De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Bert
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 12:18 pm

De Dominee schreef:De aanstelling van Blind is toch ook geschorst Bertje?
De aanstelling gaat niet door als de AVA tegen de RvC stemt, begrijp ik. Verder is hij volledig rechtsgeldig in dienst. Het is dus maar net hoe je de term 'geschorst' uitlegt.

Sturkenboom en Van Gaal kunnen sowieso nog niet aangesteld worden, omdat de AVA dan positief moet stemmen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma dec 12, 2011 12:18 pm

De Dominee schreef:De aanstelling van Blind is toch ook geschorst Bertje?
Nee. Die man krijgt pas zijn congé als er een nieuwe RvC komt.

zeux

Bericht door zeux » ma dec 12, 2011 12:21 pm

De Dominee schreef:
Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Volgens mij is die strijd in de ledenraad nog niet helemaal gestreden. Overigens, Ajax kan ook nog in beroep
Dat is zeker waar. En die bestuursraad sluimert ook nog. Stel je voor dat Hennie Henrichs hier straks over mag gaan beslissen.
Dat is volgens mij voor Cruijff & Co het grote 'gevaar'. Die bestuursraad.
Ok, weten we meteen waar de line of attack ligt voor De Telegraaf de komende maanden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 12:27 pm

Jöhnk schreef:
Le T. schreef:De AHV schat ik, bij mijn weten beslist daarin de ledenraad namens grootaandeelhouder 'vereniging Ajax'.
Tenzij de ledenraad tegen die tijd niet meer bestaat?

Coronel schaakt weer op meerdere borden. Dmv die bestuursraad die precies in zijn straatje past kan de uitspraak van de rechter perfect worden omzeild.
Is geen kwestie van omzeilen. De rechter heeft niet gezegd dat Ajax de lijn Cruijff moet volgen, de rechter heeft gezegd dat de AVA wat hem betreft een keuze moet maken tussen lijn Cruijff en lijn van Gaal. Een bijzondere uitspraak, want de lijn van Gaal is niet ter sprake gekomen in het kort geding.
I think I lost my fucking headache

zeux

Bericht door zeux » ma dec 12, 2011 12:27 pm

De uitspraak is op www.rechtspraak.nl niet te dieplinken (volgens mij).

Hier invullen:
LJN: BU7540, Rechtbank Amsterdam , 505055 / KG ZA 11-1878
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » ma dec 12, 2011 12:31 pm

Zeux schreef:De uitspraak is op http://www.rechtspraak.nl niet te dieplinken (volgens mij).

Hier invullen:
LJN: BU7540, Rechtbank Amsterdam , 505055 / KG ZA 11-1878

Nop

maar als je wilt..

copypaste is wel mogelijk :smallgrin.gif:
Vakkie 129

peter

Bericht door peter » ma dec 12, 2011 12:32 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:
Le T. schreef:De AHV schat ik, bij mijn weten beslist daarin de ledenraad namens grootaandeelhouder 'vereniging Ajax'.
Tenzij de ledenraad tegen die tijd niet meer bestaat?

Coronel schaakt weer op meerdere borden. Dmv die bestuursraad die precies in zijn straatje past kan de uitspraak van de rechter perfect worden omzeild.
Is geen kwestie van omzeilen. De rechter heeft niet gezegd dat Ajax de lijn Cruijff moet volgen, de rechter heeft gezegd dat de AVA wat hem betreft een keuze moet maken tussen lijn Cruijff en lijn van Gaal. Een bijzondere uitspraak, want de lijn van Gaal is niet ter sprake gekomen in het kort geding.
Kwestie van interpretatie. De AVA kan besluiten dat van Gaal en Sturkenboom het moeten gaan doen en daarmee kiezen ze dan logischerwijze voor de lijn van Gaal. In die zin kiest de AVA dus wel degelijk een lijn. Het was alleen beter om te zeggen dat de AVA goedkeuring moet verlenen aan de voorgestelde directeuren. Dat is meer feitelijk.

Het lijkt me overigens duidelijk dat er een nieuwe RvC komt. De vraag is alleen wie in vredesnaam nog zitting wil nemen in een dergelijke RvC. Verder met de bestuursraad dus mensen zoeken die de lijn Cruijff gaan controleren. Dat zal wel weer een hele tijd duren voordat je daar mensen voor aan het lijntje hebt. Al zou het kunnen dat Cruijff zich gewoon weer kandidaat stelt, hoor.

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 12:35 pm

Het laatste dat wij weten is dat van Gaal het plan Cruijff gaat uitvoeren. Ik voel een hoger beroep aankomen.

zeux

Bericht door zeux » ma dec 12, 2011 12:36 pm

5.1. schorst het besluit tot de voorgenomen benoeming van Sturkenboom en Van Gaal tot statutair bestuurder (lid van de Hoofddirectie) van de Vennootschap
- voor een termijn van drie maanden na heden,
in het geval dat de RvC of de Hoofddirectie binnen veertien dagen na heden een rechtsgeldige oproeping doet uitgaan voor een AvA, die zal worden gehouden op een termijn van zeven weken na de dag van oproeping, met als agendapunt het al dan niet opzeggen van het vertrouwen in de RvC,
dan wel,
- voor een termijn van vijf maanden na heden, behoudens de mogelijkheid van verlenging op vordering in kort geding van de meest gerede partij,
in het geval dat gedaagden niet binnen veertien dagen na heden aan het vorenstaande uitvoering geven,

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 12:37 pm

De rechter zei niet dat daar een verschil tussen bestaat. Hij zij dat, voor zover er een verschil tussen bestaat, de aandeelhouders daarover moeten oordelen.

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 12:40 pm

Jöhnk schreef:De rechter zei niet dat daar een verschil tussen bestaat. Hij zij dat, voor zover er een verschil tussen bestaat, de aandeelhouders daarover moeten oordelen.
Precies. Dus ik snap niet waarom Cruijff meent dat de voetballers hebben gewonnen. De situatie is zoals hij al was. Pas op het moment dat besloten is hoe de vereniging gaat stemmen op de (B)AVA, is duidelijk of de benoemingen door zullen gaan. Overigens zal er toch samengewerkt moeten worden, en moet m.n. Jonk toch echt een paar tonen lager gaan zingen:
11.15: Rechter: aanstelling van Martin Sturkenboom en Danny Blind als interim is rechtsgeldig genomen. Die zorgen niet voor een strategiewijziging.
Die blijven gewoon a.i. in functie. Tussen de regels door zegt de rechter dus feitelijk ook dat een TD niet perse een strategiewijziging is.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 12:41 pm

Zo was de situatie niet. De situatie was dat de benoeming van Van Gaal voor de komende AVA ter kennisgeving op de agenda stond, en dat daarna het contract kon worden ondertekend.

Wat het tweede betreft: welke benoeming van Sturkenboom wordt er dan precies opgeschort?

Jesse

Bericht door Jesse » ma dec 12, 2011 12:41 pm

We hebben weer iemand die het voor ons kan oplossen:
Scheringa sprak met Van Gaal en wil 'ook best' met Cruijff babbelen
Maandag, 12 december 2011 om 10:10

Dirk Scheringa ziet een rol voor zichzelf weggelegd bij het oplossen van de bestuurscrisis bij Ajax. De voormalig voorzitter van AZ is van mening dat Ajax van de beurs afmoet en weer een ‘echte’ voetbalclub moet worden. Met Louis van Gaal heeft hij daarover al gesproken: “Hij is een vriend van mij, ik heb het er met hem over gehad. Maar ik zou ook best met Cruijff willen praten.”

AZ werd onder leiding van Van Gaal kampioen van Nederland, maar desondanks kan Scheringa niet kiezen tussen de beoogd algemeen directeur van Ajax en Cruijff, lid van de Raad van Commissarissen. “Ik heb Cruijff laatst bij Pauw en Witteman heel zinnige dingen horen zeggen”, zei Scheringa op Radio 1. Volgens de zakenman moeten de problemen uit de wereld geholpen kunnen worden.

Het spreekt de erevoorzitter van AZ wel aan dat Cruijff veel oud-spelers bij de club wil betrekken. “Net zoals er bij Bayern München wordt gewerkt. Daar moet een balans in zijn. Cruijff heeft bijvoorbeeld niet het talent om een bedrijf te leiden”, weet Scheringa. Maandagochtend doet de rechtbank in Haarlem een uitspraak in het kort geding dat Cruijff heeft aangespannen tegen de vier overige leden van de RvC.
VZ
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 12:42 pm

Tijd dat de aandeelhouders eens hun verantwoordelijkheid nemen. Zou ook prettig zijn als de benoeming van een nieuwe RvC eens geïnitieerd zou worden door de AVA en niet door de wederzijdse kontlikkers van de vereniging. Waar slaat het op dat de huidige RvC (van de NV dus!) is samengesteld door een benoemingscommissie die is aangesteld door het hoogste orgaan van de vereniging?

Laat, als er dan toch een benoemingscommissie aangesteld moet worden, dat dan maar via de AVA gaan.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 12:44 pm

LucaS schreef:Die blijven gewoon a.i. in functie. Tussen de regels door zegt de rechter dus feitelijk ook dat een TD niet perse een strategiewijziging is.
Volgens mij heeft de rechter de uitspraak daaromtrent (of de aanstelling van Blind een strategiewijziging is) juist heel kunstig doorgeschoven naar de AVA.

Maar ik ben het met je eens dat de rechter feitelijk heel weinig beslist heeft. Wel is het zo dat de rechter een duidelijk signaal afgegeven door nadrukkelijk te adviseren de AVA te laten beslissen, tegen de wens van de partij van Ten Have in (zie vorige week).

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » ma dec 12, 2011 12:46 pm

Jöhnk schreef:Zo was de situatie niet. De situatie was dat de benoeming van Van Gaal voor de komende AVA ter kennisgeving op de agenda stond, en dat daarna het contract kon worden ondertekend.
Exact dit. De rechter laat verder weten dat de grotendeels in het ongelijk te stellen partij de proceskosten moet ophoesten en daar staat dus gewoon de naam Ajax NV bij.

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 12:48 pm

Volgens mij is het lood om oud ijzer. Ook zonder de rechter had de AVA de RvC naar huis kunnen sturen en de benoemingen ongedaan kunnen maken. Ik betwijfel of deze uitspraak verschil maakt in de vraag of dat al dan niet met afkoopsom moet.

peter

Bericht door peter » ma dec 12, 2011 12:52 pm

Bertje schreef:
LucaS schreef:Die blijven gewoon a.i. in functie. Tussen de regels door zegt de rechter dus feitelijk ook dat een TD niet perse een strategiewijziging is.
Volgens mij heeft de rechter de uitspraak daaromtrent (of de aanstelling van Blind een strategiewijziging is) juist heel kunstig doorgeschoven naar de AVA.

Maar ik ben het met je eens dat de rechter feitelijk heel weinig beslist heeft. Wel is het zo dat de rechter een duidelijk signaal afgegeven door nadrukkelijk te adviseren de AVA te laten beslissen, tegen de wens van de partij van Ten Have in (zie vorige week).
Precies. Dit lag al in de lijn der verwachting toen hij opriep tot een informele stemming van de AVA voor wat betreft de huidige RvC. Daar was Ten Have het ook al niet mee eens, dus hij zal dit zeker niet zien als een winst. Nee, Ten Have zal diep teleurgesteld zijn, want zijn lot ligt in handen bij de AVA nu. Aangezien de Ledenraad al kwam tot een ontbinding van de RvC, ligt het in de lijn der verwachting dat de AVA dit ook zal besluiten. Dit zegt overigens niets over de aanstelling van van Gaal. Het zou maar zo kunnen dat de RvC wordt ontbonden en de aanstelling van Sturkenboom en van Gaal wordt geaccepteerd. Mooie situatie krijg je dan.

zeux

Bericht door zeux » ma dec 12, 2011 12:55 pm

Conclusies in 4.6 en 4.7 zijn toch kraakhelder lijkt mij.
4.5. Klaarblijkelijk hebben de commissarissen, dan wel de voorzitter of de secretaris, zelf ook ingezien dat de oproeping voor de vergadering van de RvC van 16 november 2011 niet tijdig was, en hebben zij opnieuw de commissarissen opgeroepen voor de vergadering van 25 november 2011. Dat voor de oproep van die vergadering de geldende termijn niet in acht is genomen, is niet juist. Vast staat dat de uitnodiging voor de vergadering van de RvC op 25 november 2011 per e-mailbericht van de secretaris, zoals vermeld onder 2.19, is verzonden op 17 november 2011. Daarmee is de termijn van zes werkdagen, de dag van verzending meegerekend, in acht genomen. Daarbij komt dat gesteld noch aannemelijk is gemaakt dat Cruijff op 17 november 2011 niet al op de hoogte was van de vergadering van 25 november 2011, dan wel dat hij door een eventuele één dag te korte termijn ook maar enigszins is benadeeld.
Voorts geldt dat in de vergadering van 25 november 2011, in ieder geval in theorie, de mogelijkheid bestond tot het voeren van overleg binnen de RvC, als bedoeld in artikel 11.11 van het reglement van de RvC, met de eveneens theoretische mogelijkheid om tot een ander besluit te komen. Blijkens de overgelegde e-mailcorrespondentie tussen Cruijff en Ten Have met betrekking tot de vergadering van 25 november 2011 heeft de voorzitter van de RvC voldoende aangedrongen op het belang van aanwezigheid van de voltallige RvC, is voorafgaand aan de vergadering de gelegenheid geboden de vergadering te verplaatsen, en was Cruijff blijkens het e-mailbericht van 25 november 2011, zoals genoemd onder 2.20, op de hoogte van de geplande vergadering. Dat Cruijff op 25 november 2011 niet aan de vergadering heeft willen deelnemen dient voor zijn rekening te blijven. Derhalve kan niet geoordeeld worden dat de besluiten niet op rechtsgeldige wijze tot stand zijn gekomen.

4.6. De stelling van Cruijff c.s. dat voor de besluiten eveneens de goedkeuring van de vereniging is vereist op grond van artikel 19 lid 2 onder e en f van de statuten, wordt verworpen.
Nog afgezien van de omstandigheid dat moeilijk valt te beoordelen wat thans de geldende structuur is van de op topvoetbal gerichte jeugdopleiding en wat die op topvoetbal gerichte jeugdopleiding thans inhoudt, wordt op zichzelf met de benoeming van nieuwe werknemers/directieleden de structuur niet gewijzigd in de zin van artikel 19 lid 2 onder e en f van de statuten.
Derhalve kan op die grond evenmin worden geconcludeerd dat de besluiten niet op rechtsgeldige wijze tot stand zijn gekomen.

4.7. Wat betreft het besluit van de Hoofddirectie tot benoeming van Sturkenboom en Blind tot titulair directeur (ad interim) van de Vennootschap geldt het volgende.
Vast staat dat de Hoofddirectie ingevolge artikel 17 lid 4 van de statuten bevoegd is om tot benoeming van een titulair directeur te besluiten. Voorts staat vast dat in de vergadering van 25 november 2011 het besluit tot benoeming door de RvC bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin de meerderheid van de commissarissen aanwezig of vertegenwoordigd was, is goedgekeurd conform artikel 19 lid 1 onder n van de statuten. Daarmee is aan de formele vereisten voor de totstandkoming van het besluit tot benoeming van Sturkenboom en Blind tot titulair directeur voldaan.
De stelling van Cruijff c.s. dat met het besluit van de Hoofddirectie tot benoeming van Blind en Sturkenboom tot titulair directeur sprake is van een strategiewijziging waarvoor de goedkeuring van de RvC is vereist op grond van artikel 19 lid 1 onder p van de statuten, welke goedkeuring ontbreekt, wordt verworpen.
Gelet op de betwisting van de Vennootschap c.s., onder meer stellende dat de benoemingen in geen enkel opzicht haaks staan op het Rapport of het Plan, is vooralsnog onvoldoende aannemelijk dat met de uitvoering van dat besluit van de Hoofddirectie sprake is van een strategiewijziging.

4.8. Gelet op het vorenstaande is niet aannemelijk geworden dat het directiebesluit tot benoeming van Sturkenboom en Blind en het goedkeuringsbesluit van de RvC nietig of vernietigbaar zijn, zoals door Cruijff c.s. betoogd. Dat leidt ertoe dat de vorderingen genoemd onder 3.1. onder II, III en, daarmee samenhangend, onder V, niet voor toewijzing in aanmerking komen.
Bij dat oordeel is bovendien betrokken dat deze vorderingen bij toewijzing een aantasting vormen van de rechtspositie van twee werknemers van de Vennootschap, terwijl deze werknemers door Cruijff c.s. niet in het geding zijn betrokken, waardoor zij niet in de gelegenheid zijn hun belangen dienaangaande te verdedigen, hetgeen noopt tot extra voorzichtigheid bij het eventueel treffen van een voorziening als gevorderd.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma dec 12, 2011 12:58 pm

LucaS schreef:Volgens mij is het lood om oud ijzer. Ook zonder de rechter had de AVA de RvC naar huis kunnen sturen en de benoemingen ongedaan kunnen maken. Ik betwijfel of deze uitspraak verschil maakt in de vraag of dat al dan niet met afkoopsom moet.
Ja, dat kan ook. Maar op dit moment is de aanstelling van Van Gaal slechts een voorgenomen besluit, en dat blijft het dus voorlopig ook. Hoe het dan precies zit met de afkoopsom weet ik niet, maar het lijkt me niet dat Van Gaal dan veel vangt.

Los ervan dat de definitieve aanstelling van Van Gaal wederom een stap in de verkeerde richting is.

peter

Bericht door peter » ma dec 12, 2011 1:02 pm

Benoeming interim-directie akkoord
print lees
12 december 2011
De rechter heeft maandag uitspraak gedaan in het kort geding dat woensdag 7 december 2011 in Haarlem diende. De rechter heeft bepaald dat de benoemingen van Martin Sturkenboom en Danny Blind als interim-directeur rechtsgeldig zijn.
De rechter heeft evenwel het besluit tot voorgenomen benoeming van Martin Sturkenboom en Louis van Gaal tot statutair bestuurder van AFC Ajax NV tijdelijk geschorst.

Inzet van het kort geding waren de besluiten van de Raad van Commissarissen (RvC) van AFC Ajax NV d.d. 16 en 25 november 2011 inzake de voorgenomen benoeming van statutair directeuren (Van Gaal en Sturkenboom) en de tijdelijke aanstelling van interim-directeuren (Sturkenboom en Blind). Ajax-commissaris Johan Cruijff is met dertien andere betrokkenen de eisende partij in het kort geding. De gedaagden zijn AFC Ajax NV en de vier overige leden van de RvC, Steven ten Have (voorzitter), Edgar Davids, Marjan Olfers en Paul Römer.

Ajax zal nu eerst het vonnis bestuderen en mogelijk daarna met nadere berichtgeving komen.

Tekst: Ajax.nl
:smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 12, 2011 1:06 pm

Het is mooi om te lezen dat ook de rechter vindt dat Cruijff voldoende het belang van de RvC vergadering is duidelijk gemaakt en dat hij er zelf voor koos om (weer eens) niet te komen opdagen.

Le T.

Bericht door Le T. » ma dec 12, 2011 1:08 pm

De Dominee schreef:Ik hoor nu links en rechts dat Cruijff alsnog fucked is als de bestuursraad hun 1 missende poppetje nog kan invullen? Daar zitten nu Henrichs, Vervoorn etc in. Anti-Cruijff.

De ledenraad is toch overwegend pro-Cruijff?
Hangt ervan af of Cruijff erbij is of niet geloof ik.
@LT: wat houdt het in dat de aanstelling van Blind en Sturkenboom geschorst is? Mogen ze nu wel of niet hun taken uitvoeren de komende tijd?
Ik neem aan van wel. Ik heb het allemaal nog niet doorgelezen, maar volgens mij ging het om het recht van de AVA hierin, en die heeft termijnen waarop die vergadert en het besluit kan bekrachtigen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 12, 2011 1:09 pm

LucaS schreef:Volgens mij is het lood om oud ijzer. Ook zonder de rechter had de AVA de RvC naar huis kunnen sturen en de benoemingen ongedaan kunnen maken. Ik betwijfel of deze uitspraak verschil maakt in de vraag of dat al dan niet met afkoopsom moet.
Ben ik nou zo slim... :aai.gif:

De RvC (-1) wilde de bal bij de RvC (-1) leggen. De rechter legt de bal bij de AvA. Voor de RvC (-1) was de benoeming van Van Gaal en Sturkenboom na 'kennisgeving' een voldongen feit. Voor de rechter dus niet. Nederlaag RvC (-1).

Mijn interpretatie: de macht van de politici binnen de NV over de club wordt door deze uitspraak van de rechter ingeperkt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 12, 2011 1:12 pm

Zeux, desalniettemin stelt de rechter dat er gekozen moet worden tussen 'Cruijff en Van Gaal'.

Zoals Peter al schetst wordt de aanstelling van de interim-directie losgemaakt van de kwestie omtrent Van Gaal. De interim-directie mag aangesteld worden, maar moet rekening houden met een gebrek aan vertrouwen indien de AVA de RvC naar huis stuurt. Omtrent Van Gaal moet de AVA kiezen tussen de lijn die Cruijff wil inzetten en de lijn waarin Van Gaal is gekozen.

Los van de stemming over het vertrouwen in de RvC (waar Ten Have een tegenstander van was) moet de AVA dus tevens tot een oordeel komen omtrent de te varen koers. Het zou zó goed voor Ajax zijn als daar eindelijk eens duidelijkheid over zou komen, een koers. Nog los van de invulling van die koers.

En met niemand anders!

Plaats reactie