De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Och Gut, Bertje is wakker ..Bertje schreef:Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?

Blij met de punten ...
- InnerHarbour
Bertje slaat de spijker op zijn kop.Bertje schreef:Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?
YNWA
-
Wat bedoelt Bertje? Dan zal ik daarna de spijker op z'n kop misschien snappen.InnerHarbour schreef:Bertje slaat de spijker op zijn kop.Bertje schreef:Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
IH die zich druk maakt om gebrek aan niveau...InnerHarbour schreef:Bertje slaat de spijker op zijn kop.Bertje schreef:Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?

- Monkey Tonk
De Cruijff-critici zeggen meestal iets van: "Geweldige voetballer, maar nu moet hij zijn kop houden."
Daarbij vraag ik me af of die mensen de tweevoudige rol van Cruijff wel zien. In de tweede helft van de jaren 80 haalde hij Ajax als trainer uit het Europese slijk, en legde tegelijk het fundament waarop een latere trainer successen zou oogsten. Inderdaad. Van Gaal. Kan me voorstellen dat je dat verband niet direct ziet, en het liever op het conto van toeval schrijft. Prima. Kijken we verder. Naar Barcelona, waar Cruijff na Ajax als trainer die club net zo op de rails zette. Naar de Europese top PLUS een fundament waarop de ploeg later, onder leiding van anderen, kon floreren. Dat zijn dus de twee ploegen die in Europa het meest bekend staan om positief, aanvallend, en sprankelend voetbal. Toeval?
Kan Cruijff Ajax van afstand besturen? Natuurlijk. Hij hoeft alleen de grote lijnen uit te zetten, zoals nu met de jeugd. De details worden ingevuld door de generatie na hem. Maakt niet uit of die mensen Bergkamp heten of Rijkaard of Pep. Het punt is dat die grote lijnen niet ter discussie moeten komen te staan. En ook niet ondergraven moeten worden door een lullig intrigantje als Ten Have. Denk je nou echt dat die kale joker ook maar het flauwste benul heeft wat er voor nodig is om Ajax weer sprankelend, flitsend voetbal te laten spelen? Die man is puur met zijn eigen carriere bezig, en acht zichzelf belangrijker dan Cruijff op beslissingsniveau. Omdat hij dat nooit kan onderbouwen besmeurt hij Cruijff's kandidaat, Ling, met zeer serieuze, en volledig ongegronde, omkoopbeschuldigingen. Zo'n karakterloos iemand aan de top van Ajax?
Van Gaal. Een mooie naam. Straalt iets uit. Heeft alleen lang niet zo'n invloed als Cruijff. Zeker niet op de lange termijn, waar Cruijff zijn aandacht nu bij de jeugd op richt. Trotse Louis zal het zelf nooit toegeven, maar hij is natuurlijk een Cruijff-volgeling die zijn eigen filosofie toevoegde aan het door Cruijff gelegde fundament. Het onderliggende idee was echt het zijne niet. Hij ging heel strak in op het idee dat iedere speler zijn eigen rol en die van anderen door en door moet kennen. Puur Cruijff.
Ik weet praktisch zeker dat de ledenraad morgen voor sprankelend voetbal en de lange termijn kiest. Mocht dat niet gebeuren, dan feliciteer ik de bedrijfsmensen met hun overwinning, en heb verder geen enkele interesse in het voorspelbare en slechte voetbal dat Ajax de volgende tien jaar gaat spelen.
Daarbij vraag ik me af of die mensen de tweevoudige rol van Cruijff wel zien. In de tweede helft van de jaren 80 haalde hij Ajax als trainer uit het Europese slijk, en legde tegelijk het fundament waarop een latere trainer successen zou oogsten. Inderdaad. Van Gaal. Kan me voorstellen dat je dat verband niet direct ziet, en het liever op het conto van toeval schrijft. Prima. Kijken we verder. Naar Barcelona, waar Cruijff na Ajax als trainer die club net zo op de rails zette. Naar de Europese top PLUS een fundament waarop de ploeg later, onder leiding van anderen, kon floreren. Dat zijn dus de twee ploegen die in Europa het meest bekend staan om positief, aanvallend, en sprankelend voetbal. Toeval?
Kan Cruijff Ajax van afstand besturen? Natuurlijk. Hij hoeft alleen de grote lijnen uit te zetten, zoals nu met de jeugd. De details worden ingevuld door de generatie na hem. Maakt niet uit of die mensen Bergkamp heten of Rijkaard of Pep. Het punt is dat die grote lijnen niet ter discussie moeten komen te staan. En ook niet ondergraven moeten worden door een lullig intrigantje als Ten Have. Denk je nou echt dat die kale joker ook maar het flauwste benul heeft wat er voor nodig is om Ajax weer sprankelend, flitsend voetbal te laten spelen? Die man is puur met zijn eigen carriere bezig, en acht zichzelf belangrijker dan Cruijff op beslissingsniveau. Omdat hij dat nooit kan onderbouwen besmeurt hij Cruijff's kandidaat, Ling, met zeer serieuze, en volledig ongegronde, omkoopbeschuldigingen. Zo'n karakterloos iemand aan de top van Ajax?
Van Gaal. Een mooie naam. Straalt iets uit. Heeft alleen lang niet zo'n invloed als Cruijff. Zeker niet op de lange termijn, waar Cruijff zijn aandacht nu bij de jeugd op richt. Trotse Louis zal het zelf nooit toegeven, maar hij is natuurlijk een Cruijff-volgeling die zijn eigen filosofie toevoegde aan het door Cruijff gelegde fundament. Het onderliggende idee was echt het zijne niet. Hij ging heel strak in op het idee dat iedere speler zijn eigen rol en die van anderen door en door moet kennen. Puur Cruijff.
Ik weet praktisch zeker dat de ledenraad morgen voor sprankelend voetbal en de lange termijn kiest. Mocht dat niet gebeuren, dan feliciteer ik de bedrijfsmensen met hun overwinning, en heb verder geen enkele interesse in het voorspelbare en slechte voetbal dat Ajax de volgende tien jaar gaat spelen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo nov 27, 2011 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, we weten nu al dat als Ajax binnen een paar jaar succes heeft en Cruijff is vanaf morgen weer weg, dat dat succes toch aan de 2 bezoeken en 20 telefoontjes van cruijff aan Jonk en de toekomst zullen worden toegeschreven.
I think I lost my fucking headache
- Monkey Tonk
Dus de Barca en Ajaxculturen berusten op toeval, Lucach?
Nou is de Ajaxcultuur veel meer dan Cruijff alleen. Gelukkig maar.
Barcelona's cultuur is anders dan die van Ajax. Ik snap niet dat iedereen denkt dat die hetzelfde is. Barcelona speelt heel anders. En Ajax is natuurlijk nooit een ploeg geweest die voor 500 miljoen in de schulden zit omdat ze maar raak kopen.
Barcelona's cultuur is anders dan die van Ajax. Ik snap niet dat iedereen denkt dat die hetzelfde is. Barcelona speelt heel anders. En Ajax is natuurlijk nooit een ploeg geweest die voor 500 miljoen in de schulden zit omdat ze maar raak kopen.
- Monkey Tonk
Zie je een rode draad die door Ajax en Barca loopt, of zie je alleen de verschillen?
Nee hoor, ik zie ook overeenkomsten. Maar het is allemaal wat overdreven om dat al aan Cruijff toe te schrijven. Van Gaal heeft de basis voor het huidige Barcelona gelegd.
- InnerHarbour
LucaS schreef:Nee hoor, ik zie ook overeenkomsten. Maar het is allemaal wat overdreven om dat al aan Cruijff toe te schrijven. Van Gaal heeft de basis voor het huidige Barcelona gelegd.

YNWA
- SylvievdVaart
Lucas, jonguh! Gekske.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
-
Een draad? JC heeft een jaar bij Levante gezeten, daarna Europese top? Hij heeft in de VS gevoetbald: nu bijna wereldkampioen? Een jaar Feyenoord en ja hoor, in 2002 won Feyenoord de UEFA-Cup, je ziet zelfs daar zijn invloed.Monkey Tonk schreef:Zie je een rode draad die door Ajax en Barca loopt, of zie je alleen de verschillen?
Komt er binnen tien jaar een nieuwe JC of MvB binnenwandelen, dan zal dat zeker aan dat ene gesprek met Ling gelegen hebben, volgens het JC-kamp.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
- Monkey Tonk
Inderdaad een jaar bij F-noord gevoetbald. Dat team begon meteen te swingen en werd kampioen. Verder heeft die club nooit interesse getoond om op Cruijff's ideeen verder te bouwen. Dus je hebt een prima voorbeeld aangehaald.
Terzijde, in Holland heerst het 'tall poppy syndrome' (zoals het Down Under heet). Alles wat boven het gras uitsteekt moet afgemaait. Dit heeft een verschrikkelijk beperkende invloed op een samenleving, maar degenen die het onderschrijven hebben dat nooit in de gaten, omdat ze tevreden zijn met de eigen middelmatigheid. Het wel erkennen en aanmoedigen van uitmuntend talent zal voor hen al heel snel aan verafgoding of heldenverering grenzen. Ieder zijn eigen opvatting. Ik zal het in het midden laten aan welke mentaliteit het sprankelende Ajaxvoetbal ontsprong.
Terzijde, in Holland heerst het 'tall poppy syndrome' (zoals het Down Under heet). Alles wat boven het gras uitsteekt moet afgemaait. Dit heeft een verschrikkelijk beperkende invloed op een samenleving, maar degenen die het onderschrijven hebben dat nooit in de gaten, omdat ze tevreden zijn met de eigen middelmatigheid. Het wel erkennen en aanmoedigen van uitmuntend talent zal voor hen al heel snel aan verafgoding of heldenverering grenzen. Ieder zijn eigen opvatting. Ik zal het in het midden laten aan welke mentaliteit het sprankelende Ajaxvoetbal ontsprong.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo nov 27, 2011 6:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jabu schreef:IH die zich druk maakt om gebrek aan niveau...InnerHarbour schreef:Bertje slaat de spijker op zijn kop.Bertje schreef:Zijn dit nou de mensen die Ling en Cruijff betichten van een gebrek aan niveau?

Blij met de punten ...
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Cruijff en tien jeugdtrainers zouden volgens de NOS juridische stappen tegen Ajax ondernemen ivm het aanstellen van oa Sturkenboom.
-
Ajax heeft binnenkort meer rechtszaken dan punten, die mensen moeten wel erg veel van Ajax houden.
Dat denk ik ook, die liefde is oneindig.
Ik ben wel verbaasd dat het maar tien jeugdtrainers zijn. Ik heb zo het idee dat de toekomst van dien anderen niet bij Ajax zal liggen, mocht Cruijff en zijn slipdragers winnen.
Ik ben wel verbaasd dat het maar tien jeugdtrainers zijn. Ik heb zo het idee dat de toekomst van dien anderen niet bij Ajax zal liggen, mocht Cruijff en zijn slipdragers winnen.
Laatst gewijzigd door LucaS op zo nov 27, 2011 7:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Zelfs de hier geroemde Overmars zit dus in het schuitje.
Allemaal nalopers joh.Peter schreef:Zelfs de hier geroemde Overmars zit dus in het schuitje.

Het zal toch niet zo zijn dat die mensen écht in die onzinaanpak van JC geloven?!

-
Ja, deze mensen geloven voor 100% in de aanpak van JC, ook al zou Ajax degraderen naar de eerste divisie, dan nog zullen deze mensen achter JC blijven aanlopen, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lou_de_Palingboer JC kan verordonneren wat hij wil.wimpey schreef:Allemaal nalopers joh.Peter schreef:Zelfs de hier geroemde Overmars zit dus in het schuitje.![]()
Het zal toch niet zo zijn dat die mensen écht in die onzinaanpak van JC geloven?!
Het gaat er niet zozeer om of ze in de aanpak van Cruijff geloven, het gaat er meer om dat ze zich laten gebruiken in de machtstrijd bij Ajax, en dat ze blijkbaar geloven dat van Gaal het roer om zal gooien, zelfs al heeft niemand van Gaal daar over gehoord.wimpey schreef:Allemaal nalopers joh.Peter schreef:Zelfs de hier geroemde Overmars zit dus in het schuitje.![]()