Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

De opvolger van Van t Schip

Schip zelf
1
7%
Erik Ten Hag (Man utd, nog steeds)
2
13%
Dave Vos (Jong Ajax, nog steeds)
1
7%
Ron Jans (Twente, nog steeds)
1
7%
Ronald Koeman (Oranje, nog steeds)
1
7%
Pascal Jansen (AZ, nog steeds)
1
7%
Kasper Hjulmand (bondscoach Denemarken nog steeds)
0
Geen stemmen
Philip Cocu (Vitesse)
0
Geen stemmen
Gio van Bronckhorst (Rangers)
0
Geen stemmen
Marcello Gallardo (Al Ittigad, nog steeds)
0
Geen stemmen
Julien Loptegui (Sevilla)
0
Geen stemmen
Ralph Hasenhuttl (Southampton)
0
Geen stemmen
Jorge Sampaoili (Flamemgo)
0
Geen stemmen
Oliver Glasner (Eintract Frankfurt)
0
Geen stemmen
Hansi Flick (Duits elftal)
0
Geen stemmen
Rudi García (Napoli)
0
Geen stemmen
Jesse March (Leeds)
0
Geen stemmen
Lucien Favre (Nice)
0
Geen stemmen
Bo Svensson (Mainz)
0
Geen stemmen
Shota Arveladze (Hull)
0
Geen stemmen
Kjetil Knutsen (Bodo, nog steeds)
5
33%
Een andere Nederlandse trainer
1
7%
Een andere buitenlandse trainer
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Marillion » di mei 14, 2024 6:17 pm

Lionel schreef:
di mei 14, 2024 5:21 pm
Belangrijker is of hij de groep mee krijgt in zijn plannen. Wil een Bergwijn voor hem strijden? Zelfde wat betreft Berghuis, Taylor etc.?
We moeten volgens mij vooral ook gaan selecteren op wedstrijdmentaliteit en intrinsieke motivatie. Het gemis van onze Zuid Amerikanen heeft zich op dat vlak laten voelen.

Alvarez, Martinez en Tagliafico hadden geen trainer nodig om gemotiveerd te zijn. Als spelers het moeten doen voor een trainer ben je eigenlijk al gezien. Je zag het rondom de entree van John van 't Schip misschien wel wat terug. Bergwijn en co waren wel onder de indruk van zijn persoonlijke verhaal maar dat duurt dan twee weken en dan zakt de boel weer in. Je moet als speler zelf alles willen winnen en je moet zelf beter willen worden.

Wij hebben een selectie met véél te véél ontzettende slapjanussen. Types waar het altijd aan een ander ligt. Daar win je de oorlog niet mee.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47546
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Lionel » di mei 14, 2024 7:58 pm

Marillion schreef:
di mei 14, 2024 6:17 pm
Lionel schreef:
di mei 14, 2024 5:21 pm
Belangrijker is of hij de groep mee krijgt in zijn plannen. Wil een Bergwijn voor hem strijden? Zelfde wat betreft Berghuis, Taylor etc.?
We moeten volgens mij vooral ook gaan selecteren op wedstrijdmentaliteit en intrinsieke motivatie. Het gemis van onze Zuid Amerikanen heeft zich op dat vlak laten voelen.

Alvarez, Martinez en Tagliafico hadden geen trainer nodig om gemotiveerd te zijn. Als spelers het moeten doen voor een trainer ben je eigenlijk al gezien. Je zag het rondom de entree van John van 't Schip misschien wel wat terug. Bergwijn en co waren wel onder de indruk van zijn persoonlijke verhaal maar dat duurt dan twee weken en dan zakt de boel weer in. Je moet als speler zelf alles willen winnen en je moet zelf beter willen worden.

Wij hebben een selectie met véél te véél ontzettende slapjanussen. Types waar het altijd aan een ander ligt. Daar win je de oorlog niet mee.
Eens. En daar ontbreekt het zeker aan. Maar vorig jaar hadden we Tadic en Alvarez en toen leek het ook meer een probleem met een trainer die er weinig van snapte.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Marillion » di mei 14, 2024 8:02 pm

Klopt. Met alleen de juiste instelling kom je er ook niet natuurlijk. Het elftal en het tactisch plan moet gewoon kloppen.

Maar als je een paar jongens op het veld hebt staan die zich het kaas niet van het brood laten eten dan scheelt dat in alle situaties wel een slok op een borrel. Echt elk duel willen winnen. Die paar meter wél dichtlopen om maar zeker te zijn dat het niet aan jou ligt. Dat scheelt. En anderen spelers die dat van nature wat minder hebben gaan er in mee. Die twijfelaars gaan nu juist mee in de lamlendigheid.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52001
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door wimpey » wo mei 15, 2024 7:30 am

Algemeen Dagblad: 'De Boer en Schreuder werden door clubleiding geopperd'
VANDAAG, 08:00
BRON ALGEMEEN DAGBLAD

Frank de Boer en Dick Schreuder werden binnen de clubleiding geopperd als mogelijke opvolgers van John van 't Schip, zo laat het Algemeen Dagblad weten. Nadat Graham Potter de stekker uit de onderhandelingen met Ajax trok, opperde de clubleiding de namen van de twee Nederlandse coaches. Ajax lijkt nu in zee te gaan met de jonge Italiaanse trainer Francesco Farioli.

Onder de huidige directie, met technisch directeur Alex Kroes en directeur voetbal Marijn Beuker, wilde Ajax vooruitstrevend te werk gaan met het zoeken naar een nieuwe hoofdtrainer. Kroes en Beuker zijn namelijk van mening dat er niet per se een Nederlander aan het roer hoeft te staan bij de Amsterdammers. Zij zagen hun vooruitstrevende wens in eerste instantie op weerstand stuiten binnen Ajax.

Nadat Graham Potter bedankte voor de functie van hoofdtrainer bij Ajax, werden binnen de clubleiding de namen van De Boer en Schreuder genoemd als mogelijke hoofdtrainers voor de Amsterdamse club. Volgens de clubleiding zouden de Nederlandse trainers veel beter bekend zijn met de 'druk en krachtenvelden die in de hoofdstad loskomen', valt er te lezen.

Kroes en Beuker maken gewaagde keuze
Het weerhield Kroes en Beuker er niet van om vol voor de jonge, Italiaanse coach te gaan van het Franse OGC Nice. Farioli is nog redelijk onbekend en staat pas sinds 2021 op eigen benen als hoofdtrainer, echt ervaren is de Italiaan dus nog niet. 'Daarmee maken beide directeuren zich meteen kwetsbaar en halen ze zich nog meer werk op de hals. Nog los van de interne weerstand dienen zij door hun keuze voor de onervaren Farioli nog meer voorwaarden te scheppen om het project te laten slagen', schrijft de krant verder.

'We willen een ervaren manager, die samenwerkt met drie gelijkwaardige assistenten die complementair zijn aan elkaar en ieder een eigen specialiteit hebben (tactiek, winnaarsmentaliteit en individuele spelontwikkeling)', liet Beuker eerder al weten tegenover Ajax Life. Een ervaren manager haalt Ajax in ieder geval niet binnen met Farioli. De eerste gelijkwaardige assistent waar de Italiaan mee gaat samenwerken lijkt al bekend.

Vos zal assistent worden van Farioli
Ajax zal zelf twee assistenten aandragen voor de staf. 'Dave Vos, afgelopen seizoen coach van Jong Ajax, is er één van. Daarnaast mikt de club op een oud-speler, iemand die grofweg weet hoe het is om de Champions League te winnen', vervolgt de krant. Oud-Ajacied Cristian Chivu werd benaderd om als andere assistent aan de slag te gaan in Amsterdam, maar hij bleek vooralsnog te duur.
Wie is de 'clubleiding'? :1evil.gif: Die fossielen in de RvC?

Ik wens Kroes, Beuker, De Lang en Farioli alvast veel sterkte toe. De loopgravenoorlog zal gewoon doorgaan, lijkt me. In het belang van de club natuurlijk. :excited.gif:

Yopii
Berichten: 18924
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 8:36 am

Lijkt me sterk dat ze Van Praag of Van Wijk bedoelen, daarvoor is het te concreet. Die mensen schuiven geen trainers naar voren als Kroes en LVG er zitten.

Misschien wilden Blind en Van Gaal liever een Nederlander, zou kunnen. Dat zijn ook twee oude, conservatieve mannetjes.

columbus
Berichten: 5418
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door columbus » wo mei 15, 2024 9:05 am

Haha precies. Bizar eigenlijk dat vernieuwing, innovatie en vooruit kijken lastige begrippen zijn bij Ajax. Of deze man een succes wordt, geen idee. Ben alleen al lang blij dat er afscheid genomen wordt van het jaren 90 gedachtengoed

Yopii
Berichten: 18924
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 9:07 am

Ben alleen al lang blij dat er afscheid genomen wordt van het jaren 90 gedachtengoed
Dat is nog maar de vraag met de twee belangrijkste representanten van die stroming als commissaris en adviseur.

Iets zegt me dat LvG liever een Nederlander had gehad. Denk dat Kroes en Beuker achter de aanstelling van Farioli zitten.

Daarbij aangetekend: LvG is niet gek, die weet ook dat er niet veel Nederlandse kandidaten zijn.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12993
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » wo mei 15, 2024 9:12 am

Yopii schreef:
wo mei 15, 2024 9:07 am
Ben alleen al lang blij dat er afscheid genomen wordt van het jaren 90 gedachtengoed
Dat is nog maar de vraag met de twee belangrijkste representanten van die stroming als commissaris en adviseur.

Iets zegt me dat LvG liever een Nederlander had gehad. Denk dat Kroes en Beuker achter de aanstelling van Farioli zitten.

Daarbij aangetekend: LvG is niet gek, die weet ook dat er niet veel Nederlandse kandidaten zijn.
Van Gaal zit het hele jaar in Portugal. Allemaal leuk en aardig maar als hij actief iets wil doen dan moet hij in Amsterdam zijn.

Vanuit Zuid-Europa elke keer iets roepen of je overal mee bemoeien werkt niet.
Tijd voor iets nieuws.

Yopii
Berichten: 18924
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 9:29 am

LvG is een dominante man. Als hij adviseert, dan ADVISEERT hij. Denk niet dat je hem kunt negeren.

https://www.ouest-france.fr/sport/footb ... 245df77ae9

Toen Farioli bij Nice werd aangesteld, vroeg men zich ook af wie hij was, hij had een CV van niets.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47980
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door peter » wo mei 15, 2024 10:01 am

Wat is dit voor stuk joh?

Dick Schreuder is veel beter bekend met de 'druk en krachtenvelden die in de hoofdstad loskomen'? Really? En dat schrijven we dan zo maar op?

Dick Schreuder. Als hoofdtrainer heeft hij vier jaar gewerkt bij Katwijk, 2 jaar bij PEC en nu bijna een jaartje werkzaam bij CD Castellon in de derde divisie van Spanje. Laat dit allemaal even op je inwerken zou ik zeggen.

Yopii
Berichten: 18924
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 10:10 am

Ik begrijp die lobby voor Schreuder ook niet, nog los van zijn achternaam.

Doet me denken aan de lobby voor Keizer destijds, die was ook zó middenmoot.

Lionel
Berichten: 47546
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Lionel » wo mei 15, 2024 10:21 am

Francesco Farioli moet de nieuwe trainer van Ajax worden. De 35-jarige Italiaan is volgens spelers die met hem hebben gewerkt 'een vakidioot', tactisch sterk en past daarom goed in Amsterdam. Leroy Fer, Derrick Luckassen en Jeremain Lens hebben onder Farioli gewerkt en delen hun ervaringen met Voetbal International.

JEREMAIN LENS (FATIH KARAGÜMRÜK)
'Toen de trainer van Fatih ontslagen werd, hoorden we dat een 32-jarige trainer het over zou gaan nemen. Hij was veel jonger dan ik, maar dat was voor mij niet zo belangrijk omdat ik vooral zelf zoveel mogelijk wilde spelen. Het was echt een topmatch, want ik heb Farioli heel hoog zitten. Ik heb met goede trainers gewerkt, maar op tactisch gebied heeft hij mij echt verbaasd. Wat mij betreft zou Farioli tactisch gezien tot de beste trainers in Nederland behoren. Hij dwong heel snel autoriteit en respect af. Wat hij deed werd snel geaccepteerd, dan begin je er ook in te geloven, omdat het resultaat opleverde.'

'Spelen onder Farioli is bijna alsof je op de PlayStation speelt. Hij geeft je allerlei tools om onder een bepaalde druk van de tegenstander uit te kunnen spelen. We speelden uit bij Galatasaray dat toen bovenaan stond en een heel sterk elftal had. We waren in hun eigen stadion zo dominant en kwamen zelfs op voorsprong. Niemand had het van tevoren verwacht, maar eigenlijk hadden we die wedstrijd gewoon moeten winnen. Daar was Farioli echt bepalend in, omdat we met een duidelijk idee op het veld stonden. Het kan soms lastig zijn, maar als je en weet wat je doet en dat over kunt brengen, is dat een gouden formule. Met de middelen die Fatih toen had, moet je een beetje ballen hebben om het zo te doen. Bij een lagere club in Turkije is dat een veel groter risico.'


© Pro Shots
'Mijn situatie bij Besiktas was uitzichtloos, maar onder Farioli heb ik veel wedstrijden gespeeld. Ik heb hem hoog zitten. Toen ik hem net leerde kennen, kreeg ik een kleine aanvaring met hem. Er stond ’s middags een meeting gepland die een kwartier vervroegd was, maar de communicatie ging via de groepsapp en kreeg ik niet mee. Toen ik binnenkwam, was ik een beetje boos omdat ik vond dat hij op me moest wachten of me anders had moeten bellen. Ik kwam vurig de kamer binnen en hij vroeg zich af waarom ik te laat was.'

'Later begrepen we elkaar en is het goed uitgesproken. Hij is vurig, maar tegelijkertijd heel open en realistisch. Je kunt alles met hem bespreken. Ik vergelijk mensen niet vaak, maar als ik een vergelijking moet maken dan is het met Louis van Gaal. Die is ook heel bevlogen, duidelijk in wat hij wil, maar tegelijkertijd autoritair en niet iemand die je gouden bergen belooft en het niet waarmaakt. Tijdens het WK van 2014 was je één van de 23 spelers, maar iedereen voelde zich gelijkwaardig en niemand was buitengesloten. Onder Farioli was dat ook zo. Als je er keihard voor werkte, kreeg je je kansen en daarom was iedereen aan boord.’

Bekijk ook:
Een reis door de wonderbaarlijke carrière van Jeremain Lens
Een reis door de wonderbaarlijke carrière van Jeremain Lens
'Spelers als Sandler en Jorrel Hato zouden het heel goed kunnen doen onder Farioli. De spelers die we bij Fatih hadden waren dit spel helemaal niet gewend, maar Farioli kreeg het toch voor elkaar. Ik denk dat hij ook meer los zou kunnen krijgen in een speler als Sutalo.’

DERRICK LUCKASSEN (FATIH KARAMGÜRÜK)
'Ik had persoonlijk een hele goede band met Farioli', zegt Luckassen, de broer van Ajax-spits Brian Brobbey. 'Hij is iemand die de hele dag met voetbal bezig kan zijn en amper naar huis ging. Het leek soms wel alsof hij op de club woonde. Je merkte dat hij nog een beginnende trainer was, maar hij was wel heel duidelijk en draagde zijn visie goed uit naar de spelersgroep. Ook tegen de spelers die niet speelden was hij duidelijk. We hadden met Medhi Benatia, Lucas Biglia en Emre Mor grote spelers in het team die toch al wat hadden gepresteerd, maar daar hechtte hij weinig waarde aan en dat wist hij goed te managen.'

'Het spel van Brighton & Hove Albion tegen Manchester City deed me erg aan Farioli denken, tot het overdreven aan toe, want hij wil overal invloed op hebben. Vooral verdedigend hebben we veel dingen anders gedaan. Als centrale verdediger had ik soms wel eens 85 balcontacten, dat had ik hiervoor nergens. Ook voor Ajax zal het wennen worden. Zij zijn altijd gewend om goed voetbal te spelen, maar het is wel echt anders. Als je goede centrale verdedigers hebt, maakt dat het makkelijker. Josip Sutalo en spelers als Philippe Sandler zijn gemaakt voor het voetbal van Farioli. Hij houdt van spelers als Sandler.'


© Pro Shots
'Farioli's manier van spelen heeft tijd nodig, maar krijg je dat, dan loopt het als een trein. In Turkije lijden spelers nog wel eens balverlies en kun je zomaar een tegengoal krijgen en daarom kan het ook een risico zijn. Farioli werd uiteindelijk ontslagen, maar dat is ook een beetje Turkije als het even niet loopt. Als zijn spel er niet goed inzit, kan het snel tegenzitten. We vonden het allemaal heel jammer dat Farioli ging, omdat we het een goede trainer vonden.'

'Ik denk dat de match met Ajax een goede zou kunnen zijn, maar zijn speelstijl heeft wel tijd nodig. Tegelijkertijd weet wat je binnen haalt als je iemand analyseert. Bij Ajax moet je altijd winnen en goed voetbal spelen en er staat ook nog eens veel meer druk op dan bij Nice.'

LEROY FER (ALANYASPOR)
'Ik had al goede verhalen gehoord over Farioli, omdat hij assistent-trainer was van de trainer die mij naar Alanyaspor haalde. In mijn eerste half jaar raakte ik geblesseerd en daarna had ik moeite om in de basis te komen, maar na de komst van Farioli kreeg ik weer plezier in het voetbal. Dat vond ik opvallend, omdat hij een jonge en onervaren hoofdtrainer was en ik niet meteen wist wat ik kon verwachten.'

'Ik heb ook onder Graham Potter gewerkt, die mij aanvoerder maakte bij Swansea City. Het zijn allebei tactisch sterke trainers die houden van balbezit en opbouwen van achteruit, maar het grote verschil tussen de twee is de passie. Potter is wat rustiger, Farioli heel fel en zit er continu bovenop. De relatie tussen trainer en speler is voor hem heel belangrijk. Farioli is nog groeiende, maar ik vind het een toptrainer. Dat heb ik hem laatst ook verteld. Ik denk dat Farioli ook iets meer bij Ajax past dan Potter.'


© Pro Shots
'Je moet alleen geen geintjes met Farioli uithalen, want ik heb ook wel eens een aanvaring met hem gehad. Ik kwam te laat op de training en toen zat hij ineens bij mij thuis. Toen moest ik twee weken apart trainen van hem, helemaal alleen. Hij zei: "Leroy, ik heb je eigenlijk niet nodig. Ik wil alleen met spelers werken die hun afspraken nakomen. Jij zou mijn belangrijkste man moeten zijn, maar als je te laat komt, heb ik niets aan je."

'Dat raakte me heel erg. In het half jaar daarvoor speelde ik heel weinig, dus ik dacht het rustig aan te kunnen doen. Farioli heeft me gekregen waar ik had moeten zijn. Daardoor hebben we uiteindelijk deze relatie op kunnen bouwen. Die begon wat stroef, maar is uiteindelijk heel sterk gegroeid. Omdat Farioli me met de neus op de feiten drukte, wilde ik de kans die ik kreeg niet laten glippen. Ik denk dat hij het bij iedere club in Nederland goed zou doen.'
IK GELOOF!!!!!!

Valerius
Berichten: 164
Lid geworden op: za sep 17, 2011 10:07 am
Locatie: Amsterdam

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Valerius » wo mei 15, 2024 10:28 am

Zijn spelers zijn in ieder geval positief over Farioli. Volgens Fer zit hij er ook bovenop, wat deze selectie wel kan gebruiken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47980
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door peter » wo mei 15, 2024 10:32 am

Raar he Yopi. Alsof er nu een gigantische lobby op gang zou komen voor een (en ik noem maar iemand he) Ricardo Moniz. Hoe werken die banden met de kranten dan ook. Dick Schreuder wordt over een paar maanden 53 jaar en heeft dus in al die jaren alleen 1 jaar bij PEC in de Eredivisie gecoacht. Toen hij startte bij PEC zaten ze nog in de KKD en bij Castellon gaan ze het plekje zometeen overnemen in de Segunda Division van Andorra FC. Oftewel, Andorra FC speelde op een hoger niveau dan Castellon op dit moment haha. In welk parallel universum is dit dan de coach die Feyenoord of Ajax moet gaan coachen. En wat voor ontzettende idioot als sportverslaggever ben je dan ook als je dit elke keer mag/moet opschrijven.

Yopii
Berichten: 18924
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 10:47 am

Dan vraag ik me dus af wat erachter zit, maar dat zal aan mij liggen. :smallgrin.gif:

Journalisten laten zich sowieso kennen als ze komen met het argument dat de trainer van Ajax een Nederlander moet zijn. Wat is dat voor xenofobe onzin? :confused.gif:

Dat mensen dat met droge ogen kunnen beweren, ik snap er niets van.

(Ik snap nog wel dat je het stiekem vindt, omdat je geen Engels spreekt of omdat je denkt dat je meer info krijgt van een insider - maar dat je het ook hardop zegt. :excited.gif: )
Zijn spelers zijn in ieder geval positief over Farioli. Volgens Fer zit hij er ook bovenop, wat deze selectie wel kan gebruiken.
Die hoeraverhalen geloof ik wel, die zijn standaard bij de presentatie van elke trainer. Eerst zien, dan geloven.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12993
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » wo mei 15, 2024 11:10 am

Yopii schreef:
wo mei 15, 2024 9:29 am
LvG is een dominante man. Als hij adviseert, dan ADVISEERT hij. Denk niet dat je hem kunt negeren.
Tuurlijk kan je hem negeren. Hij is de baas niet. Dat er dan mensen binnen de club gepikeerd zijn is niet anders.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7372
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Trab » wo mei 15, 2024 11:51 am

Lionel schreef:
Francesco Farioli moet de nieuwe trainer van Ajax worden. De 35-jarige Italiaan is volgens spelers die met hem hebben gewerkt 'een vakidioot', tactisch sterk en past daarom goed in Amsterdam. Leroy Fer, Derrick Luckassen en Jeremain Lens hebben onder Farioli gewerkt en delen hun ervaringen met Voetbal International.

JEREMAIN LENS (FATIH KARAGÜMRÜK)
'Toen de trainer van Fatih ontslagen werd, hoorden we dat een 32-jarige trainer het over zou gaan nemen. Hij was veel jonger dan ik, maar dat was voor mij niet zo belangrijk omdat ik vooral zelf zoveel mogelijk wilde spelen. Het was echt een topmatch, want ik heb Farioli heel hoog zitten. Ik heb met goede trainers gewerkt, maar op tactisch gebied heeft hij mij echt verbaasd. Wat mij betreft zou Farioli tactisch gezien tot de beste trainers in Nederland behoren. Hij dwong heel snel autoriteit en respect af. Wat hij deed werd snel geaccepteerd, dan begin je er ook in te geloven, omdat het resultaat opleverde.'

'Spelen onder Farioli is bijna alsof je op de PlayStation speelt. Hij geeft je allerlei tools om onder een bepaalde druk van de tegenstander uit te kunnen spelen. We speelden uit bij Galatasaray dat toen bovenaan stond en een heel sterk elftal had. We waren in hun eigen stadion zo dominant en kwamen zelfs op voorsprong. Niemand had het van tevoren verwacht, maar eigenlijk hadden we die wedstrijd gewoon moeten winnen. Daar was Farioli echt bepalend in, omdat we met een duidelijk idee op het veld stonden. Het kan soms lastig zijn, maar als je en weet wat je doet en dat over kunt brengen, is dat een gouden formule. Met de middelen die Fatih toen had, moet je een beetje ballen hebben om het zo te doen. Bij een lagere club in Turkije is dat een veel groter risico.'


Afbeelding Pro Shots
'Mijn situatie bij Besiktas was uitzichtloos, maar onder Farioli heb ik veel wedstrijden gespeeld. Ik heb hem hoog zitten. Toen ik hem net leerde kennen, kreeg ik een kleine aanvaring met hem. Er stond ’s middags een meeting gepland die een kwartier vervroegd was, maar de communicatie ging via de groepsapp en kreeg ik niet mee. Toen ik binnenkwam, was ik een beetje boos omdat ik vond dat hij op me moest wachten of me anders had moeten bellen. Ik kwam vurig de kamer binnen en hij vroeg zich af waarom ik te laat was.'

'Later begrepen we elkaar en is het goed uitgesproken. Hij is vurig, maar tegelijkertijd heel open en realistisch. Je kunt alles met hem bespreken. Ik vergelijk mensen niet vaak, maar als ik een vergelijking moet maken dan is het met Louis van Gaal. Die is ook heel bevlogen, duidelijk in wat hij wil, maar tegelijkertijd autoritair en niet iemand die je gouden bergen belooft en het niet waarmaakt. Tijdens het WK van 2014 was je één van de 23 spelers, maar iedereen voelde zich gelijkwaardig en niemand was buitengesloten. Onder Farioli was dat ook zo. Als je er keihard voor werkte, kreeg je je kansen en daarom was iedereen aan boord.’

Bekijk ook:
Een reis door de wonderbaarlijke carrière van Jeremain Lens
Een reis door de wonderbaarlijke carrière van Jeremain Lens
'Spelers als Sandler en Jorrel Hato zouden het heel goed kunnen doen onder Farioli. De spelers die we bij Fatih hadden waren dit spel helemaal niet gewend, maar Farioli kreeg het toch voor elkaar. Ik denk dat hij ook meer los zou kunnen krijgen in een speler als Sutalo.’

DERRICK LUCKASSEN (FATIH KARAMGÜRÜK)
'Ik had persoonlijk een hele goede band met Farioli', zegt Luckassen, de broer van Ajax-spits Brian Brobbey. 'Hij is iemand die de hele dag met voetbal bezig kan zijn en amper naar huis ging. Het leek soms wel alsof hij op de club woonde. Je merkte dat hij nog een beginnende trainer was, maar hij was wel heel duidelijk en draagde zijn visie goed uit naar de spelersgroep. Ook tegen de spelers die niet speelden was hij duidelijk. We hadden met Medhi Benatia, Lucas Biglia en Emre Mor grote spelers in het team die toch al wat hadden gepresteerd, maar daar hechtte hij weinig waarde aan en dat wist hij goed te managen.'

'Het spel van Brighton & Hove Albion tegen Manchester City deed me erg aan Farioli denken, tot het overdreven aan toe, want hij wil overal invloed op hebben. Vooral verdedigend hebben we veel dingen anders gedaan. Als centrale verdediger had ik soms wel eens 85 balcontacten, dat had ik hiervoor nergens. Ook voor Ajax zal het wennen worden. Zij zijn altijd gewend om goed voetbal te spelen, maar het is wel echt anders. Als je goede centrale verdedigers hebt, maakt dat het makkelijker. Josip Sutalo en spelers als Philippe Sandler zijn gemaakt voor het voetbal van Farioli. Hij houdt van spelers als Sandler.'


Afbeelding Pro Shots
'Farioli's manier van spelen heeft tijd nodig, maar krijg je dat, dan loopt het als een trein. In Turkije lijden spelers nog wel eens balverlies en kun je zomaar een tegengoal krijgen en daarom kan het ook een risico zijn. Farioli werd uiteindelijk ontslagen, maar dat is ook een beetje Turkije als het even niet loopt. Als zijn spel er niet goed inzit, kan het snel tegenzitten. We vonden het allemaal heel jammer dat Farioli ging, omdat we het een goede trainer vonden.'

'Ik denk dat de match met Ajax een goede zou kunnen zijn, maar zijn speelstijl heeft wel tijd nodig. Tegelijkertijd weet wat je binnen haalt als je iemand analyseert. Bij Ajax moet je altijd winnen en goed voetbal spelen en er staat ook nog eens veel meer druk op dan bij Nice.'

LEROY FER (ALANYASPOR)
'Ik had al goede verhalen gehoord over Farioli, omdat hij assistent-trainer was van de trainer die mij naar Alanyaspor haalde. In mijn eerste half jaar raakte ik geblesseerd en daarna had ik moeite om in de basis te komen, maar na de komst van Farioli kreeg ik weer plezier in het voetbal. Dat vond ik opvallend, omdat hij een jonge en onervaren hoofdtrainer was en ik niet meteen wist wat ik kon verwachten.'

'Ik heb ook onder Graham Potter gewerkt, die mij aanvoerder maakte bij Swansea City. Het zijn allebei tactisch sterke trainers die houden van balbezit en opbouwen van achteruit, maar het grote verschil tussen de twee is de passie. Potter is wat rustiger, Farioli heel fel en zit er continu bovenop. De relatie tussen trainer en speler is voor hem heel belangrijk. Farioli is nog groeiende, maar ik vind het een toptrainer. Dat heb ik hem laatst ook verteld. Ik denk dat Farioli ook iets meer bij Ajax past dan Potter.'


Afbeelding Pro Shots
'Je moet alleen geen geintjes met Farioli uithalen, want ik heb ook wel eens een aanvaring met hem gehad. Ik kwam te laat op de training en toen zat hij ineens bij mij thuis. Toen moest ik twee weken apart trainen van hem, helemaal alleen. Hij zei: "Leroy, ik heb je eigenlijk niet nodig. Ik wil alleen met spelers werken die hun afspraken nakomen. Jij zou mijn belangrijkste man moeten zijn, maar als je te laat komt, heb ik niets aan je."

'Dat raakte me heel erg. In het half jaar daarvoor speelde ik heel weinig, dus ik dacht het rustig aan te kunnen doen. Farioli heeft me gekregen waar ik had moeten zijn. Daardoor hebben we uiteindelijk deze relatie op kunnen bouwen. Die begon wat stroef, maar is uiteindelijk heel sterk gegroeid. Omdat Farioli me met de neus op de feiten drukte, wilde ik de kans die ik kreeg niet laten glippen. Ik denk dat hij het bij iedere club in Nederland goed zou doen.'
Dank voor het posten! Leuk om te lezen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ajax Rules
Berichten: 31575
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Ajax Rules » wo mei 15, 2024 12:13 pm

Yopii schreef:
wo mei 15, 2024 8:36 am
Misschien wilden Blind en Van Gaal liever een Nederlander, zou kunnen. Dat zijn ook twee oude, conservatieve mannetjes.
Waarom denk/vind je dat?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Ajax Rules
Berichten: 31575
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Ajax Rules » wo mei 15, 2024 12:16 pm

peter schreef:
wo mei 15, 2024 10:01 am
Dick Schreuder. Als hoofdtrainer heeft hij vier jaar gewerkt bij Katwijk, 2 jaar bij PEC en nu bijna een jaartje werkzaam bij CD Castellon in de derde divisie van Spanje. Laat dit allemaal even op je inwerken zou ik zeggen.
Bizar.

Kan Ajax niet een keer frontaal de aanval openen op bepaalde media of misschien zelfs wel de media in zijn algemeenheid? Misschien een gevaarlijke tactiek, maar ook wel een interessant en misschien wel effectief experiment. Gewoon eens als waarschuwing De Telegraaf voor twee maanden schorsen (de toegang tot de persconferenties weigeren) en ze manen iets integerder te werk te gaan. Een voorbeeld/daad stellen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Ajax Rules
Berichten: 31575
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Ajax Rules » wo mei 15, 2024 12:23 pm

Valerius schreef:
wo mei 15, 2024 10:28 am
Zijn spelers zijn in ieder geval positief over Farioli. Volgens Fer zit hij er ook bovenop, wat deze selectie wel kan gebruiken.
Ik vond het ook best opvallend dat Stengs zo enthousiast was.

Je kan zeggen dat hij maar een paar weken met Farioli gewerkt heeft en dat het allemaal weinig zegt. Maar zeker voor hem als Feyenoorder was het best verrassend dat hij de nieuwe Ajax-trainer (want dat was de context van waarom hem ernaar werd gevraagd) zo ophemelde, waarbij hij zelfs een directe vergelijking maakte met Slot. Dit maakt het nog veelzeggender in mijn ogen en nog minder iets wat de Feyenoord-aanhang zal bevallen.

Ik vind het in ieder geval positief dat hij naast zijn werkethiek en zijn obsessie voor tactiek ook wordt geroemd om zijn interpersoonlijke kwaliteiten: streng/fanatiek/dwingend/gepassioneerd, maar ook warm en sympathiek. Dat is gouden combinatie.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Lionel
Berichten: 47546
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Lionel » wo mei 15, 2024 12:25 pm

Lens en Fer zijn ook positief. Man zit er strak op, is een control freak en heeft maling aan vedettes. Durft ze aan te pakken.
IK GELOOF!!!!!!

Ajax Rules
Berichten: 31575
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Ajax Rules » wo mei 15, 2024 12:26 pm

Uiteraard eens met Yopii dat het allemaal nog maar moet blijken. Maar ik ben in ieder geval wel op het punt dat ik hoop dat dit rond gaat komen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12993
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » wo mei 15, 2024 12:43 pm

Ajax Rules schreef:
wo mei 15, 2024 12:16 pm
peter schreef:
wo mei 15, 2024 10:01 am
Dick Schreuder. Als hoofdtrainer heeft hij vier jaar gewerkt bij Katwijk, 2 jaar bij PEC en nu bijna een jaartje werkzaam bij CD Castellon in de derde divisie van Spanje. Laat dit allemaal even op je inwerken zou ik zeggen.
Bizar.

Kan Ajax niet een keer frontaal de aanval openen op bepaalde media of misschien zelfs wel de media in zijn algemeenheid? Misschien een gevaarlijke tactiek, maar ook wel een interessant en misschien wel effectief experiment. Gewoon eens als waarschuwing De Telegraaf voor twee maanden schorsen (de toegang tot de persconferenties weigeren) en ze manen iets integerder te werk te gaan. Een voorbeeld/daad stellen.
Helemaal eens.

De media speelt binnen de club een giftige rol waardoor er vaak spanningen ontstaan. Binnen Ajax is er altijd wel een lek te vinden, linksom of rechtsom. En De Telegraaf heeft de onrust bij Ajax nodig lijkt het wel. Want als er geen rel is dan proberen ze er wel één te creëren.

Het voorstel voor Schreuder is echt bizar. Wat je ook van die Italiaan mag vinden maar hij heeft tenminste ervaring met het werken in een top 5 competitie. De gek die Dick Schreuder naar voren brengt moet je onmiddellijk ontslaan en de toegang tot de Arena ontzeggen. Klagen over het CV van Fariola en dan met Schreuder aan komen zetten.... dan spoor je niet.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33942
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Duke » wo mei 15, 2024 1:06 pm

peter schreef:
wo mei 15, 2024 10:01 am
Wat is dit voor stuk joh?

Dick Schreuder is veel beter bekend met de 'druk en krachtenvelden die in de hoofdstad loskomen'? Really? En dat schrijven we dan zo maar op?

Dick Schreuder. Als hoofdtrainer heeft hij vier jaar gewerkt bij Katwijk, 2 jaar bij PEC en nu bijna een jaartje werkzaam bij CD Castellon in de derde divisie van Spanje. Laat dit allemaal even op je inwerken zou ik zeggen.
Maar wel kampioen geworden in Spanje toch? :smallgrin.gif:

Maar inderdaad, bizar dat ze (wie dat ook mag zijn) met zo'n naam op de proppen komen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey
Berichten: 52001
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door wimpey » wo mei 15, 2024 1:37 pm

Valerius schreef:
wo mei 15, 2024 10:28 am
Zijn spelers zijn in ieder geval positief over Farioli. Volgens Fer zit hij er ook bovenop, wat deze selectie wel kan gebruiken.
Ik heb ook positieve verhalen over Schreuder (de broer van Dick) en Steijn gelezen. Ik geloof niks meer. Eerst zien.

Plaats reactie