De scouting

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma sep 17, 2007 9:28 am

GangstaRiB schreef:Het zoveelste bewijs van verschillende stromingen binnen de club. De scouting wordt genegeerd. Van Hanegem zei bij Voetbal Inside dat hij Keizer een keer getipt had over ene Nasri (?). Keizer zei hem te kennen, maar verder is er niks gebeurt.

De aankopen die afgelopen zomer gedaan zijn hebben een hoog HTC gehalte. Het seizoen daarvoor leek Cruijff de touwtjes in handen te hebben met Gabri en Roger.

Zijn er de afgelopen jaren talenten gehaald uit de landen waar Ajax een scout heeft lopen?? De laatste echte goede talenten zijn onder Beenhakker en Co gehaald.
Nasri laten ze bij Marseille echt niet gaan. En ik zou iemand als Willem van Hanegem ook niet serieus nemen. Als die speler niks is komt Willem met het antwoord dat hij hem wel een aardig mannetje vond. Willem en Cruijff weten van 9 van de 10 spelers de naam niet eens goed te noemen dus logisch dat je daar niet naar luistert.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma sep 17, 2007 10:18 am

thaumaturgy schreef:
Thomas schreef:
thaumaturgy schreef:Hij noemde geen bron maar hij zal het wel van de AD sportredactie hebben die goed ingevoerd is bij Ajax. Ik denk dat het niet zozeer met vertrouwen heeft te maken maar dat Van Geel het zelf wel denkt te kunnen, en blijkbaar niet beseft dat je bij Ajax spelers uit een andere klasse moet halen dan bij AZ of Willem II, of niet wilt investeren in spelers die hij niet door en door kent.
Dus heeft hij te weinig vertrouwen in de mening van anderen. :wink.gif:

Van Geel kan niet overal tegelijk zijn en de hele wereldspelersmarkt kennen. Dus moet hij delegeren aan mensen die hij bekwaam acht. Dat is ook een cruciale taak van een manager. Wie niet kan delegeren, is niet geschikt voor een topfunctie.
Yep. Maar als eindverantwoordelijke zal hij ook in de eindfase van de scouting moeten kunnen zien of iemand geschikt is en de investering het waard is. Dat lukt hem denk ik niet. Sowieso heeft hij ook bij zijn vorige clubs weinig gebruik van scouting gemaakt als ik het goed heb.
De TD moet de speler ook gewoon veel aan het werk zien. Niemand mag zijn oordeel baseren op een paar wedstrijdjes.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 17, 2007 11:17 am

Thomas schreef:Precies. Zelfs de ervaring van Davids is misschien niet eens van geweldige toegevoegde waarde. Naast z'n voetballende kwaliteiten vind ik Davids vooral van waarde vanwege z'n verbale aanwezigheid en z'n geweldige instelling, maar dat had hij ook al toen hij 23 was, volgens mij.

Er wordt bij Ajax wel vaker om het hardst geroepen om ervaring, maar ik denk dat de ervaring van de laatste jaren leert dat de groep met De Jong, Sneijder, Van der Vaart, etc niet zo zeer ervaring miste, maar vooral controlerende spelers. Net zoals we nu juist weer creatieve spelers missen en zijn doorgeslagen in die 'ervaring'.
Oh nee, nooit weer terug naar die losgeslagen bende met uitsluitend jonge honden. Nooit meer terug naar een selectie zonder hierarchie. Onbegrijpelijk dat de inbreng van 2 geroutineerde klasbakken als Stam en Davids in je team zo gerelativeerd worden. 2 doorgewinterde profs die hun sporen hebben verdiend bij diverse topclubs. Die een status hebben van heb ik jou daar. Hoe kan je kwaliteit en ervaring scheiden? Ervaring zorgt juist voor een uitkristallisering van je talenten/kwaliteiten. Dat is iets wat je je pas met het vorderen van de leeftijd eigen maakt. Feijenoord (zie nou weer Makaaij) en PSV (zie Cocu) varen of hebben er zeer wel bij gevaren. Dat we creativiteit missen is duidelijk, maar laat ervaring nooit schieten.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 17, 2007 11:25 am

Maar vooralsnog zijn we zowel qua resultaat als kijkgenot niets opgeschoten
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » ma sep 17, 2007 11:35 am

Maar de hierarchie van toen had natuurlijk niet zoveel te maken met een gebrek aan ervaren spelers maar een gebrek aan specifieke kwaliteiten ( een leider kunnen zijn) icm met een falend sturen van een coach. Het kunnen sturen van een elftal is belangrijker dan ervaring. Door ervaring worden spelers wel geacht leiding te kunnen geven terwijl het maar zeer de vraag is of ze dat wel kunnen. Zeker als ze voornamelijk ervaring op subtopniveau hebben.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 17, 2007 4:02 pm

Zuidema schreef:
Thomas schreef:Precies. Zelfs de ervaring van Davids is misschien niet eens van geweldige toegevoegde waarde. Naast z'n voetballende kwaliteiten vind ik Davids vooral van waarde vanwege z'n verbale aanwezigheid en z'n geweldige instelling, maar dat had hij ook al toen hij 23 was, volgens mij.

Er wordt bij Ajax wel vaker om het hardst geroepen om ervaring, maar ik denk dat de ervaring van de laatste jaren leert dat de groep met De Jong, Sneijder, Van der Vaart, etc niet zo zeer ervaring miste, maar vooral controlerende spelers. Net zoals we nu juist weer creatieve spelers missen en zijn doorgeslagen in die 'ervaring'.
Oh nee, nooit weer terug naar die losgeslagen bende met uitsluitend jonge honden. Nooit meer terug naar een selectie zonder hierarchie. Onbegrijpelijk dat de inbreng van 2 geroutineerde klasbakken als Stam en Davids in je team zo gerelativeerd worden. 2 doorgewinterde profs die hun sporen hebben verdiend bij diverse topclubs. Die een status hebben van heb ik jou daar. Hoe kan je kwaliteit en ervaring scheiden? Ervaring zorgt juist voor een uitkristallisering van je talenten/kwaliteiten. Dat is iets wat je je pas met het vorderen van de leeftijd eigen maakt. Feijenoord (zie nou weer Makaaij) en PSV (zie Cocu) varen of hebben er zeer wel bij gevaren. Dat we creativiteit missen is duidelijk, maar laat ervaring nooit schieten.
Ach, in 2002 en 2004 werd Ajax met vrijwel uitsluitend jonge spelers kampioen. En de oude spelers die er waren hadden niet of nauwelijks status. Het ging na 2004 mis omdat de kwaliteit ontbrak.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 17, 2007 6:21 pm

thaumaturgy schreef:Maar de hierarchie van toen had natuurlijk niet zoveel te maken met een gebrek aan ervaren spelers maar een gebrek aan specifieke kwaliteiten ( een leider kunnen zijn) icm met een falend sturen van een coach.
Daar heb je wel gelijk in. We hebben een lange periode een mix gehad van teveel stronteigenwijze, ongedisciplineerde pikkies en wat ervaren gasten, die absoluut het leidinggeven niet in de vingers hadden. Galasek was een schoolvoorbeeld van een moederkloek die overal en nergens de vuile sokken en slipjes van de kids opraapte, maar nooit zijn muil opendeed dat de heren dat zelf eens moesten opknappen. Litmanen werd nota bene belachelijk gemaakt door Sneijder en Vaart. En de coach had er ook totaal geen vat meer op. Een afschuwelijke tijd, de selectie was compleet los van de steiger, dat nooit weer.

Natuurlijk gaat kwaliteit boven alles, maar ik zou met de samenstelling van de selectie zeker ook de leeftijdsopbouw in de gaten houden. Juist ook ivm die ervaring, coaching, stabiliteit. Ideaal wat mij betreft: een paar veteranen die in de top hebben gespeeld, een grote middengroep 25-tigers en ouder, enkele vroeg-twintigers en een paar stagiaires van 20 en jonger. Natuurlijk moeten daar dan nog de nodige kwaliteiten aan gehaakt worden en kan je daarin varieren op leeftijd. Hoe dan ook, wat mij betreft krijgen vroege twintigers en jonger nooit meer de overhand op het vlaggeschip.
Het kunnen sturen van een elftal is belangrijker dan ervaring. Door ervaring worden spelers wel geacht leiding te kunnen geven terwijl het maar zeer de vraag is of ze dat wel kunnen. Zeker als ze voornamelijk ervaring op subtopniveau hebben.
Ervaring op zich kan al meer stabiliteit betekenen. Je noemt als ik het goed lees het goed functioneren van ervaren spelers al eerder louter een kwestie van kwaliteit. Zelf denk ik dat ervaring daar wel degelijk een belangrijke rol in kan spelen. Vergelijk de Cocu van 24 eens met de Cocu van 34. Waarschijnlijk vergelijkbare kwaliteiten, maar de oudere zal die kwaliteiten met veel meer sluwheid (door ervaring) toepassen.

Op zich ben ik het wel met je eens dat een speler die kan sturen boven ervaring gaat. Maar wil A wel door B gestuurd worden? Wordt een speler die zich opwerpt als leider ook als leider geaccepteerd? We kennen het échec van Van der Vaart wat dat betreft nog wel. De status en het prestige van een geroutineerde (Europese) topspeler kan daarin wel helpen. Sowieso zou ik als ik pikkie bij Ajax was de info en tips and tricks van dergelijke spelers zoveel mogelijk proberen eigen te maken. We zien natuurlijk ook niet wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Het zou me niets verbazen dat een Stam de nodige gesprekken enz met een Heitinga of Vermaelen heeft. Davids idem dito.

En inderdaad: dragende spelers bij een subtopclub slagen vrijwel nooit als dragende speler bij een topclub als Ajax. Ik kan het me tenminste niet herinneren.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo nov 28, 2007 7:19 pm

Ook Ajax kiest Engels systeem voor scouting

28 november 2007

De talentenspeurders van Ajax werken voortaan met het vermaarde Engelse Scout7. Afgelopen weekeinde werden alle scouts van de Amsterdammers uitgebreid voorgelicht over de voordelen en de werkwijze van het spelersanalyse-systeem. "Zo'n tachtig clubs in Europa werken met dit systeem en dat is niet voor niets", aldus technisch directeur Martin van Geel tegenover Voetbal International.

"Scout7 kent iedere speler op de wereld, dus de database is alleen qua namen al erg waardevol", vervolgt Van Geel in VI. "Onze scouts kunnen hun bevindingen direct na een wedstrijd invoeren en wij kunnen dan in Amsterdam direct zien wat ze van een speler vinden."

Onder meer Chelsea, Manchester United, Liverpool, Borussia Dortmund, Schalke 04, Celtic, PSV, Anderlecht en Villareal gingen Ajax voor met het aanschaffen van Scout7.
Ajax Online

Klinkt als professionalisering.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » wo nov 28, 2007 7:34 pm

Inderdaad, maar aangezien Psv, Feyenoord en Az er al mee werken is het eerder een inhaalslag dan een manier om voorop te lopen.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo nov 28, 2007 7:35 pm

Million dollar question: waar is Hans vd Zee?

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » wo nov 28, 2007 7:43 pm

Neefkens schreef:Million dollar question: waar is Hans vd Zee?
In Zuid-Amerika omspelers te scouten die vervolgens door Van Geel worden afgeschoten?

Zal niet ver van de waarheid af zitten.
***

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo nov 28, 2007 7:47 pm

Niemand weet het hier. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo nov 28, 2007 7:54 pm

Thomas schreef:
Ook Ajax kiest Engels systeem voor scouting

28 november 2007

De talentenspeurders van Ajax werken voortaan met het vermaarde Engelse Scout7. Afgelopen weekeinde werden alle scouts van de Amsterdammers uitgebreid voorgelicht over de voordelen en de werkwijze van het spelersanalyse-systeem. "Zo'n tachtig clubs in Europa werken met dit systeem en dat is niet voor niets", aldus technisch directeur Martin van Geel tegenover Voetbal International.

"Scout7 kent iedere speler op de wereld, dus de database is alleen qua namen al erg waardevol", vervolgt Van Geel in VI. "Onze scouts kunnen hun bevindingen direct na een wedstrijd invoeren en wij kunnen dan in Amsterdam direct zien wat ze van een speler vinden."

Onder meer Chelsea, Manchester United, Liverpool, Borussia Dortmund, Schalke 04, Celtic, PSV, Anderlecht en Villareal gingen Ajax voor met het aanschaffen van Scout7.
Ajax Online

Klinkt als professionalisering.
Ooit kwamen Engelsen bij ons kijken hoe de scouting van Ajax werkte. Het kan verkeren...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 28, 2007 8:05 pm

En daarvoor stelde je weer niets voor als je geen Britse trainer had. Het kan inderdaad verkeren.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo nov 28, 2007 8:11 pm

Scherrer schreef:
Neefkens schreef:Million dollar question: waar is Hans vd Zee?
In Zuid-Amerika omspelers te scouten die vervolgens door Van Geel worden afgeschoten?

Zal niet ver van de waarheid af zitten.
Ben er ook bang voor..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo nov 28, 2007 9:53 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ooit kwamen Engelsen bij ons kijken hoe de scouting van Ajax werkte. Het kan verkeren...
De jeugdopleiding,volgens mij. De scouting heeft nooit veel voorgesteld.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Mourinho
Berichten: 25
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:17 am
Locatie: Randstad

Bericht door Mourinho » vr dec 28, 2007 10:05 am

Ooit kwamen Engelsen bij ons kijken hoe de scouting van Ajax werkte. Het kan verkeren...
Dat hoeft niet negatief uitgelegd te worden. Het Toyota systeem is ook een succes geworden, maar afgekeken bij Ford... Van elkaar leren om er beter van te worden is toch geen probleem?

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » za dec 29, 2007 8:57 pm

De wet van de remmende voorsprong.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 27, 2008 2:14 pm

Deze week een groot artikel in de VIover het aankoopbeleid van Ajax onder de titel Tien jaar miskopen. Conclusie is dat Ajax in de afgelopen tien jaar ruim 170 miljoen (!) aan aankopen heeft uitgegeven. Wie altijd al wilde weten wat een bepaalde speler heeft gekost, kan terecht in het overzicht dat de VI geeft. Zo leren wij dat Ajax 1,8 miljoen euro betaalde voor Shota Arveladze, 1,6 voor Tom Sier en 3,2 voor John Nieuwenburg en Petri Pasanen. Georgi Kinkladze kostte 6,8 miljoen euro en Nikos Machlas kostte net zoveel als Zlatan Ibrahimovic, namelijk 8,6 miljoen euro. De duurste speler is KJH met 9 miljoen.
In het artikel wordt ingegaan op de gang van zaken rond de scouting. Een paar citaten.

Leo Beenhakker over het jaar 2000, toen hij in dienst trad van Ajax:
Iedereen die een bal recht vooruit kon trappen, had in die tijd een contract bij Ajax. Daar zijn we dus maar even flink het mes in gaan zetten. Tientallen spelers voldeden niet aan de maatstaven die bij een club als Ajax horen te gelden.
Hoe moet het dan wel?
De truc is dat je door jonge spelers heen moet kunnen kijken. Bij scouting gaat het er niet om wat het is maar wat het gaat worden. Een blinde kan zien wat een geweldige voetballer Cristiano Ronaldo is. Het is zaak dat je zijn talent onderkent op het moment dat hij nog nergens op een lijstje staat.
Zlatan kwam uit de koker van onze Scandinavische scout, John Steen Olsen. Ik heb Zlatan alleen op een training gezien en toen wist ik genoeg. Maxwell was een tip van Danny Blind, die had hem op een jeugdtoernooi in Nederland zien spelen. Een week later ben ik hem bij Brazilië onder-20 gaan bekijken, op een toernooi in Duitsland. Vóór mijn tijd had Blind ook al Cristian Chivu ontdekt en persoonlijk opgehaald in Roemenié. Dat zijn gouden grepen geweest. Net als dat de samenwerking met Germinal Beerschot Antwerpen enkele goeie spelers heeft opgeleverd. Ik kwam daar vaak over de vloer en had al snel in de gaten welke potentie jonkies als Thomas Vermaelen, Jan Vertonghen en Tom de Mul hadden. Hun ontwikkeling geeft me misschien nog wel de meeste voldoening.
En wat vindt Beenhakker van het Ajax van nu?
Met alle respect voor de jongens die de laatste jaren zijn gehaald: het meerendeel voldoet niet aan de eisen die bij Ajax moeten worden gesteld. Het lijkt wel of de lat niet hoog genoeg ligt. Als ik hoor dat Piet Keizer uitgerekend dáárover botst met de technische leiding,dan snap ik dat wel. Piet legt de lat waar Ajax de lat hoort te leggen. Hij weet als geen ander over welk niveau we het dan hebben. Ajax moet zijn eigen normen stellen en zich daarbij niet laten afleiden door wat er bij andere clubs gebeurt. Alleen de top is goed genoeg. Of spelers die top kunnen wórden. En als je transferbudget geen gekke dingen toelaat, moet je zorgen dat je creatief scout. Van dat laatste heb ik al jaren weinig gemerkt. Van de beste aankopen, KJH en Luis Suárez, kon heel Nederland zien dat ze bij hun vorige clubs goed bezig waren. En Gabri kwam met Henk ten Cate mee. Dus daar hoeft de technische leiding zich niet voor op de borst te kloppen.
Opgemerkt wordt dat bij Ajax de TD vaak problemen had met de trainer en omgekeerd. Beenhakker maakte het zelf mee met Co Adriaanse. Discussie is goed, zegt hij, maar als je niet door één deur kunt of elkaar zelfs niet vertrouwt, dan gaat het mis. Vooral op het moment dat er niet gewonnen wordt.

Gerrie Mühren kent de kritiek die losbarst op het moment dat het minder gaat maar al te goed. Dan is namelijk ook de scouting aan de beurt.

Als het Ajax slecht gaat, pakken ze ons hard aan. Dat komt omdat we altijd de beste zijn geweest. Als Cassius Clay (Muhammed Ali) vroeger een bokstoernooi verloor,stonden de mensen ook op de banken. Zo werkt het. De schuld ligt echter niet bij één iemand. We werken in een team en we doen allemaal keihard ons best. Wijzen op goede aankopen van bijvoorbeeld PSV is niet eerlijk. De spelers die het daar goed doen, hebben we ook allemaal gezien. Maar wij hadden ze misschien niet nodig op het moment dat wij ze in het vizier kregen. In de scouting is één plus één niet altijd twee. Je hebt ook nog eens met concurrentie van de grote clubs te maken. Ze halen bij ons jongetjes van vijftien, zestien jaar weg. Zie daar maar eens op te anticiperen.
Dat Cruijff nu iets bij Ajax gaat doen, juicht hij toe:
Als je tegen spelers kunt zeggen dat ze gaan trainen onder iemand als Marco en ook nog te maken krijgen met Cruijff, heb je als club een streepje voor, daar ben ik zeker van. Daarom baal ik nog steeds van het gedwongen vertrek van Danny Blind. Wanneer je in het buitenland tegen een jonge speler en zijn familie vertelde dat Danny de baas was bij de jeugdopleiding, maakte dat indruk. Vreselijk jammer dat hij weg is en daarom ben ik dus enorm blij met de terugkeer van Johan. Hij had deze stap al veel eerder moeten zetten. Ik hoop ook dat het niet vrijblijvend is wat hij gaat doen, maar dat hij echt een functie op zich neemt. Het gaat nu al een poosje niet best, maar door de komst van Johan zullen we er sneller bovenop komen.
Dan Wesley Sneijder. De bijna geboren Ajacied heeft ook een mening over het een en ander:
Toen ik doorbrak, speelden Chivu, Maxwell, Ibrahimovic, Trabelsi, Julien Escudé en Mido bij Ajax. Dat waren aankopen die echt iets toevoegden, bij uitstek voorbeelden van goede scouting. Met een aantal van die spelers haalde Ajax de kwartfinale van de CL. Zonder degenen die hen opvolgden te willen afvallen zal iedereen het met me eens zijn dat het niveau daarna fors daalde. Ik heb soms gedacht dat de spelers die ik net noemde allemaal toevalstreffers waren, maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb dat ook intern aangegeven. Ik ben op jonge leeftijd naar het buitenland vertrokken en het feit dat Ajax er niet meer in slaagde echte versterkingen aan te trekken heeft daarbij een rol gespeeld.
Iedereen mocht maar een oordeel geven. De scouts, de TD, de hoofdtrainer. Dat zijn veel te veel meningen. Het gevolg is dat mensen als Ten Cate en Martin van Geel zich achter het oordeel van de ander zijn gaan verschuilen. Als er eentje nee zei ging het niet door. Die Sulejmani van Heerenveen en Dzsudzsak van PSV, bekeken en afgetest door Ajax. Ongelooflijk. Dat zijn in mijn ogen echte Ajax-voetballers.
De Scandinavische scout John Steen Olsen ontdekte ooit Zlatan Ibrahimovic. Een paar jaar later gaf hij de namen door van Markus Rosenberg en Afonso Alves, die samen bij Malmö FF speelden.
Ik heb ze allebei beoordeeld en goed genoeg voor Ajax bevonden. Dat Ajax koos voor Rosenberg is hun goed recht. Ik zie overigens niet alles goed, hoor. Marcus Berg heb ik ook vaak zien spelen, maar ik had destijds niet het idee dat hij een versterking voor Ajax zou zijn. Gezien zijn prestaties bij Groningen mag je dat oordeel inmiddels betwijfelen.
Dan tot slot het advies van Wesley Sneijder:
Wijs twee mensen aan die de kwaliteiten van spelers moeten beoordelen en de rest moet zijn mond houden. De scouting moet voetballers aandragen, de hoofdtrainer en een andere verantwoordelijke nemen de beslissing. Ikbegrijp dat Van Basten hoofdtrainer wordt. Die kan echt wel bepalen of een speler geschikt is. Johan Cruijff gaat ook weer wat doen, fantastisch! Ook hij kan wel inschatten welke speler echt iets aan Ajax toevoegt, Het is allemaal niet zo moeilijk. Maar je moet wel kundige mensen hebben.
[/i]
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » wo feb 27, 2008 2:21 pm

Als het Ajax slecht gaat, pakken ze ons hard aan. Dat komt omdat we altijd de beste zijn geweest. Als Cassius Clay (Muhammed Ali) vroeger een bokstoernooi verloor,stonden de mensen ook op de banken. Zo werkt het. De schuld ligt echter niet bij één iemand. We werken in een team en we doen allemaal keihard ons best. Wijzen op goede aankopen van bijvoorbeeld PSV is niet eerlijk. De spelers die het daar goed doen, hebben we ook allemaal gezien. Maar wij hadden ze misschien niet nodig op het moment dat wij ze in het vizier kregen. In de scouting is één plus één niet altijd twee. Je hebt ook nog eens met concurrentie van de grote clubs te maken. Ze halen bij ons jongetjes van vijftien, zestien jaar weg. Zie daar maar eens op te anticiperen.
Bedankt Joey, de VI hoef ik ook niet meer te lezen... :biggthumpup.gif:

Maar bovenstaande quote is zeer verhelderend.

Als wij de speler op het moment niet nodig hebben, is hij niet interessant. Het is te gek voor woorden. Iedereen weet hoe snel het gaat in de voetballerij en dat je nooit genoeg goede spelers kan binnenhalen. Die Dzudzak had je gewoon voor Jong Ajax moeten kopen. Er is al 3 jaar geen concurerende speler meer gehaald, alles is voor de breedte. Dat is het grootste probleem.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 27, 2008 2:46 pm

GangstaRiB schreef:Bedankt Joey, de VI hoef ik ook niet meer te lezen... :biggthumpup.gif:
Er staat ook een artikel in over de terugkeer van Cruijff, maar dat bevat weinig nieuws. Cruijff komt er wel in aan het woord, maar hij zegt dat hij voorlopig niets wil zeggen. :yelclap.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 27, 2008 4:49 pm

GangstaRiB schreef:Bedankt Joey, de VI hoef ik ook niet meer te lezen... :biggthumpup.gif:

Maar bovenstaande quote is zeer verhelderend.

Als wij de speler op het moment niet nodig hebben, is hij niet interessant. Het is te gek voor woorden. Iedereen weet hoe snel het gaat in de voetballerij en dat je nooit genoeg goede spelers kan binnenhalen. Die Dzudzak had je gewoon voor Jong Ajax moeten kopen. Er is al 3 jaar geen concurerende speler meer gehaald, alles is voor de breedte. Dat is het grootste probleem.
Mwah, als je een speler niet nodig hebt, moet je hem ook niet halen, vind ik. Dzudzak had Ajax echter zo mogen halen, want die is beter dan we hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 28, 2008 11:31 am

Gerrie Mühren kent de kritiek die losbarst op het moment dat het minder gaat maar al te goed. Dan is namelijk ook de scouting aan de beurt.

Als het Ajax slecht gaat, pakken ze ons hard aan. Dat komt omdat we altijd de beste zijn geweest. Als Cassius Clay (Muhammed Ali) vroeger een bokstoernooi verloor,stonden de mensen ook op de banken. Zo werkt het. De schuld ligt echter niet bij één iemand. We werken in een team en we doen allemaal keihard ons best. Wijzen op goede aankopen van bijvoorbeeld PSV is niet eerlijk. De spelers die het daar goed doen, hebben we ook allemaal gezien. Maar wij hadden ze misschien niet nodig op het moment dat wij ze in het vizier kregen. In de scouting is één plus één niet altijd twee. Je hebt ook nog eens met concurrentie van de grote clubs te maken. Ze halen bij ons jongetjes van vijftien, zestien jaar weg. Zie daar maar eens op te anticiperen.

Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik heb totaal geen vertrouwen in Gerrie Mühren. Wat een onzinverhaal hangt hij hier op. Een aaneenschakeling van smoezen. Ik vind het vervelend om te zeggen, want Mühren is een echte Ajacied, maar zijn functioneren zou ik eens héél goed tegen het licht houden als ik Cruijff was. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do feb 28, 2008 11:38 am

Ajax had liever Rosales dan Farfan, liever Lindenbergh dan Simons en liever Luque dan Dzudzak.

Al kun je je wel afvragen in hoeverre dit de fout van de scouting was.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do feb 28, 2008 11:41 am

Bertje schreef:
GangstaRiB schreef:Bedankt Joey, de VI hoef ik ook niet meer te lezen... :biggthumpup.gif:

Maar bovenstaande quote is zeer verhelderend.

Als wij de speler op het moment niet nodig hebben, is hij niet interessant. Het is te gek voor woorden. Iedereen weet hoe snel het gaat in de voetballerij en dat je nooit genoeg goede spelers kan binnenhalen. Die Dzudzak had je gewoon voor Jong Ajax moeten kopen. Er is al 3 jaar geen concurerende speler meer gehaald, alles is voor de breedte. Dat is het grootste probleem.
Mwah, als je een speler niet nodig hebt, moet je hem ook niet halen, vind ik. Dzudzak had Ajax echter zo mogen halen, want die is beter dan we hebben.
Scouting is toch meer dan alleen directe versterkingen? Regeren is vooruitzien.

Plaats reactie