De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » do nov 24, 2011 10:16 am

Le T. schreef:Nu is Ribéry ineens de belichaming van de Cruijfffilosofie omdat hij niet onverdeeld positief is over Van Gaal en zijn woorden uit hun verband gerukt kunnen worden? De man die dankzij Van Gaal een CL-finale kon spelen en daarin er heel weinig van bakte? Net zoals Hoeness nu ineens voor een uitstekende en uiterst redelijke clubbestuurder doorgaat die zich moest bemoeien met de opstelling?
Ribery was geschorst voor de finale, dus die heeft ie nooit gespeeld.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 24, 2011 10:25 am

Le T. schreef:
Ling is natuurlijk volstrekt ongeschikt om leiding te geven aan zo'n grote organisatie. Dat hij zijn eigen lullige clubje uit dat ontwikkelingsland wel leidt met het oogmerk om er geld aan te verdienen maakt hem zeker niet geschikter.
Het model Ling is zeker op Ajax toe te passen. Daar is alleen durf voor nodig. Cruijff zat als voetballer en trainer vol moed en branie. Ajaxvoetbal is erop gebaseerd, en daar is geen bedrijfsvariant op. Het is het een of het ander. Risico of veilig. Het sprankelende nieuwe in het voetbal of het herhalen van oude zetten (van Gaal, in principe, want die heeft 1 keer vernieuwt, toen alles klikte, maar daarna nooit meer). De bedrijfslijers bij Ajax mijden het liefst alle risico. Durf is voor hen een vies woord. Maar 'vies' is voor hen weer wel acceptabel als het gaat om het bewaken van het veilige en riscoloze. Intussen hebben ze Ajax al jarenlang tot in een puinhoop vergadert. En nu willen ze de fluwelen revolutie omdraaien want de gevolgen daarvan beginnen veel te link te worden. En maar doen alsof Ling absoluut niet kan. Eruit met die eikels. Ajax is ten eerste een voetbalclub, en die winnen we alleen met Cruijff terug.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33769
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » do nov 24, 2011 10:29 am

Peter schreef:
Le T. schreef: Dat hele verhaal van die tegenstelling tussen Cruijff en Van Gaal is pure nonsense, opgehangen aan de uitstraling van Van Gaal en dan gaat het er lekker in bij mensen die vergeten naar het voetbal en de feiten te kijken.
Oef. Als je dit echt vindt dan houdt het dus gewoon op.

Ik denk dat Le T. bedoelt dat het contrast wel erg scherp wordt ingestoken aan de Cruijff-zijde. De Stetson van Cruijff wordt steeds een beetje hagelwitter bij iedere keer dat zijn individuele aanpak wordt geroemd en de Stetson van Van Gaal inktzwarter, naarmate hij meer en meer in de buurt komt van de positie van AD.

Ik hoop toch dat niemand hier gaat lopen beweren dat Ajax in '95 de CL won met een stelletje robots?

Wat mij het meest stoort, is dat omwille van het op het schild helpen van Cruijff mensen als Van Gaal en Davids tot de grond toe -liefst nog eronder heb ik het idee - moeten worden afgemaakt.

Van Gaal heeft ons de CL bezorgd. En Davids is jarenlang een dynamische motor op het middenveld geweest. Twee Ajacieden in hart en nieren. Die hatecampaign, daar heb ik nog de grootste moeite mee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » do nov 24, 2011 10:56 am

Zeux schreef: Ik hoop toch dat niemand hier gaat lopen beweren dat Ajax in '95 de CL won met een stelletje robots?
http://www.youtube.com/watch?v=-xWuon9Dlbo
Vakkie 129

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » do nov 24, 2011 11:08 am

Ride schreef:
Zeux schreef: Ik hoop toch dat niemand hier gaat lopen beweren dat Ajax in '95 de CL won met een stelletje robots?
http://www.youtube.com/watch?v=-xWuon9Dlbo
Prachtige beelden. :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » do nov 24, 2011 11:09 am

Zeux schreef:
Peter schreef:
Le T. schreef: Dat hele verhaal van die tegenstelling tussen Cruijff en Van Gaal is pure nonsense, opgehangen aan de uitstraling van Van Gaal en dan gaat het er lekker in bij mensen die vergeten naar het voetbal en de feiten te kijken.
Oef. Als je dit echt vindt dan houdt het dus gewoon op.

Ik denk dat Le T. bedoelt dat het contrast wel erg scherp wordt ingestoken aan de Cruijff-zijde. De Stetson van Cruijff wordt steeds een beetje hagelwitter bij iedere keer dat zijn individuele aanpak wordt geroemd en de Stetson van Van Gaal inktzwarter, naarmate hij meer en meer in de buurt komt van de positie van AD.

Ik hoop toch dat niemand hier gaat lopen beweren dat Ajax in '95 de CL won met een stelletje robots?

Wat mij het meest stoort, is dat omwille van het op het schild helpen van Cruijff mensen als Van Gaal en Davids tot de grond toe -liefst nog eronder heb ik het idee - moeten worden afgemaakt.

Van Gaal heeft ons de CL bezorgd. En Davids is jarenlang een dynamische motor op het middenveld geweest. Twee Ajacieden in hart en nieren. Die hatecampaign, daar heb ik nog de grootste moeite mee.
Ach, nog effe dan heeft JC met AJAX die beker met de grote oren gewonnen in '95 met J. De Groot als zijn assistent en brengt Johannes ( Gerrit ) Derksen zijn biografie uit:Van schopper tot ( onbegrepen ) geniaal voetbalbrein.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Pride of Amsterdam » do nov 24, 2011 11:41 am

Off topic, maar heerlijke beelden.
Op naar de vierde ster!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do nov 24, 2011 12:30 pm

Zeux schreef:
Peter schreef:
Le T. schreef: Dat hele verhaal van die tegenstelling tussen Cruijff en Van Gaal is pure nonsense, opgehangen aan de uitstraling van Van Gaal en dan gaat het er lekker in bij mensen die vergeten naar het voetbal en de feiten te kijken.
Oef. Als je dit echt vindt dan houdt het dus gewoon op.

Ik denk dat Le T. bedoelt dat het contrast wel erg scherp wordt ingestoken aan de Cruijff-zijde. De Stetson van Cruijff wordt steeds een beetje hagelwitter bij iedere keer dat zijn individuele aanpak wordt geroemd en de Stetson van Van Gaal inktzwarter, naarmate hij meer en meer in de buurt komt van de positie van AD.

Ik hoop toch dat niemand hier gaat lopen beweren dat Ajax in '95 de CL won met een stelletje robots?
Nee, wat ik bedoel is dat dit contrast er helemaal niet is. Cruijff is over de jeugdopleiding gaan zeiken omdat hij een ander geen succes met Ajax gunde en al helemaal Van Gaal niet het enorme succes. Het contrast is ook niet individuele klasse van persoonlijkheden tegenover ijzeren teamdiscipline, want dat contrast is er juist andersom voor zover het noemenswaardig is. Het is Oulida of Davids, het braaf en fantasieloos technisch keurig tweebenig heen en weer schuiven van de bal binnen een strak stramien tegenover een persoonlijkheid die zelf het spel ziet en alle losse eindjes van postiewisselingen aan elkaar knoopt. En dan zijn er in Japan misschien nog wel mensen die Oulida kennen terwijl de komst van Davids juist de ommekeer van Rijkaards Barcelona markeerde. Waar zijn dan die speelse spelers van Barcelona op dit moment? Messi dribbelt en zet eentweetjes op en geeft steekpasses, met heel weinig persoonlijkheid voor zo'n grandioze voetballer. Maar waar zijn die buitenspelers? Een fletse Villa en hoe die heen en weer schuivende pion aan de andere kant heette weet ik niet eens meer.

Wat er aan contrast is is dat Van Gaal wil innoveren en structureren terwijl Cruijff op zijn hart en intuitie wil afgaan. Dat zit er natuurlijk altijd bij, maar als je de ontwikkeling van spelers wilt beoordelen is het wel makkelijk dat je dat optimaal doet, en met intuitie schiet het dan niet op, vooral ook omdat een organisatie er niks mee kan en je daarin dus ook geen voordeel kunt halen uit een organisatie. Dan kun je TIPS wel belachelijk gaan maken, maar meer dan het splitsen van de beoordeling in verschillende criteria en daarmee de beoordeling verfijnen en objectiveren zodat anderen in de organisatie er ook wat mee kunnen is het bij mijn weten niet. De aanpak van Cruijff is dan dat de ene jeugdtrainer zegt "ik voel met mijn Ajaxhart dat die Oulida een grote gaat worden", en dan zegt de ander "ik voel dat niet", en dan wordt de beslissing genomen door degene die de beste voetballer was en dus het meest hoogbegaafd, want die voelt dat het beste?

Als er nou één elftal is wat een ijzeren tactische discipline volgens vaste dogma's kent met weinig ruimte voor het individu en persoonlijkheden dan is het Barcelona wel. Pas je er niet meteen perfect in, dan donder je maar weer op, betekent aanpassen dat je je kwaliteiten niet kunt laten zien? Pech, dan maken we gewoon nog wat meer schuld en kopen we de beste voetballers ter wereld om ze op 80% van hun kunnen te laten voetballen zodat je toch het beste elftal ter wereld hebt, en dan doet Messi de leuke dingen wel.
Wat mij het meest stoort, is dat omwille van het op het schild helpen van Cruijff mensen als Van Gaal en Davids tot de grond toe -liefst nog eronder heb ik het idee - moeten worden afgemaakt.
Uiteraard, het is een vuile oorlog. Al jaren, al 20 jaar eigenlijk. Ik heb ook het idee dat veel supporters zo graag Cruijff achterna willen lopen dat ze Barcelona meer liefhebben dan Ajax.
Van Gaal heeft ons de CL bezorgd. En Davids is jarenlang een dynamische motor op het middenveld geweest. Twee Ajacieden in hart en nieren. Die hatecampaign, daar heb ik nog de grootste moeite mee.
Het zijn gelovigen, wat die niet uit kunnen staan zijn ongelovigen, die moeten letterlijk verketterd. Mensen die zelf hun hersens gebruiken en een beroep doen op andermans verstand zijn immers de grootste bedreiging van een geloof.
Jinne schreef:Ribery was geschorst voor de finale, dus die heeft ie nooit gespeeld.
O ja, afijn, hij verkwanselde in ieder geval de kans die Van Gaal hem bood.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » do nov 24, 2011 12:31 pm

Genieten deze beelden. Echt fantastisch om te zien.

Ik kan me ook ooit een uitzending herinneren van Vermeegen met Kluivert in een bootje. Heeft iemand die nog?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 24, 2011 12:33 pm

Speciaal voor Ajax. Laat dit door het stadion galmen tijdens deze machtsstrijd tussen voetballers en zakenlijers. Vernieuwers nemen altijd risico. Daarna, bovenop het succes dat het nemen van risico opleverde, komt vaak een bedrijfsstructuur die alle risico uit de weg gaat. Voor sprankelend voetbal moet Ajax terug naar het eerste.


Als ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen 'm misschien half dood.
Maar liever dat nog dan het bord voor z'n kop van de zakenman want daar wordt ie alleen maar slechter van...


Wat een lekker refrein. Zelden dat Hollandse taal zo lekker rolt. Ajax mantra!

http://www.youtube.com/watch?v=H2tQByk6Qo0

Uiteraard gek op achtergrondzangeresjes die me laten geloven dat er geen mooiere klank bestaat dan na-na-naaah.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » do nov 24, 2011 12:36 pm

Lol, de meeste voetballers zijn zakenman ( kwa contractbesprekingen ) of worden vertegenwoordigd door zakenmannen.Gewoon omdat de ( bergen aan ) centjes zo fijn zijn ... Net zoals Bergkamp en Jonk die er ook niet voor niks aan het rondlopen zijn bij AJAX ..

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » do nov 24, 2011 12:53 pm

Monkey Tonk schreef:Speciaal voor Ajax. Laat dit door het stadion galmen tijdens deze machtsstrijd tussen voetballers en zakenlijers. Vernieuwers nemen altijd risico. Daarna, bovenop het succes dat het nemen van risico opleverde, komt vaak een bedrijfsstructuur die alle risico uit de weg gaat. Voor sprankelend voetbal moet Ajax terug naar het eerste.


Als ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen 'm misschien half dood.
Maar liever dat nog dan het bord voor z'n kop van de zakenman want daar wordt ie alleen maar slechter van...


Wat een lekker refrein. Zelden dat Hollandse taal zo lekker rolt. Ajax mantra!

http://www.youtube.com/watch?v=H2tQByk6Qo0

Uiteraard gek op achtergrondzangeresjes die me laten geloven dat er geen mooiere klank bestaat dan na-na-naaah.
Je schaart Cruijff onder de 'vernieuwers'? Of begrijp ik je verkeerd.

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 349
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door roelf » do nov 24, 2011 1:50 pm

999 schreef:Lol, de meeste voetballers zijn zakenman ( kwa contractbesprekingen ) of worden vertegenwoordigd door zakenmannen.Gewoon omdat de ( bergen aan ) centjes zo fijn zijn ... Net zoals Bergkamp en Jonk die er ook niet voor niks aan het rondlopen zijn bij AJAX ..
Van Gaal gaat zijn 200.000 euro per maand opzeggen bij Bayern. Hoeveel zou hij krijgen bij Ajax?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do nov 24, 2011 2:02 pm

roelf_schepers schreef:
999 schreef:Lol, de meeste voetballers zijn zakenman ( kwa contractbesprekingen ) of worden vertegenwoordigd door zakenmannen.Gewoon omdat de ( bergen aan ) centjes zo fijn zijn ... Net zoals Bergkamp en Jonk die er ook niet voor niks aan het rondlopen zijn bij AJAX ..
Van Gaal gaat zijn 200.000 euro per maand opzeggen bij Bayern. Hoeveel zou hij krijgen bij Ajax?
Als hij net zo'n Ajaxhart heeft als onze Volendamse vriend dan zal dat met factor 4 of zo omhoog moeten, dus 800.000 per maand, zo'n 10 miljoen per jaar dus. Als ze maar niet teveel treuzelen met dergelijke contracten of de factuurtjes die alvast stuurt, dat zou tegenwerking zijn.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » do nov 24, 2011 5:01 pm

Op http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... ehad.dhtml Dat is het AD en daarmee voor 50% van de Ajacieden verdacht staat het volgende:
Vanaf 2006 zijn er bij Ajax elk jaar beduidend meer donkere spelers ingestroomd dan dat er naar buiten zijn gegaan. Van het aantal vertrekkers blijkt een groot deel niet weggestuurd te zijn of uit frustratie vertrokken, zij tekenden later een contract bij een andere profclub. Daaronder bevinden zich óók clubs als PSV, Barcelona en Chelsea.

Dat blijkt uit cijfers, verstrekt door Ajax. Zo kwamen er aan het begin van het huidige seizoen achttien donkere spelers binnen en stroomden er negen uit, van wie er zeven elders werk vonden in het betaald voetbal.

De statistieken zijn plotseling van belang, omdat de kwestie van bij Ajax uitstromende jonge 'zwarte' voetballers deze week aan de orde kwam. Het gebeurde in de commotie rond een opmerking van Johan Cruijff aan het adres van Edgar Davids. Die heeft op 18 juli in een tumultueuze vergadering van de raad van commissarissen gezegd dat Davids in dat college is gekomen vanwege zijn huidskleur. Als pleitbezorger dus van spelers van Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse origine. Davids vatte die opmerking op als 'tegen racisme aan'.

Het gebeurde in het telefonisch beraad waarin, bleek achteraf, Cruijffs directiekandidaat Tscheu la Ling werd afgeserveerd. Het verloop van dat beraad is binnen Ajax inmiddels bekend en besproken in diverse geledingen.

Bij de discussie over Ling, zo wordt nu gezegd, kwam diens verleden aan de orde. Op dat moment pareerde Cruijff een opmerking van Davids met ongeveer de woorden: 'Als we in jouw verleden gaan zoeken, komen we ook wat tegen. Jij was ook niet altijd even netjes.'

Davids vroeg daarop om niet persoonlijk te worden en benadrukte dat Ling zelf zijn afspraken met de rvc niet is nagekomen. 'Dat moet al voldoende zijn om hem af te wijzen', stelde Davids. Daarop zei Cruijff dat het erg goed was geweest als Davids na een opleiding aan de Johan Cruijff University een diploma had gehaald, dan had hij andere inzichten in het leiden van een sportclub gekregen.

Daarop werd de sfeer meer gespannen, omdat Davids zei ervoor te passen de dictaten van Cruijff uit zijn hoofd te leren. 'Moet je luisteren hoe dom je nu klinkt', reageerde Cruijff, zo wil de overlevering. Op dat moment riep Steven ten Have de sprekers tot de orde. Dat lukte niet echt. Er ontstond een ruzieachtige sfeer waarin Cruijff uiteindelijk aan Davids vroeg waarom hij dacht dat een donkere jongen in de rvc is gekomen.

Door deze kwestie heeft de bestuurscrisis binnen Ajax een andere dimensie gekregen. Helemaal niemand noemt Cruijff een racist, maar de belediging aan het adres van Davids blijft overeind. Louk Hagendoorn, Utrechts emeritus hoogleraar op het gebied van onder meer racisme en etnische conflicten, noemt in De Volkskrant van gisteren de uitspraak 'onfatsoenlijk, onbeleefd en kwetsend'. 'Ik zie zijn uitspraak niet als racisme, maar je kunt daarover van mening verschillen', zegt de wetenschapper.

Ter verdere nuancering van Cruijffs opmerking is door zijn entourage aangedragen dat Davids bewust in de rvc is opgenomen om als club een betere aansluiting met zwarte voetballers te krijgen. Daaraan zou Cruijff gerefereerd hebben. Maar er is, bekeken vanaf 2006, geen enkel probleem met gefrustreerd afhakende donkere spelers.

Bovendien, zo leert navraag naar de voorgeschiedenis van de samenstelling van de rvc, ging het bij de invulling van de vijfde en laatste zetel tussen Edgar Davids en Theo van Duijvenbode. De laatste oud-voetballer is niet meteen als representant van de zwarte gemeenschap te beschouwen. De feiten leren dat de benoeming van Davids niets met zijn huidskleur te maken heeft gehad. De uitspraak is dus niet alleen 'onfatsoenlijk, onbeleefd en kwetsend', maar ook bezijden de waarheid. (Chris van Nijnatten)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » do nov 24, 2011 5:15 pm

Er is niks verdacht aan, maar de argumentatie klopt niet. Het feit dat er meer donkere spelers instromen dan er weggaan bewijst natuurlijk niet dat Davids er niet voor die reden zat. Het bewijst hooguit dat de indruk niet klopt dat donkere jongens het moeilijker hebben en dat er dus geen speciale voorzieningen hoeven te worden getroffen.

Als Nijnatten wil bewijzen dat het niet klopt kan hij simpelweg Rijkaard even bellen en hem vragen of hij inderdaad heeft geadviseerd om een donker iemand op te nemen in de leiding van Ajax. Zo niet, dan liegt Cruijff.

Luciano
Berichten: 379
Lid geworden op: do jun 30, 2011 7:48 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Luciano » do nov 24, 2011 5:23 pm

Dat con-stan-te gelek.. Je wordt er toch moedeloos van? Hierna weer een reactie uit Kamp Cruijff, daarna weer een nieuw bommetje.. Onze club is dood maar dan ook echt doodziek maar sommigen zijn daar helaas nog niet van doordrongen :1evil.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » do nov 24, 2011 5:37 pm

Arthur schreef:Er is niks verdacht aan, maar de argumentatie klopt niet. Het feit dat er meer donkere spelers instromen dan er weggaan bewijst natuurlijk niet dat Davids er niet voor die reden zat. Het bewijst hooguit dat de indruk niet klopt dat donkere jongens het moeilijker hebben en dat er dus geen speciale voorzieningen hoeven te worden getroffen.

Als Nijnatten wil bewijzen dat het niet klopt kan hij simpelweg Rijkaard even bellen en hem vragen of hij inderdaad heeft geadviseerd om een donker iemand op te nemen in de leiding van Ajax. Zo niet, dan liegt Cruijff.
Het is toch allemaal niet interessant? Cruijff heeft zich zeer laatdunkend tegen Davids uitgelaten, Davids heeft dat heel correct weergegeven wat betreft de wat racistische lading dan wel vorm, en wat betreft het feit dat daar destijds overheen is gestapt. Jaap de Groot heeft het bevestigd, Molenaar heeft het wel ontkend maar dat was voorbarig en niet erg eerlijk. Davids werd beschuldigd van karaktermoord omdat het een leugen zou zijn, en toen heeft Ten Have het voor Davids opgenomen en verteld wat er gezegd is.

Daarmee is het een voorbeeld van de toon waarop Cruijff zijn commissariaat invult, wanneer hij dat af en toe eens doet althans, precies zoals Davids het zei. Wat dan de achtergrond is van Davids benoeming doet er verder niet toe. Ook al is hij benoemd als de excuusneger, dan nog blijft het een pijnlijk voorbeeld van Cruijffs manier van communiceren.

Waar ik wel een onfrisse smaak van in mijn mond krijg, behalve de intimidatiecampagne van Cruijff, is de wijze waarop Davids wordt neergezet als iemand die er alleen maar vanwege zijn huidskleur zou kunnen zitten. Behalve dat die man een schat aan voetbalervaring heeft, hoe overschat de waarde daarvan voor andere functies ook is bij sommigen, heeft hij ook de nodige projecten succesvol opgezet en is het iemand die wel de hersens heeft om te studeren. Het idee dat een neger ook intelligent zou kunnen zijn en capaciteiten zou kunnen hebben gaat er kennelijk bij een groot deel van het publiek wat moeilijk in.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » do nov 24, 2011 5:49 pm

Mwa, ik denk eerder dat men twijfelt aan Davids als individu dan aan negers in het algemeen. Ik zou niet durven zeggen dat hij niet intelligent is, maar in interviews komt hij natuurlijk meestal erg slecht over.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 24, 2011 5:56 pm

excuusneger. :biggrin.gif: je moet er maar op komen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » do nov 24, 2011 7:53 pm

Is voetbal een solosport voor individualisten of is het een teamsport?

Ik snap het gezeik over Van Gaal nou niet. Hij zou ruzie hebben gehad met bijvoorbeeld Zlatan volgens de pro-Cruijff aanhangers. Maar Cruijff is een grote fan van Pep Guardiola bij Barca, en de huidige Barca zou dus het toonbeeld van de Cruijfiaanse visie zijn (mits je honderden miljoenen euro hebt liggen). Maar wie kreeg nou grote ruzie met Pep Guardiola omdat ie niet in het Barca-systeem zou passen, en uiteindelijk aan Milan is verkocht? Juist, Zlatan. Daarna won Barca twee keer de Europacup. Guardiola heeft die individualist flink aangepakt in het belang van de team.

Maar daar hoor je Cruijff aanhangers het weer niet over hebben. Nee, Van Gaal heeft Zlatan weggepest en daar blijft het bij. Ik keek gisteren Milan tegen Barca en Zlatan toonde nul overzicht, wel weer een doelpunt. Maar die gast is zijn hele carriere gewoon een grote illusie geweest, een show pony. De 36-jarige Seedorf - een typisch Van Gaal speler en ook nog een individualist - liet veel overzicht en klasse zien en zorgde voor een goede omschakeling. Seedorf, Litmanen, Davids... dit zijn allemaal typisch Van Gaal spelers. Hebben enorm veel klasse en zijn sterke individuelen, maar spelen ook in het belang van een team.

Franck Ribery, dat is een jongen met een kort lontje. Hebben we Robben eigenlijk horen klagen over Van Gaal?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » do nov 24, 2011 9:00 pm

The show must go on:
www.nu.nl

Davids wacht nog op excuses Cruijff

AMSTERDAM - Edgar Davids heeft donderdag in gesprek met de Amerikaanse nieuwszender CNN wederom verklaard dat Johan Cruijff hem racistisch heeft bejegend tijdens een vergadering.

De Amsterdammer meldde daarbij dat hij zijn collega-commissaris bij Ajax niet ziet als een racist. Het verbaasde Davids wel dat de legendarische nummer veertien nog steeds geen excuses heeft aangeboden voor de opmerking.

Dat maakt het in de ogen van de voormalige middenvelder van Ajax alleen maar pijnlijker: "En niet alleen voor mij, maar vooral ook voor alle andere mensen die hiermee te maken hebben."

Davids liet weten dat hij vond dat de Nederlandse pers niet genoeg op de zaak is gedoken. Daarbij trok hij een vergelijking met de gevoelige uitspraken omtrent racisme die FIFA-voorzitter Sepp Blatter vorige week deed.

Rob Been Jr, de voorzitter van de ledenraad van Ajax, gaf tegenover De Telegraaf aan dat de uitspraken van Cruijff op het moment dat deze gedaan werden door rvc-voorzitter Steven ten Have werden aangemerkt als onbelangrijk.
Ik snap Davids dus ook niet. Eerst iets zeggen, dan het wat afzwakken en dan dit interview? Echt een lijn zit er niet in lijkt het. Maar goed, dit zal weer het volgende bommetje zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Banjavi » do nov 24, 2011 11:12 pm

Die jongen snapt het allemaal niet zog oed, maar wil toch zijn mening kwijt. Laat hem.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » do nov 24, 2011 11:24 pm

Nou ik snap het eigenlijk wel.Davids wil gewoon excuus voor wat JC heeft staan te bléren ..

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33769
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » do nov 24, 2011 11:50 pm

Raymon schreef: Ik snap Davids dus ook niet. Eerst iets zeggen, dan het wat afzwakken en dan dit interview? Echt een lijn zit er niet in lijkt het. Maar goed, dit zal weer het volgende bommetje zijn.
Je hebt het statement van Davids maandagavond duidelijk niet echt gelezen. Of gelezen zoals het je uitkwam.

Wat hij tegen CNN zegt, sluit daar namelijk naadloos op aan.

- Ja, Cruijff heeft een opmerking gemaakt die racistisch van aard is
- Nee, dat wil niet zeggen dat hij Cruijff daarmee meteen een racist vindt.
(- En ja, hij heeft die opmerking geparkeerd, omwille van de pogingen de RvC bij elkaar te houden)

Het is echt heel helder allemaal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie