De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Le T.

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » vr nov 25, 2011 1:45 pm

Ride schreef:Je kan vinden wat je wilt van de mening van Le T. maar hij is wel één van de best onderbouwende in lange tijden.
Dank je, het probleem met loopgravenoorlogen is dat het wat durf vereist om je kop boven de loopgraaf uit te steken om het slagveld te overzien. Daar heb ik ook last van, maar hulde voor je poging in ieder geval.
Alhoewel ik je persoonlijke aversie tegen Cruijff (die je ooit vergeleek met een stinkende natte scheet) niet geheel snap. Ook niet tegen Jonk en Bergkamp.
Ik, als leek wat ik maar blijf herhalen, kijk ook vanaf een grote buitenkant naar dit geheel en geef mijn onderbuikgevoelens soms de voorrang.
Maar mijn simpele ogen zien Barcelona, zien het plezier en de grote spelers Xavi, Iniesta & Guardiola Johan roemen om zijn gedachte over voetbal en hoe je dat spelletje simpel kan laten lijken.
Ook zie ik een Frank Rijkaard bij Barcelona gloreren en fantastisch met Johan om kunnen gaan ondanks zijn bizarre afscheid in de jaren '80
Frank en Pep.. het zijn getrainde trainers zoals Louis en Co.. het waren topspelers die het voetbal snappen.
Weet je zeker dat die vergelijking van mij was en zo was? Eigenlijk voel ik namelijk veel genegenheid voor Cruijff en vind het helemaal niet leuk om hem te moeten zien als gevaarlijke bemoeial. Voor mensen die op zijn populariteit parasiteren als Jonk heb ik niet veel respect. Bergkamp is mij ook zeer genegen en omdat het bij hem allemaal niet zo duidelijk ligt richt ik mij vooral tegen Jonk.
Ik zie ook een Ajax wat sinds 1998 mij maar 1 moment van trots en glorie gegeven heeft en dat was 15 mei jongstleden.
En ik vind dat triest, enorm triest. Sinds de Arena is onze club vervallen tot een geldverslindende wolf die prestaties ondergeschikt leken te maken aan de bedrijfsresultaten.
Elke keer kwamen er passanten langs die 'het beste' voor hadden met Ajax maar uiteindelijk met een dikke geldbuidel weggingen.
Nu Johan Cruijff uiteindelijk daadwerkelijk door gaat pakken en nu wel, met grote steun vanuit de ledenraad en ons supporters, een soort verantwoordelijkheid lijkt te nemen ben ik weer qua gevoel op 15 mei jongstleden beland.
Ik ben nog niet zolang supporter van Ajax als sommige oudgediende hier. Voor mij was de Ajaxliefde echt begonnen met de terugkeer van Johan Cruijff in 1982. Dat beeld dat ik 's avonds met mijn ouwe Studio Sport zit te kijken en dan Johan die bal met een lob over de doelman zag scoren. De bewondering van mijn vader vergeet ik nooit meer.. die had de jaren '70 heel bewust meegemaakt als supporter.
Ik was 9 dus een belangrijke tijd om je hart te verliezen aan dat wat je raakt.
En om die totaal niet rationele gedachte zie ik juist enorm graag Johan eindelijk terugkomen waar hij hoort.
Bij ons. Bij Ajax.
Als icoon ja, meer niet. De tijd gaat verder, dat was eens, hij is geen voetballer meer en hij is geen trainer meer. Dan is hij onderdeel van de geschiedenis en daar is helemaal niks mis mee, zeker niet omdat het het mooiste stuk geschiedenis is. Voor mij was het niet zo heel veel anders, mijn vader vond dat ik Cruijff nog moest zien voetballen voordat het te laat was, ondanks dat ik nog niet zoveel om voetbal kijken gaf. Die laatste kans was in de kuip, tegen Ajax. Daarvoor had ik in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdgenootjes een niet erg uitgesproken en gefundeerde voorkeur voor een club, slechts een frons voor degenen die wisselden van voorkeur met de prestaties en een lichte voorkeur voor het shirt en de naam. Na die wedstijd was er nog maar één club en dat was de club van Cruijff en die speelde niet thuis.

Of hij ook onderdeel is van de toekomst van Ajax is een heel andere, en daarvoor is zijn waarde in het verleden gewoon niet van belang. Ik kan me ook niet voorstellen dat het succes van Ajax met Cruijff was gebaseerd op het recyclen van oude helden. Ik zie dan ook niet hoe Ajax daar weer Ajax door wordt. Ajax wordt weer Ajax door weer ambitie en innovatie aan de dag te leggen, door de beste mensen te kiezen en door hard te werken. Ajax is bij mijn weten nooit een club geweest die zich laat leiden door nostalgisch sentiment dus ik snap niet hoe Ajax weer Ajax zou kunnen worden door dat nu wel zo te laten zijn.
Ook ik schrok afgelopen zondag toen ik Davids dit hoorde zeggen op t.v. en zeker toen op Studio Voetbal door Ten Have duidelijk gemaakt werd dat Johan racistische opmerkingen maakte.
Gelukkig (en tevens helaas) is de nuancering de dagen voldoende om qua gedachten nog sterker tegen de RvC en de manier waarop zij handelen te ageren.
Het was precies zoals Davids het zei, tekenend voor de omgangsvormen. Het was geen karaktermoord, maar waar, precies zoals Ten Have het zei. De aandacht wordt nu bekwaam afgeleid van waar het om gaat, en dat is dat met Cruijff niet samen te werken is, Cruijff is alleen te gehoorzamen maar hij wil de baas niet zijn en daarvoor verantwoordelijkheid nemen.
Met alle respect voor je antipathie tegen J.C. met enkele gegronde redenen zover ik wel eens tussen de regels lees maar wat de andere partij doet is nog vele malen erger.
Ik ben heel vaak heel boos op Cruijff maar antipathie voor hem voelen lukt nog steeds niet. Een discussie wat de andere partij doet is ook weer zoiets uit een loopgravenoorlog, inclusief de propaganda. Als je een oorlog begint moet je niet zeuren dat er teruggeslagen wordt, de benoeming van Van Gaal was shock and awe, een suckerpunch. Het was een streek, ik ga dat echt niet mooier maken dan het is. Maar ik vind het een beetje zielig om daar kleinzerig over te doen in het slagveld dat het kamp Cruijff heeft aangericht in een oorlog die Cruijff helemaal zelf is begonnen.
Ze hadden één simpele taak. Ondersteun J.C. Niks meer, niks minder.
Dat was de opdracht van de ledenraad. Die Johan kozen om zijn visie uiteen te zetten binnen de gelederen van Ajax.
Niet waar, zo ligt het wettelijk niet, dat is een onmogelijkheid en eentje die vooral met organisaties in het algemeen te maken heeft en niks met een beursnotering. Dus een dergelijke opdracht zou al onzinnig zijn, hij was er ook niet, anders was die wel zo op papier gezet. Verder heeft de RvC er alles aan gedaan om Cruijffs visie om te zetten naar werk en leiderschap, en dat is door Cruijff niet gelukt. Dus ze zijn keurig binnen hun taak gebleven, daarnaast hebben ze natuurlijk ook gewoon de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de club geleid wordt. Het uiteenzetten van visie is namelijk niet meer dan dat. Er is ook gewoon werk aan de winkel. Het standaardantwoord uit het Cruijffkamp op de vraag wat Cruijff gaat doen is dan ook altijd er eentje in de categorie van wat Cruijff vindt, maar het hebben van mening en het geven van een mening is geen doen. Hij wil niks doen, hij wil heel veel vinden, dáár heb je nou juist columns voor.
En nu is het wederom oorlog, een hele vuile zelfs. Zo vuil dat ik er zelfs over denk mocht J.C. a.s. maandag afgeserveerd worden en dus de RvC de winnaar wordt van dit hele gebeuren ik mijn rug omkeer naar Ajax.
Dan wordt ik wel vrouwenhockey-supporter.. zien er meestal ook beter uit dus ga daar mijn zondagmiddagen dan maar besteden.
Ik denk dat bij meer mensen de vraag speelt of ze nou eigenlijk wel Ajaxsupporter zijn, of Cruijffidolaat, of Barcafan. Niemand is groter dan de club, of toch wel? Dat zijn vragen die ieder voor zichzelf zal moeten beantwoorden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » vr nov 25, 2011 2:31 pm

Le T. schreef:Weet je zeker dat die vergelijking van mij was en zo was? .
Hij viel me op omdat ik wat terug ging lezen.
Je was pas sinds 31 maart hier aangemeld net toen de periode Cruijff heftig begon te worden.

Hoe kom je erbij dat de groep Cruijff een frisse wind is? Een vieze scheet is het, stinkend naar rancune, vriendjespolitiek en de Telegraaf, en die geur kennen we al 20 jaar

't is iets genuanceerder nu ik 'm teruglees maar dit was 'm in je 2e post geloof ik.
Vakkie 129

Le T.

Bericht door Le T. » vr nov 25, 2011 3:17 pm

Ik sta nog volledig achter die uitspraak.

Luciano

Bericht door Luciano » vr nov 25, 2011 5:21 pm

Als Davids echt een vent was had hij het gelijk opgelost als het hem zo dwars zit. Zogenaamd eerlijk maar ondertussen speelt hij zijn spelletjes via de media.

999

Bericht door 999 » vr nov 25, 2011 7:25 pm

Volgens mij is Davids echt een vent ..
Blij met de punten ...

jabu

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » vr nov 25, 2011 8:11 pm

Een echte vent speelt het niet via de media maar via de Telegraaf!

999

Bericht door 999 » vr nov 25, 2011 8:37 pm

Een echte vent zit bij Derksen ( in zijn ... ) ..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » vr nov 25, 2011 11:09 pm

Ten Have laat ultimatum verlopen

Steven ten Have heeft het ultimatum laten verlopen dat Tscheu la Ling gesteld had in zijn aangifte om de uitspraken over verdenking van omkoping door Ling in te trekken. Dat meldt het Algemeen Dagblad zojuist. De voorzitter van de RVC had tot vanmiddag vijf uur de tijd om zijn uitspraken aan het adres van Tscheu la Ling in te trekken, maar is daar niet op ingegaan. Ling dreigt Ten Have nu voor het gerecht te slepen.
Blij met de punten ...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 25, 2011 11:10 pm

Jabu schreef:Een echte vent speelt het niet via de media maar via de Telegraaf!
Vergeet vi.nl niet, de papieren VI, Frits Barend op Radio 1.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

999

Bericht door 999 » za nov 26, 2011 9:06 am

Ten Have reageert niet; Ling overweegt nu ook kort geding
„GEEN RODDELS, MAAR FEITEN”

WASSENAAR – Na maanden van stilte, staat hij weer in de schijnwerpers. Sinds de rvc van Ajax de inmiddels beruchte brief aan Johan Cruijff stuurde borrelde de naam van Tscheu La Ling steeds vaker op. De Wassenaarse miljonair werd daarbij opnieuw geconfronteerd met roddel en achterklap, die uiteindelijk zijn goede naam zo zouden aantasten, dat hij donderdag besloot om een aanklacht tegen rvc-voorzitter Steven ten Have in te dienen.

Aanleiding zijn de verklaringen van de preses tegen de supporters en ledenraad van Ajax, waarbij Ling tweemaal in verband werd gebracht met omkoping. De ex-international onderzocht de aantijgingen, kreeg van diverse aanwezigen bevestigingen van de tekst die Ten Have zou hebben gebezigd en besloot juridische stappen te nemen. Ten Have had tot gistermiddag 17.00 uur de tijd om akkoord te gaan met de voorwaarden die in de aanklacht worden gesteld. Daarin wordt hij gesommeerd om de supporters van Ajax en de ledenraad te laten weten, dat de door hem gedane uitspraken over Ling onjuist zijn en geen feitelijke grondslag hebben. Ook zal hij zijn aansprakelijkheid moeten erkennen voor eventuele schade die Ling hierdoor gaat lijden.

De termijn verstreek gisteren om 17.00 uur zonder een reactie van de rvc-preses. Ling en zijn advocaat mr. Jan Kabalt bespreken nu de mogelijkheid om naast de strafzaak ook een civiele zaak aan te spannen via een kort geding.

Ling: „Ik heb hier maanden op gewacht. Deze mensen weten half niet hoe ze mij hebben beschadigd. Zelfs mijn kinderen werden op school met die onzin geconfronteerd. Ik heb de afgelopen tijd zoveel mensen van alles en nog wat horen roepen, dat ik besloten heb om het alleen op keiharde feiten aan te laten komen.”

De kans werd hem geboden, toen Ten Have eindelijk in het openbaar verklaringen aflegde over de afwijzing van Ling als directeur van Ajax. Een afwijzing waarvoor hij nooit een verklaring kreeg, terwijl twee commissarissen (Paul Römer en Edgar Davids, red.) niet eens met hem hadden gesproken. Pas vorige week werd hij in verband gebracht met omkoping in de Slowaakse competitie, waar de voormalige rechtsbuiten eigenaar van AS Trencin is, en een poging tot omkoping van een oud-directeur van Ajax. Ling: „Toen ik in juli zonder motivatie werd afgewezen, heb ik één keer in de pers mijn verhaal gedaan en ben daarna overgegaan tot de orde van de dag. Hoewel ik afgelopen maanden tientallen verzoeken heb gehad voor interviews en allerlei tv-programma’s, ben ik daar nooit op ingegaan. Ik wilde me gewoon niet verlagen tot het niveau dat ik dagelijks om me heen zie. Al die roddels en insinuaties; het is één grote soap. En omdat ik niet van soaps hou, wil ik daar geen deel van uitmaken.”

„Ik had me voorgenomen alleen naar buiten te treden als ik dat op basis van keiharde feiten kon doen. Dat is nu eindelijk het geval”, gaat hij verder. „Roddels tellen niet meer. Er is een situatie ontstaan, waarin alleen de feiten tellen. Dat is het enige waar ik Ten Have op wil aanspreken.”

De roddels die over Ling werden verspreid, sinds hij medio mei door Cruijff als kandidaat naar voren werd geschoven, liegen er niet om. De succesvolle zakenman zou een strafblad hebben, failliet zijn geweest en een crimineel verleden hebben. Vervolgens lekte uit dat de Utrechtse zakenman Evert Kroon aandeelhouder van Trencin was, terwijl deze volgens de uitgelekte berichten een uiterst dubieuze reputatie heeft. Toen duidelijk werd dat Kroon niet bij het beleid van de Slowaakse club betrokken is en naast aandelen Trencin ook aandelen Ajax bezit, verdween deze verdachtmaking richting Ling weer in de ijskast.

Daarvoor in de plaats zijn nu de insinuaties over omkoping gekomen. Ling: „Moet je eens zien hoeveel mensen er beschadigd zijn. Ik krijg omkoping voor mijn kiezen, Cruijff wordt met racisme in verband gebracht en Jonk en Bergkamp krijgen ook van alles over zich heen. Het ergste is, dat niemand zich kan verdedigen omdat het allemaal achter onze rug gebeurt. Daarom ben ik blij, dat ik eindelijk in staat ben om ze open kaart te laten spelen. Daarin is geen plaats meer voor roddels, maar voor feiten. Zoals het hoort.”
MASTERPLAN…

Is het een masterplan of paniekvoetbal? Er is veel gebeurd sinds de rvc van Ajax medio oktober ’de brief’ richting Johan Cruijff stuurde. Een schrijven dat bedoeld was om ook door anderen gelezen te worden. Nadat de NOS de ’persoonlijke en vertrouwelijke’ brief op internet had geplaatst, wist héél Nederland dat Nummer 14 als commissaris een wanprestatie had geleverd.

Alleen was dit wel het verhaal van zijn vier collega’s.

Opvallend was ook de timing om daarna contact op te nemen met de leiding van onze krant. Achter de rug van columnist Cruijff en ondergetekende werd getracht om de boel zo te beïnvloeden, dat een zakelijk contract van een collega-commissaris op de tocht zou komen te staan en de onafhankelijke status van de redactie in het geding zou komen.

Vervolgens begon het lekken richting NOS, AD en Het Parool. Met name Henk Spaan liet zich schaamteloos misbruiken en produceerde aan de lopende band onzin. Hij deed dit zo opvallend, dat de strategie van met name bestuursvoorzitter Steven ten Have steeds duidelijker zou worden.

Maar er was meer. Een dag voor de ledenraadvergadering werden in De Volkskrant en NRC via paginagrote interviews met Ten Have opnieuw twee clubiconen extra tegen elkaar opgezet. Door de suggestie te wekken dat Cruijff het hele proces rond Van Basten naar De Telegraaf zou hebben gelekt.

Het is onwaar en dus onzin. Ten Have heeft de pech dat onze redactie over de beste nieuwsjagers van Nederland beschikt, die, in tegenstelling tot alle andere media, in dit proces niet één journalistieke slipper hebben gemaakt. Dat deden zij zonder ook maar één keer de ’hulp’ van Cruijff in te roepen.

Intussen is Cruijff wel tegen Van Basten opgezet. Net zoals Wim Jonk en Dennis Bergkamp tegenover Danny Blind en Edgar Davids staan, en de club in tweeën is gebroken. Zo leert de wrange realiteit, dat de meerderheid van de ruim zeshonderd clubleden achter Cruijff staat, maar dat dit in de 24 man tellende ledenraad precies andersom is. Zelfs na de schandalige verklaring die de rvc voorlas over grote Ajacieden als Jonk en Bergkamp. Zonder dat het duo zich kon verdedigen.

Toen moest het beste van het slechtste nog komen. Wat tijdens een bijna vijf uur durende confrontatie niet in zijn gezicht was gezegd, werd vervolgens achter de rug van Cruijff uitgespeeld. En weer stelde de NOS zich beschikbaar voor de een-twee.

De poging om Cruijff als racist te duiden was niet alleen karaktermoord, het was de zoveelste indicatie van hoe de rvc werkt. Tscheu La Ling beschuldigen van omkoping als hij zich niet kan verdedigen, de mestvaalt over Jonk en Bergkamp uitstrooien als ze er niet bij zijn en Cruijff met discriminatie in verband brengen zodra hij zijn hielen heeft gelicht.

Dit zijn dus mensen waar Louis van Gaal zich aan heeft verbonden.

Jaap de Groot
‘LAAT LEDEN BESLISSEN ’

AMSTERDAM – De prominente Ajax-leden Maarten Oldenhof (ex-directeur), Ruud Suurendonk (oud-speler) en Lex Hes (erevoorzitter Ajax Business Associates) willen dat de Algemene Leden Vergadering van Ajax en niet de ledenraad beslist over de toekomst van de huidige raad van commissarissen. Dat schrijven zij namens een aantal verontruste Ajacieden in een mail aan een groot aantal andere leden. „Wij vinden de te nemen beslissing te belangrijk voor de vereniging en wensen dat de beslissing wordt genomen door de hele vereniging. Om tot een ALV te kunnen oproepen, dient tien procent van de leden een verzoek te doen aan de vereniging.” Hes en Oldenhof denken zeventig handtekeningen nodig te hebben. De ledenvergadering van Ajax kan de rvc-leden echter niet wegsturen, maar slechts een advies geven aan de te benoemen bestuursraad.
’ALLE COMMISSARISSEN AJAX WEG ’

AMSTERDAM – Steven ten Have heeft intern aangegeven zelfs niet op te stappen als president-commissaris van Ajax indien de ledenraad maandag het vertrouwen in hem en zijn medecommissarissen Paul Römer, Marjan Olfers en Edgar Davids opzegt. Alleen als ook Johan Cruijff de wacht wordt aangezegd, zou hij bereid zijn de eer aan zichzelf te houden.

Hoewel de beslissing van Ten Have opmerkelijk zou zijn (normaal blijft zelden een commissaris zitten zonder steun van de grootaandeelhouder) lijkt hij juridisch een sterke zaak te hebben. Zelfs de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) kan de rvc niet ontslaan, maar slechts naar de ondernemerskamer van de rechtbank stappen. Omdat de rvc pas drie maanden in functie is, lijkt dat verzoek geen kans van slagen te hebben. Indien de ondernemerskamer wél beslist de commissarissen weg te sturen, stelt zij eigenmachtig vijf nieuwe willekeurige commissarissen aan.

Vanwege de aangekondigde starheid van Ten Have moet de ledenraad maandag koorddansen. Onder de ledenraadsleden zijn veel twijfelaars. Om het doemscenario te voorkomen dat – tegen de wil van een meerderheid van de leden – alleen Cruijff wordt weggestuurd, is er een voorstel in de maak om het vertrouwen in de hele rvc, dus inclusief Cruijff, op te zeggen.

De kans op een meerderheid in de ledenraad is in dat geval groot. Cruijff zou in tegenstelling tot Ten Have, Olfers, Davids en Römer in een andere rol (adviseur) kunnen terugkeren bij Ajax.
Blij met de punten ...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za nov 26, 2011 9:47 am

Een echte vent slaat geen vrouwen.
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za nov 26, 2011 10:34 am

Die Jaap de Groot, wat een zelfkennis of is het zelfspot? Dat laatste zal het niet zijn, want als iets ontbreekt in het JC-kamp is het wel het zelfreinigend vermogen, JC is/lijkt onfeilbaar. In een ingezonen brief in de papieren NRC staat iets over JC, die als uitvoerder in een RvC gaat zitten: het woord "Peter principle" wordt genoemd.

Ik heb geen idee wat er gebeurt, wel dat Ajax systematisch kapot geschreven wordt (Is het niet door De Telegraaf, dan is het weer door het AD), daar wordt goed aan verdiend. Niemand uit die benoemingscommissie die vooraf weet, zegt of schrijft dat Davids er zit vanwege zijn huidskleur, maar na de opmerkingen van JC nemen/plaatsen VI, Barend en Telegraaf dat bericht als een feit. De column van JC kwam niet voor niets een dag later, er moest een uitweg worden verzonnen.

Uit Wikipedia:
Het Peterprincipe (ook wel Peter Principle) is een wet op het gebied van de organisatiekunde, in 1969 geformuleerd door dr. Laurence J. Peter, die beoogt een verklaring te geven voor het slechte functioneren van veel organisaties. Hoewel de "wet" met een korrel zout genomen dient te worden, is ze niet van alle realiteit ontbloot. Deze wet is in dit opzicht verwant aan de Wet van Parkinson.
Het principe

Het Peterprincipe is als volgt geformuleerd:
In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie.
(In het oorspronkelijke Engels: In a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence.")
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.

Bericht door Le T. » za nov 26, 2011 11:38 am

Er wordt ook nog wel eens iets geschreven vanaf een hoger niveau dan diep weggedoken in de loopgraaf, dan zie je het slagveld wat beter:
Alleen Louis hield zich stil
Uitgegeven: 25 november 2011 08:28

Ik werk vanaf mijn achttiende, zit in mijn vijfenzestigste levensjaar en ben dus aan het afbouwen. Mijn naaste omgeving twijfelt wel eens, maar wie mij goed kent, weet dat ik echt ruimte wil maken voor jongeren.

Dat ik geen leiding meer moet willen geven, hooguit moet adviseren en vooral leuk werk wil verrichten nu mij daartoe nog de kans wordt gegund. Zoals schrijven, presenteren en af en toe perschef spelen.

Natuurlijk verval ik wel eens in oude fouten. Dan wil ik mijn mening doordrukken omdat ik alles denk beter te weten. Dan wordt er aan mijn jasje getrokken. Of ik misschien mijn belofte wil nakomen. Soms houden vrienden me een spiegel voor. Dan schrik ik.

Spiegel

Wordt al die echte Ajax-mensen wel eens een spiegel voorgehouden? Dat vroeg ik me af toen ik net als u weer een stoet ongeremde doldwazen over het Arena-dek zag rennen op jacht naar air-time, die gretig werd toebedeeld. Aanvankelijk smulde ik mee.

Waarbij ik dan weer partij koos voor Steven ten Have, keurig formulerend, beschaafd ogend en dan weer voor Johan Cruijff, die vergaderingen van zijn club miste, maar een uur lang Pauw & Witteman doldraaide.

Glimlachen deed ik om Keje Molenaar, van de verzoeningscommissie, grijnzen kon ik om Edgar Davids, publiciteitsschuw als voetballer, nu plots volop in beeld. Gniffelen deed ik om Wim Jonk, die opeens krachtdadig was.

Al die anderen nam ik op de koop toe, het zou allemaal wel loslopen als iedereen handelde in het clubbelang. Toch?

Boze mannen

Het ging echter van kwaad tot erger. Steeds meer boze mannen van mijn leeftijd stapten uit auto’s en beten in microfoons. Ze scholden en lekten er in het belang van Ajax flink op los, waarbij elk kamp werd bediend.

Het AD, omdat het anders wil denken dan De Telegraaf, en andersom. De NOS, omdat het anders wil denken dan RTL, en andersom. Het werd steeds venijniger. En harder. De term achterbaks viel, de termen discutabel en onbetrouwbaar. Ja, zelfs de term racistisch.

Wereldreis

De ene Ajacied buitelde over de ander, allemaal in het belang van de club. Alleen Louis hield zich stil, die ging op wereldreis. Zou hij de kans benutten om eens rustig in een spiegel te kijken?

Zou hij het Ajax-thuisfront kunnen inspireren om ook aan zelfreflectie te doen? Niet in het belang van Ajax, maar vanuit eigenbelang opdat dan wellicht het verstand terugkeert?
© NUsport/Kees Jansma

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za nov 26, 2011 1:25 pm

LvG doet er in mijn ogen inderdaad goed aan zich niet te laten interviewen (Hoe moeilijk hij dat ook zal vinden) maar dat brengt de oplossing van het conflict niet dichterbij, wat hij ook doet, het wordt door het JC-kamp negatief uitgelegd.

Ik snap ook niet waarom hij iets voor Ajax wil doen, hoe lang hij ook Ajacied is, je wordt immers altijd neergesabeld door De Telegraaf. Wil je iets anders dan JC, dan word je afgemaakt, voer je uit wat JC wil, word je neergesabeld, omdat het te weinig oplevert en je geen eigen mening hebt. LvG kan toch ondertussen lekker genieten van een wereldreis, ik hoop dat het hem zo bevalt dat hij vaker gaat reizen, kan hij af en toe een voetbalwedstrijd bezoeken, op een sportzender zijn commentaar leveren en zien dat het leven meer kan bieden dan Ajax, dat tegen die tijd misschien op niveau-Feyenoord is beland.

Voor mij zal het over 5 à 10 jaar smullen worden, want ik bezoek graag jeugdwedstrijden van Ajax en dankzij JC hebben we per elftal een paar Messi's, Ronaldo's, Busquets en vul maar in. We splitsen Ajax in twee verenigingen, worden we één en twee in de competitie en spelen we tegen elkaar in de finale van de CL, die natuurlijk gespeeld wordt in de Kuip.

Ik hoop dat het niet te lang duurt, ben niet meer de jongste.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » za nov 26, 2011 3:20 pm

Een nieuwe zaterdag, een nieuwe stortvloed aan rotzooi in de Telegraaf.
Whitey on the moon.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za nov 26, 2011 4:22 pm

Bij Ajax is het er door de jaren heen soms hard aan toe gegaan. Maar nooit achterbaks. Sinds de nieuwe RvC is achterbaks opeens aan de orde van de dag. Zouden de andere spelers in het drama, die allang bij Ajax door de wol geverfd zijn, allemaal opeens verandert zijn? Natuurlijk niet.

Het achter de rug viesmaken van Ling, Cruijff's kandidaat.
Het achter de rug van Cruijff aanstellen van van Gaal.
Het uit verband rukken van een opmerking van Cruijff om hem via de media te besmeuren. Niemand bij zijn volle verstand zal Cruijff als racist zien, maar dat is nu het gesprek.

De vieze politiek draait bij Ajax om een centrale figuur. En het is niet Cruijff, die zich vrijwillig voor Ajax inzet en helemaal niks meer hoeft met zijn staat van dienst, het is niet Davids, die handig bespeelt wordt, en niet Bergkamp, Jonk, of Ling. Het is een intrigant eerste klas. Een niet-voetballer die zich via smerige politiek naar de top probeert te wurmen. Hopelijk word hij zo snel mogelijk van het toneel gestemt.

Anyway, je hebt twee keuzes. Of de aanvallen op Cruijff berusten op toeval en hebben niets te maken hebben met het feit dat voetballers, ipv bedrijfslijers, het bij Ajax weer voor het zeggen dreigen te krijgen. Of het is bedrijfsmatige opzet.

De toekomst van Ajax staat nu op het spel. Of de voetballers winnen of de bedrijfmensen winnen. Er is geen middenweg meer. In het eerste geval zal ik de club zeker blijven steunen en volgen. In het andere geval is de voetbalclub Ajax dood en zal het bedrijf me verder een zorg zijn.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op za nov 26, 2011 4:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » za nov 26, 2011 4:55 pm

Monkey Tonk schreef:Bij Ajax is het er door de jaren heen soms hard aan toe gegaan. Maar nooit achterbaks. Sinds de nieuwe RvC is achterbaks opeens aan de orde van de dag. Zouden de andere spelers in het drama, die allang bij Ajax door de wol geverfd zijn, allemaal opeens verandert zijn? Natuurlijk niet.

Het achter de rug viesmaken van Ling, Cruijff's kandidaat.
Het achter de rug van Cruijff aanstellen van van Gaal.
Het uit verband rukken van een opmerking van Cruijff om hem via de media te besmeuren. Niemand bij zijn volle verstand zal Cruijff als racist zien, maar dat is nu het gesprek.

De vieze politiek draait bij Ajax om een centrale figuur. En het is niet Cruijff, die zich vrijwillig voor Ajax inzet en helemaal niks meer hoeft met zijn staat van dienst, het is niet Davids, die handig bespeelt wordt, en niet Bergkamp, Jonk, of Ling. Het is een intrigant eerste klas. Een niet-voetballer die zich via smerige politiek naar de top probeert te wurmen. Hopelijk word hij zo snel mogelijk van het toneel gestemt.

Anyway, je hebt twee keuzes. Of het is toeval dat de aanvallen op Cruijff op toeval berusten en niets te maken hebben met het feit dat voetballers, ipv bedrijfslijers, het bij Ajax weer voor het zeggen dreigen te krijgen. Of het is bedrijfsmatige opzet.

De toekomst van Ajax staat nu op het spel. Of de voetballers winnen of de bedrijfmensen winnen. Er is geen middenweg meer. In het eerste geval zal ik de club zeker blijven steunen en volgen. In het andere geval is de voetbalclub Ajax dood en zal het bedrijf me verder een zorg zijn.
Ik snap dit gedramatiseer niet zo. Cruijff heeft er een bende van gemaakt en zodra Ten Have daar iets aan wil doen wordt hij op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Als straks gekozen wordt voor Cruijff, is de kans aanwezig dat er weer maanden niks gebeurd.

Ik vind het best allemaal. Een club krijgt de voorzitter die ie verdient. Ik ben ervan overtuigd dat je beter een controlerende raad van Commissarissen en een capabel bestuur kan hebben, dan andersom. En met Cruijff dreigt dat laatste te gebeuren.
Whitey on the moon.

Toppie

Bericht door Toppie » zo nov 27, 2011 10:13 am

Zó gaat directeur Van Gaal Ajax leiden

Louis van Gaal. © epa
Van de toptrainer Louis van Gaal is precies bekend hoe hij zijn elftallen leidt. Maar hoe zal hij straks Ajax managen in de rol van algemeen directeur? 'Niet alleen het team wordt kampioen, maar de club.'

:biggthumpup.gif: Zomaar een werkdag bij het Ajax van algemeen directeur Louis van Gaal: op De Toekomst is Danny Blind druk met het vastleggen van twee grote talenten uit het B1-elftal. In de Arena vergadert Martin Sturkenboom. Die is na zijn interim-periode definitief in dienst gekomen en praat over het veiligheidsprotocol voor de aankomende klassieker tegen Feyenoord. En Van Gaal zelf? Die zit in Zwitserland voor overleg met de UEFA.

Samen met collega-clubdirecteuren en boegbeelden als Karl-Heinz Rummenigge heeft hij het bijna voor elkaar: een nieuwe speelkalender voor het voetbal komt eraan. Later op de dag praat Van Gaal in Nyon ook met Franz Beckenbauer. Even de klokken gelijkzetten in de discussie over het invoeren van drie spelregelwijzigingen. Eindelijk zal het topvoetbal eerlijker en attractiever worden.

Tachtig procent van de dagelijkse werkzaamheden in Amsterdam kan Van Gaal delegeren. Uiteraard houdt hij te allen tijde een vinger aan de pols. Zo is zijn karakter, en daar kunnen mensen gek van worden zoals tien jaar terug bij de KNVB. Maar als mensen hem overtuigen dat zij een specifieker verstand hebben van zaken waar zijn kennis op een bepaald punt stokt, durft Van Gaal die specialisten ook de ruimte te geven.

Geboren bestuurder
Contacten met zaakwaarnemers? Hij weet dat zijn rechterhand Blind er beter in is dan hij. En Sturkenboom is links naast hem een geboren bestuurder. Zo transparant ook, dat hij bij FC Utrecht een doorzichtige jas cadeau kreeg bij zijn afscheid.

Dat Van Gaal zich wil verdiepen in de relaties met UEFA en ook de KNVB meldde hij al in zijn eerste gesprekken, toen Ajax hem polste. In de echelons waar de grote beslissingen genomen worden, moet de stem van Ajax weer te horen zijn. Een Maarten Fontein die in Europa de belangen van Nederlandse clubs behartigt is leuk en aardig, maar de voetbalman Van Gaal moet als bestuurder, als boegbeeld, meer gewicht in de schaal kunnen leggen.

Broodnodig
In eigen land is een lobby bij de bond ook broodnodig: de enige Nederlandse Champions League-deelnemer Ajax heeft zich in het eredivisieschema laten afschepen met vijf (!) uitbeurten na CL-duels.

Ook na zijn 60ste is het heilige vuur niet gedoofd. We zagen het zelf in de winter van 2010 nog in Qatar. Het trainingkamp van Bayern München: Van Gaal in de rust van een partijspel op zijn knieën in het gras. Gepassioneerd schuivend met drinkbidons om een spelsituatie na te bootsen voor zijn spelers.

Nu, bij Ajax, is het beleidsplan dat hij in 2004 schreef de blauwdruk voor de organisatie. Van Gaal was destijds technisch directeur in de Arena. Zijn plan was veel meer dan een paar aan elkaar geniete A4-tjes voor alleen de jeugdopleiding zoals bij Johan Cruijff. Het was een visie voor de hele club. In een toespraak voor het personeel heeft hij de eerste prioriteit geschetst: Van Gaal wil binnen Ajax weer een veilige omgeving creëren. De organisatie afschermen. Laat negatieve publiciteit maar op hem afstralen. Hij vangt persoonlijk de klappen op met zijn olifantenhuid, die een groot voordeel is in zijn functie.

Opblaashal
Achter de schermen is innovatie een toverwoord. De miljoenen kostende opblaashal van Adidas op de Toekomst, van zo'n eigen wetenschappelijk kenniscentrum droomde Van Gaal al in 2004. Meten = weten in het voetbal van de toekomst. Johan Cruijff herleidt alles altijd terug tot de technische vaardigheden van spelers. Van Gaal staat voor techniek plus de rest, met extra aandacht voor mentale aspecten. Want dat vraagt deze tijd met alle (internet)prikkels, die de spelende mens sneller afleiden dan ooit.

Net als Cruijff is Van Gaal voor minder groepstrainingen en meer specifieke oefeningen, maar wel altijd vanuit de gedachte dat voetbal een teamsport blijft. Oud-voetballers als trainers van de jeugd? Prima, zolang die ex-spelers maar wél een opleiding hebben genoten. ,,Ex-spelers in je club houden die buiten het voetballen om geen andere bagage meebrengen, daar ben ik geen voorstander van. Een gevaar, en dat is ook bij Ajax zo, is dat mensen vastgeroest raken. Je moet wel zorgen dat iedereen innovatief blijft en gedreven en dat heeft niet ieder mens in zich,'' zei hij daar begin dit jaar in deze krant nog over.

Interne verhoudingen
Waar hij zijn hele loopbaan al tegen ageert, is dat oud-voetballers elkaar blindelings steunen omdat Piet ooit een voorzet gaf aan Kees, die daaruit een belangrijk doelpunt maakte. Van Basten en Van 't Schip, die als boezemvrienden Ajax 1 leiden? Onmogelijk onder directeur Van Gaal. Wel Frank de Boer in de combinatie met Henny Spijkerman, zoals hij zelf als jonge hoofdcoach van Ajax met Gerard van der Lem en Bobby Haarms begon en later ook volstrekte tegenpolen als José Mourinho, Edward Metgod en Andries Jonker naast zich nam op de bank.

Interessant wordt hoe de interne verhoudingen komen te liggen bij aankopen en dan vooral in situaties dat zijn trainer Frank de Boer graag een speler wil. Als technisch directeur verloor Van Gaal in 2004 bij Ajax een competentiestrijd met Ronald Koeman, omdat algemeen directeur Arie van Eijden de hoofdcoach steunde en niet zijn technisch directeur. Nu is Van Gaal zelf dus de hoogste baas. Maar het liefst ziet Van Gaal dat zijn Ajax (bijna) helemaal niet meer koopt. De jeugdopleiding moet zo goed zijn dat in bijna elke vacature bij Ajax 1 kan worden voorzien. Zoals in de jaren negentig, zeg maar.

En ondertussen vliegt hij af en toe naar Zwitserland. Kijken of ook de bobo's een handje willen helpen door het voetbal volledig te hervormen. (Maarten Wijffels)

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 27, 2011 11:09 am

Als straks gekozen wordt voor Cruijff, is de kans aanwezig dat er weer maanden niks gebeurd.
Dat betwijfel ik, Ling zal dan direct AD worden, in de winter komen er spelers bij (Afrikanen?) FdB gaat gewoon z'n gang, DB zal ontslagen worden, JC blijft in Barcelona, De Telegraaf en Derksen zijn positief, Fits Barend's hoogtepunt op Radio 1 heeft met Ajax te maken, Molenaar stelt een nieuwe RvC in, binnen een week geregeld, met voetbalmensen als Suurbier, Rep, Van Duivenbode, Barry Hulshoff en Jaap de Groot. Het enige dat tot commotie in de media zal zorgen is het ontslag van LvG, maar dat komt dan door diezelfde LvG.

999

Bericht door 999 » zo nov 27, 2011 11:45 am

Er komt natuurlijk wel wat binnen als Ling de kamer binnenstapt ..

Nederlands elftal

Tscheu La Ling heeft 14 keer in het Nederlands Elftal gespeeld, maar nooit een groot eindtoernooi meegemaakt. Wel was hij betrokken bij een incident waardoor Oranje zich plaatste voor het Europees kampioenschap voetbal in 1980 in Italië. Tijdens de laatste kwalificatiewedstrijd in Leipzig tegen de voormalige DDR stond Nederland met 2-0 achter toen Ling het aan de stok kreeg met verdediger Konrad Weise, na een rechtse directe sloeg hij de Duitser neer, waarop beide spelers rood kregen. Dankzij de ruimte op het veld die hierdoor ontstond kwam Oranje terug en won uiteindelijk met 2-3.
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo nov 27, 2011 11:48 am

Demosthenes schreef:
Als straks gekozen wordt voor Cruijff, is de kans aanwezig dat er weer maanden niks gebeurd.
Dat betwijfel ik, Ling zal dan direct AD worden, in de winter komen er spelers bij (Afrikanen?) FdB gaat gewoon z'n gang, DB zal ontslagen worden, JC blijft in Barcelona, De Telegraaf en Derksen zijn positief, Fits Barend's hoogtepunt op Radio 1 heeft met Ajax te maken, Molenaar stelt een nieuwe RvC in, binnen een week geregeld, met voetbalmensen als Suurbier, Rep, Van Duivenbode, Barry Hulshoff en Jaap de Groot. Het enige dat tot commotie in de media zal zorgen is het ontslag van LvG, maar dat komt dan door diezelfde LvG.
Oké, Cruijff kan het zich niet meer veroorloven om te blijven wachten. Maar zoals je hier ook neerzet: een incapabel bestuur en een RvC (Cruijff) die geen afstand kan houden.
Whitey on the moon.

Le T.

Bericht door Le T. » zo nov 27, 2011 12:03 pm

GangstaRiB schreef: Ik snap dit gedramatiseer niet zo. Cruijff heeft er een bende van gemaakt en zodra Ten Have daar iets aan wil doen wordt hij op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Als straks gekozen wordt voor Cruijff, is de kans aanwezig dat er weer maanden niks gebeurd.

Ik vind het best allemaal. Een club krijgt de voorzitter die ie verdient. Ik ben ervan overtuigd dat je beter een controlerende raad van Commissarissen en een capabel bestuur kan hebben, dan andersom. En met Cruijff dreigt dat laatste te gebeuren.
Wie zou er nog zo gek zijn om met Cruijff in een RvC te gaan zitten? Wie wil Cruijff faciliteren, gecommandeerd worden en verantwoordelijkheid en zelfs aansprakelijkheid dragen voor zijn hersenspinsels? Wie heeft er zin om wanneer er echts iets niet door de beugel kan en er nee tegen Cruijff gezegd moet worden het onderwerp van een Telegraafhetze te worden zodat er van die gezellige supporters je kinderen op het schoolplein aanspreken?

Zijn er nog mensen die Cruijff zo steunen dat ze het niet slechts bij woorden laten maar die steun ook vertalen in daden? Zijn er mensen die Cruijff groter vinden dan de club en dan toch in de RvC van de club gaan zitten? Of zijn er mensen die denken dat Cruijffs bevelen bij voorbaat het beste zijn voor de club, en zo ja, zijn die dan capabel?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo nov 27, 2011 12:36 pm

999 schreef:Er komt natuurlijk wel wat binnen als Ling de kamer binnenstapt ..
Nederlands elftal

Tscheu La Ling heeft 14 keer in het Nederlands Elftal gespeeld, maar nooit een groot eindtoernooi meegemaakt. Wel was hij betrokken bij een incident waardoor Oranje zich plaatste voor het Europees kampioenschap voetbal in 1980 in Italië. Tijdens de laatste kwalificatiewedstrijd in Leipzig tegen de voormalige DDR stond Nederland met 2-0 achter toen Ling het aan de stok kreeg met verdediger Konrad Weise, na een rechtse directe sloeg hij de Duitser neer, waarop beide spelers rood kregen. Dankzij de ruimte op het veld die hierdoor ontstond kwam Oranje terug en won uiteindelijk met 2-3.
En in 2007 ging John de Wolf tegen de vlakte.....

Ja, de vergaderingen zouden er voortaan heel anders uit zien. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 27, 2011 12:45 pm

Ja, de vergaderingen zouden er voortaan heel anders uit zien.
Wie het niet met hem eens is, krijgt een keu in zijn ....! (Ik neem aan dat er geen dames in de nieuwe RvC komen, komt er wel een dame, dan zal het wel die vrouw zijn die met bordje "1e ronde" rondliep!)

999

Bericht door 999 » zo nov 27, 2011 12:58 pm

Tja, Ling heeft een vlotte babbel .. Dat dan weer wel .. ( uitkijken dat ie me niet voor de rechter sleept )
Blij met de punten ...

Plaats reactie