Wie moet Marco van Basten opvolgen?
Moderator: mods
Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?
Godenzonen is sowieso wat beter de laatste tijd, enige storende is die bebaarde vent uit de filmwereld (die er gister overigens niet zat). Die heeft zo'n lage feitenkennis dat ik me echt afvraag of hij uberhaupt wel eens naar Ajax kijkt.
Maar verder is godenzonen weer op de weg terug, terug omhoog welteverstaan. En daar ben ik blij mee, want ik ben toch een beetje met het programma "groot" geworden.
Maar verder is godenzonen weer op de weg terug, terug omhoog welteverstaan. En daar ben ik blij mee, want ik ben toch een beetje met het programma "groot" geworden.
Webster-arrest. 

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hier niet meer over Marco van Basten, die heeft zijn eigen topic.
http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... start=3000
http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... start=3000
Misschien toch maar eens Van der Sar polsen voor een terugkeer.Kowalczyk schreef:Ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het niveauverschil, alles bij elkaar, niet zo heel groot. Allebei kunnen ze best goed keepen, maar ze zijn allebei niet zulke beste 'praters' in de zestien - en ze zijn allebei vatbaar voor rare blunders.
Het klinkt heel flauw omdat ze toevallig allebei een donkere huidskleur hebben, maar de fouten van Vermeer doen me een beetje aan die van Stanley Menzo denken: laag schot in de korte hoek, balletjes niet klem hebben, etc.
Bij Stekelenburg is het probleem eerder dat hij op de lijn blijft staan op ballen die hij absoluut moet stompen, en dat hij rare fouten maakt zoals in Nijmegen tegen NEC.
Wat dat betreft zijn het allebei geen zekerheidjes en al helemaal geen keepers die per saldo punten voor je pakken.
K.
Face your fears and live your dreams, No Fear
http://www.vi.nl/WebTV/WebTVTussenDeLin ... ijAjax.htm
Ik pleit ook voor een terugkeer van Louis of Co A
Marco kan naar z'n vriend in de Druijff University
Ook allebei ontslagen wegens gebrek aan succes. Goed plan, dan kunnen we over twee jaar Koeman aantrekken en over drie jaarvan Basten!
I think I lost my fucking headache
Alleen als hoofdcoach beiden. Niet in de opleidingen!Toppie schreef:http://www.vi.nl/WebTV/WebTVTussenDeLin ... ijAjax.htm
Face your fears and live your dreams, No Fear
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Zo zie je maar weer dat het beoordelen van een trainer voor de meeste Ajax Talkers geen kwestie is van simpel naar de resultaten kijken. Voor mij in elk geval niet. Mijn argumenten om wel of niet in een trainer te geloven, zijn wezenlijker en 'dieper' van aard.LucaS schreef:Ook allebei ontslagen wegens gebrek aan succes.
Zo is is het mogelijk dat een bepaalde trainer met Ajax twee landstitels pakt, en ook nog een uitstekende Champions League-campagne beleeft, maar dat ik hem tóch een klaploper en een visieloze sjarlatan vind, die niets wezenlijks opbouwt, alleen een ad-hoc beleid voert en elke club waar hij werkt als een ruïne achterlaat.
Op dezelfde manier is het mogelijk dat ik wél geloof in de managersvisie, het voetbalvernuft, de bevlogenheid en het langetermijnplan van een bepaalde trainer, ook al werd hij door Ajax uitgekotst met slechts een derde plaats en twee rampzalige Europese camagnes achter zijn naam.
Winnaars hebben niet altijd gelijk, wat mij betreft, en verliezers niet altijd ongelijk.
Maar ik durf wel te pretenderen dat ik mijn mening over elke Ajax-trainer kan onderbouwen met een zinnig betoog en heldere argumenten. Wat uiteraard niet betekent dat je het er ook mee eens moet zijn. Over Marco van Basten verschillen we bijvoorbeeld van mening. Jij bent ervan overtuigd dat hij de juiste man op de juiste plaats is; ik ben ervan overtuigd dat hij dat niet is, zoals ik in deze column uiteen heb gezet. Met mijn betoog in die column kun je het oneens zijn, omdat je andere aspecten (die wél voor Van Basten spreken) gewichtiger vind dan de aspecten waaraan ik de grootste waarde hecht. Da's een kwestie van 'op welke criteria wens je in te zoomen?' Maar: ik gebruik geen drogredeneringen, ik verdraai de feiten niet en ik doe ook niet aan demagogie. Die Marco-column is heel helder, heel feitelijk en analytisch en er valt in die zin geen speld tussen te krijgen. Je kunt alleen wel zeggen: je hecht groot belang aan bepaalde aspecten die ik juist minder van belang vind. Dat kan. En mag.
Marco van Basten is geen ijdeltuit die denkt dat hij alles weet. Hij staat open voor adviezen, kan een stootje hebben en is leergierig. Hij etaleert zelfkennis en ik vind hem een slimme man. Daarom denk ik dat hij uiteindelijk wel een goede veldtrainer kan worden, en misschien ook wel een goede coach, al is hij dat nu nog niet. Maar een goede manager, een echte voetbal-boss die een hele club met vaste hand de toekomst binnen kan loodsen, zie ik niet in hem - en zo'n man wil ik dus wél op deze positie binnen de Ajax-organisatie hebben. In die zin komt hij wat mij betreft voor vervanging in aanmerking als er zo'n boss beschikbaar is.
K.
Still alive...
Het klopt dat je uitstekend beargumenteert waarom je iemand wel of niet geschikt vindt.Ik meen me wel te herinneren dat je in het begin voorstander van van Basten was, is je huidige opvatting een kwestie van andere criteria aanleggen, of teleurgesteld zijn in de capaciteiten van van Basten?
Voor de beoordeling, voor zover we dat van een afstand kunnen natuurlijk, van een goede Ajaxcoach ben ik het helemaal met je eens. De meest succesvolle Ajax coach was Koeman, wat mij betreft de grootste ramp van deze eeuw. Volgens mij zitten we ook hier op één lijn.
Wat mij betreft is vooral je laatste alinea treffend. Nee, van Basten is niet een kant en klare boss die alles beheerst. Overigens zie ik zo iemand niet in Nederland, terwijl ik denk dat buitenlanders met die capaciteiten niet snel voor Ajax zullen kiezen. Misschien van Gaal en Hiddink, als ik me beperk tot Nederlanders. Maar ook hier blijft staan dat deze mensen tijd nodig hebben, tijd die je bij Ajax niet wordt gegund. Dat is hetgene wat me stoort, het beleid is erop gericht geweest om van iedere trainer/coach die binnenkwam onmiddellijk resultaten te eisen, daarbij compleet de realiteit van failliete selecties en verhoogde concurrentie door (vroegere) subtoppers aan de kant schuivend. Er is lang gedacht, misschien nog steeds wel, dat onze coaches dusdanig materiaal tot hun beschikking hadden dat meedoen om het kampioenschap het minimale was, en dat het niet bereiken van dat doel daarom een bewijs was van een tekortschietende trainer. Het probleem ligt uiteraard veel dieper dan dat.
Voor mijn mening over van Basten betekent dat, dat ik ook wel zie dat hij geen Europese topper is in zijn vak, waarbij ik dan gelijk wil aantekenen dat ik hem ook niet slechter inschat dan andere Nederlandse trainers. Het voordeel van van Basten is dat hij inderdaad openstaat voor verbetering, kritiek laat hij niet van zich afglijden. En gezien een aantal geluiden uit de selectie, verbetert hij zich ook. Dat gevoegd bij het feit dat ik oprecht geloof in zijn uitgesproken intentie om hier lang te blijven, maakt dat ik denk dat we hem de tijd moeten geven, net zoals we dat eerder bij Adriaanse en Blind ook hadden moeten doen wat mij betreft.
Voor de beoordeling, voor zover we dat van een afstand kunnen natuurlijk, van een goede Ajaxcoach ben ik het helemaal met je eens. De meest succesvolle Ajax coach was Koeman, wat mij betreft de grootste ramp van deze eeuw. Volgens mij zitten we ook hier op één lijn.
Wat mij betreft is vooral je laatste alinea treffend. Nee, van Basten is niet een kant en klare boss die alles beheerst. Overigens zie ik zo iemand niet in Nederland, terwijl ik denk dat buitenlanders met die capaciteiten niet snel voor Ajax zullen kiezen. Misschien van Gaal en Hiddink, als ik me beperk tot Nederlanders. Maar ook hier blijft staan dat deze mensen tijd nodig hebben, tijd die je bij Ajax niet wordt gegund. Dat is hetgene wat me stoort, het beleid is erop gericht geweest om van iedere trainer/coach die binnenkwam onmiddellijk resultaten te eisen, daarbij compleet de realiteit van failliete selecties en verhoogde concurrentie door (vroegere) subtoppers aan de kant schuivend. Er is lang gedacht, misschien nog steeds wel, dat onze coaches dusdanig materiaal tot hun beschikking hadden dat meedoen om het kampioenschap het minimale was, en dat het niet bereiken van dat doel daarom een bewijs was van een tekortschietende trainer. Het probleem ligt uiteraard veel dieper dan dat.
Voor mijn mening over van Basten betekent dat, dat ik ook wel zie dat hij geen Europese topper is in zijn vak, waarbij ik dan gelijk wil aantekenen dat ik hem ook niet slechter inschat dan andere Nederlandse trainers. Het voordeel van van Basten is dat hij inderdaad openstaat voor verbetering, kritiek laat hij niet van zich afglijden. En gezien een aantal geluiden uit de selectie, verbetert hij zich ook. Dat gevoegd bij het feit dat ik oprecht geloof in zijn uitgesproken intentie om hier lang te blijven, maakt dat ik denk dat we hem de tijd moeten geven, net zoals we dat eerder bij Adriaanse en Blind ook hadden moeten doen wat mij betreft.
I think I lost my fucking headache
Mooie discussie mannen, goede argumenten over en weer. Én respect, we kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
-
De verwachtingen zijn altijd hoog bij Ajax. En een aantal trainers kregen vooraf veel te veel druk opgelegd dat normaal functioneren bijna niet meer mogelijk was. Het frappante met Van Basten is, dat iedereen hem de rust en ruimte geeft. Want iedereen heeft geleerd van de afgelopen 7 jaar, waarin trainers te weinig tijd kregen.LucaS schreef:Het klopt dat je uitstekend beargumenteert waarom je iemand wel of niet geschikt vindt.Ik meen me wel te herinneren dat je in het begin voorstander van van Basten was, is je huidige opvatting een kwestie van andere criteria aanleggen, of teleurgesteld zijn in de capaciteiten van van Basten?
Van Basten had nou niet bepaald een failliete selectie tot z'n beschikking. De selectie is jong, heeft een aantal goeie spelers én Van Basten mocht flink investeren.
Dus wat is het diepere probleem?
Jij zegt dat Van Basten openstaat voor kritiek en tips ter harte neemt. Ik denk aan de andere kant, wellicht ziet Van Basten het gewoon niet en heeft hij constant hulp nodig. Bij Oranje botste hij met een aantal jongens die hij daarna weer in genade aannam. En bij Ajax is hij ook niet bepaald snugger bezig als het gaat om het managen van z'n spelers.
Zoals iemand op AN al zei: Van den Boog moet Van Basten helpen bij de meest basale communicatieve vaardigheden en voetbaltechnisch wordt De Boer bij het eerste elftal betrokken.
Dus hoe goed is ie nou eigenlijk?
We hebben na het rapport Coronel, al het vertrouwen aan Van Basten gegeven. Dat zorgt voor rust en duidelijkheid. En iedereen was ervan overtuigd dat je het aan Van Basten wel kon overlaten. Hij kreeg een carte blanche. Maar misschien moeten we stilletjes concluderen dat we alle 'eggs' in de verkeerde 'basket' hebben gestopt.
Whitey on the moon.
- Kowalczyk
- Contacteer:
Nee, ik was niet erg enthousiast over de aanstelling van Van Basten.LucaS schreef:Ik meen me wel te herinneren dat je in het begin voorstander van van Basten was, is je huidige opvatting een kwestie van andere criteria aanleggen, of teleurgesteld zijn in de capaciteiten van van Basten?
Ik zag er wel bepaalde voordelen aan. Dat wel. Ik vond Henk ten Cate een domme proleet en Adrie Koster het andere uiterste: extreem nikszeggend. Voor de 'praatjes' van beide trainers schaamde ik me kapot, elke persconferentie opnieuw. Wat dat betreft vond (en vind) ik Van Basten wel een verademing: vlot, formuleert leuk, is onverstoorbaar, innemende lach, soms even een geintje. Ik heb me wel geërgerd aan bepaalde uitspraken, en hij heeft ook wel forse pr-fouten gemaalt, maar al met al vind ik wel dat hij tamelijk vaak goed overkomt. Qua pr van de verantwoordelijke voetbalbaas zijn we er als club beslist op vooruit gegaan.
Daar stond tegenover dat ik bij zijn aanstelling absoluut geen reden zag om optimistisch te zijn over zijn kwaliteiten als trainer. Ik geloofde er gewoon niet zo in, vreesde dat we ons lot wéér in handen van een wispelturige beginneling (raspaard) hadden gegeven. Ik zag het wezenlijke verschil met de aanstellingen van Wouters, Koeman en Blind niet (en in menig opzicht nog steeds niet, al vind ik Blind en Van Basten intelligente mannen, in tegenstelling tot Koeman en Wouters).
Om de waarde van mijn voorgevoelens meteen maar even te nuanceren: de eerste trainer na Co Adriaanse over wiens aanstelling ik 100% enthousiast was, was Henk ten Cate. Hij stond bovenaan mijn verlanglijstje. Nou, ik ben nog zelden zo op een trainer afgeknapt. Wat een boer. Ik dacht ook dat Sonck er 35 in ging schieten. En dat we zouden gaan genieten van Kinkladze. Kortom: ik heb vaak genoeg mijn woorden moeten inslikken. Wel ben ik er trots op dat ik altijd tot de extréém weinige Zlatan-verdedigers heb gehoord, en zo zijn er nog wat dingen.
Ik vind trouwens dat Van Basten alleen vervangen moet worden als we inderdaad een boss van allure kunnen krijgen. Laat 'm anders maar zitten, want het zit er inderdaad dik in dat de toppers niet (meer) naar Ajax willen. In dat geval: Van Basten laten zitten en laten 'groeien', wat mij betreft, want de mogelijkheid dát er nog veel rek in zit, acht ik bij Van Basten groter dan bij veel anderen, om de redenen die jij ook schetst. Dat dan weer wel.
K.
Still alive...
-
Maar er zijn drie opties als je naar de toekomst kijkt:
1) Technische staf laten zoals het is
2) Technische staf versterken
3) Technische staf moet weg
1) Technische staf laten zoals het is
2) Technische staf versterken
3) Technische staf moet weg
- Kowalczyk
- Contacteer:
Als ik deze passage zo eens terug lees, kan ik me voorstellen dat men zich afvraagt: ja, hallo Ko, wat is er nou zo belangrijk aan dat Van Basten leuker babbelt dan Koster en Ten Cate? Wat zegt een geinige pr in vredesnaam over iemands trainerskwaliteiten?Kowalczyk schreef:Ik zag er wel bepaalde voordelen aan. Dat wel. Ik vond Henk ten Cate een domme proleet en Adrie Koster het andere uiterste: extreem nikszeggend. Voor de 'praatjes' van beide trainers schaamde ik me kapot, elke persconferentie opnieuw. Wat dat betreft vond (en vind) ik Van Basten wel een verademing: vlot, formuleert leuk, is onverstoorbaar, innemende lach, soms even een geintje. Ik heb me wel geërgerd aan bepaalde uitspraken, en hij heeft ook wel forse pr-fouten gemaalt, maar al met al vind ik wel dat hij tamelijk vaak goed overkomt. Qua pr van de verantwoordelijke voetbalbaas zijn we er als club beslist op vooruit gegaan.
Op zichzelf een zinnige vraag. Ik ben er echter van overtuigd dat middelmatige praters meestal ook middelmatige denkers zijn. Dat kun je kort door de bocht vinden, maar na twee personferenties en een vraaggesprek met Adrie Koster weet ik eigenlijk al zeker dat daar nooit revolutionaire, innovatieve ideeën uit zullen komen. Hooguit degelijk, ambachtelijk vakwerk, maar nooit iets van de buitencategorie.
Cruijff, Mourinho en Van Gaal, maar ook Adriaanse zijn mannen die wel eens iets zeggen dat niemand anders zou zeggen - en ik durf daar in menig geval het vermoeden op te baseren dat ze ook wel eens iets bedenken dat niemand anders zou bedenken.
't Is een persoonlijke overtuiging... Niet meer, niet minder.
K.
Still alive...
Nou, vraag me dan wel af wat MVB gezegd heeft dat niemand anders zou zeggen ?.Ik vind zijn interviews niet vervelend, maar ook niks opwindend.Er zijn nooit diepte analyses van spelmomenten, of een duidelijk uitleg van hoe en wat en door wie het tactisch plaatje uitgevoerd moest worden.Kowalczyk schreef:Als ik deze passage zo eens terug lees, kan ik me voorstellen dat men zich afvraagt: ja, hallo Ko, wat is er nou zo belangrijk aan dat Van Basten leuker babbelt dan Koster en Ten Cate? Wat zegt een geinige pr in vredesnaam over iemands trainerskwaliteiten?Kowalczyk schreef:Ik zag er wel bepaalde voordelen aan. Dat wel. Ik vond Henk ten Cate een domme proleet en Adrie Koster het andere uiterste: extreem nikszeggend. Voor de 'praatjes' van beide trainers schaamde ik me kapot, elke persconferentie opnieuw. Wat dat betreft vond (en vind) ik Van Basten wel een verademing: vlot, formuleert leuk, is onverstoorbaar, innemende lach, soms even een geintje. Ik heb me wel geërgerd aan bepaalde uitspraken, en hij heeft ook wel forse pr-fouten gemaalt, maar al met al vind ik wel dat hij tamelijk vaak goed overkomt. Qua pr van de verantwoordelijke voetbalbaas zijn we er als club beslist op vooruit gegaan.
Op zichzelf een zinnige vraag. Ik ben er echter van overtuigd dat middelmatige praters meestal ook middelmatige denkers zijn. Dat kun je kort door de bocht vinden, maar na twee personferenties en een vraaggesprek met Adrie Koster weet ik eigenlijk al zeker dat daar nooit revolutionaire, innovatieve ideeën uit zullen komen. Hooguit degelijk, ambachtelijk vakwerk, maar nooit iets van de buitencategorie.
Cruijff, Mourinho en Van Gaal, maar ook Adriaanse zijn mannen die wel eens iets zeggen dat niemand anders zou zeggen - en ik durf daar in menig geval het vermoeden op te baseren dat ze ook wel eens iets bedenken dat niemand anders zou bedenken.
't Is een persoonlijke overtuiging... Niet meer, niet minder.
K.
Verder vraag ik me ook af, wanneer ga je ingrijpen volgend seizoen ?.Pas als MVB en het elftal ook daadwerkelijk punten gaat verspelen of als er weer zo'n zooi aan klote wedstrijden tussen zitten.M.a.w. kijken we alleen naar het resultaat of moet er ook een opgaande lijn te zien zijn in het vertoonde spel.
MVB heeft natuurlijk het geluk dat ie trainer zoveel is.Was hij de eerste naar b.v. Koeman geweest dan denk ik dat ie er allang uitgesodemieterd was.Eigenlijk moet je hem gewoon laten zitten, al was het maar dat je niet nog een icoon wilt beschadigen en we allemaal hopen dat het volgend seizoen beter zal gaan.
Zelf weet ik het niet, ik heb het idee dat AJAX best kampioen kan worden onder MVB, al ben ik bang dat dat dan weer zo'n eendagsvlieg kampioenschap is.Dat is ook het gevoel wat ik steeds krijg bij van Basten .. best een keer kampioen worden omdat wel een keer alles lukt en vervolgens komt het dan weer op dat extra aan ( de leermeester ) en dan zakt het hele boeltje weer als een kaartenhuis in elkaar ...
Blij met de punten ...
Marco,
Gefeliciteerd met het behalen van Europees voetbal; ik kan er naast zitten, maar is het niet zo dat door de overwinning van Heerenveen de nummers 1 t/m vijf zijn verzekerd van Europees voetbal, zonder nacompetitie?
Een knappe prestatie, want wat zal er niet tegen dit seizoen, het gras, de Olympische Spelen, de regen enz. Volgend jaar geen Olympische Spelen, dat valt mee.
Gefeliciteerd met het behalen van Europees voetbal; ik kan er naast zitten, maar is het niet zo dat door de overwinning van Heerenveen de nummers 1 t/m vijf zijn verzekerd van Europees voetbal, zonder nacompetitie?
Een knappe prestatie, want wat zal er niet tegen dit seizoen, het gras, de Olympische Spelen, de regen enz. Volgend jaar geen Olympische Spelen, dat valt mee.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Van Basten is over het algemeen ontspannen en rustig tijdens een persconferentie, al heb ik hem (zeker in zijn Nederlands Elftal-periode) ook wel geïrriteerd gezien. Ik heb overigens ook het idee dat dit te maken heeft met zijn houding. Die heeft iets van: "Het zal allemaal wel, als ik er geen zin meer in heb, dan stop ik er gewoon mee, en ga ik weer lekker golfen." Zijn houding straalt weinig passie uit.
Overigens ben ik met 999 eens dat Van Basten nog weinig blijk heeft gegeven van een bovengemiddeld denkvermogen. Zeker niet qua tactiek of voetbalinzicht. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een toptrainer in zit.
Overigens ben ik met 999 eens dat Van Basten nog weinig blijk heeft gegeven van een bovengemiddeld denkvermogen. Zeker niet qua tactiek of voetbalinzicht. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een toptrainer in zit.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Op zich volledig eens met de constatering dat mensen als "Mourinho, Cruijff, Van Gaal en Adriaanse" iets 'extra's' hebben en interessanter zijn.
Echter, het gevaar van dit soort bottom-up-redenaties (uit iemands deel-kwaliteiten gaan afleiden hoe goed iemand is als trainer) is dat je verzandt in discussies over welke kwaliteiten nu relevant zijn, hoe verschillende kwaliteiten zich in relatief belang tot elkaar verhouden, etc.
Je kunt het ook omdraaien: iemand haalt goede (slechte) resultaten (waarbij je uiteraard wel rekening moet houden met de financiele situatie / mogelijkheden, de concurrentie, etc.), ergo: top-down redenerend moet we concluderen dat hij dan KENNELIJK een goede (slechte) traine isr.
Ook deze benadering kent zijn tekortkomingen. Iemand kan b.v. op korte termijn aardige resultaten behalen, maar de stroom van talent doen verstoppen en structureel veel kapot maken bij een club.
En toch vind ik Ko te negatief over Ronald Koeman. Lucas noemt hem zelfs de slechtste trainer van de afgelopen 10 jaar. Feit is dat er bij hem redelijke presentaties werden geleverd en titels werden behaald. Dat is onmogelijk wanneer de organisatie niet staat, de opstellingen structureel niet kloppen en de mentaliteit ver onder de maat is. Natuurlijk waren Sikora en Soetaers slechtere aankopen dan Aisatti en Enoh, maar landstitels zijn toch veel belangrijker dan een goede of slechte aankoop. Natuurlijk zei Koeman zelden iets interessants, maar uiteindelijk is een stabiel presterende ploeg meer waard dan een boeiende persconferentie (hoewel het leven als supporter natuurlijk wel gebaat is bij een interessante trainer voor wie je enig intellectueel respect hebt).
Kritiek op Koeman? Prima. Maar de grootste prutser en gevaar voor de club in het rijtje Wouters, Blind, Ten Cate, Van Basten? Nee, dat is niet fair en niet waar.
Echter, het gevaar van dit soort bottom-up-redenaties (uit iemands deel-kwaliteiten gaan afleiden hoe goed iemand is als trainer) is dat je verzandt in discussies over welke kwaliteiten nu relevant zijn, hoe verschillende kwaliteiten zich in relatief belang tot elkaar verhouden, etc.
Je kunt het ook omdraaien: iemand haalt goede (slechte) resultaten (waarbij je uiteraard wel rekening moet houden met de financiele situatie / mogelijkheden, de concurrentie, etc.), ergo: top-down redenerend moet we concluderen dat hij dan KENNELIJK een goede (slechte) traine isr.
Ook deze benadering kent zijn tekortkomingen. Iemand kan b.v. op korte termijn aardige resultaten behalen, maar de stroom van talent doen verstoppen en structureel veel kapot maken bij een club.
En toch vind ik Ko te negatief over Ronald Koeman. Lucas noemt hem zelfs de slechtste trainer van de afgelopen 10 jaar. Feit is dat er bij hem redelijke presentaties werden geleverd en titels werden behaald. Dat is onmogelijk wanneer de organisatie niet staat, de opstellingen structureel niet kloppen en de mentaliteit ver onder de maat is. Natuurlijk waren Sikora en Soetaers slechtere aankopen dan Aisatti en Enoh, maar landstitels zijn toch veel belangrijker dan een goede of slechte aankoop. Natuurlijk zei Koeman zelden iets interessants, maar uiteindelijk is een stabiel presterende ploeg meer waard dan een boeiende persconferentie (hoewel het leven als supporter natuurlijk wel gebaat is bij een interessante trainer voor wie je enig intellectueel respect hebt).
Kritiek op Koeman? Prima. Maar de grootste prutser en gevaar voor de club in het rijtje Wouters, Blind, Ten Cate, Van Basten? Nee, dat is niet fair en niet waar.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Dat is het probleem juist. We hebben gewoon een toptrainer nodig om met dit jonge elftal kampioen te worden en Europees leuk mee te doen. Als speler was hij absolute wereld klasse maar als coach vind ik hem niks speciaal. (eigenlijk heel matig).Duke schreef:
Ik snap ook wel dat het eigenlijk ook niet kan om elk jaar van trainer te wisselen maar ik denk dat we nooit goed en constant zullen spelen met hem. Ik zat echt zwaar gefrustreerd naar veel wedstrijden te kijken dit seizoen. Het lijkt wel of iedereen maar wat aan het doen is.
Als ik deze passage zo eens terug lees, kan ik me voorstellen dat men zich afvraagt: ja, hallo Ko, wat is er nou zo belangrijk aan dat Van Basten leuker babbelt dan Koster en Ten Cate? Wat zegt een geinige pr in vredesnaam over iemands trainerskwaliteiten?Kowalczyk schreef:
Verhaal waarop m.i. behoorlijk wat af te dingen valt.
Allereerst de (algemene) stelling dat middelmatige praters ook middelmatige denkers zijn. Is naar mijn mening flauwekul. Er zijn zat columnisten die goed onderbouwde cq. beargumenteerde stukken kunnen schrijven, maar verbaal de inhoud van die pennevruchten veel minder goed kunnen overbrengen. Dat zijn wat mij betreft twee totaal verschillende dingen.
Vervolgens de stelling/koppeling van verbale vermogens aan trainerskwaliteit. Ernst Happel is het ultieme bewijs van de onjuistheid van deze bewering. Verbaal drie keer niks maar wel een absolute topcoach.
Bovendien gaat het om de inhoud van het gesprokene, niet om de vorm en/of kwantiteit. Je kunt in slechts een of twee (qua semantiek) slecht geformuleerde zinnen toch meer zinnigs zeggen dan in een goed lopend, uitstekend geformuleerd betoog van een uur.
Iemand als bijvoorbeeld Mark Wotte is verbaal meer dan uitstekend onderlegd, maar desondanks een bijzonder matige coach. Het gaat om inhoudelijke kennis van zaken, niet om de (uiterlijke) verpakking.
Ook Van Basten uitstekend kan babbelen, maar is nog nooit met iets gekomen wat op de buitencategorie lijkt. Sterker nog, hij bleek bij Oranje niet eens in staat tot het uitvoeren van 1 van de primaire taken van een coach. Een passend spelsysteem bedenken. De spelers moesten dat uiteindelijk voor hem doen. Dat kan Adrie Koster, waar je ietwat denigrerend over doet, toch in ieder geval nog altijd wel zelf.
Natuurlijk is dat niet fair en onwaar. Maar als het hen niet uitkomt houdt een aantal mensen zich gemakkelijk niet aan de naakte feiten. Het interesseert ze daarbij kennelijk niet dat ze daarmee totaal ongeloofwaardig worden. De feiten.Ajax Rules schreef: Kritiek op Koeman? Prima. Maar de grootste prutser en gevaar voor de club in het rijtje Wouters, Blind, Ten Cate, Van Basten? Nee, dat is niet fair en niet waar.
Ajax heeft de laatste 10 jaar twee landstitels behaald. Allebei in de drie jaar trainerschap onder Koeman. De laatste keer dat Ajax in Europa tenminste nog wat voorstelde was onder Koeman.
Dan ook van mijn kant nog even een persoonlijke mening.
In aanvallend opzicht deed Koeman inderdaad enkele miskopen. Maar in verdedigend opzicht waren Escude en Grygera natuurlijk beduidend betere keuzes dan Wielaert en Oleguer. Verder is Koeman inderdaad een mindere prater maar schat ik hem qua tactisch inzicht en wedstrijdcoaching een niveau hoger dan Van Basten. Vind ik toch net even wat belangrijker.
Zet Koeman voor dit Ajax en de ploeg strijdt gegarandeerd wel tot de allerlaatste snik voor de landstitel. Of die uiteindelijk behaald zou worden weet je nooit, maar ook dat sluit ik beslist niet uit. Al is het wellicht maar op 1 doelpuntje.
Jim schreef: Zet Koeman voor dit Ajax en de ploeg strijdt gegarandeerd wel tot de allerlaatste snik voor de landstitel. Of die uiteindelijk behaald zou worden weet je nooit, maar ook dat sluit ik beslist niet uit. Al is het wellicht maar op 1 doelpuntje.

Hier kunnen we dus helemaal niets mee, Jim.
Koeman is ontegenzeggelijk de laatste trainer die succes heeft gehaald met Ajax. Dat wil niet per definitie zeggen dat hij een goede trainer is, maar het is zeker een pré.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Koeman is een aardige trainer die toch wel prijzen weet binnen te slepen, maar hij weet zijn spelers niet te paaien en hij weet dan ook niet een vertrek van een geweldige speler op te vangen. Vandaar dat hij het nergens lang uithoudt en een ravage aanricht in de club. Daarnaast moeten wij allen niet vergeten dat hij een fantastische selectie onder zijn hoede had, die denk ik zonder een tacticus de tegenstanders de baas waren. Helaas waren de ego's voor Koeman niet te managen.
Jullie hebben Ten Cate erg laag zitten, maar jullie realiseren je niet hoe deskundig hij werkelijk is. Zijn taktische inzicht, de manier hoe hij spelers probeerde beter te maken, hij legde de lat hoger dan het niveau van de selectie: alles was om de club omhoog te stuwen. Hij had de pech dat hij te maken kreeg met een clubleiding die niet het wilde perfectioneren, die helemaal niet begreep hoezo er iets moest gebeuren en die bovendien niet inspeelde op het karakter van Ten Cate. Hij is een lastbak voor de spelers en dat terwijl de achterban toen ook nog vaak hun ontevredenheid blijk gaf, als je dan niet zorgt dat er relaxte mensen dicht bij de spelersgroep staan dan krijg je spanningen -Groenendijk en Spijkerman zijn te veel meegegaan met Henk in hun handelswijze. Ik vond daarom dat de club hun zaken slecht regelde en dat daarom Ten Cate -een vakman, blijkt uit het respect dat hij bij Keizer gewonnen heeft- faalde.
Jullie hebben Ten Cate erg laag zitten, maar jullie realiseren je niet hoe deskundig hij werkelijk is. Zijn taktische inzicht, de manier hoe hij spelers probeerde beter te maken, hij legde de lat hoger dan het niveau van de selectie: alles was om de club omhoog te stuwen. Hij had de pech dat hij te maken kreeg met een clubleiding die niet het wilde perfectioneren, die helemaal niet begreep hoezo er iets moest gebeuren en die bovendien niet inspeelde op het karakter van Ten Cate. Hij is een lastbak voor de spelers en dat terwijl de achterban toen ook nog vaak hun ontevredenheid blijk gaf, als je dan niet zorgt dat er relaxte mensen dicht bij de spelersgroep staan dan krijg je spanningen -Groenendijk en Spijkerman zijn te veel meegegaan met Henk in hun handelswijze. Ik vond daarom dat de club hun zaken slecht regelde en dat daarom Ten Cate -een vakman, blijkt uit het respect dat hij bij Keizer gewonnen heeft- faalde.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr apr 24, 2009 6:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij zal best ergens deskundig in zijn...Vedette-10- schreef: Jullie hebben Ten Cate erg laag zitten, maar jullie realiseren je niet hoeveel deskundigheid hij had.
Kijk dat is juist het lastige, het moeilijke. Waar leg je de grens? Jij hebt in principe (mét andere mensen) zoiets van "van mij mag hij weg", en dan gaat er inderdaad dus weer een trainer. Anderen vinden weer van niet, om bepaalde meningen. Dan komt er een volgende, waarvan jij misschien wel overtuigd bent dat het de juiste is, de resultaten zijn niet zo zo en geweldig maar jij ziet wel mogelijkheden en perspectieven om bepaalde redenen. Anderen vinden deze trainer juist weer waardeloos en zien deze na een jaar het liefste weer vertrekken. Je krijgt dezelfde discussie, maar dan omgekeerd. Wie heeft er dan gelijk?jamie schreef:Dat is het probleem juist. We hebben gewoon een toptrainer nodig om met dit jonge elftal kampioen te worden en Europees leuk mee te doen. Als speler was hij absolute wereld klasse maar als coach vind ik hem niks speciaal. (eigenlijk heel matig).Duke schreef:
Ik snap ook wel dat het eigenlijk ook niet kan om elk jaar van trainer te wisselen maar ik denk dat we nooit goed en constant zullen spelen met hem. Ik zat echt zwaar gefrustreerd naar veel wedstrijden te kijken dit seizoen. Het lijkt wel of iedereen maar wat aan het doen is.