Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13402
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Nihad » di aug 15, 2023 7:11 pm

“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » do aug 24, 2023 12:15 pm

Het gaat in de Kudus-topic over makelaarskosten. Laten we hier daarover verder gaan.

Vaak (afhankelijk van hoe transparant Ajax rapporteert) kun je al aflezen aan de jaarcijfers dat de transferinkomsten uiteindelijk niet optellen tot de gemelde bedragen. Voorbeeld:

"De inkomsten uit transfers van spelers bedroegen € 37,8 miljoen als gevolg van de transfers van Ryan Gravenberch naar FC Bayern München, Noa Lang naar Club Brugge, David Neres naar FC Shakhtar Donetsk, Kjell Scherpen naar Brighton & Hove Albion en Jurgen Ekkelenkamp naar Hertha BSC. Dit is 56% minder dan in het seizoen 2020/2021 (€ 86,1 miljoen)."

bron: https://www.ajax.nl/artikelen/jaarcijfers-afc-ajax-nv/

Op transfermarkt.de zien we echter de volgende bedragen, in lijn met de destijds gemelde transfersommen, die optellen tot 44,5 miljoen.

Gravenberch: 18,5 miljoen
Lang: 6 miljoen
Neres: 12 miljoen
Scherpen: 5 miljoen
Ekkelenkamp: 3 miljoen

Waarom sluit dit niet aan? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:22 pm

kan ook deels doorverkoop % zijn of worden die elders genoemd?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 12:22 pm

Jöhnk schreef:
do aug 24, 2023 12:15 pm
Het gaat in de Kudus-topic over makelaarskosten. Laten we hier daarover verder gaan.

Vaak (afhankelijk van hoe transparant Ajax rapporteert) kun je al aflezen aan de jaarcijfers dat de transferinkomsten uiteindelijk niet optellen tot de gemelde bedragen. Voorbeeld:

"De inkomsten uit transfers van spelers bedroegen € 37,8 miljoen als gevolg van de transfers van Ryan Gravenberch naar FC Bayern München, Noa Lang naar Club Brugge, David Neres naar FC Shakhtar Donetsk, Kjell Scherpen naar Brighton & Hove Albion en Jurgen Ekkelenkamp naar Hertha BSC. Dit is 56% minder dan in het seizoen 2020/2021 (€ 86,1 miljoen)."

bron: https://www.ajax.nl/artikelen/jaarcijfers-afc-ajax-nv/

Op transfermarkt.de zien we echter de volgende bedragen, in lijn met de destijds gemelde transfersommen, die optellen tot 44,5 miljoen.

Gravenberch: 18,5 miljoen
Lang: 6 miljoen
Neres: 12 miljoen
Scherpen: 5 miljoen
Ekkelenkamp: 3 miljoen

Waarom sluit dit niet aan? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Verschil 6.7m.
Het zijn inkomsten. Er bestaat zoiets als inkomstenbelasting. Is dat resultaat voor of na belastingen?

Wat mij in ieder geval opvalt als er over de financiële zaken wordt gesproken is dat het 'financiële fruit' altijd bij Ajax landt. Aankoop of verkoop. Dat vind ik dan weer niet logisch.

En is dat 'ineens' anders, nu Mislintat er zit?

En hoe kan het dat binnen het beursgenoteerde bedrijf Ajax Overmars klaarblijkelijk in volstrekte autonomie en zonder financiële verantwoording allerhande dealtjes kon sluiten?
AD keek niet mee? FD keek niet mee? RvC keek niet mee?

Overmars: de grote boeman.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 12:23 pm

Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:22 pm
kan ook deels doorverkoop % zijn of worden die elders genoemd?
Ingecalculeerde - maar nog niet ontvangen - bonussen die buiten de lopende boekhouding vallen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » do aug 24, 2023 12:26 pm

Ajax betaalt vennootschapsbelasting, over het resultaat onder de streep, de winst. Dit bedrag is dus voor belasting.

Nee, ook de variabelen verklaren het verschil niet:

"Ajax heeft overeenstemming bereikt met FC Bayern München over de overgang van Ryan Gravenberch. De overgang van de middenvelder naar de Duitse club is per 30 juni aanstaande. Gravenberch stond nog tot en met 30 juni 2023 onder contract bij Ajax. Ajax ontvangt een transfersom van € 18,5 miljoen. Dat bedrag kan via variabelen nog oplopen naar € 24 miljoen."

https://www.ajax.nl/artikelen/ajax-en-f ... avenberch/

Het is duidelijk dat gemelde bedragen altijd bruto van (makelaars)kosten zijn. Dit betekent dat bij uitgaande transfers er mogelijk nog iets af moet, en bij inkomende transfers er mogelijk nog iets bij moet. Jammer genoeg. Een lijstje dat hieraan voorbijgaat, vind ik niet zinvol, zeker omdat er voldoende signalen zijn dat de makelaarskosten bij Ajax zijn geëxplodeerd in de laatste jaren.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:26 pm

zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:22 pm

AD keek niet mee?
Hier durf ik wel volmondig JA op te zeggen :biggrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:29 pm

zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:23 pm
Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:22 pm
kan ook deels doorverkoop % zijn of worden die elders genoemd?
Ingecalculeerde - maar nog niet ontvangen - bonussen die buiten de lopende boekhouding vallen?
Ja en in hoeverre zijn die bedragen bij transfermarkt.de incl bonussen.
Kijk, ik durf wel te beweren dat er geld naar zaakwaarnemers gaan.

Zou het wel vreemd vinden als het gebeurd bij aankoop EN verkoop.
ik zou het zien als een huis. K.K. (kosten koper) of K.V. (kosten Verkoper) maar niet en/en
Niet onder Overmars en/of Mislintat
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 12:38 pm

Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:29 pm
zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:23 pm
Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:22 pm
kan ook deels doorverkoop % zijn of worden die elders genoemd?
Ingecalculeerde - maar nog niet ontvangen - bonussen die buiten de lopende boekhouding vallen?
Ja en in hoeverre zijn die bedragen bij transfermarkt.de incl bonussen.
Kijk, ik durf wel te beweren dat er geld naar zaakwaarnemers gaan.

Zou het wel vreemd vinden als het gebeurd bij aankoop EN verkoop.
ik zou het zien als een huis. K.K. (kosten koper) of K.V. (kosten Verkoper) maar niet en/en
Niet onder Overmars en/of Mislintat
Precies.

Het is mij te makkelijk om Overmars maar simpelweg van verkwistend gedrag te beschuldigen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 12:42 pm

Zit er ook nog een boekhoudkundig verhaal achter? Dat inkomsten gespreid worden ontvangen en dus ook gespreid worden ingeboekt als 'inkomsten'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » do aug 24, 2023 12:45 pm

zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:42 pm
Zit er ook nog een boekhoudkundig verhaal achter? Dat inkomsten gespreid worden ontvangen en dus ook gespreid worden ingeboekt als 'inkomsten'?
Nee, ook niet. Als je de deal sluit, weet je dat je het geld gaat krijgen (al of niet gespreid) en is het een inkomst.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:46 pm

zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:38 pm


Precies.

Het is mij te makkelijk om Overmars maar simpelweg van verkwistend gedrag te beschuldigen.

Mee eens, er is genoeg op die vent aan te merken maar zijn moyenne aankoop/verkoop is meer dan prima!
Denk dat alleen het jaartje Beenhakker (2002) een betere score heeft (chivu, galasek, maxwell, trabelsi, zlatan, Mido)

maar dat kan ook sentiment zijn :blush.gif:
Laatst gewijzigd door Mano op do aug 24, 2023 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do aug 24, 2023 12:46 pm

Ajax kan zich qua makelaarskosten meten met de Europese top. De Amsterdammers waren over het seizoen 2019/2020 bijna 34 miljoen euro kwijt aan zaakwaarnemers: alleen Chelsea, Borussia Dortmund, Manchester City en Manchester United scoren hoger.
Kom op, mensen. Dit zegt veel. Alles. En dat was 2019/2020, toen Overmars o.a. met pareltjes als Babel, Varela, Marin, Promes, Pierie en Scherpen schitterde.

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do aug 24, 2023 12:46 pm

Dat hangt natuurlijk van de deal af. De hierboven door Jöhnk aangehaalde cijfers komen uit transfers van vier Nederlandse spelers + Neres. Bij Neres was er geen winst.

Zeker bij Zuid-Amerikaanse spelers moet je lappen om überhaupt kans te maken op een inkomende transfer. Clubs en managers gebruiken Ajax als etalage, het is niet de bedoeling dat een speler bij Ajax blijft. Het is naïef om te denken dat Ajax het grote geld pakt zonder dat clubs en managers meedelen.

Deals met gewilde Braziliaanse talenten zijn ingewikkeld, ze weten daar heel goed wat hun spelers waard zijn. Ajax werkte in het verleden met Bertolucci, die denkt in grote bedragen.

Kijkend naar het transferbeleid van dit jaar trek ik de conclusie dat Ajax de Zuid-Amerikaanse markt en dan met name de Braziliaanse even on hold heeft gezet. Te veel grote clubs strooien met geld om de talenten van daar binnen te halen.

Daarbij zie je dat Ajax het risico spreidt: alleen Sutalo heeft boven de twintig miljoen gekost. De salarissen zullen ook omlaag zijn. Zo kan ik me niet voorstellen dat Ajax Donny haalt (nog los van de sportieve kant), tenzij hij het grootste deel van zijn salaris inlevert. Terecht ook: de hoofdprijs betalen aan transfergeld + salaris voor een speler die in een grote competitie mislukt is moet je (in het algemeen gesproken) niet willen.

DD heeft bij zowel Ramaj als Avila gezegd dat hij zo'n speler op tijd wil binnenhalen. Dat zegt wel iets. Zijn beleid: spelers halen die zich nog moeten ontwikkelen. Daar zit natuurlijk ook een risico aan.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:47 pm

Jöhnk schreef:
do aug 24, 2023 12:45 pm
zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:42 pm
Zit er ook nog een boekhoudkundig verhaal achter? Dat inkomsten gespreid worden ontvangen en dus ook gespreid worden ingeboekt als 'inkomsten'?
Nee, ook niet. Als je de deal sluit, weet je dat je het geld gaat krijgen (al of niet gespreid) en is het een inkomst.
betaaldatum maakt dan niet uit?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » do aug 24, 2023 12:52 pm

Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:47 pm
Jöhnk schreef:
do aug 24, 2023 12:45 pm
zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:42 pm
Zit er ook nog een boekhoudkundig verhaal achter? Dat inkomsten gespreid worden ontvangen en dus ook gespreid worden ingeboekt als 'inkomsten'?
Nee, ook niet. Als je de deal sluit, weet je dat je het geld gaat krijgen (al of niet gespreid) en is het een inkomst.
betaaldatum maakt dan niet uit?
Nee, het gaat om het moment dat je de inkomsten verdient:

"Revenue recognition is an aspect of accrual accounting that stipulates when and how businesses “recognize” or record their revenue. The principle requires that businesses recognize revenue when it's earned (accrual accounting) rather than when payment is received (cash accounting)."

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do aug 24, 2023 12:52 pm

Mano schreef:
do aug 24, 2023 12:46 pm
zeux schreef:
do aug 24, 2023 12:38 pm


Precies.

Het is mij te makkelijk om Overmars maar simpelweg van verkwistend gedrag te beschuldigen.

Mee eens, er is genoeg op die vent aan te merken maar zijn moyenne aankoop/verkoop is meer dan prima!
Denk dat alleen het jaartje Beenhakker (2002) een betere score heeft (chivu, galasek, maxwell, trabelsi, zlatan, Mido)

maar dat kan ook sentiment zijn :blush.gif:
Chivu was nog van Danny Blind, ere wie ere toekomt.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Mano » do aug 24, 2023 12:54 pm

wimpey schreef:
do aug 24, 2023 12:46 pm
Ajax kan zich qua makelaarskosten meten met de Europese top. De Amsterdammers waren over het seizoen 2019/2020 bijna 34 miljoen euro kwijt aan zaakwaarnemers: alleen Chelsea, Borussia Dortmund, Manchester City en Manchester United scoren hoger.
Kom op, mensen. Dit zegt veel. Alles. En dat was 2019/2020, toen Overmars o.a. met pareltjes als Babel, Varela, Marin, Promes, Pierie en Scherpen schitterde.
leuk dat jij die pannenkoeken eraan verbind want we kennen je agenda. Overmars hard downplayen

maar wat we dus niet weten, wordt het betaald bij aankoop of verkoop.
bij verkoop gaat het over:
02/20 Nederland Siem de Jong MV FC Cincinnati FC Cincinnati
01/20 Burkina Faso Hassane Bandé AV FC Thun Berner Oberland FC Thun Berner Oberland
01/20 Nederland Noa Lang AV FC Twente FC Twente
09/19 Argentinië Lisandro Magallán VD Deportivo Alavés Deportivo Alavés
08/19 Nederland Dani de Wit MV AZ Alkmaar AZ Alkmaar
08/19 Denemarken Kasper Dolberg AV OGC Nice OGC Nice
08/19 Denemarken Lasse Schöne MV Genoa CFC Genoa CFC
07/19 Denemarken Rasmus Kristensen VD RB Salzburg RB Salzburg
07/19 Nederland Matthijs de Ligt VD Juventus Juventus
07/19 Griekenland Kostas Lamprou KP Vitesse Vitesse
07/19 Tsjechië Vaclav Černý AV FC Utrecht FC Utrecht
07/19 Noorwegen Dennis Johnsen AV PEC Zwolle PEC Zwolle
06/19 Nederland Mitchel Bakker VD Paris Saint-Germain (CFA) Paris Saint-Germain (CFA) [U23]
06/19 Nederland Frenkie de Jong MV FC Barcelona FC Barcelona
06/19 Nederland Daley Sinkgraven

en daar zitten wel een paar dikke vissen tussen die wandelde met Mino
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do aug 24, 2023 1:12 pm

Overmars hard downplayen
Dat is zo overdreven. De fouten van Overmars moeten worden rechtgezet. De rest is niet meer interessant.

De grootste verdienste van Overmars is dat hij Ten Hag heeft aangesteld en hem is blijven steunen toen de T. losging.

Verder heeft hij tientallen spelers gehaald, veel slechte, maar ook een aantal goede tot zeer goede. Hij begon erg zwak, met voornamelijk miskopen:

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... s-overmars

Daarna had hij een sterkere periode, en de laatste jaren ging hij steeds meer geld uitgeven, zeker ook door het gedram van Ten Hag.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » do aug 24, 2023 1:42 pm

Kosten spelersmakelaar:

De spelersmakelaar krijgt een percentage van het jaarlijkse inkomen van de speler. Gebruikelijk is 5 tot 7%. De verkopende club betaalt ook een percentage van het transfergeld aan de spelersmakelaar, dat contractueel is vastgelegd. Gemiddeld is dat 7%, maar dit kan oplopen tot 30%. De Fifa verplicht vanaf oktober 2023 hiervoor een percentage van max 3%. Zie ook:

https://www.scorelit.com/zaakwaarnemer- ... e%20nemen.

https://www.footballtransfers.com/nl/tr ... ers-2-en-3
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 1:45 pm

Yopii schreef:
do aug 24, 2023 1:12 pm
Overmars hard downplayen
Dat is zo overdreven. De fouten van Overmars moeten worden rechtgezet. De rest is niet meer interessant.

De grootste verdienste van Overmars is dat hij Ten Hag heeft aangesteld en hem is blijven steunen toen de T. losging.

Verder heeft hij tientallen spelers gehaald, veel slechte, maar ook een aantal goede tot zeer goede. Hij begon erg zwak, met voornamelijk miskopen:

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... s-overmars

Daarna had hij een sterkere periode, en de laatste jaren ging hij steeds meer geld uitgeven, zeker ook door het gedram van Ten Hag.
Je bent gewoon net zo erg als Mike & Valentijn. :headbang.gif: Alleen gaat het bij hen over Mislintat en is bij jou Overmars de target. Maar het is hetzelfde 'sentiment'.

Overmars begon in een 'harnas': een club diep in het rood met de erfenis van een 'Cruijff revolutie' waarbinnen niets kon of mocht (salarisplafond', de facto verbod op grote aankopen).

Zijn verdienste is dat hij rond 2016/17 brak met de doctrine: eerst Neres + Ziyech als een wezenlijke investering, vervolgens Tadic/Blind.

Fijn om te zeggen 'de rest is niet interessant'. Zo veeg je even lekker makkelijk een wezenlijk element van Overmars onder het tapijt.

De anti-Overmars-houding op AT verbaast mij echt enorm. Alleen Mano ziet het geloof ik anders.

- Met de teams na 2016 (breuk met doctrine) werd weer aantrekkelijk voetbal gespeeld, met prachtige resultaten nationaal èn internationaal. Na 'De Boer' eindelijk weer met plezier naar Ajax kunnen kijken.
- De investeringen na 2016 hebben zich dubbel en dwars terugverdiend: uitgaven 245.25 miljoen, inkomsten 417.1 miljoen (ook als die bedragen ook niet allemaal helemaal kloppen en er strijkstok-geld is, lijkt het mij lastig toveren om op een negatief resultaat uit te komen).
- Post Overige Reserves binnen Eigen vermogen steeg in die periode van -65m naar +88m
- Van de spelers die sinds 2016 4m of meer kostten (daar waar je risico mee neemt) rendeerde voetballend zo ongeveer de helft (met een zwaartepunt bij spelers die 10m of meer hadden gekost: de meest risicovolle investeringen).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do aug 24, 2023 1:57 pm

Yopii schreef:
do aug 24, 2023 1:12 pm
Overmars hard downplayen
Dat is zo overdreven. De fouten van Overmars moeten worden rechtgezet. De rest is niet meer interessant.
Hij heeft ook goede dingen gedaan. EtH, we plukken jongens als Hato uit de jeugd van Sparta door dat samenwerkingsverband, hij heeft goed verkocht. Architect van 2018/19, toen ie wél de juiste spelers vond.

Ik snap ook wel dat het niet zo easy is. Dat misperen erbij horen. Maar ik meen wel een bepaalde verzadiging te zien, waardoor hij het liet versloffen en de club niet lekker heeft achtergelaten. Dat is wel kwalijk.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » do aug 24, 2023 2:03 pm

Je hebt gelijk, Zeux. Nu ik je cijfers gezien heb met wat aanvullende info, vind ik de schade inderdaad reuze meevallen qua personeelsbeleid. Wel kwam Ajax steeds meer in een financieel te ruim jasje te zitten onder zijn regime. Wat hij trouwens ook op het laatst erkende: ''We moeten gaan downsizen.'' Zeer waarschijnlijk had hij daarom Bergwijn ook nooit aangekocht, hoe graag hij hem ook wilde hebben.
Success will tear us apart.

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » do aug 24, 2023 2:31 pm

'De rest is niet interessant', daar bedoel ik mee dat we verder moeten. Dat hij X jaar geleden die of die kocht, maakt voor de huidige situatie niet uit.

Nu moeten we downsizen: lagere makelaarsfees, lagere salarissen. verbeteren opleiding, verbeteren scouting, enz. DD is daarmee begonnen: meer structuur, minder nattevingerwerk.

Een begroting van jaarlijks verplicht CL-voetbal + hoge transferinkomsten was niet houdbaar.

Topsport is keihard. 'Bij Ajax zijn we nooit tevreden', dat was het idee. Het steeds groter maken van Overmarsje past niet in mijn idee van verbetering. Zelfgenoegzaamheid is de dood in de pot. ER is heel veel blijven liggen waar nu aan gewerkt moet worden. Dat er na het vertrek van Overmars zo'n gat viel, is een veeg teken. De mensen die hij had aangesteld waren niet in staat op een goede manier de lopende zaken af te handelen, ze lieten zich piepelen door de zaakwaarnemer van Tadic. Je moet altijd naar iemands gehele legacy kijken, niet naar een deel daarvan. Overmars heeft een aantal zeer goede dingen gedaan, maar ook een aantal dingen waarbij je vraagtekens kunt zetten.

Geen club zakt zo ver weg na een succesperiode, dat is een structureel probleem bij Ajax. Ik hoop dat daar eens naar gekeken wordt. Uiteindelijk mag de hele organisatie niet hangen op één man. Nee, ook niet op de DD.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 2:47 pm

Yopii schreef:
do aug 24, 2023 2:31 pm
'De rest is niet interessant', daar bedoel ik mee dat we verder moeten. Dat hij X jaar geleden die of die kocht, maakt voor de huidige situatie niet uit.

Nu moeten we downsizen: lagere makelaarsfees, lagere salarissen. verbeteren opleiding, verbeteren scouting, enz. DD is daarmee begonnen: meer structuur, minder nattevingerwerk.

Een begroting van jaarlijks verplicht CL-voetbal + hoge transferinkomsten was niet houdbaar.

Topsport is keihard. 'Bij Ajax zijn we nooit tevreden', dat was het idee. Het steeds groter maken van Overmarsje past niet in mijn idee van verbetering. Zelfgenoegzaamheid is de dood in de pot. ER is heel veel blijven liggen waar nu aan gewerkt moet worden. Dat er na het vertrek van Overmars zo'n gat viel, is een veeg teken. De mensen die hij had aangesteld waren niet in staat op een goede manier de lopende zaken af te handelen, ze lieten zich piepelen door de zaakwaarnemer van Tadic. Je moet altijd naar iemands gehele legacy kijken, niet naar een deel daarvan. Overmars heeft een aantal zeer goede dingen gedaan, maar ook een aantal dingen waarbij je vraagtekens kunt zetten.

Geen club zakt zo ver weg na een succesperiode, dat is een structureel probleem bij Ajax. Ik hoop dat daar eens naar gekeken wordt. Uiteindelijk mag de hele organisatie niet hangen op één man. Nee, ook niet op de DD.
Jaja, 'we moeten vooruit kijken', want verleden en zo, maar vervolgens toch weer een hele riedel over hoe slecht Overmars wel niet was... Je kunt het niet laten.

Ik maak Overmars niet 'groter'. Ik doen een assessment van wat hij heeft bijgedragen. Dat zijn 'feiten'. Geen projecties.

Deze transferperiode zijn Kudus en Alvarez verkocht. Spelers door Overmars aangetrokken. Gekocht voor 24m, verkocht voor 82m. Dat is geld voor 'nu', verdiend op door Overmars gekochte spelers. En dus Overmars-beleid - keuze van waardevaste/waardevermeerderende spelers - dat gewoon in het nu impact heeft.
Op Daramy is quite gespeeld.
Tadic heeft Ajax welwillend laten gaan.

Schreuder is door Overmars aangesteld? Dat is nieuws voor mij. KJH?
Hamstra is aangesteld door Overmars. Maar in een andere rol! Sar heeft Hamstra TD gemaakt.
Maar opnieuw: het is bezopen om gedrag dat niet onder leiding van Overmars heeft plaatsgevonden hem wèl aan te rekenen.

Het is jouw patroon: Overmars (mede)verantwoordelijk willen maken voor de puinhoop van de zomer, terwijl hij al vijf maanden weg was.
Ik vind dat soort (subjectieve) projecties heel kwalijk.

Je kunt Overmars alleen afrekenen op wat hij concreet heeft gedaan.
Je kunt gedrag van anderen niet op hem projecteren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie