De Commissie

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 28, 2008 1:22 pm

Weer leesvoer voor de commissie:

Spelers zonder bal zijn belangrijker

door Johan Cruijff

amsterdam - M’n vakantie loopt ten einde, toch ben ik hier drie weken lang uitstekend geïnformeerd over het internationale voetbal. Elke ochtend krijg ik keurig De Telegraaf van dezelfde dag en op de tv worden de meeste belangrijke wedstrijden live uitgezonden.

Zo heb ik net naar Sheffield United-Manchester City voor de FA Cup zitten kijken. Dus een team uit de tweede divisie tegen een ploeg uit de Premier League. Terwijl ik naar de wedstrijd zat te kijken, moest ik steeds meer aan Nederland denken. Waar we het tegenwoordig steeds vaker over zaken als inzet, de lange bal en 4-4-2 hebben. Precies zoals de meeste Engelse clubs dat al jaren doen.

Tijdens Sheffield-Manchester kon je goed zien wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Het was typisch zo’n wedstrijd waarin de kleine club er 110% inzet tegenaan gooit en de grote club er niet helemaal met de gedachten bij is. Maar omdat Manchester meer met de voeten en het lichaam, dan het verstand voetbalt, kon de ploeg deze keer op weinig terugvallen. Daarom won Sheffield uiteindelijk.

Hetzelfde gebeurt de laatste tijd ook in Nederland. In het verleden kwamen wij altijd prima voor de dag tegen de Engelsen, omdat we ze met ons verstand aanpakten. Zo is algemeen bekend dat ze achterin met vier verdedigers één op één spelen, dus haalden we vaak onze spits naar achteren, waardoor de tegenstander gedwongen werd om positioneel te gaan verdedigen. Dat viel ze vaak niet mee en zo wisten de Nederlandse clubs regelmatig grote Engelse clubs te verrassen.

Helaas is dat voetballen met verstand in ons land meer en meer vervangen door inzet en looplijnen. Met als gevolg dat de grote clubs steeds kwetsbaarder worden tegen ploegen die qua inzet een topdag hebben.

Kom ik voor de zoveelste keer terug op m’n stelling, dat de opleiding echt anders moet. Jonge spelers moeten vanuit zichzelf weten, dat tijdens de opbouw altijd de tweede en niet de eerste man aangespeeld moet worden. Dat zie je nauwelijks nog, waardoor je al die breedtepasses en terugspeelballen ziet.

In de hand gewerkt door het inspelen van de bal op de eerste of dichtstbijzijnde man, die door alle tegenstanders om hem heen vaak gedwongen wordt de bal weer op dezelfde medespeler terug te spelen, waardoor de tegenstander heel makkelijk extra druk op je verdediging kan zetten.

Speel je de zogenaamde tweede man aan, dan heb je bij balverlies een buffer van twee linies. Bovendien heeft die speler vaak een beter overzicht van de vrijlopende mensen. Dat is ook iets wat teveel uit het oog wordt verloren. Niet de man aan de bal is het belangrijkste, maar juist de man zonder bal. Van de één heb je er maar één en van de ander heb je er tien. De manier waarop die tien bewegen bepaalt het niveau van je positiespel. Het simpele feit dat we in Nederland problemen met het positiespel hebben is daarom terug te voeren op de manier waarop de mensen zonder bal lopen.

Maar als ik zie hoe Ajax, toch de club van de opleiding, in een jaar tijd zo’n acht dertigers heeft gekocht dan is dat een veeg teken. Een signaal, dat er blijkbaar onvoldoende kwaliteit vanuit de opleiding wordt afgeleverd. Waarvan jongens, die zelfs het Nederlands elftal halen, niet weten hoe ze aan de binnenkant moeten dekken.

Dat gat wordt intussen gedicht door allemaal spelers van boven de dertig te halen. Een paar is natuurlijk geen probleem, maar van de huidige situatie word ik niet bepaald vrolijk.
Telegraaf

De jeugdopleiding moet beter, anders komt Ajax er nooit bovenop. Je kunt blijven schuiven met directeuren, maar feit is, dat we de spelers die nu doorkomen veel gebreken hebben, terwijl Ajax het juist van de eigen jeugd moet hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » ma jan 28, 2008 2:05 pm

joey schreef:
De jeugdopleiding moet beter, anders komt Ajax er nooit bovenop. Je kunt blijven schuiven met directeuren, maar feit is, dat we de spelers die nu doorkomen veel gebreken hebben, terwijl Ajax het juist van de eigen jeugd moet hebben.
Niet zo ongeduldig, Joey. Ik weet dat Martin van Geel, Piet Keizer en Jan Olde Riekerink druk in het weer zijn om verbeteringen door te voeren in de jeugdopleiding van Ajax. Dát weet jij ook. Die verbeteringen zijn echter pas merkbaar op lange termijn.

Cruijff zegt jaarlijks hetzelfde, of hij nou gelijk heeft of niet, geef het de tijd!
AFCA!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma jan 28, 2008 4:48 pm

Op teletekst staat dat Co per direct weg gaat uit Qatar , betekend dit dat die naar Ajax komt of naar Az :confused.gif:

Hij is op straat gezet omdat de landstitel buiten bereik is voor de club Al-sadd
Laatst gewijzigd door Toppie op ma jan 28, 2008 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma jan 28, 2008 4:49 pm

Laat het alsje, alsje, alsjeblieeeeft AZ zijn.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma jan 28, 2008 5:27 pm

Toppie schreef:Op teletekst staat dat Co per direct weg gaat uit Qatar , betekend dit dat die naar Ajax komt of naar Az :confused.gif:

Hij is op straat gezet omdat de landstitel buiten bereik is voor de club Al-sadd
Waarom zou dat betekenen dat hij naar Ajax of AZ komt?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 28, 2008 5:29 pm

Toppie schreef:Op teletekst staat dat Co per direct weg gaat uit Qatar , betekend dit dat die naar Ajax komt of naar Az :confused.gif:

Hij is op straat gezet omdat de landstitel buiten bereik is voor de club Al-sadd
Nee, het betekent dat ze ontevreden over hem waren.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma jan 28, 2008 7:10 pm

In zijn column in De Telegraaf heeft Johan Cruijff kritiek geuit op het (transfer)beleid van Ajax.
Ajax Netwerk
'Als ik zie hoe Ajax, toch de club van de opleiding, in een jaar tijd zo’n acht dertigers heeft gekocht dan is dat een veeg teken. Een signaal, dat er blijkbaar onvoldoende kwaliteit vanuit de opleiding wordt afgeleverd. Waarvan jongens, die zelfs het Nederlands elftal halen, niet weten hoe ze aan de binnenkant moeten dekken.
Ajax Netwerk
Dat gat wordt intussen gedicht door allemaal spelers van boven de dertig te halen. Een paar is natuurlijk geen probleem, maar van de huidige situatie word ik niet bepaald vrolijk.
Wordt toch zo moe van die man :excited.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 28, 2008 7:40 pm

Hij is de enige die vanuit zijn positie met kritiek kan komen waar wat mee wordt gedaan. Voor de rest hebben ze bij Ajax toch oogkleppen op (op alle fronten).

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 28, 2008 8:44 pm

Ga eens bij de jeugd kijken, Toppie. Dan zie je vanzelf dat Cruijff gelijk heeft. Zo'n Nataniël Will bijvoorbeeld (rechtsback mét contract) heeft geen idee aan welke kant hij moet dekken. De simpelste dingen beheerst hij niet. Dingen die je Frank de Boer of Danny Hesp op die leeftijd echt niet meer hoefde te leren. Dat heeft niets met talent (of gebrek daar aan) te maken maar alles met de opleiding.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jan 29, 2008 3:11 pm

Toppie schreef:
In zijn column in De Telegraaf heeft Johan Cruijff kritiek geuit op het (transfer)beleid van Ajax.
Ajax Netwerk
'Als ik zie hoe Ajax, toch de club van de opleiding, in een jaar tijd zo’n acht dertigers heeft gekocht dan is dat een veeg teken. Een signaal, dat er blijkbaar onvoldoende kwaliteit vanuit de opleiding wordt afgeleverd. Waarvan jongens, die zelfs het Nederlands elftal halen, niet weten hoe ze aan de binnenkant moeten dekken.
Ajax Netwerk
Dat gat wordt intussen gedicht door allemaal spelers van boven de dertig te halen. Een paar is natuurlijk geen probleem, maar van de huidige situatie word ik niet bepaald vrolijk.
Wordt toch zo moe van die man :excited.gif:
Wat nu weer?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 29, 2008 3:16 pm

Ik word eerder moe van de persoon die achter elkaar Juanfran, Roger, Urzaiz, Luque en nu weer Kuffour heeft gehaald. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jan 29, 2008 3:40 pm

Allemaal ervaring, joey. :hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 29, 2008 5:04 pm

Ja, ervaring in bankzitten hebben ze alvast. :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » di jan 29, 2008 5:27 pm

Ik word eerder moe van de persoon die achter elkaar Juanfran, Roger, Urzaiz, Luque en nu weer Kuffour heeft gehaald.
Roger kwam op verzoek van Cruijf en THC, en Urzaiz ook door HTC.
Pompiedom

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 29, 2008 5:45 pm

Aangezien Van Geel vetorecht heeft, is hij op zijn minst medeverantwoordelijk voor álle aankopen van Ajax. Volgens mij was die persoon die met die oudjes champagne stond te drinken toch echt Van Geel en niet Cruijff.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » di jan 29, 2008 7:13 pm

Maurice schreef:
Ik word eerder moe van de persoon die achter elkaar Juanfran, Roger, Urzaiz, Luque en nu weer Kuffour heeft gehaald.
Roger kwam op verzoek van Cruijf en THC, en Urzaiz ook door HTC.
Urzais is een aankoop van MvG. Niet van HtC.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di jan 29, 2008 7:34 pm

Roger, Urzaiz en Luque zijn allemaal zowel door MVG als door HTC gehaald.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » wo jan 30, 2008 3:58 pm

joey schreef:Ga eens bij de jeugd kijken, Toppie. Dan zie je vanzelf dat Cruijff gelijk heeft. Zo'n Nataniël Will bijvoorbeeld (rechtsback mét contract) heeft geen idee aan welke kant hij moet dekken.
Structureel aan de verkeerde kant dekken lijkt mij eerder aan de speler Will te liggen, dan aan de opleiding. Gebrek aan inzicht en speldiscipline speelt hem parten. Waarom hij uberhaupt een contract voorgeschoteld krijgt, lijkt mij eerder het vraagteken die je zou kunnen plaatsen, Joey...
AFCA!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 30, 2008 4:09 pm

Inzicht moet je ontwikkelen en daar kun je bij geholpen worden. Deze jongen is niet de enige opgeleide speler die de binnenkant niet kan dekken (en dus positioneel zonder bal zwak is).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 30, 2008 4:25 pm

Bertje schreef:Inzicht moet je ontwikkelen en daar kun je bij geholpen worden. Deze jongen is niet de enige opgeleide speler die de binnenkant niet kan dekken (en dus positioneel zonder bal zwak is).
Dat niet alleen. Die keuzes in het veld moeten een automatisme worden. In de wedstrijd heb je geen tijd om te bedenken hoe het ook al weer moest.

Het probleem is (onder meer) de grote rondo. Door de nadruk op positiespel te leggen, kunnen spelertjes de verantwoordelijkheid letterlijk afschuiven in plaats van een (moeilijker) oplossing te zoeken.
Het stinkt aan alle kanten!

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » wo jan 30, 2008 4:43 pm

Bertje schreef:Inzicht moet je ontwikkelen en daar kun je bij geholpen worden. Deze jongen is niet de enige opgeleide speler die de binnenkant niet kan dekken (en dus positioneel zonder bal zwak is).
Als back-zijnde leer je in de D-tjes al (de start op groot veld) hoe je een man moet dekken. Het is een a-b-c-tje. Kijk, als je daarna, goed in positie staande, wordt uitgespeeld is het gewoon een kwestie van talent en kwaliteit. Je gaat mij niet vertellen dat het dekken van de binnenkant nog ontwikkelt moet worden. Ik ben het wel met je eens dat er bij geholpen moet worden.

Deze jongen is niet de enige? Klopt, maar jij doelt zeker daarmee op zelfopgeleide talenten die reeds prof zijn?

joey schreef:
Dat niet alleen. Die keuzes in het veld moeten een automatisme worden. In de wedstrijd heb je geen tijd om te bedenken hoe het ook al weer moest.
Mee eens, het moet een discipline zijn.
Het probleem is (onder meer) de grote rondo. Door de nadruk op positiespel te leggen, kunnen spelertjes de verantwoordelijkheid letterlijk afschuiven in plaats van een (moeilijker) oplossing te zoeken.
Wederom mee eens, maar Ajax voert wat dat betreft verbeteringen door. Zij hebben dat nu ook in de gaten.
AFCA!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 30, 2008 4:59 pm

joey schreef:Dat niet alleen. Die keuzes in het veld moeten een automatisme worden. In de wedstrijd heb je geen tijd om te bedenken hoe het ook al weer moest.
Mee eens. Dit begint in de opleiding door spelers op een bepaalde manier (de Ajax-manier) te laten voetballen. Dat betekent dus dat de bal diep gespeeld wordt waar mogelijk en dat kansrijke situaties (één op één, dus uitspelen) worden uitgebuit. Daar zijn bepaalde kwaliteiten voor nodig en die kwaliteiten moeten worden ontwikkeld. Maar in principe zouden jongens in de B-junioren al die kwaliteiten moeten hebben. Daarna ga je ze leren met het hoofd te voetballen, zoals jij dus aangeeft.
Het probleem is (onder meer) de grote rondo. Door de nadruk op positiespel te leggen, kunnen spelertjes de verantwoordelijkheid letterlijk afschuiven in plaats van een (moeilijker) oplossing te zoeken.
Mwah, het positiespel (voornamelijk zonder bal, wat niet vreemd is, want Ajax heeft meestal de bal) is bij veel jongens juist niet goed.

Het punt is dat die jongens in de jeugd de mogelijkheid nog hebben om die verantwoordelijkheid af te schuiven, waardoor ze niet zelf oplossingen hoeven te bedenken. Het probleem is vooral dat speler A weet, dat ergens speler B staat, zodat hij 'blind' die bal kan geven. Hierdoor hoeft het overzicht (wat weer afhankelijk is van de handelingssnelheid) niet aangescherpt te worden. Wat je dus krijgt is dat de handelingssnelheid van spelers beter lijkt dan deze werkelijk is. Bij de profs stellen tegenstanders zich echter in op die keuze van speler A, waardoor hij dus een keer niet speler B, maar speler E moet aanspelen. Dus moet hij een beter overzicht hebben en daarvoor dus een betere handelingssnelheid (want hoe minder tijd je nodig hebt om een bal te controleren, hoe meer tijd je hebt om een medespeler te vinden).

Daarnaast kunnen nog maar weinig spelers een tegenstander uitspelen (want door die bal naar speler B te passen, die hem weer naar speler C speelt, komt die bal vanzelf wel weer in het doel). Ook kunnen spelers niet positioneel verdedigen. Dit komt gedeeltelijk omdat veel jongens het op fysieke vaardigheden al van hun leeftijdsgenoten winnen - Schaars was bijvoorbeeld zijn hele jeugd behoorlijk klein, dus moest die wel leren positioneel te verdedigen om zich te redden - en gedeeltelijk omdat spelers het moment niet kunnen inschatten om te switchen tussen druk op de bal (mandekking) en het spelen vanuit de positie (zonedekking). Dit tweede komt doordat spelers in de opleiding dat automatisme niet hebben meegekregen - om weer op diezelfde Schaars terug te komen: hij kan die keuze wel maken, omdat hij het overzicht (een voorwaarde voor tactisch sterk zijn) heeft om te zien hoe de tegenstander staat en dus de keuze te maken wanneer hij welke tegenstander moet opvangen (het heeft dus weer te maken met spelers die niet leren om met het hoofd te voetballen).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 30, 2008 5:06 pm

Starring schreef:Als back-zijnde leer je in de D-tjes al (de start op groot veld) hoe je een man moet dekken. Het is een a-b-c-tje. Kijk, als je daarna, goed in positie staande, wordt uitgespeeld is het gewoon een kwestie van talent en kwaliteit. Je gaat mij niet vertellen dat het dekken van de binnenkant nog ontwikkelt moet worden. Ik ben het wel met je eens dat er bij geholpen moet worden.
Zoals je al zegt: spelers moeten positioneel goed zijn. Hoeveel opgeleide spelers van Ajax beheersen dat nou? Vertonghen is behoorlijk goed, Vermaelen is redelijk (maar is fysiek ook niet geweldig), Van der Wiel is goed (maar is weer een voorbeeld van een fysiek minder sterke speler), De Jong is goed (maar is weer een voorbeeld van een fysiek minder sterke speler), maar meer? Anita leek mij het ook wel aardig te kunnen, maar van hem heb ik nog niet heel veel gezien.

Dit zijn dus vier jongens van al die jongens die Ajax de laatste jaren heeft opgeleid. Lijkt me niet de bedoeling.
Deze jongen is niet de enige? Klopt, maar jij doelt zeker daarmee op zelfopgeleide talenten die reeds prof zijn?
Ja, want daar heb ik zicht op.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 30, 2008 5:19 pm

Bertje, het is maar hoe je positiespel definieert. Als ik bij de jeugd kijk, zie ik dat de bedoeling is dat de bal wordt rondgespeeld. Maar de bal gaat meestal naar de dichtstbijzijnde speler of naar de spits die de bal dan moet vasthouden. Als bijvoorbeeld Danilo de bal krijgt, legt hij die negen van de tien keer terug (als je geluk hebt) of tien van de tien keer. Zo'n jongen wacht gewoon tot de tegenstander een keer loopt te slapen of uit positie is. Pas dan gaat hij hard lopen. Passeren of zelf ruimte maken is er niet bij.
Het stinkt aan alle kanten!

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » wo jan 30, 2008 5:20 pm

Bertje schreef:
Deze jongen is niet de enige? Klopt, maar jij doelt zeker daarmee op zelfopgeleide talenten die reeds prof zijn?
Ja, want daar heb ik zicht op.
Kijk dat is nou net het probleem. Spelers die op een steeds hogere niveau acteren moeten of het talent ervoor hebben om zich direct aan te passen of zich door te ontwikkelen. Daarvoor heb je weer potentie nodig. We komen in ons discussie omtrent opleiden eigenlijk altijd op hetzelfde punt uit. Die spelers hebben een bepaald plafond in alles wat ze doen. Multifunctionele spelers opleiden op hoog niveau is bijvoorbeeld zo goed als onmogelijk. Het is puur een kwestie van aangeboren talent! Zo iemand als Roly Bonevacia is bijvoorbeeld goud waard.

Sommige spelers kunnen simpelweg niet beter, Bert. Je bent toch ook voetballer geweest?

Anita is positioneel overigens ook sterk. Daarom kan hij ook eenvoudig op verschillende posities zich staande houden. Jammer dat HtC niet verder gebruik van hem heeft gemaakt. Hij staat net als Sarpong een beetje stil in de ontwikkeling. Die jongens hadden al lang verhuurd moeten worden.
AFCA!

Plaats reactie