Jaarcijfers AFC AJAX NV.......

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 16, 2006 10:32 am

joey schreef:
Arthur schreef:De aankoop van Huntelaar zal veel schelen op deze cijfers, of niet?
9 miljoen erbij betekent een winst van 3 miljoen, maar ik heb liever Huntelaar.
Zo kun je niet blijven redeneren.
Dat lijkt me duidelijk, maar volgens mij is er bewust voor gekozen om dit verlies te pakken door Huntelaar te halen. Uiteraard met het idee dat dit dubbel en dwars wordt terugverdiend.
Dit gaan ze echt niet nog een keer doen voorlopig.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 16, 2006 10:37 am

Gelukkig, want op een gegeven moment pak je een Lazovic´je en dan zit je. :sad:
In elk geval weten we nu waarom spelers als Gabri en Roger zijn gehaald.
Het stinkt aan alle kanten!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma okt 16, 2006 10:43 am

Hier kunnen we lang of kort over lullen, maar deze cijfers zijn gewoon slecht. Zoals verwacht. Volgend boekjaar wordt nog veel slechter als geen van de grote jongens wordt verkocht (Huntelaar, Babel, Sneijder). Er zullen namelijk geen Champions League inkomsten zijn en de hoge investeringen in nieuwe spelers zullen zich vertalen in hoge afschrijvingen.

De aankoop van Huntelaar heeft niet eens zo heel veel invloed behalve een jaarlijkse afschrijving op zijn aankoopsom.

Voornamelijk als gevolg van het niet meedoen in de Champions League, wat financieel gezien tamelijk rampzalig is, zal het operationeel positief resultaat van 7 miljoen volgend jaar nihil zijn - zo stelt Ajax in de verwachtingen. Dat scheelt dus 7 miljoen ten opzcihte van boekjaar 2005/2006, waarin al een fors verlies werd geleden... geen florissant vooruitzicht.

Wat mij opviel in de cijfers, is de eenmalige afwaardering van 4.1 miljoen over de waardering van de deelneming in de Amsterdam Arena. Ik snap niet helemaal waar deze flinke afschrijving aan te wijten is. Positief is dat het hier om een eenmalig iets gaat, wat weer een iets florissanter beeld voor de toekomst schetst.
Deelneming Amsterdam ArenA
Op basis van een gedegen rapportage over de waardering van de deelneming van 13,2 % in de Amsterdam ArenA, heeft Ajax besloten de waardering van € 9,1 miljoen bij te stellen naar € 5 miljoen. Voorzichtigheid en de prognose over het rendement van het stadion vormen de basis voor deze afwaardering van € 4,1 miljoen.
Verder vond ik dit opvallend:
De premie van de transferwaardeverzekering kende een stijging van € 0,5 miljoen doordat spelers waarvan de looptijd van het contract nog niet was ingegaan, wel reeds in de verzekering zijn opgenomen.
Weet iemand wat voor verzekeringen dit precies zijn? Gaat hier veel geld in om? Is zo'n verzekering gebruikelijk in de voetballerij en bij Ajax? Keert zo'n verzekering 20 miljoen uit als Huntelaar morgen in tweeën wordt geschopt en nooit meer aan voetballen toekomt?

Het is wel zo dat Ajax in het afgelopen boekjaar sportief tamelijk belabberd heeft gepresteert, dat weegt ook door. Komend seizoen verwachten we allemaal dat het sportief stukken beter zal gaan en dat heeft allerlei positieve bijeffecten, zoals hogere recettes, meer merchandising en sponsors die weer in de rij staan. Daar kan Ajax nog wel eens een paar miljoen wijzer van worden, maar vergeleken met de Champions League blijft dat pinda's.

Gewoon kampioen worden dus met rechtstreekse deelname aan de Champions League als gevolg :yes:
Ajax!

Feest

Bericht door Feest » ma okt 16, 2006 12:21 pm

En niemand wilde hier geloven dat ook Ajax geen cent te makken had/heeft en net als alle andere voetbalclubs gewoon normaalgesproken steevast (dik) verlies draait.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 16, 2006 12:42 pm

Fontein en Slop lichten cijfers toe
Amsterdam, 16 okt 2006
Algemeen directeur Maarten Fontein en financieel directeur Jeroen Slop gaven maandagmorgen in de perskamer van de Amsterdam ArenA een toelichting bij de jaarcijfers van het seizoen 2005-2006.
Hoewel de netto omzet van Ajax over het vorige seizoen met €7,8 miljoen steeg naar €74,4 miljoen en het operationele resultaat steeg naar €7 miljoen, was het netto resultaat €6,6 miljoen negatief. Het belangrijkste verschil met het seizoen daarvoor, toen nog een positief netto resultaat van €2,8 miljoen werd gerealiseerd, zit hem in de transfersommen en de afschrijving op de deelname van Ajax aan de Amsterdam ArenA, zo legden Fontein en Slop uit.

Maarten Fontein omschreef het seizoen 2005-2006 als 'een turbulent jaar met wisselende successen op alle gebieden.' Ajax verdiende wat meer geld door het winnen van de KNVB Beker en de play-offs, en het bereiken van de kwartfinale van de Champions League. Echter, vorig seizoen waren er tien spelers met een aflopend contract in de selectie, van wie er negen vertrokken bij Ajax zonder dat de club daarvoor een vergoeding incasseerde. In vergelijking met het seizoen 2004-2005, toen Ajax door onder andere de verkoop van Zlatan Ibrahimovic en Rafael van der Vaart een resultaat van €16,4 miljoen behaalde, leverden de transfers van Nigel de Jong, Bogdan Lobont en Julien Escudé de club uiteindelijk €2,8 miljoen op. Verder deed de club investeringen in de toekomst door onder andere het aantrekken van Klaas Jan Huntelaar, het verlengen van een aantal contracten en het doen van wat Fontein een 'kwaliteitsinjectie in de technische staf en de jeugdafdeling' te doen.

Ook de waardering van de deelneming van Ajax in de Amsterdam ArenA leverde een opvallend cijfer op. Ajax is voor 13,2 procent eigenaar van het stadion - Slop: ,,Dat heeft natuurlijk ook een strategische reden'' - en na een gedegen rapportage heeft Ajax gemeend de waardering van €9,1 miljoen bij te moeten stellen naar €5 miljoen.

Tot hun genoegen konden de beleidsmakers van Ajax wel constateren dat de omzet gestegen was. De club haalde meer inkomsten uit sponsorgelden (Audi, Amstel, Tele2 en de Sponsor Loterij traden toe), tv-inkomsten en internetdiensten, merchandising en recettes.

,,We zien veel mogelijkheden in Ajax Cape Town'', verklaarde Maarten Fontein. ,,De kosten hiervoor zijn relatief laag, en het financieel resultaat zal omhoog gaan. We zijn bezig sponsors te winnen voor ACT. Op termijn zijn zal onze deelnemimg vruchten afwerpen.''

Het missen van de Champions League zal zijn weerslag hebben op de cijfers van het huidige seizoen. ,,In de Champions League kan het doorkomen van de groepsfase €12,5 miljoen opleveren, in de UEFA Cup €70.000. Het winnen van de UEFA Cup levert ongeveer €3,5 miljoen op'', rekende Maarten Fontein de verzamelde pers voor. De verwachting voor volgend jaar is dat het operationeel resultaat 'break-even' zal zijn, ofwel rond de nul. ,,Het resultaat vergoedingssommen zullen bepalend zijn voor het uiteindelijke resultaat'', aldus Slop, die de persconferentie kon afsluiten met goed nieuws: Ajax heeft 41.291 seizoenkaarten verkocht, 868 meer dan vorig jaar.
Officiële website van Ajax

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 16, 2006 1:21 pm

Steef schreef:En niemand wilde hier geloven dat ook Ajax geen cent te makken had/heeft en net als alle andere voetbalclubs gewoon normaalgesproken steevast (dik) verlies draait.
Mét CL was er weinig tot geen verlies geleden. Maar je hebt gelijk, we draaien verlies. Maar wel fijn dat je weet hoeveel en je weet (bijna) zeker dat er geen addertjes meer onder het gras zitten. Bij psv en feyenoord is er respectievelijk een chelsea connectie en een suikeroom nodig voor enigzins positieve reslutaten.

Feest

Bericht door Feest » ma okt 16, 2006 1:22 pm

Wie was trouwens die clown die dacht dat je voor plaatsing UEFACUP-groepfase 5 miljoen zou pakken?

Edit: Duke in de AZ-topic.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma okt 16, 2006 1:32 pm

Steef schreef:Wie was trouwens die clown die dacht dat je voor plaatsing UEFACUP-groepfase 5 miljoen zou pakken?

Edit: Duke in de AZ-topic.
:D

Wat heb jij een goed geheugen voor onbelangrijke zaken, zeg, ik was zelf al weer vergeten dat ik dat gepost had. :xyxthumbs:

Gelukkig heb ik meer verstand van belangrijker zaken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Feest

Bericht door Feest » ma okt 16, 2006 1:34 pm

Ik heb heel veel verstand van het totaal onbelangrijke fenomeen voetbal. :hypocrite:

MHF

Bericht door MHF » ma okt 16, 2006 2:08 pm

Het missen van de Champions League zal zijn weerslag hebben op de cijfers van het huidige seizoen. ,,In de Champions League kan het doorkomen van de groepsfase €12,5 miljoen opleveren, in de UEFA Cup €70.000. Het winnen van de UEFA Cup levert ongeveer €3,5 miljoen op'', rekende Maarten Fontein de verzamelde pers voor.
Officiële website van Ajax

Sjeuzus, nooit geweten dat het verschil zó schrikbarend groot zou zijn. Gevoelsmatig loopt de geldelijke vergoeding toch enigszins uit de pas met de te leveren prestaties. Maar goed, eens te meer wordt duidelijk hoe onzettende belangrijk het is om CL te spelen. Het scheve aan deze situatie is mijns inziens wel dat je als club altijd de prioriteit moet leggen bij de competitie -om die noodzakelijke munten binnen te harken, de nummer 1 is hier per slot van rekening van verzekerd- terwijl het eventueel winnen van zo'n cup toch een glansrijke prestatie is, zeker voor een Nederlandse club. Die glans gaat er zo wel een beetje vanaf. Ik vind het bijna 'beledigend' en puur op zakelijke grond lijkt het nauwelijks te lonen om je te richten op succes in de UEFA-cup als de eigen competitie je niet de benodigde ruimte geeft...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 16, 2006 2:10 pm

Het zou me niets verbazen als de inkomsten van de tv daar niet bij zitten, omdat je die per wedstrijd mag verkopen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 16, 2006 2:17 pm

Steef schreef:En niemand wilde hier geloven dat ook Ajax geen cent te makken had/heeft en net als alle andere voetbalclubs gewoon normaalgesproken steevast (dik) verlies draait.
Ik wel, tenminste dit jaar. Dat had ik afgeleid uit het aankoopbeleid. Zuinigheid troef. :sad:
Natuurlijk is het verschil gigantisch, MHF. Daarom begrijp ik de supporters niet (Ko!) die net zo lief een jaartje UEFA-cup draaien. Dat moet je niet willen, want dat heeft direct sportieve consequenties. We willen allemaal graag dat KJH en Emanuelson bijvoorbeeld nog even bij Ajax blijven.

MHF

Bericht door MHF » ma okt 16, 2006 2:20 pm

Bertje schreef:Het zou me niets verbazen als de inkomsten van de tv daar niet bij zitten, omdat je die per wedstrijd mag verkopen.
Daar zal je best wel eens gelijk in kunnen hebben maar dan nog, hoeveel zal de NOS/RTL/... schuiven voor zo'n potje? Iemand enig idee?

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » ma okt 16, 2006 2:29 pm

Dit verlies was al eind vorig seizoen bekend. Grootste oorzaken liggen voor de hand: vrijwel geen transferinkomsten, aankoop Huntelaar, ontslagkosten Blind/VD Lem/Krol + aanstelling Ten Cate/Spijkerman en er zijn meer trainers aangesteld in jeugdopleiding. Het lijkt me dat je komend jaar break-even moet kunnen draaien.

MHF

Bericht door MHF » ma okt 16, 2006 2:32 pm

joey schreef: Ik wel, tenminste dit jaar. Dat had ik afgeleid uit het aankoopbeleid. Zuinigheid troef. :sad:
Natuurlijk is het verschil gigantisch, MHF. Daarom begrijp ik de supporters niet (Ko!) die net zo lief een jaartje UEFA-cup draaien. Dat moet je niet willen, want dat heeft direct sportieve consequenties. We willen allemaal graag dat KJH en Emanuelson bijvoorbeeld nog even bij Ajax blijven.
Qua prestaties en niveau vond ik vorig seizoen dat Ajax op z'n plek zou zijn in de UEFA-cup maar als je er dan eenmaal zo dichtbij bent is het natuurlijk alsnog dik balen dat je het hebt laten lopen. Het enige voordeel zit hem wellicht in het in de luwte kunnen werken aan een leuk team dat niet direct bij enig succes in de UEFA-cup wordt leeggeplukt maar goed, zelfs dat is tegenwoordig nog maar de vraag. Al met al moet het sowieso niet langer dan een jaar duren, dan heb je echt de kans om definitief de boot te missen zoals dat Feyenoord lijkt te zijn overkomen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 16, 2006 2:39 pm

Je moet gewoon zorgen dat je een gezonde organisatie hebt staan. Dan kan het ook nooit een ramp zijn als een speler een keer vertrekt, omdat je dat dan kunt opvangen met je scouting/opleiding.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma okt 16, 2006 2:43 pm

MHF schreef:Het enige voordeel zit hem wellicht in het in de luwte kunnen werken aan een leuk team dat niet direct bij enig succes in de UEFA-cup wordt leeggeplukt maar goed, zelfs dat is tegenwoordig nog maar de vraag.
Een ander voordeel is dat Ajax nu makkelijker punten voor de coefficient kan scoren. Zo speel je je dieper in 'pot 2' en komt zelfs 'pot 1' in zicht, waardoor toekomstige lotingen gunstiger uitvallen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 16, 2006 2:59 pm

Chivu 05 schreef:Dit verlies was al eind vorig seizoen bekend. Grootste oorzaken liggen voor de hand: vrijwel geen transferinkomsten, aankoop Huntelaar, ontslagkosten Blind/VD Lem/Krol + aanstelling Ten Cate/Spijkerman en er zijn meer trainers aangesteld in jeugdopleiding. Het lijkt me dat je komend jaar break-even moet kunnen draaien.
Dat is waar ook, ja. Die mopperende, klagende, niet-presterende trainers kunnen een jaar op kosten van Ajax naar de Bahama´s. :huh:
Zoals MHF al zegt: de druk is dit jaar zoveel hoger. Ajax MOET zich nu plaatsen voor de CL. Dat zal nog lastig genoeg worden met de concurrentie van PSV en AZ.

Feest

Bericht door Feest » ma okt 16, 2006 3:03 pm

Is de Chari-transfer eigenlijk meegenomen in deze cijfers?

Arwin

Bericht door Arwin » ma okt 16, 2006 3:06 pm

Steef schreef:Is de Chari-transfer eigenlijk meegenomen in deze cijfers?
Nee, dit zijn cijfers tot 1 juli ofzo.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 16, 2006 3:07 pm

Staat er niet bij, dus het zal wel niet. Maar wat kan Feyenoord betaald hebben?

MHF

Bericht door MHF » ma okt 16, 2006 3:09 pm

Jöhnk schreef: Een ander voordeel is dat Ajax nu makkelijker punten voor de coefficient kan scoren. Zo speel je je dieper in 'pot 2' en komt zelfs 'pot 1' in zicht, waardoor toekomstige lotingen gunstiger uitvallen.
Idd, dat zou ook een voordeel moeten zijn, een Zulte-Waregem zal je niet snel treffen in de CL. Overigens, wegen die punten dan wel even zwaar voor beide bekers?

Ik zie maar weinig clubs die structureel het vertrek van spelers kunnen ondervangen, Bertje, als ze niet over een flinke pot centen beschikken. In die zin doet Lyon het al jaren vrij goed met een elftal dat toch behoorlijk ingrijpende wijzigingen heeft ondergaan. Er zijn wel tal van clubs te noemen die net zo goed niet structureel konden aanhaken; Bay. Leverkusen, Bor. Dortmund, Ol. Marseille -oké, daar hebben ze geloof ik ook een 'fiscusaffaire' oid gehad-, FC Porto en Dep. Coruna zijn clubs die in een recent(er) verleden tot de finale reikten maar tegenwoordig niet meer mee doen in de CL. Een verdere vergelijking met Eng/Spa/Ita clubs ga ik niet maken, in financiele zin loopt een dergelijk vergelijk eigenlijk al behoorlijk mank...

MHF

Bericht door MHF » ma okt 16, 2006 3:10 pm

joey schreef:
Drie miljoen toch? :eusa_pray:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 16, 2006 3:11 pm

Maar Lyon verkoopt dus Essien voor 40 miljoen. Daar kun je wat mee. Ajax heeft ook een keer zo´n klapper nodig. En daarvoor moeten spelers uitblinken op het hoogste niveau. In de CL dus. :sad:

Arwin

Bericht door Arwin » ma okt 16, 2006 3:13 pm

joey schreef:
Zo'n 2 miljoen euro. Maar het gaat erom hoeveel Ajax al afgeschreven had op Charisteas. Hij kostte ons 5 miljoen euro, stel dat Ajax pas 3 miljoen euro had afgeschreven, dan stond hij nog voor 2 miljoen euro op de balans en blijft er na de betaling van Feyenoord van 2 miljoen euro, niets over.
Ditzelfde zie je terug aan de inkomsten uit transfers afgelopen jaar. Lobont, Escude en De Jong hebben alles bij elkaar meer opgebracht dan de genoemde 2,8 miljoen euro. Het bedrag van 2,8 miljoen euro wat je ziet moet je echter zien als (transfer inkomsten - bedrag waarvoor speler op balans staat).

Plaats reactie