Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii

Re: Francesco Farioli

Bericht door Yopii » di nov 12, 2024 12:47 pm

Haha, dat zou inderdaad erger zijn.

Ondertussen is de romantiek geheel uit het voetbal, alles draait om de pegels. Dat is jammer maar onvermijdelijk.
Net zoals vrijwel alle spelers zijn ook de trainers slechts passanten en werken ze vooral voor zichzelf. Ook Johan Cruijff was vooral bezig met de BV Cruijff. Pas op hun oude dag, als er geen carrière meer gemaakt hoeft te worden willen ze wel terugkeren, adviezen geven en vanuit de skybox lekker toekijken.
Het een sluit het ander niet uit. De generatie van Cruijff speelde lang bij een club, vaak van jongs af aan. Niemand kan ontkennen dat Cruijff een Ajacied was, of dat Van Hanegem een feyenoorder is. Zulke mensen zijn vergroeid met een club.

We hebben vele jaren gehad waarin het er een beetje tussenin hing (van Kluivert tot De Boer, zeg maar, het varieerde), maar inmiddels zijn zelfs jeugdspelers clubhoppers geworden.

Ik weet niet of het erg is, maar ik vraag me wel af waar een club nog voor staat.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 12, 2024 12:50 pm

Ze speelden vaak lang bij een club omdat het in die tijd zo werkte. Niet uit pure clubliefde. Het gaat om geld. Voetballers en trainers oefenen een beroep uit en hebben een aantal jaren waarin het moet gebeuren.

Neemt niet weg dat gevoel met de club waar je voor speelt kan helpen. Het moet je als sporter toch inspireren als je ziet welke grote spelers ergens hebben gespeeld? Je wil zelf ook met een portretfoto aan de muur in de spelerstunnel. Dat maakt natuurlijk niet ineens van een matige voetballer een goede speler maar het is wel een puzzelstukje dat kan bijdragen aan de motivatie en daarmee de prestaties.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » di nov 12, 2024 12:51 pm

Marillion schreef:
di nov 12, 2024 12:50 pm
Ze speelden vaak lang bij een club omdat het in die tijd zo werkte. Niet uit pure clubliefde. Het gaat om geld. Voetballers en trainers oefenen een beroep uit en hebben een aantal jaren waarin het moet gebeuren.

Neemt niet weg dat gevoel met de club waar je voor speelt kan helpen. Het moet je als sporter toch inspireren als je ziet welke grote spelers ergens hebben gespeeld? Je wil zelf ook met een portretfoto aan de muur in de spelerstunnel. Dat maakt natuurlijk niet ineens van een matige voetballer een goede speler maar het is wel een puzzelstukje dat kan bijdragen aan de motivatie en daarmee de prestaties.
Precies, alsof Totti en Maldini hun hele leven bij Empoli zouden blijven :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » di nov 12, 2024 1:07 pm

Hmmm....
Francesco Totti had in 2004 de kans om AS Roma te verruilen voor Real Madrid, maar bleef uiteindelijk zijn club trouw. Zonder spijt zou hij in 2013 terugblikken:

Ik was destijds dicht bij een transfer, aangezien ik graag voor een grote club wilde spelen die voor de hoofdprijzen speelt. Als ik naar Madrid was gegaan had ik nu drie keer de UEFA Champions League gewonnen, twee Gouden Ballen en heel veel andere prijzen. Maar ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb, al had ik graag twee of drie landstitels meer gewonnen.[1]
Ik zeg alleen dat die voetballers vaak langer bij een club speelden en daarom meer gevoel hadden bij die club. Een speler als Van Hanegem deelde vele jaren de kleedkamer met dezelfde medespelers. Een speler nu heeft elk jaar andere medespelers. In de tijd van Blind/De Boer gingen alleen de toppers snel weg, de rest bleef lang in Nederland. De Boertjes liepen al tegen de dertig toen ze naar Barcelona vertrokken.

Nu overweegt Steur van zestien al een vertrek, omdat hij 'niet tevreden is met het plan'. Zo'n speler heeft al een team van begeleiders.

Eigenlijk verandert bij Ajax alles voortdurend, behalve dan dat ze binnen de club ruzie maken. :smallgrin.gif:

zeux

Bericht door zeux » di nov 12, 2024 1:27 pm

Yopii schreef:
di nov 12, 2024 1:07 pm

Nu overweegt Steur van zestien al een vertrek, omdat hij 'niet tevreden is met het plan'. Zo'n speler heeft al een team van begeleiders.
En dat is precies de reden waarom het zo listig is om vooral te leunen op 'opleiden'. Omdat nogal wat spelers wel van de opleiding genieten, maar pleite zijn als de overstap naar Ajax 1 in beeld komt. Zéker de grootste talenten (daar waar je ook iets aan hebt in Ajax 1).

Natuurlijk is en blijft opleiden belangrijk, maar je zal er nooit meer dan iets van een kwart tot een derde van je elftal (kwalitatief) mee kunnen vullen. De rest moet je toch 'inkopen'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 12, 2024 2:15 pm

Een speler als Totti is een uitzondering op de regel. En dan heb je nog de categorie die bij de absolute top zit. Die gaan niet weg omdat ze het elders niet beter kunnen krijgen. Al zijn er genoeg die het dan nog presteren om hun loopbaan af te sluiten in de zandbak voor een nog grotere zak met geld.

Ik herken zeker het probleem dat spelers dus minder binding met een club ontwikkelen. Juist daarom zie ik wel wat in het type maatregelen als portretten in de spelerstunnel en een rondleiding door het museum met spelers. Laat ze zien dat ze bij een bijzondere club spelen zodat ze de motivatie ontwikkelen om daar onderdeel van te willen zijn. Het zal echt niet betekenen dat alle spelers daardoor langer willen blijven maar het heeft wel degelijk een positief effect.

Eigenlijk is het vooral gek dat het niet eerder gebeurde. Dat spelers uit de eigen opleiding nog nooit in het museum waren geweest is toch eigenlijk bizar? Brobbey moet toch ook gewoon weten dat Ruud Geels wel kon koppen?
Nil volentibus arduum

ferry

Bericht door ferry » di nov 12, 2024 3:19 pm

Ik geloof dat Farioli wel oprecht is als hij over de club praat, over de historie en dat hij dat de spelers wil laten zien en voelen. Ik ben hartstikke blij met de man, hij lijkt gewoon bezeten te zijn van het spelletje, en weet mensen mee te krijgen in zijn plannen.
Tegelijkertijd geloof ik ook wel dat Farioli ambitieus is en zo weer weg kan zijn als er een grotere club met een mooie historie langs komt op het juiste moment. Zijn loopbaan is nog maar kort, maar je kan wel zien dat hij nooit lang bij 1 club gebleven is.
Zaak dus voor Kroes & Co om daarop voorbereid te zijn.

Nihad

Bericht door Nihad » di nov 12, 2024 4:15 pm

Hij is 35. Natuurlijk is zijn carrière kort. :smallgrin.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

ferry

Bericht door ferry » di nov 12, 2024 5:57 pm

Nihad schreef:
di nov 12, 2024 4:15 pm
Hij is 35. Natuurlijk is zijn carrière kort. :smallgrin.gif:
Dat is niet helemaal het punt wat ik probeerde te maken, maar ok. :-)

Mijn punt is dat hij in zijn korte carriere nergens lang blijft werken:
Benevento als goalkeeping coach van 23 Oct 2017 tot 30 Jun 2018
Sassuolo als goalkeeping coach van 1 Jun 2018 tot 30 Jun 2020
Alanyaspor als assistent manager 13 Aug 2020 tot 19 Mar 2021
Karagumruk manager van 22 Mar 2021 tot 16 Dec 2021
Alanyaspor manager van 31 Dec 2021 tot 27 Feb 2023
OGC Nice manager van 1 Jul 2023 tot 30 Jun 2024
Ajax Manager van 1 Jul 2024 tot.... vul maar in

Als we twee jaar plezier van hem kunnen hebben, dan graag, en ik zie de man liever langer blijven dan dat. (tenminste, zoals ie nu presteert :-) Maar kans is dus ook groot dat er weer een ander project op zijn pad komt waar hij zijn tanden in wil zetten, en dan moeten we niet weer opnieuw vanaf nul starten. Technisch management moet zorgen voor continuiteit van de professionalisering die Farioli in gang heeft gezet.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di nov 12, 2024 6:19 pm

Yopii schreef:Haha, dat zou inderdaad erger zijn.

Ondertussen is de romantiek geheel uit het voetbal, alles draait om de pegels. Dat is jammer maar onvermijdelijk.
Net zoals vrijwel alle spelers zijn ook de trainers slechts passanten en werken ze vooral voor zichzelf. Ook Johan Cruijff was vooral bezig met de BV Cruijff. Pas op hun oude dag, als er geen carrière meer gemaakt hoeft te worden willen ze wel terugkeren, adviezen geven en vanuit de skybox lekker toekijken.
Het een sluit het ander niet uit. De generatie van Cruijff speelde lang bij een club, vaak van jongs af aan. Niemand kan ontkennen dat Cruijff een Ajacied was, of dat Van Hanegem een feyenoorder is. Zulke mensen zijn vergroeid met een club.

We hebben vele jaren gehad waarin het er een beetje tussenin hing (van Kluivert tot De Boer, zeg maar, het varieerde), maar inmiddels zijn zelfs jeugdspelers clubhoppers geworden.

Ik weet niet of het erg is, maar ik vraag me wel af waar een club nog voor staat.
Besef je eigenlijk dat je een referentiekader gebruikt dat meer dan een halve eeuw oud is? Was Ajax voor jou al niet meer leuk sinds 1973?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 12, 2024 6:57 pm

ferry schreef:
di nov 12, 2024 3:19 pm
Ik geloof dat Farioli wel oprecht is als hij over de club praat, over de historie en dat hij dat de spelers wil laten zien en voelen. Ik ben hartstikke blij met de man, hij lijkt gewoon bezeten te zijn van het spelletje, en weet mensen mee te krijgen in zijn plannen.
Tegelijkertijd geloof ik ook wel dat Farioli ambitieus is en zo weer weg kan zijn als er een grotere club met een mooie historie langs komt op het juiste moment. Zijn loopbaan is nog maar kort, maar je kan wel zien dat hij nooit lang bij 1 club gebleven is.
Ik zie die trend in zijn loopbaan ook maar zou er nog niet per definitie hele sterke conclusies aan willen verbinden. Het zijn een aantal op het oog vrij logische stappen van iemand die zich snel heeft weten te ontwikkelen. Het ligt niet meteen heel erg voor de hand dat het zo door blijft gaan. Grotere clubs zullen op enig moment wel iets meer bewijslast willen zien. Alles staat of valt natuurlijk met prestaties maar ik zie hem normaal gesproken ook komend seizoen wel bij Ajax actief zijn.

Er ligt bij Ajax ook echt wel een mooie klus voor meerder seizoenen. Dit seizoen CL kwalificatie pakken met een mooie EL campagne. En dan met wat versterkingen erbij volgend seizoen vol voor de titel gaan. Dan zien we dan wel hoe het verder loopt.

Dat Ajax erop voorbereid moet zijn en continu de markt moet verkennen is helder. Want als hij vertrekt dan gaat het hele team. Een deel van zijn werk zou dan verankerd moeten zijn binnen de club. Maar je moet dan ook weten wie hem eventueel zou kunnen en willen opvolgen.

Voorlopig is dit natuurlijk allemaal nog toekomst. Tot voor kort waren we vooral nog heel terughoudend. Nu hebben we twee toppers gewonnen en hebben we Ajax goed zien spelen. Een gelijkspel bij Twente zorgt heel voorzichtig al voor de eerste teleurstelling. Maar we hebben nog helemaal niets.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » wo nov 13, 2024 8:24 am

Marillion schreef:
di nov 12, 2024 6:57 pm
ferry schreef:
di nov 12, 2024 3:19 pm
Ik zie die trend in zijn loopbaan ook maar zou er nog niet per definitie hele sterke conclusies aan willen verbinden. Het zijn een aantal op het oog vrij logische stappen van iemand die zich snel heeft weten te ontwikkelen. Het ligt niet meteen heel erg voor de hand dat het zo door blijft gaan. Grotere clubs zullen op enig moment wel iets meer bewijslast willen zien. Alles staat of valt natuurlijk met prestaties maar ik zie hem normaal gesproken ook komend seizoen wel bij Ajax actief zijn.

Er ligt bij Ajax ook echt wel een mooie klus voor meerder seizoenen. Dit seizoen CL kwalificatie pakken met een mooie EL campagne. En dan met wat versterkingen erbij volgend seizoen vol voor de titel gaan. Dan zien we dan wel hoe het verder loopt.

Dat Ajax erop voorbereid moet zijn en continu de markt moet verkennen is helder. Want als hij vertrekt dan gaat het hele team. Een deel van zijn werk zou dan verankerd moeten zijn binnen de club. Maar je moet dan ook weten wie hem eventueel zou kunnen en willen opvolgen.

Voorlopig is dit natuurlijk allemaal nog toekomst. Tot voor kort waren we vooral nog heel terughoudend. Nu hebben we twee toppers gewonnen en hebben we Ajax goed zien spelen. Een gelijkspel bij Twente zorgt heel voorzichtig al voor de eerste teleurstelling. Maar we hebben nog helemaal niets.
Eens. Denk dat de focus op United ervoor gezorgd heeft dat hij niet kon doorpakken met Nice. Dat las ik ook meerdere keren in berichten terug dat ze zich bij Nice daaraan stoorden.
IK GELOOF!!!!!!

ferry

Bericht door ferry » wo nov 13, 2024 11:34 am

Ik hoop dat ook natuurlijk.

Ben wel onder de indruk van hem hoor, de fitheid van de spelers is duidelijk beter, hij weet de groep mee te krijgen in zijn plannen en in bereidheid om voor elkaar te werken, hij brengt een meer professionele sfeer mee als het over dingen als rusten en voeding gaat enzo. Hij is denk ik wel de juiste man op de juiste plaats op dit moment. Ajax moet de man de tijd geven, en hopelijk geeft hij ons dat dan ook.

Lionel

Bericht door Lionel » do nov 14, 2024 1:14 pm

Na de overwinning op Feyenoord heeft Wout Weghorst toegegeven dat Francesco Farioli hem op een nieuwe manier laat verdedigen. Video-analyse van de onorthodoxe bijdrage die de spitsen van Ajax leveren aan de verbeterde defensieve cijfers.

Wie een verklaring zoekt voor het feit dat Ajax vaker de nul houdt, moet bij de aanval beginnen. De spitsen verdedigen dit seizoen in de geest van Roberto Firmino. Net als Firmino dirigeren de nummer 9's van Ajax het spel van tegenstanders in de gewenste richting.

Kijk naar Wout Weghorst. Terwijl de adrenaline van De Klassieker door de aderen van de Tukker stroomt, spreekt de spits tijdens een interview woorden van een trainer. Weghorst praat plots in termen als 'passlijnen', 'omschakeling' en 'defensief werk.'.

Dat tekent de belangrijke rol van de spitsen in de verdedigende organisatie van Francesco Farioli.

Dit takenpakket van Weghorst, Brian Brobbey of Chuba Akpom is lastig te vangen in traditionele statistieken. Weghorst pakt in De Klassieker geen bal af en zet zelfs geen enkele tackle in. Toch is hij van grote waarde in het ontregelen van de opbouw van Feyenoord.

In de woorden van Weghorst zelf: 'We leverden veel defensief werk, ook met de twee achten om continu de passlijnen eruit te halen', aldus de Oranje-international, tegenover ESPN-interviewer Hans Kraaij junior.

Weghorst: 'We willen onze tegenstanders bij de strot pakken, maar wel gecontroleerd. Soms laat je dan ruimtes of gaten liggen. Het kost tijd om dat er goed in te slijpen.'

Vooral van de spits van Ajax vraagt het strijdplan van Farioli tactische discipline. Aanvallers willen defensief eigenlijk maar één ding: zo snel mogelijk de bal terug. Alleen is dat voor Weghorst en consorten bij Ajax niet de opdracht.

De eerste opdracht voor de spits van Ajax luidt: verdedig de passlijn naar de centrale middenvelders.

Video-animatie van Wout Weghorst tegen Feyenoord.
In bovenstaande beelden van Weghorst tegen Feyenoord demonstreert hij dat tactische idee. Bij balbezit van Timon Wellenreuther stormt hij niet voorwaarts richting Gernot Trauner of Dávid Hancko om volle bak te jagen. In plaats daarvan zorgt Weghorst voor controle. Hij verhindert in eerste instantie dat Quinten Timber of Inbeom Hwang bereikt kan worden. Timber en Hwang zijn spelers die Ajax in ieder geval niet aan de bal wil zien.

Dankzij de arbeid van Weghorst participeren Hwang en Timber mondjesmaat in de opbouw van Feyenoord. Vaak zitten zij verstopt tussen Weghorst en Davy Klaassen/Kenneth Taylor, als in een sandwich.

Zoekt Feyenoord alsnog naar Hwang of Timber, dan worden zij van twee kanten ingesloten. 'We wisten op momenten dat ze die bal wel spelen dat je er bovenop moet zitten', aldus Weghorst bij ESPN.

Tijdens de eerste weken van het seizoen is Akpom door Farioli geprezen voor dit soort onbaatzuchtige loopjes. 'Chuba werkt sinds het begin al heel, heel hard. Zijn toewijding is fantastisch.'

Analyse: hoe Akpom zijn waarde bewijst voor Ajax
Na de zege op PSV volgt een soortgelijke complimentenregen voor Brobbey. 'Fantastisch, luidt het oordeel van Farioli.

Brobbey brengt tegen PSV wat Weghorst gedaan heeft tegen Feyenoord: gigantisch veel arbeid tijdens het verdedigen.

Het plan van Farioli is dat Brobbey vanuit controlerende middenvelder Malik Tillman doorjaagt op Olivier Boscagli. 'Dit was zijn beste wedstrijd sinds ik hier ben', aldus Farioli. 'Zijn verdedigende werk was fenomenaal. Zij speelden net wat anders en Brian reageerde daar heel goed op. Hij stond bijna als een soort middenvelder.'

Video-animatie van de tactische rol van Brian Brobbey tegen PSV.
Nadat PSV gereageerd heeft op de druk van Ajax door Boscagli naar het middenveld te schuiven, loopt Brobbey braaf achter de Fransman aan, tot grote tevredenheid van Farioli. Dankzij het beulswerk van Brobbey kunnen Klaassen en Jordan Henderson namelijk in positie blijven voor het helpen van de verdediging.

Bij het analyseren van de winnende treffer tegen PSV (aan het einde van bovenstaande video) zal Farioli waarschijnlijk de nadruk gelegd hebben op de rol van de spits. Weghorst verdedigt twintig tellen voor het dodelijke balverlies van Malik Tillman tot diep op zijn eigen helft terug. Die inspanning maakt het inschuiven van Boscagli zinloos. Bij gebrek aan voorwaartse opties schuift PSV steeds verder naar achteren, tot de Eindhovenaren in de uitgezette val trappen.

Voor Farioli is die goal het ultieme bewijs: goed verdedigen, begint bij de spits.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do nov 14, 2024 3:27 pm

Lionel schreef:
Na de overwinning op Feyenoord heeft Wout Weghorst toegegeven dat Francesco Farioli hem op een nieuwe manier laat verdedigen. Video-analyse van de onorthodoxe bijdrage die de spitsen van Ajax leveren aan de verbeterde defensieve cijfers.

Wie een verklaring zoekt voor het feit dat Ajax vaker de nul houdt, moet bij de aanval beginnen. De spitsen verdedigen dit seizoen in de geest van Roberto Firmino. Net als Firmino dirigeren de nummer 9's van Ajax het spel van tegenstanders in de gewenste richting.

Kijk naar Wout Weghorst. Terwijl de adrenaline van De Klassieker door de aderen van de Tukker stroomt, spreekt de spits tijdens een interview woorden van een trainer. Weghorst praat plots in termen als 'passlijnen', 'omschakeling' en 'defensief werk.'.

Dat tekent de belangrijke rol van de spitsen in de verdedigende organisatie van Francesco Farioli.

Dit takenpakket van Weghorst, Brian Brobbey of Chuba Akpom is lastig te vangen in traditionele statistieken. Weghorst pakt in De Klassieker geen bal af en zet zelfs geen enkele tackle in. Toch is hij van grote waarde in het ontregelen van de opbouw van Feyenoord.

In de woorden van Weghorst zelf: 'We leverden veel defensief werk, ook met de twee achten om continu de passlijnen eruit te halen', aldus de Oranje-international, tegenover ESPN-interviewer Hans Kraaij junior.

Weghorst: 'We willen onze tegenstanders bij de strot pakken, maar wel gecontroleerd. Soms laat je dan ruimtes of gaten liggen. Het kost tijd om dat er goed in te slijpen.'

Vooral van de spits van Ajax vraagt het strijdplan van Farioli tactische discipline. Aanvallers willen defensief eigenlijk maar één ding: zo snel mogelijk de bal terug. Alleen is dat voor Weghorst en consorten bij Ajax niet de opdracht.

De eerste opdracht voor de spits van Ajax luidt: verdedig de passlijn naar de centrale middenvelders.

Video-animatie van Wout Weghorst tegen Feyenoord.
In bovenstaande beelden van Weghorst tegen Feyenoord demonstreert hij dat tactische idee. Bij balbezit van Timon Wellenreuther stormt hij niet voorwaarts richting Gernot Trauner of Dávid Hancko om volle bak te jagen. In plaats daarvan zorgt Weghorst voor controle. Hij verhindert in eerste instantie dat Quinten Timber of Inbeom Hwang bereikt kan worden. Timber en Hwang zijn spelers die Ajax in ieder geval niet aan de bal wil zien.

Dankzij de arbeid van Weghorst participeren Hwang en Timber mondjesmaat in de opbouw van Feyenoord. Vaak zitten zij verstopt tussen Weghorst en Davy Klaassen/Kenneth Taylor, als in een sandwich.

Zoekt Feyenoord alsnog naar Hwang of Timber, dan worden zij van twee kanten ingesloten. 'We wisten op momenten dat ze die bal wel spelen dat je er bovenop moet zitten', aldus Weghorst bij ESPN.

Tijdens de eerste weken van het seizoen is Akpom door Farioli geprezen voor dit soort onbaatzuchtige loopjes. 'Chuba werkt sinds het begin al heel, heel hard. Zijn toewijding is fantastisch.'

Analyse: hoe Akpom zijn waarde bewijst voor Ajax
Na de zege op PSV volgt een soortgelijke complimentenregen voor Brobbey. 'Fantastisch, luidt het oordeel van Farioli.

Brobbey brengt tegen PSV wat Weghorst gedaan heeft tegen Feyenoord: gigantisch veel arbeid tijdens het verdedigen.

Het plan van Farioli is dat Brobbey vanuit controlerende middenvelder Malik Tillman doorjaagt op Olivier Boscagli. 'Dit was zijn beste wedstrijd sinds ik hier ben', aldus Farioli. 'Zijn verdedigende werk was fenomenaal. Zij speelden net wat anders en Brian reageerde daar heel goed op. Hij stond bijna als een soort middenvelder.'

Video-animatie van de tactische rol van Brian Brobbey tegen PSV.
Nadat PSV gereageerd heeft op de druk van Ajax door Boscagli naar het middenveld te schuiven, loopt Brobbey braaf achter de Fransman aan, tot grote tevredenheid van Farioli. Dankzij het beulswerk van Brobbey kunnen Klaassen en Jordan Henderson namelijk in positie blijven voor het helpen van de verdediging.

Bij het analyseren van de winnende treffer tegen PSV (aan het einde van bovenstaande video) zal Farioli waarschijnlijk de nadruk gelegd hebben op de rol van de spits. Weghorst verdedigt twintig tellen voor het dodelijke balverlies van Malik Tillman tot diep op zijn eigen helft terug. Die inspanning maakt het inschuiven van Boscagli zinloos. Bij gebrek aan voorwaartse opties schuift PSV steeds verder naar achteren, tot de Eindhovenaren in de uitgezette val trappen.

Voor Farioli is die goal het ultieme bewijs: goed verdedigen, begint bij de spits.
Dank voor het plaatsen Lionel! Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » do nov 14, 2024 5:26 pm

Ja, dank!
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

999

Bericht door 999 » za dec 14, 2024 6:06 am

Spitsen van Ajax speelbal Farioli

Het eeuwige gewissel met spitsen bij Ajax begint zo langzamerhand een klucht te worden voor de buitenwacht. Voor iedereen is het even onbegrijpelijk als lachwekkend, die flauwekul. Maar het ergste is dat het allemaal over de rug en ten koste van twee spitsen gaat. Voor Brian Brobbey en Wout Weghorst is het gekmakend, de situatie waarin zij zijn beland bij Ajax. Geloof maar niet dat beiden ook maar een greintje begrip kunnen opbrengen voor het gegoochel met ze door hun trainer Francesco Farioli. Als je Brobbey of Weghorst op de man afvraagt of ze de voorkeur geven aan de huidige situatie of aan duidelijkheid wie eerste en wie tweede spits is, kiezen ze beiden voor de tweede optie. Zelfs als dat betekent dat ze op de bank belanden.

De handelswijze van Farioli bewijst zich ook totaal niet. In de Eredivisie heeft Brobbey dertien wedstrijden gespeeld, zeven keer in de basis en één doelpunt gescoord. Weghorst kwam tot elf wedstrijden, zes vanuit de basis en scoorde vijf goals. De spitsen van Ajax hebben na vijftien wedstrijden respectievelijk één en vijf doelpunten. Waar praten we dan over? En dan hebben ze ook allebei al een tijdje aan de kant gestaan.

Een spits wordt er niet beter van als hij niet weet waar hij aan toe is. Of je in de basis start, of je na de 55e minuut gewisseld wordt of na zeventig minuten, ongeacht of je scoort of niet. Een ding is zeker: je maakt de negentig minuten niet vol. Het blijft toch gewoon een hele aparte positie in het elftal. De onduidelijkheid en onzekerheid doen iets met het vertrouwen van iedere spits. Zelfs de grootsten van de wereld vinden het niet fijn om gewisseld te worden, want dat geeft onbewust extra druk omdat je in kortere tijd moet scoren. Komt bij dat het niet goed is voor je vertrouwen om een tijdje droog te staan. Doelpunten blijven toch de brandstof voor een spits. In ieder geval kunnen Brobbey en Weghorst bij Ajax nergens van op aan met deze trainer. Als je dan eindelijk tweemaal scoort tegen NEC wil je blijven staan. Maar dan moet je alsnog in de 68e minuut naar de kant. Het overkwam Weghorst en het viel goed te begrijpen dat hij daarover iets losliet en het niet eens was met zijn trainer. Laat je hem staan, dan maakt hij er wellicht vier en kijk dan eens wat voor spits je de volgende wedstrijd hebt staan. Natuurlijk hoort concurrentie erbij in de top, maar vertrouwen schenken aan een spits doet zoveel voor zulke spelers. Het is misschien flauw om te zeggen, maar dat Farioli een voormalig keeperstrainer is geweest, verbaast me niets als je ziet dat hij er geen benul van heeft wat er in de hoofden van spitsen omgaat.

Bij PSV is een beetje hetzelfde aan de gang. Sinds Ricardo Pepi meer speeltijd wordt gegund en af en toe scoort – vooral tegen de kleinere tegenstanders – staat Luuk de Jong bijna droog. Zelfs met de ervaren door de wol geverfde De Jong doet het dus iets dat Pepi regelmatig scoort en zo in zijn nek hijgt. In tegenstelling tot bij Ajax is er bij PSV meer sprake van een natuurlijk proces. De Jong wordt in augustus 35 jaar en bij PSV zijn ze bezig met zijn opvolging en daarvoor is het oog gevallen op Pepi. In dat geval moet je hem regelmatig speeltijd gunnen om te zien of hij daadwerkelijk de erfenis van De Jong aan kan.

Intussen raakt Santiago Gimenez bij Feyenoord geen bal, alhoewel hij sinds zijn terugkeer in drie van de vier duels doel trof. Die omhaal tegen Fortuna Sittard als invaller was mooi, maar verder… Tegen nota bene RKC kwam hij in het hele stuk niet voor en in de Champions League tegen Sparta Praag scoort hij de vierde van de avond, maar verder lukte het hem om bijna de hele avond onzichtbaar te blijven. Waarbij voor Gimenez nog wel twee excuses gelden. Ten eerste is hij lang geblesseerd geweest. Sinds zijn terugkeer tegen Manchester City heeft hij geen enkele keer de negentig minuten volgemaakt. Al verdenk ik Brian Priske, de trainer van Feyenoord, er ook van dat hij graag wisselt. Wat Gimenez ten tweede evenmin helpt, is die twee pingelaars op de flanken. Igor Paixao en Anis Hadj Moussa zijn goed op dreef, maar komen altijd met de bal aan de voet naar binnen. Ze zijn heel erg gericht op de individuele actie en veel minder op de voorzet. Om met gevoel voor understatement te zeggen: ze zien hun spits Gimenez nogal eens over het hoofd.
Aldus oud spits Willem Kieft.
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » za dec 14, 2024 7:45 am

Luuk de Jong en Brobbey hebben de meeste kansen gemist in Europa van de spitsen die geen goal hebben gemaakt.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Francesco Farioli

Bericht door Trab » za dec 14, 2024 9:46 am

Kieft leeft nog in de jaren 80. Het voetbal is nogal veranderd de laatste jaren. Met alle toegestane wissels is het logisch dat aanvallers gewisseld worden gedurende de 2e helft. Zij moeten immers continu drukzetten. En laten we aub blij zijn dat we twee goede spitsen hebben. Gezien de blessuregevoeligheid van Brobbey en zijn gebreken voor de goal - weinig rust, kan niet koppen - moet je er toch niet aan denken dat we alleen hem als spits hadden. Het is heel simpel: als hij vaker basis wil staan moet hij werken aan z’n tekortkomingen en vaker scoren. Pepi krijgt ook weinig minuten maar die scoort wel.

999

Bericht door 999 » za dec 14, 2024 11:02 am

Dan leven er veel voetballers en trainers in de jaren 80 .. ( niet alleen van Kieft komt dit geluid )

Hij wisselt om te wisselen, op de een of andere manier wil hij daar iets mee bewijzen, zelfde met het opstellen van Berghuis, en spelers op posities die ze niet eigen zijn. Hij wisselt dat beetje automatisme kapot. Daarbij volgens hem zijn de spelers moe , vreemd want datczou een van de reden zijn dat ie steeds wil wisselen, het fit houden wisselen.Zijn verhaal na Lazio dat ie een van de beste wedstrijden van AJAX had gezien.

Ja, selectie is niet breed, maar wen er maar aan dat die tijd voor bij is.Maar bijna winterstop en er is nog steeds geen vastigheid w.b. basis .
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za dec 14, 2024 11:14 am

999 schreef:Dan leven er veel voetballers en trainers in de jaren 80 .. ( niet alleen van Kieft komt dit geluid )

Hij wisselt om te wisselen, op de een of andere manier wil hij daar iets mee bewijzen, zelfde met het opstellen van Berghuis, en spelers op posities die ze niet eigen zijn. Hij wisselt dat beetje automatisme kapot. Daarbij volgens hem zijn de spelers moe , vreemd want datczou een van de reden zijn dat ie steeds wil wisselen, het fit houden wisselen.Zijn verhaal na Lazio dat ie een van de beste wedstrijden van AJAX had gezien.

Ja, selectie is niet breed, maar wen er maar aan dat die tijd voor bij is.Maar bijna winterstop en er is nog steeds geen vastigheid w.b. basis .
Dat wisselen valt hartstikke mee. Alleen een paar keer tegen de kleintjes zoals Willem II en NAC. Over het algemeen staan de eerste 11 vast. Enige discussiepunt is Weghorst/Brobbey en Klaassen/FJ/Berghuis. Dat zijn 2 posities. Automatismes zijn er echt wel. Tempo van opbouwen mag alleen wel hoger. En de eindpass en afronding moet beter. Maar goed, dat is ook een kwestie van kwaliteit. Kroes moet zorgen dat hij wat spelers loost en in ieder geval een extra linksbuiten haalt.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za dec 14, 2024 1:51 pm

Trab schreef:
za dec 14, 2024 11:14 am
999 schreef:Dan leven er veel voetballers en trainers in de jaren 80 .. ( niet alleen van Kieft komt dit geluid )

Dat wisselen valt hartstikke mee. Alleen een paar keer tegen de kleintjes zoals Willem II en NAC. Over het algemeen staan de eerste 11 vast. Enige discussiepunt is Weghorst/Brobbey en Klaassen/FJ/Berghuis. Dat zijn 2 posities. Automatismes zijn er echt wel. Tempo van opbouwen mag alleen wel hoger. En de eindpass en afronding moet beter. Maar goed, dat is ook een kwestie van kwaliteit. Kroes moet zorgen dat hij wat spelers loost en in ieder geval een extra linksbuiten haalt.

Er zijn er toch een heleboel die niet of nauwelijks de 90 minuten mogen uit spelen? Vaak ook dezelfde spelers, die hij dan los van waar de wedstrijd om vraagt wisselt. Alsof het al van tevoren vast staat. Dat vind ik niet kunnen.

Ik heb in principe wel respect voor de manier waarop hij ‘het proces’ wil managen, maar de wedstrijden moeten gewoon gewonnen worden, dat moet altijd op de eerste plaats staan. We hebben er weinig aan als we in mei een fitte selectie hebben maar vijfde staan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 15, 2024 3:41 pm

Krijgen de supporters korting als Ajax door zo'n fantasieopstelling amper van laagvliegers kan winnen? :confused.gif:

999

Bericht door 999 » zo dec 15, 2024 3:51 pm

:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 15, 2024 5:36 pm

Tot slot vraagt Kraay jr. of de Italiaan ooit een éérste spits gaat kiezen. "Nooit. Nooit. Er is geen nummer één spits. Dus dan heb je mijn antwoord voor het hele seizoen. Voor elke positie is er geen nummer één", aldus Farioli. Kraay jr. benadrukt dat het belangrijk is voor spitsen om vertrouwen te kweken. "We hebben drie goede spitsen. Allemaal moeten ze onderdeel zijn van dit proces."
Ik zou mijn beste spits opstellen, maar dat is blijkbaar ouderwets. :smallgrin.gif:

Het komt er dus op neer dat Brobbey of Weghorst nooit nummer 1 kan worden, al scoort hij 30 goals. Zou ik als spits niet prettig vinden.

Plaats reactie