Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

De opvolger van Van t Schip

Schip zelf
1
8%
Erik Ten Hag (Man utd, nog steeds)
2
15%
Dave Vos (Jong Ajax, nog steeds)
1
8%
Ron Jans (Twente, nog steeds)
1
8%
Ronald Koeman (Oranje, nog steeds)
1
8%
Pascal Jansen (AZ, nog steeds)
1
8%
Kasper Hjulmand (bondscoach Denemarken nog steeds)
0
Geen stemmen
Philip Cocu (Vitesse)
0
Geen stemmen
Gio van Bronckhorst (Rangers)
0
Geen stemmen
Marcello Gallardo (Al Ittigad, nog steeds)
0
Geen stemmen
Julien Loptegui (Sevilla)
0
Geen stemmen
Ralph Hasenhuttl (Southampton)
0
Geen stemmen
Jorge Sampaoili (Flamemgo)
0
Geen stemmen
Oliver Glasner (Eintract Frankfurt)
0
Geen stemmen
Hansi Flick (Duits elftal)
0
Geen stemmen
Rudi García (Napoli)
0
Geen stemmen
Jesse March (Leeds)
0
Geen stemmen
Lucien Favre (Nice)
0
Geen stemmen
Bo Svensson (Mainz)
0
Geen stemmen
Shota Arveladze (Hull)
0
Geen stemmen
Kjetil Knutsen (Bodo, nog steeds)
5
38%
Een andere Nederlandse trainer
1
8%
Een andere buitenlandse trainer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » vr apr 26, 2024 9:29 pm


De Dominee
Berichten: 5882
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door De Dominee » za apr 27, 2024 8:09 am

:1evil.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » za apr 27, 2024 1:55 pm

Brobbey in het Zwanenmeer? Ajax-kandidaat Potter heeft bijzondere trainingsmethodes


Hij is een belangrijke kandidaat om het nieuwe Ajax vorm te gaan geven: Graham Potter. De 48-jarige Engelse coach zou volgens verschillende media een eerste aanbieding van de Amsterdammers hebben afgeslagen, maar nog wel in gesprek zijn om de nieuwe hoofdtrainer te worden.

Zijn laatste wapenfeit als trainer? Een ontslag bij Chelsea, de club die zeven maanden daarvoor nog 24 miljoen euro voor hem over had gehad. Het leverde Potter, die een vijfjarig contract had getekend, volgens Engelse media 68 miljoen euro (!) aan afkoopsom op.

Hoewel hij bij Chelsea mislukte, kent Potter een bijzondere trainersloopbaan. Bijzonder in prestaties, maar ook in methodes. Want wie inzoomt op zijn beginjaren als trainer, stuit op opmerkelijke zaken.

Verboden te praten
Na een bescheiden loopbaan als linksback, in 1992 begonnen bij Birmingham City en in 2005 geëindigd bij Macclesfield Town, voorkomt Potter een zwart gat door snel aan de slag te gaan bij de Universiteit van Hull.

Er wordt een jonge enthousiasteling gezocht die zich wil bemoeien met de voetbalontwikkeling daar. Oud-prof Potter ziet het wel zitten, neemt genoegen met een salaris van nog geen 20.000 euro per jaar en stort zich vol op zijn nieuwe baan.

Trainerscarrière Graham Potter
2011-2018: Östersunds FK

2018-2019: Swansea City

2019-2022: Brighton & Hove Albion

2022-2023: Chelsea

Meedenken over trainingsschema's, de veldindeling, het ophalen van spelers met een minibusje, het coachen van het eerste team; Potter, zelf afgestudeerd als sociaal wetenschapper, doet het allemaal.

Hij blijkt er andere methodes op na te houden dan de doorsnee universiteitscoach. Hij laat het eerste team een partij spelen waarbij praten verboden is. Daarmee dwingt hij de spelers om nog beter te kijken dan normaal en op basis van oogcontact beslissingen te nemen.


Graham Potter
"Je moet mensen uit hun comfortzone halen, dan word je een beter mens. En met voetballers is het hetzelfde", luidt het adagium van Potter. En dat probeert hij bij zichzelf ook.

Met Ghanese voetbalsters naar WK
Via de universiteit komt hij in contact met de Ghanese voetbalbond. En voor hij het weet, mag hij met de Ghanese voetbalsters mee naar het WK van 2007 in China, als technisch directeur.

Potter maakt zich druk om de speelwijze van het team en zorgt ervoor dat de randvoorwaarden goed zijn om te presteren. BBC Humberside, voor Hull en omgeving, krijgt er lucht van en laat Potter online een dagboek bijhouden.


Ghana wordt dat WK afgedroogd. Met 4-1 door Australië, met 4-0 door Canada en met 7-2 door Noorwegen. "Dit was een van de frustrerendste en moeilijkste weken van mijn leven", schrijft Potter na de uitschakeling. "Zes weken voelden als zes maanden."

Min twintig
Toch voelt de negatieve ervaring even later als een verrijking. Potter is uit zijn comfortzone gegaan en heeft veel geleerd. Wanneer hij een paar jaar later via via een kans krijgt om trainer te worden in Zweden, pakt hij die met beide handen aan.

Potter komt terecht bij Östersund, uit het gelijknamige skistadje in het midden van het land. De club is net gedegradeerd en gaat op het vierde Zweedse niveau spelen. In zijn omgeving verklaart iedereen Potter voor gek.


Hij neemt zijn gezin mee. "Charlie, mijn oudste, was toen pas elf maanden. We hadden hem gewoon zijn Engelse kleren aangetrokken in het vliegtuig. Maar het bleek in Zweden min twintig graden te zijn. Dus we kregen allemaal dekens om ervoor te zorgen dat Charlie het buiten warm genoeg had."

Boek schrijven en musical spelen
De ontwikkeling van Östersund onder leiding van Potter is ongekend. In zeven jaar tijd klimt de club vanuit de vierde klasse op naar het hoogste niveau, waarop ook de beker wordt gewonnen en plaatsing voor de laatste 32 in de Europa League wordt afgedwongen.

De opmars gaat gepaard met bijzondere teamactiviteiten. Potter laat zijn spelers een theaterstuk opvoeren, schrijft een boek met ze, bezoekt tentoonstellingen over kunst en speelt met de voetballers in een musical, waarvoor ze zangles krijgen.


"Als je je als mens wil ontwikkelen, moet je die ongemakkelijke ervaringen meemaken", is het idee van Potter. "Als je als voetballer kunt zingen voor duizend mensen, lukt voetballen ook wel."

"Onze eerste voorstelling was uitverkocht. We speelden voor vijfhonderd mensen en voelden ons ongelooflijk kwetsbaar. Maar als je er dan als team mee om kunt gaan, is dat een geweldige manier om zelfbewustzijn en verantwoordelijkheid te ontwikkelen."

En opnieuw gaat de coach zelf ook de uitdaging aan. Hij zingt het volkslied van Lapland op het podium. "Het eerste stukje was ook nog eens a capella. Laat ik het zo zeggen: ik klonk niet bepaald als Rod Stewart." Dat zal men in Amsterdam ook niet snel van hem verwachten.

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » za apr 27, 2024 3:01 pm

"Als je je als mens wil ontwikkelen, moet je ongemakkelijke ervaringen meemaken", is het idee van Potter.
Nu snap ik waarom hij naar Ajax wil. :smallgrin.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Neefkens » za apr 27, 2024 3:16 pm

Youtube staat vol met filmpjes over en met Potter: een heel interessante trainer met een aparte visie over het ontwikkelen van mensen.

In ieder geval geen doorsnee-mannetje uit de bekende Nederlandse school of het “vereiste” AJAX-DNA, wel verfrissend.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7334
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Trab » za apr 27, 2024 5:11 pm

Met z’n allen op zangles.. Dat gaat hem worden. We zingen tenslotte al een tijdje een toontje lager


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » za apr 27, 2024 5:48 pm

Trab schreef:
za apr 27, 2024 5:11 pm
Met z’n allen op zangles.. Dat gaat hem worden. We zingen tenslotte al een tijdje een toontje lager Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zou ie daarom ontslagen zijn bij Chelsea om deze achterlijke ideeën .. Toneelstuk met zijn alle opvoeren .. Harry eeeh Graham Potter en de verdwenen bezemsteel o.i.d ..

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Neefkens » za apr 27, 2024 6:01 pm

Stelletje conservatieve…. :hypocrite.gif: :ajaxsmiley.gif:

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » zo apr 28, 2024 12:57 pm

Dan heb je het niet over mij, ik schrijf hier al jaren dat Ajax verder moet kijken dan het kluitje Nederlandse trainers.

Ik heb geen idee wat die Potter werkelijk kan, maar op voorhand klinken zijn ideeën wel goed. Het is natuurlijk de vraag of hij hier past en of hij bereid is te lekken naar de T. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » zo apr 28, 2024 12:59 pm

Opdracht voor de AJAX selectie onder Graham Potter : Maak een musical met zijn allen : Titel .. Er ligt geen bal in het net bij juffrouw AJAX ..

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » zo apr 28, 2024 3:05 pm

Het is weer eens iets anders dan paintballen of kartracen.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12893
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » ma apr 29, 2024 9:59 am

Wanneer gaan we überhaupt iets horen?

Als Ajax serieus wacht op Ten Hag dan gaat het nog 4 weken duren want de FA-cup finale is eind mei. En voor die tijd zal er niets gebeuren want Ten Hag ligt nog een jaar vast in Manchester.
Volgens mij kan je een Graham Potter daarentegen wel gewoon vastleggen want die zit werkeloos thuis.
Tijd voor iets nieuws.

columbus
Berichten: 5361
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door columbus » ma apr 29, 2024 10:41 am

Wachten op ten Hag zou echt belachelijk zijn. Sowieso wachten op een trainer die nu nog een contract heeft en al aangegeven te hebben voorlopig niet terug te komen. Het is een potje roulette wat je speelt

Persoonlijk vind ik dat je dit ook niet eens moet willen. Hup, gewoon een frisse wind door de gelederen.

LucaS
Berichten: 53580
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door LucaS » ma apr 29, 2024 10:49 am

Ik denk.ook dat Keijzer geen eerlijke kans.heeft gekregen
I think I lost my fucking headache

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » ma apr 29, 2024 11:04 am

Keizer was hopeloos. Na drie maanden verkondigde hij nog dat de spelers niet konden presteren vanwege het drama-Nouri. :excited.gif:

Dat is een hopeloze benadering als er elke week 50.000 mensen naar het stadion komen. Je moet door.

wimpey
Berichten: 51858
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door wimpey » ma apr 29, 2024 11:16 am

Trab schreef:
za apr 27, 2024 5:11 pm
Met z’n allen op zangles.. Dat gaat hem worden. We zingen tenslotte al een tijdje een toontje lager Afbeelding
De pottenbakker doet er bij Ajax verstandig aan die koekenbakkers op voetballers te laten lijken. Niet op acteurs die voetballers acteren.

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » ma apr 29, 2024 11:50 am

Zolang er gepresteerd wordt is het creatief. Zodra de prestaties uitblijven, ruiken de media de geur van geitenwollen sokken. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » ma apr 29, 2024 12:39 pm

De Potterman bakte er bij Chelsea geen ruk van .. Dus waar die euforie vandaan komt begrijp ik niet.

De Dominee
Berichten: 5882
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door De Dominee » ma apr 29, 2024 12:52 pm

EtH bakt er bij Man U ook weinig van. Dus tja...
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12893
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » ma apr 29, 2024 1:04 pm

999 schreef:
ma apr 29, 2024 12:39 pm
De Potterman bakte er bij Chelsea geen ruk van .. Dus waar die euforie vandaan komt begrijp ik niet.
Dat geldt wel voor meer trainers de laatste jaren.

Overigens ook bij Man United.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » ma apr 29, 2024 1:18 pm

Zeker, maar opeens zijn alle ogen gericht op die PEPERDURE Potter .. Die dan ook ( blijkbaar ) het idee heeft dat ie Profvoetballer van die achterlijk toneelstukjes moet laten doen.

Dan kun je net zo goed met een P. Jansens of zonne Ron Jans voor de groep zetten, daar heb ik dan meer vertrouwen in dan in ene Potter ..

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12893
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Liberty » ma apr 29, 2024 1:23 pm

999 schreef:
ma apr 29, 2024 1:18 pm
Zeker, maar opeens zijn alle ogen gericht op die PEPERDURE Potter .. Die dan ook ( blijkbaar ) het idee heeft dat ie Profvoetballer van die achterlijk toneelstukjes moet laten doen.

Dan kun je net zo goed met een P. Jansens of zonne Ron Jans voor de groep zetten, daar heb ik dan meer vertrouwen in dan in ene Potter ..
Tja, ik ken Potter niet goed genoeg om een echt oordeel te kunnen vellen. Maar het is in ieder geval geen standaardkeuze, iets wat Jansen wel zou zijn.

De beste keuzes die Ajax maakt voor het trainerschap zijn, naar mijn mening, altijd diegene geweest die niet direct voor de hand lagen. Uiteraard werkt het niet altijd zo, want Steijn valt ook in het rijtje van onverwachte keuzes.
Tijd voor iets nieuws.

De Dominee
Berichten: 5882
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door De Dominee » ma apr 29, 2024 1:52 pm

Ik denk dat ik blijer zou worden van Potter dan EtH eigenlijk. Zoals ik elders al postte was het spel onder EtH zowel in het begin als tegen het einde matig tot slecht. Vreemde keuzes, rare wissels.

In 2019 was het top. Maar die selectie klopte ook aan alle kanten. Ik had sterk het gevoel dat de chemie tussen Ajax en EtH op het einde uitgewerkt was en betwijfel of het niet te snel is om weer terug te keren.

Potter is een frisse wind. Ook een workaholic, totale voetbal gek. Tactisch sterk, flexibel, aanvallend.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door 999 » ma apr 29, 2024 2:08 pm

Overperformer dus :smallgrin.gif:

Bij Chelsea was ie
Worse than Lampard, Hiddink and Benítez - Potter's poor Chelsea record
Afijn, mijn mening : Breng eerst de selectie op nivo voordat je zonne peperdure ( alleen van naam ) trainer aanstelt ..

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Opvolger (interim) John van 't Schip als Ajaxtrainer

Bericht door Yopii » ma apr 29, 2024 2:27 pm

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/11 ... elegd.html

Meneer wil een andere rol...

Waarom zou hij een rol moeten spelen, hij kan niet zoveel. DNA-gevalletje. :excited.gif:

Plaats reactie