Wie wordt de nieuwe trainer?
Moderator: mods
Re: Wie wordt de nieuwe trainer?
Bosz zorgde voor heel veel doelpunten bij Heracles, helaas kregen ze er meer tegen. Fdb heeft er voor gezorgd dat onze verdediging pot dicht zit, maar we scoren veel te weinig. Er zou een middenweg moeten zijn!
Idd, mijn grote vraag blijft hebben we het materiaal, om het voetballend beter te krijgen 2 aankopen is m.i te weinig om de boel voetballend en stabiel te krijgen ik zou voor meer balans op alle fronten willen zoeken en kopen. Aanvallend moeten we na Milik meer concurentie hebben en Nouri kan dan nu nog niet invullen en wat gaat het TH anders doen. Die weten ook als het niet lukt met Bosz dat zij de volgende zijn die moeten wegwezen. Het gaat er ook om wat mag de nieuwe trainer investeren ? Die 100 miljoen is volgens mij heilig en dat salaris plafondWP_LeGeNd schreef:Bosz zorgde voor heel veel doelpunten bij Heracles, helaas kregen ze er meer tegen. Fdb heeft er voor gezorgd dat onze verdediging pot dicht zit, maar we scoren veel te weinig. Er zou een middenweg moeten zijn!
Bosz speelt voetbal dat gericht is op veel balbezit op de helft van de tegenstander. Vitesse had in zijn tijd vaak zelfs meer balbezit dan Ajax en PSV in onderlinge wedstrijden.
Bij dat soort voetbal is het cruciaal dat je bij balverlies meteen druk op de bal zet, anders word je met counters afgeslacht. Bosz heeft dat er uiteindelijk goed in gekregen, onder Maas was dat meteen verdwenen en hadden jongetjes als Qazaishvili geen zin meer in verdedigende arbeid en viel het als een kaartenhuis in elkaar.
Bosz heeft in zijn hele periode bij Vitesse met het probleem gezeten dat er eigenlijk geen goede spits was. Traoré kwam als buitenspeler en bleek het uiteindelijk aardig te doen in de spits. Ondanks de pertinente weigering van Allach wist hij er uiteindelijk toch voor te zorgen dat er voldoende gescoord werd.
Bottom line: Bosz is best een goede trainer, maar voor zijn manier van spelen moet je wel middenvelders en aanvallers hebben die meteen druk zetten bij balverlies. Op zijn Cruijffiaans: de spits is de eerste verdediger. Anders kan het ook zo maar helemaal verkeerd aflopen, zeker tegen sterke counterploegen. Heb je leuk 80 procent balbezit, maar verlies je wel met 3-1 of zo. Die wedstrijden heb ik ook zat gezien.
Bij dat soort voetbal is het cruciaal dat je bij balverlies meteen druk op de bal zet, anders word je met counters afgeslacht. Bosz heeft dat er uiteindelijk goed in gekregen, onder Maas was dat meteen verdwenen en hadden jongetjes als Qazaishvili geen zin meer in verdedigende arbeid en viel het als een kaartenhuis in elkaar.
Bosz heeft in zijn hele periode bij Vitesse met het probleem gezeten dat er eigenlijk geen goede spits was. Traoré kwam als buitenspeler en bleek het uiteindelijk aardig te doen in de spits. Ondanks de pertinente weigering van Allach wist hij er uiteindelijk toch voor te zorgen dat er voldoende gescoord werd.
Bottom line: Bosz is best een goede trainer, maar voor zijn manier van spelen moet je wel middenvelders en aanvallers hebben die meteen druk zetten bij balverlies. Op zijn Cruijffiaans: de spits is de eerste verdediger. Anders kan het ook zo maar helemaal verkeerd aflopen, zeker tegen sterke counterploegen. Heb je leuk 80 procent balbezit, maar verlies je wel met 3-1 of zo. Die wedstrijden heb ik ook zat gezien.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat is toch precies waar wij voor willen staan? Ik heb wel zin in een dergelijke keuze, hoor. Na jaren van balbezit op eigen helft is dit toch weer de kans om meer mensen naar het stadion te lokken? En voor de vaste toeschouwers om eens weer vermaakt te worden?
De keren dat ik Bosz in de Arena zag waren de ergste momenten van de afgelopen jaren. Got wat heb ik me toen geërgerd aan Ajax. Beker, competitie. Alles.
De keren dat ik Bosz in de Arena zag waren de ergste momenten van de afgelopen jaren. Got wat heb ik me toen geërgerd aan Ajax. Beker, competitie. Alles.
-
Lees; Bosz is de eerste optie en anders wordt het Stam.Ajax wil op korte termijn vervanger voor De Boer aanstellen
Ajax Netwerk
13 mei 2016 -
Ajax wil op korte termijn een vervanger voor Frank de Boer aanstellen, zo geeft Edwin van der Sar aan in De Telegraaf. "Daar gaan we hard aan werken." Ajax heeft het voorwerk al kunnen doen omdat De Boer twee maanden geleden de directie al liet doorschemeren van plan te zijn te vertrekken. "De nieuwe trainer moet de clubfilosofie aanhangen, nieuw elan brengen en de jeugd inpassen. Hij hoeft niet per se een oud-speler van Ajax te zijn. Als hij maar aan criteria voldoet. We hebben een lijstje trainers. Op dezelfde manier als je niet op één rechtsbuiten gokt. Je kijkt ook of er doorstroming in eigen huis mogelijk is."
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko
Ik begrijp dat je vermaakt wil worden, daar zijn we wel aan toe. Maar weet iemand hoe hij Maccabi laat spelen? Lijkt me nog wel belangrijk aangezien dat z'n meest recente klus is. Ik zie bij de laatste vijf wedstrijden maar liefst drie keer 0-0 staan, één keer 1-1 en voor de volledigheid een 3-2. Klinkt niet echt sprankelend.Peter schreef:Dat is toch precies waar wij voor willen staan? Ik heb wel zin in een dergelijke keuze, hoor. Na jaren van balbezit op eigen helft is dit toch weer de kans om meer mensen naar het stadion te lokken? En voor de vaste toeschouwers om eens weer vermaakt te worden?
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Ik vond soms het over de grond opbouwen wel erg ver gaan. Zeker als je Velthuizen in het doel hebt staan die dan gedekte verdedigers gaat aanspelen houd je je hart vast.
-
Denk dat je met deze verdediging wel ver van je goal af kunt spelen, zijn allemaal snelle jongens! Iemand als Kashia van Vitesse was daat minder geschikt voor...WP_LeGeNd schreef:Bosz zorgde voor heel veel doelpunten bij Heracles, helaas kregen ze er meer tegen. Fdb heeft er voor gezorgd dat onze verdediging pot dicht zit, maar we scoren veel te weinig. Er zou een middenweg moeten zijn!
Sjaak Swart noemt de naam van Morten Olsen in het AD, daar had ik nog niet aan gedacht... Is alleen wel wat op leeftijd inmiddels.
Olsen is verleden tijd. Dat is zo'n naam die altijd weer naar voren komt als er een vacature bij Ajax is. Net als Laudrup. Maar dat gaat allebei niet gebeuren.
Wat dat aanvallende systeem betreft. Met Tete en Dijks heb je backs die over voldoende snelheid beschikken. Ik denk dat het met de eerste keuze in onze verdediging zou kunnen. Je speelt dan met Tete, Veltman, Riedewald en Dijks. Maar hoe denk je dat jongens als Van der Hoorn en Viergever in zo'n systeem zouden instappen? Ik denk dat ze daar weer keihard door de mand vallen.
En zo zul je de hele selectie moeten doorlichten. Is Milik bijvoorbeeld de spits die bij zo'n systeem past? Ik denk het niet.
Wat dat aanvallende systeem betreft. Met Tete en Dijks heb je backs die over voldoende snelheid beschikken. Ik denk dat het met de eerste keuze in onze verdediging zou kunnen. Je speelt dan met Tete, Veltman, Riedewald en Dijks. Maar hoe denk je dat jongens als Van der Hoorn en Viergever in zo'n systeem zouden instappen? Ik denk dat ze daar weer keihard door de mand vallen.
En zo zul je de hele selectie moeten doorlichten. Is Milik bijvoorbeeld de spits die bij zo'n systeem past? Ik denk het niet.
Nil volentibus arduum
Inderdaad. Ik wordt zo moe van namen als Olsen en Rijkaard die altijd weer voorbijkomen. Die bejaarde Olsen presteert al 20 jaar niks en Rijkaard traint al 20 jaar niet. Leuk dat het een echte Ajacied is, maar dat was De Boer ook. Die heeft ons 5 jaar lang met slaapverwekkend voetbal opgezadeld. Bosz is geen garantie op mooi voetbal (hetzelfde dachten we met Adriaanse), maar je hebt in ieder geval weer de hoop op mooi voetbal. Dat alleen al is goed voor de kaartverkoop.Peter schreef:Dat is toch precies waar wij voor willen staan? Ik heb wel zin in een dergelijke keuze, hoor. Na jaren van balbezit op eigen helft is dit toch weer de kans om meer mensen naar het stadion te lokken? En voor de vaste toeschouwers om eens weer vermaakt te worden?
-
Wordt het een verrassing? Zou me verbazen. De Mos komt met een onmogelijke naam, die Schmitt zet geen twee stappen terug.
Wat een verrassing zal zijn? Een vrouw als trainer (uiteraard een zonder ervaring) of de bondscoach van Gabon (Geen idee wie dat is), zoals Ajax ooit met Kovacs kwam. Wie had daar ooit van gehoord? Het zal wel saai worden, een trainer die al 1000 keer genoemd is.
Wat een verrassing zal zijn? Een vrouw als trainer (uiteraard een zonder ervaring) of de bondscoach van Gabon (Geen idee wie dat is), zoals Ajax ooit met Kovacs kwam. Wie had daar ooit van gehoord? Het zal wel saai worden, een trainer die al 1000 keer genoemd is.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Precies. Het lijkt wel alsof een Ajax-setje genoeg is om als kandidaat in aanmerking te komen.Trab schreef:Inderdaad. Ik wordt zo moe van namen als Olsen en Rijkaard die altijd weer voorbijkomen. Die bejaarde Olsen presteert al 20 jaar niks en Rijkaard traint al 20 jaar niet. Leuk dat het een echte Ajacied is, maar dat was De Boer ook. Die heeft ons 5 jaar lang met slaapverwekkend voetbal opgezadeld. Bosz is geen garantie op mooi voetbal (hetzelfde dachten we met Adriaanse), maar je hebt in ieder geval weer de hoop op mooi voetbal. Dat alleen al is goed voor de kaartverkoop.Peter schreef:Dat is toch precies waar wij voor willen staan? Ik heb wel zin in een dergelijke keuze, hoor. Na jaren van balbezit op eigen helft is dit toch weer de kans om meer mensen naar het stadion te lokken? En voor de vaste toeschouwers om eens weer vermaakt te worden?
Even vooruitkijken en bedenken hoe het er uit zal zien met Bosz als trainer. 3-4-3 of 4-3-3 met veel creativiteit op het middenveld. Oftewel, Bazoer, Sinkgraven en Klaassen denk ik zo. Zie hem wel met Cerny starten en Younes. In de spits krijg je dan een aankoop of El Ghazi.
Riedewald en Veltman zullen zeker weten het centrum bestieren.
Ik denk dat Sinkgraven er niet aan te pas komt. Actieradius is te beperkt. El Ghazi in de spits lijkt me ook geen optie. Je wil graag een speler hebben staan waar je de bal kwijt kunt. Snel balverlies wanneer je vooruit wil is dodelijk want dan loopt het middenveld zichzelf stuk. Daar ligt een vacature want Milik past ook niet in dat plaatje.
Achterin kom je met het rijtje Tete, Veltman, Riedewald en Dijks wel weg. Op het middenveld zal Bazoer inderdaad terugkeren, Klaassen is een zekerheidje en ik denk dat Gudelj de voorkeur zal blijven krijgen boven Sinkgraven vanwege zijn duelkracht en vermogen om van zestien tot zestien te gaan. Als je hem die taak geeft kan hij ook gewoon waardevol zijn. Daarachter mogen jongens als Nouri en Van de Beek dan minuten gaan maken.
Kortom, ik verwacht in ieder geval een andere invulling van de spitspositie. Verder denk ik dat je met de huidige groep best een eind kunt komen. Al is de basis wel krap want met Van der Hoorn en Viergever ging het de laatste weken aardig maar die kun je niet in zo'n systeem laten spelen.
Achterin kom je met het rijtje Tete, Veltman, Riedewald en Dijks wel weg. Op het middenveld zal Bazoer inderdaad terugkeren, Klaassen is een zekerheidje en ik denk dat Gudelj de voorkeur zal blijven krijgen boven Sinkgraven vanwege zijn duelkracht en vermogen om van zestien tot zestien te gaan. Als je hem die taak geeft kan hij ook gewoon waardevol zijn. Daarachter mogen jongens als Nouri en Van de Beek dan minuten gaan maken.
Kortom, ik verwacht in ieder geval een andere invulling van de spitspositie. Verder denk ik dat je met de huidige groep best een eind kunt komen. Al is de basis wel krap want met Van der Hoorn en Viergever ging het de laatste weken aardig maar die kun je niet in zo'n systeem laten spelen.
Nil volentibus arduum
Ik vind Bosz ook een prima trainer. Dat hij er bij Vitesse vee tegen kreeg hoeft geen probleem te zijn. Ajax heeft betere spelers. Ik wil godverdomme leuk voetbal zien.
IK GELOOF!!!!!!
- Cluijffert
Ach, dat is zo'n vrijblijvend gelul. Ik weet zeker dat als we komend seizoen met regelmatig aantrekkelijk voetbal als 3e of 4e eindigen, dan eist iedereen dat de betreffende trainer vertrekt. Zeker als dat Bosz wordt, met z'n Feyenoord verleden en minder plezierige karakter eigenschappen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
derde eindigen in deze eredivisie is bijna onmogelijk... wie moet er tweede worden dan? Ik zie geen enkel team ook maar in de buurt van de selectie van PSV of Ajax komen...
Bobby EdenDemosthenes schreef: Wat een verrassing zal zijn? Een vrouw als trainer (uiteraard een zonder ervaring) of de bondscoach van Gabon (Geen idee wie dat is), zoals Ajax ooit met Kovacs kwam. Wie had daar ooit van gehoord? Het zal wel saai worden, een trainer die al 1000 keer genoemd is.

Haha, dat is waar. Maar ook als we tweede worden met veel punten achter psv zal men toch niet blij zijn. Leuk voetbal alleen is niet genoeg natuurlijk. Ajax is geen speeltuin (al zou je soms denken van wel).WP_LeGeNd schreef:derde eindigen in deze eredivisie is bijna onmogelijk... wie moet er tweede worden dan? Ik zie geen enkel team ook maar in de buurt van de selectie van PSV of Ajax komen...
De verwachtingen van Bosz zijn wel hoog als ik het zo lees. Ik zou geen wonderen verwachten...
-
Hij heeft bij handelshuis Vitesse bewezen dat hij met een compleet nieuwe selectie heel snel een elftal kan neerzetten dat herkenbaar voetbal speelt. Bij Ajax is de basis om mee te beginnen beter lijkt mij.Sandro_Calaaabro schreef:Haha, dat is waar. Maar ook als we tweede worden met veel punten achter psv zal men toch niet blij zijn. Leuk voetbal alleen is niet genoeg natuurlijk. Ajax is geen speeltuin (al zou je soms denken van wel).WP_LeGeNd schreef:derde eindigen in deze eredivisie is bijna onmogelijk... wie moet er tweede worden dan? Ik zie geen enkel team ook maar in de buurt van de selectie van PSV of Ajax komen...
De verwachtingen van Bosz zijn wel hoog als ik het zo lees. Ik zou geen wonderen verwachten...
Doorgaan met een middenveld Gudelj-Bazoer-Klaassen lijkt mij geen goed idee. Alle 3 lopers. Je hebt ook creativiteit nodig. Een man die een steekbal kan geven. Oftewel een echte Ajax-speler met techniek en inzicht. Ik hoop nog steeds op Sinkgraven of anders een Nouri.Marillion schreef:Ik denk dat Sinkgraven er niet aan te pas komt. Actieradius is te beperkt. El Ghazi in de spits lijkt me ook geen optie. Je wil graag een speler hebben staan waar je de bal kwijt kunt. Snel balverlies wanneer je vooruit wil is dodelijk want dan loopt het middenveld zichzelf stuk. Daar ligt een vacature want Milik past ook niet in dat plaatje.
Voorin moet er een balvaste spits bij en zeker nog 1 of 2 vleugelspelers met een individuele actie. Younes is een leuke zaalvoetballer, maar is alleen gevaarlijk rond de 16. Je hebt vleugelspelers nodig die over het halve veld kunnen demarreren en acties kunnen maken.
Niet altijd. Het hele kalenderjaar 2014 was dramatisch. In 2013 en 2015 was het wel goed natuurlijk.Gaizka1985 schreef:Hij heeft bij handelshuis Vitesse bewezen dat hij met een compleet nieuwe selectie heel snel een elftal kan neerzetten dat herkenbaar voetbal speelt. Bij Ajax is de basis om mee te beginnen beter lijkt mij.Sandro_Calaaabro schreef:Haha, dat is waar. Maar ook als we tweede worden met veel punten achter psv zal men toch niet blij zijn. Leuk voetbal alleen is niet genoeg natuurlijk. Ajax is geen speeltuin (al zou je soms denken van wel).WP_LeGeNd schreef:derde eindigen in deze eredivisie is bijna onmogelijk... wie moet er tweede worden dan? Ik zie geen enkel team ook maar in de buurt van de selectie van PSV of Ajax komen...
Het is ook een beetje inherent aan de tactiek van Bosz. Als iedereen goed meewerkt en zijn taak uitvoert kan het prachtig voetbal opleveren, maar als een of twee spelers verzaken ben je meteen heel kwetsbaar.
Ik heb het idee dat veel mensen (niet perse op AT) elkaar aan het napraten zijn. Was het inderdaad wel zo goed altijd onder Bosz? En hoe speelt Maccabi nu eigenlijk? Ik weet het, hij zit er 'pas' een half jaar, maar als hij bij Ajax na een half jaar een serie neerzet van vijf wedstrijden met 3 keer 0-0 en een keer 1-1, zoals nu bij Maccabi, dan vraag ik me af of we nog steeds vinden dat een team onder Bosz attractief voetbal speelt.Gaizka1985 schreef:Hij heeft bij handelshuis Vitesse bewezen dat hij met een compleet nieuwe selectie heel snel een elftal kan neerzetten dat herkenbaar voetbal speelt. Bij Ajax is de basis om mee te beginnen beter lijkt mij.Sandro_Calaaabro schreef:Haha, dat is waar. Maar ook als we tweede worden met veel punten achter psv zal men toch niet blij zijn. Leuk voetbal alleen is niet genoeg natuurlijk. Ajax is geen speeltuin (al zou je soms denken van wel).WP_LeGeNd schreef:derde eindigen in deze eredivisie is bijna onmogelijk... wie moet er tweede worden dan? Ik zie geen enkel team ook maar in de buurt van de selectie van PSV of Ajax komen...
En een dooddoener, maar wel waar: Ajax is geen Vitesse.
Ik heb Vitesse natuurlijk alleen gezien tegen Ajax. Daarvan weet ik dat we het een aantal keren erg moeilijk hadden. Verder nooit meer gezien dan wat flitsen in een samenvatting. Mijn beeld is dus zeker niet gebaseerd op uren voetbal kijken.
Heracles is langer geleden maar daar is grofweg hetzelfde van toepassing. Daar weet ik nog dat hij rustig een slechte serie neerzette terwijl hij aan het bouwen was. Dat is misschien een nobele instelling maar daar hoef je bij Ajax niet mee aan te komen. Zie je het gebeuren? 2 punten uit 3 wedstrijden bij de start. Ja jongens, we zijn aan het bouwen. Dat gaat 'm niet worden. Zeker niet met zijn achtergrond.
Het is giswerk. Maar dat is het meeste wat we hier doen natuurlijk. Al zijn er hier genoeg die véél meer voetbal kijken dan dat ik doe.
Ik heb verder ook geen beeld van alternatieven. Zo'n vent van AA Gent bijvoorbeeld. Ik heb die ploeg nog niet één seconde aan het werk gezien. Die kan ik dus al helemaal niet inschatten. En dat is van toepassing op vrijwel alle andere trainers die in het buitenland werken.
Heracles is langer geleden maar daar is grofweg hetzelfde van toepassing. Daar weet ik nog dat hij rustig een slechte serie neerzette terwijl hij aan het bouwen was. Dat is misschien een nobele instelling maar daar hoef je bij Ajax niet mee aan te komen. Zie je het gebeuren? 2 punten uit 3 wedstrijden bij de start. Ja jongens, we zijn aan het bouwen. Dat gaat 'm niet worden. Zeker niet met zijn achtergrond.
Het is giswerk. Maar dat is het meeste wat we hier doen natuurlijk. Al zijn er hier genoeg die véél meer voetbal kijken dan dat ik doe.
Ik heb verder ook geen beeld van alternatieven. Zo'n vent van AA Gent bijvoorbeeld. Ik heb die ploeg nog niet één seconde aan het werk gezien. Die kan ik dus al helemaal niet inschatten. En dat is van toepassing op vrijwel alle andere trainers die in het buitenland werken.
Nil volentibus arduum
-
Cluijffert schreef:Ach, dat is zo'n vrijblijvend gelul. Ik weet zeker dat als we komend seizoen met regelmatig aantrekkelijk voetbal als 3e of 4e eindigen, dan eist iedereen dat de betreffende trainer vertrekt. Zeker als dat Bosz wordt, met z'n Feyenoord verleden en minder plezierige karakter eigenschappen.
Eens. Aantrekkelijk voetbal is een heel dikke bonus, maar een club als Ajax moet gewoon eerste staan of in de buurt van de eerste plek. Als je geen kampioen wordt, is het seizoen gewoon mislukt (hoe leuk het voetbal ook is). Die platte kar en Eindhoven Voetbalhoofdstad van Nederland is gewoon onaanvaardbaar. Dat tackle je echt niet met "Ja maar wij speelden leuker".
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
.Marillion schreef:Heracles is langer geleden maar daar is grofweg hetzelfde van toepassing. Daar weet ik nog dat hij rustig een slechte serie neerzette terwijl hij aan het bouwen was. Dat is misschien een nobele instelling maar daar hoef je bij Ajax niet mee aan te komen. Zie je het gebeuren? 2 punten uit 3 wedstrijden bij de start. Ja jongens, we zijn aan het bouwen. Dat gaat 'm niet worden. Zeker niet met zijn achtergrond.
Het is giswerk. Maar dat is het meeste wat we hier doen natuurlijk
Klopt, het is zeker giswerk. Ben bang dat dat zelfs geldt voor diegenen die erover gaan. Daarom kun je maar beter iemand aanstellen die 'smetvrij' is. Dan heb je de meeste kans dat het een langere periode rustig blijft en als bijkomend voordeel heb je, als je een buitenlander zou nemen wat mijn voorkeur heeft, dat je iemand voor de groep staan met een frisse blik.