http://www.parool.nlWie durft?
Wat hebben Morten Olsen, Jan Wouters, Co Adriaanse, Ronald Koeman, Danny Blind, Henk ten Cate en Marco van Basten met elkaar gemeen? Zij dienden geen van allen hun contract uit als trainer van Ajax.
Na Olsen (1998) werd alleen Koeman nog kampioen met Ajax: in 2002 en 2004. Het waren kleine lichtpuntjes in een donker decennium. Nog geen jaar na die laatste landstitel trok Koeman ongeveer dezelfde conclusie als Van Basten gisteren: ''Ik moet eerlijk zijn tegen mezelf en Ajax. Ik kan niet meer de kracht en de energie opbrengen om de groep beter te laten presteren.''
Oud of jong, ervaren of onervaren, 'paard' of 'ruiter', beminnelijk of afstandelijk; vroeg of laat liepen alle trainers de afgelopen tien jaar bij Ajax tegen dezelfde problemen aan.
Wat die problemen zijn, is inmiddels genoegzaam bekend. Jeugdige naïviteit bij de voetballers, een gebrek aan weerbaarheid, egoïsme, dubbele agenda's in de clubleiding, botsingen tussen trainer en spelers, gedwongen verkoop van de beste voetballers, druk van de media en een ongezond verwachtingspatroon.
De club is in de war en de achterban zo langzamerhand ook. In zijn nadagen als trainer van Ajax legde Adriaanse uit dat in zijn technische staf geen plaats was voor Marco van Basten, die zijn licht bij de club wilde opsteken. ''Een goed paard is nog geen goede ruiter'', vond Adriaanse. Hij werd om die uitspraak verketterd. Op 26 november 2001, tijdens Ajax-PSV, zwaaide de supporters in de Arena massaal met witte zakdoekjes naar de coach - die kort daarna zijn ontslag kreeg - en werd Van Basten luid toegezongen. Acht jaar later is het omgekeerde het geval: zakdoekjes voor Van Basten en onder de aanhang klinkt de roep om Co.
Adriaanse moet weg bij zijn huidige club, Red Bull Salzburg. Hij wordt genoemd als opvolger van Louis van Gaal, die AZ mogelijk verlaat voor Bayern München. En eerlijk is eerlijk: je ziet Adriaanse eerder terugkeren in Alkmaar, waar hij ooit met opgeheven hoofd vertrok, dan in Amsterdam, waar hij met pek en veren werd verjaagd.
Ajax is een duiventil en van die stoelendans wilde de club juist af. Het was de bedoeling om Van Basten lang in het zadel te houden. ''Wel vijf of tien jaar'', zei algemeen directeur Rik van den Boog gisteren. ''We wilden er echt iets moois van maken. Daarom doet dit besluit van Marco ook zo'n pijn.''
Maar volgens Van den Boog zal het vertrek van Van Basten slechts voor 'een beetje instabiliteit' zorgen. ''Met de structuur die er nu staat, is het voor de nieuwe trainer makkelijker om op dit schip te stappen dan in de jaren hiervoor.''
De vraag is alleen of er nog capabele trainers zijn die het karwei aandurven bij Ajax. Koeman is vrij, maar hij heeft zijn portie wel gehad. Net als Adriaanse en Blind, die tegenwoordig manager technische zaken is bij de club.
De naam van Frank Rijkaard is gevallen. Hij geniet na een hectische periode bij Barcelona van een sabbatical. Maar zijn naam is ook gevallen bij AC Milan en Chelsea. Clubs waarmee Ajax op geen enkele manier kan concurreren.
En dan is er nog Van Gaal, met Rinus Michels de beste en succesvolste trainer in de geschiedenis van Ajax. Zou hij te porren zijn voor een terugkeer, even los van zijn serieuze flirt met Bayern München? Van Gaal was er onlangs nog heel stellig over: ''Ik keer nooit meer terug naar Ajax.'' Want ook hij is het afgelopen decennium (in 2004, als technisch directeur) gekrenkt door de toenmalige clubleiding van Ajax en uiteindelijk boos opgestapt. (DICK SINTENIE)
Wie moet Marco van Basten opvolgen?
Moderator: mods
Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 05/06
Zelf heb ik juist het idee dat deze selectie vrijwel compleet sportief failliet is. We hebben redelijke tot matige keepers, een dramatische verdediging, een wisselvallig middenveld, geen buitenspelers en geen echte spits. De enige die er in positieve zin uitspringen (en dan meteen ook zonder enige twijfel Ajax-waardig zijn), zijn Aissati en Suárez.Kowalczyk schreef:Persoonlijk hoop ik dat deze selectie intact blijft (op wat verkopen van lui als Rommedahl, Kennedy, etc. na), want volgens mij zijn het allemaal prima spelers die gewoon hartstikke Ajax-waardig zullen blijken onder een fatsoenlijke trainer, van wie ze eindelijk eens iets wezenlijks bijleren...
K.
Bovendien vind ik het wat al te ver gaan om een trainer zoveel invloed toe te bedelen. Ik denk dat de rol van trainers en coaches vrij overschat is behalve als ze echt dramatisch of echt steengoed zijn. Tussen die uitersten in zijn er heel veel fundamentelere factoren die het verschil maken tussen goed voetbal en minder goed voetbal. Van Basten valt als trainer misschien wel in de categorie 'dramatisch', maar er is wel wat meer nodig om zo'n belabberd seizoen neer te zetten als het huidige.
Edit: een belangrijke factor is tevens dat we een leider, een stuurder missen in het veld. Zo'n verlengstuk van de trainer is absoluut noodzakelijk om de coach iets waard te laten zijn. Het is vrij schrijnend dat bij Ajax zelfs een dergelijke speler in potentie niet voorhanden is.
Laatst gewijzigd door michaelajaxfan op zo mei 10, 2009 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
ik weet echt niet wie Ajax nodig heeft. Ik heb dan ook nog niet gestemd
Misschien CO? Misschien Rijkaard? ik weet het niet. Wat ik wel weet en nu van Gaal op zeker naar Bayern gaat is, alvast F.de Boer aanstellen als zijnde assistent.
Waarom? omdat hij een ajax hart heeft omdat hij gewoon goed is. Maar als ik de media mag geloven wil v. Gaal de boer meenemen.

Misschien CO? Misschien Rijkaard? ik weet het niet. Wat ik wel weet en nu van Gaal op zeker naar Bayern gaat is, alvast F.de Boer aanstellen als zijnde assistent.
Waarom? omdat hij een ajax hart heeft omdat hij gewoon goed is. Maar als ik de media mag geloven wil v. Gaal de boer meenemen.
Weer op zoek naar een Interim coach..
-
Ik zou niet blij worden van Co Adriaanse. Hij heeft al bij topclubs als Ajax en Porto gewerkt, heeft zich in beide clubs een onhoudbare situatie gecreeerd, simpelweg omdat hij zich niet fatsoenlijk kan gedragen. Zie je het al voor je: een ruzie met Suarez. Laat staan dat mensen als Seedorf en dergelijken staan te springen om onder hem te spelen. En in de toekomst heb je dan Chivu en Van der Vaart, die echt niet meer zijn geschreeuw willen horen. Trouwens kan je met hem geen lange termijnsbeleid maken, hij gaat toch al na 2,5 jaar weg. Daarnaast heeft hij nog nooit een succesvolle ploeg gesmeden. Niet dat het niet knappe teams zijn geweest, maar geen meesterwerken die je nodig hebt bij topclubs.
"En in de toekomst heb je dan Chivu en Van der Vaart, die echt niet meer zijn geschreeuw willen horen."
Dus jij bent zo naief om zeker te weten dat die jongens terug komen hier?

-
Ik verwacht dat, inderdaad. Noem het naief, als je wil.Daniel_vT schreef:"En in de toekomst heb je dan Chivu en Van der Vaart, die echt niet meer zijn geschreeuw willen horen."
- LouisXIV & co
Met Co weet je in elk geval dat je wekelijks een haat-column van Cruijff krijgt in De Telegraaf.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!
Jij verwachtte zeker ook dat Kluivert terugkeerde op het oude nest toen ie het nog kon? Of Overmars? Bergkamp?Vedette-10- schreef:Ik verwacht dat, inderdaad. Noem het naief, als je wil.Daniel_vT schreef:"En in de toekomst heb je dan Chivu en Van der Vaart, die echt niet meer zijn geschreeuw willen horen."
-
Nee, ik wist dat die zichzelf belangrijker vonden. Kluivert wilde te laat, Bergkamp had het naar zijn zin bij Arsenal en en Overmars vond het genoeg en wilde gewoon bij Barcelona stoppen.Daniel_vT schreef: Jij verwachtte zeker ook dat Kluivert terugkeerde op het oude nest toen ie het nog kon? Of Overmars? Bergkamp?
Kluivert wilde pas toen hij niets anders meer kon. Op het moment dat veel van die gasten nog in de top hun centen kunnen verdienen komen ze niet terug. Als Chivu tot zijn 35ste nog kan ballen in het eerste van Inter zal hij niet komen, op het moment dat Van der Vaart bij Barcelona, Real, of ergens in Engeland nog wekelijks in de basis kan staan zal hij niet komen.. Als Davids tot op het einde van zijn carrière bij Barcelona op het middenveld had kunnen staan was hij niet bij Ajax teruggekomen. Zo gaat dat, er zijn er enkelen die dat wel konden maar het niet deden. De enige die ik tot nu toe me zo voor de geest kan halen zijn Cocu, Rijkaard en min of meer Stam.
-
Davids kon tot zijn 35ste bij Barcelona spelen, dus de sportieve aantrekkingskracht was voor hem dus niet belangrijk. Zijn sterrenstatus en zijn salaris wel.
Ik denk dat Van der Vaart en Chivu daarentegen wel meer binding met Ajax hebben.
Ik denk dat Van der Vaart en Chivu daarentegen wel meer binding met Ajax hebben.
- Wim
- Site Admin
Een ezel doet het een keer, maarliefst 22 % (stand nu) doet het graag nog een keer met Co. In het Parool staat het mooi.
De les van Van Gaal is ga uit van je kracht, van de spelers die je tot je beschikking hebt. Dat hebben wij dit jaar kunnen zien.Maar welke Ajacied als coach gaat die ruimte krijgen van de aanhang en derde kolone?
Precies, niemand. Daarom een buitenstaander met een goede naam. Die kan zich onafhankelijk opstellen.
Naar mijn gevoel is het de achterban die in de war is. Als AZ met countervoetbal kampioen word is dat geweldig maar van Ajax verlangen wij aanvallend voetbal. De laatste man moet op de middenlijn verdedigen en de vleugelverdedigers moeten als aanvallers voldoen. Liefst iedereen voor de bal en de tegenstander maar lachen als zij snel omschakelen met balvelies van Ajax.De club is in de war en de achterban zo langzamerhand ook. In zijn nadagen als trainer van Ajax legde Adriaanse uit dat in zijn technische staf geen plaats was voor Marco van Basten, die zijn licht bij de club wilde opsteken. ''Een goed paard is nog geen goede ruiter'', vond Adriaanse. Hij werd om die uitspraak verketterd. Op 26 november 2001, tijdens Ajax-PSV, zwaaide de supporters in de Arena massaal met witte zakdoekjes naar de coach - die kort daarna zijn ontslag kreeg - en werd Van Basten luid toegezongen. Acht jaar later is het omgekeerde het geval: zakdoekjes voor Van Basten en onder de aanhang klinkt de roep om Co.
De les van Van Gaal is ga uit van je kracht, van de spelers die je tot je beschikking hebt. Dat hebben wij dit jaar kunnen zien.Maar welke Ajacied als coach gaat die ruimte krijgen van de aanhang en derde kolone?
Precies, niemand. Daarom een buitenstaander met een goede naam. Die kan zich onafhankelijk opstellen.

Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.
Ik ken niet één coach die zoveel ruimte heeft gekregen als MvB. Zijn eigen assistenten benoemen (ondanks het rapport Coronel waarin dat juist werd afgeraden), zelf bepalend zijn voor het aankoopbeleid (voor tientallen miljoenen kopen i.p.v. verkopen!) geen last van een MvG (Hij mocht zelf inkopen, Ajax betaalde wel), een achterban die het in hem zag zitten (zie AT, ik denk dat MvB eerder afscheid nam van Ajax dan sommige posters hier), JC zal hem niet lastigvallen (zal met CA en LvG niet gebeuren), de volgende coach zal op minder steun kunnen rekenen, DB uitgezonderd.De les van Van Gaal is ga uit van je kracht, van de spelers die je tot je beschikking hebt. Dat hebben wij dit jaar kunnen zien.Maar welke Ajacied als coach gaat die ruimte krijgen van de aanhang en derde kolone?
Een buitenstaander met een goede naam? Wie? De toppers komen niet naar Nederland, die willen ook in de top werken! Voor het geld kom je ook niet naar Nederland, Ajax zoekt "de speld in de hooiberg".
Ajax was al aan het zoeken? Dat zou in tegenspraak zijn met het beleid, MvB had een contract voor vier jaar, dan "zoek je niet". Ajax zal geen (schaduw)lijst hebben van mogelijke opvolgers, de sportjournalisten trouwens ook niet, want die noemen dezelfde namen als posters op de diverse fora. Het kan wel even gaan duren met alle gevolgen van dien.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
- Monkey Tonk
Toen Cruijff, in de jaren 70 toen hij nog bij Ajax speelde, gevraagd werd wie in Nederland zijn minst favoriete tegenstander was, luidde het antwoord ...LouisXIV & co schreef:Met Co weet je in elk geval dat je wekelijks een haat-column van Cruijff krijgt in De Telegraaf.
Co Adriaanse.
Ik zie het trouwens niet zitten in Co als coach. De spiraal moet doorbroken en dat bereik je niet door letterlijk in een kring te draaien.
Monkey Tonk schreef:Toen Cruijff, in de jaren 70 toen hij nog bij Ajax speelde, gevraagd werd wie in Nederland zijn minst favoriete tegenstander was, luidde het antwoord ...LouisXIV & co schreef:Met Co weet je in elk geval dat je wekelijks een haat-column van Cruijff krijgt in De Telegraaf.
Co Adriaanse.
Bron ?.
Blij met de punten ...
- Wim
- Site Admin
Voor tientallen miljoenen kopen? En is ook voor tientallen miljoenen verkocht. Anderen mochten ook hun assistent menemen, anderen hadden de vrijheid de hele club tegen zich in het harnas te jagen. Dus zoveel meer had MvB niet in de melk te brokkelen. Toch?Aristides schreef:Ik ken niet één coach die zoveel ruimte heeft gekregen als MvB. Zijn eigen assistenten benoemen (ondanks het rapport Coronel waarin dat juist werd afgeraden), zelf bepalend zijn voor het aankoopbeleid (voor tientallen miljoenen kopen i.p.v. verkopen!) geen last van een MvG (Hij mocht zelf inkopen, Ajax betaalde wel), een achterban die het in hem zag zitten (zie AT, ik denk dat MvB eerder afscheid nam van Ajax dan sommige posters hier), JC zal hem niet lastigvallen (zal met CA en LvG niet gebeuren), de volgende coach zal op minder steun kunnen rekenen, DB uitgezonderd.De les van Van Gaal is ga uit van je kracht, van de spelers die je tot je beschikking hebt. Dat hebben wij dit jaar kunnen zien.Maar welke Ajacied als coach gaat die ruimte krijgen van de aanhang en derde kolone?
Een buitenstaander met een goede naam? Wie? De toppers komen niet naar Nederland, die willen ook in de top werken! Voor het geld kom je ook niet naar Nederland, Ajax zoekt "de speld in de hooiberg".
Fijn om thuis te zijn.
Nee, er is niet voor tientallen miljoenen verkocht: Davids stopte (zou ook niet opgesteld worden, Wouters haal je toch ook niet terug), Perez ging "gratis" weg en Heitinga bracht ± € 10 miljoen op. Wie zijn er nog meer vertrokken, voor veel geld?Voor tientallen miljoenen kopen? En is ook voor tientallen miljoenen verkocht. Anderen mochten ook hun assistent menemen, anderen hadden de vrijheid de hele club tegen zich in het harnas te jagen. Dus zoveel meer had MvB niet in de melk te brokkelen. Toch?
Er zijn nogal wat spelers gekomen, ik kan ze misschien niet eens nu allemaal opnoemen: Oleguer, Aissati, Enoh, Cvitanich, Sno, Sulejmani (iemand vergeten?)
Ik snap dat je nu aan KJH denkt, maar die is pas in de winterstop verkocht (nog een beetje geblesseerd) en daar was Cvitanich al voor gekocht (Hoe vaak speelde hij toen KJH nog meedeed?) Wielaert kwam trouwens tijdens de winterstop, de vervanger van KJH was er immers al!
Anderen kochten hun assistent meenemen? Ja, maar daar moest toch juist een einde aan komen volgens het "Rappport Coronel".
Anderen de vrijheid de hele club tegen zich in het harnas te jagen? Haal oorzaak en gevolg niet door elkaar. Welke coach stelde zich tot doel de hele club tegen zich in het harnas te jagen? Niet één toch? Waarom zouden ze? Beschikt MvB nu nog over veel steun?
Had MvB niet zoveel meer in de melk te brokkelen? Hoeveel berichten zijn er niet verschenen over de meningsverschillen tussen HtC (trainer) en MvG (TD), veel? Trainers met een TD kunnen niet zo maar bepalen wie ze kopen. MvB had geen TD boven zich, hij was trainer en TD? Wie was in de zomer de algemeen directeur???
Huntelaar.Wie zijn er nog meer vertrokken, voor veel geld?
- Cluijffert
humbug! Natuurlijk, voor de Ajax purist, het is makkelijker om AZ weg te zetten als countervoetbal. Maar de waarheid is, in veel wedstrijden ik zie Ajax niet anders doen en nog altijd AZ ze voetbalden beter dan wij.Wim schreef:Een ezel doet het een keer, maarliefst 22 % (stand nu) doet het graag nog een keer met Co. In het Parool staat het mooi.Naar mijn gevoel is het de achterban die in de war is. Als AZ met countervoetbal kampioen word is dat geweldig maar van Ajax verlangen wij aanvallend voetbal. De laatste man moet op de middenlijn verdedigen en de vleugelverdedigers moeten als aanvallers voldoen. Liefst iedereen voor de bal en de tegenstander maar lachen als zij snel omschakelen met balvelies van Ajax.De club is in de war en de achterban zo langzamerhand ook. In zijn nadagen als trainer van Ajax legde Adriaanse uit dat in zijn technische staf geen plaats was voor Marco van Basten, die zijn licht bij de club wilde opsteken. ''Een goed paard is nog geen goede ruiter'', vond Adriaanse. Hij werd om die uitspraak verketterd. Op 26 november 2001, tijdens Ajax-PSV, zwaaide de supporters in de Arena massaal met witte zakdoekjes naar de coach - die kort daarna zijn ontslag kreeg - en werd Van Basten luid toegezongen. Acht jaar later is het omgekeerde het geval: zakdoekjes voor Van Basten en onder de aanhang klinkt de roep om Co.
Als de schijnbar aanvallende voetbal motieven dit gedrochten voetbal geeft, ik zie liever de schijnbar 'defensive' houding van AZ.
NB. Ajax 1995 ze speelde vaak ook countervoetbal (van erg hoog nivo)... of omdat dit de eigen parish is, het heet anders?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Zoals er ook staat, een paar regels eronder. dat Deel gaat over de zomer, de naam Wielaert staat ook niet het rijtje voor de zomer.Wouter schreef:Huntelaar.Wie zijn er nog meer vertrokken, voor veel geld?
Wie zijn er nog meer vertrokken, voor veel geld?
Er zijn nogal wat spelers gekomen, ik kan ze misschien niet eens nu allemaal opnoemen: (...)
Ik snap dat je nu aan KJH denkt, maar die is pas in de winterstop verkocht
- LouisXIV & co
Treffende uitspraak van Parool, en op zich hebben ze gelijk. Maar voor mij gaat het niet op. Ik heb nooit om het vetrek van Co geroepen en was fel tegenstander van de komst van Van Basten. Kortom: ik ben al jaren scherp en niet in de war. Maar ja, naar mij luisteren ze helaas nietWim schreef:Een ezel doet het een keer, maarliefst 22 % (stand nu) doet het graag nog een keer met Co. In het Parool staat het mooi.Naar mijn gevoel is het de achterban die in de war is.De club is in de war en de achterban zo langzamerhand ook. In zijn nadagen als trainer van Ajax legde Adriaanse uit dat in zijn technische staf geen plaats was voor Marco van Basten, die zijn licht bij de club wilde opsteken. ''Een goed paard is nog geen goede ruiter'', vond Adriaanse. Hij werd om die uitspraak verketterd. Op 26 november 2001, tijdens Ajax-PSV, zwaaide de supporters in de Arena massaal met witte zakdoekjes naar de coach - die kort daarna zijn ontslag kreeg - en werd Van Basten luid toegezongen. Acht jaar later is het omgekeerde het geval: zakdoekjes voor Van Basten en onder de aanhang klinkt de roep om Co.

Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!
Helaas? Want jij hebt gelijk en wat jij zegt is waar?
Ga jij er anders even serieus op in.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Volgens Humberto Tan schijnt er een lijstje te zijn in de Arena met CO op de eerste plaats 

- Ajaciedjuh
Volgens EredivisieLive is er een lijstje bij Ajax (je mag het hopen!
) en dat Adriaanse op nr. 1 staat.

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."