Ajax en Ajax CT

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Moet Ajax doorgaan met ACT?

Ja, zal in de toekomst zijn vruchten afwerpen.
23
52%
Ja, kost haast niet, baat het niet dan schaadt het niet.
18
41%
Nee, is te duur.
2
5%
Nee, Ajax moet geen spelers van ver halen.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 44

Jim

Bericht door Jim » wo jan 10, 2007 12:30 pm

Martin van Geel schreef:Bovendien heeft hij moeite met de speelwijze.

Welke speelwijze?. ;)

LucaS

Bericht door LucaS » wo jan 10, 2007 12:37 pm

Hij is dan ook gekocht met het oog op de toekomst! :hypocrite:
Een voorhoede Lewis, Rosenberg volgend jaar?
I think I lost my fucking headache

Jim

Bericht door Jim » wo jan 10, 2007 12:41 pm

Wellicht helemaal niet verkeerd. Qua rendement tenminste.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jan 10, 2007 5:51 pm

Weer proza van ajax.nl:

Dagboek Kaapstad 2: 'Alles moet perfect'

Bezwete, rood aangelopen hoofden in de dug-out. Ajacieden lessen hun dorst tijdens de ochtendtraining. Het decor is fraai. Op de achtergrond ligt de machtige Tafelberg. Vurnon Anita heeft vooral oog voor de bidon met sportdrank.

Al te veel tijd om van het mooie plaatje te genieten is er ook niet. Het drinkmoment in de schaduw is van korte duur. Het is ‘slechts’ een onderbreking van de oefenstof. Luttele tellen later roepen de trainers de Ajacieden alweer het veld op. De selectie vervolgt de training onder een brandende zon. Oefeningen om het positiespel te verbeteren en een partijvorm zijn vandaag de voornaamste trainingsingrediënten

,,Het gaat tot nu toe best goed, al is het wel warm’’, trekt Anita een eerste conclusie na twee dagen trainingskamp in Kaapstad. Het witte trainingsshirt met nummer 24 is doorweekt. Zweet baant zich in stroompjes een weg naar de grond. ,,Veel drinken is echt nodig. Vooral omdat je elke training weer veel moet geven, diep moet gaan. Als je te weinig drinkt, word je daar vanzelf voor gestraft. Dan voel je jezelf direct minder lekker in het veld.’’
Net als Mitchell Donald (Ajax A1) en Jeffrey Sarpong (Jong Ajax) kreeg ook Anita de kans mee te reizen naar Zuid-Afrika. De Missie Kaapstad biedt de toptalenten volop leerzame momenten. De 17-jarige Anita neemt alle indrukken en leermomenten als een spons in zich op. De op Curaçao geboren Ajacied weet welke momenten hij even zorgeloos kan genieten. Genieten van zijn voorlopige plekje in de selectie. En genieten van het fascinerende land waar Ajax zijn trainingskamp heeft opgeslagen.
,,Het is prettig dat Mitchell en Jeffrey ook mee zijn. Dat maakt het allemaal toch iets makkelijker.’’ Met branie: ,,Maar genoeg jongens kende ik al hoor.’’ Anita lacht. Trots vertelt hij over de trainingen en wedstrijden met Jong Ajax. Regelmatig schuiven spelers van Ajax 1 aan bij de Beloftenploeg.

,,We zijn voor en tijdens de reis prima ontvangen door de trainers en de spelers. De oudere spelers praten ook goed met je. Vooral in het veld, tijdens de trainingen. Krijg je bijvoorbeeld de tip hoe je beter kunt staan, of makkelijker kunt draaien. Alles om bepaalde situaties in een wedstrijd nog beter uit te kunnen voeren.’’ De Ajacied valt nog eenmaal stil. De eigen woorden worden kort geproefd. ,,Alles moet perfect.’’

Kenneth Vermeer heeft vandaag alle reden tot feestvreugde. De doelman viert vandaag zijn 21ste verjaardag.
Anita was vorig seizoen twee duels van de partij in de hoofdmacht. Op zijn debuutwedstrijd tegen FC Groningen volgde een bekeroptreden tegen Roda JC. Tegen de Kerkradenaars maakte Anita begin vorig jaar zijn officieuze ‘thuisdebuut’. Dit seizoen is de controlerende middenvelder een steunpilaar van Jong Ajax.
Vooral de duels in de hoofdmacht boden Anita eerder al de uitgelezen kans te wennen aan het nieuwe speeltempo. Het trainingskamp in Zuid-Afrika is een nieuwe stap voorwaarts. ,,Het tempo ligt hoger bij het eerste. Maar het is goed bij te benen, vind ik. Het gaat tot nu toe in elk geval goed. Leuk om zo lang met deze jongens te voetballen. Daar wordt je vanzelf beter van.’’
ajax.nl
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » wo jan 10, 2007 7:35 pm

Als ik het zo allemaal lees snap ik niet dat we al een jaar of tien pet zijn ... zijn wij nu zo slim of denken zij dat wij zo stom zijn ...
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 10, 2007 7:35 pm

Je plaat blijft wat hangen, Voetske.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » wo jan 10, 2007 7:37 pm

Bertje schreef:Je plaat blijft wat hangen, Voetske.
Durf jij over plaat hangen te spreken Bertje :drecul2:
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 10, 2007 7:37 pm

Ja.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » wo jan 10, 2007 7:38 pm

Laat me niet lachen ( alweer ) ..
Blij met de punten ...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo jan 10, 2007 8:12 pm

Jim schreef:
Martin van Geel schreef:Bovendien heeft hij moeite met de speelwijze.

Welke speelwijze?. ;)
Die andere 27 ook volgens mij!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jan 10, 2007 11:16 pm

Veel gemopper in Kaapstad. De vliegreis was een ellende en het gras van het trainingsveld is op sommige plekken hard en op sommige plekken zacht. Gelukkig is het wel heerlijk weer. 23 graden.
Zou HtC dat van dat gras zeggen om zich in te dekken tegen een eventuele nederlaag in de confrontatie met AjaxCT? Of is hij, net als Cruijff en Van Gaal, een grasfreak?

999

Bericht door 999 » wo jan 10, 2007 11:38 pm

joey schreef:Veel gemopper in Kaapstad. De vliegreis was een ellende en het gras van het trainingsveld is op sommige plekken hard en op sommige plekken zacht. Gelukkig is het wel heerlijk weer. 23 graden.
Zou HtC dat van dat gras zeggen om zich in te dekken tegen een eventuele nederlaag in de confrontatie met AjaxCT? Of is hij, net als Cruijff en Van Gaal, een grasfreak?
Ik denk het eerste ;)
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 11, 2007 12:28 am

Voetske schreef:Ik denk het eerste ;)
Het zal niet waar zijn. Voetske, onze huispositivo. :D

999

Bericht door 999 » do jan 11, 2007 8:34 am

OP ZOEK NAAR BALANS

John van den Brom geeft invulling aan nieuwe denken bij Ajax

KAAPSTAD, woensdag

GEÏMPONEERD door het prachtige vergezicht keek John van den Brom gisteren op de Tafelberg uit over Kaapstad. Het hoofd opleidingen van Ajax brengt een werkbezoek aan de satellietclub, inventariseert het voorradige talent en wisselt kennis uit met zijn Zuid-Afrikaanse collega die in april al de trainingsmethodiek afkeek van de Amsterdammers. „Het is vooral interessant om te kijken hoe ze het hier doen, met de bescheiden middelen die ze hebben.”

Achter het keurig gekopieerde decor van Ajax Cape Town ziet hij hoe groot de verschillen in dit deel van de wereld zijn. „Ze willen natuurlijk graag op onze manier werken. Maar geen enkele jeugdtrainer werkt hier fulltime. Een ander probleem is het vervoer. Er waren drie busjes om de jeugdspelers uit arme wijken op te halen. De eerste werd in de prak gereden, de tweede gestolen. Nu is er nog maar één busje over.”

Twee jaar geleden keerde Van den Brom terug bij Ajax als trainer van het tweede elftal. Vervolgens combineerde hij twee banen nadat Danny Blind doorschoof als opvolger van Ronald Koeman. „Ik heb wel eens gedacht: hoe hou ik dit vol? Het was onmogelijk om het maximale uit beide functies te halen.”

Sinds de reorganisatie kan hij zich volledig richten op het dragen van de cultuur. „Het gaat er niet om dat ik de baas ben. Het gaat om het delen van inzichten. Elke maandag zitten we met alle trainers bij elkaar. Piet Keizer schuift dan aan, Martin van Geel regelmatig ook. Alles wordt doorgenomen; elftallen en spelers. Dat zijn geen vergaderingen, maar discussies. We zijn kritisch en leren van elkaar. Iedereen beseft dat de jeugdopleiding nóg meer prioriteit moet krijgen.”

Zelfs in de hemelhoog geprezen opleiding van Ajax is het tijd voor het nieuwe denken, zei John Jaakke zondag in zijn nieuwjaarsrede. „En op veel terreinen gebeurt dat al”, vervolgde hij. De voorzitter doelde op de nieuwe inrichting van de kraamkamer. Ajax benoemde Simon Tahamata tot fulltime techniektrainer. Er kwam een revolutionair bewegingsprogramma en Van den Brom stuurt nu een uitgebalanceerde staf aan. „Een goede mix van oudere en jongere ex-spelers.”

Wat John van den Brom, Aron Winter, Frank de Boer, Michel Kreek, Bryan Roy en Sonny Silooy met elkaar gemeen hebben, is dat ze begin jaren negentig onder Louis van Gaal in hetzelfde elftal speelden. Nu waken ze gezamenlijk over de toekomst van Ajax. De kritiek dat Ajax te weinig oud-spelers in dienst heeft, is dus niet langer gefundeerd. Bovendien lopen Peter van Vossen, Arno Splinter en Richard Witschge stage.

Hij heeft een belangrijk aandeel gehad in de invulling van de staf. Een telefoontje naar de in Katar voetballende Frank de Boer was bijvoorbeeld al voldoende. „Ik wist dat hij trainer wilde worden. Binnen tien minuten waren we akkoord.” Michel Kreek vertrok tussentijds bij Willem II, trainde af bij Jong Ajax, had al de nodige papieren en bleef ook aan boord. Van den Brom wil er maar mee zeggen dat een jarenlange studie in de voetballerij niet zaligmakend is. Het gaat om praktijkervaring, om het gevoel, zelfs om de kleedkamerhumor. „Je weet dat ze in de cultuur passen. Voor dat soort jongens staat de deur altijd open.”

Ook aan Van den Brom, die ondertussen het hoogste trainersdiploma probeert te bemachtigen, gaan de aanmerkingen op de jeugdopleiding niet voorbij. Veelgehoord: de spelers zijn te klein en Ajax leidt geen typische buitenspelers meer op. Jaakke bracht het zondag nog te berde. „We moeten het ook weer niet dramatiseren”, vindt Van den Brom. „De weerstand is al groter geworden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat onze jeugdelftallen alle wedstrijden winnen. En het gebrek aan buitenspelers is al langer een feit. Maar als ik zie dat Babel en De Mul nu op die posities staan, klinkt het ook een beetje tegenstrijdig.”

Niettemin erkent hij dat Ajax geleidelijk aan op een andere manier is gaan scouten. „Ik zeg altijd: goed is bij Ajax normaal. De basis is vrij hoog. Je zoekt dus naar het ultieme. Wij maken het onderscheid tussen talent en toptalent. Enkele jaren geleden was een speler vaak een toptalent als hij alles met een bal kon. Maar het voetbal is veranderd. Fysieke kwaliteiten zijn belangrijker geworden en daarom wordt daar nu ook extra op gelet. We proberen wat meer balans aan te brengen. Je kunt zeggen: wij zijn de beste en dat blijven we. Maar dat is niet mijn manier.”
De T.
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » do jan 11, 2007 10:57 am

Blij met de punten ...

Jim

Bericht door Jim » do jan 11, 2007 12:06 pm

joey schreef:Zou HtC dat van dat gras zeggen om zich in te dekken tegen een eventuele nederlaag in de confrontatie met AjaxCT?
Bespeur ik hier bij joey eerste tekenen van twijfel over Henk ten Cate?. ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 11, 2007 9:51 pm

Missie Kaapstad gelanceerd.

Philippa & Cruijff Court.

Op foto 5 legt Jaap Stam de eerste steen van het nieuwe stadion, samen met het supertalent van daar, de jongen met de moeilijke naam.

Stam metselt in Afrika

KAAPSTAD - Aanvoerder Jaap Stam legde gisteren de eerste steen van een nieuw stadion, dat Ajax in een Zuid-Afrikaans township laat bouwen. Het symbolische startsein van de Missie Kaapstad leidde tot stralende gezichten. Aan het eind van de ochtendtraining legt Henk ten Cate een hand op de schouder van Leonardo, temidden van zijn spelersgroep. De plechtig zwijgende, bewegingloze kring om het duo heen verraadt dat het even niet over voetbal gaat. Het is muisstil wanneer als de aanvaller het woord krijgt van zijn trainer.

,,Ik heb Leonardo als voorbeeld gesteld van iemand die wéét wat echte armoede is,’’ vertelt Ten Cate een uur later. De coach kijkt uit over een hobbelig voetbalveld waar tientallen jongetjes door elkaar krioelen. Ajax verzorgt een clinic in het township Philippi in Kaapstad, op de plek waar de club straks een stadion laat bouwen. Het tafereel grijpt je naar de keel. Alsof er een bak vol plezier is uitgestort over de sloppenwijk.

Leonardo komt uit een wereld zoals deze. In de kring na de training vertelde de Braziliaan wat het betekent te kunnen sporten als je arm bent. Het is een baken van hoop. ,,Deze kinderen hopen elke dag op het geluk dat ik heb gehad,’’ zegt de Ajax-aanwinst, opgegroeid in een favela in Rio de Janeiro. ,,Daarom is het heel belangrijk dat wij hier zijn. Amoroso, een bekende Braziliaanse voetballer, kwam uit dezelfde buurt als ik. Als hij langs kwam, was iedereen zenuwachtig en blij. We wilden allemaal worden zoals hij was.’’

De opwinding is al voelbaar als de spelersbus van Ajax zich een weg baant door het township. De meeste kinderen hebben geen idee wie Klaas Jan Huntelaar of Jaap Stam is, maar het bezoek uit Europa is al spannend genoeg. Twee kleuters rennen zo uitbundig zwaaiend achter de bus aan, dat moeder in moet grijpen om ongelukken te voorkomen.

,,Zoveel blijdschap bij mensen die eigenlijk niets hebben, dat doet iets met je,’’ zegt Ten Cate. ,,Ons luxe hotel is hier nog geen half uurtje vandaan. Dat contrast leert je iets over hoe de wereld in elkaar zit.’’ Met de zogenoemde Missie Kaapstad hoopt Ajax het gapende gat tussen arm en rijk een klein beetje te dichten. De steen die aanvoerder Jaap Stam symbolisch metselt in Philippi, is het startschot voor een groot sociaal project.

Het nieuw te bouwen stadion moet het township een lift geven. Ajax wil het voetbal dicht bij het volk brengen, ook door straks extreem lage toegangsprijzen te vragen. Clinics, voorlichtingsdagen en workshops moeten bijdragen aan een vleugje meer welvaart.

Een eindje verderop wordt ook het Cruijff Court aangelegd, een voetbalplein voor de jeugd. Bij afwezigheid van de naamgever zelf – Johan Cruijff had een zakelijk geschil met een grote sponsor - mag Huntelaar er de eerste steen leggen. De spits is vandaag één van de gangmakers. Bij de clinic voetbalt Huntelaar fanatiek mee met de Zuid-Afrikaanse jeugd. Ongestoord, want geen kind in Philippi hoeft een handtekening of een foto van de onbekende blonde Hollander.

,,Dat is ook wel eens relaxed,’’ vindt Huntelaar. ,,Het is hartstikke mooi zo met die jongens bezig te zijn. Geef ze eten en een bal en ze vermaken zich.’’ Één keer eerder zag de aanvaller zoveel armoede om zich heen. ,,Op het WK onder 20 in Argentinië een paar jaar geleden, reden we met de bus ook langs sloppenwijken als deze,’’ vertelt Huntelaar. ,,Maar zoiets went nooit.’’
AD

999

Bericht door 999 » vr jan 12, 2007 8:33 am

Filantropische missie van Ajax bereikt kookpunt

Voetbal als bindmiddel

KAAPSTAD, vrijdag

Jaap Stam strijkt nog even de specie glad en kijkt geamuseerd naar de steen die hij zojuist op de Zuid-Afrikaanse grond heeft geplakt. Een metselaar zou wit wegtrekken, maar de symboliek komt luid en duidelijk over. „Ajax is in the house”, schreeuwt de plaatselijke roeptoeter bij herhaling. De ziel van de Nederlandse club zal er als het goed is nog lang blijven wonen.

Een peuter verdwijnt letterlijk in een zak met gouden ballen. De nog wereldvreemde Ajunior Mitchell Donald wordt verlegen van de meute die hem achtervolgt. Achter het heupwiegende welkom van een bonte stoet Afrikaanse vrouwen is een decor opgetrokken van 450 krioelende kinderen uit de township Philippi: met 500.000 bewoners de grootste van Kaapstad. Sommigen springen op blote voeten door het dorre gras.

Opeens zegt John van den Brom: „Hé, ik zie bekende schoenen.” Hij wijst op een modieus wit paar van sponsor Adidas. Ajax verzamelde een jaar lang alle gebruikte kleding en schoeisel van de jeugd en speelt nu voor wilde weldoener. Een jongetje rent achter de bal aan op kicksen die zeker vijf maten te groot zijn. Het deert hem niet. „Geef ze een bal en zie wat er gebeurt”, aldus Van den Brom en hij besluit zelf mee te doen.

Uit alle overweldigende reacties blijkt hoe groot de dankbaarheid is in Kaapstad, waar de filantropische missie van Ajax het kookpunt heeft bereikt. De bal als bindmiddel. Stam legt de eerste bouwsteen voor het nieuwe stadion van Ajax Cape Town. Een paar kilometer verderop slaan Carole Thate – directeur van de Johan Cruyff Foundation – en KlaasJan Huntelaar symbolisch de eerste paal voor een Cruyff Court in dezelfde wijk.

De organisatie van Missie Kaapstad krijgt van diverse hoogwaardigheidsbekleders veel lof toegezwaaid. Een spontane collecte onder de meegereisde, aan Ajax gelieerde zakenmensen levert bovendien vijftigduizend euro op. Ze schenken de wijk ook nog eens honderd paar voetbalschoenen. Algemeen directeur Maarten Fontein meldt trots dat de bouw van het Philippi Stadium nu echt officieel is, aangezien behalve een garantie van het ministerie ook zojuist bekend is geworden dat op deze gewijde grond tijdens het WK in 2010 een deelnemend land zal gaan trainen.

Tegen die tijd zal er dus ook een goede grasmat moeten liggen. Vol bewondering kijkt het Amsterdamse gezelschap toe hoe soepel de lokale jeugd zich beweegt langs de hobbels en kuilen. „Als de bal hier niet rolt, rolt-ie nergens meer”, merkt technisch directeur Martin van Geel op. „En wij in Nederland maar klagen…” Alle plichtplegingen horen bij het protocol. Er vallen weelderige woorden: sportieve revolutie, nieuwe hoop, huis met een hart, de lancering van een missie, start van een nieuwe reis. Maar ook, en dat is belangrijk: ’money makes the world go round’. Het doet Hans Vonk – volgens Van Geel de oren en ogen van Ajax in Kaapstad – beseffen dat de weg terug eigenlijk geen optie meer is. „Ik heb inmiddels kunnen zien dat er nu echt iets moet gebeuren. En als Ajax straks weg is, mogen de mensen niet indutten.”

Aan het eind van de dag gaan de gedachten van Fontein toch vooral uit naar de clinic Philippi. „Vanwege al die kinderen, de muziek en de chaos. Ze hadden allemaal een lach op hun gezicht. Dan gaat je hart sneller kloppen.”

Na de ochtendtraining stelde Henk ten Cate aanwinst Leonardo nog centraal. De Braziliaan is de exponent van een kind dat uit de krochten van de krotten kroop. Ten Cate vertelde het levensverhaal ter introductie. „Zodat de andere jongens er een gevoel bij zouden krijgen. Ze werden stil in de bus toen we langs de sloppen reden. Ik herkende het. Want dit is waar ik ook vandaan kom”, zegt Leonardo twee uur later in de vrolijke wanorde van Philippi.

Hij slentert tussen de spelende massa door, doet niet veel, maar kijkt veel om zich heen. En hij glimlacht. „Ik heb ook wel eens als klein jongetje op een voetbalschool oog in oog met spelers van Vasco da Gama gestaan. Dat waren de grote helden. Ik weet wat deze kinderen voelen. Ze hebben het niet makkelijk. Vandaag zijn ze blij en gelukkig en plotseling vol hoop. Want één dag kan je die hoop al bieden. Straks komen ze thuis en vragen ze aan hun moeder: mama, ga ik het halen? Ja, zegt hun moeder, je gaat het halen. Als je er maar in gelooft.”
De T.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 12, 2007 11:52 am

Ajax houdt hand op knip

KAAPSTAD - Ajax heeft 'Missie Kaapstad' donderdag officieel geopend. Ajax-speler Jaap Stam en Mkhanyisely Siwahla, speler van Ajax Cape Town, legden symbolisch de eerste stenen voor een stadion dat over 'twee tot drie jaar' klaar moet zijn. Ajax zal geen eigen geld steken in het nieuwe onderkomen.

''Over twee tot drie jaar moeten die twee stenen zijn uitgegroeid tot een stadion voor tienduizend mensen,'' zei algemeen directeur Maarten Fontein. ''Het stadion zal het kloppend hart worden voor mensen uit de buurt. Voor zwarte mensen dus. Voetbal is een zwarte sport en dus gaan we bouwen in een township.''

Waar het stadion moet verrijzen, ligt nu nog een stuk gras dat wordt omgeven door een sintelbaan en een wielerbaan. Er staat één tribune. Wanneer de grond in juni vrij komt - tot die tijd huist er een politieacademie, gaat alles tegen de vlakte en wordt begonnen met bouwen.

Ajax, dat vorig boekjaar een verlies leed van 6,6 miljoen euro, zal geen eigen geld steken in het project dat de thuisbasis van Ajax Cape Town moet opleveren. Dat de Amsterdamse club de centen op zak houdt, zal te maken met de verlieslijdende historie van Cape Town.

Kleine verliezen
De aanleg van de jeugdacademie kostte in 1999 bijvoorbeeld bijna drie miljoen euro, maar rendeerde niet. Bovendien leed het Zuid-Afrikaanse filiaal elk jaar 'kleine verliezen', aldus financieel directeur Jeroen Slop. ''Bedragen van rond de honderdduizend en tweehonderdduizend euro.''

Ook het feit dat de Amsterdamse club zelf de laatste jaren op sportief gebied mager heeft gepresteerd en geregeld rode cijfers schreef, is reden tot financiële voorzichtigheid.

In totaal is voor het nieuwe onderkomen van Ajax Cape Town zo'n zeven miljoen euro nodig. Met partnerships probeert Ajax ongeveer tweeënhalf miljoen euro bij elkaar te brengen. Dagblad De Telegraaf, partner van Ajax bij het project, vraagt lezers geld te doneren.

Die andere viereneenhalf miljoen euro moet worden betaald door de Zuid-Afrikaanse regering, waardoor het nieuwe onderkomen een joint venture wordt.

''De regering maakt geld vrij omdat vaststaat dat het stadion een trainingscentrum voor het naderende WK wordt,'' zegt John Comitis, algemeen directeur van Ajax Cape Town.

In 2010 is Zuid-Afrika gastland van het wereldkampioenschap voetbal. Volgens Ajax-directeur Fontein is de Fifa-licentie echter nog niet volledig rond. Totdat een sponsor er geld voor over heeft om het nieuwe onderkomen een naam te geven, zal het onderkomen het Philippi Stadium heten, naar de wijk waarin het ligt. Philippi is met 500.000 inwoners de grootste township van Kaapstad.

© Het Parool, 12-01-2007

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 12, 2007 9:49 pm

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 13, 2007 12:11 pm

‘Wat heeft Ajax voor ons gedaan?’
door JOP VAN KEMPEN

KAAPSTAD - ‘Het ruikt hier naar stront’, zegt Craig Hepburn als een briesje opsteekt. Een dag voordat Ajax in het piepkleine Philippi Stadium met toespraken en metselwerk de mooie plannen presenteert, staart de Zuid-Afrikaanse welzijnswerker en oud-doelman van de beroemde voetbalclub Orlando Pirates over het veld. De geuren van het township pal achter het stadionnetje waaien hem tegemoet. ‘Die mensen daar hebben geen toilet’, zegt Hepburn wijzend. ‘Treurig.’.
Terwijl Hepburn over het complex slentert, komen twee donkere mannen naar hem toegelopen. Het zijn trainers. Geen voetbaltrainers, maar trainers van politiemensen. Want het nieuwe onderkomen van Ajax Cape Town moet komen te liggen op de plek waar tot juni van dit jaar een politie-academie is gehuisvest.

De twee trainers, Fami en Ntshere, weten dat Ajax morgen op bezoek komt. ‘Ik hoop dat ze shirtjes meenemen’, zegt Ntshere. ‘En dan niet die van Ajax Cape Town, maar gewoon die van Ajax Amsterdam. Zo’n shirt wil ik graag hebben.’ Hoewel Ntshere in een Kaapstads township woont, is hij geen fan van het lokale Ajax. Hij is voetbalfan, maar hij bezoekt nooit wedstrijden van Ajax Cape Town. ‘Ik ben een keer met mijn zoontje naar hun jeugdopleiding geweest’, zegt hij. ‘Het was ver rijden, dat weet ik nog. Mijn jongen wilde er graag gaan voetballen, maar hij mocht niet eens op proef. Ik dacht ook dat die jeugdopleiding een soort internaat was, met onderwijs en goede maaltijden. Maar dat was helemaal niet zo.’ Als Ntshere hoort dat Ajax Amsterdam deze week de ‘Missie Kaapstad’ lanceert, waardoor de club moet gaat lijken op wat Ntshere en zijn zoontje in eerste instantie al voor ogen hadden, fronst hij de wenkbrauwen. ‘Goed plan, maar daar zijn ze wel laat mee. Ze hebben het vanaf het begin verkeerd aangepakt. Wat heeft Ajax ooit voor ons gedaan?’

Welzijnswerker Hepburn knikt als de bezwaren van Fami hoort. ‘Ajax wordt hier gezien als een witte club. Nu ze van koers veranderen en proberen er een volksclub van te maken, hebben ze een flink imagoprobleem. Ze moeten nu iedereen ervan overtuigen dat ze geen goudzoekers meer zijn die dat ene grote talent willen hebben, maar dat ze iets willen doen voor de mensen in de sloppenwijken.’

‘En er is nog iets wat moeilijk is’, vervolgt Hepburn. ‘Ajax probeert de mensen van boven een club op te dringen. Het werkt beter als je eerst vanaf de bodem begint, zodat de mensen in de townships zelf achter de plannen staan. Dat zorgt voor een duurzame verhouding tussen club en fans. Ik heb Ajax in het verleden benaderd met die bottom-up plannen, maar dat wilden ze toen niet.’

In Suzanne van Esser heeft Hepburn met zijn ideeën over duurzame vooruitgang een medestander. De medewerkster van Score, een Zuid-Afrikaanse organistatie die zich inzet voor sociale vooruitgang door middel van sport, stelt: ‘Mensen zeggen altijd ‘ja’ tegen geld. Maar als je ze structureel vooruit wilt helpen, heeft geld geven geen zin. Het gaat erom dat de bewoners van een community je plan accepteren en kansen ontdekken om zichzelf en die community te ontwikkelen. Als dat niet zo is, ben je kansloos.’

Ook als Ajax een dag later op bezoek komt blijven de twee Zuid-Afrikaanse politietrainers een beetje sceptisch ten opzichte van de plannen van Ajax. Fami en Ntshere staan vanaf de rand van het veld toe te kijken hoe enthousiast de clubleiding de plannen presenteert en hoe gretig de Amsterdamse spelers de jonge bewoners van het township vermaken. Toch zijn ze nog niet helemaal overtuigd van de goede bedoelingen en van de slagingskansen van de Amsterdamse plannen.

‘Het klinkt allemaal goed, maar het duurt nog zeker een half jaar voordat het allemaal moet beginnen’, peinst Ntshere. En als de witte spelersbus wegrijdt, zegt hij: ‘En ik vind het jammer dat ze me geen shirtje hebben gegeven.’

De nobele plannen die Ajax deze week met ‘Missie Kaapstad’ lanceerde, moeten veel weerstand overwinnen. De Amsterdamse clubleiding wil dat de zwarte bevolking uit de townships van Ajax gaat houden, maar de zwarte bevolking wil eerst dat Ajax van hen houdt. ‘Wat heeft Ajax ooit voor ons gedaan?
destentor.nl

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 13, 2007 12:49 pm

Tja, schande dat Ajax de armoede daar niet in één klap oplost. En dat niet elk jongetje terecht kan in de opleiding van ACT. :X

999

Bericht door 999 » za jan 13, 2007 12:53 pm

Mensen die sceptisch zijn zul je overal kunnen vinden, ik kan er over meepraten .. AJAX investeert in voetbal, wil daar op de lange of korte termijn iets voor terug zien ... waarom hebben mensen toch steeds het idee dat AJAX een filantropische instelling is ... AJAX is niet anders dan elke topclub ( bedrijf ) in de wereld ...
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za jan 13, 2007 1:01 pm

joey schreef:Tja, schande dat Ajax de armoede daar niet in één klap oplost. En dat niet elk jongetje terecht kan in de opleiding van ACT. :X
Bij Ajax lopen mensen rond met verstand van voetbal. Het lijkt me dus ook het verstandigst als Ajax zich gewoon op voetbal concentreert. Wat weet Van Geel nou van voedselpakketten?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 13, 2007 1:04 pm

Ieder jongetje dat via ACT aan de armoede ontsnapt is er één. Vraag maar aan Steven Pienaar en Stanton Lewis wat die van dit idee vinden.
Verder herken ik dit wel. Mensen in de Derde Wereld associëren westerlingen/westerse instellingen met onbeperkte mogelijkheden. Ik denk dat die mensen daar amper beseffen, dat Ajax zich een grotere rol in die township niet kan veroorloven.

Plaats reactie