Ik vrees het ook. Ondanks het vaak onooglijke voetbal en het gechook in de slotfase zal Kroes met een verdomd goeie coach op de proppen moeten komen, die met Ajax de volgende stappen uit een historische crisis weet te maken. En eentje die ook erg aanspreekt, want het vertrek van FF kan wel eens betekenen dat de betere spelers definitief bij Ajax willen vertrekken.Mr. Ajax schreef: ↑ma mei 19, 2025 10:28 amHelaas mee eens. Ongelofelijk.Cluijffert schreef: ↑ma mei 19, 2025 10:15 amHet zal door sommigen niet zo ervaren worden, maar dit is een aanzienlijk groter drama dan niet kampioen worden dit seizoen.
Ex-trainer Francesco Farioli
Moderator: mods
Re: Francesco Farioli
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

-
Die vertrekken sowieso, Zuidema.
De spelers gaan nog zo'n seizoen niet meer opbrengen. Daarmee valt de basis weg om te blijven. Ajax heeft een stevige kwaliteitsimpuls nodig, maar de kans daarop is gering, gezien de keuzes van Kroes.
De spelers gaan nog zo'n seizoen niet meer opbrengen. Daarmee valt de basis weg om te blijven. Ajax heeft een stevige kwaliteitsimpuls nodig, maar de kans daarop is gering, gezien de keuzes van Kroes.
Wat mij betreft schuiven ze dave vos door.
Succes bij Roma FF. Daar zal je beter passen.
Succes bij Roma FF. Daar zal je beter passen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Het wordt Simonis of Ten Hag.
- Jinne
- Site Admin
Bij welke zaakwaarnemer zit Simonis?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Dus dat wordt de hele zomer schermen met Ten Hag om vervolgens bij Simonis uit te komen.

"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
-
Ik hoop dat Ajax goed opgelet heeft hoe Farioli de organisatie wilde neerzetten met name aan de medische kant. Conditie, voeding, etc etc.
Het voelt alsof we een topprofessional kwijtraken en weer naar de middeleeuwen terug gaan.
Het voelt alsof we een topprofessional kwijtraken en weer naar de middeleeuwen terug gaan.
Whitey on the moon.
Zou enorm balen als het Simonis wordt. Nul ervaring met het moeten (niet mogen) presteren is waarschijnlijk precies wat ons dit seizoen opbrak. Laat die gast het inderdaad eerst bij Utrecht/Twente bewijzen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Ik had toch wel een zwak voor hem. Ten Hag is ook geen garantie. Simonis heeft fantastisch voetbal gespeeld bij go ahead maar kan hij het ook bij Ajax? Co deed het ook geweldig bij AZ en Willem 2 maar bij ons was het niks. Ben benieuwd waar ze mee komen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Het kan een Adriaanse of een Slot worden.... Maar eens hoor... het is een duivels dilemma. Ga je voor 'relatieve' zekerheid of gok je het met een relatief onervaren coach.Trab schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:11 amIk had toch wel een zwak voor hem. Ten Hag is ook geen garantie. Simonis heeft fantastisch voetbal gespeeld bij go ahead maar kan hij het ook bij Ajax? Co deed het ook geweldig bij AZ en Willem 2 maar bij ons was het niks. Ben benieuwd waar ze mee komen.
Kroes heeft gelukkig nog wel wat lijntjes bij GAE.. dus die zou dat wellicht beter kunnen inschatten.
Whitey on the moon.
Ja vast, Kroes is van de juiste inschattingen.Kroes heeft gelukkig nog wel wat lijntjes bij GAE.. dus die zou dat wellicht beter kunnen inschatten.

Afgaande op de geruchten zie ik bij hem vooral revanchisme: Tadic had nooit weg moeten gaan, Keizer heeft geen echte kans gehad, en Heitinga...
Je moet vooruit, wat geweest is, is geweest.
Han van Jalst (geen idee in hoeverre hij insider is):
Verderop zegt hij dat Ajax voor Tadic/Ten Hag gaat.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Jaja na Farioli is Kroes nu jouw volgende prooi. Deugt niks van, etc etc.Yopii schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:16 amJa vast, Kroes is van de juiste inschattingen.Kroes heeft gelukkig nog wel wat lijntjes bij GAE.. dus die zou dat wellicht beter kunnen inschatten.![]()
Afgaande op de geruchten zie ik bij hem vooral revanchisme: Tadic had nooit weg moeten gaan, Keizer heeft geen echte kans gehad, en Heitinga...
Whitey on the moon.
Ik vind het geen probleem. De selectie zal in niets op die van dit jaar lijken, we beginnen volledig op 0.
Henderson, Hato, Brobbey en Taylor zullen vertrekken... Sutalo misschien ook... Nou dan kan je opnieuw beginnen hoor!
Henderson, Hato, Brobbey en Taylor zullen vertrekken... Sutalo misschien ook... Nou dan kan je opnieuw beginnen hoor!
Ik geef hem geen ongelijk dat hij vertrekt.
Volgend jaar wordt geen pretje. Matige selectie wordt waarschijnlijk alleen maar slechter. Als je dan verplicht wordt kamikaze voetbal te gaan spelen dan heeft het ook geen zin om te blijven. Jammer...
Ben benieuwd welke trainer er nu uit de hoge hoed komt.
Terugvallen op oude vergane glorie? Een of andere muppet uit de inteelt club die zogenaamd Ajax DNA heeft? Het zal zoiets wel weer worden.
Geef mij maar Ron Jans. Heeft ondertussen wel bewezen een vakman te zijn. Tadic dan als assistent... why not?
Volgend jaar wordt geen pretje. Matige selectie wordt waarschijnlijk alleen maar slechter. Als je dan verplicht wordt kamikaze voetbal te gaan spelen dan heeft het ook geen zin om te blijven. Jammer...
Ben benieuwd welke trainer er nu uit de hoge hoed komt.
Terugvallen op oude vergane glorie? Een of andere muppet uit de inteelt club die zogenaamd Ajax DNA heeft? Het zal zoiets wel weer worden.
Geef mij maar Ron Jans. Heeft ondertussen wel bewezen een vakman te zijn. Tadic dan als assistent... why not?
Maar wan neer komt die nieuwe trainer? Je mag toch hopen meteen in juni.
Het moet niet zo zijn dat de trainer over transfers gaat, maar het lijkt me ook niet handig als een trainer het maar moet doen met wat hij aantreft. Enig overleg lijkt mij goed.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik verwacht nu Ten Hag of Temu Ten Hag.
GangstaRiB schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:19 amJaja na Farioli is Kroes nu jouw volgende prooi. Deugt niks van, etc etc.Yopii schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:16 amJa vast, Kroes is van de juiste inschattingen.Kroes heeft gelukkig nog wel wat lijntjes bij GAE.. dus die zou dat wellicht beter kunnen inschatten.![]()
Heeft er tot op heden weinig van gebakken, de feiten spreken voor zich.
Farioli was een prima interim-manager die in 1 jaar tijd veel verbeterd heeft. Daarnaast ook een prettige persoonlijkheid, nooit klagen, mooie emotie en altijd positief. Ik zal hem best wel missen.
Vraag is nu: vertrekt ook zijn hele team? Scheelt in ieder geval wat miljoenen aan salaris.
Vraag is nu: vertrekt ook zijn hele team? Scheelt in ieder geval wat miljoenen aan salaris.
-
Zet de feiten maar op een rij dan,Yopii schreef: ↑ma mei 19, 2025 12:39 pmGangstaRiB schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:19 amJaja na Farioli is Kroes nu jouw volgende prooi. Deugt niks van, etc etc.
Farioli
Weghorst
Edvardsen
Klaassen
Sportieve doelstelling behaald (direct CL plaatsing)
Financiele doelstelling deels behaald (helaas niet van alle Mislintat boys af kunnen komen).
Contracten en budget vallen in EL begroting.
Adequate stop-gap signings: Rosa en Rugani.
Jeugd wordt langer vastgelegd.
Whitey on the moon.
Hé, niet te concreet worden hé! Dat past niet in Het Beeld dat gespind moet worden.GangstaRiB schreef: ↑ma mei 19, 2025 1:01 pmZet de feiten maar op een rij dan,Yopii schreef: ↑ma mei 19, 2025 12:39 pmGangstaRiB schreef: ↑ma mei 19, 2025 11:19 am
Jaja na Farioli is Kroes nu jouw volgende prooi. Deugt niks van, etc etc.
Farioli
Weghorst
Edvardsen
Klaassen
Sportieve doelstelling behaald (direct CL plaatsing)
Financiele doelstelling deels behaald (helaas niet van alle Mislintat boys af kunnen komen).
Contracten en budget vallen in EL begroting.
Adequate stop-gap signings: Rosa en Rugani.
Jeugd wordt langer vastgelegd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Alleen de 2 assistenten en de keeperstrainer: Van de technische staf vertrekken eveneens assistent-trainers Daniele Cavalletto en Felipe Sanchez Mateos, en keeperstrainer Jarkko Tuomisto.Neefkens schreef: ↑ma mei 19, 2025 12:48 pmFarioli was een prima interim-manager die in 1 jaar tijd veel verbeterd heeft. Daarnaast ook een prettige persoonlijkheid, nooit klagen, mooie emotie en altijd positief. Ik zal hem best wel missen.
Maar misschien volgen er nog meer, wie weet...
www.ad.nlOok mét landstitel was Francesco Farioli vertrokken bij Ajax: visie trainer stond lijnrecht tegenover clubleiding
Het dienstverband van Francesco Farioli bij Ajax is al na 360 dagen geëindigd. En dat heeft niets te maken met het op dramatische wijze mislopen van de landstitel. Trainer en clubleiding hadden een heel andere visie over de toekomst van de bezuinigende club. Ajax-watcher Johan Inan legt uit waarin partijen lijnrecht tegenover elkaar stonden.
„Het management en ik hebben dezelfde doelen voor de toekomst van Ajax, maar we hebben een verschil in inzicht over de manier waarop we willen werken en opereren om die doelen te bereiken”, zegt Farioli.
Die verschillen in inzicht zijn niet van de laatste weken en houden ook niet per se allemaal verband met het mislopen van de landstitel. Ook als Ajax de negen punten voorsprong op PSV niet had verspeeld, was een breuk onvermijdelijk geweest.
Die kwam de afgelopen week in een stroomversnelling toen Farioli’s zaakwaarnemer Meïssa N’Diaye naar Nederland afreisde. Na het debacle in Groningen, waar Ajax het laatste puntje voorsprong op PSV verspeelde, ging het kamp Farioli met de directie in gesprek.
Daaruit werd duidelijk dat de trainer onvoldoende perspectief zag om de stijgende lijn komend seizoen, als Ajax ook terugkeert in de Champions League, door te trekken. Voor het slotduel met FC Twente kwamen Farioli en de clubleiding van Ajax in een onderhoud overeen dat het beter was om uit elkaar te gaan.
Zeer turbulent seizoen
Dat Farioli na de 2-0 zege, die niet genoeg bleek voor de 37ste landstitel, in tranen uitbrak, had ook te maken met zijn naderende afscheid. De pas 36-jarige Italiaan wist toen al dat het zijn laatste wedstrijd voor Ajax was. En dat daarom ook zijn laatste momenten met de selectie en de aanhang waren aangebroken na een zeer turbulent voetbalseizoen.
De voorwaarden voor een breuk werden zondagavond en maandagmorgen rondgemaakt. Ajax bracht even na elven het persbericht naar buiten waarin het afscheid van Farioli, waar deze site zondagavond al over berichtte, wereldkundig werd gemaakt.
Te weinig perspectief
Farioli laat daarin weten dat hij te weinig perspectief ziet om door te bouwen bij Ajax. „Gezien de verschillen in principes en fundamenten van dit project, voel ik diep in mijn hart dat dit het beste moment is om uit elkaar te gaan”, aldus de Italiaan.
Dat staat los van de misgelopen landstitel, nadat Ajax vijf wedstrijden voor het einde nog een voorsprong van negen punten op PSV had. Die nachtmerrie was hooguit nog van invloed op de onderhandelingspositie van Farioli en N’Diaye, maar zeker niet op zijn besluit om bij Ajax door te gaan of niet. Dat stond voor Farioli al langer vast.
Die beslissing houdt verband met de vele meningsverschillen, die door de opmars op de ranglijst gecamoufleerd werden. Lopende het seizoen ontstonden ergernissen over en weer over elkaars werkwijze en de te varen koers. Die werden wel besproken, maar in veel gevallen kwamen Farioli en de Ajax-directie niet op één lijn.
Gebrekkige randvoowaarden
Waarin stonden ze dan lijnrecht over elkaar? Voor de winterstop wond Farioli zich vaak op over de in zijn ogen gebrekkige randvoorwaarden om spelers fit te krijgen en te houden. Die werden verbeterd, maar waren in de ogen van de trainer nog altijd niet top.
Wat grote barsten in het huwelijk veroorzaakte, was echter het aan- en verkoopbeleid van Ajax. Dat de directie hem met één linksbuiten achterliet na Deadline Day, kon hij de club toen nog vergeven.
Maar in januari liepen de gemoederen intern alsnog hoog op. Farioli vond het onbegrijpelijk dat hij opnieuw weken op een tweede linksbuiten moest wachten. Dat niet alleen. Dat Devyne Rensch werd verkocht terwijl de ploeg op koers lag voor Champions League, trok hij heel slecht. Daar kwam later ook nog de vrees voor de verkoop van spits Brian Brobbey en Jordan Henderson (hij bleef met hulp van algemeen directeur Menno Geelen) bij.
Over de inkomende kant werden zijn zorgen zo mogelijk nog groter, omdat directeur Kroes eerst ‘middenvelder’ Youri Regeer op de proppen kwam als vervanger van Rensch. Dat Lucas Rosa het gat uiteindelijk mocht opvullen, was voor Farioli ook geen teken dat de scouting stappen maakte.
Ergernis over reactievoetbal
Anderzijds hadden Alex Kroes en Marijn Beuker het hele seizoen genoeg om zich over te beklagen. Dat begon eind oktober, toen de directuren hem op de enorme risico’s wezen van het vervangen van het hele elftal tegen Willem II.
Naarmate het seizoen vorderde, kwam daar de ergernis over het reactievoetbal bij. Dat werd bij de club die groot werd met aanvallend voetbal lang gedoogd vanwege het belang van de Champions League-jackpot. Toch leverde dat verschil van inzicht de volgende scheur op.
Vooral toen Ajax de laatste paar punten nodig had voor de landstitel, trachtte de directie hem - tevergeefs - meer de aanval te laten kiezen. Dat het elftal tegen Sparta een uur lang in de controlestand bleef, wekte bij de clubleiding bijvoorbeeld veel onbegrip.
Eis voor volgend seizoen
Meer aanvallen en vermaken was niet alleen een eis naar het nieuwe seizoen, maar ook een nadrukkelijk advies voor de laatste thuisduels in de titelstrijd met NEC en Twente, en met een euforisch publiek erachter.
Farioli wees de leiding op zijn beurt steevast op de beperkingen in de selectie. In Utrecht was hij met een offensief Ajax immers hard in het mes gelopen (0-4). Daarnaast vindt de trainer al langer dat de selectie fysiek en power ontbeert om tegenstanders negentig minuten lang te overrompelen. In zijn ogen vergt dat dus ook een andere manier van scouten, waar Ajax juist sneller naar technisch en tactisch begaafde spelers speurt.
Spelers die de fysieke voorwaarden in zijn ogen wel hebben, Hato, Brobbey en Taylor, nam hij apart met de vraag of zij bereid waren hun vertrekwens op te offeren. Die wens legde hij ook meerdere malen bij de directie neer.
Scouting en verkoopbeleid
Niet alleen bij Kroes en Beuker. Ook aan algemeen directeur Geelen liet Farioli weten wat in zijn ogen aan de scouting en verkoopbeleid van de club mankeerde. Om komend seizoen ook een goed figuur in de Champions League te kunnen slaan en het publiek meer te amuseren, moest de bezetting of de koers in zijn ogen worden aangepast.
Zo wilde Farioli dat Ajax niet alleen de sterkhouders aan hun contract hield, maar ook de markt zoveel mogelijk gebruikte om het fundament te verstevigen. Om dat concreet te maken: waar Ajax op één extra vleugelspits spits mikt en Jan Faberski aan de selectie wil toevoegen, hoopt Farioli juist op meerdere versterkingen voor de flanken om door te selecteren.
De directie is dan ook van mening dat de verwachtingen van Farioli niet overeenkomen met de realiteit van Ajax. De bezuinigende club ontkomt er niet aan een paar sterkhouders te verkopen. En dat weet Farioli niet sinds deze week. Dat weet de jonge Italiaan al maanden.
Tranen over de wangen
Geld dreef hem niet toen Ajax in Nice aanklopte en geld dreef hem ook nu niet. Hoewel een landstitel hem een flinke bonus en daarmee een betere onderhandelingspositie had verschaft, liet hij zijn zaakwaarnemer na de nachtmerrie van Groningen het initiatief nemen om zijn contract te laten ontbinden.
Dat kwamen Farioli 360 dagen na zijn aanstelling, voor de wedstrijd tegen Twente, overeen. 24 uur later stond de geliefde Italiaan met Kroes voor de spelersgroep. Farioli nam afscheid na een zeer turbulent seizoen waarin hij Ajax terugbracht in de Champions League. Opnieuw biggelden de tranen over zijn wangen.
Het artikel lijkt veel op het stuk dat hier al eerder geplaatst werd, maar geeft iets meer info. En stemt niet vrolijk. Ik vraag me af of iemand als Ten Hag onder deze voorwaarden komt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali