De scouting

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 28, 2008 11:45 am

Een fout maken, dat kan. Elke scout ziet het wel eens verkeerd. Ik denk dat er bij PSV een paar hebben wakker gelegen van het feit dat ze Jari Litmanen hebben laten lopen. Maar het gaat erom hoe je tegen je eigen functioneren aankijkt. John Steen Olsen zegt eerlijk: 'Misschien had ik het mis met Marcus Berg'. Hij gaat bij zichzelf te rade. Maar Mühren komt met een heel arsenaal aan smoezen aanzetten. Zelfs met de smoes dat grote clubs bij Ajax vijftienjarigen weghalen, iets waarvan ik me zo snel geen voorbeeld voor de geest kan halen. Dan vraag ik me af: ziet hij het wel? En meteen moet ik denken aan zijn warme pleidooi voor Pius Ikedia, een topper volgens hem. :biggrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 28, 2008 11:48 am

Ik doelde er meer op dat men bij de scouting niet bepaald welke spelers er gehaald worden, joey. Scouts moet je beoordelen op de gegevens die ze verzamelen over spelers. Maarja, dat is voor ons natuurlijk wat lastig.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do feb 28, 2008 11:49 am

joey schreef: Maar Mühren komt met een heel arsenaal aan smoezen aanzetten. Zelfs met de smoes dat grote clubs bij Ajax vijftienjarigen weghalen, iets waarvan ik me zo snel geen voorbeeld voor de geest kan halen.
Vorig jaar gingen er toch wat jeugdspelers naar Chelsea en Arsenal?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 28, 2008 11:50 am

Blijkbaar komt de scouting niet met toppers, anders zou MVG Rommedahl of Luque niet halen. Zoveel vertrouwen heb ik wel in hem.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do feb 28, 2008 11:52 am

Bertje schreef:Ik doelde er meer op dat men bij de scouting niet bepaald welke spelers er gehaald worden, joey. Scouts moet je beoordelen op de gegevens die ze verzamelen over spelers. Maarja, dat is voor ons natuurlijk wat lastig.
Nee, maar die scouts kunnen wel hun mening geven toch? Ik neem aan dat de scouts niet alleen maar statistieken doorgeven, dan zou ik het ook wel kunnen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 28, 2008 11:54 am

Ik neem aan dat ze beschrijven wat de spelers kunnen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 28, 2008 11:56 am

Ik geloof best dat MVG zijn eigen koers vaart. Maar misschien doet hij dat ook omdat de scouting weinig zinnige ideeën heeft.

Zou Cruijff Piet Keizer op de scouting zetten? De positie van Keizer is sowieso pikant, aangezien hij (blijkbaar) niet kan opschieten met MVG.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 28, 2008 12:05 pm

Maar als de scouting weinig zinnigs te melden heeft, waarom reorganiseert Van Geel de scouting dan niet? Hij is afhankelijk van wat de scouting aandraagt, dus het is ook zeer belangrijk voor zijn eigen functioneren.

Ik denk dat Cruijff Keizer in ieder geval bij de opleiding wil houden, want Cruijff zal daar iemand belangrijk maken die dezelfde ideeen over opleiden heeft als hij, gok ik. Wellicht dat hij daarnaast als klankbord gebruikt wordt om spelers te beoordelen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 28, 2008 12:08 pm

Bertje schreef:Maar als de scouting weinig zinnigs te melden heeft, waarom reorganiseert Van Geel de scouting dan niet?
Dat is de hamvraag. Je hoeft geen journalist van de VI te zijn om te zien dat de scouting beter kan.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do feb 28, 2008 12:09 pm

Of datgene wat ermee gedaan wordt
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 28, 2008 12:10 pm

joey schreef:
Bertje schreef:Maar als de scouting weinig zinnigs te melden heeft, waarom reorganiseert Van Geel de scouting dan niet?
Dat is de hamvraag. Je hoeft geen journalist van de VI te zijn om te zien dat de scouting beter kan.
Ik vrees dat MVG (onterecht) denkt het beter te zien dan ieder ander. Anders kan ik dit niet rijmen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 04, 2008 10:05 am

LucaS schreef:Of datgene wat ermee gedaan wordt
Ja, zoiets zegt Peter van de Rijt vandaag ook op www.highlow.nl :

Cruijff’s straffe hand en stinkende wonden

Twee weken geleden rammelde Johan Cruijff aan de poort van de ArenA. De poortwachters deden schuchter open en de Meester zelf betrad het strijdtoneel. Hij zag dat bestuur en directie al vechtend over elkaar heen vielen. Maar daarvoor was hij niet naar Amsterdam gekomen. Het ging hem niet om de poppetjes, of degene die aan de touwtjes trok, maar om het spel. Geef het volk brood en spelen, dacht Johan eenvoudig, en het gaat ons aller Ajax vanzelf weer beter.

Johan Cruijff besloot twee weken geleden zich slechts met het technische beleid van Ajax bezig te gaan houden. Als liefhebber van de sport moet het hem pijn hebben gedaan, dat het technisch zo’n warboel is geworden bij zijn geliefde Amsterdamse club. Dus verdiept de Verlosser, zoals hij door de supporters liefkozend wordt genoemd, zich de komende tijd in het technisch beleid. Wat ging er fout, heel erg fout, en wat ging er nog wel goed? Onder dat laatste zal JC de scouting niet plaatsen, dat moge duidelijk zijn. En anders wordt dat het wel naar wat mij de afgelopen tijd duidelijk is geworden. En ter verantwoording het volgende, alle informatie hieronder is mij door directbetrokkenen en (ere-)leden van AFC Ajax medegedeeld.

Ajax is in heel grote mate afhankelijk van de scouting. Zowel in binnen- als buitenland moet veel tijd en energie gestoken worden in een continue zoektocht naar talent dat naar Amsterdam wil komen. De eigen opleiding levert wat dat betreft te weinig potentiële toppers af. Om te voorkomen dat men steeds weer een beroep moet doen op spelers als Urzaiz en consorten is de kwaliteit van het scoutingapparaat van doorslaggevend belang.

Ik vind het onthutsend dat de mensen die ik sprak uit angst voor represailles vroegen hun namen niet te vermelden. Ik schrok daarvan, want wat is dit voor een cultuur, in een land waar democratie en vrijheid van het woord het hoogste goed zijn? Allerlei individuen, allerlei eilandjes en ego's die niet naar elkaar luisteren.

Primair valt de scouting onder Martin van Geel. Echter, deze heeft Fred Arroyo naar voren geschoven als zetbaas. Misschien heeft u helder voor de geest wie meneer Arroyo is, mij zegt het helemaal niets. In de scouting zitten o.a. Hans van der Zee, Piet Keizer, Wim Suurbier en Gerrie Mühren. Die namen komen mij in ieder geval wel heel helder voor de geest.

Hans heeft bij PSV bewezen op het terrein van scouting een geweldige neus te hebben. Bij Ajax hoort hij de chefscouting te zijn, maar daar heeft Van Geel een stokje voor gestoken. Wie naar de ArenA belt en naar Hans vraagt, krijgt Arroyo aan de lijn. Ik deed een test en vroeg naar de scoutingbaas. Meneer Arroyo nam op.

De vergaderingen van deze groep scouts zijn een blamage voor een topclub. Meneer Arroyo neemt het woord en kraamt zoveel onzin uit, dat je het liefst meteen op zou willen staan en weglopen, zo melden mijn bronnen. De rol van Hans van der Zee is volstrekt ondergeschikt aan die van Arroyo. Het is niet voor niets dat Hans zijn bijdrage aan de Commissie Coronel weer introk; bang als hij was voor represailles. De angst regeert onder Van Geel. Ook Hans heeft vrouw en kinderen.

In een rapport je mening geven is een stap of vijf te ver. Zo diep is Ajax gevallen! Naar de inbreng van grootheden van weleer wordt amper of geheel niet geluisterd. Als je dit aanhoort begrijp je steeds beter dat Ajax nog heel lang geen talenten binnen zal halen en dat die eerder in Eindhoven, Heerenveen of Groningen zijn te bewonderen, dan in Amsterdam. Het binnenhalen van spelers, die elders volkomen misluk zijn - ik denk aan Dennis Rommedahl - is absoluut niet de schuld van Gerrie Mühren of de andere ex-topvoetballers. Een spelers als Samuel Kuffour is niet eens gescout, maar puur op oude reputatie aangetrokken, omdat hij heel goedkoop beschikbaar was. En zo zullen er ongetwijfeld meer zijn geweest. Kijk maar naar wat er bij de club onder contract staat.

Een paar weken geleden schreef ik dat Van Geel een domme man is. Achteraf gezien is ‘dom zijn’ een nietszeggende kwalificatie; er zijn tenslotte veel domme mensen en ik ken er veel te veel. Echter, nu blijkt dat Van Geel de facto volstrekt incompetent is en dat is veel ernstiger! Hij brengt Ajax op deze wijze in zwaar weer en tracht nu ook nog in zijn nadagen over zijn graf heen te regeren door allerlei mensen vast te leggen.

In de euforie die over de komst van Cruijff is ontstaan, is men vergeten Martin van Geel eruit te schoppen. Hij brengt de club in groot gevaar en dat is onacceptabel. Verschillende leden van Ajax en van de scoutingcommissie vertelden mij verbaasd te zijn over de matige connecties van de huidige technisch directeur in de voetbalwereld buiten Nederland. Zijn naar voren schuiven van alleen maar vriendjes, die hem genegen zijn - zelfs als ze geen enkele kwaliteit hebben, zoals meneer Arroyo - tekent zijn wantrouwen jegens alles en iedereen. Dan valt het namelijk niemand op, dat je zelf ook van niets weet. Verder gedraagt Martin van Geel zich als een verlicht despoot, zo meldden mij insiders, die mijn observatie van buitenaf alleen maar bevestigden. En ja, Van Geel en ik kennen elkaar al een hele poos. Dus ik kan een oordeel over hem persoonlijk vellen.

Ik hoop van harte dat Johan Cruijff als eerste daad de scouting ter hand neemt. Er moet hoognodig wat gebeuren en alleen de Verlosser kan Ajax verlossen van verkeerde types op de juiste plek. En zodra de totale herstructurering van het scoutingsysteem op de agenda is gezet, kunnen de nieuwe kenners woorden in daden omzetten. Dan komen Danny Kerkenaar en al die vergeten toptalenten uit ons land echt in de ArenA te spelen. Dan was een Nordin Amrabat wellicht niet naar Venlo verbannen om nu in Eindhoven voor PSV te gaan spelen. En was eigen kweek Rasmus Lindgren ook niet na een jaar of twee weer teruggekocht van FC Groningen.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en die zijn er voldoende bij Ajax. De Amsterdamse club heeft juist een hele straffe hand nodig! Het is nog niet te laat, maar het is wel hoogtijd, dat de Verlosser aan de slag gaat voor er nog meer onherstelbaar is kapotgemaakt. Ik wens Johan Cruijff veel wijsheid en een straffe hand toe.
Zou er een kern van waarheid in zitten? Van de Rijt is wel een zwetsneus.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: De scouting

Bericht door thaumaturgy » di jul 07, 2009 11:06 pm

Tsja, de scouting en de beslissingsprocessen omtrent het aantrekken van spelers. Het blijft nog steeds een heikel punt (om maar een understatement te maken). In de afgelopen jaren hebben we meerdere technische eindverantwoordelijken (MvG, MvB en Jol), meerdere algemeen directeurs(AvE, MF en RvdB) en meerdere hoofd scoutings (TP, FA en HS) gehad. Om van bestuursleden en trainers maar niet te spreken.

Ook in de scoutingstaf zelf zijn er veranderingen geweest. HvdZ is aangetrokken. Felix gasselich en Heinz Schilcher zijn er bijgekomen. Piet keizer is eerst technisch adviseur geworden en daarna weggegaan. Loic desire heeft ook een tijd voor ons gescout. Fred Arroyo is opgevolgd door Hennie Spijkerman maar hier lees ik dat Arroyo nog wel scout voor Ajax. Is Arroyo nou gedegradeerd naar scout of is de functie die Spijkerman heeft een andere dan die Arroyo had, zoals hier wordt gesuggereerd, en wellicht nog heeft? Het valt op dat de scoutingstaf en nogal hoog ons kent ons gehalte heeft. Is het wellicht beter om ook mensen van buiten het ajaxwereldje in de scoutingstaf op te nemen?

Al deze veranderingen te spijt komen er nog steeds weinig echt gescoutte spelers naar Ajax. De meeste spelers die komen zijn al bekend met de technisch eindverantwoordelijke, zijn al zodanig bekend dat er weinig te scouten valt ( spelers in de eredivisie en oleguer bv) of komen via een tip van 'partners'.

In dit artikel blijkt dat Ajax plannen heeft om in verschillende delen van de wereld activiteiten danwel samenwerkingverbanden op te zetten. Voornamelijk om marketing doeleinden maar ook om dmv voetbalscholen danwel clinics talent te ontdekken. Is dit de juiste manier of kan Ajax zich beter concentreren op verbetering van de scouting? Het blijft natuurlijk nog steeds de vraag of de fout bij de scouting of de beslissingsprocessen ligt. Wat is jullie mening hierover?
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De scouting

Bericht door joey » di jul 07, 2009 11:16 pm

Denk jij dat de souts nog iets te zeggen hebben? Atouba komt via het netwerk van Jol en blijkbaar moet dat netwerk er ook voor zorgen dat we een 'stevige middenvelder' (hopelijk niet in kilo's :smallgrin.gif: ) erbij krijgen. Het lijkt erop dat de scouting (min of meer?) buitenspel gezet is.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De scouting

Bericht door Aristides » wo jul 08, 2009 8:01 am

joey schreef:Denk jij dat de souts nog iets te zeggen hebben? Atouba komt via het netwerk van Jol en blijkbaar moet dat netwerk er ook voor zorgen dat we een 'stevige middenvelder' (hopelijk niet in kilo's :smallgrin.gif: ) erbij krijgen. Het lijkt erop dat de scouting (min of meer?) buitenspel gezet is.
In de jeugd wordt nog wel gescout, maar volwassen toppers komen niet naar Ajax, de jonge spelers die vroeg international zijn, niveau Defour, Modric, slaan tegen woordig Ajax over, m.a.w. Ajax moet scouten in gebieden die de grote clubs laten liggen, Polynesië? RIF-gebergte? Mongolië? en daar wordt niet voor niets niet door de topploegen gescout.

Ik heb het al meermalen geschreven, Liverpool haalde twee jaar geleden achttien jeugdspelers uit Oost-Europa, daar zit "die Chivu" tussen en Ajax kan niet op tegen de uitstraling en het geld van Liverpool e.c. Ik weet dat het niet altijd werkt, zie Juventus met een volledig Ghanees jeugdteam, maar de markt voor Ajax is niet meer dan de "spareribs"; kan best lekker zijn, maar een topper kiest er niet voor.

Concentreren op wie nog wel wil komen, onze eigen jeugd en dan maar wat principes overboord zetten van "eigenlijk woon je te ver weg", daar valt wel wat op te verzinnen. Ga maar naar Landskrona B1 tegen ???B1 i.p.v. het Europees kampioenschap onder 21. De uitblinkers op dat toernooi zijn niet haalbaar (tenzij er weer zo'n 16 miljoen wordt geboden), de afvallers hebben bij Ajax niets te zoeken (De sterren zitten trouwens al vaak bij een topclub) Ajax moet niet nu Berg scouten, maar nu de toekomstige Arnautovic (om maar een naam te noemen), want als hij naar Twente wil, zal hij ook wel naar Ajax gewild hebben.

Klopt het dat naast Schilcher nu ook Gasselich voor ons scout? Waarom zien we geen speler uit Midden-Europa? Je ziet ze niet eens staan bij "Onbetrouwbaar transfernieuws", wat doen zij voor Ajax?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De scouting

Bericht door joey » wo jul 08, 2009 9:01 am

Heeft het nog zin om de scouting te verbeteren, als de trainer spelers haalt via zijn eigen netwerk? En wie controleert Martin Jol eigenlijk?
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De scouting

Bericht door Aristides » wo jul 08, 2009 9:58 am

joey schreef:Heeft het nog zin om de scouting te verbeteren, als de trainer spelers haalt via zijn eigen netwerk? En wie controleert Martin Jol eigenlijk?
Dat laatste zal het eenvoudigste zijn, we hebben zoveel directieleden enz.

De scouting verbeteren? Dat moet Ajax zich echt afvragen waar gescout wordt. Twee (?) scouts in Oostenrijk, Slowakije, Zwitserland, Zuid-Duitsland en niet één keer komt er een speler op proef. Twente krijgt wel spelers uit die regio!

We hadden een goede band met GBA, Vermaelen, Vertonghen, De Mul, Van Damme, Alderweireld en de laatste jaren: niets meer, terwijl België met een talentvolle lichting bezig is.

Wat zoeken we in Brazilië, Argentinië, de Europese topclubs, Oost-Europa en Porto halen de "krenten uit de pap", wat overblijft is een 25-jarige spits? Moeten we daar energie in stoppen? Er voetballen al ± 400 "grootste Braziliaanse talenten ooit" en zo'n 100 "Nieuwe Mardona's" buiten Zuid-Amerika. Ja, Suarez had eerder moeten komen, maar wat is slimmer: één speler missen of de scouting in eigen land verwaarlozen?

Wat moet Ajax? concurreren met de 75? (Het zouden er minder worden) scouts van Arsenal?

@Joey,

Je ziet regelmatig een jeugdwedstrijd, de beste voetballer zit, helaas, vaak genoeg bij de tegenstander; Ajax moet daar meer energie in stoppen. Ajax haalt Eriksen, dat is, afgezien of hij het redt, ook een manier, daar de talenten op jeugdige leeftijd vandaan halen, maar is dat kinderhandel?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: De scouting

Bericht door MHF » wo jul 08, 2009 11:10 am

In de jeugd zal men ongetwijfeld spelers aanbrengen maar verder is de scouting bij Ajax al tijden één grote farce. Wanneer werd er voor het laatst een relatief onbekende ruwe diamant 'voor weinig' binnen gehaald? Geen idee waar dat aan ligt, anders dan het feit dat Ajax doorgaans nooit uitblinkt in bestuurlijke en organisatorische zaken. Ook mensen die bepaalde kwaliteiten worden/werden toegedicht zoals Van der Zee stranden bij Ajax. En als je dan hoort in welke spelers Ajax vermeende interesse heeft, pff, de tranen springen je in de ogen.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De scouting

Bericht door brigade zuid » wo jul 08, 2009 11:33 am

MHF schreef:In de jeugd zal men ongetwijfeld spelers aanbrengen maar verder is de scouting bij Ajax al tijden één grote farce.
Doodzonde, van mij mag AJAX veel geld besteden aan het op poten zetten van een goede scouting. Een goede scouting en jeugdopleiding is voor AJAX de enige mogelijkheid om aansluiting te houden met de Europese top.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: De scouting

Bericht door Feest » wo jul 08, 2009 11:50 am

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 4:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De scouting

Bericht door brigade zuid » wo jul 08, 2009 12:20 pm

Ja dat is wel waar ja.. kan eigenlijk geen 1 club opnoemen die een goede scouting en jeugdopleiding heeft.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: De scouting

Bericht door MHF » wo jul 08, 2009 1:19 pm

Tja, als het zo zwart wit is en een goede jeugdopleiding niet door één deur gaat met een goed scoutingapparaat, dan lijkt mij de keuze bij Ajax snel gemaakt. In theorie is het allicht gemakkelijker om met een goed scoutingapparaat de selectie op pijl te houden – want veel meer potentiële spelers - maar Ajax heeft hier nog nooit in uitgeblonken en legt het, zeker heden ten dage, af tegen een veelheid aan clubs op financiële en/of organisatorische redenen. Dan (veel) liever terug naar de basis met de jeugdopleiding waarmee je eens in de zoveel tijd met een bovengetalenteerde lichting mee kan doen om prijzen.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: De scouting

Bericht door Harm » wo jul 08, 2009 1:55 pm

Maar dan zit je weer met het gevaar dat de echte talenten in Nederland op den duur ook al op hun zestiende (of eerder) naar Arsenal, Inter, etc. vertrekken. Ik denk dat je het je als Nederlandse club niet kunt veroorloven om één van de twee niet te doen.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: De scouting

Bericht door MHF » wo jul 08, 2009 2:26 pm

Harm schreef:Maar dan zit je weer met het gevaar dat de echte talenten in Nederland op den duur ook al op hun zestiende (of eerder) naar Arsenal, Inter, etc. vertrekken. Ik denk dat je het je als Nederlandse club niet kunt veroorloven om één van de twee niet te doen.
Ach, in de praktijk komt er al decennia lang nauwelijks iets terecht van de scouting bij Ajax, dus wat dat betreft zal het weinig schelen... :wink.gif: Het is natuurlijk wat gecharcheerd gesteld en ik ben het met je eens dat je niet alleen op jeugdspelers kan draaien maar volgens mij kan Ajax zich beter richten op goed netwerken en/of betrekkingen aangaan met personen met een goed netwerk dan daadwerkelijk proberen te wedijveren met clubs die hun scouting al jarenlang veel beter op orde hebben.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De scouting

Bericht door wimpey » wo jul 08, 2009 7:49 pm

joey schreef:Heeft het nog zin om de scouting te verbeteren, als de trainer spelers haalt via zijn eigen netwerk? En wie controleert Martin Jol eigenlijk?
Martin Jol zelf. Lijkt me. Hij is immers de baas op voetbaltechnisch gebied.

Ik kan 'm trouwens zó een A4-tje met spelers van niveau in Duitsland opsturen. Die qua prijs prima haalbaar zijn. Die scouting lijkt me het probleem niet. Dat kán bijna niet. Iedere niet complete leek kan goede spelers identificeren. Je begint met kijken en er valt er een op. Die bekijk je een paar keer en dan valt een ander op. Zo heb je het balletje snel aan het rollen...

Denk dat wat Steef opmerkte eerder het probleem is: de scouts worden genegeerd door de personen die beslissingen nemen. Geen scout komt met Luque, Kuffour of Urzaiz op de proppen!!!!

Plaats reactie