De scouting

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

De scouting

Bericht door thaumaturgy » ma aug 13, 2007 9:31 am

Er wordt al jaren en jaren geklaagd over onze scouting dus open ik maar eens een topic er over. Misschien is het handig het in 2 onderwerpen te verdelen:

scouting vs beleid

Is het terecht dat de scouting van Ajax zo'n slecht imago heeft? Waarom zijn de gescoutte en gehaalde spelers onder Beenhakker wel geslaagd en onder andere td's een stuk minder? Als ik me niet vergis is er in de scoutingsstaf onder de verschillende td's weinig mutaties geweest. Had Beenhakker bv een beter inzicht in spelers dan de andere td's of wellicht gewoon meer lef en geld dan de andere? Waarom haalt MvG zo weinig gescoutte spelers ( Ogararu is de enige volgens mij) ? Heeft hij te weinig vertrouwen in de scouting of haalt hij gewoon liever "bekende" spelers? Het is wellicht vreemd te noemen dat hij gescoutte spelers bij Brugge zou willen brengen terwijl hijzelf amper gebruik maakt van de scouting.


scouting personeel

Inmiddels is Ton Pronk met pensioen en heeft Fred Arroyo zijn plek overgenomen en is Hans Van Der Zee erbij gekomen. Gaat de scouting nou eindelijk professioneler worden? De scoutingsstaf ziet er nu als volgt uit:

Hoofdscout- Fred Arroyo
scout- Gerrie Muhren
scout z-amerika - Hans van der zee
scout belgie - Urbain Hassaert
Scout Scandinavie - John Steen Olsen
scout Oost Europa - Heinz Schilcher
scout frankrijk - Loic Desire

Wat me opvalt is dat Van Der Zee en Schilcher een vrij groot gebied hebben. Zou er meer scouts daar gevestigd moeten worden om de spelers beter in kaart te brengen? Zijn Hassaert, Olsen, Schircher en Desire eigenlijk fulltime scouts en zoniet zouden ze dat moeten worden? Wat is eigenlijk de taak van Gerrie Muhren? Gaat die voornamelijk naar jeugdtournooien? Hoe kan de scouting nog verder verbeterd worden?

Jullie meningen?
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

GangstaRiB
Berichten: 16904
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma aug 13, 2007 9:47 am

Als ik Van Geel hoor praten over de b-garituur van Real waar Ajax naar heeft gekeken.. dan vraag ik me af in hoeverre de scouting een zelfbedacht schaduwelftal heeft gescout....

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma aug 13, 2007 9:53 am

Ik vermoed dat het bekijken van de B-realisten op voorstel van Real was
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » ma aug 13, 2007 10:05 am

De komende weken zal blijken hoe goed de scouting is. Als men, zoals de volkskrant suggereert, op de proppen komt met Engelaar en Motta is het duidelijk dat de scouting ruk is. Maar goed, ik hou vertrouwen tot de opvolger van Sneijder wordt gepresenteerd.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: De scouting

Bericht door jabu » ma aug 13, 2007 11:13 am

thaumaturgy schreef:Wat me opvalt is dat Van Der Zee en Schilcher een vrij groot gebied hebben. Zou er meer scouts daar gevestigd moeten worden om de spelers beter in kaart te brengen?
Ajax schijnt in voormalig Joegoslavië met de spelersmakelaar Danko Dikic samen te werken.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 13, 2007 11:24 am

Dikic is niet toevallig een huisvriend van Modric? :eusa_pray.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma aug 13, 2007 11:39 am

Volgens mij helaas niet.... Hij behartigt de belangen van deze spelers.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 13, 2007 8:44 pm

Ajax heeft een scout in Frankrijk??????????????????
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 13, 2007 8:49 pm

Idd keek er ook van op, behalve Escude komt daar nooit iemand vandaan, stationeer die man lekker ergens in donker Afrika daar heb je als AJAX zijnde volgens mij meer aan.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 13, 2007 9:38 pm

Heinz Schilcher? Is dat dezelfde Schilcher die in de Ajax-selectie van de begin jaren zeventig zat? Die gast moet nou toch wel richting 60 lopen. Vitale vent als ie zo'n groot gebied moet scouten.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 13, 2007 9:45 pm

Die heette in ieder geval ook Heinz.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma aug 13, 2007 11:36 pm

Het lijkt mij ook dat er op dit moment weinig geluisterd wordt naar de scouting. Wellicht heeft het met de trainer te maken, die het liever zoekt in voor hem door en door bekende spelers. Ondanks z'n reputatie lijkt het me erg sterk dat Van Geel er niet mee bezig is, gezien het aantrekken van Van der Zee en de reorganisatie van de scouting.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo sep 16, 2007 10:55 pm

Volgens borst is de scouting niet bepaald blij dat ze genegeerd worden door MvG en HtC. En alhoewel de scouting vast niet optimaal zal zijn lijkt het me dat ze vast wel betere spelers kunnen vinden dan waar Henk en Martin mee aankunnen. Maar dit is toch wel een groot probleem aangezien het maar de vraag is of er verandering in zal komen.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 16, 2007 11:20 pm

Noemde hij ook nog een bron, Thaumaturgy? Niet dat ik ook maar een enkele reden kan verzinnen om hem niet te geloven hoor. Wij hebben er hier met z'n allen ook al vrolijk op los gespeculeerd en dit leek mij al een tijdje de meest logische oplossing.

Het enige aparte blijft natuurlijk wel dat Van Geel dan niet op zoek gaat naar andere mensen. Want puur en alleen aan de switch Pronk voor Arroyo en de toevoeging van Van der Zee ligt het blijkbaar niet. Er moet nog meer gebeuren, wil Van Geel weer vertrouwen krijgen in het scoutingssysteem.

Of het moet natuurlijk aan Ten Cate liggen, die niet van de 'tropische' verrassingen houdt.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo sep 16, 2007 11:30 pm

Het zal wel én/én zijn. Bar weinig vertrouwen meer hebben in de scouting, die de afgelopen jaren daartoe inderdaad weinig aanleiding anderszins gegeven heeft. En het deels voorrang geven aan de voorkeuren van Ten Cate. Aan spelers, waarin de coach het ziet zitten om mee samen te werken en een elftal naar zijn inzichten samen te stellen. Niet onbelangrijk natuurlijk. Helaas pakt het hier en daar faliekant verkeerd uit.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo sep 16, 2007 11:33 pm

Hij noemde geen bron maar hij zal het wel van de AD sportredactie hebben die goed ingevoerd is bij Ajax. Ik denk dat het niet zozeer met vertrouwen heeft te maken maar dat Van Geel het zelf wel denkt te kunnen, en blijkbaar niet beseft dat je bij Ajax spelers uit een andere klasse moet halen dan bij AZ of Willem II, of niet wilt investeren in spelers die hij niet door en door kent.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 16, 2007 11:38 pm

thaumaturgy schreef:Hij noemde geen bron maar hij zal het wel van de AD sportredactie hebben die goed ingevoerd is bij Ajax. Ik denk dat het niet zozeer met vertrouwen heeft te maken maar dat Van Geel het zelf wel denkt te kunnen, en blijkbaar niet beseft dat je bij Ajax spelers uit een andere klasse moet halen dan bij AZ of Willem II, of niet wilt investeren in spelers die hij niet door en door kent.
Dus heeft hij te weinig vertrouwen in de mening van anderen. :wink.gif:

Van Geel kan niet overal tegelijk zijn en de hele wereldspelersmarkt kennen. Dus moet hij delegeren aan mensen die hij bekwaam acht. Dat is ook een cruciale taak van een manager. Wie niet kan delegeren, is niet geschikt voor een topfunctie.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo sep 16, 2007 11:38 pm

Zuidema schreef:Het zal wel én/én zijn. Bar weinig vertrouwen meer hebben in de scouting, die de afgelopen jaren daartoe inderdaad weinig aanleiding anderszins gegeven heeft. En het deels voorrang geven aan de voorkeuren van Ten Cate. Aan spelers, waarin de coach het ziet zitten om mee samen te werken en een elftal naar zijn inzichten samen te stellen. Niet onbelangrijk natuurlijk. Helaas pakt het hier en daar faliekant verkeerd uit.
Dat Ten Cate met verkeerde namen aankomt en ze er probeert door te drukken ( een trainers eigen lijkt me) is al vreemd maar dat een TD met niet veels beter aankomt is nog veel en veel kwalijker. Dat er nog veel en veel verbeterd kan en moet worden lijkt me duidelijk maar ze zullen vast met betere spelers aankomen dan Van Geel en Ten Cate.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo sep 16, 2007 11:42 pm

Thomas schreef:
thaumaturgy schreef:Hij noemde geen bron maar hij zal het wel van de AD sportredactie hebben die goed ingevoerd is bij Ajax. Ik denk dat het niet zozeer met vertrouwen heeft te maken maar dat Van Geel het zelf wel denkt te kunnen, en blijkbaar niet beseft dat je bij Ajax spelers uit een andere klasse moet halen dan bij AZ of Willem II, of niet wilt investeren in spelers die hij niet door en door kent.
Dus heeft hij te weinig vertrouwen in de mening van anderen. :wink.gif:

Van Geel kan niet overal tegelijk zijn en de hele wereldspelersmarkt kennen. Dus moet hij delegeren aan mensen die hij bekwaam acht. Dat is ook een cruciale taak van een manager. Wie niet kan delegeren, is niet geschikt voor een topfunctie.
Yep. Maar als eindverantwoordelijke zal hij ook in de eindfase van de scouting moeten kunnen zien of iemand geschikt is en de investering het waard is. Dat lukt hem denk ik niet. Sowieso heeft hij ook bij zijn vorige clubs weinig gebruik van scouting gemaakt als ik het goed heb.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 16, 2007 11:46 pm

Ik weet niet of hij dat niet kan. De spelers die Van Geel echt een investering waard vond zijn zijn toch absolute versterkingen. En ook de jongens daar onder zijn op z'n minst waardevol. Het zijn meer de extreem goedkope jongens die in sommige gevallen niets toevoegen.

In dat opzicht vind ik de aanpak van MvG om de talenten uit de opleiding te laten komen en daarnaast te investeren in wat oudere spelers als aanvulling, niet bijzonder goed uitpakken.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo sep 16, 2007 11:54 pm

Thomas schreef:Ik weet niet of hij dat niet kan. De spelers die Van Geel echt een investering waard vond zijn zijn toch absolute versterkingen. En ook de jongens daar onder zijn op z'n minst waardevol. Het zijn meer de extreem goedkope jongens die in sommige gevallen niets toevoegen.

In dat opzicht vind ik de aanpak van MvG om de talenten uit de opleiding te laten komen en daarnaast te investeren in wat oudere spelers als aanvulling, niet bijzonder goed uitpakken.
Maar de spelers waar hij goed in investeerde kende hij waarschijnlijk door en door. Het gaat erom of hij de kwaliteit van een speler in een korte tijd (tijdens de eindfase van een scoutting),aangevuld met de meningen van de scouts (en die ook op waarde kan schatten), kan beoordelen. Zou hij Huntelaar ook gekocht hebben als hij hem niet de hele jaar door heeft kunnen zien spelen?
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo sep 16, 2007 11:58 pm

Daar heb je een goed punt. Helaas voor Van Geel is het juist bij Ajax belangrijk dat men er geen heel seizoen overheen laat gaan, voor het actie onderneemt. Scouts moeten toch redelijk snel een gefundeerd oordeel kunnen vellen, want als Ajax een heel seizoen wacht zijn er al grotere kapers op de kust.

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » ma sep 17, 2007 12:24 am

Thomas schreef: In dat opzicht vind ik de aanpak van MvG om de talenten uit de opleiding te laten komen en daarnaast te investeren in wat oudere spelers als aanvulling, niet bijzonder goed uitpakken.
Om hier even op verder te gaan. Ik vind het bijzonder vreemd dat talenten blijkbaar alleen maar uit de jeugdopleiding mogen komen en dat ervaring blijkbaar de toverwoord voor de Ajax directie is. Er zijn volgens mij maar weinig spelers wiens ervaring daadwerkelijk een voordeel is. Volgens mij draait het voornamelijk om kwaliteit (zowel die van de spelers als de trainer). Jaap Stam en Gabri's ervaring zijn volgens mij geen enkele verrijking voor dit elftal. Ze zijn nuttig door hun kwaliteiten en niet door hun ervaring. En aangezien er niet veel ervaren topspelers naar Ajax zullen gaan schiet het ook niet op om dan maar ervaring vanaf subtopniveau te halen. Ze zullen wellicht al op hun top zitten en wat evenwichtiger zijn maar hun ervaring is totaal niet relevant bij Ajax. Met een goede trainer en een goed beleid heb je geen ervaring nodig of creëer je diezelf.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 17, 2007 12:29 am

Precies. Zelfs de ervaring van Davids is misschien niet eens van geweldige toegevoegde waarde. Naast z'n voetballende kwaliteiten vind ik Davids vooral van waarde vanwege z'n verbale aanwezigheid en z'n geweldige instelling, maar dat had hij ook al toen hij 23 was, volgens mij.

Er wordt bij Ajax wel vaker om het hardst geroepen om ervaring, maar ik denk dat de ervaring van de laatste jaren leert dat de groep met De Jong, Sneijder, Van der Vaart, etc niet zo zeer ervaring miste, maar vooral controlerende spelers. Net zoals we nu juist weer creatieve spelers missen en zijn doorgeslagen in die 'ervaring'.

GangstaRiB
Berichten: 16904
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 17, 2007 7:33 am

Het zoveelste bewijs van verschillende stromingen binnen de club. De scouting wordt genegeerd. Van Hanegem zei bij Voetbal Inside dat hij Keizer een keer getipt had over ene Nasri (?). Keizer zei hem te kennen, maar verder is er niks gebeurt.

De aankopen die afgelopen zomer gedaan zijn hebben een hoog HTC gehalte. Het seizoen daarvoor leek Cruijff de touwtjes in handen te hebben met Gabri en Roger.

Zijn er de afgelopen jaren talenten gehaald uit de landen waar Ajax een scout heeft lopen?? De laatste echte goede talenten zijn onder Beenhakker en Co gehaald.

Plaats reactie