De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
-
- AT Toto winner 15/16
Vind het best wel meevallen.. ik vind het ook heel erg vreemd zoals het nu allemaal gaat bij AJAX en dan ben ik nog geen eens een Cruijf fan. Joey maakt zich gewoon terecht zorgen om zn cluppie.Arthur schreef: Misschien heb je het zelf niet zo door, maar sinds Cruijff weg is ga je hier flink tekeer. (Niet op een slechte manier, hoor)
Dat noemen ze talent, Bert. ;-) Of een gebrek daaraan.Bertje schreef: Ho ho, talentvol is niet hetzelfde als goed ontwikkeld. Ook van wat ik van die jongens heb gezien toen ze zestien waren (op Eurosport), kon je zien dat ze elementaire onderdelen niet voldoende beheersten. In principe moet je op die leeftijd technisch klaar zijn voor het eerste elftal. Dat waren deze jongens niet.
Geen mens kan mij nl. wijsmaken dat bijv. de Boertjes minder technisch aangelegde voetballers zouden zijn geweest, wanneer ze in de jaren '90 of '00 de opleiding hadden doorlopen i.p.v. in de jaren '80. En hoe is het mogelijk dat VDV en Sneyder technisch vrijwel 'perfect' zijn en andere spelers niet: talent.
Wat ik wel geloof, is dat trainers zo'n kampioenschap met bijv. de B1 soms prevaleren boven de ontwikkeling van individuele talenten. Een ambitieuze carrierejager heeft op de Toekomst niets te zoeken, je hebt mensen nodig die bewust kiezen voor de jeugd. Kampioen worden met de B1 is niet belangrijk, het gaat om het perspectief op lange termijn. De besten van de B1 zouden een leeftijdsklasse hoger moeten spelen om ze bloot te stellen aan meer fysiek en snelheid. Dat ontwikkelt hun talent en het brengt de club veel meer dan een kampioenschap met een elftal waarin de beste spelers op 85% van hun kunnen de show stelen. Het lijkt me dat je in de opleiding dus vnl. gebaat bent bij continuiteit en commitment onder de trainers: je hebt mensen nodig met affiniteit voor jeugdvoetbal en voor Ajax.
Nog een open deur die de ontwikkeling van talent belemmert: iedere selectieplek die door losers als Colin, Luque, Urzaiz, Ogararu of Roger wordt bezet, gaat ten koste van de opleiding. Ook (en vooral) de trainer van Ajax-1 moet het gedachtengoed van de club uitdragen en jeugdspelers de kans geven i.p.v. allerlei oude vandagen aan te trekken en de jeugd te frustreren. H&M hebben voor aanvang van het seizoen welgeteld 1 speler aangetrokken met perspectief (Suarez), de resterende aankopen hebben een minimale impact gehad en leiden enkel tot frustraties bij jeugdspelers en jeugdtrainers. Waarom bijv. Rommedahl halen en niet Martina een kans geven?
Betekent natuurlijk niet dat de opleiding 'af' is en vlekkeloos functioneert. Qua buitenspelers, spitsen en 'eenvoudige' verdedigers is het al tijdenlang behelpen... Maar de benadering van MVB lijkt me een veel betere dan die van JC. Als JC z'n zin had gekregen, was alles overhoop gegooid en had je maar moeten afwachten wat je ervoor in de plaats krijgt. MVB daarentegen ziet dat er zaken verkeerd gaan, maar dat er ook veel goed werk wordt geleverd. Analyseer wat er mis gaat en neem aan de hand daarvan maatregelen: dat lijkt me een prima insteek.
P.s.: voor de jongere Ajax-volgers... een jaar of 20 geleden was het ook niet allemaal goud dat er blonk. Onder trainer JC maakten bijv. Gemert en Rijnink (spelers uit de eigen kweek) hun opwachting in Ajax-1. Die hadden daar op z'n zachtst gezegd net zoveel te zoeken als bijv. Donald en Schilder nu. En JC's aankopen als Tiainen, Stapleton, Meyer, Sörensen en Dick krikten het niveau van de opleiding nou ook niet bepaald op.
Nee, dat is mij te makkelijk. Ik ga ze ook niet vergelijken met de De Boertjes, want die heb ik op hun zestiende niet zien voetballen. Punt is dat elke speler die zó dicht bij het eerste elftal zit - A1, op het punt om door te stromen naar Jong Ajax - technisch al lang goed genoeg moet zijn om met het eerste mee te komen. Op die leeftijd moet de techniek goed zijn, zodat dingen die meer op slimmigheidjes (je opstellen, de bal optimaal aanspelen, aanvoelen wat er om je heen gebeurt) bij te slepen. Dat kan niet gebeuren als de techniek niet goed is, want de techniek heb je nodig om zulke dingen uit te voeren.wimpey schreef:Dat noemen ze talent, Bert. ;-) Of een gebrek daaraan.
Geen mens kan mij nl. wijsmaken dat bijv. de Boertjes minder technisch aangelegde voetballers zouden zijn geweest, wanneer ze in de jaren '90 of '00 de opleiding hadden doorlopen i.p.v. in de jaren '80. En hoe is het mogelijk dat VDV en Sneyder technisch vrijwel 'perfect' zijn en andere spelers niet: talent.
Dat supertalenten als Vaart en Sneijder technisch uitstekend zijn zegt me dan ook weinig. Dat zijn twee spelers uit tig lichtingen die we de afgelopen acht jaar hebben versleten! Daar kun je geen opleiding op funderen. Waarom hebben andere spelers met veel potentie (zoals een Babel of de Jong - ook al begint zelfs Sneijder nu pas positioneel zonder bal de juiste keuzes te maken) nog zo veel punten die in het eerste elftal bijgewerkt moeten worden? Dat is zonde van je tijd. Tegen de tijd dat spelers halverwege dat proces zijn, zijn ze fysiek in staat om naar grotere competities te vertrekken, dus nog voordat spelers uitgeleerd zijn, begint het buitenland al aantrekkelijker dan Nederland te worden. Slechte zaak.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Mij niet. Ga terug in de geschiedenis en je ziet zoveel spelers die uit de opleiding kwamen en waarop het nodige aan te merken was. Was Rob Witschge zo'n technisch hoogbegaafde speler? Was he f*ck. Verlaat? Nope. Silooy. Nope. Reiziger, Ooijer, Landzaat? Neuh.Bertje schreef: Nee, dat is mij te makkelijk.
Simpel zat: de spelers die er qua talent echt bovenuit steken redden het altijd. Waar jij en ik het over eens zijn, is dat de categorie die daar net onder zit verbeterd uit de opleiding moet komen. Daar moet aan gewerkt worden.
Column van De Snor in VI gelezen? Je lacht je bijna een breuk. MVB zou zich maar op Ajax-1 moeten concentreren en een bijzaak (!) als de Opleiding aan JC moeten hebben overlaten. Die vent is gestoord: een trainer van Ajax die de opleiding als bijzaak ziet, moet meteen z'n spullen pakken.
Goed opleiden is meer dan technisch hoog begaafde spelers voortbrengen. Alleen heb je een goede (functionele!) techniek nodig om je op andere vlakken maximaal te ontwikkelen. De (goede) spelers die jij opnoemt waren (en zijn) op dat vlak technisch prima.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Zijn goede Ajaxspelers niet altijd technisch goed?Bertje schreef:Goed opleiden is meer dan technisch hoog begaafde spelers voortbrengen. Alleen heb je een goede (functionele!) techniek nodig om je op andere vlakken maximaal te ontwikkelen. De (goede) spelers die jij opnoemt waren (en zijn) op dat vlak technisch prima.
De discussie spits zich toe op het technische vermogen van jeugdspelers die doordringen tot Ajax 1.
In die discussie wordt vaak Babel genoemd als exponent van de generatie zonder dat technische vermogen. Babel's techniek liet hem wel eens in de steek, zeker als hij op zijn, hoge, snelheid iets technisch wilde ondernemen. Niemand onder ons heeft echter ooit gezien welke andere speler uit de Nederlandse competitie OP DEZELFDE SNELHEID wel dat technisch vermogen tentoon spreidde.
Er zijn genoeg fans die in Jan Arie v.d. Heijden in de toekomst een speler van Ajax 1 zien. Enig idee hoe deze technisch goed onderlegde speler functioneert als hij de helft van de snelheid van Babel haalt??????
Kijk naar het technische vermogen van tegenstanders van dezelfde leeftijd als onze ex-jeugdspelers en vergelijk!
Vergelijk het technische vermogen van de B1 met de tegenstanders van de B1, dat van de A1 met .... enz. De huidige A1 is een slechte lichting, maar ik heb nooit gezien dat een A1-team van de tegenstander technisch gezien uitstak boven de A1 van Ajax.
JC wilde de hele opleiding op de schop? Ik weet niet wat hij van de jeugdopleiding weet, hij komt er nooit, maar misschien lukt het via "Jomanda". Iedereen wegsturen is niet zo moeilijk (wel duur), maar dan???????
Kijk eens naar een jeugdwedstrijd, leuk om te zien en soms niet te vergelijken met het huidige, initiatiefloze, creatiefloze, tempo-arme Ajax 1.
- Ajaciedjuh
Zonder waardeoordeel te geven of het bovengenoemde, kan ik de opmerking t.a.v. Derksen wel beamen.Sportweek schreef:'Johan Cruijff wordt omringd door retenlikkers'
Datum: 13-mrt-2008 16:11
Door Edwin Struis en Bart Vlietstra
Hennie Cruijff veegt in de nieuwe editie van Sportweek de vloer aan met zijn broer Johan Cruijff (foto). Aanleiding is de beslissing van Cruijff om zich terug te trekken als technisch vormgever van Ajax. “Het is de rode draad in het leven van Johan. Of het nou ging om het aanvoerderschap van Ajax in 1973 of het mislopen van het bondscoachschap in 1993: als hij niet honderd procent zijn zin krijgt, stapt hij op. (….) Hij wordt omringd door retenlikkers en kontkruipers, zoals die Derksen. Vrienden die kritiek op hem hebben, zijn z’n vrienden ook niet meer.”
In Sportweek 11, sinds dinsdag in de winkel, veertien reacties van Ajax-prominenten en Cruijff-kenners op het terugtreden van 'de Verlosser' als technisch vormgever van Ajax.

Is nogal wat uit de mond van je broer!Ajaciedjuh schreef: Zonder waardeoordeel te geven of het bovengenoemde, kan ik de opmerking t.a.v. Derksen wel beamen.
JC's kijk op het spel staat buiten kijf, maar als mens komt ie op mij niet bijster goed over. Geen zelfkritiek en idd die clan van engerds die bij het minste of geringste ingeschakeld wordt (Jaap de Groot, VI's Snor).
Daar heb je die jaloerse broer weer.Ajaciedjuh schreef:Zonder waardeoordeel te geven of het bovengenoemde, kan ik de opmerking t.a.v. Derksen wel beamen.Sportweek schreef:'Johan Cruijff wordt omringd door retenlikkers'
Datum: 13-mrt-2008 16:11
Door Edwin Struis en Bart Vlietstra
Hennie Cruijff veegt in de nieuwe editie van Sportweek de vloer aan met zijn broer Johan Cruijff (foto). Aanleiding is de beslissing van Cruijff om zich terug te trekken als technisch vormgever van Ajax. “Het is de rode draad in het leven van Johan. Of het nou ging om het aanvoerderschap van Ajax in 1973 of het mislopen van het bondscoachschap in 1993: als hij niet honderd procent zijn zin krijgt, stapt hij op. (….) Hij wordt omringd door retenlikkers en kontkruipers, zoals die Derksen. Vrienden die kritiek op hem hebben, zijn z’n vrienden ook niet meer.”
In Sportweek 11, sinds dinsdag in de winkel, veertien reacties van Ajax-prominenten en Cruijff-kenners op het terugtreden van 'de Verlosser' als technisch vormgever van Ajax.

Het stinkt aan alle kanten!
Die interview bewijst eenmaal andermaal dat Cruijff qua inhoudelijke voetbalkennis simpelweg door niemand te evenaren is. Alles wat hij vertelde, sneedt hout. Werkelijk overal zit een diepere gedachte achter. Prachtig!
Jammer dat hij in bepaalde situaties alleen zo moeilijk is qua karakter en persoonlijkheid, al maakt dát hem juist zo bijzonder. Net als in het artikel heb ik ook slechs één minpunt: dat hij teveel redeneert vanuit zijn 'eigen kwaliteiten en talent in zijn tijd.'
Marco deelt in grote lijnen dezelfde ideeën als zijn leermeester, wat dat betreft is Cruijff de komende 4 jaar nog altijd sterk vertegenwoordigd.
Jammer dat hij in bepaalde situaties alleen zo moeilijk is qua karakter en persoonlijkheid, al maakt dát hem juist zo bijzonder. Net als in het artikel heb ik ook slechs één minpunt: dat hij teveel redeneert vanuit zijn 'eigen kwaliteiten en talent in zijn tijd.'
Marco deelt in grote lijnen dezelfde ideeën als zijn leermeester, wat dat betreft is Cruijff de komende 4 jaar nog altijd sterk vertegenwoordigd.
AFCA!