heeft hij de afgelopen anderhalf jaar gedaan dan?
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 3:05 pm

Ruim 13 maanden is hij nu directeur. Ik vind het ook jammer dat deze regel nu pas is ingevoerd. Het zou heel goed kunnen dat dit is ingevoerd om Jol duidelijk te maken dat aankopen als Atouba echt niet meer kunnen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 3:06 pm

Hij is pas een jaar in dienst. Ter vergelijking: Van Geel hoefde pas na een jaar zijn eerste echte noemenswaardige aanstelling te doen door een nieuwe trainer aan te stellen.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 3:16 pm

Dus? Het was toen toch ook al duidelijk dat het salarisplafond van Ajax te hoog was? Waarom dan contracten van Atouba en Pantelic er doorheen duwen?
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 3:33 pm

Ik weet niet wat het salaris van Pantelic is en al helemaal niet of het te hoog is. Hij presteert redelijk tot nu toe, net als het hele team eigenlijk. Tot nu toe is elke euro dat aan Atouba gegeven wordt verspild geld geweest.
Wel waren beide spelers transfervrij, dan ben je iets eerder geneigd om zo'n speler te nemen, zeker als je ook het contract (erg) beperkt houdt. Ondanks dat hebben ze er wel van geleerd gezien de nieuwe regel rondom aankopen. Nu de praktijk nog afwachten.

Harm

Bericht door Harm » wo jan 06, 2010 4:27 pm

Volgens mij klopt dat laatste niet Neef. Volgens mij had Ajax wel geld voor aankopen, maar paste het salaris niet meer in het salarishuis.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 4:32 pm

Daar heb je gelijk in, ik bedoelde dat je zonder transfersom eerder verleid wordt om het tóch te doen. En dat is níet goed. :blush.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo jan 06, 2010 4:38 pm

Ik heb de laatste jaren al genoeg beleidsplannen, nieuwe ideetjes, koersveranderingen etc. voorbij zien komen.. blijkbaar is vd Boog nu weer met iets nieuws gekomen? Ik heb me er nog niet in verdiept en heb nog geen plannen om dat wel te gaan doen.. Mijn vertrouwen is vrij laag en uiteindelijk wil ik gewoon concreet dingen zien die ten positieve veranderd zijn.. ik zie vanzelf wel wat er allemaal gaat gebeuren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo jan 06, 2010 4:43 pm

Zo kijk ik er ook tegenaan. Je kan wel zeggen dat je de scouting gaat verbeteren, maar dan moet je vervolgens niet met Atouba aan komen zetten. Ik wil vanaf NU gewoon al de eerste resultaten zien. Dwz: per direct geen veteranen meer in Jong Ajax, en in de zomer goede, gerichte aankopen van het geld dat zal vrijkomen. Gebeurt dat niet, dan zijn alle mooie verhalen voor niets geweest.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 5:01 pm

Precies! Komende zomer zal blijken wat van die mooie woorden terecht is gekomen.
IK GELOOF!!!!!!

Toppie

Bericht door Toppie » wo jan 06, 2010 5:30 pm

'Gesprekken met Deense en Zweedse clubs'
Voetbal International meldt in haar nieuwe uitgave dat Ajax zowel met Deense als Zweedse clubs in gesprek is over mogelijke samenwerking. Ajax wil opnieuw een wereldwijd netwerk opzetten om de scouting te verbeteren. Ajax zou niet financieel willen investeren, maar alleen technische kennis leveren. De Scandinavische scout van Ajax, John Steen Olsen, zou een rol spelen bij de keuze en gesprekken.
Samenwerking allemaal wel leuk , maar wat heeft Ajax die scouts al die jaren in die landen laten doen.

Koffie drinken lekker voetbal kijken en zakken vullen :blush.gif:

Plaats reactie