Marc Overmars

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » di sep 12, 2017 7:40 pm

Gezond verstand schreef:
Marillion schreef:Precies, het is zijn taak om geschikte spelers in kaart te brengen die haalbaar zijn. Of denken we hier nu echt dat er geen haalbare en geschikte back voor Ajax op deze planeet rondloopt?

De verdediging is met het vertrek van Sanchez maar ook Tete gewoon een pak minder geworden. Dat mag hij zich toch aanrekenen.
Ik denk dat het extreem lastig is voor Ajax om zo'n back te vinden.

Het vertrek van Tete mag je alleen Tete en z'n zaakwaarnemer aanrekenen, niet Overmars die al vanaf december 2015 met deze verwende (en overigens zwaar overschatte) knul wilde verlengen.
Ik weet dat zijn zaakwaarnemer in Nederland geen beste reputatie heeft maar ik kon me uitstekend voorstellen waarom hij niet wilde blijven. Die jongen liet veel betere prestaties zien dan zijn concurrent maar toch zat hij telkens op de bank. Dan was ik ook weg. Want wat moet je nog meer doen om in de basis te komen dan?

Maar het is ook mogelijk dat hij sowieso weg wilde. Dat blijft gissen voor een buitenstaander. Zonde is het wel want met Sanchez en Tete zijn beide verdedigers vertrokken die een duel konden winnen én die met snelheid en een goede tackle iets konden herstellen. Die eigenschappen zijn ontzettend belangrijk wanneer je ver van je eigen doel af wil spelen en druk wil zetten op je tegenstander.

Als deze spelers dan niet te houden zijn moet je dus proberen om die eigenschappen weer in te kopen. Dat is niet gebeurd. Ik kan me vergissen maar volgens mij is Wöber ook niet zo'n type. Het is misschien niet makkelijk maar het is wel gewoon de taak van de scouting en het technisch hart om daar een oplossing voor te hebben.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Khraa » di sep 12, 2017 8:15 pm

Hij wilde toch ook al niet bijtekenen voordat hij op de bank terecht kwam?
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » di sep 12, 2017 9:17 pm

Zou kunnen, ik weet het niet. Maar ik kan me voorstellen dat het nogal uitmaakt of je speelt of niet. Vooral als je beter presteert dan je concurrent.

Maar als helder was dat hij zou vertrekken dan moet je dus beoordelen of je een vervanger moet halen of niet. Welke sterke eigenschappen heeft een speler die vertrekt en kun je dat intern opvangen? Met Sanchez en Tete vertrokken dus beide spelers die snelheid, duelkracht en een goede tackle hadden. Ik constateer voorlopig dat Ajax dat niet heeft opgelost. De spelers uit Jong Ajax kunnen het (nog?) niet brengen en de aankopen zijn er (nog?) niet klaar voor. Ik hoop uiteraard dat ze zich snel zullen bewijzen en ook deze eigenschappen inbrengen. Maar we hebben onze start voorlopig alvast gemist. Mede door het ontbreken van deze eigenschappen in de defensie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47980
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Marc Overmars

Bericht door peter » di sep 12, 2017 11:26 pm

Tete was toch ook vaak heel erg zwak? Er wordt nu net gedaan alsof hij zoveel beter is/was dan Veltman, maar dat is ook geschiedvervalsing. Een goed Europees duel maakt zo'n jongen een stuk beter dan dat hij daadwerkelijk was. Heeft afgelopen seizoen bijna nooit laten zien waarom hij nou in de basis zou moeten staan.

Lionel
Berichten: 47546
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Lionel » wo sep 13, 2017 6:36 am

Peter schreef:Tete was toch ook vaak heel erg zwak? Er wordt nu net gedaan alsof hij zoveel beter is/was dan Veltman, maar dat is ook geschiedvervalsing. Een goed Europees duel maakt zo'n jongen een stuk beter dan dat hij daadwerkelijk was. Heeft afgelopen seizoen bijna nooit laten zien waarom hij nou in de basis zou moeten staan.
Mee eens. Al denk ik wel dat hij meer potentie heeft dan Tete en dat we nu meer aan hem hebben dan aan Veltman.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » wo sep 13, 2017 8:18 am

In mijn ogen is Tete wel degelijk een veel betere back. Duelkracht, snelheid en een goede tackle zijn waardevolle eigenschappen voor een back. En je zag ook nog eens dat hij in de samenwerking met Traore doorgaans beter uit de verf kwam door wel gebruik te maken van de ruimte die voor hem lag. Hij is misschien geen wereldtopper maar voor Ajax wel gewoon een hele goede back. Ook al speelde ook hij absoluut mindere wedstrijden.

Maar in de context van deze discussie ging het er veel meer over dat met zijn vertrek en dat van Sanchez een aantal eigenschappen uit de defensie zijn verdwenen. En laten dat nou net eigenschappen zijn waarmee je veel tegendoelpunten kunt voorkomen en die het mogelijk maken om druk te zetten en van je eigen zestien af te spelen. Mijn klacht is dat hier niets mee is gedaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Giacomo Puccini » wo sep 13, 2017 8:44 am

Ongelooflijk hoe het talent van Tete bij Ajax is verkwanseld. In Nederland leiden we geen verdedigers meer op, omdat we talent niet meer herkennen. Veltman of Tete, rest my case.
Ajax!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10313
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Marc Overmars

Bericht door WP_Legend » wo sep 13, 2017 8:46 am

Ik vond Tete helemaal niks... Wat een houthakker... 3 coaches zagen meer in Veltman dan in Tete... En de fans maar klagen..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » wo sep 13, 2017 8:52 am

Nogmaals, het gaat in deze discussie voornamelijk om de eigenschappen die hij en Sanchez hebben. Dit maakte vorig seizoen dat je een bepaald systeem kon spelen. Waar zijn die eigenschappen in de defensie nu gebleven? Ik hoop dat die nieuwe jongens daar iets van meebrengen want wat er nu staat heeft dat niet of nauwelijks.

En ik zie in Tete inderdaad een veel betere back dan in Veltman. Het kan zijn dat hij een lastige jongen was. Het kan ook zijn dat hij sowieso weg wilde. Daar kan ik van buitenaf niet over oordelen. Maar als je kijkt naar zijn eigenschappen als verdediger is hij van deze twee in mijn ogen echt de veel betere back.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11933
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Marc Overmars

Bericht door Sandro » wo sep 13, 2017 9:19 am

WP_Legend schreef:Ik vond Tete helemaal niks... Wat een houthakker... 3 coaches zagen meer in Veltman dan in Tete... En de fans maar klagen..
Vertel, wat zit je dwars? Frank is een lompe boer en nu Tete weer een houthakker. Vind je het momenteel zo goed gaan dat alles uit het verleden helemaal niks is?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » wo sep 13, 2017 10:31 am

Marillion schreef:
Gezond verstand schreef:
Marillion schreef:Precies, het is zijn taak om geschikte spelers in kaart te brengen die haalbaar zijn. Of denken we hier nu echt dat er geen haalbare en geschikte back voor Ajax op deze planeet rondloopt?

De verdediging is met het vertrek van Sanchez maar ook Tete gewoon een pak minder geworden. Dat mag hij zich toch aanrekenen.
Ik denk dat het extreem lastig is voor Ajax om zo'n back te vinden.

Het vertrek van Tete mag je alleen Tete en z'n zaakwaarnemer aanrekenen, niet Overmars die al vanaf december 2015 met deze verwende (en overigens zwaar overschatte) knul wilde verlengen.
Ik weet dat zijn zaakwaarnemer in Nederland geen beste reputatie heeft maar ik kon me uitstekend voorstellen waarom hij niet wilde blijven. Die jongen liet veel betere prestaties zien dan zijn concurrent maar toch zat hij telkens op de bank. Dan was ik ook weg. Want wat moet je nog meer doen om in de basis te komen dan?

Maar het is ook mogelijk dat hij sowieso weg wilde. Dat blijft gissen voor een buitenstaander. Zonde is het wel want met Sanchez en Tete zijn beide verdedigers vertrokken die een duel konden winnen én die met snelheid en een goede tackle iets konden herstellen. Die eigenschappen zijn ontzettend belangrijk wanneer je ver van je eigen doel af wil spelen en druk wil zetten op je tegenstander.

Als deze spelers dan niet te houden zijn moet je dus proberen om die eigenschappen weer in te kopen. Dat is niet gebeurd. Ik kan me vergissen maar volgens mij is Wöber ook niet zo'n type. Het is misschien niet makkelijk maar het is wel gewoon de taak van de scouting en het technisch hart om daar een oplossing voor te hebben.
Het is niet gissen, het is overduidelijk. Tete weigerde al laat in 2015 bij te tekenen, toen hij nog een onbetwiste basisspeler was, dus het "op de bank zitten" was helemaal geen argument, dat is naderhand gebruikt door Tete en z'n zaakwaarnemer maar vanaf dag één hebben ze ingezet op een vertrek afgelopen zomer. En dat "betere prestaties" is een lachertje, hij presteerde namelijk niet beter dan Veltman maar dat is een volledig andere discussie. Ook dat het zonde is, moah, ik ben er niet kapot van hoor, ondanks alle mindere punten van Veltman vind ik hem voor het verzorgde, aanvallende voetbal dat Ajax wil/moet spelen veel geschikter dan de simpele houthakker zonder voetbalkwaliteiten Tete.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » wo sep 13, 2017 10:36 am

Marillion schreef:In mijn ogen is Tete wel degelijk een veel betere back. Duelkracht, snelheid en een goede tackle zijn waardevolle eigenschappen voor een back. En je zag ook nog eens dat hij in de samenwerking met Traore doorgaans beter uit de verf kwam door wel gebruik te maken van de ruimte die voor hem lag. Hij is misschien geen wereldtopper maar voor Ajax wel gewoon een hele goede back. Ook al speelde ook hij absoluut mindere wedstrijden.
Verdedigend niet veel beter dan Veltman, maar dat komt omdat Veltman veel meer anticipeert en dus onderschept dan Tete, terwijl Tete meer kracht heeft en een sliding ziet er spectaculairder uit dan een onderschepte bal, daardoor lijkt Tete een veel betere back met meer duelkracht.

Tete gebruik maken van de ruimte voor hem? Juist niet. Als Veltman de bal krijgt weet hij wat hij met de bal moet doen, vooruit, en kan dat snel waardoor er voorin nog ruimte ligt. Tete kan en durft de bal nooit snel vooruit te spelen waardoor alles voorin is dichtgelopen en hij de bal uit pure ellende maar weer opzij of naar achteren moet passen. Typische speler voor het Frank de Boer voetbal maar niet voor het voetbal dat Ajax hoort te spelen. Wel geschikt voor een ultra verdedigende speelstijl.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » wo sep 13, 2017 11:22 am

Ik heb het bij dat laatste gedeelte over voetballen zonder bal. Dat had ik er bij moeten zetten. Tete ging diverse malen de ruimte in wanneer Traore weer eens naar binnen ging. Veltman doet dat echt zelden of nooit. Veltman heeft de naam dat hij aanvallend iets brengt maar doet dat juist niet. Ook niet in balbezit. Als hij op dat punt al niet beter is dan is het een verloren zaak want als pure verdediger is Tete in mijn ogen een klasse beter. Helaas kan dat werk in Nederland doorgaans op weinig waardering rekenen. Maar goed, over het deze twee gaan we het hier niet eens worden.

Bij het kunnen corrigeren gaat het overigens ook om situaties waar je als back misschien niet de onderschepping kan doen maar wel de aanval nog kan stoppen. De twee die in dat soort situaties konden ingrijpen zijn vertrokken. Maar je ontkomt niet aan die situaties als je druk wil geven. Wie gaat dat nu bij Ajax doen dan?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » wo sep 13, 2017 12:08 pm

Marillion schreef: Veltman heeft de naam dat hij aanvallend iets brengt maar doet dat juist niet. Ook niet in balbezit.
Dat jij het niet ziet wilt niet zeggen dat hij het niet brengt, dat is een groot verschil. Maar je bent daarbij wel onderdeel van de meerderheid die denkt "aanvallen is meerennen naar voren en een voorzet geven", een zeer beperkte visie op aanvallen en van waarde zijn in aanvallend voetbal. Cruijff noemde ooit, ik meen tijdens het WK 1998, Van der Sar de beste aanvaller aan Nederlandse zijde omdat hij de bal snel en goed bij de voorste linie kreeg en dat is dus precies wat Veltman vaak doet, de bal snel naar voren plaatsen waardoor er kansen ontstaan. Daarom is hij aanvallend van waarde, terwijl Tete de bal eerst onder controle moet krijgen, dan 6 keer moet kijken om vervolgens te concluderen dat door zijn getreuzel er voorin geen afspeelmogelijkheden meer zijn.
Als hij op dat punt al niet beter is dan is het een verloren zaak want als pure verdediger is Tete in mijn ogen een klasse beter. Helaas kan dat werk in Nederland doorgaans op weinig waardering rekenen. Maar goed, over het deze twee gaan we het hier niet eens worden.
Veltman is op dat punt dus wel beter. En nu ook weer, als je verdedigen puur als 'man tegen man, die hard tegen elkaar aan botsen waarbij er één blijft staan' ziet, ja, dan is Tete beter. Maar als je als verdediger de bal al hebt onderschept voordat het tot een duel komt dan ben je stiekem beter, het is alleen minder zichtbaar. Plus je kan de bal sneller weer vooruit spelen en dan kom je weer uit bij het aanvallende aspect van verdedigen.
Bij het kunnen corrigeren gaat het overigens ook om situaties waar je als back misschien niet de onderschepping kan doen maar wel de aanval nog kan stoppen. De twee die in dat soort situaties konden ingrijpen zijn vertrokken. Maar je ontkomt niet aan die situaties als je druk wil geven. Wie gaat dat nu bij Ajax doen dan?
Veltman kan dat ook, doet ongeveer net zoveel slidings als Tete blijkt uit de statistieken en corrigeert ook vaak genoeg.

Eigenlijk hoort deze discussie waarin we nu zijn geraakt in de Veltman topic en niet in de Overmars topic. En begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Veltman fan, ik zie liever een back van een hoger niveau op zijn plek staan maar Tete was dat niet en zal dat ook nooit worden. En het onterechte afbranden van Veltman stoort mij ook, hij krijgt veel meer kritiek dan terecht is.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door 999 » wo sep 13, 2017 12:12 pm

Ja geweldig die Veltman, ook als aanvoerder :excited.gif: ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » wo sep 13, 2017 12:20 pm

Gezond verstand schreef:
Marillion schreef: Veltman heeft de naam dat hij aanvallend iets brengt maar doet dat juist niet. Ook niet in balbezit.
Dat jij het niet ziet wilt niet zeggen dat hij het niet brengt, dat is een groot verschil.
Zo heeft ieder zijn eigen visie. Laten we het er maar op houden dat we van mening verschillen over de capaciteiten van Veltman.

Overigens heb ik nog steeds niemand horen zeggen welke spelers nu beschikken over de genoemde capaciteiten die in mijn ogen wel nodig zijn in de defensie. Er moet daar namelijk af en toe iemand in kunnen grijpen. Desnoods ten koste van een smerige broek. Al weet ik dat dit voor sommige supporters vloeken in de kerk is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » do sep 14, 2017 7:38 am

Zowel De Ligt als Viergever als Veltman kunnen dat, die grijpen echt qua hardheid niet minder in dan de defensie met Reiziger, De Boer en Blind, los van de kwaliteit dan want die is over de gehele linie lager dan in 1995.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41080
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door Marillion » do sep 14, 2017 5:22 pm

Net als bij de vergelijking tussen Veltman en Tete constateer ik ook hier een onoverbrugbaar verschil van mening. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47546
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Lionel » do sep 14, 2017 10:09 pm

Gezond verstand schreef:Zowel De Ligt als Viergever als Veltman kunnen dat, die grijpen echt qua hardheid niet minder in dan de defensie met Reiziger, De Boer en Blind, los van de kwaliteit dan want die is over de gehele linie lager dan in 1995.
Wauw
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Marc Overmars

Bericht door beelzebub » vr sep 15, 2017 1:30 pm

Tete heeft gisteren de hele wedstrijd de bank warm gehouden bij Lyon, dus zo een verpletterende indruk heeft-ie daar ook weer niet gemaakt.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

wimpey
Berichten: 52001
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Marc Overmars

Bericht door wimpey » vr sep 15, 2017 1:42 pm

beelzebub schreef:Tete heeft gisteren de hele wedstrijd de bank warm gehouden bij Lyon, dus zo een verpletterende indruk heeft-ie daar ook weer niet gemaakt.
Veltman houdt dit seizoen doordeweeks ook de bank warm. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » ma sep 18, 2017 12:18 pm

Lionel schreef:
Gezond verstand schreef:Zowel De Ligt als Viergever als Veltman kunnen dat, die grijpen echt qua hardheid niet minder in dan de defensie met Reiziger, De Boer en Blind, los van de kwaliteit dan want die is over de gehele linie lager dan in 1995.
Wauw
Als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets.

Waren Blind, De Boer en Reiziger spelers die keihard ingrepen? Nee! Wat dat betreft klopt de vergelijking dus als een zwerende vinger. Konden ze dat als het moest? Nee, niet keihard, wel voldoende en dat kunnen De Ligt, Viergever en Veltman ook, sterker nog, op dat soort overtredingen wordt Veltman juist door de hele goegemeente aan Ajax supporters afgemaakt.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Marc Overmars

Bericht door Mano » ma sep 18, 2017 12:42 pm

je vergelijking gaat mank op kwaliteit. Je kan het niet los van elkaar zien. Ik heb 2 benen dus zou in principe net zo goed als Messi moeten kunnen zijn :smallgrin.gif:


FdB en Blind hadden meer positionele inzichten, Reiziger had snelheid.
Dat zijn wapens die wel ontbreken bij de huidige 3.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Marc Overmars

Bericht door Gezond verstand » za sep 30, 2017 1:30 pm

Mano schreef:je vergelijking gaat mank op kwaliteit. Je kan het niet los van elkaar zien. Ik heb 2 benen dus zou in principe net zo goed als Messi moeten kunnen zijn :smallgrin.gif:


FdB en Blind hadden meer positionele inzichten, Reiziger had snelheid.
Dat zijn wapens die wel ontbreken bij de huidige 3.
Ik schrijf heel duidelijk los van de kwaliteit maar dat is je blijkbaar ontgaan. Het gaat puur om de wil en de kwaliteiten om hard in te grijpen en puur op deze kwaliteiten gericht doet de huidige verdediging niet onder voor de topverdediging van 1995, die stonden namelijk ook niet bekend om hun hardheid.

Dat er qua inzicht, snelheid (al was Blind niet heel snel), en voetballend vermogen een wereld van verschil zit tussen toen en nu doet daar niets aan af.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11933
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Marc Overmars

Bericht door Sandro » za sep 30, 2017 3:13 pm

Maar misschien heeft het Ajax van nu dat soort verdedigers wel meer nodig dan toen? Als het voetballend niet lukt om je tegenstanders te verslaan (het stuk wat jij 'kwaliteit' noemt) dan moet het op een andere manier.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Plaats reactie