Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Peter Bosz bij Ajax

Opzouten!
1
3%
Heb ik weinig vertrouwen in, die haalt de kerst niet.
1
3%
Ik geef hem het voordeel van de twijfel.
10
28%
Ik ben voorzichtig positief gestemd, maar Ajax blijft Ajax.
12
33%
Die gaat het wel redden in Amsterdam.
12
33%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10334
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door WP_Legend » wo jul 06, 2016 12:41 pm

Inderdaad ik heb juist het tegenovergestelde, ik heb het idee dat Bosz met hetzelfde materiaal juist veel betere resultaten kan halen... Maar goed ik baseer me vooral op tactische analyses van Catenaccio...

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Andriy Demchenko » wo jul 06, 2016 2:16 pm

Van Mike Verweij;

'Basiself' #Bosz in 11-tegen-11:
Cillessen;
Tete, Veltman, Riedewald, Dijks;
Bazoer, Gudelj, Klaassen;
Cerny, Zivkovic, Younes#Ajax

Jammer van dat middenveld, Gudelj moet daar weg. Voorhoede Cerny boven El Ghazi, als dat zo blijft zie ik El Ghazi wel een transfer maken.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Lionel » wo jul 06, 2016 2:56 pm

Het is toch de eerste week? AEG doet/deed mee aan de Ramadan?
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Andriy Demchenko » wo jul 06, 2016 3:28 pm

Lionel schreef:Het is toch de eerste week? AEG doet/deed mee aan de Ramadan?
Ik vind Bosz wel zo'n trainer die zegt "de beste speelt" en als El Ghazi zijn topvorm niet aantikt kan dat zomaar Cerny zijn. Wat ik vooral vervelend vind is dat Gudelj nog steeds controleur staat....had gehoopt dat dat als eerste veranderd zou zijn.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Duke » wo jul 06, 2016 7:26 pm

Als Gudelj de beste is moet hij toch gewoon spelen? Ik snap die Gudelj-haat niet zo.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door LucaS » wo jul 06, 2016 7:31 pm

Hij houdt natuurlijk wel Appie of Donnie uit de ploeg
I think I lost my fucking headache

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Andriy Demchenko » wo jul 06, 2016 7:40 pm

Duke schreef:Als Gudelj de beste is moet hij toch gewoon spelen? Ik snap die Gudelj-haat niet zo.
Dat Gudelj speelt is een ding, maar NIET als controleur. Dan blijf je achter de feiten aanlopen!
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Duke » wo jul 06, 2016 7:43 pm

Bosz zal wel niet zo dom zijn om niet met het sterkste team te spelen. Wellicht verandert het nog. Of zien wij het verkeerd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door peter » wo jul 06, 2016 8:39 pm

Het basiselftal is toch op basis van 3 a 4 traininkjes in Oostenrijk? En dan ook nog eens een basiselftal die in een trainingwedstrijdje van Ajax-Ajax is geformeerd. Oftewel, dit zegt nog allemaal heel erg weinig. Het gaat er pas om in de voorronde CL. Voor die tijd zullen we de meest vreemde opstellingen krijgen met jongens die er vijf of zes in zullen rammen, maar die vervolgens amper een minuut zullen spelen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door zeux » wo jul 06, 2016 8:49 pm

Peter schreef:Het basiselftal is toch op basis van 3 a 4 traininkjes in Oostenrijk? En dan ook nog eens een basiselftal die in een trainingwedstrijdje van Ajax-Ajax is geformeerd. Oftewel, dit zegt nog allemaal heel erg weinig. Het gaat er pas om in de voorronde CL. Voor die tijd zullen we de meest vreemde opstellingen krijgen met jongens die er vijf of zes in zullen rammen, maar die vervolgens amper een minuut zullen spelen.
De transfermarkt is ook nog bijna twee maanden open...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Marillion » wo jul 06, 2016 8:54 pm

Zou Zivkovic er echt nog aan te pas komen onder Bosz? Ik heb 'm eerlijk gezegd al afgeschreven.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door peter » wo jul 06, 2016 9:21 pm

Marillion schreef:Zou Zivkovic er echt nog aan te pas komen onder Bosz? Ik heb 'm eerlijk gezegd al afgeschreven.
Er zit nu geen andere spits bij dus krijgt hij blijkbaar de kans. Volgens mij typisch zo'n jongen die buiten de boot valt als iedereen er bij is. Derde spits na Cassierra en Milik/Nieuwe spits.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10334
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door WP_Legend » do jul 07, 2016 11:07 am

Pep Guardiola als het grote voorbeeld voor Ajax
Dominant aantrekkelijk voetbal, op de helft van de tegenstander en waarbij elke opponent wordt opgejaagd. Nog voordat Peter Bosz met Ajax zijn eerste wedstrijd heeft gespeeld, is zijn reputatie hem vooruitgesneld. Maar hoe gaat hij zijn evangelie in Amsterdam in de praktijk brengen? De eerste contouren zijn al zichtbaar.
Woensdagochtend, twintig minuten over tien. Omringd door vijf draaiende camera’s en acht klikkende fototoestellen loopt Peter Bosz op zijn zwarte Copa Mundial voetbalschoenen voor de eerste keer richting het trainingsveld van Ajax. Een nieuw avontuur begint. Met een blik vol verwachting betreedt de trainer het gras op De Toekomst. Bosz moet het vermaak terugbrengen in Amsterdam, en met aantrekkelijk voetbal de jacht op prijzen openen.

Visie

De doelstelling is helder en werd afgelopen week nog maar eens door directeur Edwin van der Sar uitgesproken: Ajax wil weer kampioen worden en daarnaast overwinteren in Europa. Om dat laatste doel te bereiken wacht direct alweer een race tegen de klok. De eerste veldtraining van Ajax vindt exact vier weken plaats voordat de eerste wedstrijd in de voorronde voor de Champions League. Kwalificatieduels die de hele voorbereiding op scherp zetten, aangezien de impact van winst of verlies enorm kan zijn. Daar weten de Amsterdammers na het debacle tegen Rapid Wien vorig jaar alles van. Maandenlang hing die confrontatie als een sluier boven De Arena. Eind juli moet Ajax er staan, en daar is Bosz van doordrongen. Het resultaat telt, maar aan zijn werkwijze doet hij, ook nu de factor tijd een bepalende rol speelt, geen concessies. ‘Winnen staat bij mij altijd voorop. Dat kan je op verschillende manieren doen en ik geloof heilig dat het op een heel aantrekkelijke manier kan. Het is niet de makkelijkste manier, maar het kan. We hebben een doel voor ogen, waar ik naartoe wil, en dat moeten we ongeacht de tijd zo goed mogelijk doen. We hebben een aantal weken, dus het is zaak om de spelers snel duidelijk te maken wat we van hen verlangen. Individueel en als team.’

‘Winnen staat voorop, dat kan op een heel aantrekkelijke manier’
Peter Bosz
De visie overbrengen op de korte termijn is niet nieuw. In januari stapte Bosz binnen bij Maccabi Tel Aviv, waar hij eveneens zo snel mogelijk de ploeg naar zijn hand moest zetten. Het lukte, met een sterke tweede seizoenshelft tot gevolg. De trainer voelt dan ook niets voor een tussenvorm met het oog op de Champions League. ‘Ook bij mijn vorige clubs was winnen op de korte termijn belangrijk. Dat was relatief een grotere uitdaging. We hebben hier betere spelers dan bij Heracles en Vitesse, dus de kans dat je succesvol bent is ook weer een stuk groter. Veel spelers bij Ajax zijn bovendien al bekend met een groot deel van onze speelwijze. Vanuit de jeugd zijn de spelers bij Ajax al gewend om met heel veel ruimte in de rug te spelen en druk naar voren te zetten. Ik hoef daarom zeker niet vanaf nul te beginnen.’

Het verschil zit hem dan ook in de details. ‘Tien meter naar voren of naar achteren maakt een gigantisch verschil, bijvoorbeeld in het spelen met ruimte in je rug. De komende weken zal meer duidelijk worden hoe ver spelers daarin zijn en hoe snel ze het oppikken.’ Bosz is een trainer die kort op de groep kan zitten. Het is noodzakelijk om zijn manier van spelen over te brengen. Toch zal hij in de eerste weken veelal een observerende houding aannemen. ‘Ik ken elke speler en heb ze zien spelen, maar mijn ervaring is dat je ze pas echt leert kennen, als je met een speler werkt.’

Het overbrengen van zijn voetbalevangelie vormt een allesbepalende basis voor de nieuwe koers. Bosz heeft daarbij ook ervaren dat zijn visie vraagtekens kan oproepen. Bij Vitesse keek menig speler raar op bij de eerste tactische besprekingen van de trainer. ‘Ik weet nog dat Guram Kashia een keer na afloop naar me toekwam: “Maar dit kan echt niet trainer, met zoveel ruimte in de rug spelen. Dit kan niet!” We zijn er heel gericht mee aan de slag gegaan. Tot in de details aan toe, met oefeningen op de trainingen waarbij drie verdedigers op de middenlijn tegenover vijf of zes aanvallers stonden. Zo’n situatie kan voorkomen als je de bal verliest, maar dan blijkt dat je door goed verdedigen toch een tegentreffer kunt voorkomen. Beetje bij beetje kwam het vertrouwen en de overtuiging dat we het wel konden met Vitesse.’


Trainingsveld

Eén ding is duidelijk: Bosz wijkt niet van zijn koers. Het heeft hem de geleidelijke weg als trainer naar de top opgeleverd en moet voor Ajax een soortgelijk pad opleveren. De training is daarbij hét essentiële middel om die speelwijze erin te slijpen. Hij laat niets aan het toeval over en wil elke trainingsminuut optimaal gebruiken. Daarbij valt direct al een aantal zaken op. Spelers doen onder Bosz nooit een lange warming-up vol traditionele oefeningen. De rondo is het moment om warm te draaien. Een oefenvorm waarin de spelers met een actieve houding het lichaam moeten prepareren voor een training. In het vervolg is de bal heilig. Bosz wil zijn geliefde spel erin slijpen en dat zorgt elke training voor veel balcontacten voor de spelers. Bij Vitesse waren doordeweeks de kleine partijspelen met vier-tegen-vier of vijf-tegen-vijf een vast gegeven. Het positiespel vormt dagelijks kost, waarbij de ogen van Bosz en Krüzen over het veld schieten. ‘Het is een vorm, waarin je als trainer heel snel kan zien waar de accenten moeten liggen om het spel beter te laten worden.’

De spelers doen het allemaal op een veld met opvallend veel lijnen. Door allerlei vlakken op het gras aan te brengen, moeten spelers leren nog beter met de ruimte om te gaan. Een hulpmiddel, waar Josep Guardiola al langere tijd gebruik van maakt. ‘Daar heeft hij een hele duidelijke bedoeling mee’, verklaart Bosz. ‘Dat je bijvoorbeeld niet recht achter elkaar komt te staan, dat je gestaffeld staat, zodat de lijn van de linksback naar de linksbuiten altijd open blijft. De vlakken dragen bij om mijn manier van spelen onder de knie te krijgen.’

Met Guardiola is het grote voorbeeld genoemd. Bosz heeft er nooit een geheim van gemaakt een aanhanger te zijn van de stijl en visie van de succestrainer. Hij las vol interesse zijn boek en bekijkt veelvuldig beelden van zijn trainingen en wedstrijden. Dat laatste past hij ook met regelmaat toe op zijn spelers. Zo zaten spelers van Heracles Almelo geregeld achter een beeldscherm te kijken naar de manier van trainen en spelen van Guardiola. ‘Als je beter kunt worden van de opvattingen van een ander, moet je dat niet nalaten. Ook bij Ajax niet. De visie van Guardiola spreekt mij enorm aan. Bij Barcelona en Bayern München werkte hij onder heel andere omstandigheden, met andere spelers, maar toch wist hij heel aantrekkelijk en succesvol voetbal te spelen. Niet alleen van Guardiola, maar van meer trainers kun je leren en met beelden kun je heel veel doen. Ik schroom niet om dat in te zetten, als het een toegevoegde waarde kan hebben.’

Dat geldt ook voor eigen beeldmateriaal. Langs het trainingsveld van Ajax hangen camera’s die alles registreren, terwijl spelers zelf met hartslagmeters omlopen, die alles direct doorzetten naar een modern programma. Alles wordt gemeten, waardoor het fysieke aspect nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Tegelijkertijd krijgen de spelers met regelmaat de beelden te zien, waarin hun eigen acties worden geanalyseerd. ‘Fouten eruit halen, de goede zaken aanstippen. Het spreekt direct tot de verbeelding, waardoor het een perfect hulpmiddel is om als individu en team beter te worden.’


Spelopvatting

De speelstijl is heilig en dat is ook de belangrijkste reden geweest voor Ajax om voor Bosz te gaan. Ajax wil aanvallen, maar de grote vraag is vooral hoe dat te bewerkstelligen? Ook De Boer kondigde veelvuldig aan graag vooruit te willen spelen, net als al zijn voorgangers, alleen tussen de denkwijze en de uitvoering zat nog weleens een groot contrast. Om de offensieve manier van spelen erin te slijpen, ligt bij Bosz voorlopig opvallend genoeg de nadruk op het defensieve gedeelte. ‘Tachtig procent van de aandacht, zeker in het begin, gaat uit naar de momenten als we de bal niet hebben. Dat klinkt misschien gek, maar om aan te vallen, is de organisatie bij balverlies van cruciaal belang.’ Opnieuw gaan de gedachten uit naar Guardiola. ‘Als je ziet hoe hij bij zijn ploegen de restverdediging weet te organiseren. Daarbij besteedt hij continu veel aandacht aan de zone waar de bal uitvalt, daar zitten ook patronen in. Wie staan er dan vrij bij de tegenstander en hoe zet je die mensen weer vast. Door daar gericht mee bezig te gaan, kan de spelopvatting heel succesvol zijn.’

‘Tachtig procent van mijn aandacht gaat nu uit naar de momenten wanneer we de bal niet hebben’
Guardiola wist bij FC Barcelona en Bayern München een strijdplan te smeden, waarbij de ploeg overal op het veld druk zette en de bal vaak snel weer wist te veroveren. ‘Bij mij begint het verdedigen altijd voorin. Hoe de spitsen druk zetten, hoe de middenvelders en verdedigers doordekken. Het moet een geheel zijn, dat is zo belangrijk. Als de aanvallers niet goed druk zetten en de tegenstander heel simpel een bal achter onze verdediging kan leggen, dan krijg je het heel zwaar. Als de tegenstander onder veel druk dezelfde bal moet spelen, dan wordt het voor onze verdedigers al een stuk makkelijker.’

Met de inmiddels befaamde vijfsecondenregel als rode draad. Het is een bepalend onderdeel in de filosofie van de trainer. ‘Als spelers het goed uitvoeren, dan hebben we bij balverlies de bal binnen vijf seconden weer in bezit. Iedere trainer wil dat zijn ploeg bij balverlies heel klein en compact staat. Heel dicht bij elkaar om de ruimtes voor de tegenstander zo klein mogelijk te houden. Als je de bal hebt, wil iedere trainer het vervolgens zo groot mogelijk maken. Er is uitgerekend dat een ploeg bij balverovering ongeveer vijf seconden nodig heeft om de posities weer groot in te nemen, waarbij het weer makkelijker wordt om de bal rond te spelen. Dus de taak van mijn spelers is om binnen die vijf seconden de bal weer terug hebben, zodat we voorkomen dat zij ons achter de bal aan laten lopen. Het is een onderdeel van het voetbal dat we willen spelen. Iedere training, elke oefening en zeker bij een positiespel, kunnen we dat onderdeel trainen.’

‘De taak van mijn spelers is om
binnen die vijf seconden de bal
te heroveren’
Daarbij wordt maximale concentratie van zijn spelers geëist. Niet alleen met het lichaam, maar zeker ook met de geest. ‘Spelers zullen moeten leren dat ze niet meer teleurgesteld zijn als ze de bal verspelen of de bal niet krijgen. Ze zullen zo snel mogelijk het veld weer klein moeten maken om de bal weer terug te krijgen. Dat is een kwestie van iedere dag doen, en bij elke oefening die we doen, daarop hameren.’

Het is een lovenswaardige speelwijze en past bij het DNA van Ajax. Toch wijkt het steeds meer af van de huidige ontwikkelingen in het voetbal, waar de tegenaanval bij veel ploegen hét middel naar succes is. ‘Natuurlijk zie ik ook het EK, en valt het op dat ploegen ook op andere manieren succes kunnen hebben. In het voetbal zijn er altijd meerdere wegen die leiden naar Rome. Dat is niet nieuw. Maar als je me vraagt waarvan ik tot nu toe het meest heb genoten, dan zeg ik de wedstrijd Duitsland-Slowakije. Hoe de Duitsers het spel dicteerden en overal op het veld dominant waren. Ik begrijp dat het een ander niveau is, maar die speelwijze spreekt mij ook hier enorm aan.’


De Stille Revolutie

Jarenlang was Ajax in de ban van de fluwelen revolutie. Een term, die zijn naam geen eer aandeed, aangezien het allerminst een fluwelen karakter had. List, bedrog en achterdocht vormden dagelijkse kost in Amsterdam. Inmiddels lijkt Ajax organisatorisch eindelijk in rustig vaarwater, terwijl de club in de afgelopen maanden wel een flinke gedaantewisseling onderging. Op vrijwel alle belangrijke uitvoerende posities in de club is een ander gezicht aan het bewind gekomen. De stille revolutie, zonder trompetgeschal of vurige strijd, heeft de volgende transformatie teweeg gebracht:



Ajax A1

Gery Vink & Frank Peereboom ▸ Patrick Kluivert

In de afgelopen jaren was een belangrijk speerpunt van de jeugdopleiding het rouleren van trainers. Daar werd afgelopen seizoen al meer van afgeweken, waarbij Gery Vink en Frank Peereboom verantwoordelijk waren voor de A1-junioren. Het hoogste jeugdteam neemt een belangrijke rol in de jeugdopleiding in. Komend seizoen staat de ploeg onder leiding van Patrick Kluivert. De voormalige topspits legde daarvoor zijn functie als bondscoach van Curaçao neer en zal met zijn ervaring de grootste talenten, onder wie zijn zoon Justin, moeten begeleiden op weg naar het betaalde voetbal.



Hoofd jeugdopleiding

Wim Jonk ▸ Saïd Ouaali

Na het vertrek van Wim Jonk nam Saïd Ouaali afgelopen seizoen al zijn taken over. De 46-jarige trainer is sinds het seizoen 2011/12 actief in de jeugdopleiding van Ajax. In de periode waarin Jonk voor de trainerscursus veel op pad was, stond Ouaali hem al veelvuldig bij. De interim-periode verliep afgelopen seizoen zo goed, dat Ajax hem voor de komende drie seizoenen vastlegde. Ouaali neemt ook plaats in het Technisch Hart van de club, waar hij samen met Marc Overmars en Dennis Bergkamp, onder leiding van voorzitter Edwin van der Sar, betrokken zal zijn bij alle belangrijke technische beslissingen.



Jong Ajax

Jaap Stam & Andries Ulderink ▸ Marcel Keizer & George Ogararu

Na twee seizoenen waren Jaap Stam en Andries Ulderink toe aan een nieuwe uitdaging. Het duo vond dat perspectief bij het Engelse Reading. Met SC Cambuur-trainer Marcel Keizer vond Ajax een opvolger met een verleden bij Ajax, waarbij de Roemeense oud-verdediger George Ogararu als assistent eveneens een nadrukkelijke rol zal innemen bij het begeleiden van de talenten.



Assistent-trainer

Orlando Trustfull ▸ Hendrie Krüzen

Het was maandenlang een publiek geheim dat er wrevel bestond in de technische staf van Ajax. Vorig jaar op dit tijdstip presenteerde Frank de Boer vol verwachting Orlando Trustfull als de nieuwe assistent, die een prominente rol rond de ploeg zou krijgen. Trustfull was vooral met de tactiek bezig, maar onderling was er geen klik met de andere assistenten Dennis Bergkamp en Hennie Spijkerman. Met het vertrek van De Boer nam Ajax ook afscheid van Trustfull. Zijn plek wordt ingenomen door Hendrie Krüzen, die zowel bij Heracles Almelo, Vitesse als de Israëlische club Maccabi Tel Aviv de rechterhand van Bosz was.



Hoofdtrainer

Frank de Boer ▸ Peter Bosz

Na vijfenhalf jaar was Frank de Boer toe aan een nieuwe uitdaging. Ondanks een doorlopend contract ging Ajax akkoord met het verzoek om zijn verbintenis te ontbinden. In de tussentijd pronkte de naam van Peter Bosz boven aan het wensenlijstje van de clubleiding. De trainer had een clausule in zijn verbintenis in Israël, waardoor een overgang snel kon worden beklonken. Net als assistent Krüzen tekende Bosz een contract voor drie jaar bij Ajax en moet hij de club in die periode met aantrekkelijk voetbal naar nieuwe successen leiden.



Kort lijntje met Overmars

In Amsterdam heeft Peter Bosz als trainer te maken met een Technisch Hart, waarin Dennis Bergkamp, Marc Overmars en Saïd Ouaali zitten, met Edwin van der Sar als voorzitter. Zij bepalen onder meer of een speler wel of niet wordt aangetrokken. ‘Ik ben trainer, dus ik werk met de spelers die ik heb’, zegt Bosz. ‘Als het technisch hart mijn kennis nodig heeft, zeker als het om eerste elftal gaat, dan zal ik mijn kennis graag delen. We hebben heel korte lijnen. Ik zie Marc Overmars elke dag op De Toekomst. Je kunt vergaderingen beleggen, maar juist aan het binnen lopen en elke ochtend met een bak koffie erbij van gedachten wisselen heb je veel meer.’ In deze weken is de samenstelling van de selectie vast onderwerp van gesprek. Mike van der Hoorn vertrekt naar naar Swansea City, terwijl ook Ricardo van Rhijn en Thulani Serero weg mogen. Ook een transfer van Arek Milik, ondanks een doorlopend contract tot medio 2019, is aan de orde. Ajax zelf richt zich in dat geval nog op een ervaren spits en een buitenspeler.



Bergkamp van de bank af

De rolverdeling binnen de technische staf werd in de eerste week al goed zichtbaar. Hendrie Krüzen is de rechterhand van Bosz, die dezelfde filosofie nastreeft, en alles scherp in de gaten houdt. Hennie Spijkerman zal meer de rol van ervaren mentor innemen, terwijl Dennis Bergkamp zich voornamelijk op de spelers individueel richt. Hij werd onlangs door Van der Sar naar voren geschoven als het boegbeeld van de club voor de komende jaren en zal als lid van het technisch hart zich nog meer gaan bezighouden met de doorstroming van de jeugd richting het eerste elftal. Voordat Bosz begon bij Ajax, had hij een individueel onderhoud met alle stafleden. ‘Om mijn werkwijze duidelijk te maken en wat ik van hen daarbij verwacht.’ Bergkamp gaf in dat gesprek aan dat hij een andere rol voor zichzelf zag, meer gericht op de talenten, en dat hij tijdens wedstrijden niet meer op de bank hoefde plaats te nemen. Met de komst van Krüzen werd daarmee direct een probleem opgelost. ‘Maar Dennis is voor mij wel een volwaardige assistent’, zegt Bosz. ‘Hij is er elke training op het veld ook bij. Daar ben ik heel blij om, want ik denk dat wij en de spelers heel veel aan hem hebben.’

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Demosthenes » do jul 07, 2016 11:54 am

Als Bosz in de competitie onderstaande kan waarmaken, wordt het weer genieten bij Ajax. Ik weet dat het 'godslastering' is, maar o.a. Robin Pronk deed vroeger in de B1 niet anders. De B1 was helaas in de competitie zoveel sterker dan de tegenstander, dat ook die vijfsecondenregel te gemakkelijk ging. Ajax moet het in de competitie met dit spel kunnen redden, in de CL heeft Ajax niets te zoeken met het veredelde jeugdelftal dat er ongetwijfeld weer zal staan.
Met de inmiddels befaamde vijfsecondenregel als rode draad. Het is een bepalend onderdeel in de filosofie van de trainer. ‘Als spelers het goed uitvoeren, dan hebben we bij balverlies de bal binnen vijf seconden weer in bezit. Iedere trainer wil dat zijn ploeg bij balverlies heel klein en compact staat. Heel dicht bij elkaar om de ruimtes voor de tegenstander zo klein mogelijk te houden. Als je de bal hebt, wil iedere trainer het vervolgens zo groot mogelijk maken. Er is uitgerekend dat een ploeg bij balverovering ongeveer vijf seconden nodig heeft om de posities weer groot in te nemen, waarbij het weer makkelijker wordt om de bal rond te spelen. Dus de taak van mijn spelers is om binnen die vijf seconden de bal weer terug hebben, zodat we voorkomen dat zij ons achter de bal aan laten lopen. Het is een onderdeel van het voetbal dat we willen spelen. Iedere training, elke oefening en zeker bij een positiespel, kunnen we dat onderdeel trainen.’
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Iniesta » do jul 07, 2016 6:09 pm

Hopelijk doet de tegenstander niet aan de vijf seconden regel, dan worden het hele vervelende wedstrijden...

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Ajaciedjuh » vr jul 08, 2016 5:36 am

Leuk interview met Bosz op Ajax.tv. Ajax heeft geen 6 in de selectie en tussen de regels door geeft hij ook aan dat er nog een verdediger wordt gehaald.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Andriy Demchenko » vr jul 08, 2016 7:32 am

Ajaciedjuh schreef:Leuk interview met Bosz op Ajax.tv. Ajax heeft geen 6 in de selectie en tussen de regels door geeft hij ook aan dat er nog een verdediger wordt gehaald.
Hij zei dat er nog een verdediger bijkan, dat Ajax geen 6 heeft in de selectie stemt me uiterst positief. Dan heeft hij zelf ook al het probleem geconstateerd en krijgen we dus hopelijk niet Gudelj daar voorgeschoteld.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Demosthenes » vr jul 08, 2016 7:36 am

Iniesta schreef:Hopelijk doet de tegenstander niet aan de vijf seconden regel, dan worden het hele vervelende wedstrijden...
In Nederland zijn niet veel ploegen die dat kunnen (durven) en Ajax heeft de beste voetballers; met de bal die is veroverd moet je wel iets kunnen doen, vaak in de kleine ruimte. Bosz heeft het over vooruit spelen, niet over de grote rondo. Wat de praktijk ons zal brengen, is afwachten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 08, 2016 7:45 am

Andriy Demchenko schreef:
Ajaciedjuh schreef:Leuk interview met Bosz op Ajax.tv. Ajax heeft geen 6 in de selectie en tussen de regels door geeft hij ook aan dat er nog een verdediger wordt gehaald.
Hij zei dat er nog een verdediger bijkan, dat Ajax geen 6 heeft in de selectie stemt me uiterst positief. Dan heeft hij zelf ook al het probleem geconstateerd en krijgen we dus hopelijk niet Gudelj daar voorgeschoteld.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar iemand zal toch de opbouw moeten verzorgen. Of je hem dan een 6, een 8, of een 14 noemt vind ik minder belangrijk. We hebben nog steeds geen een in de selectie die dat een beetje kan (of heeft laten zien dat te kunnen).
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Demosthenes » vr jul 08, 2016 8:26 am

Dat is allemaal leuk en aardig, maar iemand zal toch de opbouw moeten verzorgen. Of je hem dan een 6, een 8, of een 14 noemt vind ik minder belangrijk. We hebben nog steeds geen een in de selectie die dat een beetje kan (of heeft laten zien dat te kunnen).
Klaassen is zijn aanvoerder, die zal blijven staan. Bazoer en Gudelj zijn voor de opbouw geen wereldwonderen, maar misschien kunnen ze het wel, maar werden ze vorig seizoen in een andere rol gedrukt. Drie spelers die hard heen en weer lopen is niet ideaal. Sinkgraven heeft het nog niet laten zien en Abdelhak Nouri? Ik ben benieuwd wat hij op het EK kan. Als aanvoerder (nog steeds?) van onder negentien kon hij moeilijk liezen voor trainen onder Bosz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Lionel » vr jul 08, 2016 8:27 am

Ook Bazoer is geen 6. Gudelj ook niet. Sinkgraven ook niet. Klaassen ook niet. Lekker is dat.
IK GELOOF!!!!!!

Ajax Rules
Berichten: 31745
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Ajax Rules » vr jul 08, 2016 8:43 am

Ze zouden eigenlijk Anita moeten terughalen en een rechtshalf (Gudelj of desnoods zelfs Bazoer (bij een heel goed bod) moeten verkopen).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Demosthenes » vr jul 08, 2016 8:51 am

zelfs Bazoer
Ik hoop voor hem dat zich nog ontwikkelt, maar ben bang dat hij bij Ajax al zo'n beetje aan zijn top zit. Ik kan niet beoordelen of die top hoger komt te liggen als hij voor niveau-Tottenham Hotspur speelt, maar een verkoop voor € 20 miljoen zou een prima oplossing zijn, het is veel geld voor een speler uit de eredivisie.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

De Dominee
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door De Dominee » vr jul 08, 2016 9:39 am

Ajax Rules schreef:Ze zouden eigenlijk Anita moeten terughalen en een rechtshalf (Gudelj of desnoods zelfs Bazoer (bij een heel goed bod) moeten verkopen).
Dat inderdaad. Triest maar waar. Anita zou echt TOP zijn.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Demosthenes » vr jul 08, 2016 9:50 am

De Dominee schreef:
Ajax Rules schreef:Ze zouden eigenlijk Anita moeten terughalen en een rechtshalf (Gudelj of desnoods zelfs Bazoer (bij een heel goed bod) moeten verkopen).
Dat inderdaad. Triest maar waar. Anita zou echt TOP zijn.
Ik heb geen zicht op zijn prestaties in de PL, wel dat hij de laatste wedstrijden o.a. als rechtsback heeft gespeeld. Ajax kan alleen niet betalen wat hij in Engeland verdient, m.a.w. waarom zou hij terug komen?

Ik hoop dat Bosz niet in de verleiding komt om iemand als Theo Janssen die rol te laten vervullen. De eerstejaars senioren Nouri (zal concurrent Sinkgraven eerst achter zich moeten laten) en van der Beek (Kan ook heel goed hard heen en weer lopen) kunnen het niet. Frenkie de Jong ken ik onvoldoende.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie