De Rik van den Boog-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

D_skilled

Re: De Rik van den Boog-topic

Bericht door D_skilled » za jan 02, 2010 2:02 pm

Hij heeft gelijk. Al die contracten werken luiheid en zelfoverschatting in de hand. Die jongens denken dat als ze contract hebben dat ze er al zijn, maar dan begint het pas. Pas een contract krijgen als je het echt verdient.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 02, 2010 2:02 pm

AS<>Volkskrant schreef:Van den Boog: 'Moet professioneler'

zaterdag 02 januari, door PD, Amsterdam, 13:14u, Volkskrant
Nieuwsfoto In een interview met De Volkskrant stelt Ajax-directeur Rik van den Boog vandaag het amateurisme binnen Ajax ten tijde van zijn aantreden aan de kaak. "Als je kijkt naar de professionaliteit op elk gebied - planmatig werken, structureel werken, meetbaar werken, verslaglegging, overlegstructuur - dan was ik toch wel verrast dat het er nagenoeg niet was."

Onder leiding van Van den Boog is er binnen Ajax meer aandacht gekomen voor beleid, dat de medewerkers - zo'n 200 in totaal - weten wat ze doen en vooral ook waarom. "Als ik vroeg: waarvoor ben jij dan verantwoordelijk? Dan wist men dat eigenlijk niet. Dat vind ik negatief. Procesmatig denken was er niet."

'Als ik dan vroeg waarom bepaalde dingen zo gedaan werden, dan zei men dat men dat zo gewend was. Is dat negatief? Ja, dat vind ik wel. Procesmatig denken was er niet. Als ik vroeg waarom doe je dat nu zo? Dan werd er gezegd omdat we dat altijd zo doen en niet omdat ze het bedacht hebben'.

Verder is het aankoopbeleid niet altijd je van het geweest. Slechts 8,3 procent van de voetballers die het afgelopen decennium naar Amsterdam kwamen kan terugkijken op een succesvolle periode bij Ajax. 'Dat is ongeveer 1 op 12. Daarbij moet ik wel zeggen dat het rendement bij alle eredivisieclubs lager is. Een andere club in de top doet het dus niet beter', aldus de algemeen directeur.

Van den Boog verklaart het matige optreden van Sulejmani aan de druk. 'Bij Ajax is de druk veel hoger dan bij FC Twente. Hier moet je presteren. Al zou Twente verliezen: dan is daar nog een houding van kan een keer gebeuren. Bij Ajax is dat nooit. Dat geeft een mentale druk die maakt dat het voor dat type spelers heel moeilijk is te slagen bij Ajax. Dat betekent dat wij in de ontwikkeling van de jeugdopleiding veel beter moeten letten op de mentale ontwikkeling en de psychologie van de spelers'.

'Waar moet ik mee leren omgaan? Wat is mijn gedrag? Hoe moet ik dat doen? Wat betekent dat voor mijn omgeving en mijzelf. Maar ook ontwikkeling op fysiek en communicatief gebied om een complete speler te worden. Want je ziet dat van al die spelers die we hebben gekocht, slechts een miniem percentage slaagt'.
Artikel is weer een beetje langer geworden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 2:04 pm

Neefkens schreef:Hij heeft goed naar joey geluisterd, niet standaard meer jeugdcontracten uitdelen.
Ze moeten wel. Ze hebben ook niet voor niets Danny Sinterklaas van zijn taak als TM ontheven. Ajax heeft geen geld voor dit soort grappen en constructief is het ook niet. Maar ja, toen ik anderhalf jaar geleden zei, was ik de azijnzeiker. :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 2:06 pm

Onvoorstelbaar hoe je een compliment toch weer negatief weet neer te zetten.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 02, 2010 2:06 pm

joey schreef:
Neefkens schreef:Hij heeft goed naar joey geluisterd, niet standaard meer jeugdcontracten uitdelen.
Ze moeten wel. Ze hebben ook niet voor niets Danny Sinterklaas van zijn taak als TM ontheven. Ajax heeft geen geld voor dit soort grappen en constructief is het ook niet. Maar ja, toen ik anderhalf jaar geleden zei, was ik de azijnzeiker. :confused.gif:
:smallgrin.gif:

Sorry, ik kon het niet laten Joey!
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 2:07 pm

Neefkens schreef:Onvoorstelbaar hoe je een compliment toch weer negatief weet neer te zetten.
Is het dan een compliment? :confused.gif:

Dat kan ik me niet voorstellen. :blush.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 2:08 pm

Het IS een compliment, ik ben niet alleen maar negatief over jou... :biggthumpup.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 2:11 pm

Oké, sorry dan. :blush.gif:

Soms heb ik mijn heldere momenten, hehe. :smallgrin.gif: :hypocrite.gif:

Nu moeten ze al die overbodige spelers naar Haarlem zien te krijgen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 2:12 pm

Dat zou mooi zijn, Haarlem rekent er al op.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 2:18 pm

Maar het blijft geldverspilling, Neef. Als jij op je werk zo met de middelen omging was je allang op het matje geroepen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 2:21 pm

Klopt, daarom ben ik blij dat het nu is opgepakt. Het verleden kunnen we niet meer veranderen, de toekomst is van ons. :ajaxsmiley.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 02, 2010 2:31 pm

Vd Boog zal moeten beseffen dat hij geen vriendjes met Jol kan blijven, wil hij zijn beleid voeren zoals hij het naar voren brengt. Jol heeft de gewoonte om zo'n 10 spelers per jaar aan te trekken. Dat zal hem verboden moeten worden.

wimpey

Bericht door wimpey » za jan 02, 2010 2:35 pm

joey schreef:Maar het blijft geldverspilling, Neef. Als jij op je werk zo met de middelen omging was je allang op het matje geroepen.
Zo is het maar net. Het is best te vergelijken met een 'gewone baan'.

Ik ben PM en leidt een project van 3 jaar. Voor die 3 jaar heb ik 6 mensen van externe firma's nodig. Die 6 krijgen een contract voor 3 jaar (met als grote verschil dat ze er met een opzegtermijn van een maand uit te knikkeren zijn).

Wanneer 5 van de 6 prutsers zouden zijn, kan ik m'n spullen pakken. In de voetballerij worden op zulke momenten allerlei excuses van kracht en wordt de volgende kruiwagen met geld aangesproken, door dezelfde mensen die er eerder een potje van maakten.

Het is echt ongelooflijk wat Ajax al ruim een decennium 'presteert'. Boog stelt Jol aan. Jol begint met mensen als Atouba, Verhoeven en die Brazilianen aan te trekken. Dat kost de club miljoenen, het rendement is nul... En het is niet zo alsof er de voorbije ruim 10 jaar geen 'vergelijkingsmateriaal' voorhanden was.

I.m.o. is die Boog daarvoor verantwoordelijk, hij is immers Algemeen Directeur. Hij was degene met visie, met mooie verhalen over opleiding, scouting, 'spiegelen'. Alles wat zo'n beetje dwars staat op het eerste half jaar onder Jol dus.

Ik heb niet veel fiducie in het duo Boog - Jol. Ze lullen een uur in een kwartier, maar het lijkt me niet dat ze de baggage hebben om de club er weer bovenop te helpen. Die redden het beiden niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 2:40 pm

Laten we het hopen.

Maar het gaat steeds hetzelfde, Neef. Dat moet jij ook zien. Er komen steeds nieuwe directeuren en trainers. Die directeuren en trainers willen vooral laten merken dat ze het licht hebben gezien. Dus komen ze met verhalen als: vroeger ging het allemaal slecht, maar nu IK er ben... De supporters slikken al die mooie praatjes voor zoete koek, daar verbaas ik me wel eens over. Supporters zijn zo subjectief.

Het was bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden bitter noodzakelijk om meer dan tien jeugdspelers uit één lichting een contract aan te bieden. Dat kon werkelijk niet anders, want de grote Engelse clubs lagen op de loer. Nee, daar moesten we niet te licht over denken; je had Arsenal, Chelsea, Liverpool, en vergeet Real Madrid niet. Het was wel zeker, we moesten die jongens kort na hun geboorte vastleggen, want anders was Ajax reddeloos verloren. Daarbij, wat kostte dat nou helemaal, die paar contractjes? Kwestie van investeren, hè?
Nu, anderhalf jaar later, horen we heel wat anders. Opeens hoeven jeugdspelers geen contract meer te krijgen, want ze moeten het uit zichzelf halen. Tja, wat moet je daar nou mee? Gaat het om VOETBAL, of is dit een doodgewone bezuiniging met een lulverhaal erbij? Zeg het maar. :confused.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 3:40 pm

Het is beleid en nu nog in de praktijk brengen.
Stellen dat Jol's visie daar haaks op staat, is op geen enkele manier aan te tonen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 6:12 pm

Wimpey heeft natuurlijk gelijk. Tot op de dag van vandaag horen we mooie praatjes van VDB en Jol, maar daden ho maar.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 9:59 pm

Toveren kan niemand, iets wat 10 jaar mis is gegaan, herstel je niet in 1 jaar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 02, 2010 10:13 pm

Sommige dingen zijn simpel te veranderen. Je kan toch zeggen: vanaf nu spelen er geen veteranen meer in Jong Ajax? Of: vanaf nu worden er geen Atoubaatjes meer gehaald (spelers die niet door de scouting zijn aangedragen)? Het is gewoon een kwestie van DOEN en consequent zijn.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 10:28 pm

Ik heb vdBoog die dingen ook horen zeggen, ook over Atouba. Hij zei iets in de trend van: ook transfervrije spelers lijken dan goedkoop te zijn maar zijn dat dus niet. dat gaan we niet nog een keer doen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 10:29 pm

Precies. En niet proberen de supporters iets wijs te maken, zoals nu gebeurt. Hoezo, de prioriteit bij de jeugd? Waarom in hemelsnaam staat een speler als Ogararu dan in de basis van Jong Ajax???? :1evil.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 02, 2010 10:30 pm

Na de winterstop zou dat dus anders zijn, let's wait and see.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 02, 2010 11:03 pm

Wie weet. Maar kun jij verklaren waarom Ogararu werd opgesteld? Geld opleveren doet hij toch niet meer.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » zo jan 03, 2010 2:48 am

joey schreef:Wie weet. Maar kun jij verklaren waarom Ogararu werd opgesteld? Geld opleveren doet hij toch niet meer.
Ogararu levert geld op als hij verhuurd zou worden. Ik denk dat de theorie van Ajax is dat een speler die nooit speelt sowieso niet door een andere club wordt gehuurd, dus dat ze hem beter wat wedstrijdritme in Jong Ajax konden laten opdoen.

Nu na de winterstop geldt dat argument niet meer. Ik verwacht nu ook van Jol/Ajax dat ze de jeugd meer de kans gaan geven en spelers als Ogararu, Kennedy, Rommedahl en Lindgren (hoewel dat absoluut geen slechte voetballer is) naar de achtergrond verdwijnen. Dus ruimte voor talenten bij Ajax 1 en ruimte voor A1-spelers die aan een volgende stap toe zijn bij Jong Ajax.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 03, 2010 10:29 am

Ik denk dat geen club Ogararu wil hebben of het moet een Roemeense club zijn, en Roemeense clubs hebben geen geld. Die Roemeense clubs kennen Ogararu toch wel, dus zoveel maakt het niet uit of je hem opstelt.

Maar goed, het is nu dus winterstop. Tijd voor duidelijkheid. Ik heb het gevoel ze bij Ajax flink aan het bluffen zijn. Ze gaan uit van de ideale situatie, waarin alle overbodige spelers gedumpt (kunnen) worden. Dan kunnen ze roepen dat ze altijd al van plan waren om.. blablabla.. maar dan moet dat natuurlijk wel lukken. Stel dat het niet lukt en je blijft zitten met grootverdieners als Oleguer, Wielaert en Kennedy? Spelers van wie het contract nog een tijdje doorloopt na dit seizoen?

Iets anders: stel dát (ik weet, het is hoogst realistisch) alle overbodige spelers vertrekken, waardoor er ruimte komt 'in het salarisgebouw' (vreselijk soort managementstaal :excited.gif: ), wat doet Jol dan? Laat hij dan de jeugd doorstromen of haalt (huurt?) hij dan vervangers, omdat 'hij anders een wel heel jonge selectie heeft'? Ik ben heel benieuwd hoor, want als hij tijdelijke krachten haalt voor de breedte, moeten die natuurlijk spelen.

Andere vraag: wordt het contract van Rommedahl verlengd? Rommedahl is het type speler waar Jol van houdt, maar zijn aanwezigheid blokkeert wel de ontwikkeling van bijvoorbeeld Jozefzoon. Zulke spelers moet je dus niet houden, ook niet voor alle zekerheid.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jan 03, 2010 10:36 am

Als Rommedahl zijn contract wordt verlengd, dan word ik gek.

We zullen wel zien. Voorlopig hoor ik dat we krachtpatsers nodig hebben, communicators, Chinese legers, aanspeelpunten etc. etc.

Het is een hoop gepraat en dan heet dat dus al gauw met een mooi woord beleid. Laten we eerst maar eens kijken wat er gebeurt, want vdBoog roept nu al weer hele andere dingen dan toen vBasten de trainer was. Toen misten we zogenaamd ervaring, maar nu missen we krachtpatsers. Volgend jaar missen we creativiteit ofzo.

Plaats reactie