De Rik van den Boog-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » wo feb 04, 2009 11:08 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo feb 04, 2009 11:15 am

Kampioen brengt een onrealistische druk met zich mee inderdaad.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo feb 04, 2009 11:21 am

Ajax wil kampioen worden, maar moet niet.. WHAT THE FUCK!!!

Wat zijn dit van woorden? AJAX MOET KAMPIOEN WORDEN ELK JAAR!

Waarom anders 34 miljoen spenderen als je geen kampioen moet worden? Iedereen wil wel kampioen worden ook Volendam!

Weg met deze man!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » wo feb 04, 2009 11:22 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Bericht door peter » wo feb 04, 2009 11:44 am

Zijn we toch al grotendeels?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo feb 04, 2009 11:49 am

Vedette-10- schreef:
Peter schreef:Kampioen brengt een onrealistische druk met zich mee inderdaad.
Als de club die druk niet kunnen opvangen dan mogen ze zich afvragen of ze wel hier thuishoren. En voor die personen is het prettiger als de verplichtingen lager gespannen zijn, die zouden dan lekkerder in hun vel zitten. Mijn vraag is precies dezelfde als in mijn pleidooi over de cultuurverandering: moet Ajax een kuuroord zijn voor spelers die eigenlijk net-niet topclubwaardig zijn?
Moet de club of de spelers de druk opvangen?

Ajax had altijd de naam dat ze beter konden presteren dan pakweg AZ, naarmate de druk groter werd.

De laatste 4 jaar hebben we kunnen zien dat die vlieger niet meer opgaat.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » wo feb 04, 2009 12:29 pm

niks

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo feb 04, 2009 6:52 pm

Column van Ko
Pannenkoek

Als Marco van Basten gisteravond de enige pannenkoek in de ArenA was geweest, zou Ajax gewoon van Heracles hebben gewonnen, dat moge duidelijk zijn. Er waren nog heel wat meer pannenkoeken voor nodig om de Almeloërs met een punt uit de Amsterdam ArenA te laten vertrekken. Om te beginnen: elf pannenkoeken in Ajax-shirts op het veld, die het presteerden om na twee nederlagen op rij met 0-2 achter te komen. In eigen huis, tegen een ploeg uit het rechterrijtje..

Dan nóg zouden we op het nippertje met 3-2 hebben gewonnen. Ware het niet dat er nóg een pannenkoek aan het werk was in het stadion, te weten een pannenkoek met een vlag in zijn hand én poep in zijn ogen. Al die pannenkoeken gaven samen de doorslag: 2-2. Heracles moet zich in een pannenkoekenhuis hebben gewaand.

Er waren nog veel meer pannenkoeken in het stadion, namelijk 46.355 volgens de officiële cijfers (in werkelijkheid zo"n 30.000, schat ik). Ik heb me de laatste tien seizoenen behoorlijk vaak een onnozele pannenkoek gevoeld op de tribune bij Ajax, maar toch stonden we er weer, op deze druilerige, gure dinsdagavond, met als beloning het zevende en achtste verliespunt in welgeteld tien dagen. Dat moet een clubrecord zijn, zoals ook zes seizoenen zonder landstitel een evenaring van een clubrecord zijn (we presteerden het sinds de invoering van het betaalde voetbal maar één keer eerder, tussen 1960 en 1966.

Juist daarom vond ik dat filmpje zo mooi, van onze inmiddels landelijke bekendheid genietende medesupporter, die we voor het gemak maar even ‘Edgar Davids" zullen noemen. Prachtige, oprechte supporterswoede. Edgar verwoordde de wanhoop die we allemaal voelden, en hij deed het eigenlijk nog heel fatsoenlijk ook: "Hé Marco, bedankt hè, pannenkoek! Kampioenschap weg! Geen kampioen meer! Die derde ster, daar doe je het voor, toch?"

In de media werd hij (om te beginnen door de commentator van Eredivisie Live) afgeschilderd als een heethoofdige idioot. Het zal wel aan mij liggen, maar de enige zinnen tekst in het filmpje die ik écht onbetamelijk, beschamend en aanstootgevend vond, kwamen uit de mond van die andere hoofdrolspeler in het filmpje: de pannenkoek die om onduidelijke redenen ‘in functie" was op het veld en op Edgars hartenkreet dat het kampioenschap "weg" was, reageerde met de vraag "nou en?", gevolgd door de onsterfelijke mededeling "het is maar een spelletje."

Ik weet niet wie die pannenkoek precies is (in dienst bij Ajax, of bij de ArenA?), maar kan iemand er voor zorgen dat dit soort lui nooit meer een poot op het gras zetten waar ons eerste elftal geacht wordt professionele topsportprestaties te leveren? Alleen de geur van dit soort amateurs aan de zijlijn lijkt me al dodelijk voor het ‘topsportklimaat". Ik weet niet of dergelijke onverschilligheid besmettelijk is, en op de spelers kan zijn overgeslagen; dat zou in elk geval veel verklaren.

Het is maar een spelletje... We praten hier over een bedrijf met een jaarbegroting van 65 miljoen euro, dat in zeven jaar tijd 84 miljoen euro van de firma Aegon toegestopt zal krijgen en deze zomer voor 34 miljoen euro aan nieuwe spelers aantrok. Geen andere Nederlandse club komt daar, qua financiële slagkracht, ook maar bij in de buurt, maar niettemin worden we nu al vijf seizoenen door jan en alleman afgetroefd en uitgelachen. We hebben de laatste jaren voor tientallen miljoenen de beste spelers van Groningen en Heerenveen weggehaald, maar uitgerekend tegen die twee clubs (door ons geplunderd en leeggeroofd, toch?) schopten we geen deuk in een pakje boter en draaiden we eigenhandig weer een seizoen de nek om. En dat moeten wij allemaal maar slikken omdat het "maar een spelletje" is?

Kom zeg... Zulke onnozele pannenkoeken zijn we ook weer niet.

Tussen twee haakjes: van mij mag een Ajax-wedstrijd trouwens best weer een "spelletje" worden. Geen enkel probleem mee. Maar dan wel graag van de beurs af, vertrekken uit de ArenA, de NV opheffen, de prijs voor een seizoenkaart met 80% terugbrengen, en nog een paar van die dingetjes die ik best even voor de club op een rijtje wil zetten als dat gewenst is. Dan beloof ik dat ik het voortaan als een spelletje zal gaan beschouwen, en nooit meer veeleisend zal zijn.

Tot het zover is, moet die pipo uit het filmpje nooit meer toegang krijgen tot het speelveld van de Amsterdam ArenA. Ga maar lekker een Scrabble-middag in een bejaardenhuis in goede banen leiden, en dáár mensen vertellen dat het maar een spelletje is. Het hardnekkige, consequente falen van Ajax is dat allang niet meer. Voor ons, de supporters die van deze club houden, in elk geval niet. Pannenkoek.

Het is maar een spelletje... we willen winnen... bla bla.. AJAX MOET WINNEN!

Rooie

Bericht door Rooie » wo feb 04, 2009 7:03 pm

Van de uitspraak 'Het is maar een spelletje' krijg ik eigenlijk altijd jeuk...

999

Bericht door 999 » ma feb 09, 2009 8:35 am

AJAX-DIRECTEUR: „IN ELK GEVAL ZORGEN DAT WE HIER STERKER UIT KOMEN”

VAN DEN BOOG: „LEERMOMENT”

AMSTERDAM, maandag

Een dramatischer start had Rik van den Boog zich niet kunnen voorstellen als algemeen directeur van Ajax. „Als clubleiding kun je op het veld niks uitrichten, maar het voelt alsof ik zelf vijf gespeeld, vier punten heb”, reageerde de man, die sinds 2 januari zijn functie bekleedt, na het debacle bij Vitesse (4-1). „Dit is voor de club heel vervelend, maar nog vervelender als we er uiteindelijk niets van opsteken, er niet sterker uitkomen. Dit is een pijnlijk leermoment. Net zoals AZ vorig jaar ook heeft gehad.”

Van den Boog onderschrijft de stelling dat hij zich na de supportersopstand van vrijdag als ’boegbeeld’ nadrukkelijker had moeten laten gelden niet. „Als er een paniek is, moet je niet direct alle andere bezigheden laten vallen. Marco is capabel om het gesprek met de boze fans aan te gaan, dus vond ik het niet nodig om gelijk het veld op te rennen. Als de noodzaak er was geweest, had ik dat wél gedaan.”

Van Basten hoeft volgens de directeur de komende tijd niet te vrezen voor zijn baan. „Hij staat helemaal niet ter discussie. Hou op, zeg. Elke topclub is zo nu en dan de pineut. En nu is dat Ajax. We zijn aan het bouwen met een jonge ploeg, een nieuwe staf en nieuwe leiding. Dat heeft tijd nodig.” Geluiden dat een groot deel van de selectie moeite heeft met de afstandelijkheid en tactische keuzes van de koele Van Basten hebben hem niet bereikt. „Het is belangrijk om de komende tijd heel veel gesprekken met alle betrokkenen te voeren.”

De directeur predikt – net als het Coronel-rapport – rust. „De laatste tien jaar hebben we zeven of acht trainers gehad en het is mijn taak om de kalmte te bewaren. We gaan geen rare dingen doen.”

Hoewel Van Basten in het Gelredome voor de tweede keer aangaf, dat het wel eens door zijn hoofd schiet om te stoppen, is Van den Boog daar niet bang voor. „Marco is een echte club- en sportman, die er alles aan zal doen om de boel op de rit te krijgen. En daar steunen we hem als directie voor de volle honderd procent in.”

In het zakenleven houdt Van den Boog rekening met slecht weerscenario’s, zo ook bij Ajax. „Het is nu zaak om te winnen van Feyenoord en als dat niet lukt, de wedstrijd daarna. We hebben een fantastisch team, alleen lukt het nu even niet. Na de eerste zege zetten we de lijn naar boven weer in. We moeten het nu met z’n allen oppakken.”

De T.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 9:10 am

„Het is nu zaak om te winnen van Feyenoord en als dat niet lukt, de wedstrijd daarna. We hebben een fantastisch team, alleen lukt het nu even niet.
Wat een idioot is die Van der Boog. Werkelijk, waar vind je zo iemand???? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma feb 09, 2009 9:17 am

joey schreef:
„Het is nu zaak om te winnen van Feyenoord en als dat niet lukt, de wedstrijd daarna. We hebben een fantastisch team, alleen lukt het nu even niet.
Wat een idioot is die Van der Boog. Werkelijk, waar vind je zo iemand???? :confused.gif:
Tja, in het bedrijfsleven, zeker op de werkvloer is/was het gebruikelijk dat je een proefperiode kreeg .. dat hadden ze bij deze man ook best mogen doen ?.
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » ma feb 09, 2009 9:34 am

joey schreef:
Als we verliezen van Feyenoord en daarna winnen van Volendam thuis, dan hebben we het 'toppiejoppie' gedaan, joey. Vergeet niet dat Volendam en Ajax toch ook iets van een derby is en als je die weet te winnen dan heb je toch wel wat bereikt, hoor.

Voor de rest is het allemaal fantastisch inderdaad.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 9:39 am

Wat doet Van der Boog gedurende de dag? Zou hij de wedstrijd van gisteren hebben gezien? Misschien was hij op dat moment in de Arena op een matje ontspanningsoefeningen aan het doen?
Geluiden dat een groot deel van de selectie moeite heeft met de afstandelijkheid en tactische keuzes van de koele Van Basten hebben hem niet bereikt.
Hij weet niets, hij hoort niets, hij ziet niets. En zo iemand moet dan Van Basten beoordelen. :confused.gif:

Als Ajax volgende week verliest van F., heeft Van Basten een groooot probleem. Dat weet iedereen. (Behalve Van der Boog.)

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 09, 2009 10:48 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma feb 09, 2009 11:02 am

joey schreef:Wat doet Van der Boog gedurende de dag? Zou hij de wedstrijd van gisteren hebben gezien? Misschien was hij op dat moment in de Arena op een matje ontspanningsoefeningen aan het doen?
Geluiden dat een groot deel van de selectie moeite heeft met de afstandelijkheid en tactische keuzes van de koele Van Basten hebben hem niet bereikt.
Hij weet niets, hij hoort niets, hij ziet niets. En zo iemand moet dan Van Basten beoordelen. :confused.gif:

Als Ajax volgende week verliest van F., heeft Van Basten een groooot probleem. Dat weet iedereen. (Behalve Van der Boog.)
Ik denk niet dat spelers moeite hebben met Van Basten. Ik denk dat Van Basten gewoon niet beter kan.

En de spelers hebben de intelligentie of het lef niet, om dit kenbaar te maken. Wie zie jij er voor aan, die zulke dingen aan het bestuur kan melden? Van der Wiel? Vermaelen? Stekelenburg?

Wielaert is de enige die ik er voor aanzie, maar goed.. die zit pas 3 weken bij Ajax.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 09, 2009 11:07 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 11:11 am

Ik denk wel dat spelers moeite hebben met de benadering van Van Basten. Dat was bij Oranje ook al zo. Waterreus bevestigde dat gisteren in SV, en hij zei erbij dat de spelers hun ongenoegen maar liever voor zich hielden, omdat ze in de publiciteit toch nooit konden winnen van Van Basten. Dirk Kuyt, ook in de studio, had trouwens ook een akkefietje gehad met Van Basten, waar hij nog steeds boos over was.

Als er geen TD is en alleen een AD die zich al bij zijn aanstelling ontpopt als de grootste fan van de trainer, dan heb je als speler niemand om naar toe te gaan. Dus modderen de spelers maar door. Maar laat ik het zo zeggen: ik zag gisteren geen team dat voor Van Basten door het vuur ging. En dan druk ik me heel voorzichtig uit.

peter

Bericht door peter » ma feb 09, 2009 11:14 am

Het zal wel nodig zijn dat de spelers het voortouw nemen, want 3-4-3 en Sulejmani op 10 kan zo niet langer. Probleem is alleen wel dat we weinig spelers met 'guts en ervaring' hebben.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 09, 2009 11:15 am

niks

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 11:16 am

Goede intenties? Ik zag het niet, hoor. :confused.gif:

Ik weet wel dat de opstelling niet klopte, maar de spelers gaven ook niet thuis.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma feb 09, 2009 11:19 am

joey schreef:Ik denk wel dat spelers moeite hebben met de benadering van Van Basten. Dat was bij Oranje ook al zo. Waterreus bevestigde dat gisteren in SV, en hij zei erbij dat de spelers hun ongenoegen maar liever voor zich hielden, omdat ze in de publiciteit toch nooit konden winnen van Van Basten. Dirk Kuyt, ook in de studio, had trouwens ook een akkefietje gehad met Van Basten, waar hij nog steeds boos over was.

Als er geen TD is en alleen een AD die zich al bij zijn aanstelling ontpopt als de grootste fan van de trainer, dan heb je als speler niemand om naar toe te gaan. Dus modderen de spelers maar door. Maar laat ik het zo zeggen: ik zag gisteren geen team dat voor Van Basten door het vuur ging. En dan druk ik me heel voorzichtig uit.
Dan is het duidelijk. Niemand heeft dus het lef om iets te zeggen. Als je er iets van zegt dan zijn de gevolgen duidelijk (Seedorf, Bommel). En dat zijn nog spelers die hun kostje gekocht hebben. Ik kan me voorstellen dat Van der Wiel (om maar even een voorbeeld te geven) geen zin heeft om een oorlog met Van Basten te starten, want dan tekent ie z'n eigen doodvonnis.

Bottomline: Van Basten moet nu gaan tonen dat hij het in z'n vingers heeft, want anders krijgen we dus een hele rare situatie bij Ajax waarbij de contactgestoorde alle macht heeft....

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 09, 2009 11:19 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma feb 09, 2009 11:20 am

De opstelling klopte voor geen meter en daar is Marco eindverantwoordelijk voor. Tekenend was de 3-1 waarbij 3 man naar 1 Vitesse spelers lopen en er gelijk 2 vrij komen te staan. Tenenkrommend.

peter

Bericht door peter » ma feb 09, 2009 11:23 am

Vedette-10- schreef:
Peter schreef:Het zal wel nodig zijn dat de spelers het voortouw nemen, want 3-4-3 en Sulejmani op 10 kan zo niet langer. Probleem is alleen wel dat we weinig spelers met 'guts en ervaring' hebben.
Dat stel jij zo, maar Sulejmani achter(rondom) de spits is prima. Al moet Van Basten zich wel beseffen dat je niet 4 spelers geen defensieve arbeid kan laten doen want dan speel je in principe 1 op 1 terwijl je 1 speler zone wil laten dekken, dus dan krijg je dat spelers vrijstaan.

Of ze zien het gewoon zelf niet, zij weten het niet beter. En trouwens zou het wel heel brutaal zijn om te stellen 'Marco, laat mij de opstelling maar bepalen' of 'Marco, ga naar huis'. Je zou het toch met elkaar moeten doen en als iedereen goed samenwerkt dan is er echt wel genoeg in huis bij Ajax.
Ligt eraan. Ik vind het niet brutaal als een Sulejmani zegt dat hij liever op de linkerkant speelt, omdat hij daar meer gevaar kan stichten. Of dat een Wielaert stelt dat een verdediging met 3 man veel te broos is vanwege het gebrek aan automatismes.

Plaats reactie