De Rik van den Boog-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid

Re: De Rik van den Boog-topic

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 9:48 am

@wimpey: De grote lijnen stonden al in het rapport Coronel, het is nu hier en daar verder verdiept.
Het lijkt me logisch dat de technisch verantwoordelijke (Jol) daar een rol in gespeeld heeft. Dan is het dus ook een gezamenlijk gedragen beleid. Het werken met een trainer én een TD heeft AJAX inderdaad veel successen opgeleverd. (NOT)

Het inkoopverleden van Jol baart mij ook zorgen, maar als je ziet wat ze nu hebben afgesproken over inkoop dan ziet het er goed uit. Nu nog de praktijk....

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jan 06, 2010 10:22 am

Neefkens schreef:Zo kun je elk plan wat hij brengt verwerpen, maar wat vind je inhoudelijk nu van zijn plannen?
Volgens mij heb ik dat vaak genoeg gezegd en ik heb echt niet elk plan an sich verworpen, maar goed. Gaan we nog een keer.

1. Samenwerking met buitenlandse clubs. Vind ik onzin, is allang geprobeerd en een groot succes is het niet geworden. Onderschat ook de kosten niet. Ik vind het naïef om te denken dat je in ruil voor een paar adviezen (die heus niet zoveel waard zijn) grote talenten kunt ophalen in Brazilië bijvoorbeeld. Tenzij je natuurlijk in zee gaat met bepaalde (louche) makelaars, en dat hoeft voor mij ook niet.

2. Meer nadruk leggen op het opleiden van fysiek sterke spelers. Dit komt ongetwijfeld uit de koker van Martin Jol. Ik ben hier mordicus tegen. De techniek is de basis, daarin is Ajax altijd zijn tijd ver vooruit geweest. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat dat zo is en wat doen wij? Wij gooien ons belangrijkste opleidingsprincipe overboord. Technisch minder sterke spelers halen betekent dat het technische niveau van een groep zakt. Dat heeft effect op de echt technische spelers. Daarbij, je kúnt helemaal niet selecteren op fysiek sterke spelers. Spelers moeten eerst uitgegroeid zijn voor je ze optimaal kunt belasten en je weet nooit hoe iemand zich fysiek ontwikkelt, tenzij je Oostduitse methoden gaat toepassen. Jaap Stam bijvoorbeeld was tot zijn zestiende een scharminkel.

3. Geen impulsaankopen meer. Daar kan ik natuurlijk alleen maar voorstander van zijn. Maar ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als Ajax eind augustus de belangrijkste speler moet verkopen. Gaat de trainer dan verder zonder vervanger? Hoe doe je dat, want de meeste spelers van je lijstje zijn dan al onderdak. Volgens mij bestaan er geen voetbalclubs die nooit impulsaankopen doen.

4. Professionaliteit binnen de organisatie, meetbaar werken, enz. Ik geloof best dat het bij Ajax een rommeltje is, maar dat komt volgens mij vooral omdat het bedrijf Ajax veel te groot gegroeid is. Wat doen al die mensen eigenlijk? Tweehonderd mensen, waarvan de helft op kantoor? Daarbij is het vooral van belang hoe het technische kader eruit ziet. Wie de mensen zijn die zich met VOETBAL bezighouden. De rest van het bedrijf moet je zo klein mogelijk houden.

5. Plannen en doelstellingen. Tja, klinkt leuk, maar in het voetbal is het niet zo dat je een kampioenschap kunt plannen. We hebben in de loop der jaren al heel wat doelstellingen voorbij horen komen. 'Eens in de twee jaar kampioen'. 'Elk jaar de kwartfinale van de CL halen en één keer in de zoveel jaar...' Het is strijdig met de aard van de sport. Een voetbalclub is in die zin geen bedrijf. Ajax produceert geen schroeven en moeren. Je kunt alles goed doen en toch geen kampioen worden. Tegelijk kun je een hoop fout doen en wél de titel pakken.

6. Letten op de mentale ontwikkeling van de spelers. Pff, dat is er ook zo eentje. Hoe doe je dat? Vanaf morgen gaan we ervoor zorgen dat Geoffrey Castillion alles uit zichzelf haalt. Dat hij een topsportmentaliteit heeft en zich elf keer opdrukt als tien keer genoeg is. Zeg maar hoe je dat doet.
Nog los van het feit dat een topsportmentaliteit niet in dat soort dingen hoeft te zitten (Cruijff sneed bij duurlopen alle hoeken af), heb je dit aspect van de ontwikkeling van een speler niet in de hand. Ligt het aan Ajax dat Clarence Seedorf straks twintig jaar topvoetbal achter zijn naam heeft staan en Patrick Kluivert niet eens de helft? Natuurlijk niet. Seedorf is een stabiele jongen van karakter en hij komt uit een goed gezin. Patrick Kluivert daarentegen... Zijn moeder wel eens gezien? Co Adriaanse heeft er op zijn eigen manier alles aan gedaan om Kluivert in het gareel te krijgen, Van Gaal ook, Dick Advocaat (als trainer van de Oranje-jeugd) ook... Kortom, wat doe je met een jongen die extreem getalenteerd is maar 'niet wil deugen'? Heb je denk ik heel weinig grip op, want zo'n jongen luistert per definitie meer naar anderen die zeggen wat hij wil horen dan naar VDB met zijn verheffende praat.

Is dit 'alles afkraken'? Zeg het maar. Ik vind dat ik met inhoudelijk kritiek kom.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo jan 06, 2010 10:33 am

wimpey schreef:Het zijn de plannen (beter gezegd: mooie woorden) van Jol, Neefkens. Boog is de messenger.

Beter zou geweest zijn dat Ajax een sterke technische man had om Jol in toom te houden. Ik moet er niet aan denken met welke rommel die man op de proppen komt wanneer er een beetje geld beschikbaar zou komen.
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Van den Boog roept deze woorden namelijk al veel langer. Lang voordat Jol bij Ajax kwam.

Het spreekt me aan de jeugdtrainers bijgeschoold worden door middel van de ALO. Adriaanse en Van Gaal zijn de laatste succestrainers bij Ajax en zowiezo staan die 2 als beste trainers te boek van Nederland (en misschien wel wereldwijd) en die 2 zijn ook gevormd door de ALO. Je zag hoe het ging met Blind, Van Basten en Wouters.... die jongens konden voetballen maar ze konden het niet overbrengen.

Wat mij tegenvalt is de opmerking: "Achterin moeten we een beer hebben die niet kan voetballen maar wel alles tegenhoud". Volgens mij druist dat in tegen de Ajax filosofie waarbij zelfs de keeper als volwaardige veldspeler wordt benut. Maar goed, dat kan veranderen (hopelijk).

MAar goed, het hele interview spreekt mij zeer aan.
Whitey on the moon.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 10:44 am

joey schreef:Volgens mij heb ik dat vaak genoeg gezegd en ik heb echt niet elk plan an sich verworpen, maar goed. Gaan we nog een keer.

1. Samenwerking met buitenlandse clubs. Vind ik onzin, is allang geprobeerd en een groot succes is het niet geworden. Onderschat ook de kosten niet. Ik vind het naïef om te denken dat je in ruil voor een paar adviezen (die heus niet zoveel waard zijn) grote talenten kunt ophalen in Brazilië bijvoorbeeld. Tenzij je natuurlijk in zee gaat met bepaalde (louche) makelaars, en dat hoeft voor mij ook niet.
Ik vind dat de samenwerking met GBA toch behoorlijk succesvol is geweest. Dus je dooddoener dat het eerder niet gewerkt heeft en het dus nu wel weer niet zal lukken gaan niet op.
De voetbalwereld is echt veranderd, je moet creatief proberen te zijn, eens wat anders proberen. En als er geen scheppen geld heengaan en je alleen je kennis inbrengt, zie ik geen problemen. Jij kunt wel zeggen dat AJAX internationaal niets meer voorstelt, maar we staan nog steeds goed bekend om onze jeugdopleiding. Vaak worden we toch weer aangehaald als voorbeeld en als je kijkt wat er elk jaar weer doorkomt en verkocht wordt is dat meer dan terecht.
2. Meer nadruk leggen op het opleiden van fysiek sterke spelers. Dit komt ongetwijfeld uit de koker van Martin Jol. Ik ben hier mordicus tegen. De techniek is de basis, daarin is Ajax altijd zijn tijd ver vooruit geweest. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat dat zo is en wat doen wij? Wij gooien ons belangrijkste opleidingsprincipe overboord. Technisch minder sterke spelers halen betekent dat het technische niveau van een groep zakt. Dat heeft effect op de echt technische spelers. Daarbij, je kúnt helemaal niet selecteren op fysiek sterke spelers. Spelers moeten eerst uitgegroeid zijn voor je ze optimaal kunt belasten en je weet nooit hoe iemand zich fysiek ontwikkelt, tenzij je Oostduitse methoden gaat toepassen. Jaap Stam bijvoorbeeld was tot zijn zestiende een scharminkel.
Natuurlijk is de techniek de basis, maar als ook de andere ploeg techniek heeft én fysiek dan ga je direct voor gaas. Dode spelmomenten zijn alles bepalend geworden en dan sta je met je technisch perfecte team mooi met je bek vol tanden als de tegenstander de een na de ander erin kopt. Niemand zegt ook dat we alleen maar beesten moeten hebben, maar wat meer evenwicht lijkt me essentieel in het hedendaagse voetbal.
3. Geen impulsaankopen meer. Daar kan ik natuurlijk alleen maar voorstander van zijn. Maar ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als Ajax eind augustus de belangrijkste speler moet verkopen. Gaat de trainer dan verder zonder vervanger? Hoe doe je dat, want de meeste spelers van je lijstje zijn dan al onderdak. Volgens mij bestaan er geen voetbalclubs die nooit impulsaankopen doen.
Mooi dan zijn we het eens. Ik denk dat het beter verwoord zou kunnen worden als "zo min mogelijk impulsaankopen".
4. Professionaliteit binnen de organisatie, meetbaar werken, enz. Ik geloof best dat het bij Ajax een rommeltje is, maar dat komt volgens mij vooral omdat het bedrijf Ajax veel te groot gegroeid is. Wat doen al die mensen eigenlijk? Tweehonderd mensen, waarvan de helft op kantoor? Daarbij is het vooral van belang hoe het technische kader eruit ziet. Wie de mensen zijn die zich met VOETBAL bezighouden. De rest van het bedrijf moet je zo klein mogelijk houden.
Je moet het ene doen en het andere niet laten. vdBoog is juist bezig om de organisatie af te slanken en effincienter te maken.
5. Plannen en doelstellingen. Tja, klinkt leuk, maar in het voetbal is het niet zo dat je een kampioenschap kunt plannen. We hebben in de loop der jaren al heel wat doelstellingen voorbij horen komen. 'Eens in de twee jaar kampioen'. 'Elk jaar de kwartfinale van de CL halen en één keer in de zoveel jaar...' Het is strijdig met de aard van de sport. Een voetbalclub is in die zin geen bedrijf. Ajax produceert geen schroeven en moeren. Je kunt alles goed doen en toch geen kampioen worden. Tegelijk kun je een hoop fout doen en wél de titel pakken.
Ik vind de door jou genoemde doelstellingen ook onzin, maar je kunt wel beleid en plannen ontwikkelen op de randvoorwaarden.
6. Letten op de mentale ontwikkeling van de spelers. Pff, dat is er ook zo eentje. Hoe doe je dat? Vanaf morgen gaan we ervoor zorgen dat Geoffrey Castillion alles uit zichzelf haalt. Dat hij een topsportmentaliteit heeft en zich elf keer opdrukt als tien keer genoeg is. Zeg maar hoe je dat doet.
Nog los van het feit dat een topsportmentaliteit niet in dat soort dingen hoeft te zitten (Cruijff sneed bij duurlopen alle hoeken af), heb je dit aspect van de ontwikkeling van een speler niet in de hand. Ligt het aan Ajax dat Clarence Seedorf straks twintig jaar topvoetbal achter zijn naam heeft staan en Patrick Kluivert niet eens de helft? Natuurlijk niet. Seedorf is een stabiele jongen van karakter en hij komt uit een goed gezin. Patrick Kluivert daarentegen... Zijn moeder wel eens gezien? Co Adriaanse heeft er op zijn eigen manier alles aan gedaan om Kluivert in het gareel te krijgen, Van Gaal ook, Dick Advocaat (als trainer van de Oranje-jeugd) ook... Kortom, wat doe je met een jongen die extreem getalenteerd is maar 'niet wil deugen'? Heb je denk ik heel weinig grip op, want zo'n jongen luistert per definitie meer naar anderen die zeggen wat hij wil horen dan naar VDB met zijn verheffende praat.
Je ridiculiseert nu wat teveel. Aandacht voor de mentale kant is echt onderbelicht in de voetballerij. En dat terwijl het steeds belangrijker wordt door de heldenstatus die de jonge pikkies in de schoot geworpen krijgen omdat ze toevallig een balletje kunen trappen. Je kunt niet alles beinvloeden, maar er wel veel aan doen.
Is dit 'alles afkraken'? Zeg het maar. Ik vind dat ik met inhoudelijk kritiek kom.
Prima discussie zo, we doen het lekker. :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 06, 2010 11:08 am

Ik vind de mentale ontwikkeling van spelers een punt waar heel veel te winnen is. Dat is echt een probleem wat je veel in het voetbal terug ziet. Spelers missen intrensieke motivatie. Men is veel te snel tevreden. Dat zie je terug op het veld.

Als je de top wilt halen zul je daar alles voor over moeten hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat je soms wat extra tijd in jezelf moet investeren. Dat je wel eens dingen moet laten en dat je leergierig moet zijn. Je moet weten waarom je iets doet en waarom je andere dingen beter niet kunt doen. Prima dus, dat we daar meer aandacht aan gaan besteden.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 11:14 am

Denk dat het gewoon tijd wordt dat Ajax kampioen wordt............................... Dan kunnen al die kloteplannen de prullenbak in!
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 11:19 am

Korte-termijn-denker :ajaxsmiley.gif:

Je hebt wel gelijk dat het zou helpen, maar juist in tijden van schaarste moet je plannen hebben, weten waar je mee bezig bent.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 11:26 am

Al die plannen zijn mooi om te lezen maar als Ajax geen kampioen wordt dit of volgend jaar kunnen al die plannen weer de prullenbak in..
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 11:28 am

Dan zijn het geen plannen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo jan 06, 2010 11:29 am

Rishi schreef:Al die plannen zijn mooi om te lezen maar als Ajax geen kampioen wordt dit of volgend jaar kunnen al die plannen weer de prullenbak in..
Onzin. Je gaat een uitgezet beleid niet na de eerste de beste tegenslag veranderen. Dat gebeurde vroeger, getuige de woorden van Van den Boog. Juist nu is het zaak om een lijn uit te stippelen en je eraan te houden. Ik heb wel vertrouwen in Rick dat hij dat kan.
Whitey on the moon.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jan 06, 2010 11:29 am

Rishi schreef:Al die plannen zijn mooi om te lezen maar als Ajax geen kampioen wordt dit of volgend jaar kunnen al die plannen weer de prullenbak in..
Korte-termijn-denker :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jan 06, 2010 11:32 am

Marillion schreef:Ik vind de mentale ontwikkeling van spelers een punt waar heel veel te winnen is. Dat is echt een probleem wat je veel in het voetbal terug ziet. Spelers missen intrensieke motivatie. Men is veel te snel tevreden. Dat zie je terug op het veld.

Als je de top wilt halen zul je daar alles voor over moeten hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat je soms wat extra tijd in jezelf moet investeren. Dat je wel eens dingen moet laten en dat je leergierig moet zijn. Je moet weten waarom je iets doet en waarom je andere dingen beter niet kunt doen. Prima dus, dat we daar meer aandacht aan gaan besteden.
En hoe ga je spelers zover krijgen? Ik zie dat niet voor me.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 11:36 am

GangstaRiB schreef:
Onzin. Je gaat een uitgezet beleid niet na de eerste de beste tegenslag veranderen. Dat gebeurde vroeger, getuige de woorden van Van den Boog. Juist nu is het zaak om een lijn uit te stippelen en je eraan te houden. Ik heb wel vertrouwen in Rick dat hij dat kan.
Heel mooi allemaal maar daar kom je gewoon niet mee weg als Ajax-zijnde. Suarez gaat weg als Ajax geen CL speelt. Hetzelfde geldt misschien voor Urby, Stekelenburg, Wiel, De Zeeuw enz enz.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo jan 06, 2010 11:58 am

Rishi schreef:
GangstaRiB schreef:
Heel mooi allemaal maar daar kom je gewoon niet mee weg als Ajax-zijnde. Suarez gaat weg als Ajax geen CL speelt. Hetzelfde geldt misschien voor Urby, Stekelenburg, Wiel, De Zeeuw enz enz.
Ruim 10 jaar geleden gingen Bergkamp en Jonk weg, toen dacht iedereen dat Ajax in zou storten maar er werden zelfs grotere successen gevierd. Tuurlijk was dat een andere situatie, maar je moet je nooit neerleggen bij het feit dat Suarez verkocht wordt en dat Ajax dan maar beter kan ophouden....... Er komen echt wel spelers voor terug, die misschien achteraf gezien, veel beter bij Ajax passen.
Ajax leunt stevig op Suarez, maar wie zegt dat een andere spits het heel anders kan invullen zodat het team an sich meer progressie maakt?
Whitey on the moon.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo jan 06, 2010 11:59 am

joey schreef:6. Letten op de mentale ontwikkeling van de spelers. Pff, dat is er ook zo eentje. Hoe doe je dat? Vanaf morgen gaan we ervoor zorgen dat Geoffrey Castillion alles uit zichzelf haalt. Dat hij een topsportmentaliteit heeft en zich elf keer opdrukt als tien keer genoeg is. Zeg maar hoe je dat doet.
Volgens mij speelt het allemaal mee. Natuurlijk is de thuissituatie doorslaggevend, maar de begeleiding op de club is ook van belang. Leverde jij niet laatst kritiek toen de A1 op kunstgras speelde omdat het een beetje regende? Maw: dat jeugdspelers te veel gepamperd worden?

En natuurlijk, hopeloze gevallen als Kluivert houd je altijd. Daar doe je niets aan. Daartegenover staan dan weer types als Seedorf, die met geen mogelijkheid uit hun evenwicht te brengen zijn.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 12:09 pm

@ Gangstarib:

Klopt. Maar toen kon Ajax het team meerdere jaren bij elkaar houden, kwam Rijkaard terug, braken er een paar toptalenten door.. Ik zeg niet dat je nu geen plannen moet maken maar al die lange-termijn-plannen zijn leuk, maar als Ajax niet gaat presteren verliest het zijn aantrekkingskracht en zal het ook in begroting achteruit gaan..
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 12:10 pm

Uh, Rishi, het idee is juist dat er door de plannen meer betere spelers in het eerste komen en dus logischerwijs de prestaties ook beter komen. Dus: eerst de plannen en dan de prestaties, niet andersom.

En met niemand anders!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 06, 2010 12:13 pm

joey schreef:
Marillion schreef:Ik vind de mentale ontwikkeling van spelers een punt waar heel veel te winnen is. Dat is echt een probleem wat je veel in het voetbal terug ziet. Spelers missen intrensieke motivatie. Men is veel te snel tevreden. Dat zie je terug op het veld.

En hoe ga je spelers zover krijgen? Ik zie dat niet voor me.
Daar moeten ze de specialisten voor inzetten. Ik ben geen trainer. Maar het moet toch mogelijk zijn om spelers te laten beseffen dat er meer nodig is dan talent als basis om het te redden als topsporter?

Ik snap er overigens helemaal niets van dat zoveel spelers op dit vlak te kort schieten hoor. Ze doen toch iets wat ze leuk vinden? Je mag van voetbal je werk maken en je kunt daar mogelijk veel mee bereiken. Het enige dat je moet hebben is motivatie om jezelf continu te verbeteren. Dat is toch niet teveel gevraagd?
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 12:18 pm

Bertje schreef:Uh, Rishi, het idee is juist dat er door de plannen meer betere spelers in het eerste komen en dus logischerwijs de prestaties ook beter komen. Dus: eerst de plannen en dan de prestaties, niet andersom.
Uh Bertje, als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt, volgend jaar geen kampioen wordt.. kan je leuke plannen hebben maar daar trappen die spelers dan niet in. Het gaat erom dat er een goede verhouding is tussen de plannen (nieuwe manier van scouting, jeugdspelers meer kansen geven) en de prestaties op de korte termijn (bijvoorbeeld een topper aankopen voor het geld dat je van Suarez krijgt).
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 12:20 pm

Zijn er wel zoveel spelers die hierin tekortschieten? Ik vind het moeilijk te beoordelen, maar ik zie in Nederland nou niet zoveel spelers die door een gebrek aan eigen arbeid te weinig uit hun carrière halen. Ik zie vooral veel spelers die totaal niet als team opereren, maar daar verander je door voor jezelf te trainen niet heel veel aan. Voetbal is nu eenmaal geen tennis, schaatsen of wielrennen. Voetbal is een teamsport.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 12:22 pm

Rishi schreef:Uh Bertje, als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt, volgend jaar geen kampioen wordt.. kan je leuke plannen hebben maar daar trappen die spelers dan niet in. Het gaat erom dat er een goede verhouding is tussen de plannen (nieuwe manier van scouting, jeugdspelers meer kansen geven) en de prestaties op de korte termijn (bijvoorbeeld een topper aankopen voor het geld dat je van Suarez krijgt).
Welke spelers trappen waar niet in? Het gaat er niet om dat de spelers ergens intrappen, maar dat er bij het vertrek van spelers alternatieven zijn en dat daarnaast het niveau als geheel omhoog gaat.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 06, 2010 12:24 pm

Klopt. Maar als je dus niks presteert en Suarez dus weggaat zullen er echt geen toppers of toppers in spe naar Ajax toekomen hoor. En het is natuurlijk onzin om te verwachten dat een jeugdspeler klaarstaat om Suarez te vervangen als die weggaat (of een andere topper over een aantal jaar).

Ajax moet gewoon heel snel prijzen gaan pakken en een aantal goede aankopen gaan doen van het geld dat er binnenkomt met de verkopen in de zomer (als niemand weggaat is dat ook mooi overigens).

Dat je wel de scouting, de jeugdopleiding enz enz kan verbeteren ben ik helemaal met je eens. Ajax zal er dan ook wel op vooruit gaan maar het is gewoon prio nummer 1 dat Ajax kampioen wordt dit, danwel volgend jaar! Wie dat niet inziet is blind.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 06, 2010 12:27 pm

Bertje schreef:Zijn er wel zoveel spelers die hierin tekortschieten? Ik vind het moeilijk te beoordelen, maar ik zie in Nederland nou niet zoveel spelers die door een gebrek aan eigen arbeid te weinig uit hun carrière halen. Ik zie vooral veel spelers die totaal niet als team opereren, maar daar verander je door voor jezelf te trainen niet heel veel aan. Voetbal is nu eenmaal geen tennis, schaatsen of wielrennen. Voetbal is een teamsport.
Ik zie dat bijvoorbeeld terug in spelers die basisvaardigheden missen, bijvoorbeeld niet tweebenig zijn. Ok, daar zou je in de opleiding aandacht aan kunnen besteden maar als je van jezelf weet dat je te kort schiet op zo'n onderdeel dan kun je daar ook extra tijd in steken. Zo zwaar is de belasting op spelers niet. Er is toch tijd genoeg om regelmatig een uurtje extra te trainen. Sterker nog, dat is toch ook gewoon leuk om te doen?

Maar ik zie het ook terug bij spelers die verkeerde keuzes maken. Bijvoorbeeld V.d.Wiel die echt niet inziet waarom hij beter niet naar een concert kan gaan en dan ook nog de publiciteit opzoekt, terwijl hij net met een hersenschudding heeft afgezegd voor oranje. Dan ben je dus niet goed met je vak bezig.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 06, 2010 12:35 pm

Rishi schreef:Dat je wel de scouting, de jeugdopleiding enz enz kan verbeteren ben ik helemaal met je eens. Ajax zal er dan ook wel op vooruit gaan maar het is gewoon prio nummer 1 dat Ajax kampioen wordt dit, danwel volgend jaar! Wie dat niet inziet is blind.
Door de opleiding en de scouting te verbeteren gaat het algehele niveau omhoog. Dan ga je dus vanzelf ook prijzen winnen. Ook als De Zeeuw en Suárez vertrekken. In het ergste geval duurt het alleen even.
Marillion schreef:Ik zie dat bijvoorbeeld terug in spelers die basisvaardigheden missen, bijvoorbeeld niet tweebenig zijn. Ok, daar zou je in de opleiding aandacht aan kunnen besteden maar als je van jezelf weet dat je te kort schiet op zo'n onderdeel dan kun je daar ook extra tijd in steken. Zo zwaar is de belasting op spelers niet. Er is toch tijd genoeg om regelmatig een uurtje extra te trainen. Sterker nog, dat is toch ook gewoon leuk om te doen?
Valt iets voor te zeggen, maar de praktijk leert dat het niet zo'n grote handicap is om niet alles met twee benen te kunnen. Zelfs Sneijder schiet vrijwel alles met rechts. Zijn kracht ligt hem in zijn explosiviteit en korte draaicirkel, niet zozeer in zijn tweebenigheid. Want door die explosiviteit en draaicirkel komt hij in schietpositie.
Maar ik zie het ook terug bij spelers die verkeerde keuzes maken. Bijvoorbeeld V.d.Wiel die echt niet inziet waarom hij beter niet naar een concert kan gaan en dan ook nog de publiciteit opzoekt, terwijl hij net met een hersenschudding heeft afgezegd voor oranje. Dan ben je dus niet goed met je vak bezig.
Maar hoevaak zien we zoiets nou? Er zijn ongelooflijk veel profvoetballers in Nederland, waarvan nog geen tien procent zulke fratsen uithaalt.

En met niemand anders!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 06, 2010 12:49 pm

Dit zijn maar even een paar voorbeelden. Ik noem nu tweebenigheid maar je kunt er bij sommige spelers ook kopkracht van maken. Of een ander onderdeel van het spel wat iemand niet beheerst.

En voor het verhaal V.d.Wiel geld hetzelfde. Dat was een incident maar het zegt mij wel iets over zijn houding t.o.v. zijn sport. Verder heb ik ook nog wel eens de indruk dat spelers gelaten zijn. Vooral als het tegenzit. Dan gaan de koppies nog wel eens omlaag terwijl je met een juiste wedstrijdinstelling vaak nog veel kunt repareren.

Dit soort dingen zijn natuurlijk niet allesbeslissend. Er zijn genoeg andere factoren van invloed. Maar ik denk dat er zeker winst te behalen is en dat kan je soms echt meer punten opleveren.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie