Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door peter » do dec 31, 2009 12:53 pm

Benji schreef:Omstandigheden, bla bla, ... Uiteindelijk zullen ze toch wel spelen in Jong Ajax.
Tuurlijk. Het zou me niets verbazen als er wat (halve) talenten worden verhuurd en dat Jong Ajax nog altijd een vergaarbak van prut is.

Ik zit overigens even te denken en we moeten achterin wel oppassen, hoor. Als vdWiel tegen een blessure aanloopt en Vertonghen door een schorsing 2 duels mist, dan hang je. De spoeling is echt heel dun daar achterin. Anita-Alderweireld-Oleguer-Urby. Het houdt niet over.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 12:58 pm

Verdedigend kunnen we wel wat gebruiken idd. Ik zou als ik Ajax was, eens informeren bij feyenooit: Ron Vlaar zou goed passen achterin. Een echte verdediger, kopsterk en opbouwend ook redelijk tot goed.
En als ik me niet vergis, was hij vroeger fan van Ajax. feyenooit geholpen met wat centjes (3 - 4 miljoen?) en wij hebben er een goede verdediger erbij. Naast zijn verdedigende kwaliteiten, heeft hij ook nog een goede mentaliteit.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

peter

Bericht door peter » do dec 31, 2009 1:00 pm

Ajax heeft geen geld. :excited.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do dec 31, 2009 1:03 pm

Benji schreef:Omstandigheden, bla bla, ... Uiteindelijk zullen ze toch wel spelen in Jong Ajax.
Het IS ook lastig, een fijne erfenis ui het verleden. Of heb jij een briljante oplossing?

peter

Bericht door peter » do dec 31, 2009 1:07 pm

Op de bank bij Jong Ajax. Geldt overigens ook voor Atouba.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 1:09 pm

Gewetensvraag: Als Ajax Suarez in de winterstop zou verkopen voor 25 - 30 miljoen en zich weet te versterken met Huntelaar, Babel en Vlaar. Zou Ajax het dan moeten doen?
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do dec 31, 2009 1:10 pm

Peter schreef:Op de bank bij Jong Ajax. Geldt overigens ook voor Atouba.
Prima plan, misschien bedenken ze zich dan nog. :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 1:24 pm

Ajaciedjuh schreef:Gewetensvraag: Als Ajax Suarez in de winterstop zou verkopen voor 25 - 30 miljoen en zich weet te versterken met Huntelaar, Babel en Vlaar. Zou Ajax het dan moeten doen?
Je bedoelt Huntelaar en Babel huren en Vlaar kopen? Nee, zeg! :excited.gif:

Ik denk niet dat Van den Boog bepaalt wie er in Jong Ajax spelen. Dat zou tenminste niet zo moeten zijn. We moeten dus kijken naar wat Jol doet, en die heeft tot op dit moment steeds gekozen voor oudere spelers. Ik denk dus dat ze de beste talenten gaan verhuren (zie Daley Blind) om in Jong Ajax ruimte te houden voor de reserves van Jol. Want die gaan ze niet kwijtraken, schat ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 1:28 pm

joey schreef:
Ajaciedjuh schreef:Gewetensvraag: Als Ajax Suarez in de winterstop zou verkopen voor 25 - 30 miljoen en zich weet te versterken met Huntelaar, Babel en Vlaar. Zou Ajax het dan moeten doen?
Je bedoelt Huntelaar en Babel huren en Vlaar kopen? Nee, zeg! :excited.gif:
Nee, ik bedoel Huntelaar, Babel en Vlaar kopen. Het is puur hypothetisch, want dit zal niet bijdragen tot het terugdringen van het salarishuis :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 1:31 pm

Die kun je niet kopen, want die jongens gaan echt niet op een Ajax-salaris zitten. En ik denk ook niet dat Jol al het geld dat binnenkomt uit transfers mag investeren. Ajax loopt immers het risico opnieuw de CL te missen. In dat geval kampen we met een flink gat in de begroting.

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 31, 2009 1:34 pm

Ze hebben o.a. CA, Rijkaard, Olsen en dus Jol benaderd. RvdB wilde dus vooral een (nederlandstalige?) trainer van naam. Daarna hebben ze een profielschets gemaakt. Zo komt het op mij over...

Jammer dat ze het niet over een geheel andere boeg hebben gegooid. Ik snap bijv. niet waarom een trainer van Ajax per se de Nederlandse taal machtig zou moeten zijn...

Jol doet het redelijk. De ene speler doet het wat beter dan in het verleden, de ander wat minder. Dat heft elkaar op. De teamprestatie is nog allerminst beter. Een schrale oogst na een half jaar, lijkt me.

Ik heb er dan ook weinig fiducie in dat het onder Jol 'straks' wel effe flink beter zal gaan. Zijn daar dan tekenen voor? Zit er een stijgende lijn in? Heeft ie dé formatie gevonden? I.m.o. dus niet.

peter

Bericht door peter » do dec 31, 2009 1:35 pm

Mag hopen dat Ajax geleerd heeft van het debacle van Sulejmani en nooit meer zo veel geld voor een speler gaat neerleggen. Als ze 20 miljoen voor Babel neertikken, dan zijn ze natuurlijk totaal geschift. Gaat ook heus niet gebeuren.

In de zomer verwacht ik een exodus en dan moet Jol dus verstandig inkopen in combinatie met het talent wat er bij Ajax al rondloopt.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do dec 31, 2009 1:37 pm

joey schreef:Tja, dat ben ik dus niet met je eens. Leg mij maar eens uit hoe Adriaanse en Jol op hetzelfde lijstje kunnen staan. Dat zijn totaal andere trainers, met totaal andere prioriteiten. Als je zoekt wat Adriaanse in huis heeft, kom je niet vervolgens bij Jol uit. Ik kan dat tenminste niet duiden.
Wie eerste, tweede en derde keus waren, daar zullen we denk ik nooit achter komen. Is ook niet zo relevant. Guus Hiddink kan bijvoorbeeld wel bovenaan het lijstje staan, maar dat zegt niet zo veel omdat zijn komst normaal gesproken onhaalbaar is.

Stel nu dat Adriaanse bovenaan het lijstje stond, kan iemand als Hiddink of Jol dan niet nummer 2 of 3 op het lijstje hebben gestaan? Omdat dit zogenaamd 'resultaattrainers' zijn? Natuurlijk wel. Een profielschets maken is leuk, maar trainers laten zich niet zo makkelijk in een hokje plaatsen. Een type Adriaanse bestaat namelijk niet, want noem er nog eens 5? Ervaren met jeugd wordt er nu uitgelicht als belangrijk criterium, maar ten eerste kijk je denk ik altijd naar kwaliteit. Ten tweede vond Ajax het belangrijk dat de trainer ervaren is en dus over bewezen kwaliteit beschikt. Want trainers met potentiële kwaliteit zoals Wouters en Van Basten, daarmee zijn we al iets te vaak het schip ingegaan. De Nederlandse nationaliteit en ervaring in het Nederlandse voetbal lijken me ook tamelijk harde eisen waaraan de trainer van Ajax moest voldoen. Vervolgens hou je al een shortlist over op basis waarvan je moet gaan kijken welke trainers beschikbaar/haalbaar zijn en dan hou je niet zo gek veel meer over. Als je überhaupt van dit kleine lijstje een trainer weet binnen te halen dan ben je al spekkoper. Met een beetje pech was je uitgekomen bij iemand uit een categorie lager: Blind, Van het Schip, Koeman, Aad de Mos.
joey schreef:Jol is zeker geen trainer die graag met de jeugd werkt, dat laat zijn CV zien. Zijn kracht is om meteen een prestatie neer te zetten. Je merkt ook dat hij onrustig wordt nu de titel (bijna) uit zicht is, want opbouwen is zijn stijl niet. Daarom begint hij te zeuren over het programma, de scheidsrechters, enz.
Adriaanse is hoofd opleidingen geweest, maar verder? Kun je met cijfers onderbouwen dat Adriaanse meer jeugdspelers een kans geeft dan Jol? Dat zijn elftallen waarmee hij bij AZ en Ajax werkte jonger waren dan de 11 waar Jol bij Ajax mee start? De uitspraken over in welk hokje Jol past vind ik te makkelijk, beetje clichématig. Onderbouw het maar eens met bewijzen. Toon maar eens aan dat Jol stelselmatig jonge spelers ernaast zet en liever oude spelers heeft. En bewijs ook maar dat Jol altijd in de loop der jaren minder gaat presteren bij zijn clubs en dat hij daarin de bepalende factor is.

Dan praten we verder.
Ajax!

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 31, 2009 1:37 pm

joey schreef: Ajax loopt immers het risico opnieuw de CL te missen.
Da's wel erg optimistisch. Ook volgend seizoen speelt Ajax gewoon geen CL. Ik mis het niet. Is immers al eeuwen geleden...
In dat geval kampen we met een flink gat in de begroting.
Mooi. Geen domme aankopen meer. Laat Jol (of wie dan ook) maar aan de opleiding sleutelen. Ajax moet terug naar z'n basis en kerncompetenties.

peter

Bericht door peter » do dec 31, 2009 1:46 pm

Giacomo Puccini schreef:
joey schreef:Jol is zeker geen trainer die graag met de jeugd werkt, dat laat zijn CV zien. Zijn kracht is om meteen een prestatie neer te zetten. Je merkt ook dat hij onrustig wordt nu de titel (bijna) uit zicht is, want opbouwen is zijn stijl niet. Daarom begint hij te zeuren over het programma, de scheidsrechters, enz.
Adriaanse is hoofd opleidingen geweest, maar verder? Kun je met cijfers onderbouwen dat Adriaanse meer jeugdspelers een kans geeft dan Jol? Dat zijn elftallen waarmee hij bij AZ en Ajax werkte jonger waren dan de 11 waar Jol bij Ajax mee start? De uitspraken over in welk hokje Jol past vind ik te makkelijk, beetje clichématig. Onderbouw het maar eens met bewijzen. Toon maar eens aan dat Jol stelselmatig jonge spelers ernaast zet en liever oude spelers heeft. En bewijs ook maar dat Jol altijd in de loop der jaren minder gaat presteren bij zijn clubs en dat hij daarin de bepalende factor is.

Dan praten we verder.
Meen je dit nu echt? Tuurlijk valt dat simpel te onderbouwen. Kijk de selectie van 2000-2001 even na en je ziet daar namen als Hose, Bobson, vdMeijde, vdGun, Bechan, Quansah, Chris Kanu, Moekoena, Hersi, VdVaart, etc. etc. Allemaal jeugdspelers en het merendeel prut.
Pak dan even het lijstje van Jol erbij en je ziet dat hij bij HSV en Spurs karrenvrachten met spelers haalde. Compleet nieuwe elftallen. Cijfers onderbouwen? Ach, dit is toch zo logisch als wat.

Staat overigens los van de discussie of Adriaanse een goeie trainer is, maar het is kolderiek als je je wil beweren dat Jol net zo goed met jeugd werkt als Adriaanse. Jol is een marktkoopman.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do dec 31, 2009 1:50 pm

Er zitten nu ook genoeg jeugdspelers in de selectie van Jol.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 2:02 pm

Jöhnk schreef:Er zitten nu ook genoeg jeugdspelers in de selectie van Jol.
Idd, dat wordt wel eens vergeten. We hebben veruit de jongste selectie van Nederland. Alleen er ontbreken een aantal specifieke kwaliteiten en bij het wegvallen van bepaalde posities wordt het heel kwetsbaar.

Een creatieve scorende middenvelder is prioriteit 1. Alleen op Eriksen wedden lijkt me risicovol. Voorin kunnen we ook wel wat gebruiken. Vooral een snelle creatieve buitenspeler is welkom. Ook hier geldt hetzelfde t.a.v. Josefzoon.
Daarnaast is bij het wegvallen van de spitspositie (Castillion / Suk?) en vooral achterin een groot probleem. Ik denk ook dat het missen van Enoh in januari een probleem gaat opleveren.

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 2:03 pm

Maar al die spelers zaten al onder Van Basten in de selectie.

Met GP ben ik het niet eens. Ik vind het wel degelijk heel belangrijk waar een trainer voor staat. Daarom hoef ik Hiddink bijvoorbeeld niet bij Ajax te zien. Een geweldige trainer, daar niet van, maar niet voor onze club.
Mijns inziens moet je weten waar je heen wilt. Daar zoek je dan de trainer bij. De trainer moet dus niet de koers bepalen. Dan krijg je het gezigzag dat we de afgelopen tien jaar hebben gehad. Maar ja, Ajax heeft nog haast meer AD's en TD's dan trainers gehad, dus van een vaste lijn is geen sprake, hè.

peter

Bericht door peter » do dec 31, 2009 2:05 pm

De transfers van Jol bij Spurs in de volledige seizoen dat hij coach was (dus alleen 2005-2007) en dan reken ik dus wintertransfers in 2004-2005 en zomertransfers vlak voordat hij werd ontslagen NIET mee.

Gareth Bale
Ricardo Rocha
Adel Taarabt
Ben Alnwick
Pascal Chimbonda
Steed Malbranque
Mido
Dorian Dervite
Tomas Pekhart
Dimitar Berbatov
Didier Zokora
Benoit Assou-Ekotto
Hossam Ghaly
Danny Murphy
Grzegorz Rasiak
Jermaine Jenas
Lee Young-Pyo
Edgar Davids
Wayne Routledge
Aaron Lennon
Paul Stalteri
Tom Huddlestone
Teemu Tainio

En bij HSV:
Jonathan Pitroipa
Dennis Aogo
Rouwen Hennings
Raphael Wolf
Volker Schmidt
Timo Kunert
Macauley Chrisantus
Mladen Petric
Marcell Jansen
Alex Silva
Thiago Neves
Sascha Kirschstein
Mickael Tavares
Khalid Sinouh

23 spelers in 2 seizoen bij Spurs en 14 spelers bij HSV in 1 jaar, maar voor de rest is Jol iemand die graag met de jeugd werkt en veel affiniteit heeft met de jeugdopleiding. Een echte bouwer, heus waar... :hypocrite.gif:

Mijn hemel, ik vul bijna een hele pagina met mijn post. Dit zijn dus 3 jaar lang transfers van Jol. 37 in totaal.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 2:05 pm

Laten we eerst Jol minimaal 2 jaar de kans geven. En hopelijk nog langer, want dan gaat het goed.

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 2:07 pm

Zo werkt het niet, Ajaciedjuh. Als Ajax dit jaar geen CL haalt, dan móet Jol volgend seizoen voor de winterstop Ajax op titelkoers hebben gebracht. Zo niet, dan is het einde verhaal voor hem. Het verleden heeft geleerd dat het zo gaat. Meer krediet krijgt geen enkele trainer.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do dec 31, 2009 2:08 pm

joey schreef:Maar al die spelers zaten al onder Van Basten in de selectie.
Net als de 'talenten' van Co hun debuut al(lang) hadden gemaakt.

Maar jij vindt tegenwoordig dat Co goed met de jeugd werkt? :smallgrin.gif: Face it, Jol en Adriaanse werken allebei niet graag met de jeugd. Dat ze het bij Ajax wel (zonder al te veel succes) proberen/probeerden, ligt aan de clubcultuur. Het wordt ze opgedrongen.

Co is iets minder koopziek, dat wel.

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 2:12 pm

Adriaanse is vijf jaar hoofd opleiding geweest. Dat doe je niet als de jeugd je niet interesseert. Dat hij in die functie een puinhoop heeft achterlaten, is een ander verhaal. Adriaanse is het type onderwijzer uit de jaren vijftig. Spelers vertellen dat ze naar de kapper moeten, daar is hij goed in. Als hij met goede spelers wil werken, moeten dat wel jonge spelers zijn, want oudere spelers die iets kunnen laten zich niet door hun trainer bedillen.

Maar je hebt gelijk, de clubcultuur is heel dwingend op dat punt. Je zíet Jol spartelen, haha. :smallgrin.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do dec 31, 2009 2:12 pm

joey schreef:Zo werkt het niet, Ajaciedjuh. Als Ajax dit jaar geen CL haalt, dan móet Jol volgend seizoen voor de winterstop Ajax op titelkoers hebben gebracht. Zo niet, dan is het einde verhaal voor hem. Het verleden heeft geleerd dat het zo gaat. Meer krediet krijgt geen enkele trainer.
Het continue wegsturen van trainers werkt ook niet. Ajax is toe aan rust en consistent beleid. Uiteraard moet er een stijgende lijn zichtbaar zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » do dec 31, 2009 2:14 pm

Ik zeg alleen hoe het in de praktijk gaat. Als Jol volgend jaar rond november weer met Ajax een forse achterstand heeft opgelopen, is er geen houden meer aan. Dan laten de media en de supporters hem vallen en is hij gezien.

Plaats reactie