Ajax parafernalia

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Ajax parafernalia

Bericht door Thijs » za feb 20, 2010 4:18 pm

Ik zat op mijn brakke zaterdagmiddag wat te surfen op het wereldwijde web en kwam dientengevolge (net zo'n mooi woord als 'parafernalia') uit op www.ajaxmuseum.nl . Een nieuwe website van een fan die al zijn Ajax-spulletjes heeft 'gedigitaliseerd' en online gezet. Best leuk om te zien, en ik vroeg me af of de gewaardeerde AT'ers ook enkele bijzondere Ajax parafernalia in huis hebben.

Ik ben zelf nooit bewust gaan verzamelen, al heb ik elk entreekaartje van een Ajax-wedstrijd bewaard. Ik heb hier nog de handtekening van Jari Litmanen liggen (betekende erg veel voor me toen ik 11 was), de vlaggetjes van de kwart-, halve en finale CL 1995-1996, een sjaal van FC Kopenhagen - Ajax uit 2001 (m'n eerste Europese uitwedstrijd), een bronzen borstbeeld van Ajax, en de pen waarmee Marco van Basten zijn contract bij Ajax tekende.

Verder heb ik hier aan de muur een ingelijste foto hangen van mezelf met alle grote prijzen (alle CL's, wereldbekekers, UEFA-cup en EC II) die tijdens een poetsbeurt een keer naast elkaar zijn gezet.

Hebben jullie nog bijzondere Ajax-spulletjes? Een stoeltje uit De Meer? Gras uit De Meer? Oude entreekaartjes van heroïsche wedstrijden? Gedragen wedstrijdshirts?
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Giacomo Puccini » za feb 20, 2010 4:27 pm

Hehe. Nee dit soort dingen heb ik allemaal niet. Ajax zit in mijn hart, ik voel niet de behoefte daar tastbare bewijzen van te verzamelen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Kowalczyk » za feb 20, 2010 4:33 pm

Ik ben geen echte parafernalia-verzamelaar, maar ik heb wel een uitgebreide verzameling Ajax-boeken, -platen (LP's en singles) en -dvd's. Vooral mijn Ajax-boekencollectie en mijn verzameling Ajax-vinyl zijn tamelijk compleet. Zitten een paar echte collector's items bij.

Verder wat losse parafernalia. Ik heb een origineel, gedragen wedstrijdshirt van Klaas-Jan Huntelaar, dat hij naar me toe gooide na afloop van IK Start - Ajax (check die foto!), maar dat zit in een doos in de berging. Op mijn bureau staat zo'n Ajax-borstbeeld (verkrijgbaar in de fanshop) en in mijn boekenkast staat een Ajax-babushka (je weet wel: zo'n 'poppetje-in-poppetje'), ooit eens op de kop getikt in Praag. Ik heb twee fotolijstjes met daarin de complete serie Ajax-sigarenbandjes uit 1980 en mijn eerste twaalf seizoenkaarten.

(Ik baal er gigantisch van dat we nu een pasje hebben waarmee we het vijf seizoenen moeten doen... Daar gaat mijn tweede fotolijstje met seizoenkaarten... Is er dan niks heilig meer...? Ik wil gewoon elk seizoen een geinig pasje!).

O ja, en ik heb bijna al mijn losse Ajax-toegangskaartjes nog. Die zitten niet ingelijst ofzo; ze liggen in een grote envelop in een la.

Ook wel tof: ik heb de beroemde foto van Paul Huf (met de jonge Cruijff, Keizer, Swart en Nuninga) op posterformaat. En ik heb een originele Ajax-elftalplaat uit de jaren vijftig (die kreeg je geloof ik bij Esso-bezinepompen, destijds). Die dingen moeten ook nog eens aan de muur.

Ik heb ook de complete insteekmap met Ajax-flippo's. Niet dat ik die krengen verzameld heb, maar ik zag die complete map jaren geleden eens voor twee euro op een rommelmarkt liggen. Tja. Zit nu ergens in een doos, denk ik.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Thijs » za feb 20, 2010 4:50 pm

Al m'n oude clubcards enzo heb ik ook inderdaad nog, het punt is alleen dat ik ze altijd al een keer wil 'ordenen' of inplakken maar daar nooit het goede moment voor kan vinden. :blush.gif: (Is ook monnikkenwerk natuurlijk, en bijkomend nadeel is dat je je dan beseft hoeveel geld je hebt uitgegeven aan schijtwedstrijden)

Bedenk me nu dat ik twee wijnglazen heb met het Ajax-logo, en twee flessen wijn én een fles champagne waar Ajax in gegraveerd staat + logo, die zaten dit jaar in het kerstpakket. Maar die kun je misschien ook wel ergens bestellen, dat weet ik niet.

Kun je de bekende foto's eigenlijk ergens bestellen? Het is toch mooi als je thuis posters hebt van bijzondere Ajax-momenten, of gewoon historische foto's zoals die van Paul Huf?
En indien ze niet te bestellen zijn, ik denk dat er wel een markt voor is. Ik heb hier bijvoorbeeld een mousemat van de voorpagina van De Telegraaf van 27 juni 1988 die kopt 'TRIOMFTOCH ORANJE'. Zou ook mooi zijn als je de voorpagina van 25 mei 1995 als muismat hebt, of gewoon aan de muur hebt hangen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Marillion » za feb 20, 2010 4:52 pm

Ik heb hier ook nog wel het één en ander liggen. Mooiste museumstuk is denk ik een litho van Jari Litmanen. Nee, hij heeft 'm niet zelf gemaakt. Hij staat er op.

Verder een doos vol met toegangskaartjes en oude seizoenkaarten, een redelijke verzameling boeken, video's en dvd's, en een aantal shirts. Gek genoeg heb ik geen Ajax sjaal meer in huis. Deze ruilde ik bij europese uitwedstrijden namelijk nogal eens met supporters van de tegenpartij.

Als herinnering aan de Meer heb ik een origineel stuk van het hek waar ik een aantal jaren tegenaan heb zitten kijken. Misschien niet echt een gebruikelijk verzamelstuk maar ik vond het destijds toch wel de moeite waard om mee te nemen. Zelden een taxi chauffeur zo raar zien opkijken als toen ik met 2 van die stukken hekwerk de taxi in stapte. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Khraa » za feb 20, 2010 4:56 pm

Ik heb nog wat glazen uit de jaren 80 en een dienblad met de Ajaxselectie van begin 80. Verder nog een blik dat uitgegeven is bij de opening van de ArenA.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door michaelajaxfan » za feb 20, 2010 7:29 pm

Kowalczyk schreef:Ook wel tof: ik heb de beroemde foto van Paul Huf (met de jonge Cruijff, Keizer, Swart en Nuninga) op posterformaat.
Hé, wat grappig, die heb ik ook! Geweldige foto waar ik zéér zuinig op ben.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Ajax parafernalia

Bericht door 666 » za feb 20, 2010 8:05 pm

Ajaxshirt, Ajax Cape Townshirt (zonder reclame!), een berg oude kaartjes en seizoenkaarten, een stapeltje sorties (mededertigers en ouder weten vast nog wel wat dat zijn).

En in een doos die ik niet meer kan vinden liggen nog stapels oude exemplaren van het "officieel programma" van toen we nog in de meer speelden, en een berg van die roodwitte bordjes die de sigarenboer vroeger aan z'n raam hing om reclame voor de kaartverkoop te maken en die ik als tienerduiveltje om een of andere reden ben gaan sparen tot ik er na een paar jaar weer genoeg van kreeg.

Geen ajaxmok, geen ajaxdekbed, geen ajaxoorwarmers, geen fanshoprommel.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door 999 » za feb 20, 2010 8:42 pm

Tja, de gebruikelijke prularia, plakboeken liggen op zolder ..

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za feb 20, 2010 10:00 pm

Naast de bibliotheek, kaartjes, seizoenkaarten etc, heb ik zo'n beetje alle EC-vlaggetjes nog (vanaf Ajax -AEK Athene in december 1994, de eerste keer dat ze werden uitgedeeld). Pronkstukken die strijden om het meest waardevolle, emotionele bezit: het De Meer Tribute shirt (met in de rode baan: De Meer en op het wit alle namen van spelers die in De Meer toppers waren) en een ingelijste foto van Louis van der Vuurst van (een deel van) Vak T in het Olympisch Stadion met o.a. Weekend Cees d'r op (met een staaf Bengaals Vuurwerk in de handen. Klassiek binnengesmokkeld door die op te rollen in programmaboekje en die netjes in je hand in de lucht houden bij het fouilleren)
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: Ajax parafernalia

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » za feb 20, 2010 11:58 pm

ik heb niets, behalve net als iedereen de kaartjes, sorties, etc.
Veel sjaals heb ik wel, maar dat zijn niet altijd de combi sjaals, maar gewoon uitgebrachte sjaals die ik ofwel gekregen heb of gekocht heb.
Wel mijn eigen fotoboeken met alle tifo acties waaraan ik aan meegewerkt heb, met wat handtekeningen en eigen foto's van de spelers voor wie de doeken waren etc.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Jeroen126 » zo feb 21, 2010 12:05 am

Ik verzamel boeken en dvd's. Heb ook een hoop shirts liggen, maar dat mag geen verrassing heten. Saillant detail is wel dat ik ze vrijwel allemaal niet meer pas en veel van de wit-rood-witte langzamerhand op het lichtblauwe uitshirt uit 2002 zijn gaan lijken.
Ik heb nog zo'n ingelijst stukje gras uit De Meer, op de WC hangt het kampioensvaantje uit 1996, een erg mooie herinnering. Verder heb ik drie stoeltjes uit De Meer. Op dit moment liggen ze in een hoekje te verpieteren, maar als ik ooit iets groter woon wil ik er - met nog een paar meer - een soortement van tribune van laten bouwen (dat hoeft niet heel groot, maar er moet wel een gezellig groepje op kunnen), zodat ik met mijn vrienden eventueel uitwedstrijden bij mij kan kijken en we alsnog het gevoel hebben heel dicht bij Ajax te zijn.

Ik heb trouwens ook nog onzin als een Ajax-mok, een Ajaxlamp (prachtig ding - ligt ergens in een kastje, bedolven onder het stof).

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax parafernalia

Bericht door joey » ma mar 01, 2010 4:46 pm

Giacomo Puccini schreef:Hehe. Nee dit soort dingen heb ik allemaal niet. Ajax zit in mijn hart, ik voel niet de behoefte daar tastbare bewijzen van te verzamelen.
Zo zie ik dat ook.

Ik heb nog wel een exemplaar van het replica-shirt waarin Ajax t.g.v. het 100-jarig bestaan tegen Twente speelde (en verloor :blush.gif: ). Dat moet ergens in de kast liggen, maar ik zou niet weten waar.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax parafernalia

Bericht door Jeroen126 » ma mar 01, 2010 6:30 pm

Welke maat, Joey? Als Ajax toch vooral in je hart zit en je er écht van af wil... :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: Ajax parafernalia

Bericht door SylvievdVaart » ma mar 01, 2010 7:29 pm

De afgelopen jaren heb ik vrijwel niets meer gekocht (wel vlaggetjes bewaard). Van mijn eerste geld toen ik een jaar of 14 was tot aan mijn 18e, 19e jaar heb ik veel gekocht in de Ajax-shop. Shirts, horloges en sieraden met name. Sinds de dood van mijn (Ajax)opa vorig jaar mei, heb ik wat spullen gekregen. Ik word niet van alle spullen enthousiast, maar er zitten mooie dingen tussen. Een elftalposter bijvoorbeeld uit het jaar 1972.

Uiteindelijk zijn de spullen in dozen terecht gekomen, samen met de video's die ik heb gemaakt in mijn pubertijd. Ik zat altijd helemaal klaar om op *rec* te drukken zodra er een speler werd geinterviewd, of als er een speler bij een uitzending op bezoek kwam.

Blijft mooi om de video met de documentaire over Bobby Haarms te zien. Dat hij zegt dat er rood-wit bloed door zijn aderen stroomt. Mooi moment in die uitzending. En uiteindelijk gaat het daar bij mij ook om. Ajax voelen, Ajax beleven, met het hart.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax parafernalia

Bericht door joey » ma mar 01, 2010 7:46 pm

Jeroennaarbeneden schreef:Welke maat, Joey? Als Ajax toch vooral in je hart zit en je er écht van af wil... :ajaxsmiley.gif:
Dat kan niet, want ik heb het cadeau gekregen van mijn vriendin... :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie