John Jaakke

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 09, 2006 1:50 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Waar ik nog steeds niet bij kan is dat er kennelijk een aanzienlijk aantal Ajacied anti-Jaakke is, en niet in staat is om onder woorden te brengen waarom dat het geval is. Veel verder dan een opportunistisch "Jaakke rot op" komt men niet. Ik begrijp er eerlijk gezegd geen zak van.
Mensen als Jaakke en Fontein hebben hun verschijning en hun tongval tegen. Dat zijn 'corpsballen' en 'kakkers'. Die zijn eerder verdacht. Dat heet middelmatig denken. Is nu eenmaal zo.

Het zou best zo kunnen zijn dat Jaakke een ijdeltuit is, die bij Ajax voor eigen roem gaat en niet eens weet van 'het belang van Ajax' betekent. Ik heb er geen bewijs voor en heb er ook weinig over gehoord, maar het zou kunnen.

Wat ik echter wél zeker weet, is dat hij voorzitter van de vereniging is en inzake Danny Blind geen directe beslissingsbevoegdheid heeft. Die ligt bij de directie. Jaakke kan hooguit een slang in de kuil zijn, die op slinkse wijze aan de touwtjes trekt om die aardige, rechtschapen, briljante Danny Blind een oor aan te naaien, maar dan nog: de trekker van het pistool dat nu tegen het hoofd van Danny Blind staat, kan alleen worden overgehaald door de directie van de NV, en in het bijzonder technisch directeur Van Geel.

Kortom: wie Blind wil verdedigen, moet Van Geel aanvallen - en niet omdat Van Geel wel oké is zijn giftige pijlen op John Jaakke richten. Dan zit je gewoon bij de verkeerde. Het voorbeeld van Henk de Gier en mij (koningin Beatrix aanvallen op het regeringsbeleid) is wat overdreven, want zó ceremonieel is de functie van Jaakke nou ook weer niet. Maar het geeft wel aan dat je in de family tree van verantwoordelijkheden binnen Ajax gewoon naar de verkeerde plek wijst als je "Jaakke rot op" staat te schreeuwen.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op di mei 09, 2006 1:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 09, 2006 1:53 pm

Fortuyn of Fontein, Ko?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di mei 09, 2006 1:54 pm

Freudiaanse verspreking, zeker...? :D
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 09, 2006 1:55 pm

Dat zeg ik: Fontein. :hypocrite:

:D

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » di mei 09, 2006 2:16 pm

Liever John Jaakke in het bestuur, dan Danny Blind aan het stuur

! :yes:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di mei 09, 2006 3:19 pm

Kritiek op Ajax door Ajacieden geldt wat mij betreft op het niveau dat Ajax 1 liet zien, het was de naam Ajax niet waard. Jaakke kan daar weinig aan doen, Blind had dat kunnen doen, maar is er niet in geslaagd Ajax acceptabel voetbal te laten spelen. Een overwinning op psv doet daar weinig aan.

Je kunt de beleidsbepalers kwalijk nemen Blind (wel een echte Ajacied) als hoofdtrainer aan te stellen; zoals ik hier (en op AN) al zo vaak heb verkondigd, ook als trainer van A1 liet hij geen goed voetbal zien (i.t.t. bijvoorbeeld John van 't Schip!). Laat een trainer eerst elders ervaring opdoen, laat hem elders proeven en het beste van die andere verenigingen meenemen, graag ook in het buitenland. Blind heeft Ajax nooit verlaten (een echte Ajacied!)

Ooit heeft Ajax Ivic ontslagen, ondanks dat Ajax kampioen werd (met een behoorlijke voorsprong als ik me goed herinner; heb ik tijd genoeg dan zoek ik het wel op), Ajax onderscheidt zich van de andere verenigingen door het voetbal voorop te stellen. De resultaten zijn niet het doel, maar het gevolg van dat (goede) voetbal.

Om de een of andere reden moet Ajax ieder jaar een zondebok hebben, Van Praag, v.d. Eijden (ook een echte Ajacied), Van Gaal, Blind, nu Jaakke. Het journaille heeft r. koeman altijd gespaard, maar ook toen was het spel niet om aan te zien (officieel is koeman opgestapt i.t..t. wat het journaille bericht)

Veel supporters doen hun kennis op tijdens programma's met derksen en blind en zij moeten nieuws verkopen. Gaat het goed, dan verkoop je weinig nieuws! derksen beweert dat John Jaakkee er voor zichzelf zit! Ik denk dat ze elkaar nauwelijks hebben gesproken, hoe komt derksen aan zijn (vaak onjuiste) informatie?

Vanaf augustus is Henk ten Cate het doelwit!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » di mei 09, 2006 4:11 pm

Demosthenes schreef:Kritiek op Ajax door Ajacieden geldt wat mij betreft op het niveau dat Ajax 1 liet zien, het was de naam Ajax niet waard. Jaakke kan daar weinig aan doen, Blind had dat kunnen doen, maar is er niet in geslaagd Ajax acceptabel voetbal te laten spelen. Een overwinning op psv doet daar weinig aan.
Draagt de man dan nergens verantwoording voor? Nogmaals, zo'n baantje wil iedereen wel :yes:

Dan nog even over die P2 huldiging; kan heel goed dat dat samen viel met 5 mei, ben immers geen wandelende zakagenda, maar, zoals hiervoor al geopperd, dat had ook op een andere dag gekund en in ieder geval op een andere manier.

Die gasten die gisteren hebben lopen rellen zijn ook niet de slimsten trouwens, hoeveel camerawagens zouden er wel niet op en rondom het Leidse zijn geweest?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mei 09, 2006 4:34 pm

Dat is toen ook gebeurd, SM. Later, na de bekeroverwinning, op het Leidseplein.

Afbeelding

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 09, 2006 4:36 pm

Demosthenes schreef:Ooit heeft Ajax Ivic ontslagen, ondanks dat Ajax kampioen werd.
Nee hoor. Ivic is zelf vertrokken. Hij en Ajax kwamen niet tot overeenstemming over een nieuw contract.
Veel supporters doen hun kennis op tijdens programma's met derksen en blind en zij moeten nieuws verkopen. Gaat het goed, dan verkoop je weinig nieuws! derksen beweert dat John Jaakkee er voor zichzelf zit! Ik denk dat ze elkaar nauwelijks hebben gesproken, hoe komt derksen aan zijn (vaak onjuiste) informatie?
Precies, het is kletspraat. Derksen raakt vast zijn informant kwijt, hij is zo wild op Jaakke.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di mei 09, 2006 5:04 pm

Ik geloof je direct. Ik herinner me nog dat het zo verdedigend was dat het on-Ajax was.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mei 09, 2006 5:49 pm

Kowalczyk schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Waar ik nog steeds niet bij kan is dat er kennelijk een aanzienlijk aantal Ajacied anti-Jaakke is, en niet in staat is om onder woorden te brengen waarom dat het geval is. Veel verder dan een opportunistisch "Jaakke rot op" komt men niet. Ik begrijp er eerlijk gezegd geen zak van.
Mensen als Jaakke en Fontein hebben hun verschijning en hun tongval tegen. Dat zijn 'corpsballen' en 'kakkers'. Die zijn eerder verdacht. Dat heet middelmatig denken. Is nu eenmaal zo.

Het zou best zo kunnen zijn dat Jaakke een ijdeltuit is, die bij Ajax voor eigen roem gaat en niet eens weet van 'het belang van Ajax' betekent. Ik heb er geen bewijs voor en heb er ook weinig over gehoord, maar het zou kunnen.

Wat ik echter wél zeker weet, is dat hij voorzitter van de vereniging is en inzake Danny Blind geen directe beslissingsbevoegdheid heeft. Die ligt bij de directie. Jaakke kan hooguit een slang in de kuil zijn, die op slinkse wijze aan de touwtjes trekt om die aardige, rechtschapen, briljante Danny Blind een oor aan te naaien, maar dan nog: de trekker van het pistool dat nu tegen het hoofd van Danny Blind staat, kan alleen worden overgehaald door de directie van de NV, en in het bijzonder technisch directeur Van Geel.

Kortom: wie Blind wil verdedigen, moet Van Geel aanvallen - en niet omdat Van Geel wel oké is zijn giftige pijlen op John Jaakke richten. Dan zit je gewoon bij de verkeerde. Het voorbeeld van Henk de Gier en mij (koningin Beatrix aanvallen op het regeringsbeleid) is wat overdreven, want zó ceremonieel is de functie van Jaakke nou ook weer niet. Maar het geeft wel aan dat je in de family tree van verantwoordelijkheden binnen Ajax gewoon naar de verkeerde plek wijst als je "Jaakke rot op" staat te schreeuwen.

K.
Mooi verwoord. :xyxthumbs:

Ik ben zeker niet anti-Jaakke, maar ik vraag me wel eens af wat de functie van Jaakke daadwerkelijk inhoudt.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » di mei 09, 2006 7:08 pm

Beetje netwerken, goeie band onderhouden met de UEFA en andere clubs, sponsors binnen halen, een toespraak houden na de jaarswisseling en verder nog wat formele dingetjes binnen de vereniging die niet zo veel voorstellen.

De echte beleidsmakers zitten in ieder geval in de directie. Dit zijn de directeuren: Fontein (algemeen), Slop (financieel) en Van Geel (technisch).
Ajax!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di mei 09, 2006 7:09 pm

Volgens mij wordt Jaakke dan ook niet (of in ieder geval weinig) betaald.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di mei 09, 2006 9:11 pm

Klopt, het is een onbetaalde functie. Zoals met de meeste voorzitters van stichtingen en verenigingen.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di mei 09, 2006 9:16 pm

En toch is ie volgens sommige supporters een zakkenvuller. ;)
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di mei 09, 2006 11:16 pm

Bertje schreef:Volgens mij wordt Jaakke dan ook niet (of in ieder geval weinig) betaald.
het is een onbezoldigde functie, dat zei ik vandaag ook al tegen zo'n Jaakke bashende dropveter hier op het forum :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Henk de Aasgier
Berichten: 44
Lid geworden op: vr mar 17, 2006 5:52 pm
Locatie: Utreg

Bericht door Henk de Aasgier » wo mei 10, 2006 9:14 am

onbezoldewattes? tiepise truk van zon hokkieaardapel dure worden gebruiken om zn dure salaris achter te verstopen

utreg rulez onze voorziter graait zig niet rijk met zon onbescho- ehh onbedolzigt megasalaris

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » wo mei 10, 2006 11:01 am

Haha, nee, daarom waren jullie een paar jaar terug bijna naar de klote....

Gebruikersavatar
Donnie Darko
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 20, 2004 8:18 pm

Bericht door Donnie Darko » wo mei 10, 2006 11:20 am

Henk de Gier schreef:
Bertje schreef:Volgens mij wordt Jaakke dan ook niet (of in ieder geval weinig) betaald.
het is een onbezoldigde functie, dat zei ik vandaag ook al tegen zo'n Jaakke bashende dropveter hier op het forum :yes:
Hij is er anders aardig op vooruitgegaan qua bekendheid en loopbaan.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 10, 2006 11:25 am

Mag ook wel voor alle ellende die hij over zich heen krijgt.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo mei 10, 2006 2:17 pm

Donnie Darko schreef:
Henk de Gier schreef:
Bertje schreef:Volgens mij wordt Jaakke dan ook niet (of in ieder geval weinig) betaald.
het is een onbezoldigde functie, dat zei ik vandaag ook al tegen zo'n Jaakke bashende dropveter hier op het forum :yes:
Hij is er anders aardig op vooruitgegaan qua bekendheid en loopbaan.
Hij is inderdaad regelmatig positief in het nieuws gekomen. :eusa_liar:

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 13017
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » wo mei 10, 2006 2:24 pm

De voorzitter van Ajax is toch de voorzitter van de RvC. En voor die rol krijgt hij toch wel betaald?

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » wo mei 10, 2006 2:49 pm

Natuurlijk, http://siteworks.ajax.nl/ajax/nl.gx.aja ... nt_RvC.pdf , even scrollen.

[artikel 8]

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » wo mei 10, 2006 3:01 pm

En wat staat er over het eventuele smartegeld van Jaakke in de jaarrekening van AFC Ajax N.V.?
REGLEMENT RAAD VAN COMMISSARISSEN VAN AFC AJAX N.V. ("NV") schreef:Artikel 8 Honorering

De honorering van de Raad van Commissarissen wordt door de AVA vastgesteld.
In een voorkomend geval zal van het bestaan van een zakelijke relatie met een commissaris in de toelichting op de jaarrekening mededeling worden gedaan.
AFC Ajax :xyxthumbs:
N.V. :rocketwhore:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Kramer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 2:32 pm
Locatie: Naarden

Bericht door Kramer » wo mei 10, 2006 3:45 pm

Dit zei Jaakke op www.ajax.nl:

Jaakke: 'Sombere tijden voor Ajax'

Amsterdam, 10 mei 2006
Ajax-voorzitter John Jaakke en technisch directeur Martin van Geel gaven woensdagmorgen in de perskamer van de Amsterdam ArenA een toelichting op het eerder bekendgemaakte besluit de samenwerking met Danny Blind en zijn assistenten Ruud Krol en Gerard van der Lem te beëindigen. ,,Wij geloven dat dit het beste was, maar het zijn sombere tijden voor Ajax'', zei John Jaakke na de persconferentie.

,,Natuurlijk is dit voor niemand een leuke tijd'', aldus Jaakke. ,,Ook niet voor de clubleiding die deze vervelende beslissing heeft moeten nemen. Wij zijn ook mensen van vlees en bloed. Wij hebben ook voor deze mensen staan juichen. Tegelijkertijd zitten we er ook voor. Hopelijk duurt alle commotie zo kort mogelijk en komt Ajax in rustig vaarwater. Straks kunnen we weer nieuwe spelers en de nieuwe trainers presenteren, en gaan we weer vooruit kijken.'' Jaakke voegde er aan toe dat Ajax de nieuwe hoofdcoach binnen drie weken hoopt te presenteren. De technische staf van de afgelopen voetbaljaargang maakt overigens het seizoen, met nog enkele trainingen en twee oefenwedstrijden, gewoon af.
De voorzitter herhaalde nog eens, dat de clubleiding niet had willen meedoen aan 'het leugentje om bestwil', door eerst vertrouwen in de trainer uit te spreken en hem dan enige weken later te ontslaan. ,,Zo doen we het niet; al is een dergelijke handelswijze in de voetbalwereld niet ongebruikelijk. Maar als we dan straks nog een keer publiekelijk ons vertrouwen uitspreken in iemand, gelooft geen mens ons meer.''

Jaakke opende eerder op de dag de persconferentie met de volgende toelichting:

,,Vanochtend heeft er een gesprek met Danny Blind plaatsgevonden omtrent zijn positie als hoofdtrainer van Ajax. Tijdens dit gesprek hebben wij Danny Blind geïnformeerd dat Ajax heeft besloten de samenwerking tussentijds te willen beëindigen. Hierover is inmiddels ook een persbericht uitgezonden. Alvorens ik het woord geef aan technisch directeur Martin van Geel, die nader zal ingaan op de inhoudelijke redenen van dit besluit, wil ik van de gelegenheid gebruik maken kort in te gaan op een aantal zaken dat de afgelopen week heeft gespeeld.
Voordat ik hier echter wat dieper op in ga, hecht ik eraan te benadrukken dat de beslissing om de samenwerking met Danny Blind te beëindigen echt niet eenvoudig is geweest. Integendeel. Het gaat hier om een echte Ajacied, een clubicoon. Iemand die zich met hart en ziel heeft verbonden aan het wel en wee van deze club. Om zo iemand te moeten confronteren met een dergelijke vervelende boodschap, is, op z’n zachtst gezegd, niet aangenaam. En toch, ondanks alles, vonden we dat we dit besluit moesten nemen. Genomen op goede, inhoudelijke gronden, op basis van zorgvuldige besluitvorming. Met altijd voor ogen het belang van Ajax. Dat dit alle betrokkenen niet in de koude kleren is gaan zitten, is duidelijk.

In de afgelopen weken is er veel geschreven, veel gezegd, veel gesuggereerd. Behalve door Ajax zelf. Waarom hebben wij in dit proces voor deze weg gekozen? Waarom hebben we ervoor gekozen pas nu het functioneren van Danny Blind te beoordelen? Waarom heeft de clubleiding nooit haar vertrouwen uitgesproken over de positie van Danny Blind? Het zijn zomaar wat vragen die ons steeds opnieuw zijn gesteld en waar we graag een antwoord op geven. Wat ons betreft is dat moment nu aangebroken.

Om met dat laatste te beginnen: Waarom heeft Ajax zich nooit uitgelaten over de positie van Danny Blind?
Uitgangspunt van ons beleid is dat Ajax geen publieke discussie wil voeren over het functioneren of de toekomst van diegenen die bij haar werken. Wij vinden dat niet juist, naar betrokkenen niet behoorlijk. Er zijn ons het hele jaar door vragen gesteld over de positie van Danny Blind die met verwijzing naar de slechte resultaten niet zelden tendeerden naar de vraag wanneer zijn ontslag te verwachten was. Nimmer hebben wij hierop inhoudelijk gereageerd. Niet op momenten dat ook wij ons zorgen maakten over de resultaten en prestaties, niet op momenten dat er wedstrijden werden gewonnen. Steeds opnieuw hebben we gezegd dat een discussie over de positie van Danny Blind niet aan de orde was. Een standpunt dat in onze ogen niet alleen zorgvuldig was, maar bovenal respectvol naar hem die het betrof.

Dan de vraag: Waarom heeft de clubleiding geen vertrouwen in Danny Blind uitgesproken. Ook hiervoor geldt, zeg ik er meteen maar bij, dat onze afweging zorgvuldig tot stand is gekomen. Ik constateer dat wij Danny Blind ons vertrouwen hebben gegeven door hem aan te stellen als hoofdtrainer van Ajax, hem de vrije hand te geven in de samenstelling van zijn staf, collectief zijn voetbalvisie te volgen en de spelers te kopen die hij wenste en nodig achtte voor een geslaagd seizoen. Vertrouwen hebben we Danny Blind ook gegeven door achter hem te staan, bijvoorbeeld op het moment dat wij negende stonden. Opnieuw: tegen alle stormen van de media en soms ook de supporters in die zich onomwonden afvroegen waarom Danny Blind zoveel krediet kreeg en of het geen tijd was voor stappen. Wij kozen ervoor Danny in alle rust zijn werk te laten doen. Zonder druk uit te oefenen op hem of de spelersgroep door onze zorgen uit te spreken, die op dat moment misschien wel heel reëel waren. Zonder overhaaste beslissingen te nemen en het team in een vroegtijdig stadium met het ontslag van een coach te confronteren. Hoe zou het geweest zijn wanneer wij gelet op de resultaten op een of meerdere momenten ons vertrouwen hadden uitgesproken in de positie van Danny Blind. Hoe betrouwbaar en geloofwaardig had u dat gevonden? Een leugentje om eigen bestwil’ was voor ons nooit aan de orde. Immers, wat zou het door ons publiekelijk uitgesproken vertrouwen de volgende keer nog waard zijn?
Vertrouwen krijg je, vertrouwen heb je. Vertrouwen steeds opnieuw bevestigen, laat staan in een situatie dat dit voor velen discutabel en ongeloofwaardig is, is loos en heeft geen enkele waarde.
Samenvattend: In onze stellige overtuiging hebben we juist door ons niet uit te laten over de positie van de trainer of zijn assistenten, laat staan kritisch, steeds opnieuw laten blijken vertrouwen in hen te hebben. Altijd met als doel het werk van Danny Blind met zijn team niet te frustreren. Altijd in de hoop en het vertrouwen dat de situatie beter zou worden.

Dan de vraag: Waarom is ervoor gekozen om met Danny Blind pas na afloop van het seizoen te spreken over zijn toekomst als hoofdtrainer?
Feit is dat Ajax altijd heeft beoogd het volledige seizoen als uitgangspunt van haar beoordeling te willen nemen. Feit is ook dat dit is besproken met Danny Blind en daarover overeenstemming bestond. Feit is verder dat daarbij is afgesproken dat onze evaluatie betrekking zou hebben op 1) de vooraf bepaalde doelstellingen, 2) de ontwikkeling van het team en de spelers en 3) de resultaten. Voor de goede orde: Een en ander is Danny Blind medegedeeld op 30 maart door technisch directeur Martin van Geel.

Waarom hebben we niet in een eerder stadium geëvalueerd en waarom niet eerder een besluit genomen en dat ook aan Danny Blind bekendgemaakt?
Reden daarvoor is dat er nog belangrijke play-offwedstrijden en een bekerfinale voor de deur stonden. Wat was ons alternatief? Voor die tijd evalueren? Met het reële risico dat dit van grote invloed zou zijn geweest op de resultaten? Met als mogelijke uitkomst dat we de play-offs niet winnend zouden hebben afgesloten, we de beker niet hadden gewonnen? En welke uitleg had men dan van ons verwacht?! Wat had dat over de clubleiding van Ajax gezegd?! Een andere dan de gekozen weg, was voor ons eenvoudigweg geen optie.

Ik zal afronden. De hele discussie rond Danny Blind is de afgelopen weken met veel emotie gevoerd. Dat is zeer begrijpelijk. Het betreft Danny Blind, iemand die terecht wordt gezien en beleefd als een coryfee binnen deze club. Dat er mede als gevolg van bewust lekken aan de vooravond van Ajax - Groningen, en uitspraken in de media de zaak op scherp is gezet en er een sfeer is ontstaan van voor-en-tegen, van wij-tegen-zij is laakbaar. Dit was onnodig beschadigend, niet in het belang van Ajax en heeft de zaak geen goed gedaan.

Namens de leiding van Ajax wil ik nog eens benadrukken dat wij in het belang van Ajax een beslissing hebben moeten nemen over de positie van Danny Blind als trainer. Dat is wat van ons mag worden verwacht. Dat is wat we hebben gedaan. Danny Blind als mens, als oud-topvoetballer en Ajax-coryfee heeft voor ons geen moment ter discussie gestaan.
Ik vertrouw erop dat Danny Blind in de toekomst een speciale band met Ajax zal onderhouden. Iemand die zo verknocht is aan Ajax en zo op handen wordt gedragen zal niet voor altijd weg zijn. Ook dat immers is niet in het belang van Ajax en, naar wij oprecht menen, van Danny Blind zelf.''







Na John Jaakke was het woord aan technisch directeur Martin van Geel, die de beweegredenen van de Ajax-leiding zoals die in het eerder verzonden persbericht stonden, nog even aanstipte. Ook zei Van Geel te begrijpen dat er vraagtekens gezet werden bij het afscheid van Blind na de recente successen. ,,Echter, het waren prima resultaten maar niet symptomatisch voor het seizoen. En we zijn ook wel eens, op zijn zachtst gezegd, gelukkig geweest. Dat hoort ook bij voetbal, maar het is geen structurele verbetering'', aldus Van Geel.
,,Ajax moet aantrekkelijk, aanvallend en dominant voetbal spelen en we moeten nog geweldige stappen maken om Ajax weer op de plaats te krijgen waar het hoort. Drie keer kampioen in tien jaar is niet goed genoeg. Dit proces gaat gepaard met veranderingen, en soms gaat dat ten koste van personen. Danny Blind is de juiste man, maar niet op de juiste plaats. We hebben goed en lang nagedacht over de beste procedure van evalueren. Ik heb op 30 maart aan Danny Blind meegedeeld dat de evaluatie na afloop van het seizoen zou plaatsvinden. Daarbij heb ik zelfs gezegd, dat een beëindiging van de samenwerking tot de mogelijkheden behoorde. Aanvankelijk waren we akkoord over het moment van evalueren maar na de wedstrijd tegen Feyenoord werd door Danny Blind om duidelijkheid gevraagd. Juist omdat het Danny Blind betrof, hebben we heel zorgvuldig gehandeld. Het was echter niet in het belang van Ajax om de evaluatie naar voren te halen. De afgelopen weken waren voor niemand gemakkelijk. Danny is een loyale collega die met volle inzet zijn werk gedaan heeft.''






Na afloop van hun verklaringen beantwoordden John Jaakke en Martin van Geel ook nog wat vragen. Zo liet Van Geel weten dat Ajax aan Fred Grim gevraagd heeft om aan te blijven als keeperstrainer. ,,Als specialist willen we graag dat hij blijft. Fred heeft bedenktijd gevraagd en natuurlijk gekregen. Ook hebben we met Danny Blind en Ruud Krol gesproken over een eventueel behoud voor de club, maar ook zij hebben begrijpelijkerwijs tijd nodig.''
Ook ging de technisch directeur kort in op de reactie van de technische staf na het horen van de vervelende mededeling. ,,De reactie was professioneel. Ze konden zich vinden in de argumenten, ze weten wat een topclub verlangt. Er was wel een meningsverchil over de procedure.'' De spelers waren niet geraadpleegd over de kwestie. ,,Die hebben eigenbelangen. Iemand die altijd opgesteld wordt, zal een andere mening hebben dan iemand die vaak op de tribune zit, bijvoorbeeld.''

Martin van Geel liet verder nog weten dat Ajax nu continuïteit en kwaliteit hoopt te brengen. ,,We willen een nieuwe koers varen, en daar zijn nieuwe mensen bij nodig.''

John Jaakke zei te hopen dat de verhoudingen met de supporters in de komende tijd hersteld kunnen worden. ,,Daar gaan we pogingen voor doen en met deze uitleg hebben we ook geprobeerd daartoe een eerste aanzet te doen.[/quote]

Ik vind het heel goed dat MvG en JJ wat ambitie tonen. Zij weten dat wij pas tevreden zijn met de landstitel op zak. Ambitie was bij Blind altijd ver te zoeken...

ps quote functie doet het niet ofzo??

Plaats reactie