Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Martin Jol
5
6%
Jose Mourinho
21
27%
Marco van Basten
14
18%
Louis van Gaal
15
19%
Adrie Koster
3
4%
Co Adriaanse
10
13%
Iemand anders, te weten:
10
13%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do okt 11, 2007 10:27 am

Ik ook. Dolgraag zelfs.

Ik geloof heilig in Co Adriaanse als een man die een ploeg aan het voetballen kan krijgen. Hij is bij Ajax, more than anything else, ontslagen vanwege een aantal vormfouten (paard/ruiter, Witschge vergelijken met Sjakie Swart en Bennie Muller), waarvan ik zeker weet dat hij ze niet nog eens zal maken. Daarnaast is het zo dat hij heel weinig krediet had omdat hij door de vorige directie was aangesteld. Ruzie krijgen met de middelmatige Mokumse barkeeper annex taxichauffeur Arie van Eijden...? Zou mij ook kunnen overkomen, als ik daar werkte.

Co Adriaanse is een man die nog een kans waard is. Zijn rechtlijnigheid kán problemen opleveren: Co is principieel en eigengereid (vraag maar aan de president van FC Porto), maar dat zijn nou juist de eigenschappen die Ajax nodig heeft. We hebben iemand nodig die schijt heeft aan het eeuwige negativisme, de hypocrisie en de dubbele agenda's van de vijfde colonne, Johan Cruijff voorop en Sjakie Swart, Piet Keizer en nog een paar er achteraan.

Mijn advies aan Ajax...

Geef Johan Cruijff nog één keer de kans om werkelijk de verantwoordelijkheid te nemen en een officiële positie bij Ajax te accepteren. Trainer, technisch directeur, voorzitter; wat 'ie maar wil. Als hij weer 'nee' zegt, dan wordt het tijd om de banden door te snijden en te zeggen: Johan, je was een geweldige voetballer en trainer, en je bent een groot Ajacied, maar vanaf heden moet je je erbuiten houden en trekken we ons eigen plan.

Deskundig advies is alleen waardevol als het afkomstig is van iemand die zuiver op de graad is en geen dubbele agenda heeft. Dat kan van Johan Cruijff niet gezegd worden. Ik hoor hem nog altijd graag praten, maar de laatste tijd overspeelt hij écht zijn hand met zijn volslagen onredelijke Van Nistelrooij-hetze en het feit dat er over Louis van Gaal en Co Adriaanse werkelijk geen goed woord af kan, terwijl die mannen de leiding hadden over een aantal van de best (en meest aanvallend) voetballende Nederlandse ploegen van de laatste tijd.

Ik denk steeds vaker: ach man, ga toch weg, neem je jezelf eigenlijk nog wel serieus? (antwoord: ja, waarschijnlijk wel). Maar Ajax wringt zich in de malste bochten om de man te vriend te houden. Waarom eigenlijk? Als je één keer besluit niets met zijn wijze raad te doen, loopt hij toch als een beledigd kind weg. Waarom zou je niet van je éigen voetbalverstand uitgaan en een moderne, daadkrachtige voetbalvisie ontwikkelen.

Zoals Louis XIV al terecht zei: de laatste tien jaar is Cruijff eerder een stoorzender dan een nuttige adviseur geweest, en iemand die Ajax én het Nederlands Elftal meer kwaad dan goed heeft gedaan. Tijd om hem een ereplaats in de geschiedenisboeken te geven... en daarna het boek dicht te klappen.

Sowieso moet Ajax eens naar wat minder mensen luisteren. Zet capabele mensen neer op een paar sleutelposities - en sluit je daarna af van de buitenwereld. Het wringt al aan alle kanten als er alleen een hoofdtrainer (Ten Cate), een technisch directeur (Van Geel) en een technisch adviseur (Keizer) zijn, laat staan wanneer je ook nog gaat luisteren naar externe lieden als Johan Cruijff, de Ledenraad en de eeuwige kankeraars aan de stamtafel op De Toekomst.

Minder mensen een stem geven en naar minder mensen luisteren; dat is het geheim. Bijkomend voordeel daarvan: dan is het eindelijk ook eens eenduidig wie er nou precies verantwoordelijk is als het misgaat. Want nu is Ajax net een flipperkast op 'multiball', waarbij iedereen voortdurend de schuld afschuift en elkaar de bal toespeelt.

(En onder meer om deze redenen zou Marco van Basten een ramp zijn. Dan heb je weer een Cruijff-marionet en verandert er geen moer.)

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 11, 2007 10:40 am

Kowalczyk schreef: Sowieso moet Ajax eens naar wat minder mensen luisteren. Zet capabele mensen neer op een paar sleutelposities - en sluit je daarna af van de buitenwereld. Het wringt al aan alle kanten als er alleen een hoofdtrainer (Ten Cate), een technisch directeur (Van Geel) en een technisch adviseur (Keizer) zijn, laat staan wanneer je ook nog gaat luisteren naar externe lieden als Johan Cruijff, de Ledenraad en de eeuwige kankeraars aan de stamtafel op De Toekomst.
Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd naar de positie van Keizer. In de uitzending bij het gesprek werd er ook over hem gesproken. Waarom is hij aangesteld terwijl er gewoon een technisch directeur zit? Wat is zijn rol precies?

Ik kan zo van buitenaf natuurlijk niet inschatten hoe waardevol zijn werk is maar in zijn algemeenheid heb ik het niet zo op adviseurs in een organisatie als deze. Wat kan hij nou doen dat niet door Van Geel kan worden gedaan? Het lijkt me dat die functies elkaar nogal overlappen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do okt 11, 2007 10:42 am

Niemand weet precies wat Piet Keizer doet.

Ook Piet Keizer zelf niet.

Maar wel is duidelijk dat hij een soort lijntje tussen Ajax en Johan Cruijff is. Een lijntje dat moet worden doorgesneden.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do okt 11, 2007 10:46 am

Verder over Cruijff: eigenlijk zijn er maar 2 trainers/coaches geweest die Ajax op de kaart hebben gezet: Michels en Van Gaal. Cruijff is ontezegenzeggelijk een icoon van zijn tijd, maar als trainer heeft hij voor Ajax niet zoveel betekent. Van Gaal was de laatste succesvolle coach (al vond ik Olsen ook een hele goede) van Ajax en juist Van Gaal leek wel niet serieus genomen te worden door een groot gedeelte binnen Ajax. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden! Verder moet je ook kijken naar het tandem Adriaanse/Van Gaal toendertijd bij Ajax. Adriaanse was hoofdjeugdopleiding en Van Gaal kon beschikken over uitzonderlijke talenten die uit diezelfde opleiding kwamen... Toeval? Of was het kunde dat Adriaanse de talenten echt klaarstoomde voor het grote werk.

Adriaanse is (denk ik) de second best na Van Gaal. Al lijkt het er steeds meer op dat Adriaanse op gelijke hoogte staat met Van Gaal, omdat Louis van aankopen geen kaas gegeten heeft.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do okt 11, 2007 10:51 am

‘Wie is er nu de baas bij Ajax?’

AMSTERDAM - Ajax versleet in tien jaar acht trainers, een rits directieleden en de club is dit seizoen al Europees uitgevoetbald. Wat is er aan de hand in de Arena? Betrokkenen aan het woord.

JACK SPIJKERMAN
Cabaretier, televisiemaker, lid van Ajax, prominent in campagne
‘Wij zijn rood, wij zijn wit, wij zijn Ajacied’. ,,Ik heb het idee dat er in mijn club machten bezig zijn die heftiger op elkaar reageren dan dat bij andere clubs het geval is. Dat maakt Ajax tot een moeilijk te besturen club. Dat is al jaren zo.

Met name de vijfde colonne rond Johan Cruijff is er één waar Ajax last van heeft. Ik hoor Cruijff zeggen dat hem als adviseur van de club soms dingen wel en soms dingen niet gevraagd worden. Ik bespeur weer irritatie bij hem. Tja, die man heeft gewoon nog heel veel invloed op de club.

Ik vind dat we ons als Ajacieden eens moeten afvragen of dat wel zo goed is. Cruijff is heilig, was een geweldige voetballer, maar het is inmiddels allemaal wel heel erg lang geleden. Daarom moeten we hem wél blijven eren, maar het gaat te ver om hem veel macht binnen de club toe te staan als hij daar niet over aan te spreken is. De manier waarop hij die invloed heeft is bijna niet tastbaar. Hij maakt het de clubbestuurders eerder moeilijker dan dat hij helpt.

Cruijff is een man uit het verleden die zijn mening niet meer aan deze tijd aanpast. Dat is begrijpelijk op een bepaalde leeftijd, maar dat hele gezeur over spelsystemen. Kunnen we daar niet mee stoppen? Je kunt nu niet meer voetballen zoals vroeger, daarvoor is het spel te veel veranderd.

Hoe haal je het in je hoofd om, zoals Cruijff deed, een spits als Ruud van Nistelrooy te bekritiseren? Dat is nu net een spits waarom het moderne voetbal vraagt.

Over het bestuur wil ik niet te kritisch doen. John Jaakke zal zijn foutjes maken, maar hij moet gewoon de boel onopvallend blijven coördineren. En ik vind Martin van Geel een goeie kerel voor Ajax. Maar we hebben nu wel iemand nodig die de mensen binnen Ajax bindt. Wat voor trainer moet er dan komen? Louis van Gaal heeft bewezen een bindende factor te kunnen zijn en het is een goede trainer en coach, maar dat is dan ook weer zo’n naam uit het verleden. Ajax moet juist van die hang naar nostalgie af. Piet Keizer is technisch adviseur. Tja. Op basis van zijn verleden. Maar wat zegt dat nu nog?

Ik pleit daarom voor Foppe de Haan. Waarom niet? Gewoon een keer een heel ander, maar wel realistisch geluid. Ik geloof in wat die man kan. Hij is misschien net zo oud als al die Ajax-iconen, maar hij staat wél elke week op het veld en werkt met jonge en goede voetballers. Bovendien is Foppe een man die mensen bindt. Hij kan Ajax een ander gezicht geven, is zo nuchter dat hij het gezeur van vijfde colonnes durft te weerstaan en hij heeft binnen Ajax of in een stad als Amsterdam aan niemand wat uit te leggen.’’

ROB COHEN
Spelersadviseur en Ajax-insider.
,,Ze moeten bij Ajax een heel grote bezem kopen om de hele rotzooi schoon te vegen. En snel. Het probleem is dat er mensen de baas spelen bij die club die geen flauw benul hebben van het spelletje. En dat is al jaren zo. Ja, ze hebben bij Unilever gewerkt. Of bij Shell. Alsof dat er iets toe doet. Nu hebben ze het weer over Leo van Wijk, omdat die man het bij de KLM zo leuk doet. Wat een flauwekul.
Je hebt de allerbeste voetbalmensen nodig en er is er eigenlijk maar één goed genoeg op dit moment: Louis van Gaal. Laat ze maar eens gaan onderhandelen met Scheringa, waarom niet? Ik sluit niet uit dat Louis het nog één keer wil laten zien bij Ajax.
En daaronder moet je oud-spelers opleiden, die in de toekomst een rol van betekenis kunnen gaan spelen. Frank de Boer bijvoorbeeld, of iemand zoals Dennis Bergkamp. Zoals ze het bij Bayern München doen, maar ook bij een club als FC Twente. Echte, capabele clubmensen zijn daar de baas. En dan niet dat stelletje dat veertig jaar geleden een paar Europa Cups won. Met alle respect hoor, dat zijn grootheden geweest in hun tijd, maar het voetbal is totaal veranderd.
Ze moeten beginnen bij het fundament en zorgen dat één iemand de baas is. Daar op kantoor bij Ajax lopen ik-weet-niet-hoeveel directeuren en managers. Weg ermee, de club moet één koers varen. Het is maar een klein bedrijfje hoor, ze doen net of ze McDonald’s zijn. Een financieel directeur of een directeur die naar Azië gaat om Ajax te vermarkten? Hou op zeg. Die fout hebben ze nou al honderd keer gemaakt. Het begint met de prestaties op het veld. Dáár moet alles om draaien, dáár moet het geld naartoe. Maar ze willen het weer precies andersom doen. Alsof ze in China geïnteresseerd zijn in een stelletje losers.’’

JAAP STAM
Aanvoerder van Ajax.
,,Ik loop hier nu ruim een jaar rond bij Ajax en ik vind niet dat ik in de positie ben om te zeggen wat er nu mis is bij deze club. Daarvoor moet je in het kantoor zijn, daar boven in de Arena.
,,Ik wil me daar trouwens ook helemaal niet mee bezighouden. Ik ben hier om te voetballlen. Dit is mijn laatste jaar als speler en ik wil dolgraag kampioen worden met Ajax. Dat moet ons gezamenlijke doel zijn. Als spelers moeten we ons zo weinig mogelijk aantrekken van wat er op kantoor wordt bepaald. Als speler moet je het toch zelf doen. Niemand anders doet het voor je. We moeten dus door, ook nu de trainer weg is.
,,Er is geen man overboord, er lopen hier voldoende goede trainers rond. Life goes on, ik weet waarover ik het heb, daarvoor heb ik al voldoende meegemaakt in deze sport. Bij Ajax draait nu alles om het eerstvolgende duel tegen NEC (20 oktober). Daar moet iedereen klaar voor zijn. In die tussentijd moet heel hard worden gewerkt, door iedereen.’’

MICHAEL VAN PRAAG
Oud-voorzitter en erelid van Ajax.
,,Ajax is volgens mij niet zo’n moeilijke club om leiding aan te geven. Ik heb alleen het gevoel dat bij Ajax het bestuur op onvoldoende afstand opereert van de directie, waardoor de drie directeuren zich niet helemaal senang voelen. Ze voelen zich op de huid gezeten door de voorzitter. Dat speelt ze parten in hun besluitvaardigheid, die daardoor niet krachtdadig overkomt. Ik geef wel toe dat ik dat allemaal op afstand bekijk. Anderzijds is het zo dat ik nu vanuit mijn functie bij de Eredivisie CV heel goed kan vergelijken.
Bij Ajax zijn te veel kapiteins op het schip. Als er over spelers gepraat wordt, lees ik namen in de krant van Martin van Geel, van de trainer, van het bestuur. Eén man moet de beslissingen nemen en afgerekend worden. Zo gaat dat in Engeland ook. Toen mijn bestuur in 2002 afscheid nam, hadden we ook te weinig afstand van de dagelijkse leiding. Ik hoopte dat onze opvolgers het beter zouden doen. Daar heb ik twijfels over.
Ajax zwalkt en onduidelijk is wie er nu de baas is. Je ziet dezelfde dingen ook terugkomen. Er ontstond een conflict tussen de technisch-directeur Louis van Gaal en trainer Ronald Koeman. Van Gaal werd ontslagen en een paar maanden later vertrekt Koeman ook. Daar zat Ajax lelijk mee te kijken. Deze zomer is er een probleem tussen Kenneth Perez en Henk ten Cate. Ajax kiest voor de trainer, de speler is weg en nu is de trainer ook weg. Wéér is Ajax de verliezer. Daar zit er een parallel in met hetzelfde probleem; wie is er nu de baas bij de club?
Ik vind dat Ajax een moeilijke achterban heeft. Dan denk ik niet aan Johan Cruijff, want die bemoeit zich volgens mij nergens mee. Nee, ik doel op de houding van de fans. Bij het 100-jarig bestaan hebben we in onze revue daar een grapje over gemaakt. Bij Feyenoord en PSV komen de supporters om hun club te steunen, bij Ajax komen ze om te controleren of alles wel goed gaat.’’

JAN VAN HALST
Ex-speler, kampioen met Ajax in 2002 en tv-analyticus.
,,Ajax is een extreem gecompliceerde club. Er zijn zoveel krachten die een rol spelen dat je heel sterk in je schoenen moet staan om alles te handelen.
Bij Ajax heb je bijvoorbeeld te maken met de ledenraad. In mijn tijd was het zo dat er vanuit die hoek vaak verwijzingen werden gemaakt naar het verleden en de cultuur van de club. Natuurlijk is de cultuur belangrijk, maar dat is wel iets wat moet evolueren. Met die groepering moet je goed communiceren. Doe je dat niet, dan gaat het botsen, dat kun je zo uittekenen.
Verder zijn er bij Ajax altijd heel kritische journalisten, die van alles verwachten van het A-merk Ajax. En die niet het geduld hebben of accepteren dat de club tijdelijk slechts een B-merk is.
Ook zijn de supporters in de Arena ontzettend verwend en dus erg kritisch. Het is een bekend verhaal: het Ajax-publiek verwacht niet alleen dat je wint, het moet ook allemaal nog mooi. Het maakt het moeilijk voor spelers, al moet ik er direct bij zeggen dat je daar tegen moet kunnen als je bij Ajax speelt.
Dat Johan Cruijff op de achtergrond een belangrijke rol speelt, vind ik eigenlijk wel leuk. Je mag Cruijff nooit vragen om een stapje terug te doen, die hoort bij Ajax. Met hem moet je praten, overleggen en hem vooral ook tegengas geven. Maar zodra je Cruijff wegstuurt, ben je ook gezonde discussie kwijt.
Ajax is een topclub en zo’n club komt altijd weer bovendrijven, dat zie je nu ook aan Feyenoord. Er is veel kritiek, maar ik heb toch het idee dat het met Van Geel, Fontein en Slop op directie-niveau wel goed zit. Alleen kijkt uiteindelijk iedereen naar het vlaggeschip, het eerste elftal. Dat presteert niet en er zijn de afgelopen jaren zes trainers vroegtijdig gestopt. Dat maakt natuurlijk een chaotische indruk. Juist nu is het zaak dat de directie sterk in haar schoenen blijft staan en de eigen koers blijft varen.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 11:35 am

Kowalczyk schreef:(En onder meer om deze redenen zou Marco van Basten een ramp zijn. Dan heb je weer een Cruijff-marionet en verandert er geen moer.)

K.
Ten Cate was zogenaamd ook een Cruijff-marionet, maar toch weet ik zeker dat aankopen als Colin en Rommedahl nooit onder advies van Cruijff waren gekomen. Die jongens zijn gewoon te a-technisch om uit het boekje van JC te komen. JC komt nog eerder op de proppen met technisch hoogstaande voetballers die niet meer van deze tijd zijn.

Hoe dan ook, Van Basten heeft toch echt een wat realistischere visie op het hedendaagse voetbal. Ik denk ook dat hij gelooft in de ideologie van Cruijff, en dus zal hij hem vast regelmatig om advies vragen, maar volgens mij is Van Basten een te grote persoonlijkheid om Cruijff blind te volgen (al pleit het niet voor hem dat hij terugkwam op zijn besluit om Van Bommel en RvN respectievelijk niet mee te nemen naar het WK en niet te selecteren). Hij weet waarschijnlijk ook wel vrij precies de momenten in te schatten waarop hij Cruijff om advies moet en kan vragen.

Daarnaast zou de aanstelling van Van Basten breed gedragen worden binnen de club, en trekt Van Basten zelf zich weinig aan van de mening van de buitenwacht.


Wat Adriaanse betreft: positief was destijds dat hij wel veel over liet aan de TD, wat het aankoopbeleid betreft. Negatief punt vind ik nog altijd dat Adriaanse moeilijke met vedetten om kan gaan. Zie McCarthy en geweldenaar Diego bij Porto.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do okt 11, 2007 11:36 am

Ten Cate was zogenaamd ook een Cruijff-marionet, maar toch weet ik zeker dat aankopen als Colin en Rommedahl nooit onder advies van Cruijff waren gekomen. Die jongens zijn gewoon te a-technisch om uit het boekje van JC te komen.
Het één sluit het ander niet uit, Thomas. Overigens kwam Cruijff met spelers als Roger. Met alleen techniek red je het dus ook niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » do okt 11, 2007 11:42 am

Adriaanse liever niet...Dat wekt zo veel weerstand bij publiek maar ook bij spelers. Hij heeft moeite met vedettes en ik vraag me af (nu iedereen hem kent) of jonge talenten en ervaren spelers nog naar Ajax willen komen als hij trainer is. Volgens mij is dat ook een van de redenen waarom AZ van Adriaanse naar van Gaal zijn gestapt : om andere spelers te bewegen om naar AZ te komen.
Thomas schreef:Had je Advocaat in gedachte als trainer op de lange termijn, Boa? Ik denk namelijk niet dat hij z'n topsalaris bij Zenit op zal geven voor een paar maanden Ajax.
Ach...als Hiddink en Mourinho worden genoemd dan is Advocaat zeker haalbaar. Van mij mag Advocaat het de komende 2 - 3 jaar doen. Laat van Basten ergens anders als clubcoach ervaring opdoen en dan mag hij het eventueel daarna bij Ajax proberen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 11:46 am

Duke schreef:
Ten Cate was zogenaamd ook een Cruijff-marionet, maar toch weet ik zeker dat aankopen als Colin en Rommedahl nooit onder advies van Cruijff waren gekomen. Die jongens zijn gewoon te a-technisch om uit het boekje van JC te komen.
Het één sluit het ander niet uit, Thomas. Overigens kwam Cruijff met spelers als Roger. Met alleen techniek red je het dus ook niet.
Onder Ten Cate is Ajax weer doorgeschoten richting het overdreven fysieke vechtvoetbal. Roger is inderdaad een slecht voorbeeld, omdat het geen voetballer van deze tijd is, maar Van Basten kan volgens mij (met of zonder advies van Cruijff) weer voor technisch bekwame voetballers bij Ajax gaan zorgen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 11:46 am

Adriaanse schrikt niet van Jaakke

AJAX Co Adriaanse ziet ondanks de negatieve reactie van voorzitter John Jaakke toekomst bij Ajax.

Jaakke zei vorige maand dat Adriaanse geen optie is omdat de coach eerder ook niet slaagde bij de Amsterdammers. Adriaanse werpt tegen dat de omstandigheden zijn veranderd.
Zo zegt Adriaanse dat hij meer ervaring heeft en met Martin van Geel een technisch directeur achter zich zou krijgen waarmee hij eerder met veel succes heeft samengewerkt. Wel benadrukt Adriaanse dat beide partijen eerst goed met elkaar moeten spreken.

Co Adriaanse

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 11, 2007 11:47 am

Thomas schreef:Daarnaast zou de aanstelling van Van Basten breed gedragen worden binnen de club, en trekt Van Basten zelf zich weinig aan van de mening van de buitenwacht.
Van Basten heeft 0,0 ervaring als clubtrainer. Alleen dat is voor mij genoeg reden om hem niet als de nieuwe Ajax trainer te willen zien. We moeten een elftal opbouwen, werken aan een ingespeeld team. Dat heeft hij nog nooit gedaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » do okt 11, 2007 11:55 am

Voetske schreef:
Adriaanse schrikt niet van Jaakke

AJAX Co Adriaanse ziet ondanks de negatieve reactie van voorzitter John Jaakke toekomst bij Ajax.

Jaakke zei vorige maand dat Adriaanse geen optie is omdat de coach eerder ook niet slaagde bij de Amsterdammers. Adriaanse werpt tegen dat de omstandigheden zijn veranderd.
Zo zegt Adriaanse dat hij meer ervaring heeft en met Martin van Geel een technisch directeur achter zich zou krijgen waarmee hij eerder met veel succes heeft samengewerkt. Wel benadrukt Adriaanse dat beide partijen eerst goed met elkaar moeten spreken.

Co Adriaanse

Co Co Come Home , laat jakkes lekker wat anders gaan zoeken bij HGC of klein zwitserland Die hockeybal heeft geen verstand van voetbal zaken en zeker niet van de Club Ajax. Ajax is van ons, en niet van een Voorzitter met mooie praatjes.

:yes.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do okt 11, 2007 12:51 pm

Kowalczyk schreef:Maar wel is duidelijk dat hij een soort lijntje tussen Ajax en Johan Cruijff is. Een lijntje dat moet worden doorgesneden.

K.
Het is gewoon onzin. Hij wilde dit, die had liever dat gewild, het clubicoon zus en zo maakte zich sterk voor die of die. Daar gaat het allemaal niet om. Het gaat erom wie verantwoordelijkheid draagt. Als MVG Colin een contract onder zijn neus schuift is hij daar kennelijk mee akkoord en draagt hij daar ook de volle verantwoordelijkheid voor, anders had hij het maar tegen moeten houden. Op het moment dat je de afwegingen van MVG of die andere bestuurder als excuus gaat gebruiken voor zijn daden is er niemand meer verantwoordelijk en dat kan natuurlijk niet.

The Purple Cow
Berichten: 448
Lid geworden op: vr nov 07, 2003 11:03 am
Locatie: Nantwich
Contacteer:

Bericht door The Purple Cow » do okt 11, 2007 1:20 pm

"...eigenlijk zijn er maar 2 trainers/coaches geweest die Ajax op de kaart hebben gezet: Michels en Van Gaal."

Whoa, en Jack Reynolds dan?

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » do okt 11, 2007 1:33 pm

The Purple Cow schreef:"...eigenlijk zijn er maar 2 trainers/coaches geweest die Ajax op de kaart hebben gezet: Michels en Van Gaal."

Whoa, en Jack Reynolds dan?
Cruyff is als coach wel degelijk bijzonder belangrijk geweest. Hij heeft Ajax terug in de Europese top gebracht...

De EC-prestaties vóór Cruyff :
80-81 verlies in 2e ronde EC1 (Bayern)
81-82 verlies in 1e ronde EC2 (Spurs)
82-83 verlies in 1e ronde EC1 (Celtic)
83-84 verlies in 1e ronde EC1 (Olympiakos)
84-85 verlies in 2e ronde EC3 (Bohemians Praag)
85-86 verlies in 1e ronde EC1 (Porto)

86-87 winnaar EC II
87-88 verliezend finalist EC II

En na Cruyff heeft Ajax nooit meer zo attractief gespeeld als toen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 11, 2007 2:38 pm

Het wordt natuurlijk helemaal genant als iemand als Jack Spijkerman (wie?!) gaat vertellen dat de visie van Cruijff niet meer van deze tijd is. Dat zeiden ze vijftien jaar geleden ook al, toen hij zijn Barcelona liet kronen tot sterkste clubteam van Europa en de andere titels aaneenreeg.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » do okt 11, 2007 2:41 pm

Bertje schreef:Het wordt natuurlijk helemaal genant als iemand als Jack Spijkerman (wie?!) gaat vertellen dat de visie van Cruijff niet meer van deze tijd is. Dat zeiden ze vijftien jaar geleden ook al, toen hij zijn Barcelona liet kronen tot sterkste clubteam van Europa en de andere titels aaneenreeg.
En waarom heeft Jack Spijkerman niet het recht om een mening over Ajax en Cruijff te hebben en pak-em-beet Bertjes en Scherrer wel?

Omdat hij met z'n kop op TV komt?
***

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do okt 11, 2007 2:41 pm

Ik vind het sowieso opvallend dat steeds meer mensen kennelijk denken dat Ajax zo gigantisch succesvol is geweest ondanks zijn eigen karakter ipv. dankzij.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 11, 2007 2:42 pm

Ik roep van niemand dat hun visie onzin is, ik geef alleen aan waarom ik voorstander ben van mijn eigen visie. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik onderken dat. Fundamenteel anders.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » do okt 11, 2007 2:52 pm

Bertje schreef:Ik roep van niemand dat hun visie onzin is, ik geef alleen aan waarom ik voorstander ben van mijn eigen visie. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik onderken dat. Fundamenteel anders.
Huh? Ik zie toch overduidelijk staan dat de mening van Jack Spijkerman 'genant' is. Dat is iets heel ander dan onderkennen dat andere meningen ook mogelijk zijn. Bovendien blijft je '(wie?!)' nog steeds overeind, je vindt die mening blijkbaar genant vanwege de boodschapper.
***

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 11, 2007 2:56 pm

Ik ken zijn visie op voetbal niet en hij heeft het ook niet over zijn visie. In plaats van een discussie op te starten, komt hij niet verder dan heel hard te roepen dat de visie van iemand die zich ruimschoots bewezen heeft, verouderd is. Dát vind ik genant. Als hij gewoon aan zou geven waar hij het niet mee eens is en met tegenvoorstellen zou komen, zou alles koek en ei zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do okt 11, 2007 2:56 pm

Het is natuurlijk vooral dom om Cruijff verantwoordelijk te houden voor het eindresultaat terwijl hij geen enkele zeggenschap heeft en dus ook geen enkele verantwoordelijkheid draagt.
Hoe haal je het in je hoofd om, zoals Cruijff deed, een spits als Ruud van Nistelrooy te bekritiseren? Dat is nu net een spits waarom het moderne voetbal vraagt.
:drecul.gif: :drecul.gif: :drecul.gif:

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » do okt 11, 2007 3:04 pm

Bertje schreef:Ik ken zijn visie op voetbal niet en hij heeft het ook niet over zijn visie. In plaats van een discussie op te starten, komt hij niet verder dan heel hard te roepen dat de visie van iemand die zich ruimschoots bewezen heeft, verouderd is. Dát vind ik genant. Als hij gewoon aan zou geven waar hij het niet mee eens is en met tegenvoorstellen zou komen, zou alles koek en ei zijn.
Pfff, hij heeft 10 regeltjes in een krantenartikel, daarin moet hij wat hapklare soundbites en oneliners gooien, geen diepteanalyse over Cruijff. Jij weet niet eens of hij een onderbouwde mening heeft, want dat kan namelijk ook gewoon wél zo zijn. Erg makkelijk om iemand op basis van een paar regels in de krant te verwijten dat hij geen argumenten heeft. Je kunt echt stukken beter, Bertje.
***

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 11, 2007 3:15 pm

Hij kan de visie van Cruijff ook gewoon met rust laten, Scherrer, en er op ingaan als hij wel de ruimte heeft om er dieper op in te gaan.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do okt 11, 2007 3:27 pm

Bertje schreef:Het wordt natuurlijk helemaal genant als iemand als Jack Spijkerman (wie?!) gaat vertellen dat de visie van Cruijff niet meer van deze tijd is. Dat zeiden ze vijftien jaar geleden ook al, toen hij zijn Barcelona liet kronen tot sterkste clubteam van Europa en de andere titels aaneenreeg.
Kan me niet herinneren dat iemand dat 15 jaar geleden al zei. Maar nou ben ik ook al wat ouder, dus het kan intussen best zo zijn dat Alzheimer zijn verwoestende werking op mij begint uit te oefenen.
Echter, jij kunt me ongetwijfeld op weg helpen, want ik ben erg benieuwd wie dat toen al vond. Hoewel, hoe oud was jij toen eigenlijk?. Drie of vier?. Als dat het geval is, des te knapper natuurlijk dat jij het je nog wel herinnert.
Laatst gewijzigd door Jim op do okt 11, 2007 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten