Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 14, 2008 1:29 pm

Neefkens schreef:Dat is dus het gekke, van Basten is géén onderdeel van de directie. Dat bleek uit het artikel met vdAAT.
Ik vind dat ook niet wenselijk. De trainer is een passant.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 14, 2008 1:30 pm

ik vind het hartstikke logisch. De trainer kan niet in de directie zitten. Bovendien moet de directie zich niet met het eerste elftal bemoeien. Daar is het keer op keer op stukgelopen.

De directie moet ervoor zorgen dat de uitvoerders in de beste omstandigheden hun werk kunnen uitvoeren.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 14, 2008 1:50 pm

Neefkens schreef:Dat is dus het gekke, van Basten is géén onderdeel van de directie. Dat bleek uit het artikel met vdAAT.
Er staat volgens mij alleen dat hij geen onderdeel uitmaakt van de vergaderingen. Dit staat op Ajax.nl:
Ajax beoogt nieuwe bezetting directie

Amsterdam, 13 aug 2008
De Raad van Commissarissen van Ajax is in overleg met de huidige algemeen directeur ad interim Henri van der Aat om hem voor te dragen als lid van de statutaire directie van Ajax.
Van der Aat (51) zou de directie in zijn nieuwe rol moeten versterken bij commerciële/zakelijke activiteiten. De Raad van Commissarissen is daarnaast op zoek naar een algemeen directeur, die samen met Van der Aat, Jeroen Slop (financieel directeur) en Marco van Basten (eindverantwoordelijk voor alle voetbaltechnische zaken) de dagelijkse leiding gaat geven aan Ajax. In de tussentijd wordt de interim-situatie van Van der Aat gecontinueerd.
Verder maakt het natuurlijk ook niet heel veel uit hoe je het noemt. Duidelijk is in ieder geval dat Van Basten de technische kant van het verhaal regelt en dat de AD voldoende verstand van technische zaken moet hebben om, als Van Basten wegvalt, een opvolger te kunnen aanwijzen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do aug 14, 2008 2:09 pm

Maar als de trainer de baas is van de TD, dan heb je toch eigenlijk al weer een heel vreemde structuur gecreëerd?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 14, 2008 2:10 pm

Er is geen TD. Alleen een manager voor uitvoerende (technische) zaken.

Als je iemand TD wilt noemen, zou dat Van Basten moeten zijn. Hij is verantwoordelijk voor het technische beleid.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 14, 2008 2:12 pm

Harm schreef:Maar als de trainer de baas is van de TD, dan heb je toch eigenlijk al weer een heel vreemde structuur gecreëerd?
Van de AD, bedoel je? :666.gif:

Ja, we goochelen met namen, hoor.

Maar je hebt gelijk, dat zou vreemd zijn en ongezond. Uiteindelijk bepaalt de directie het beleid. De trainer gaat niet over de lange termijn. Maar ja, Van Basten heeft allerlei bevoegdheden geëist, dus daar begint het schipperen al.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 14, 2008 2:39 pm

Het eerste elftal is korte termijn. Het is absurd dat een TD denkt dat spelers kopen ook maar iets met de lange termijn te maken heeft. Scouting is ook korte termijn. Je moet nu goede scouts aannemen waardoor je nu goede spelers kunt kopen.

De lange termijn gaat over zaken als budgetafkadering, sponsorcontracten, PR en, vooruit, jeugdopleiding. Maar een directeur jeugdopleiding hebben we nog nooit gehad.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 14, 2008 2:44 pm

Adriaanse was directeur jeugdopleiding, meen ik. Maar goed, het is natuurlijk onzinnig om een extra directeur voor je opleiding aan te trekken als je denkt dat Van Basten die rol uitstekend kan vervullen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do aug 14, 2008 4:46 pm

Er is wel degelijk een verschil volgens mij: als Van Basten in de directie hoort, kan de RvC hem ontslaan. Als hij gewoon trainer is, kan de directie hem ontslaan.

Wie neemt de beslissing?
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do aug 14, 2008 4:48 pm

Jöhnk schreef:
Ik ben ik schreef:
Neefkens schreef:Wie stelde eerder eigenlijk de TD aan? Daar was toch ook geen "voetbalman" voor?
Dat ging in samenspraak met de trainer die er toen zat.

Maar wie heeft Van Gaal aangesteld als trainer? Was dat niet Van Praag? Kan prima dus.
De loterij winnen kan ook.
Als dit aan elkaar gelijk stond zou ik vaker aan de loterij meedoen. De minst succesvolle periode van de club hebben we een TD gehad, de enorm succesvolle jaren ervoor niet. Afgezien een enkele KNVB Supercup en een Amstelcup zijn alle prijzen van Ajax op geluk gebaseerd, begrijp ik.
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 14, 2008 4:53 pm

Ik ben ik schreef:Er is wel degelijk een verschil volgens mij: als Van Basten in de directie hoort, kan de RvC hem ontslaan. Als hij gewoon trainer is, kan de directie hem ontslaan.

Wie neemt de beslissing?
Volgens mij stond in het Rapport Coronel dat de AD de overige directeuren moet controleren. Ik neem dus aan dat de AD de overige directeuren kan ontslaan (of op zijn minst directeuren voor ontslag kan voordragen).

In dat geval blijft de AD de beslissing dus nemen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 14, 2008 4:54 pm

We hebben ook geen TD nodig, maar wel een AD die iets van voetbal weet als de trainer plotseling verdwenen is. Die moet zich vooral niet met het eerste elftal bemoeien, dat ben ik met je eens.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 14, 2008 5:07 pm

Bertje schreef:Volgens mij stond in het Rapport Coronel dat de AD de overige directeuren moet controleren. Ik neem dus aan dat de AD de overige directeuren kan ontslaan (of op zijn minst directeuren voor ontslag kan voordragen).
Die directeuren zouden toch allemaal gelijk zijn, zei Van der Aat?

Ach, dat rapport, het zal wel.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 14, 2008 5:35 pm

Ik heb het nog even nagezocht. Dit stond in het rapport:
Technisch Directeur en Financieel Directeur moeten rapporteren aan de Algemeen Directeur, niet rechtstreeks aan (leden van) de RvC.

De Algemeen Directeur dient thuis te zijn in de voetbalwereld en is het boegbeeld van de club naar buiten. Hij is een people manager voor het personeel en een warme persoonlijkheid waar ook supporters en commerciële relaties zich bij op hun gemak voelen. De voorzitter van de RvC heeft een formele rol als voorzitter van het toezichthoudend orgaan.
Behalve thuis te zijn in de voetbalwereld, moet onze AD volgens het rapport echter ook een voetbalachtergrond hebben, omdat onze trainer en TD één en dezelfde zijn.

Er staat dus niets over eventueel ontslag, maar duidelijk is dat de AD leiding geeft aan de directie. Dat sluit collegiaal bestuur verder natuurlijk niet uit.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr aug 15, 2008 3:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 3:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 16, 2008 7:01 am

Molenaar heeft zich teruggetrokken, aldus de Telegraaf vandaag. :headbang.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 16, 2008 7:36 am

Molenaar past voor sollicitatie

AMSTERDAM, zaterdag

Keje Molenaar wordt geen algemeen-directeur bij Ajax. De Volendammer, exspeler van Ajax, heeft voorzitter Uri Coronel laten weten niet mee te willen lopen in de open sollicitatieprocedure, die Ajax is gestart op zoek naar een algemeen-directeur. Hij blijft zich richten op de advocatuur.

Eerder voerde Molenaar een oriënterend onderhoud met Coronel, maar dat was volgens de Ajax-voorzitter niet om Molenaar te screenen voor de directeurspost. Coronel zegt het jammer te vinden dat Molenaar niet deelneemt aan de open sollicitatieprocedure. ,,Hoe meer goede kandidaten hoe beter. Maar als hij geen kandidaat wil zijn, dan niet.”

Coronel blijft er wel bij dat de nieuwe algemeen-directeur van Ajax een voetbalman moet zijn. ,,Dat wil niet zeggen dat hij twintig interlands gespeeld moet hebben, maar afkomstig moet zijn uit, of een gevoel heeft bij, of bekend is met de voetballerij. Ik zeg altijd: iemand die ook weet hoe de kantine van Blauw Wit er van binnen uitziet. Iemand die twintig jaar in de voetballerij meeloopt, kan in principe een voetbalman zijn. Zoals Arie van Eijden, ikzelf of een journalist die al lang meeloopt. We zijn een open sollicitatieprocedure gestart omdat we niemand over het hoofd willen zien.”

Bij de sollicitatieprocedure laten Coronel en de RvC zich overigens begeleiden door een headhuntersbureau. ,,Maar wij maken de keus”, aldus de Ajax-preses.
De T.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za aug 16, 2008 8:10 am

Het is een mooie dag. :ajaxsmiley.gif:

Prima zaak om het zo aan te pakken, iedereen mag schrijven en het (doe- en) voorwerk wordt gedaan door het bureau.
Ik heb mijn brief al klaar... :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za aug 16, 2008 8:11 am

Voetske schreef:Iemand die twintig jaar in de voetballerij meeloopt, kan in principe een voetbalman zijn. Zoals Arie van Eijden, ikzelf of een journalist die al lang meeloopt.
Allemachtig, zo had ik dat totaal niet geïnterpreteerd! Iemand als Van Eijden? Iemand als Coronel? Iemand als Johan Derksen? Ik dacht: een échte voetbalman! :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za aug 16, 2008 8:16 am

En hoe definieer je die dan? Minimaal 10 jaar in het eerste?
Wel opvallend dat Molenaar blijkbaar geen open sollicitatie aan durft.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za aug 16, 2008 8:19 am

Ik neem aan dat de procedure hem niet aanstaat. Als je moet concurreren met de Van Eijdens van deze wereld, dan weet je het wel. Iemand als Frank Rijkaard begint er heus ook niet aan. Stel je voor, zulke mensen moet je vrágen, hoor.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za aug 16, 2008 8:32 am

Als je je te goed vindt voor deze procedure en niet gewoon uit gaat van je eigen kwaliteiten dan heb je inderdaad NIETS te zoeken als AD van AJAX.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 16, 2008 9:03 am

Neefkens schreef:Als je je te goed vindt voor deze procedure en niet gewoon uit gaat van je eigen kwaliteiten dan heb je inderdaad NIETS te zoeken als AD van AJAX.
Idd. Zo kom je ook tot de beste kandidaat voor Ajax en dat is het enigste wat telt. Geen keuze op emotie, maar op basis van feiten. Het is een te belangrijke functie om er met de 'kruiwagen'-methode mee om te gaan. Je kunt zien dat Ajax duidelijk professionele stappen is aan het maken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za aug 16, 2008 9:41 am

joey schreef:
Voetske schreef:Iemand die twintig jaar in de voetballerij meeloopt, kan in principe een voetbalman zijn. Zoals Arie van Eijden, ikzelf of een journalist die al lang meeloopt.
Allemachtig, zo had ik dat totaal niet geïnterpreteerd! Iemand als Van Eijden? Iemand als Coronel? Iemand als Johan Derksen? Ik dacht: een échte voetbalman! :excited.gif:
Hans Kraay. :smallgrin.gif:

Nee, maar dit is wel eventjes een tegenvaller. Ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen.

Siemen
Berichten: 1175
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 12:10 pm

Bericht door Siemen » za aug 16, 2008 11:25 am

Tja, volgens mijn informatie zag het er echt naar uit dat Molenaar de nieuwe algemeen directeur zou worden. Hij heeft ook diverse gesprekken gevoerd. Er zal wel iets bij hem geknakt zijn na de berichtgeving over het headhuntersbureau, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Als je het gevoel krijgt dat je de enige kandidaat bent en dat het een kwestie van tijd is voordat je wordt benoemd, dan is het vervelend als later blijkt dat Ajax eigenlijk nog maar aan het begin van de procedure staat.

Plaats reactie