Ex-trainer Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

wimpey

Re: Francesco Farioli

Bericht door wimpey » ma mei 12, 2025 7:15 am

Farioli lijkt maar een stand te kennen: hyper-intensief. Dat is noodzakelijk om uit een enorm wak te komen. Dat heeft ie prima gedaan.

Maar op het moment dat je een ander spanningsveld, zoals sinds mbesv-uit dus, hebt, wordt een ander type management verlangd. Dat blijkt ie dus voor geen meter te beheersen.

Kan ie van z'n geloof af stappen en twee keer voor de winst gaan? En belegen, niet-presterende has-beens droppen?

Toppie

Bericht door Toppie » ma mei 12, 2025 7:46 am

Deze Italiaan staat al bij de uitgang richting Rome zwarte rook bij Ajax en Witte rook in Eindhoven wie had dar gedacht :blush.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » ma mei 12, 2025 8:15 am

wimpey schreef:
ma mei 12, 2025 7:15 am
Farioli lijkt maar een stand te kennen: hyper-intensief. Dat is noodzakelijk om uit een enorm wak te komen. Dat heeft ie prima gedaan.

Maar op het moment dat je een ander spanningsveld, zoals sinds mbesv-uit dus, hebt, wordt een ander type management verlangd. Dat blijkt ie dus voor geen meter te beheersen.

Kan ie van z'n geloof af stappen en twee keer voor de winst gaan? En belegen, niet-presterende has-beens droppen?
Denk het niet, dat kan hij niet.

Hij doet alles op basis van intensiteit en conditie, de fitste spelers moeten rennen, rennen, rennen. Het lijkt erop dat de spelers uitgerend zijn, ze kunnen het niet meer opbrengen.

Ajax heeft technisch en tactisch amper vooruitgang geboekt. Tegen NEC gisteren was het net zo slecht als in het begin van het seizoen tegen compact spelende teams. FF heeft daar geen oplossing voor. Uiteindelijk zou je moeten winnen op basis van techniek, frivoliteit, inzicht en teamspel. Die dingen zijn statistisch lastig te meten. Ajax is inmiddels voorspelbaar geworden, de spelers voorin moeten het maar uitzoeken en spelen hun eigen wedstrijd. Er zit in aanvallend opzicht geen idee achter, FF weet het niet of het boeit hem niet.

Na de wedstrijd gisteren had hij het over de kansen van Ajax. En NEC had 'van afstand gescoord, Ajax had geen counters weggegeven'. Die analyse is bezijden de waarheid of op zijn minst zwaar onvoldoende. De suggestie was dat het een beetje had tegengezeten. Iedereen die de wedstrijd heeft gezien weet dat Ajax radeloos was.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mei 12, 2025 8:35 am

Yopii schreef:
ma mei 12, 2025 8:15 am

Na de wedstrijd gisteren had hij het over de kansen van Ajax. En NEC had 'van afstand gescoord, Ajax had geen counters weggegeven'. Die analyse is bezijden de waarheid of op zijn minst zwaar onvoldoende. De suggestie was dat het een beetje had tegengezeten. Iedereen die de wedstrijd heeft gezien weet dat Ajax radeloos was.
Ik ben ook absoluut niet te spreken over FF's rol in dat ontluisterende echec van gistermiddag. Maar ik kan mij wel voorstellen dat hij met een coachpet op dit zegt. Hij is geen AT-er of een journalist die maar raak mogen bekritiseren en tot aan de enkels mogen afzagen. Zijn selectie is zwaar aangeslagen en aangeschoten wild en hij probeert als coach al het mogelijke en onmogelijke (zie boven) te doen om bij zijn team weer wat geest in de fles te krijgen voor die laatste twee finales. Anders kunnen we die potjes beter schriftelijk afdoen met 2x een reglementair verlies van 3-0. Zou een hoop kijkleed schelen, maar ik snap zijn handelswijze wel.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

999

Bericht door 999 » ma mei 12, 2025 9:30 am

Zuidema schreef:
ma mei 12, 2025 8:35 am
Yopii schreef:
ma mei 12, 2025 8:15 am

Ik ben ook absoluut niet te spreken over FF's rol in dat ontluisterende echec van gistermiddag. Maar ik kan mij wel voorstellen dat hij met een coachpet op dit zegt. Hij is geen AT-er of een journalist die maar raak mogen bekritiseren en tot aan de enkels mogen afzagen. Zijn selectie is zwaar aangeslagen en aangeschoten wild en hij probeert als coach al het mogelijke en onmogelijke (zie boven) te doen om bij zijn team weer wat geest in de fles te krijgen voor die laatste twee finales. Anders kunnen we die potjes beter schriftelijk afdoen met 2x een reglementair verlies van 3-0. Zou een hoop kijkleed schelen, maar ik snap zijn handelswijze wel.
Je spelers onder de enkels afzagen of als een blinde papagaai steeds met hetzelfde " we waren veel beter maar hebben pech gehad " riedeltje te komen terwijl iedereen kan/kon zien wat en hoe fout het allemaal was, daar zit ook nog veel ruimte tussen he, Blijkbaar flikkert ie steeds de verkeerde cijfers in zijn data laptop ..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » ma mei 12, 2025 9:31 am

Toppie schreef:
ma mei 12, 2025 7:46 am
Deze Italiaan staat al bij de uitgang richting Rome zwarte rook bij Ajax en Witte rook in Eindhoven wie had dar gedacht :blush.gif:
Haha ..
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » ma mei 12, 2025 10:18 am

Ik ben ook absoluut niet te spreken over FF's rol in dat ontluisterende echec van gistermiddag. Maar ik kan mij wel voorstellen dat hij met een coachpet op dit zegt. Hij is geen AT-er of een journalist die maar raak mogen bekritiseren en tot aan de enkels mogen afzagen.
Weet je Zuidema, ik ben hier elke keer aangevallen als ik twijfels had over het tactisch vermogen van FF. Soms werd ik zelfs tot aan de enkels afgezaagd, haha. Niet dat het mij veel uitmaakt, maar het is wel jammer als er geen inhoudelijke discussie tot stand komt.

Ik las gisteren deze reactie van FF:

"Het zijn verschillende wedstrijden. Al moet ik het allemaal nog rustig evalueren. Geef me die tijd. Ik ga eerst dineren, misschien met een goed glas wijn erbij. En dan beginnen we morgen weer opnieuw. Het is zoals het is. We geven niet op. We hebben alles nog in eigen hand."

Farioli beseft wel dat er weinig tijd is. Woensdag wacht Ajax al de uitwedstrijd tegen FC Groningen, waarna het seizoen zondag thuis tegen FC Twente wordt afgesloten. "Hoe ik mijn ploeg klaar ga stomen voor woensdag? Dat gaan we zien als we alles rustig geanalyseerd hebben.

Zulke woorden zul je nooit van bijvoorbeeld LVG horen. Die hoeft niet samen met zijn team alles rustig te analyseren, enz. Hij ziet namelijk tijdens de wedstrijd al wat er misgaat.

FF handelt op basis van data. Dat is natuurlijk reuze modern. Data-analyse biedt coaches die minder goed de wedstrijd lezen de kans om carrière te maken. Nadeel van deze benadering is dat data niet altijd een juist beeld geven. De laatste weken heeft FF niet echt een verklaring voor de slechte resultaten. Al na de wedstrijd tegen Utrecht kwam hij niet verder dan dat het had tegengezeten.

Ik denk dat hij blijft doen wat hij op basis van de data moet doen. Dat is zijn manier van werken. Daarom verwacht ik niets van de komende wedstrijden. Hij zal niet, zoals LVG dat kon, iets bedenken om het tij te keren.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mei 12, 2025 11:15 am

999 schreef:
ma mei 12, 2025 9:30 am
Je spelers onder de enkels afzagen of als een blinde papagaai steeds met hetzelfde " we waren veel beter maar hebben pech gehad " riedeltje te komen terwijl iedereen kan/kon zien wat en hoe fout het allemaal was, daar zit ook nog veel ruimte tussen he, Blijkbaar flikkert ie steeds de verkeerde cijfers in zijn data laptop ..
Zeggen wat en hoe fout het allemaal was schieten hij en de spelers ook niks mee op. De ploeg zit zwaar in het wak. Dan is kritiek, hoe terecht ook, niet echt bruikbaar. Dit Ajax kan een hechte vechtploeg zijn. Dat moet weer terugkomen om dat schrijnende gebrek aan creativiteit wat te compenseren. Ik ben ook sceptisch of dat nog gaat lukken, maar dat is je enige kans. Die koppen moeten weer clean worden en de ruggen moeten gerecht worden. En rap ook. Het is nu de dood of de gladiolen. Geen tijd meer voor gezwelg in negativiteit.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma mei 12, 2025 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mei 12, 2025 11:16 am

Vergelijken met LvG (of welke andere trainer dan ook) is onzinning.

De man heeft aangetoond dat hij een team kan bouwen, teams kan prepareren voor grote wedstrijden (PSV en Feyenoord dit jaar uit en thuis gewonnen).

En dat met min of meer dezelfde spelers waarmee vorig seizoen een historisch dieptepunt is behaald.

Wat Farioli in de pers zegt vind ik ook minder van belang. Hij probeert de rust te houden. Hij weet als geen ander dat dit Ajax, op 95% van z'n kracht, geen wedstrijden wint. Dus hij kan schreeuwen als LvG of filosoferen als Farioli... hij is de baas. Jij en ik hebben geen enkele invloed.

Ik sluit ook niet dat sommige spelers niet meer 100% kunnen of willen geven? Transfer in de maak, afscheid in het achterhoofd... en op die manier verlies je net die 5% om wedstrijden te winnen.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » ma mei 12, 2025 11:22 am

Zuidema schreef:
ma mei 12, 2025 11:15 am
999 schreef:
ma mei 12, 2025 9:30 am
Zeggen wat en hoe fout het allemaal was schieten hij en de spelers ook niks mee op. De ploeg zit zwaar in het wak. Dan is kritiek, hoe terecht ook, niet echt bruikbaar. Dit Ajax kan een hechte vechtploeg zijn. Dat moet weer terugkomen om dat schrijnende gebrek aan creativiteit wat te compenseren. Ik ben sceptisch of dat nog gaat lukken, maar dat is je enige kans. Die koppen moeten weer clean worden en de ruggen moeten gerecht worden. En rap ook. Het is nu de dood of de gladiolen. Geen tijd meer voor gezwelg in negativiteit.
Misschien zou het dan juist goed zijn, en afslachten in zo'n interview is ook weer het uiterste natuurlijk, om gewoon eens wel wat meer te duiden om zo de groep te prikkelen . Na Sparta zelfde liedje, 65 miniuten kut voetbal maar vervolgens lult ie als of je net naar een wereldpot hebben zitten kijken.Lijkt wel of dat spelers dat zelf ook zijn gaan geloven als je naar Ajax - Nec kijkt .. lol ..
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » ma mei 12, 2025 11:44 am

Vergelijken met LvG (of welke andere trainer dan ook) is onzinning.
Hoezo? Sinds wanneer mag je coaches niet meer vergelijken? :confused.gif:

Daarbij, ik haal LVG aan met een reden. Hij analyseert de wedstrijd namelijk ter plekke, dat is een aanmerkelijk voordeel. FF moet eerst met zijn data-analisten overleggen.
En dat met min of meer dezelfde spelers waarmee vorig seizoen een historisch dieptepunt is behaald.
Nou nee, van de vijftien spelers op wie FF gisteren een beroep deed, speelden er negen (inclusief Godts, die pas in maart een jaar geleden debuteerde) geen of amper een rol van betekenis. Een aantal in overleg met FF gekochte spelers (Rugani, Klaassen, Weghorst, Traoré bijvoorbeeld) staan op cruciale posities. Het idee om Berghuis linksbuiten te maken komt ook uit zijn koker.

Het is een beetje zoals in de tijd van Co Adriaanse: als er gewonnen wordt, is het 'we' en als er verloren wordt is het 'ze'.

De trainer is verantwoordelijk. Als Ajax in vijf wedstrijden een voorsprong van negen punten verspeelt, heeft iedereen zwaar gefaald. Iedereen, dus ook Farioli. Daar kun je moeilijk Mislintat de schuld van geven.

zeux

Bericht door zeux » ma mei 12, 2025 11:59 am

Voor Yopii is de nederlaag van gisteren een godsgeschenk. Kan ie lekker helemaal los op Farioli, zoals hij hem het hele seizoen al afzeikt.

Farioli heeft Ajax naar minimaal de tweede plaats geleid. Pulling above the weight van de selectie!

Helaas lukt het niet om tot het einde van de competitie met een onthutsend zwakke selectie te overpresteren. Balen.

Maar wat rest is wél die tweede plaats. Én gegarandeerde CL-miljoenen. Zodat hopelijk deze zomer eindelijk aan de kern van het probleem gewerkt kan worden: de onthutsend zwakke selectie.

Nu hopen dat Kroes het in zijn vermogen heeft om de juiste transferkeuzes te maken...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mei 12, 2025 12:17 pm

999 schreef:
ma mei 12, 2025 11:22 am
Misschien zou het dan juist goed zijn, en afslachten in zo'n interview is ook weer het uiterste natuurlijk, om gewoon eens wel wat meer te duiden om zo de groep te prikkelen .
Ja, mogelijk kan spelen op eerzucht helpen. Maar dan wel achter de schermen, op het trainingsveld, ver van de naar sensatie zoekende pers. Er zijn fikse fouten gemaakt, ook door FF. Die zal hij willen corrigeren hoop ik. Maar dan wel wat opbouwend graag. Die jongens hebben wel genoeg optaters gehad.
Na Sparta zelfde liedje, 65 miniuten kut voetbal maar vervolgens lult ie als of je net naar een wereldpot hebben zitten kijken.
De gebruikelijke riedel als coach naar de pers dus. Bescherming vd selectie tegen de pers? En zo rust bewaren intern? Het op zijn Italiaans zelfs blijven koesteren van een kwalitatief arme vechtploeg? Zeg het maar.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mei 12, 2025 12:17 pm

GangstaRiB schreef:
ma mei 12, 2025 11:16 am

Ik sluit ook niet dat sommige spelers niet meer 100% kunnen of willen geven? Transfer in de maak, afscheid in het achterhoofd... en op die manier verlies je net die 5% om wedstrijden te winnen.
Best mogelijk. Overigens, over dat 100% niet meer kunnen geven. Had Wimpey het er in de winterstop niet over dat Ajax halverwege al rond de 35 officiële wedstrijden gespeeld had? Ik schrok toen flink van dat aantal en vreesde dat zo'n lang en vol seizoen ons aan het eind wel eens kon gaan opbreken. Ondanks het circulatiesysteem van FF. Geen excuus, wel een factor die nu ook mee kan spelen.

Yopii

Bericht door Yopii » ma mei 12, 2025 12:23 pm

Dat rouleren moest er toch voor zorgen dat iedereen fris en fruitig bleef? :confused.gif:

Daar ging het juist om, daarom begonnen we veel wedstrijden met de verkeerde opstelling.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma mei 12, 2025 1:03 pm

Yopii schreef:
ma mei 12, 2025 12:23 pm
Dat rouleren moest er toch voor zorgen dat iedereen fris en fruitig bleef? :confused.gif:

Daar ging het juist om, daarom begonnen we veel wedstrijden met de verkeerde opstelling.
Als fysieke vermoeidheid inderdaad meespeelt is dat dus niet gelukt. Maar ik vrees dat de trammelant toch vooral in de bovenkamer zit. Maar eens kijken wat FF hiermee kan.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 12, 2025 1:21 pm

Zuidema schreef:
ma mei 12, 2025 1:03 pm
Als fysieke vermoeidheid inderdaad meespeelt is dat dus niet gelukt. Maar ik vrees dat de trammelant toch vooral in de bovenkamer zit. Maar eens kijken wat FF hiermee kan.
Het zit allemaal in het koppie. Konden wel mensen wezen. Die van mbesv waren echt niet op slag stukken minder, maar het zat in de koppies niet goed. En dat zie je nu bij Ajax.

Ons probleem is dat we ook nog eens veel minder voetballende kwaliteiten hebben dan mbesv. Onze buitenspelers zijn minder dan die van hen, van de kakkies, van AZ, van Utrecht. Van NEC zelfs.

Lionel

Bericht door Lionel » ma mei 12, 2025 1:37 pm

wimpey schreef:
ma mei 12, 2025 1:21 pm
Zuidema schreef:
ma mei 12, 2025 1:03 pm
Het zit allemaal in het koppie. Konden wel mensen wezen. Die van mbesv waren echt niet op slag stukken minder, maar het zat in de koppies niet goed. En dat zie je nu bij Ajax.

Ons probleem is dat we ook nog eens veel minder voetballende kwaliteiten hebben dan mbesv. Onze buitenspelers zijn minder dan die van hen, van de kakkies, van AZ, van Utrecht. Van NEC zelfs.
Toe dan. Nu is ineens Sontje Hansen beter dan Traore :excited.gif:

Farioli heeft van dit Ajax een gezapige bende gemaakt waarbij tegenstanders weten dat ze moeten Ajax. Daar heeft hij geen antwoord op gevonden. Hij heeft heus geen Lamine Yamal in de ploeg en ook geen Pedri op het middenveld maar het probleem is de intentie op dit moment. Het willen scoren.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 12, 2025 1:41 pm

Sontje is een prima speler.

Maar inderdaad ontbreekt de urgentie. Dat is tactiek. Angst dus.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mei 12, 2025 2:14 pm

Sontje is in ieder geval beter dan Forbs, Rasmussen, Banel en dat soort gasten.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » ma mei 12, 2025 2:29 pm

Voor Nec ja ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 12, 2025 2:53 pm

Mr. Ajax schreef:
ma mei 12, 2025 2:14 pm
Ik vraag me af of Sontje minder is dan Traoré en Godts.

Het midden zit in het hedendaagse voetbal potdicht. We zien in de CL dat veel via de buitenspelers komt, we zien die jongens van Utrecht die Ajax slachten... kakkies - mbesv gister, alle goals van spelers van de flanken.

En als je dan ziet wat wij daar aan kwaliteit hebben lopen. :blush.gif: M.u.v. Hato, maar hij is geen aanvallend ingestelde back.

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 13, 2025 1:15 pm

wimpey schreef:
ma mei 12, 2025 2:53 pm
Mr. Ajax schreef:
ma mei 12, 2025 2:14 pm
Ik vraag me af of Sontje minder is dan Traoré en Godts.

Het midden zit in het hedendaagse voetbal potdicht. We zien in de CL dat veel via de buitenspelers komt, we zien die jongens van Utrecht die Ajax slachten... kakkies - mbesv gister, alle goals van spelers van de flanken.

En als je dan ziet wat wij daar aan kwaliteit hebben lopen. :blush.gif: M.u.v. Hato, maar hij is geen aanvallend ingestelde back.
Sontje is natuurlijk wel minder dan Traore en Godts. Kom op, Wimpey. Farioli is geen goochelaar he.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di mei 13, 2025 3:56 pm

Traoré is een zwakke speler, vrij traag en voorspelbaar. Tegenstanders kennen hem ondertussen. Daarbij is hij nog flegmatiek ook, op het luie af. Godts heeft wel een mooie stijl, maar zijn overzicht en eindpass laten te wensen over. Tja... Dan heb je het als centrumspits lastig, of je nou Brobbey of Weghorst heet.

Maar ja, het probleem zat niet alleen daar, het middenveld is de belangrijkste linie en die is lang niet dynamisch genoeg. Het verschil wordt vandaag de dag gemaakt door de dribbel. Kijk dan eens naar onze middenvelders. :blush.gif:

Natuurlijk ligt het niet alleen aan Rugani, de rest moet zorgen dat hij de bal kwijt kan. Wel dringt zich de vraag op waarom je deze speler uit Italië zou moeten halen.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 13, 2025 4:13 pm

Ja, Ajax heeft zwakke buitenspelers. Maar om in deze fase 4-4-2 te gaan ballen.... :blush.gif:

Het is roeien, stroomopwaarts. 2 keer winnen. We hebben de laatste 3 wedstrijden genoeg voor lul gestaan, voor de selectie moet er toch ook een grens bereikt zijn. Qua mentaliteit is er dit seizoen niets op aan te merken, dus ik denk dat ze 6 punten binnen gaan harken.

Plaats reactie