Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 84

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Neefkens » di mei 26, 2009 7:41 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Maar ik denk, en jij ook, dat als een trainer gewoon gaat trainen met dit elftal volgens de basis regels zoals wij die kennen dat verbetering direct zichtbaar zal zijn.
Ja, denk ik ook. En dat gaat Jol ook wel lukken, lijkt me.

Ik zit een beetje in m'n maag met het uitgavenpatroon van Jol. Wat dat betreft is (ook) hij erg opportunistisch. In combinatie met Blind zou dat wel eens erg prijzig kunnen worden.
Er is dus geen combinatie met Blind meer, vdBoog gaat daar over samen met Jol.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Neefkens » di mei 26, 2009 7:47 pm

Mooi is ook dat hij net als vdBoog onafhankelijk staat t.o.v. de kampen (JC<>LvG) die volgens sommigen nog steeds binnen AJAX hun ding doen.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door elliquido » di mei 26, 2009 7:54 pm

ik hoop eerlijk gezegd dat voor de verandering deze trainer minimaal 10 jaar blijft in een Amerikaans model.

Dus een hoofd (jol) en diverse assistenten (verdediging, aanval, techniek, conditie , jeugd, SPELHERVATTINGEN etc.)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Marillion » di mei 26, 2009 8:06 pm

Neefkens schreef:Mooi is ook dat hij net als vdBoog onafhankelijk staat t.o.v. de kampen (JC<>LvG) die volgens sommigen nog steeds binnen AJAX hun ding doen.
Daar ben ik inderdaad ook tevreden over. Je hebt iemand nodig die er fris tegenaan kijkt en niet direct tegenstand zal ervaren vanuit één van de kampen. Met Jol denk ik wel dat je zo iemand in huis hebt.

Verder is het natuurlijk allemaal afwachten. Maar ik vind Jol een betere keuze dan alle namen die hiervoor zijn genoemd in de media. Adriaanse, Olsen en Blind hebben al een verleden als trainer bij Ajax liggen en Rijkaard is volgens mij niet het type dat we nodig hebben.

Overigens was ik ook enthousiast bij de aanstelling van Henk ten Cate. Het is maar dat jullie het weten.... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

T82
Berichten: 1785
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door T82 » di mei 26, 2009 8:20 pm

Zijn er hier meer mensen die zich goed kunnen herinneren dat Jol niet verantwoordelijk was voor de aankopen bij de Spurs? Dit in verband met zijn vermeende miskopen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door brigade zuid » di mei 26, 2009 9:29 pm

Peter schreef:Ik zou Blind buiten de deur zetten, maar goed.
Ik ook, ben bang dat die man straks weer als een scholletje zich gaat manifesteren.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door brigade zuid » di mei 26, 2009 9:33 pm

Jol wordt bij Ajax hoofdtrainer van het
eerste elftal en verantwoordelijk voor
het aan- en verkoopbeleid,de scouting
en de jeugdopleiding.
Dit snap ik dan weer niet.. waarom nou weer de hele package. AJAX 1 en het aan en verkoopbeleid lijkt me meer dan genoeg. Waarom die jeugdopleiding en scouting er nou ook al weer bij moet lijkt me allemaal een beetje veel van het goede.. maargoed.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jesse » di mei 26, 2009 9:36 pm

Hoort dat niet allemaal bij dat rapport?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Marillion » di mei 26, 2009 10:14 pm

brigade zuid schreef:
Jol wordt bij Ajax hoofdtrainer van het
eerste elftal en verantwoordelijk voor
het aan- en verkoopbeleid,de scouting
en de jeugdopleiding.
Dit snap ik dan weer niet.. waarom nou weer de hele package. AJAX 1 en het aan en verkoopbeleid lijkt me meer dan genoeg. Waarom die jeugdopleiding en scouting er nou ook al weer bij moet lijkt me allemaal een beetje veel van het goede.. maargoed.
Inderdaad, eerste elftal en aan- en verkoopbeleid lijkt me meer dan voldoende om een week mee te vullen.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Bert » di mei 26, 2009 10:27 pm

Daarom zijn er natuurlijk ook een hoofd scouting en een hoofd opleiding om die zaken dagelijks te leiden. Jol hoeft alleen maar op de hoogte gehouden worden van de grote lijnen en kan zo nodig wat bijsturen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jim » di mei 26, 2009 10:37 pm

brigade zuid schreef:
Peter schreef:Ik zou Blind buiten de deur zetten, maar goed.
Ik ook, ben bang dat die man straks weer als een scholletje zich gaat manifesteren.
Hou er niet zo van voor het ontslag van mensen te pleiten, maar dat Blind weggehaald moet worden rond het eerste team is natuurlijk zonneklaar. Geef hem desnoods een functie bij de jeugd. Gezien zijn gebleken ambitie richting hoofdtrainerschap, is zijn aanwezigheid in de buurt van de selectie echter ongewenst en vragen om problemen. Ajax moet dat risico gewoon simpelweg niet willen nemen, net zoals ik destijds al heb gezegd dat Ajax het risico met Van Basten niet zou moeten nemen.
Maar Ajax blijkt weer eens erg hardleers. Blind wordt zelfs assistent gemaakt van de beoefenaar van de functie die hij zelf zo hartstochtelijk ambieert. Hoe kun je van zo iemand nou 100 procent loyaliteit verwachten richting zijn 'meerdere'.
Dat is nou echt wat je noemt de kat op het spek binden, ongelooflijk. En ook ongelooflijk dat Jol dit accepteert. Die heeft in dit opzicht toch bijzonder veel water bij de wijn gedaan.
Hij lijkt nu al dezelfde fout te gaan maken als Stevens bij PSV. Te graag coach van een club willen worden, waardoor je teveel concessies aan die club gaat doen. En aan jezelf, waardoor je op een bepaald moment jezelf niet meer bent. Met alle negatieve gevolgen vandien.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door thaumaturgy » di mei 26, 2009 10:40 pm

Eerste zet Jol: Blind terug op veld
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Martin Jol wordt bij Ajax meer dan alleen hoofdtrainer. De komende jaren bepaalt hij de sportieve koers van de club. Zijn eerste zet deed Jol al: Danny Blind komt naast hem op het veld. À la Louis van Gaal in de jaren 90.
afbeelding vergroten Danny Blind keert door de komst van Martin Jol terug op het veld. FOTO'S ANP & EPA
Marco van Basten draaide er achteraf niet omheen. Hij voelde zich bij Ajax nooit happy in de rol van eindverantwoordelijke man voor het gehele technische beleid. De nieuwe algemeen directeur Rik van den Boog was amper aan de slag, of hij regelde al dat Van Bastens pakket op eigen verzoek werd ingekrompen.

Voor Martin Jol vormde het verkrijgen van een zo breed mogelijk mandaat juist een voorwaarde om in Amsterdam te tekenen. Voor alleen het trainen en coachen van Ajax 1 had hij de Bundesliga en zijn Bundesliga-salaris nooit opgegeven.

De 53-jarige Scheveninger wordt de komende drie jaar bij Ajax meer dan alleen hoofdtrainer. Hij wordt een soort manager naar het voorbeeld van Alex Ferguson en Arsène Wenger in Engeland en Louis van Gaal bij het Ajax van de jaren 90.

Martin Jol.
Het is een rol die in overeenstemming is met aanbevelingen uit het rapport-Coronel dat vorig jaar verscheen. Een onderzoekscommissie onder leiding van Uri Coronel nam destijds het Ajax-beleid van de afgelopen tien jaar onder de loep. Het oordeel was vernietigend. Ajax zou mede zo zijn afgegleden omdat er geen enkele lijn zat in de benoeming van opeenvolgende hoofdtrainers en technisch directeuren.

De commissie beval een heldere keuze tussen twee modellen aan. Eén model ging uit van een sterke technisch directeur die de baas is van een trainer die zich uitsluitend met het eerste elftal bezighoudt.

Het andere model voorziet in de aanwezigheid van een sterke trainer met bewezen managementkwaliteiten die leiding geeft aan de gehele betaald voetbal afdeling. In dit model dient de algemeen directeur een voetbalachtergrond te hebben.

Jol gaat in de Arena werken zonder technisch directeur en met algemeen directeur Rik van den Boog. Die doorliep zelf de jeugdopleiding van Ajax, speelde er in het tweede elftal en bedreef daarna nog even profvoetbal bij SC Amersfoort totdat hij door een zware knieblessure werd afgekeurd.

Van den Boog is blij met Jol, die hij ‘alle kwaliteiten’ toedicht ‘die een trainer van Ajax in onze optiek zou moeten hebben’. ,,Jol is ervaren en heeft die ervaring in binnen- en buitenland opgedaan. Hij heeft bij grote en minder grote clubs gewerkt en heeft daarbij aangetoond dat hij het maximale uit zijn spelers kan halen,’’ aldus Van den Boog. ,,Hij is ook een trainer van wie is gebleken dat hij bereid is talentvolle jeugdspelers een kans te geven, wat voor ons van elementair belang is.’’ Jol gaat straks over het aan- en verkoopbeleid, de scouting en de jeugdopleiding en zal, net als eerder Van Basten, rechtstreeks rapporteren aan Van den Boog.

Zijn eerste zet als ‘manager’ heeft Jol al gedaan: hij haalt Danny Blind van kantoor naar het veld. De huidige manager technische zaken trekt deze zomer zijn trainingspak weer aan en wordt Jols rechterhand in de technische staf. Jol ziet, net als de directie van Ajax, in Blind een goede trainer die hem op termijn moet opvolgen. Had Jol Ajax een ‘nee’ verkocht, dan had de clubleiding Blind nu al hoofdtrainer gemaakt.

Jol heeft ook bedongen dat zijn broer Cock (als personal assistent) en conditietrainer Michael Lindeman van HSV meekomen naar Ajax. John van ’t Schip komt waarschijnlijk samen met Blind naast Jol op de bank. Hoe ver Jols bevoegdheid ook reikt, in de publieke opinie zal hij op slechts één ding worden beoordeeld: zijn vermogen om van Ajax eindelijk weer een kampioensteam te maken. Na vijf jaar zonder landstitel móet het komend jaar gebeuren.

Het openingsduel van de nieuwe competitie wordt straks de 239ste eredivisiewedstrijd in de trainersloopbaan van Jol. Zoals het er nu voorstaat volgt hij de naar Bayern München vertrekkende Louis van Gaal op als meest ervaren trainer in het Nederlandse betaald voetbal. Het accentueert opnieuw het immense contrast met zijn voorganger op de Ajax-bank. Van Basten coachte vorig jaar zijn eerste wedstrijd ooit als hoofdtrainer van een club.

Jol is in zijn totaliteit al trainer sinds 1991 en in de afgelopen twee decennia bestreek hij het hele spectrum. Van de tweede klasse amateurs tot aan de Premier League.

Bij Ajax kan Jol een unieke prestatie neerzetten. Hij kan de eerste trainer ooit worden die in Nederland kampioen werd van een van de amateurhoofdklassen (Scheveningen, zaterdag), de algehele amateurtitel greep (Scheveningen), de KNVB-beker won (Roda JC) en de beste was in de eredivisie. In het eerste gesprek met Ajax liet hij al blijken dat de hunkering naar het voltooien van dat kunststukje hem drijft. De kans dat hij volgend jaar met HSV kampioen van Duitsland zou worden, achtte Jol gering.

ad
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jesse » di mei 26, 2009 10:44 pm

Apart als Jol zelf graag wil dat Blind zijn assistent wordt.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Feest » di mei 26, 2009 11:02 pm

*
Laatst gewijzigd door Feest op vr mei 29, 2009 9:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door raymon » di mei 26, 2009 11:02 pm

T82 schreef:Zijn er hier meer mensen die zich goed kunnen herinneren dat Jol niet verantwoordelijk was voor de aankopen bij de Spurs? Dit in verband met zijn vermeende miskopen.
Een groot aantal aankopen werden wel door z'n strot geduwd ja maar in hoeverre Jol's rol daarin was weet ik niet. Ik meen dat Darren Bent wel op voorspraak van Jol kwam.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door raymon » di mei 26, 2009 11:03 pm

Steef schreef:Alle transfers van Martin gaan altijd via broer Cock. Daarom had een functie van Blind op kantoor geen enkele zin.

Ik voorzie bonje. Teveel kapitiens op een schip en teveel achterlangse belangen bij transfers.
Je zult wel blij zijn dat Jol een paar jaar geleden niet gekomen is? Dan was Feijenoord vast helemaal afgegleden..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jim » di mei 26, 2009 11:05 pm

Jesse schreef:Apart als Jol zelf graag wil dat Blind zijn assistent wordt.
Dat is dan inderdaad ontzettend dom van Jol. Hij weet toch ook dat Blind het liefst nu al hoofdcoach wilde gaan spelen. Hij weet ook dat Blind dat zelfs al is geweest.
Iemand die tegen zijn wil van 'baas' weer 'ondergeschikte' wordt, staat heel anders in die nieuwe functie dan iemand voor wie dat allemaal niet geldt. Als Jol dat niet snapt heeft hij verdomd weinig mensenkennis en levenservaring.
Hij zet dat in ieder geval allemaal opzij voor tal van andere bevoegdheden die hij kennelijk wel heeft gekregen. Niet doorhebbende dat al die andere bevoegdheden straks geen bal meer waard zijn als zijn zelfbenoemde 'assistent' aan zijn stoelpoten gaat zagen.
Laatst gewijzigd door Jim op di mei 26, 2009 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door raymon » di mei 26, 2009 11:06 pm

Komt Joey weer terug nu Van Basten weg is en Jol gekomen is? :blub.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door 999 » di mei 26, 2009 11:10 pm

Verdomme, Die Jol is nog niet voorgesteld, Blind en hij hebben nog geen minuut samengewerkt en allerlei doemscenario's doen al de ronde .. Het gaat hier wel weer heel vlug .. daar pas ik dus voor ..

Dit trainersteam krijgt gewoon de tijd van mij, net als al die andere trainers ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jöhnk » di mei 26, 2009 11:12 pm

Steef schreef:Alle transfers van Martin gaan altijd via broer Cock. Daarom had een functie van Blind op kantoor geen enkele zin.

Ik voorzie bonje. Teveel kapitiens op een schip en teveel achterlangse belangen bij transfers.
Danny blijft gewoon op kantoor zitten, zegt Jack van Gelder.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Feest » di mei 26, 2009 11:17 pm

*
Laatst gewijzigd door Feest op vr mei 29, 2009 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jesse » di mei 26, 2009 11:23 pm

Jöhnk schreef:Danny blijft gewoon op kantoor zitten, zegt Jack van Gelder.
Hij kwam toch zelf met het bericht dat Blind assistent ging worden?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Jöhnk » di mei 26, 2009 11:24 pm

Ja, hij gaat het combineren.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door FlaFlu » di mei 26, 2009 11:28 pm

Steef schreef:Alle transfers van Martin gaan altijd via broer Cock. Daarom had een functie van Blind op kantoor geen enkele zin.

Ik voorzie bonje. Teveel kapitiens op een schip en teveel achterlangse belangen bij transfers.
Volgens mij houdt Blind twee baantjes.

Wat doet C. Jol dan precies?

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door Feest » di mei 26, 2009 11:30 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie