Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Martin Jol
5
6%
Jose Mourinho
21
27%
Marco van Basten
14
18%
Louis van Gaal
15
19%
Adrie Koster
3
4%
Co Adriaanse
10
13%
Iemand anders, te weten:
10
13%
 
Totaal aantal stemmen: 78

wimpey
Berichten: 52082
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do dec 06, 2007 6:20 pm

Thomas schreef: Hier heb ik geen problemen mee,
Ik ook niet. Deze onvolwassen groep heeft juist zo iemand nodig, lijkt me. Hard but fair.
zolang de trainer in kwestie niet onredelijk wordt en z'n spelers niet keer op keer afkaffert voor de groep.
Marco zal in niets op the Creep lijken. Daar heb ik alle vertrouwen in.
De meeste trainers zullen voor de gehele groep nu eenmaal een bepaalde act opvoeren om hun gezag over de groep te behouden.
Wederom: Marco zal in niets op the Creep lijken. Daar heb ik alle vertrouwen in.
Ik denk dat Van Basten in de persoonlijke gesprekken best te pruimen is en vooral dat spelers -en dat is natuurlijk veel belangrijker- dingen van hem op kunnen steken.
Dat denk ik ook.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13426
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr dec 07, 2007 1:13 am

Ik heb het liefst een trainer die volle steun geniet van Joey, Wimpey, Voetske en Lucas. Weet je gegarandeerd dat ie zal slagen. :smallgrin.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33965
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr dec 07, 2007 8:51 am

Nihad schreef:Ik heb het liefst een trainer die volle steun geniet van Joey, Wimpey, Voetske en Lucas. Weet je gegarandeerd dat ie zal slagen. :smallgrin.gif:
Helaas, dat zal niet lukken, Nihad. Die man bestaat niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 07, 2007 9:27 am

Oud-voetballer en sportjournalist Johan Derksen:
''Ik vind het een heel verstandige beslissing van Van Basten en de KNVB. Hij is vier jaar niet succesvol geweest en dan moet je er een keer een punt achter zetten.
Derksen is onderhand niet meer serieus te nemen. De resultaten van Oranje zijn juist opvallend goed. MVB heeft zich met een beperkte groep twee keer probleemloos geplaatst voor een groot toernooi, meer mag je niet verwachten.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr dec 07, 2007 11:51 am

Komop joey. Van Basten heeft zichzelf toch compleet belachelijk te maken. De WK diende ter voorbereiding op het hoogst mogelijke, namelijk het EK. En nu dat er aan komt zaagt hij op deze manier zijn eigen stoelpoten om.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 07, 2007 12:02 pm

Derksen vindt hem niet succesvol. Dat vind ik nou juist wel. Ik ben het volledig met Wimpey eens. Van Basten heeft, net als LVG, zijn invloed overschat. Hij heeft allerlei fouten gemaakt, zeker, dat doen jonge trainers nu eenmaal. Maar op de uitslagen die hij heeft neergezet kun je moeilijk iets aan te merken hebben. Die zijn gewoon goed.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr dec 07, 2007 12:27 pm

Harm schreef:Komop joey. Van Basten heeft zichzelf toch compleet belachelijk te maken. De WK diende ter voorbereiding op het hoogst mogelijke, namelijk het EK. En nu dat er aan komt zaagt hij op deze manier zijn eigen stoelpoten om.
Ook op het WK werd er gewoon naar de mogelijkheden gepresteerd. Portugal heeft beter materiaal. Jammer.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » vr dec 07, 2007 2:12 pm

Bertje schreef:
Harm schreef:Komop joey. Van Basten heeft zichzelf toch compleet belachelijk te maken. De WK diende ter voorbereiding op het hoogst mogelijke, namelijk het EK. En nu dat er aan komt zaagt hij op deze manier zijn eigen stoelpoten om.
Ook op het WK werd er gewoon naar de mogelijkheden gepresteerd. Portugal heeft beter materiaal. Jammer.
Inderdaad en nog steeds. Ik zie Portugal als een van de voornaamste kandidaten voor de Europese titel. In vergelijking met Advocaat Angsthaas is Van Basten een verademing.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Bericht door Cruijff » vr dec 07, 2007 4:17 pm

Marco is bikkelhard, maar in de 1 op 1 gesprekken inderdaad een fijne gozer. Wel is het zo dat hij een groot "ik mag je gehalte heeft" (quote Ruud van Nistelrooij).
Sommige spelers neemt hij eeuwig in bescherming en anderen moeten zich 410 keer bewijzen en krijgen dan nog slechts een lullig invalbeurtje.

Henk ten Cate zei "als ik niet met je kan winnen, wil ik ook niet met je verliezen" en haalt vervolgens Roger Garcia, Jurgen Collin, Albert Luque en nog een aantal spelers die niet bepaald geboren winnaars zijn. Blijkt zijn filosofie niet tot overwinningen te leiden, kiest hij voor het geld en voor Chelsea.

Rijkaard is een goeie gozer om erbij te hebben, maar Van Basten en van `t Schip kunnen het zelf wel af. Eerst even de halve finale halen op de EK en nadat elke Nederlander zijn oranje troep heeft weggepleurd gaan we bouwen aan een prachtig elftal met jonge jongens.

Maarten S, Johnny H, Urby E, Jan Arie van der H, Dailey B, zoontje Wamberto, Luis S, Rodney Sneijder, talent genoeg hoor.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Bericht door Cruijff » vr dec 07, 2007 4:24 pm

Arwin schreef:Inderdaad en nog steeds. Ik zie Portugal als een van de voornaamste kandidaten voor de Europese titel. In vergelijking met Advocaat Angsthaas is Van Basten een verademing.
Toch moet je voor de prestaties van Dick Advocaat wel respect hebben. Hoe laf het Nederlands elftal onder zijn bewind ook speelde, hij haalde wel altijd minstens een kwart of halve finale en het spel was een stuk verzorgder en doelpuntrijker dan bij de bondscoaches Louis van Gaal en Marco van Basten bij elkaar.

En afgelopen seizoen pakt die schaamhaarhoofd gewoon de landstitel in Rusland. Dat is knap hoor, als je bedenkt dat die clubs in Moskou bij standaard 70% van de wedstrijden de scheids omkopen.

Raul Gonzalez Blanco
Berichten: 1968
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:19 pm
Locatie: Madrid

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » vr dec 07, 2007 6:02 pm

Advocaat is ook best een goede trainer, zijn tweede termijn als bondscoach was echter zeer matig en daar is hij terecht op afgerekend. Advocaat zat vast in hetzelfde stramien als bijna al zijn voorgangers en collega's, namelijk dat hij het erg moeilijk vond om de grote namen te paseren en die in te ruilen voor iets beters. En dat was dubbel jammer omdat die mogelijkheden er wel waren, dat heeft ook geleid tot die enorme fluitconcerten toen Oranje naar het EK vertrok(Louis van Gaal bijvoorbeeld probeerde wel te verjongen maar die moest het doen met Talan en Vennegoor).

Wat van Basten dus een dikke plus op heeft geleverd is dat hij als een van de weinigen wel durfde te snijden in de selectie en bovendien genoeg krediet had om daar mee weg te komen. Van Basten bouwde zijn eerste kwalificatie ook op een heel ander fundament dan zijn voorgangers: Van Basten investeerde in teamdicipline, in jonge hardwerkende spelers die voor elke meter vochten. En dat was leuker om naar te kijken en bovendien erg succesvol. Het feit dat Van Basten zich in zijn benadering van het elftal niet conservatief heeft getoond vind ik te prijzen, en ik kan me voorstellen dat dat ook hoop geeft voor een carrière bij Ajax.

Verder is de man een onbeschreven blad, een nationaal elftal trainen is een andere dicipline dan het coachen van een clubteam dus niemand die weet hoe dat MVB zal vergaan. Uit zijn optreden kun je wel distileren dat van Basten vermoedelijk geen fijnbesnaard tacticus zal zijn maar een 'Egocoach' die vrij sterk op zijn eigen intuïtie vaart en veel belang hecht aan teamdicipline en organisatie. Zijn kritiekbestendigheid is voor mij een twijfelpunt: hij heeft heel lang alles meegehad en een enorm PR apparaat(Mind you dat Kees Jansma de meest invloedrijke sportmediaman van Nederland is, dat is nogal wat om zo iemand aan je zijde te hebben) dat de weg voor hem vrij maakte. Toen de kritiek aanzwol werd hij al snel wat bitser. Ik ben dus benieuwd hoe hij zal reageren wanneer hij echt onder vuur komt te liggen en er minder dekking is (zoals ongetwijfeld bij Ajax het geval zal zijn). Niettemin heeft hij ontegenzeggelijk het imago van een onverstoorbare man, en dat is op zichzelf al een rustbrenger voor een elftal. Ik vermoed ook dat van Basten minder makkelijk te 'manipuleren' is dan veel andere coaches. Hij is eigenwijs en zelfverzekerd genoeg om zich niet te snel van de wijs te laten brengen.

Iets wat we wel duidelijk hebben kunnen zien is een van zijn grootste minpunten: Van Basten is geen fijne man in de omgang. Nooit geweest, dus dat was geen verrassing, maar zelfs met dat gegeven in het achterhoofd mist hij gewoon een stukje politiek inzicht. Voor een coach die zo hecht aan teamorganisatie neemt hij opmerkelijk veel afstand tot zijn spelers. Vergelijk het eens met Mourinho of van Gaal, die alle kritiek op hun spelers afweren met hun eigen persoon. Dat doet van basten nooit, die bekritiseert vooral zijn spelers na een slechte wedstrijd. Van Basten heeft geen band met zijn spelers, de meesten zullen veel respect voor hem hebben maar echt weglopen met van Basten doet er niet 1. En de grote namen, tja. Of Oranje ze nu mist of niet, Van Basten heeft natuurlijk een paar enorme fouten gemaakt met zijn misplaatste privéoorlogjes. En dat kost geld, als clubcoach. Dan zul je als coach af en toe niet anders kunnen dan een paar keer slikken als de sterspits iets doet wat je niet bevalt; MVB kan als Ajaxcoach niet ruziemaken met KJH en Suarez en ze vervolgens niet meer opstellen. Evengoed is hij als clubcoach meer afhankelijk van een kleinere groep spelers; zonder hun vertrouwen ben je dan gezien. Daar moet echt iets aan gedaan worden en als MVB slim is dan neemt hij een hele goede asistent voor dat soort dingen mee.

De resultaten dan. is Van Basten een goede bondscoach geweest? Ik kan daar pas op antwoorden na komende zomer. Doet het Nederlands elftal het goed op het EK dan zou ik zeggen dat hij positieve beoordeling verdient. Hij heeft goed doorgeselecteerd, 2 prima kwalificaties gedraaid en 1 goed tournooi. Dat is meer dan voldoende. Je kunt hem genoeg verwijten, bijvoorbeeld dat zijn team nergens naar toe lijkt te groeien, laat staan een fatsoenlijke wedstrijd op de mat kan leggen, maar dat moet komende zomer allemaal blijken. Bondscoaches moet je beoordelen op tournooien, niet op kwalificatiewedstrijden; die moeten gewoon gewonnen worden en verder niks. Als Nederland wederom een modderfiguur slaat dan is de goede kwalificatie opnieuw niks waard geweest en dan is dat MVB verantwoordelijkheid. Je kunt net als Joey de lat zo laag leggen dat je blij bent dat je niet van Luxemburg verliest, maar alle scepsis ten spijt is het Nederlands Elftal echt een van de sterkste Nationale ploegen ter wereld. Met alleen naar een EK gaan mag dus niemand tevreden zijn.

Daarom ook is het WK geen goede beurt van MVB geweest. Het Nederlands elftal heeft grotere mogelijkheden dan roemloos ten onder in de 8e finale. Portugal beter materiaal. Mwoah. Portugal heeft vooral een veel beter team, en dat is trainerswerk. Dát is ook waar het grootste verschil zit tussen Portugal en Nederland. Phil Scolari is een topbondscoach, Marco Van Basten was het allemaal nog aan het leren.
Daarnaast heeft Nederland in Duitesland een jarenlange reputatie(zelfs Dick Advocaat heeft die weten te behouden) van fijn voetballende ploeg volledig in duigen gegooid. Zelden heb ik een Nederlands elftal zo neergesabeld zien worden in de buitenlandse pers als vorige zomer. Dat op zichzelf is een heel serieuze overweging als je de betreffende trainer aan wilt stellen bij een ploeg die een haast mythische status ontleent aan de kwaliteit van het voetbal.

Van Basten is een gok, en normaliter zou ik zeggen: gokken nemen doe je maar bij NAC, niet bij Ajax. Maar, ik zie ook wel dat A Ajax niet heel veel te kiezen heeft en B dat MVB een geval apart is. Ik snap ook heel goed waarom sommigen hem graag zien komen, sterker nog ik ga in de redeneringen zoals die hier door Wimpey en Jöhnk bijv. zijn geponeerd een heel stuk mee. Marco van Basten heeft absoluut zijn waarde gehad voor Oranje, of dat genoeg is voor het trainerschap van Ajax. Ik twijfel, maar veel minder dan bij iemand als Danny Blind bijvoorbeeld. Een educated guess, maar nog steeds een gok.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr dec 07, 2007 6:46 pm

joey schreef: De resultaten van Oranje zijn juist opvallend goed. MVB heeft zich met een beperkte groep twee keer probleemloos geplaatst voor een groot toernooi, meer mag je niet verwachten.
Opvallend goed is ook wat overdreven, gezien de poules waar Oranje in zat is het vrij normaal dat ie de eindrondes gehaald heeft want als ie de eindrondes niet gehaald had dan zou die gewoon gefaald hebben.. verder weinig goede wedstrijden gezien (leuk vooruitzicht voor bij AJAX) en volgens mij geen 1 keer van een groot land gewonnen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr dec 07, 2007 6:47 pm

Goede analyse, RGB!

Van Basten is zijn carrière op het hoogste niveau in omgekeerde richting begonnen. Meteen coach van Oranje. Het is nogal wat. Het zegt een hoop over zijn eigenwaan. Hij is duidelijk van mening -terecht of niet- dat hij er buitengewoon veel verstand van heeft.
Aanvankelijk had hij de wind mee. Zijn presentatie was natuurlijk tegenovergesteld aan die van voorganger Dick Advocaat. Advocaat was defensief en vlak, Van Basten open en uitgesproken. Journalisten vonden het spannend met hem. Dus kon hij geen kwaad doen.
Toen kwam de tegenwind. Van Basten presteerde cijfermatig zoals je kon voorzien op het WK, maar de manier waarop Oranje werd uitgeschakeld verdiende zacht gezegd de schoonheidsprijs niet. Opeens had Van Basten vijanden. En toen?
Toen had hij mensen achter zich die hem keihard steunden. Kesler. Jansma. Daardoor kon hij doen wat hij altijd heeft gedaan: de strijd met de vedetten keihard aangaan. Hij overleefde de frontale aanval van RVN, die duidelijk bedoeld was om hem weg te krijgen, simpel. De bondscoach als vedette. Maar ook een omstreden vedette.
Hoe zal dat bij Ajax gaan? Van Basten lijkt alleen die harde manier te kennen. Dat zullen de spelers weten. Het is 'his way or the highway'. Maar...RGB zegt het al: wat gebeurt er als hij het aan de stok krijgt met de 'sterren' van Ajax? Met KJH als die er dan nog is, met Suarez, met wie er ook mag zijn tegen die tijd? Zullen de leidinggevenden bij Ajax hem dan steunen of krijgt hij alle honderden meecoachende leden en sympathisanten binnen Ajax op zijn nek? Hoeveel tijd krijgt hij?

Maar dat is voor elke coach de vraag.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » vr dec 07, 2007 9:57 pm

Atteveld! :smallgrin.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr dec 07, 2007 10:06 pm

SylvievdVaart schreef:Atteveld! :smallgrin.gif:
:drecul.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr dec 07, 2007 11:08 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Daarom ook is het WK geen goede beurt van MVB geweest. Het Nederlands elftal heeft grotere mogelijkheden dan roemloos ten onder in de 8e finale. Portugal beter materiaal. Mwoah. Portugal heeft vooral een veel beter team, en dat is trainerswerk. Dát is ook waar het grootste verschil zit tussen Portugal en Nederland. Phil Scolari is een topbondscoach, Marco Van Basten was het allemaal nog aan het leren.
Grotendeels met je betoog eens, maar Portugal had op het WK toch wel een enorm sterke selectie, hoor. Men had in de as (toch het belangrijkste deel van de selectie) klasbakken als Carvalho, Maniche, Deco en eventueel ook nog Figo lopen. Toch net even wat anders dan een opgebrande Cocu, een weinig overtuigende Van Bommel (al kan dat ook mede aan de opdracht hebben gelegen), Sneijder die net terugkwam van een blessure en Mathijsen.

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Bericht door gaizka » za dec 08, 2007 9:42 am

Bertje schreef:
Raul Gonzalez Blanco schreef:Daarom ook is het WK geen goede beurt van MVB geweest. Het Nederlands elftal heeft grotere mogelijkheden dan roemloos ten onder in de 8e finale. Portugal beter materiaal. Mwoah. Portugal heeft vooral een veel beter team, en dat is trainerswerk. Dát is ook waar het grootste verschil zit tussen Portugal en Nederland. Phil Scolari is een topbondscoach, Marco Van Basten was het allemaal nog aan het leren.
Grotendeels met je betoog eens, maar Portugal had op het WK toch wel een enorm sterke selectie, hoor. Men had in de as (toch het belangrijkste deel van de selectie) klasbakken als Carvalho, Maniche, Deco en eventueel ook nog Figo lopen. Toch net even wat anders dan een opgebrande Cocu, een weinig overtuigende Van Bommel (al kan dat ook mede aan de opdracht hebben gelegen), Sneijder die net terugkwam van een blessure en Mathijsen.
Dat we verloren van Portugal had meer te maken met pech (Cocu die vlak na rust de lat raakt), de aangesmeerde kaart van Boulahrouz door Figo en het feit dat we teveel meegingen in het vechtvoetbal van Portugal. En of het achteraf zo slim was Kuyt de voorkeur te geven boven RVN betwijfel ik...

En dan te denk dat in de 8e finale het stuurloze Engeland wachtte, er was zeker meer mogelijk geweest dat toernooi!

wimpey
Berichten: 52082
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » za dec 08, 2007 2:06 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Advocaat is ook best een goede trainer, zijn tweede termijn als bondscoach was echter zeer matig en daar is hij terecht op afgerekend.
Zijn eerste termijn was i.m.o. niet minder matig, RGB. WK 94 was ronduit bagger v.w.b. Oranje. Die pot tegen Brazilie werd na de 2-0 leuk, maar Oranje verloor terecht. 20 minuten goed voetbal op zo'n WK is wel erg weinig, met Rijkaard, Jonk, Bergkamp, Winter en al die anderen. Die selectie was wel effe wat beter dan hetgeen waaruit MVB kan kiezen momenteel... EK 2004 was ook ruk. Tegen Tsjechie verklooide ie het met de meest bizarre wissel aller tijden. We wonnen alleen van Letland. Voor mij was het enige hoogtepunt dat de Duitsers er voor 'ons' uit vlogen. Maar die waren nog zwakker dan 'wij' destijds...

Ook als clubtrainer vind ik Advocaat niet groots. Bij PSV had ie een geweldige selectie. Hij werd er 1 keer kampioen mee. Na ja... De Rangers heeft ie financieel berooid achtergelaten, die plukken nu nog de wrange vruchten van de spilzucht van Advocaat. Bij Gladbach was het qua spilzucht nog extremer. En qua prestaties beroerd. Bij Zuid-Korea heeft ie niets speciaals gepresteerd, maar het kampioenschap van Zenit is daarentegen weer klasse. Mooie ploeg, heeft ie erg goed gedaan. Vooral die Arshavin vind ik een magistrale speler. Maar al met al vind ik Advocaat als trainer niets speciaals. Een 6.5 ofzo.
Hij is eigenwijs en zelfverzekerd genoeg om zich niet te snel van de wijs te laten brengen.
Geestelijk en financieel natuurlijk volledig onafhankelijk. Ik vind dat ie vaak zo mooi minzaam lacht wanneer ie met kritiek wordt geconfronteerd. Hij lacht de vragensteller nét niet volledig uit. Volgens mij is MVB een slimme man met innerlijke rust. Alleen al dát gegeven zou een enorme verbetering zijn t.o.v. die clown die Ajax dit seizoen voor Chelsea verliet.
Dat doet van basten nooit, die bekritiseert vooral zijn spelers na een slechte wedstrijd.
Vind je? Ik vind dat erg meevallen. Eigenlijk was ie pas na Wit-Rusland enorm kritisch en pissed off. Hij beklaagde - m.i. terecht - vooral de belabberde instelling.

Hij pakte in Duitsland (à la Cruijff) de grote jongens in zijn team aan: RVN (die een beroerd WK speelde) en de Messias van Maasbracht (die nog nooit iets van betekenis heeft laten zien in Oranje). Dat doet MVB m.i. juist goed: hij kan toch moeilijk de shit op de kar van Mathijsen of Melchiot gooien.
MVB kan als Ajaxcoach niet ruziemaken met KJH en Suarez en ze vervolgens niet meer opstellen.
Ik hoop juist wel dat ie ruzie met ze maakt: ze moeten namelijk nog een hoop erbij leren. Ze zijn erg goed in hun specialisme, maar voetbal bestaat uit meer dan dat alleen. Om de nationale elite te ontstijgen en de internationale elite te betreden, zullen ze beter moeten worden. Met harde hand desnoods.

En ja, Van Basten is een harde. Een koelkast, hij bewaart ten allen tijde afstand. De gevoelige kant van Van Basten (heeft ie die?) krijgen we (gelukkig!) niet te zien. Wat mij betreft een godsgeschenk, want enige van de voorbije trainers van Ajax deden me meer aan deelnemers aan reality-tv denken dan aan professionele vaklui. Roddeltante Ten Cate bijv. die Perez effe doodleuk demoniseert door kleedkamergeheimen te lekken... Misschien dat MVB geen populariteitspoll wint bij zijn selectie, maar het lijkt me dat mensen als Davids en Stam het genante gedrag van HtC ook niet bijzonder konden waarderen... MVB is hard: prima. Is ie oneerlijk: i.m.o. niet. Hij is geen open boek, lijkt me geen enkel probleem.
Je kunt net als Joey de lat zo laag leggen dat je blij bent dat je niet van Luxemburg verliest, maar alle scepsis ten spijt is het Nederlands Elftal echt een van de sterkste Nationale ploegen ter wereld.
Dit kun je niet menen. Alleen creatief / aanvallend is het top. Defensief, corrigerend en controlerend is het pet. Melchiot, Bouma, Gio, Boula, Mathijsen: daar win je echt geen toernooien mee.
Portugal beter materiaal. Mwoah.
Oranje verliest historisch gezien vrijwel altijd van Portugal. Niets nieuws.
Portugal heeft vooral een veel beter team, en dat is trainerswerk. Dát is ook waar het grootste verschil zit tussen Portugal en Nederland. Phil Scolari is een topbondscoach, Marco Van Basten was het allemaal nog aan het leren.
Zeker. Maar Oranje had die pot ook kunnen winnen wanneer Van Persie en Cocu vanaf 3 meter die bal in het doel hadden gewerkt. En dan was MVB een ziener van jewelste geweest door RVN te passeren. Zo simpel werkt het, RGB. Kortzichtig, maar wel waar... En dan had Oranje de halve finale gehaald, want die Engelsen zouden 'we' ook gepakt hebben.
Zelden heb ik een Nederlands elftal zo neergesabeld zien worden in de buitenlandse pers als vorige zomer.
Oranje was in 90, 94, 96 en 04 i.m.o. niet beter dan in 06. Niet qua spelopvatting en niet qua uitvoering.

Ter vergelijking: Duitsland werd bejubeld. Ik had die Duitsers het traject dat Oranje moest afleggen echter wel eens zien willen nemen. Servie i.p.v. Costa Rica, Ivoorkust i.p.v. Polen, jouw Argies i.p.v. Ecuador, Portugal i.p.v. Zweden.

En komende zomer zal het weer precies zo zijn. Oranje moet meteen 3 keer vol aan de bak. De Duitsers kunnen rustig in het toernooi groeien. Verschil van dag en nacht.
Dat op zichzelf is een heel serieuze overweging als je de betreffende trainer aan wilt stellen bij een ploeg die een haast mythische status ontleent aan de kwaliteit van het voetbal.
Een paar dagen (of weken i.g.v. een WK of EK) werken met een groep is niet te vergelijken met een regulier seizoen. Ik denk dat MVB's werkwijze er zijn visie beter laat uitkomen wanneer ie dagelijks, gedurende langere tijd, met een groep aan de slag kan. Dat is een vermoeden. Net zoals werd vermoed dat CA en HtC het bij Ajax wel effe zouden maken...

Ajax is een speciale club, zonder de steun van JC wordt het lastig (tenzij je team speelt en presteert zoals het Ajax van LVG). Ajax heeft histtorisch gezien het best gepresteerd onder extreem rechtlijnige eigenheimers, die hun lijn trouw bleven. Vooral dat doet me vermoeden dat MVB voor Ajax de juiste man is.
Ik twijfel, maar veel minder dan bij iemand als Danny Blind bijvoorbeeld. Een educated guess, maar nog steeds een gok.
Blind en Wouters gingen de mist in doordat ze hun lijn verlieten (DB) of nooit een lijn vonden (JW). Olsen negeerde de opleiding en kocht er maar op los. CA ging cotenaccio spelen, presteerde sowieso matig en was als mens niet opgewassen tegen het klimaat van een topclub. Voor HtC gold hetzelfde.

Koeman was post-Van Gaal de beste. Met voorsprong. Alleen vind ik dat Koeman teveel agenda's heeft. Het gaat hem vooral om het vermarkten van zichzelf, een contract is voor hem een vel papier op weg naar een beter contract en een betere naam op zijn CV. Hij is me wat teveel uit op snel succes...

MVB zal i.m.o. niet de fouten maken die Blind, HtC en al die anderen maakten. En hij zal (denk ik) langere tijd bij Ajax willen blijven. Een mooie gelegenheid om o.b.v. een visie iets neer te zetten, lijkt me.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Bericht door Cruijff » za dec 08, 2007 4:10 pm

Dat hier überhaupt nog over gediscussieerd wordt. Het wordt natuurlijk gewoon Marco.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 08, 2007 5:42 pm

O ja? En is dat dan een goed idee?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za dec 08, 2007 6:49 pm

Cruijff staat helemaal achter M.v.B zijn beslissing. :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo dec 09, 2007 1:47 pm

Wat is die beslissing dan?

Ik weet nog steeds niet wat ik moet ervan moet denken als MVB naar Ajax komt.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo dec 09, 2007 2:08 pm

Ik ben ondertussen vooral benieuwd naar met Van Basten hier samen gaat werken. Ik krijg nog altijd weinig hoogte van Van 't Schip en al helemaal niet van Robbie Witschge. Kan Van Basten Atteveld niet meenemen of zo?

Mr. Ajax
Berichten: 14570
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » zo dec 09, 2007 3:22 pm

Thomas schreef:Ik ben ondertussen vooral benieuwd naar met Van Basten hier samen gaat werken. Ik krijg nog altijd weinig hoogte van Van 't Schip en al helemaal niet van Robbie Witschge. Kan Van Basten Atteveld niet meenemen of zo?
Dat opportunisme toch...Heerlijk... :smallgrin.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo dec 09, 2007 3:23 pm

Nee hoor. Ik vind Roda allang een goede indruk maken. En vrijdag was het wederom een uitstekende prestatie van Roda tegen PSV. Zelfs Ajax wist PSV vorig seizoen in Eindhoven niet zo weg te spelen.

Gesloten