De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Iedereen verlangt hier naar het kampioenschap, beetje vreemd om te zeggen dat dat niet zou mogen.Aristides schreef:Ook niet op één dag afgebroken, ik weet het, "ken mijn klassieken", maar ik hoor al een aantal jaren dat er opgebouwd moet worden. Blijkbaar mogen wij niet verlangen dat we dit jaar kampioen worden, maar er is wel ieder jaar een kampioen.Omdat we van heel ver moeten komen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Inderdaad. LVG zal het nooit toegeven, maar achter het succes van AZ zit geen enkel plan of structuur.Ajax Rules schreef: Eens
11e worden, je ontslag indienen, dat terugdraaien, 6 of 7 eigen aankopen kalt stellen, 180 graden draaien qua speelstijl, 20 miljoen willen uitgeven voor Alves, de Zeeuw naar het 2e verwijzen etc etc.
LVG was ten einde raad. Hij wist dat ontslag bij AZ (want dat zat er na 0 uit 2 en een totaal mislukt seizoen natuurlijk aan te komen) wel eens het einde van z'n carriere zou hebben kunnen betekenen.
Hij leek wel een beginnend trainer met al die wispelturigheid. Trial and error, totdat het ineens bij toeval begon te draaien. Hij deed er een seizoen en 2 wedstrijden over om het (in het recente verleden door hem verfoeide) systeem en de samenstelling te vinden die bij z'n materiaal pasten. Ik geloof dat ik dat eigenlijk niet zo'n prestatie vindt... Hoe hij het daarna heeft opgebouwd en uitgebouwd natuurlijk wél. Alle respect.
MVB: ik had er natuurlijk meer van verwacht. De lat ligt bij Ajax hoog, hij wordt geen kampioen, dus heeft ie het - net als z'n voorgangers - niet goed gedaan. Hij heeft in de eerste periode na de winterstop een aantal kapitale fouten gemaakt die Ajax de titel hebben gekost. En, op een enkele uitschieter na, was het spel meestal benedenmaats.
Sno is een miskoop en MVB moet maar heel hard hopen dat Sulejmani een van die spelers is die een moeilijk eerste jaar kent bij Ajax en vervolgens tot wasdom komt. Wanneer dat niet gebeurt, zijn de rapen (terecht) gaar natuurlijk. Persoonlijk was (en ben) ik 100% voorstander van de aankoop van Sulejmani, want hij is een geniale voetballer... die mentaal echter niet al te best in elkaar lijkt te steken...
Tegenover MVB's fouten staan m.i. echter ook positieve zaken. Hij heeft er een enorme lading dead wood uitgesmeten. Enoh en Aisatti hebben grote mogelijkheden. Ik constateer (tegen de verdrukking in) dat het centrum Wielaert - Oleguer steeds beter functioneert en dat die 2 ook komend seizoen een betrouwbaar duo zullen vormen.
Cvitanich zal geen europese topper worden, maar is prima bruikbaar. Een handenbindertje die tegenstanders bindt en ruimte maakt voor medespelers en zelf z'n goals meepikt. Ik heb wel fiducie in die jongen.
Verder heeft MVB in 1 europese poging al meer bereikt dan een andere trainer in 4 pogingen. Ajax was beter dan O.M., maar vergat in 2 wedstrijden 5 enorme kansen te benutten.
Het lot van de club is helaas dat iemand vertrekt zodra ie z'n kop boven het maaiveld uitsteekt. Met een goalgetter als KJH in de spits benut je veel meer kansen en win je meer wedstrijden. Geef KJH de kansen die bij Groningen en tegen Heerenveen, Heracles en O.M. werden gemist: dan zou Ajax nog gewoon om de titel en de UEFA Cup spelen.
Het is me duidelijk dat we daar weinig aan hebben, maar het vertrek van KJH was m.i. wél een van de breekpunten van het seizoen. Zeker omdat Cvitanich na NEC-uit geschorst werd en vervolgens geblesseerd raakte.
Verder geeft MVB de jeugd een kans, iets dat bij Ajax sinds trainer Blind op de backburner stond. vd Wiel, Alderweireld, Anita, Vertonghen: die jongens ontwikkelen zich goed. Ik zeg niet dat het de hand van MVB is, maar aan spelen hebben ze meer dan aan op de bank of tribune hangen.
Komende zomer nog meer dead wood (Silva, Sno, Gentenaar etc) lozen, Stekel verpatsen en de rest van de groep bij elkaar houden. Een stand-in voor Aisatti halen en een enkele gerichte aankoop doen: dan staat er een prima groep. En dan moet MVB, getuige het spel tegen NAC en O.M., voor zowel goede resultaten als goed spel kunnen zorgen.
Van Basten heeft me in de eerste plaats teleurgesteld doordat hij er niet in geslaagd is om kampioen te worden met dit team. De laatste weken (nu Aissati hersteld is) zie ik echter signalen die wijzen op verbetering. Ik wacht dus nog even met mijn definitieve oordeel tot het seizoen afgelopen is.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Klopt, wie had verwacht dat Ajax zo slecht zou presteren, niemand toch?goodfella schreef:Ach ja, mensen die niet voor Ajax zijn vinden Ajax het lachertje.LucaS schreef:Ajax het lachertje van de eredivisie? Goh, vreemd, ik vind het veruit de mooiste van de eredivisie.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Re: De Marco van Basten-topic
Helaas blijken hoop en verwachtingen twee verschillende dingen te zijn die supporters regelmatig door elkaar halen. Ajax presteert al jarenlang ondermaats en toch hoopt/verwacht men jaarlijks weer dat Ajax kampioen is. Het verleden blijkt helaas al geruime tijd anders uit te wijzen.
www.vi.nl'Marco van Basten mist ervaring'
30/03/2009 09:40
Die avond werd Johan Cruijff tijdens het avondeten in zijn Amsterdamse appartement bij het Vondelpark gestoord door een telefonische mededeling van een Ajax-insider. De ledenraad van de club zou die avond vergaderen in De Arena en het was de bedoeling Louis van Gaal terug te halen als technisch directeur. Nou heeft Cruijff niet zoveel bezwaar tegen Van Gaal in die functie, maar hij besefte meteen dat zijn protégé Marco van Basten (foto) dan geen trainer van Ajax werd. Cruijff liet zijn prakje staan, sprong in de auto en reed naar De Arena, waar hij als erelid de vergaderingen van de ledenraad mag bijwonen. Dat gezelschap was nogal verbaasd toen Cruijff plotseling binnenstapte, omdat hij zich nooit laat zien. De wijze mannen wisten helemáál niet wat ze hoorden toen de vroegere sterspeler zijn diensten aanbod. In zijn interviews en columns had hij jarenlang de vloer aangeveegd met de jeugdopleiding, maar hij had nooit enige verantwoordelijkheid genomen. Plotseling trok hij alle macht naar zich toe en iedereen was verheugd met het onverwachte initiatief. Cruijff zou eindelijk de bezem door de opleiding halen en er zonder aanzien des persoons een perfecte organisatie neerzetten.
Door de verrassende actie van Cruijff werd er niet eens meer over een opvolger van Martin van Geel gesproken. Voordat Cruijff aan zijn grote schoonmaak begon, zorgde hij eerst dat Van Basten als trainer werd gecontracteerd. Vervolgens legde hij hem uit wat hij van plan was met de jeugdafdeling. Dat moet een bizar gesprek zijn geweest. Zodra het over voetbal gaat, is Cruijff niet gewend aan, noch gediend van tegenspraak. Maar Van Basten, die zijn vrienden John van 't Schip en Rob Witschge al als assistenten had benoemd, zag allerlei andere maatjes sneuvelen als jeugdtrainer. Cruijff wilde er acht wegsturen, omdat ze in zijn ogen niet goed functioneerden. Van Basten vond die plannen veel te rigoureus en verzette zich ertegen. Cruijff gaf daarop zijn opdracht terug en reisde verbijsterd naar Barcelona. Het siert hem dat hij er nooit iets over heeft gezegd, maar dat is typisch Cruijff. Rinus Michels verhinderde persoonlijk dat hij bondscoach werd van Oranje, omdat Michels zijn voormalige pupil het succes niet gunde. Cruijff wist precies wat er was gebeurd, maar heeft nooit iets over het gedrag van Michels naar buiten gebracht. Ik kan me voorstellen dat Cruijff erg teleurgesteld is in de houding van Van Basten, de man die hij bij Ajax heeft binnengebracht.
Nu we het toch over bizarre gesprekken hebben... John Jaakke, de voorganger van voorzitter Uri Coronel, zal zijn laatste onderhoud met Van Basten ook niet snel vergeten. De voormalige bondscoach eiste bij Ajax alle macht. Zelfs technisch manager Danny Blind heeft in zijn taakomschrijving staan dat hij slechts een klusjesman is die naar de pijpen van de trainer moet dansen. Tijdens dat gesprek veegde Van Basten genadeloos de vloer aan met de verbaasde Jaakke, die er volgens hem helemaal niets van had gebakken als voorzitter van Ajax. Van Basten zou wel eens even laten zien hoe je een topclub moet runnen. Daarom wilde hij ook de beslissingsbevoegdheid over alle technische aangelegenheden. Hoewel het rapport van de Commissie Coronel een totaal ander profiel van de hoofdtrainer schetste, kreeg Van Basten alle macht, terwijl hij als bondscoach er voortdurend blijk van gaf dat hij een gemankeerde people manager was die een warrig en door vooroordelen gevoed technisch beleid voerde. Sindsdien heeft hij alles voor het zeggen in De Arena, want algemeen directeur Rik van den Boog kwam tot op heden niet verder dan wat gemijmer over het winnen van de Champions League en de mededeling dat hij Van Basten op technisch gebied briljant vindt.
Het kan aan mij liggen, maar dat briljante heb ik nog niet kunnen ontdekken. Als onervaren clubcoach mocht Van Basten ruim 34 miljoen euro investeren in spelers, maar vervolgens ging hij nogal ruw om met zijn kapitaal. Zijn duiventilbeleid leidde hoofdzakelijk tot frustraties. Spelers verhuisden van de basis naar de bank of de tribune en terug. Van enige communicatie was geen sprake; een snellere manier om voetballers aan het twijfelen te brengen en het zelfvertrouwen te ontnemen bestaat er niet. Van Basten was een geniale voetballer die zich na zijn afkeuring terugtrok op de golfcourse.
Toen hij na jaren liet blijken iets in het voetbal te willen doen, maakte de KNVB een ernstige fout door hem Oranje toe te vertrouwen. Hoewel hij als bondscoach niet overtuigde, gaf het beursgenoteerde Ajax hem vervolgens zijn eerste baan als hoofdtrainer van een club. Een opzienbarende benoeming, want ik kan me geen ander beursgenoteerd bedrijf voorstellen dat een directeur benoemt zonder enige ervaring in een vergelijkbare functie. In het normale bedrijfsleven zouden de aandeelhouders ongetwijfeld protesteren. Ook Alfredo Di Stéfano, Ferenc Puskás, Bobby Charlton en Abe Lenstra waren grote voetballers, maar hopeloze trainers. De komende jaren wordt duidelijk of Van Basten zich bij dit rijtje aansluit of dat hij bij Guus Hiddink, Louis van Gaal, Dick Advocaat, Martin Jol en Co Adriaanse wordt ingedeeld.
Het was eerder dit seizoen erg eerlijk, maar onthutsend gênant toen hij aangaf niet te weten hoe hij op een crisis in de club zou reageren, omdat hij nog nooit een crisis had meegemaakt. Een volwassen coach, de trainer van Ajax, moet álles al hebben meegemaakt in het topvoetbal. Vooralsnog is hij niet te volgen. Dat kun je natuurlijk geniaal of briljant noemen, maar je kunt het ook typeren als nattevingerwerk. Maarten Stekelenburg was zijn eerste keeper en aanvoerder. Tijdens diens blessure verving Kenneth Vermeer hem zonder meer goed. Op het moment dat Stekelenburg weer fit was, stond hij ook weer in de basis. Na een aarzelend begin toonde hij tegen Fiorentina zijn klasse weer. Maar Stekelenburg had pech, hij werd geveld door griep. Opnieuw was Vermeer een goede vervanger. En plotseling liet Van Basten de keeper van Oranje vallen, terwijl een fitte Stekelenburg een completere doelman is dan Vermeer. Tegen Olympique Marseille maakte laatstgenoemde bij de twee tegengoals geen overtuigende indruk, op hoge voorzetten oogt hij zelfs onzeker. Het resultaat is een gefrustreerde Stekelenburg en een gigantische kapitaalsvernietiging, want buitenlandse clubs zullen het vreemd vinden dat de keeper van Oranje bij Ajax op de bank zit. Bovendien was het rendement van Vermeer teleurstellend. Ajax vloog uit het UEFA Cup-toernooi en werd, ondanks alle investeringen, ook al voor de nationale beker uitgeschakeld door het bescheiden FC Volendam. In de titelrace speelt de trotse Amsterdamse club geen rol, want Ajax staat intussen een straatlengte achter op AZ.
Ajax maakte een klassieke fout door Van Basten op diens naam te benoemen. Een topclub coachen, het optimale rendement uit een groep egocentrische miljonairs halen, is een vak. En een vak moet je leren. Dat komt zelfs Van Basten niet aanwaaien, in zijn beroep is ervaring bepalend, door schade en schande word je wijs. In dat kader zou hij het rapport van de psycholoog K. Anders Ericsson eens moeten bestuderen. Die verdiepte zich in het begrip aangeboren talent en concludeerde dat het resultaat uiteindelijk een optelsom is van talent, training en ervaring. Tijdens zijn onderzoek realiseerde Ericsson zich steeds meer dat de rol van het aangeboren talent steeds kleiner werd, terwijl de rol van de ervaring bepalend bleek. Het beeld dat uit dergelijke onderzoeken naar voren komt, is dat er tienduizend uur ervaring voor nodig is om het niveau van beheersing te bereiken dat we verbinden aan een expertise van wereldklasse op welk gebied dan ook. Die tienduizend uur duikt steeds weer op tijdens het onderzoek dat Ericsson hield naar componisten, beroepssporters, fictieschrijvers, schaatsers, pianisten, schakers, misdadigers, popmusici, coaches en computerfreaks.
Tienduizend uur komt overeen met zo'n drie uur per dag of twintig uur per week gedurende tien jaar bezig zijn met je vak. Vervolgens concludeert Ericsson wél dat sommigen meer uit hun mogelijkheden halen dan anderen. Maar tot op heden heeft niemand een voorbeeld gevonden waarin expertise van echte wereldklasse is bereikt in minder tijd. De hersenen blijken deze hoeveelheid nodig te hebben om alles te assimileren wat voor de werkelijke beheersing van het desbetreffende vak vereist is. Dat geldt zelfs voor mensen die we als wonderkinderen beschouwen. Ik sluit niet uit dat Van Basten ooit nog een topcoach wordt. Maar volgens het onderzoek van Ericsson slaat de algemeen directeur van Ajax onzin uit. Van Basten moet eerst nog wat jaren in zichzelf investeren om te kunnen slagen op de positie die hij nu al bekleedt. Zodra hij tienduizend uur praktijkervaring heeft opgedaan, mogen we pas een conclusie trekken. Het blijft wel vreemd dat Ajax als topclub die hunkert naar succes, een rookie alles laat bepalen. Dan vraag je om problemen en daarom mogen de beleidsbepalers ook geen punt maken van een verloren seizoen, dat ook nog eens een vermogen heeft gekost.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ach hoofdstuk zoveel in de kruistocht van Derksen tegen van Basten. Die is erger geworden nadat van Basten Derksen alle hoeken van de kamer liet zien bij een bezoek aan Voetbal Insite.
Wat hier staat is aantoonbaar onjuist. Leg er maar naast wat vd Boog heeft gezegd over de verantwoordelijkheden bij Ajax. Ook was van Basten al rond (zoals ik eerder aantoonde) met Ajax, voor de beruchte bijeenkomst van de ledenraad.
Grappig dat Derksen feitelijk zegt dat Cruijff niet geslaagd is als trainer van Ajax en Barcelona. Er zijn immers volgens dit stukje geen voorbeelden bekend van mensen die geslaagd zijn zonder die 10.000 uur aan ervaring.
Wat hier staat is aantoonbaar onjuist. Leg er maar naast wat vd Boog heeft gezegd over de verantwoordelijkheden bij Ajax. Ook was van Basten al rond (zoals ik eerder aantoonde) met Ajax, voor de beruchte bijeenkomst van de ledenraad.
Grappig dat Derksen feitelijk zegt dat Cruijff niet geslaagd is als trainer van Ajax en Barcelona. Er zijn immers volgens dit stukje geen voorbeelden bekend van mensen die geslaagd zijn zonder die 10.000 uur aan ervaring.
I think I lost my fucking headache
Ach zo slecht werd er niet gevoetbalt in 2004 onder koeman (zie vooral CL wedstrijden) en hij gaat nog steeds de boeken in als laatste die met Ajax kampioen is geworden. 

- Monkey Tonk
10,000 uur ervaring, ongeacht talent, op wat voor gebied dan ook? Derksen kan beter zijn oma gaan neuken.LucaS schreef: Grappig dat Derksen feitelijk zegt dat Cruijff niet geslaagd is als trainer van Ajax en Barcelona. Er zijn immers volgens dit stukje geen voorbeelden bekend van mensen die geslaagd zijn zonder die 10.000 uur aan ervaring.
Van Basten krijgt een kleiner pakket bij Ajax
door Jop van Kempen. maandag 30 maart 2009
VOETBAL - Marco van Basten is niet meer de baas over alle voetbalzaken bij Ajax.
De trainer is alleen nog verantwoordelijk voor het eerste en tweede elftal.
Algemeen directeur Rik van den Boog neemt de jeugdopleiding en de scouting onder zijn hoede en is ook de baas van technisch manager Danny Blind geworden.
Van den Boog geeft verder leiding aan de directie, die bestaat uit financieel directeur Jeroen Slop en commercieel directeur Henri van der Aat en is ook de baas van Van Basten.
Bij het aan- en verkoopbeleid heeft Marco van Basten nog wel de dikste vinger in de pap.
Hij heeft contractueel laten vastleggen dat hij een veto heeft bij het aantrekken van spelers en het laatste woord heeft bij het vertrek van spelers.
Blij met de punten ...
- brabantse jood
Re:
Aristides schreef:Klopt, wie had verwacht dat Ajax zo slecht zou presteren, niemand toch?goodfella schreef:Ach ja, mensen die niet voor Ajax zijn vinden Ajax het lachertje.LucaS schreef:Ajax het lachertje van de eredivisie? Goh, vreemd, ik vind het veruit de mooiste van de eredivisie.
Het seizoen is nog niet af en we weten hoe de competitie de laatste jaren is verlopen
witte nog vruger toen de kratten bier nog van hout waren dat we moesten zuipen om de kachel aan te houden
Wat verwacht jij dan, bj; dat Ajax nog een prijs pakt?
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Re:
Het ligt eraan hoe je het bekijkt; aan het begin van het seizoen was volgens mij de tendens dat de verdediging wederom zwak was, maar dat dit met een surplus aan kwaliteit in de voorhoede verrekend kon worden. En het moet gezegd: Sulejmani op links, KJH in de spits, Suarez op rechts en Aissati erachter op 10; dat klonk veelbelovend. Al met al was ik tegenover coach MvB, laten we zeggen, ambivalent.Aristides schreef:Klopt, wie had verwacht dat Ajax zo slecht zou presteren, niemand toch?goodfella schreef:Ach ja, mensen die niet voor Ajax zijn vinden Ajax het lachertje.LucaS schreef:Ajax het lachertje van de eredivisie? Goh, vreemd, ik vind het veruit de mooiste van de eredivisie.
En nu? De verdediging was inderdaad te zwak. Aan het begin van het seizoen en in januari. En helaas hebben we in feite niet een keer gespeeld met bovengenoemde voorhoede. In theorie had dat alleen gekund in de seizoensouverture tegen Willem II; toen zat Aissati op de bank. Daarna was ie geblesseerd en bovendien vertrok KJH.
Kortom: ik hoopte op een kampioenschap, maar met de verdediging als usual suspect van de laatste jaren en de "falende" voorhoede, was de huidige malaise niet onmogelijk.
En voor volgend seizoen? Natuurlijk veel te vroeg om erover te beginnen, maar denkbeeldig is het niet dat de selectie weer op de schop gaat. Weer een jaar geen automatismes dus. Die heb ik onder MvB nooit gezien. De - ogenschijnlijke - verbetering van het veldspel de laatste twee wedstrijden schrijf ik op het conto van Aissati('s voetbalintelligentie). Dat heeft niets met ineens geweldige vondsten van MvB te maken; eerder met een speler die individuele kwaliteiten heeft om het spelpeil te verhogen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Dus als het goed gaat heeft dat te maken met de kwaliteit van een of meerdere spelers, en als het slecht gaat met het onvermogen van de coach? Waarom is dat zo en niet andersom?
Omdat je voor Aisatti alleen maar klote wedstrijden zag ?.. overgens, de meesten gaan ook weer veel te vlug w.b. de " verlosser " Aisatti ...LucaS schreef:Dus als het goed gaat heeft dat te maken met de kwaliteit van een of meerdere spelers, en als het slecht gaat met het onvermogen van de coach? Waarom is dat zo en niet andersom?
Blij met de punten ...
Dat maakt voor het principe toch niets uit? Misschien legt van Basten het geweldig uit, maar is het gros der selectiespelers te beperkt om het uit te voeren. Ik zeg niet dat dat zo is, maar ik vroeg me gewoon af waarom het bij slecht spel aan de coach ligt en bij goed spel aan de kwaliteit(en) van de spelers.
Ik hoef verder niet overtuigd te worden, ik zie heel veel spelers heel erg vooruit gaan dit seizoen. Het technische team moet wel erg goed zijn.
Ik hoef verder niet overtuigd te worden, ik zie heel veel spelers heel erg vooruit gaan dit seizoen. Het technische team moet wel erg goed zijn.
Dit wordt helemaal niet gezegd Luuk.LucaS schreef:maar ik vroeg me gewoon af waarom het bij slecht spel aan de coach ligt en bij goed spel aan de kwaliteit(en) van de spelers.
Er wordt gezegd dat het spel dit seizoen matig tot slecht is, maar dat het sinds de terugkeer van Aissati een stuk verbeterd is. Dit betreft echter enkele wedstrijden, dus het is nog afwachten hoe de rest van het seizoen gaat verlopen.
Maar in jouw ogen zal het wel toeval zijn dat het spel van Ajax is verbeterd sinds de basisplaatsen van Aissati, zal wel aan Van Basten liggen...
Dan ben je de enige volgens mijik zie heel veel spelers heel erg vooruit gaan dit seizoen.

Ongetwijfeld, want het is niet hip om iets positiefs over van Basten te zeggen. Dit seizoen zijn Vermaelen, Vertonghen, van der Wiel, Anita en Emanuelson echt met sprongen vooruit gegaan. En Suarez lijkt zich beter te gaan gedragen, ook een prestatie van formaat.
-
- AT Toto winner 15/16
Daar staat dan weer tegenover dat een aantal spelers zoals Sulejmani, Stekelenburg, De Jong met sprongen achteruit gegaan zijn.
Sulejmani kan je niets over zeggen wat mij betreft, die speelde vorig jaar niet in de top en bovendien ook in een ander systeem. Stekelenburg, tja, ik weet niet of de 'gewone' trainers keepers beter kunnen maken. Maar als je Stekelenburg meerekent, moet je ook vaststellen dat Vermeer een stuk beter is geworden t.o.v. zijn optredens bij Willem II.
Siem de Jong zie ik niet, die is wat mij betreft blijven hangen.
Siem de Jong zie ik niet, die is wat mij betreft blijven hangen.
Stekelenburg niet. Vorig seizoen hield hij 5 keer de 0 in 31 wedstrijden, dit seizoen hield hij 3 keer de 0 in 11 wedstrijden. Dat is een verbetering, alhoewel nog steeds niet echt sterk.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Het voetbal is wanstaltig slecht, maar bijna iedereen is individueel beter geworden. Aangezien alle andere prutsers eruit zijn gezet is het ook allemaal een stuk beter bij Ajax geworden. Nee, ik zie het allemaal niet, hoor.
Jij vindt niet dat de spelers die ik noemde duidelijk beter zijn geworden?