De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Daniel

Bericht door Daniel » ma feb 09, 2009 4:27 pm

Op het moment dat er geen vertrouwen meer is in Van Basten intern, zal intern ook wel tegen hem gezegd worden dat hij weg moet.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 09, 2009 4:30 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wizard_w

Bericht door wizard_w » ma feb 09, 2009 7:17 pm

Voorlopig kan Van basten beter op de vrijdag avond met uri geller mee doen, die zal het gegoochel van van basten wel kunnen waarderen. Of zal hij dan weer weglopen??.

Je kunt er lang over over lullen, maar voorlopig is er weer een seizoen naar de kut, en weer lopen we achter de feiten aan. En begin dat psygische gelul ook wel een beetje zat te worden. En laat niemand komen met een klik of chemie of dat soort stomme termen want ook daar word ik dut ziek van.

VOETBALLEN VOETBALLEN VOETBALLEN VOETBALLEN.........................punt

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 09, 2009 7:46 pm

Dat het vnl. aan MVB zou liggen gaat er bij mij dus niet in. Zeker, hij maakt fouten...

Anita i.p.v. Lindgren is waanzin. Rasmus is een stille kracht, ziet het spel goed en z'n passing is goed. Hij is een voor Ajax prima bruikbare verbindingsspeler. Dat hij 2,5e wedstrijd de bank drukt om een kind als Anita compleet te laten verzuipen, gaat nergens over. Dat kan geen speltechnische - dan wel tactische redenen hebben.

Leonardo is een BLO'er op kicksen, gisteren leverde ie ten overvloede het bewijs. In een kansrijke situatie in de 16 van Vitas staan er 2 van ons vrij. Wat doet Labielonardo: gaat een actie aan, loopt zich in 2 man vast. Tegenaanval, kassa: 4-1... Schilder kan er ook weinig van: hij wint geen duels, heeft geen sliding en tackle om z'n gebrek aan snelheid te corrigeren, is fysiek niet in staat om zich defensief te handhaven.

Die jongens moet MVB dus gewoon niet opstellen, al heb je 30 geblesseerden. Dat zag MVB blijkbaar eerder dit seizoen wél, want Leo mocht weg, Schilder was al met 1.5 been in Breda en Anita mocht verhuurd worden... Dus waarom ie ineens een beroep doet op die prutsers is me een raadsel. Open deur: je bent zo slecht als je zwakste schakel. Dat blijkt, het is niet voor niets ineens huilen met de pet op. In Nijmegen was Schilder al belabberd, daar ging het nog net goed. Dat signaal had MVB op moeten pakken.

Maar het probleem in onze selectie houdt niet op bij deze 'small fishes'. Stekel, Urby en Vermaelen hebben voor het 4e seizoen een min of meer basisplaats. Op zich is dat al suspect, want wanneer je er ook maar effe bovenuit steekt in Ajax-1 ben je weg. Zij zijn er nog en niet voor niets. Het bij hen gangbare patroon is: een paar aardige wedstrijden, blessure, prestaties op middelmatig niveau. En vooral domme fouten.

De ogen vielen me gisteren uit de kop bij het aanschouwen van Ajax' linkerkant. Sa-bo-ta-ge?! Je maakt mij niet wijs dat Thomas en Urby er gisteren alles aan deden. No way, die rechterkant van Vitas mocht doen wat het wilde. Ze hadden niet een paar meter ruimte, nee, tientallen meters. Die jongens van Vitas mochten de bal in rust aannemen, aanzetten, het halve veld overbruggen met de bal aan de voet, uit hun ruggen weglopen: er werd ze geen strobreed in de weg gelegd. Déjà vu: Richard Witschge!!

En dat is een kwestie van instelling. Maar 'het op scherp zetten' is een taak van de trainer, hoor je dan. Het lijkt me echter dat je van de 'profs' in kwestie ook wat mag verlangen. We hebben allemaal wel eens een pot gevoetbald. Op straat, op een veldje. Zonder trainer, zonder scheids. Het ene jongetje wil ten koste van alles winnen, het andere jongetje wil leuke bewegingen maken maar vooral z'n broek schoon houden. Van het soort jongens die de ingebakken component 'bastard, Arschloch, over m'n lijk' missen, heeft Ajax er veel te veel. Al jaren... En degenen die het wel hebben / hadden (Gabri, Davids) lopen zichzelf in hun ijver voorbij en missen de snuggerheid om die component om te zetten in een meerwaarde voor het elftal.

Ook daar had MVB in z'n aankoopbeleid wat aan kunnen doen. Meer aan moeten doen, beter gezegd. Oleguer en Sno helpen Ajax niet verder. Enoh en Cvita geven altijd alles, Wielaert doet er alles aan, maar gaat net als de overgrote rest om hem heen kopje onder. Maar het is niet uitsluitend MVB's fout dat Ajax' kern uiterst smal is en dat we maar een man of 14 hebben waarop ie een beroep kan doen. Hij heeft er 14 overbodige spelers uitgeknikkerd: missen we die mensen??? Had ie dan moeten blijven aanmodderen met Oga, Colin of Mitea? Of met al die versleten 30-ers? Nee toch!

Het ging tot aan Groningen-uit i.m.o. echt niet zo beroerd. Natuurlijk was alles voor verbetering vatbaar, maar er zat i.i.g. pit in het elftal. Slechte wedstrijden zat, maar vaak hielden we het redelijk droog en prikten we er een paar in. Het is mij een raadsel dat die bevlogenheid ineens verdwenen is... Sinds we Enoh missen, hebben we 1 punt gepakt. Enoh is onmisbaar, we hebben geen andere Enoh. Cvitanich is al van een andere categorie dan KJH. Maar als Cvita er niet is, staat (letterlijk: staat) er ineens iemand als Bodul. Duidelijk waarom iemand met de fysieke mogelijkheden van een eiland in de Stille Zuidzee bij het 2e van Heerenveen mocht vertrekken...

Als iedereen fit is, heeft Ajax een heel aardig ploeggie. Maar het verval is enorm wanneer er een beroep gedaan wordt op pak 'm beet de 16e speler van de selectie. Maar dan nog hoef je niet afgemaakt te worden zoals gisteren gebeurde. Neem Groningen uit, Ajax miste Enoh en Cvita. MVB bracht in hun plaats de lichtgewichten Schilder en de Jong. Dat mag een trainer van Ajax niet gebeuren. Uitwedstrijden zijn voor Ajax dit seizoen niets anders dan een tweewekelijkse heikele onderneming. 'Grinding out a result' dient dan het motto te zijn, weerbaarheid aan de dag leggen om er een resultaat uit te slepen. Dat kun je met de Jong en Schilder schudden.

Ik las een lijstje van Peter om aan te tonen dat MVB continu wisselt. Ben ik het niet mee eens. Z'n concept staat eigenlijk vast. Hij speelt altijd met een rechts- en linkspoot in het centrum. Vrijwel altijd met 2 corrigerende middenvelders. Altijd met een 10. De personele bezetting varieert nogal, klopt, maar Ajax heeft als altijd veel blessures en schorsingen. Ook dat is een gebrek aan kwaliteit trouwens... Tevens vind ik dat MVB nou niet bepaald het onmogelijke van z'n spelers verlangt. In het gros van de wedstrijden: 4-3-3 bij balverlies. 3-4-3 met een inschuivende Vertonghen bij balbezit. Is dat dan zo moeilijk?! Is het dan ineens onmogelijk om dat in de praktijk te brengen en waarom lukte het eerder in het seizoen dan wel redelijk?!

Maar goed, het is weer het oude liedje: we zitten weer in een wak. Ajax en MVB zullen hiervan moeten leren. Er valt nog genoeg te winnen / verliezen dit seizoen. Ajax kan nog 2e worden, zit nog in de UEFA Cup. Ik zie er niets in om weer een trainer eruit te pleuren, een adje-interim aan te stellen voor de rest van het seizoen en dan maar weer afhankelijk te zijn van een evt. ja (en waarschijnlijk nee) van LVG, Hiddink, Rijkaard, C.A. of weet ik veel wie... Net zoals ik er ook niets in zie om Stekel na een paar slechte wedstrijden maar weer te vervangen door Vermeer.

MVB en zijn selectie zullen het samen maar moeten doen. Onze vriend Urby zegt op zaterdag in het Parool:

Er wordt onder deze trainer scherper getraind dan onder Ronald Koeman, Danny Blind, Henk ten Cate en Adrie Koster.

Vreemd dat juist Urby het dan gisteren volledig liet versloffen... Laat dan tegen de kakkies maar eens zien dat je behalve als vraagbaak voor mensen met een stadionverbod ook als voetballer geschikt bent!

Schilder is een representatieve jongeman, prima Arena-tourguide. Als Anita een netje over z'n haar draagt is er vast wel een klusje voor 'm te vinden in de keukens van het stadion. Leonardo kan z'n brodeloze kunst vanaf heden in het circus laten zien. Daar heeft ie geen last van triviale factoren als medespelers en tegenstanders. Sno lijkt me een prima uitsmijter en Bodul is er een voor de catering. Wel een oogje in het zeil houden om te voorkomen dat ie een heel buffet zélf naar binnen werkt.

Ga met de overige spelers maar weer helemaal terug naar de basics: laat de 4 verdedigers zich uitsluitend bekommeren om verdedigen. Maak het veld klein bij balverlies en groot bij balbezit. Laat het middenveld de defensie en de aanval ondersteunen. Speel met het hart, maar vooral met dat kleine beetje verstand. Hou het zo simpel mogelijk en voer je taak uit. Gebruik het nog altijd niet fitte peperdure fantoom als supersub...

Stekel
Wiel - Wielaert - Vertonghen (Oleguer) - Vermaelen
Gabri - Lindgren - Enoh (Vertonghen)
Suarez - Cvitanich (Sulejmani) - Urby

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 7:52 pm

Urby zei in FCG dat hij als een pure linksbuiten moest spelen, hij mocht niet naar binnen trekken. Volgens mij was hij daar niet zo blij mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 8:00 pm

Ja, die jongen wil alleen maar lopen met de bal aan z'n voet. De opdracht snap ik wel, als hij steeds naar binnen komt loopt hij de ruimte dicht voor de anderen.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:02 pm

Kan zijn, maar hij is geen linksbuiten.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma feb 09, 2009 8:04 pm

wimpey schreef: Dat het vnl. aan MVB zou liggen gaat er bij mij dus niet in. Zeker, hij maakt fouten...

Anita i.p.v. Lindgren is waanzin. Rasmus is een stille kracht, ziet het spel goed en z'n passing is goed. Hij is een voor Ajax prima bruikbare verbindingsspeler. Dat hij 2,5e wedstrijd de bank drukt om een kind als Anita compleet te laten verzuipen, gaat nergens over. Dat kan geen speltechnische - dan wel tactische redenen hebben.
OK aantoonbare fout van vBasten in dat geval. Fout #1. Wel jammer dat het vasthouden gewoon punten kost.
wimpey schreef:
Leonardo is een BLO'er op kicksen, gisteren leverde ie ten overvloede het bewijs. In een kansrijke situatie in de 16 van Vitas staan er 2 van ons vrij. Wat doet Labielonardo: gaat een actie aan, loopt zich in 2 man vast. Tegenaanval, kassa: 4-1... Schilder kan er ook weinig van: hij wint geen duels, heeft geen sliding en tackle om z'n gebrek aan snelheid te corrigeren, is fysiek niet in staat om zich defensief te handhaven.
Ach ja. Gisteren mocht hij invallen en gingen we 3-2-5 spelen. vdWiel raakte geblesseerd, maar kon godzijdank verder. Met 2-2-5 zou het namelijk echt genant worden, zo kan ik me indenken. Foutje #2.
wimpey schreef:
Die jongens moet MVB dus gewoon niet opstellen, al heb je 30 geblesseerden. Dat zag MVB blijkbaar eerder dit seizoen wél, want Leo mocht weg, Schilder was al met 1.5 been in Breda en Anita mocht verhuurd worden... Dus waarom ie ineens een beroep doet op die prutsers is me een raadsel. Open deur: je bent zo slecht als je zwakste schakel. Dat blijkt, het is niet voor niets ineens huilen met de pet op. In Nijmegen was Schilder al belabberd, daar ging het nog net goed. Dat signaal had MVB op moeten pakken.
Inderdaad. Hardleers die vBasten. Kost punten. Foutje #3.
wimpey schreef:
Maar het probleem in onze selectie houdt niet op bij deze 'small fishes'. Stekel, Urby en Vermaelen hebben voor het 4e seizoen een min of meer basisplaats. Op zich is dat al suspect, want wanneer je er ook maar effe bovenuit steekt in Ajax-1 ben je weg. Zij zijn er nog en niet voor niets. Het bij hen gangbare patroon is: een paar aardige wedstrijden, blessure, prestaties op middelmatig niveau. En vooral domme fouten.
Waarom staat Stekel op de goal dan? Vermeer deed het toch goed. Urby en Vermaelen waren dramatisch inderdaad. Vermaelen in een driemansverdediging is/was lachwekkend. Leuk geprobeerd, maar keihard door de mand. Vermaelen schuldig? Ja, maar het was zelfmoord van vBasten. Klote-opstelling van 'em.
wimpey schreef:
De ogen vielen me gisteren uit de kop bij het aanschouwen van Ajax' linkerkant. Sa-bo-ta-ge?! Je maakt mij niet wijs dat Thomas en Urby er gisteren alles aan deden. No way, die rechterkant van Vitas mocht doen wat het wilde. Ze hadden niet een paar meter ruimte, nee, tientallen meters. Die jongens van Vitas mochten de bal in rust aannemen, aanzetten, het halve veld overbruggen met de bal aan de voet, uit hun ruggen weglopen: er werd ze geen strobreed in de weg gelegd. Déjà vu: Richard Witschge!!
We gaven het voor de wedstrijd al aan dat je met 3-4-3 en deze jongens hopeloos de mist in zou gaan. Mag je verwachten van een coach die fucking 8 maanden bezig dat hij dat ook in ziet. Hij maakt toch die opstelling? Na 2 minuten had hij al in moeten grijpen door Vertonghen terug naar achteren te halen.
wimpey schreef:
En dat is een kwestie van instelling. Maar 'het op scherp zetten' is een taak van de trainer, hoor je dan. Het lijkt me echter dat je van de 'profs' in kwestie ook wat mag verlangen. We hebben allemaal wel eens een pot gevoetbald. Op straat, op een veldje. Zonder trainer, zonder scheids. Het ene jongetje wil ten koste van alles winnen, het andere jongetje wil leuke bewegingen maken maar vooral z'n broek schoon houden. Van het soort jongens die de ingebakken component 'bastard, Arschloch, over m'n lijk' missen, heeft Ajax er veel te veel. Al jaren... En degenen die het wel hebben / hadden (Gabri, Davids) lopen zichzelf in hun ijver voorbij en missen de snuggerheid om die component om te zetten in een meerwaarde voor het elftal.
Tsja. Als je met 30 miljoen geen Arschloch kan vinden, dan vind je hem nooit.
wimpey schreef:
Ook daar had MVB in z'n aankoopbeleid wat aan kunnen doen. Meer aan moeten doen, beter gezegd. Oleguer en Sno helpen Ajax niet verder. Enoh en Cvita geven altijd alles, Wielaert doet er alles aan, maar gaat net als de overgrote rest om hem heen kopje onder. Maar het is niet uitsluitend MVB's fout dat Ajax' kern uiterst smal is en dat we maar een man of 14 hebben waarop ie een beroep kan doen. Hij heeft er 14 overbodige spelers uitgeknikkerd: missen we die mensen??? Had ie dan moeten blijven aanmodderen met Oga, Colin of Mitea? Of met al die versleten 30-ers? Nee toch!
Nee we missen die mensen niet. Zeggen we dat dan? Vergeet niet dat we met die überprutsers nog tweede werden hè. Je mag toch verwachten dat als je je selectie versterkt in dat geval. Misschien had men die 16 miljoen dan iets breder in moeten zetten. Verder heeft iedere selectie in Nederland een smalle kern, hoor. Heb je de huidige achterhoede van AZ gezien? Prutsers pur sang. Verliezen nu ook geen punt.

Ik las een lijstje van Peter om aan te tonen dat MVB continu wisselt. Ben ik het niet mee eens. Z'n concept staat eigenlijk vast. Hij speelt altijd met een rechts- en linkspoot in het centrum. Vrijwel altijd met 2 corrigerende middenvelders. Altijd met een 10. De personele bezetting varieert nogal, klopt, maar Ajax heeft als altijd veel blessures en schorsingen. Ook dat is een gebrek aan kwaliteit trouwens... Tevens vind ik dat MVB nou niet bepaald het onmogelijke van z'n spelers verlangt. In het gros van de wedstrijden: 4-3-3 bij balverlies. 3-4-3 met een inschuivende Vertonghen bij balbezit. Is dat dan zo moeilijk?! Is het dan ineens onmogelijk om dat in de praktijk te brengen en waarom lukte het eerder in het seizoen dan wel redelijk?!
Kun je het niet mee eens zijn, maar het gaat om de poppetjes. Urby heeft op 5 posities gespeeld. Vertonghen idem dito. Suarez wordt overal ingezet. De enige die vaak op dezelfde positie staat is Sulejmani, want die zal en moet slagen op 10.

Stekel
Wiel - Wielaert - Vertonghen (Oleguer) - Vermaelen
Gabri - Lindgren - Enoh (Vertonghen)
Suarez - Cvitanich (Sulejmani) - Urby
Zo gaat 'ie toch niet spelen. Hij weet het namelijk niet meer. Face it.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 8:05 pm

Tja, wat is hij wel? De rol aan de linkerkant in een dergelijk systeem past wel aardig bij hem. Hoewel hij niet te diep moet staan want hij heeft ruimte nodig.

Ik snap in ieder geval wel waarom V.Basten dit zo wilde. Daar ging het ook niet mis.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:06 pm

Urby werd snel gewisseld, die rol ligt hem totaal niet. Misschien kan Sulejmani dat beter????

jabu

Bericht door jabu » ma feb 09, 2009 8:06 pm

joey schreef:Kan zijn, maar hij is geen linksbuiten.
En hij is ook geen linksback die kan verdedigen en als linkermiddenvelder op een driemansveld fuctioneert hij ook niet. Kortom, hij mag blij zijn dat er na al die jaren aankwakkelen nog een plaatsje voor hem vrij is in het elftal en moet gewoon de opdrachten uitvoeren die hij van de trainer krijgt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 8:08 pm

Ik zie ook liever Sulejmani aan die kant. Dan kan hij misschien nog eens laten zien waarom Ajax zo in hem heeft geinvesteerd. Maar als Urby op die positie staat mag hij dat gewoon zo uitvoeren zoals V.Basten het wil. Ik heb niet zo'n behoefte aan spelers die daar moeilijk over doen. Zeker niet in een situatie als deze.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:11 pm

Hij deed er niet moeilijk over. Hij probeerde zijn opdracht uit te voeren, maar dat lukte niet zo.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 8:13 pm

Nee, het lukt uberhaupt niet zo met Urby. Maar goed, hij vond het dus gewoon lastig om in te vullen? Dat mag hij natuurlijk zeggen. Ik kreeg even de indruk dat hij het liever niet zou doen.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:15 pm

Hij speelt liever niet zo. Dat lijkt me duidelijk.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 09, 2009 8:17 pm

Hij deed er niet moeilijk over, maar was er niet zo blij mee? Wimpey slaat m.i. de spijker op z'n kop met zijn opmerking dat spelers als Stekelenburg, Urby en Vermaelen vooral uitblinken in wisselvalligheid. Daar kan hij beter niet zo blij mee zijn ipv dat hij er niet blij mee is dat hij niet naar binnen mag trekken als linksbuiten.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:23 pm

Ik zie dat heel anders. Urby moet linksbuiten spelen, terwijl we een speler hebben die daar prima uit de voeten kan, namelijk Sulejmani. Maar Sulejmani moet ook per se ook een positie spelen die hem niet ligt, waardoor je twee spelers hebt die niet uit de verf komen.

Ntx

Bericht door Ntx » ma feb 09, 2009 8:24 pm

Gun hem eens een keer de tijd. Of willen we ieder seizoen een nieuwe trainer voor de groep hebben staan? Dat MvB fouten maakt is duidelijk maar dat kon je ook wel zien aankomen als je een beginnend clubcoach in dienst zou nemen. Het bestuur heeft bewust voor MvB gekozen, ook om op de langere termijn iets neer te zetten.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 09, 2009 8:25 pm

Oh, ik heb ook liever Sulejmani op linksbuiten dan Urby. Maar als Urby daar dan toch mag spelen, dan moet hij vooral niet zeuren, zich aan de teamdiscipline houden en zijn stinkende best doen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:34 pm

Mij lijkt het een goed idee om spelers op de positie te zetten waar ze het beste tot hun recht komen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 09, 2009 8:35 pm

Waar is dat dan?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 8:36 pm

Het is allebei waar. Spelers moet je op een positie zetten waar ze thuis horen. Maar als je ergens staat omdat de coach denkt dat het nodig is dan doe je daar je stinkende best en hoef je niet naar buiten aan te geven dat je er eigenlijk niet zo blij mee bent.

Van Basten is aan het zoeken met Urby. Zijn manco is dat hij op een paar posities wel een beetje uit de voeten kan maar nergens heel goed. Tel daarbij op zijn op het oog nogal slappe karakter en het ziet er niet zo goed uit. Ik denk dat V.Basten hem binnenkort gaat passeren. Hij is nu al een paar keer op rij gewisseld.
Nil volentibus arduum

jabu

Bericht door jabu » ma feb 09, 2009 8:39 pm

Dan krijgt hij het aan de stok met Thomas en zijn topic. :icon_razz.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 8:48 pm

Jöhnk schreef:Waar is dat dan?
In het geval van Sulejmani in elk geval niet op 10!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 09, 2009 8:49 pm

Het geval Sulejmani was me al duidelijk. Waar moet Urby spelen?

Plaats reactie