Hoe wordt AJAX wel kampioen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr jul 18, 2008 10:37 pm

Niet helemaal mee eens. Seizoen 2006-2007 had in feite ons kampioenschap moeten betekenen. De wedstrijden bij PSV en Twente staan me nog helder voor de geest en lieten een Ajax zien (dat weliswaar 4-4-2 speelde) dat zonder meer kampioen was geworden als in die eerste seizoenshelft Davids al rondliep. Dat was bepaald niet zo sportief failliet als bijvoorbeeld in 2005 (de historische 10 nederlagen en op de laatste speeldag binnenhalen van de 4e plek; weet je nog van die Houdini-act tegen Vitesse op een woensdagavond); toen we dus een jonge selectie hadden, zonder die ervaring en/of aanjagers in het veld.

Wat de schaal van VdV betreft: is die niet mede het gevolg geweest van Jan van Halst, ook zo'n mouwenopstroper? Ik zie die nu echt niet in onze selectie...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jul 18, 2008 10:42 pm

Nee, VDV was aanvoerder in 2004, toen was Van Halst al gestopt.

Als Ajax in 2007 kampioen was geworden was dat te danken geweest aan de ineenstorting van PSV.

De Davids van voor zijn blessure was inderdaad prima.

Stam had zich gewoon moeten concentreren op zijn directe tegenstander in plaats van op zijn aanvoerdersband en die idiote wanhoopsrushes naar voren. Typisch een speler die groot is geworden door zich met zijn eigen spel te bemoeien en zeker niet met dat van anderen.

Jesse

Bericht door Jesse » vr jul 18, 2008 10:43 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat de schaal van VdV betreft: is die niet mede het gevolg geweest van Jan van Halst, ook zo'n mouwenopstroper? Ik zie die nu echt niet in onze selectie...
Dat was volgens mij nog met Chivu.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jul 18, 2008 10:45 pm

Ook niet. Die vertrok in 2003 naar Rome.

Kijk, het elftal van 2005 was natuurlijk sportief failliet, maar wat mij betreft niet per se omdat de spelers te jong waren. Het was een kwestie van continu inleveren van kwaliteit. Chivu weg, Zlatan weg, Maxwell zwaar geblesseerd, Trabelsi op. Zelfs Mandy kon niet behoorlijk vervangen worden. Dan krijg je de rekening op een gegeven moment gepresenteerd.

Jesse

Bericht door Jesse » vr jul 18, 2008 10:51 pm

Jöhnk schreef:Ook niet. Die vertrok in 2003 naar Rome.
Ik doelde op de titel met v. Halst.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jul 18, 2008 10:55 pm

Ah, zo. :blush.gif:

Ach, Van Halst heeft vast zijn waarde gehad (al vond ik hem niet zo groot als hij destijds gemaakt werd). Maar het gaat om de balans. Zet Van Halst met Heitinga, Davids en Gabri op een middenveld en hij voegt niets toe. Stam, Davids en in mindere mate Gabri kun je er natuurlijk prima bij hebben, maar vul dat dan wel aan met een echte voetballer als Defour of zo. MVG en HTC zijn zo ver doorgeslagen dat ik het logisch vind dat Ajax zich nu primair op voetballend vermogen richt.

wimpey

Bericht door wimpey » za jul 19, 2008 6:59 am

Jöhnk schreef: Zet Van Halst met Heitinga, Davids en Gabri op een middenveld en hij voegt niets toe.
Met een middenveld met die laatste 3 kom je natuurlijk niet aan voetballen toe. Dus:
MVG en HTC zijn zo ver doorgeslagen dat ik het logisch vind dat Ajax zich nu primair op voetballend vermogen richt.
... ben ik het met je eens.

HtC is trouwens natuurlijk sowieso doorgeslagen. :smallgrin.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za jul 19, 2008 1:07 pm

Wat mij betreft worden we zo kampioen. Ik zou naast Oleguer er graag nog een verediger bij willen hebben. Zodat Vertonghen ook ingezet kan worden als verdedigende middenvelder en om schorsingen en blessures achterin beter op te kunnen vangen. Verder zijn we er volgens mij helemaal klaar voor. Het is nu aan Van Basten en Van 't Schip om hier een geoliede voetbalmachine van te maken.

Code: Selecteer alles

BASIS:

Stekelenburg

Silva    Oleguer??  Vermaelen     Vertonghen

Gabri       Lindgren

Suarez        Aisatti         Sulejmani

Huntelaar

RESERVE:

Gentenaar

Ogararu   Van der Wiel    Wormgoor   Urby

Delorge    Van der Heijden

Rommedahl  Sarpong  De Jong  Perez

Cvitanich
Ajax!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za jul 19, 2008 1:22 pm

Nogmaals, als Lindgren en Gabri er maar niet lang uitvliegen, want dan krijg je echt een groot probleem. Sowieso is dat B-elftal natuurlijk om te huilen zo slecht.

Jesse

Bericht door Jesse » za jul 19, 2008 1:33 pm

Kan vd Wiel ook op de positie van Vermaelen? Die zie ik namelijk veel liever daar.

Waas

Bericht door Waas » za jul 19, 2008 1:34 pm

En dat terwijl de reserves nog wel met 12 man aantreden! :hypocrite.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za jul 19, 2008 1:36 pm

Peter schreef:Nogmaals, als Lindgren en Gabri er maar niet lang uitvliegen, want dan krijg je echt een groot probleem. Sowieso is dat B-elftal natuurlijk om te huilen zo slecht.
Verdedigend wel, aanvallend en qua middenvelders ben ik het niet met je eens. Als Lindgren of Gabri wegvalt heb je in Vertonghen een uitstekende vervanger en het is de cultuur van Ajax om een Van der Heijden in hoge nood gewoon voor de leeuwen te gooien. Heb ik best vertrouwen in!

Achterin daarentegen is het huilen met de pet op. Daar is naast Oleguer nog minimaal 1 aanwinst noodzakelijk.
Waas schreef:En dat terwijl de reserves nog wel met 12 man aantreden! :hypocrite.gif:
Kennedy, Leonardo, Luque en Mitea had ik er ook nog bij kunnen zetten, maar die zou ik lozen.
Ajax!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za jul 19, 2008 8:40 pm

Giacomo Puccini schreef:Wat mij betreft worden we zo kampioen. Ik zou naast Oleguer er graag nog een verediger bij willen hebben. Zodat Vertonghen ook ingezet kan worden als verdedigende middenvelder en om schorsingen en blessures achterin beter op te kunnen vangen. Verder zijn we er volgens mij helemaal klaar voor. Het is nu aan Van Basten en Van 't Schip om hier een geoliede voetbalmachine van te maken.

Code: Selecteer alles

BASIS:

Stekelenburg

Silva    Oleguer??  Vermaelen     Vertonghen

Gabri       Lindgren

Suarez        Aisatti         Sulejmani

Huntelaar

RESERVE:

Gentenaar

Ogararu   Van der Wiel    Wormgoor   Urby

Delorge    Van der Heijden

Rommedahl  Sarpong  De Jong  Perez

Cvitanich
met die defense je word niet kampioen.

en idd, je heeft weinig speling met blessures.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jul 19, 2008 10:33 pm

Het hangt natuurlijk ook van de concurrentie af. Maar aan de verdediging moeten we nog sleutelen, zoveel is wel duidelijk.

Mogen we aan de linkerkant nog iets verwachten van Slijngard?
Nil volentibus arduum

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 20, 2008 9:25 am

Ondertussen is wat jullie betreft het gebrek van een (charismatische) aanjager geen bezwaar?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 20, 2008 9:28 am

Toch wel, vooral het gebrek aan leiderschap is een probleem.
Het stinkt aan alle kanten!

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 20, 2008 9:29 am

Hoe gaan we dat oplossen, Joey?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 20, 2008 9:34 am

Pfff, ik denk dat het niet opgelost wordt, want spelers met dat soort kwaliteiten vinden is heel moeilijk.

Ik vind het typerend dat KJH aanvoerder wordt. Een jongen die vooral met zijn eigen kunstje bezig is. Ik zie in deze selectie totaal geen dominante teamspelers. Alles zal van de kant moeten komen. De oudere spelers (Gabri, Silva) zijn van het dienstbare type.

Verder vind ik onze verdedigers in de duels heel kwetsbaar.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 20, 2008 9:43 am

Leiders koop je niet en wijs je niet aan, leiders staan op

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 20, 2008 9:50 am

Of niet.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jul 20, 2008 9:50 am

Lindgren en ook zeker KJH. Juist hij voelde zich steeds meer verantwoordelijk voor het hele team en die ontwikkeling zal zich alleen maar verder doorzetten.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 20, 2008 9:52 am

Vind hem geen leiderstype, hij is alleen met zijn goals bezig. Daarbij weten we niet of hij over een maand nog bij Ajax speelt.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo jul 20, 2008 10:35 am

Tering, het glas is werkelijk altijd half leeg bij jou. Nog niet vaak zo'n zuurpruim tegengekomen.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 20, 2008 10:38 am

joey schreef:Of niet.
Of niet inderdaad. Je kunt wel iemand kopen die het eventueel in zich heeft, maar groepsprocessen zijn niet altijd even duidelijk en eenduidig. Gemaakt leiderschap wordt in ieder geval zelden geaccepteerd

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 20, 2008 10:40 am

Ik gaf al eerder aan dat KJH een individualist is, en geen teamspeler. In hem zie ik inderdaad geen leider. Lindgren? Ik hoop het, maar ook hij komt dienstbaar over. We zijn er nog niet...

Plaats reactie