Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 9:18 am

Volgens Inan kan de directie van Ajax niets van Farioli eisen, omdat men niet de voorwaarden heeft gecreëerd om hem optimaal te kunnen laten presteren.
Niets? :confused.gif:

Gezien de terugval van F. en de wisselvalligheid van Twente en AZ mag je een plek bij de eerste drie eisen.

Topsport zonder eisen bestaat niet. Waarvoor zitten al die supporters anders op de tribune? Voor de gezelligheid? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 10:04 am

Mee eens, een plek bij de eerste drie was de opdracht en met de huidige tussenstand is er natuurlijk geen enkele reden om daar vanaf te zien. Het is wel zo dat je als club de trainer aardig in zijn hemd zet als je hem halverwege 1 of wellicht 2 basisspelers afneemt zonder voor goede vervangers te zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat met Brobbey gaat lopen. De transfermarkt sluit 4 februari. Gaat die deal vandaag of morgen door en halen we vervolgens snel vervangers binnen? Of gaat het weer tegen de deadline aanzitten en wat is dan het standpunt van de club? Straks zijn we weer te laat voor een vervanger.

Zelf zou ik Brobbey er zondag nog wel heel graag bij hebben overigens. Die wedstrijd winnen maakt dat je plek 2 echt heel erg stevig beet hebt. Als dat lukt zou het ook een mooier afscheid zijn dan het drama van Riga. Voorwaarde is wel dat je de deals voor vervangende spelers wel op tijd klaar hebt.

Wat de buitenspeler betreft hoop ik dat ze alsnog voor Moro gaan. Daar zie ik potentie in. Forbs is een noodgreep. Het enige wat je over hem kunt zeggen is dat 'ie snel is en dat hij op de bank van Wolves niet meer waard zal worden. Ik zie dan liever Moro die met een week of 3 wel inzetbaar is en een fatsoenlijke back die direct speelklaar is.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 10:09 am

Of Moro dan inzetbaar is, staat uiteraard te bezien. Die jongen heeft een behoorlijke blessure.

Wat Brobbey betreft, ik keek even naar de geruchten op de websites van BBC en Skysports en begreep daarvan dat hij niet de eerste keus is. WHU wil Silva. Brobbey is een backup, wellicht een drukmiddel.

Is ook een kwestie van strategie, natuurlijk. Een speler aanbieden en dan de hoofdprijs vragen gaat slecht samen. Clubs dachten dat ze hem even konden huren.

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 28, 2025 10:10 am

Marillion schreef:
di jan 28, 2025 10:04 am
Ik ben benieuwd hoe dat met Brobbey gaat lopen.
Die slaat slechts op lijstjes, lijkt me. Blijft gewoon.

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 10:17 am

wimpey schreef:
di jan 28, 2025 10:10 am
Marillion schreef:
di jan 28, 2025 10:04 am
Ik ben benieuwd hoe dat met Brobbey gaat lopen.
Die slaat slechts op lijstjes, lijkt me. Blijft gewoon.
Hij is toch niet voor niks naar London geweest?

Forbs terug is wel echt een brevet van onvermogen. Tegelijkertijd kan hij beter bij ons zitten dan dat hij in Engeland op de bank zit en niet meer opgesteld wordt omdat ze hem niet willen kopen.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 10:19 am

Yopii schreef:
di jan 28, 2025 10:09 am
Of Moro dan inzetbaar is, staat uiteraard te bezien. Die jongen heeft een behoorlijke blessure.

Wat Brobbey betreft, ik keek even naar de geruchten op de websites van BBC en Skysports en begreep daarvan dat hij niet de eerste keus is. WHU wil Silva. Brobbey is een backup, wellicht een drukmiddel.

Is ook een kwestie van strategie, natuurlijk. Een speler aanbieden en dan de hoofdprijs vragen gaat slecht samen. Clubs dachten dat ze hem even konden huren.
Een sleutelbeenbreuk moeten we echt niet overdrijven. Was het iets met een knieband of zo dan is het een heel ander verhaal.
Nu is de ene breuk de andere niet maar ik wacht echt liever 2 of 3 weken op een speler waarvan ik de indruk heb dat 'ie echt iets kan dan dat we morgen Forbs terug hebben. Zondag kunnen we gewoon Godts en Traore opstellen. Daarmee zijn we ook in deze positie terecht gekomen.

Wat Brobbey betreft. Het zou mijn voorkeur hebben om sowieso nu al te besluiten dat hij zondag inzetbaar is voor Ajax. Dan kun je daar ook rekening mee houden in de aanloop naar de wedstrijd. En ik zou geen last minute deal doen zonder dat we een deel kunnen herinvesteren. Ik ben wel benieuwd naar het plan op het vraagstuk rechtsback. Gaan we daar huren? Bijvoorbeeld met budget dat vrijkomt bij verhuur van Hlynsson en wellicht nog Tahirovic of zo? Van zondag Gaaei moeten opstellen ga ik slecht slapen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 28, 2025 10:23 am

Lionel schreef:
di jan 28, 2025 10:17 am
Hij is toch niet voor niks naar London geweest?
Neem aan dat ie inmiddels weer terug is?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 10:25 am

Ja, hij stond gewoon op het trainingsveld gisteren.

Ik ben echt bang voor weer zo'n last minute verhaal. Brobbey dinsdagavond alsnog naar Londen en de rest van het seizoen verder met Weghorst en Akpom. Laat hem dan tenminste zondag wel spelen in een poging het gat zo groot mogelijk te maken.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » di jan 28, 2025 10:57 am

Marillion schreef:
di jan 28, 2025 10:19 am

Wat Brobbey betreft. Het zou mijn voorkeur hebben om sowieso nu al te besluiten dat hij zondag inzetbaar is voor Ajax. Dan kun je daar ook rekening mee houden in de aanloop naar de wedstrijd. En ik zou geen last minute deal doen zonder dat we een deel kunnen herinvesteren. Ik ben wel benieuwd naar het plan op het vraagstuk rechtsback. Gaan we daar huren? Bijvoorbeeld met budget dat vrijkomt bij verhuur van Hlynsson en wellicht nog Tahirovic of zo? Van zondag Gaaei moeten opstellen ga ik slecht slapen.
Ik kan me niet voorstellen dat Hlynsson verhuren aan Sparta nou echt wat geld op gaat brengen. Dat is nou niet een club die erom bekend staat zulke forse vergoedingen te betalen. Als het een tonnetje of 2 is lijkt het me veel.

Vanuit kamp Kroes is er wel irritatie dat Farioli spelers als Faberski weinig minuten geeft. Kroes schijnt er ook op gedrukt te hebben dat Bounida mee mocht trainen in de winterstop. Farioli wilde dat niet.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 11:01 am

Ik zou ook verwachten dat er sowieso ruimte is voor een back. Voor Moro was er geld beschikbaar. Nu is ook Rensch nog verkocht.

Wellicht geeft het verhuren van 1 of 2 middenvelders wel net wat extra ruimte waardoor je bij een betere optie uitkomt.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 11:19 am

Alexander schreef:
di jan 28, 2025 10:57 am
Marillion schreef:
di jan 28, 2025 10:19 am

Ik kan me niet voorstellen dat Hlynsson verhuren aan Sparta nou echt wat geld op gaat brengen. Dat is nou niet een club die erom bekend staat zulke forse vergoedingen te betalen. Als het een tonnetje of 2 is lijkt het me veel.

Vanuit kamp Kroes is er wel irritatie dat Farioli spelers als Faberski weinig minuten geeft. Kroes schijnt er ook op gedrukt te hebben dat Bounida mee mocht trainen in de winterstop. Farioli wilde dat niet.
Leuk die irritatie van Kroes maar Farioli kiest de beste spelers.
IK GELOOF!!!!!!

Alexander

Bericht door Alexander » di jan 28, 2025 11:42 am

Mwa, ik waag te betwijfelen of Faberski het minder zou doen dan Rasmussen.

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 11:48 am

Noem eens 1 reden waarom Farioli dan niet voor Faberski zou kiezen?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 28, 2025 11:55 am

Alexander schreef:
di jan 28, 2025 10:57 am

Vanuit kamp-Farioli zal de irritatie richting Kroes veel groter zijn. Een rechtsback voor de basis en een buitenspeler voor de basis ontbreken bijv. Lastig werken met onbekwame mensen die hun afspraken niet nakomen.

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 12:38 pm

Ik snap Kroes wel, hij krijgt niets voor elkaar. Dan maar een konijn uit de hoge hoed: een jeugdspeler die doorbreekt. :smallgrin.gif:

FF daarentegen zit er voor de korte termijn. Wat moet hij met een jeugdspeler die niet direct zijn probleem oplost? :confused.gif:

Kroes kon dit weten, hij heeft een trainer binnengehaald die een notoire clubhopper is. Shit happens.

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 12:46 pm

Kap eens met dat framen, Yopi.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 12:48 pm

Hoezo, framen? :confused.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 12:52 pm

Yopii schreef:
di jan 28, 2025 12:48 pm
Hoezo, framen? :confused.gif:
Notoire clubhopper :excited.gif:

Farioli heeft het beste voor met Ajax. Je verdedigt iemand die uit rancune Feyenoord kampioen maakte maar Farioli, die ons uit het moeras heeft gehaald, blijf je maar een clubhopper noemen terwijl de beste man altijd netjes is en blijft.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 12:54 pm

Huh? Het een sluit het ander niet uit. :confused.gif:

'Notoire clubhopper' schrijf ik op basis van zijn CV. Is geen woord aan gelogen of geframed.

Ik neem het die man ook niet kwalijk, hij is zoals hij is. Hij heeft het volste recht om zijn kansen te pakken. Alleen zal iemand die zo denkt voor de korte termijn kiezen. Dat weet je als je hem aanstelt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 1:24 pm

Yopii schreef:
di jan 28, 2025 12:38 pm
Ik snap Kroes wel, hij krijgt niets voor elkaar. Dan maar een konijn uit de hoge hoed: een jeugdspeler die doorbreekt. :smallgrin.gif:

FF daarentegen zit er voor de korte termijn. Wat moet hij met een jeugdspeler die niet direct zijn probleem oplost? :confused.gif:

Kroes kon dit weten, hij heeft een trainer binnengehaald die een notoire clubhopper is. Shit happens.
Is het nou wel of niet de bedoeling dat de directie de inzet en doorstroming van jeugdspelers probeert te stimuleren?

Dat TD en trainer op dit soort zaken niet altijd op dezelfde lijn zitten is niet per definitie verkeerd. Het is gezond als daar soms wat spanning zit. Farioli heeft in overleg met de directie gekozen voor deze manier van spelen om CL plaatsing af te dwingen. Kennelijk heeft hij er meer vertrouwen in dat spelers als Rasmussen of Akpom op de vleugels hun basistaken verzorgen.

Dat zit de ontwikkeling van jonge spelers wellicht in de weg. Maar we kunnen ons ook afvragen of die spelers het niet zelf moeten afdwingen. Als zij laten zien dat ze die taken wel kunnen uitvoeren krijgen ze echt wel een kans als ze daarnaast ook meer voetbal in het elftal brengen. Probleem is dat veel supporters van de talenten alleen een paar hoogtepunten zien uit een hele korte samenvatting. De vijf of zes momenten dat ze een tegenstander vrije doortocht verlenen of dat ze ondersteboven worden gelopen omdat ze fysiek niet sterk genoeg zijn worden niet meegewogen.

Het zijn lastige keuzes omdat je eerder vanuit beperkingen moet denken dan vanuit luxe. Je hebt dus niet op 1 plek twee geweldige opties maar twee opties waar het nodige aan mankeert.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » di jan 28, 2025 1:58 pm

Maar we kunnen ons ook afvragen of die spelers het niet zelf moeten afdwingen
Natuurlijk, maar perspectief is al doping voor talenten. Daarentegen is het ontmoedigend te zien dat afgeschreven spelers de voorkeur krijgen.

Nog maar eens: ik neem het FF niet kwalijk. Hij wil nu presteren, zo is het afgesproken, alles moet daarvoor wijken. Dat is een keuze. Hij zal niet snel een Hato uit de 0/17 halen, een jeugdspeler is een risico. Dat de doorstroming stokt, is zijn probleem niet.

Ik vind het eerder Kroes te verwijten, die komt (blijkbaar) met een dubbele boodschap. Wat wil hij? Als FF moet leveren, moet hij zelf ook leveren. Je kunt geen basisspelers verpatsen, niemand terughalen en verwachten dat het niveau hetzelfde blijft.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jan 28, 2025 3:16 pm

Ik zie het niet als een probleem wanneer trainer en TD soms verschillen van inzicht. Is een speler klaar om door te schuiven of niet? Een trainer die twijfelt zal de neiging hebben om liever een nieuwe speler te halen en de TD wil soms het geld voor een transfersom in z'n zak houden en een jonge speler juist de kans geven. Dat is in principe een gezond spanningsveld tussen korte en lange termijn belangen.

Zolang je het maar wel op hoofdlijnen eens bent dat een club als Ajax ook ruimte geeft aan jonge talentvolle spelers. Zie je dat totaal niet zitten dan moet je hier niet komen trainen. Dat lijkt me bij Farioli niet het geval want hij geeft gewoon ruimte aan jonge spelers op verschillende posities.

In het geval van Faberski zie ik geen belemmeringen. Sterker nog, ik vraag me eerder af of je als talent in een veel betere situatie kunt zitten. Traore is een onberekenbare speler die niet elke wedstrijd 90 minuten speelt. Daarachter zit met Rasmussen iemand die misschien wat degelijker is maar beslist minder talentvol. Dat is bepaald geen onoverkomelijke situatie.

De vraag is wel hoe we nu die buitenspeler vacature gaan invullen en wat dat betekent voor bijvoorbeeld Rasmussen en Faberski. Stel dat je nu Moro zou halen zou het gezond zijn om dan met Rasmussen op zoek te gaan naar een oplossing. Die moet er dan niet tussen blijven hangen.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 28, 2025 4:43 pm

Die jongens niet opstellen is ook kapitaal vernietiging. Je kunt ook zeggen dat hij juist met Ajax meedenkt… het is maar net hoe je het wil zien.
IK GELOOF!!!!!!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di jan 28, 2025 6:50 pm

Wat deed Kroes daadwerkelijk bij SEG?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » di jan 28, 2025 7:28 pm

Sommige verhuurdeals zijn best goed maar een aantal dingen is best wonderlijk.
We zoeken een back en een linksbuiten en met het beetje geld dat er is halen we met Regeer een middenvelder. Als hij wekelijks speelt dan prima maar het lijkt een breedteaankoop en daar moeten we juist vanaf.
Dan lees je dat we Forbs terug proberen te halen. Gaat dat geld kosten? Oke, hij is een linksbuiten, maar hij kan er toch niet zoveel van?
Gerucht dat Ramaj verhuurd mag worden ook weer zoiets. Zolang Pasveer fit is geen probleem maar dra is hij geblesseerd dan is Jay Gorter dus je eerste man.
Dan Bounida, daar durft Ajax kennelijk niet in te investeren maar als je de betere talenten van de club niet kunt behouden richting het eerste dan komt er uit de jeugdopleiding uiteindelijk ook niet veel.

Plaats reactie