Johan Cruijff, 1947-2016

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » wo apr 13, 2016 2:11 pm

Demosthenes schreef:
Raymon schreef:Ik vind het jammer dat alle (minimale) kritiek op Cruijff gezien wordt als rancune. Alsof je niet oprecht kan zijn als je over Cruijff discussieert.
:biggthumpup.gif:

Het lijkt erop dat JC boven alle kritiek verheven is.
Ik vind dit nog steeds niet het juiste topic, laten we het hier houden bij het plaatsen van mooie Cruijff foto's en video's, voor de 'kampenstrijd' is een ander topic met maar liefst 965 (!!) fokking pagina's... :blush.gif:

Maar kom op man, als er één Nederlander, bij leven, en blijkbaar ook nu nog, zeker niet boven alle kritiek lijkt te zijn verheven dan is het Johan Cruijff wel.

Ja, er lopen inderdaad dozijnen figuren rond die Johan verafgoden, maar er zijn minstens evenveel Nederlanders die hem regelmatig kwamen overladen met bakken aan kritiek.

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Gaizka1985 » wo apr 13, 2016 3:39 pm

Ik zit er aan te denken om een paar mooie canvassen of posters van Cruijff in actie op te hangen in huis, zal niet misstaan tussen The Beatles & Bruce Springsteen, weet iemand een site/winkel waar die verkrijgbaar zijn?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » wo apr 13, 2016 6:57 pm

Gaizka1985 schreef:Ik zit er aan te denken om een paar mooie canvassen of posters van Cruijff in actie op te hangen in huis, zal niet misstaan tussen The Beatles & Bruce Springsteen, weet iemand een site/winkel waar die verkrijgbaar zijn?
Stuur maar een PM. Ik heb wel een goed adresje voor je!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » wo apr 13, 2016 7:07 pm

Demosthenes schreef:Paar opmerkingen, als over Franco en Beckenbauer, die lijken op een bericht van mij te slaan, dan maar een reactie:

Poster Cruijff(?) berichte, misschien als reactie op een bericht van mij dat JC zonder Ajacieden Europees niets heeft gewonnen, dat het kwam omdat Franco toen bepaalde dat Barcelona geen kampioen mocht worden (Geen citaat, wel de strekking), maar wat blijkt: toen Franco nog leefde werd Barcelona wel kampioen, na zijn dood niet meer. Ik heb even gewacht op een reactie maar niemand reageert, iedere(?) lezer neemt zoiets aan als juist, terwijl het complete onzin is, wel passend in de mythe die er rondom JC zit. Nuance ontbreekt niet alleen, de waarheid wordt geweld aangedaan.
Ah je hebt even gewacht op een reactie? :smile-ajax.gif:
Wat keurig van je, beste Demo, ik waardeer grote stukken uit je posts vaak zeer, maar jij denkt met regelmaat ook 'hét patent op de waarheid' te hebben hè? :smallgrin.gif:

Het klopt, Cruijff is bij Barcelona (als voetballer) alleen in zijn eerste seizoen kampioen geworden, daarnaast won hij nog één keer de beker.

Barcelona is een club die vrij weinig won voor 1974, tussen 1974 en 1988 en ook van 1996 tot aan die CL winst van Rijkaard waren successen en trofeeën zeldzaam. Bezigde Van Gaal toen hij ontslag nam ('amigos de la prensa. Yo me voy. Felicidades!') niet de woorden dat hij in 6 jaar tijd bij Ajax meer prijzen had gewonnen dan FC Barcelona in 100 jaar? :smallgrin.gif:

Voor de komst van Cruijff en nog lang er na werden de Madrileense clubs flink voorgetrokken door de scheidsrechter. De prijzenkast van Real zou heel wat leger zijn zonder die talloze schandalen. Schandalen in Spanje en in Europa. Ik heb uit de jaren '60 ook nog een Europacup wedstrijd voor jullie waar Anderlecht 5 klassen beter was dan Real :smile-ajax.gif: en me toch een partij genaaid werd. :blush.gif: :blush.gif:

De Catalanen zeggen dan ook vaak 'Johan Cruijff heeft ons onze eigenwaarde' teruggegeven. Johan heeft geen ladingen prijzen voor ze binnen gevoetbald maar ze hadden met hem wel een wapen waar Madrid geen antwoord op had. Daarom was die 0-5 overwinning op Real Madrid tijdens zijn eerste Classico in 1974 ook zo lekker. Wanneer ene Jopie Cruijff 3 man voorbij pingelt en de bal vervolgens binnen knalt kan corrupte arbitrage moeilijk met buitenspel of een handsbal komen aanzetten. Dat pikt zelfs het thuispubliek niet.

Het thuispubliek kwam na de 0-5 nederlaag met een staande ovatie voor de ploeg die hen vernederd had (deden ze in Madrid ook voor het Ajax van '95, nadat ze het gros van de spelers tijdens de wedstrijd nog op oerwoudgeluiden trakteerden.) Cruijff & co werden in 1974 eerst nog begroet met hels gefluit. Na de wedstrijd was er applaus, generalísimo Francisco Franco ook aanwezig in het stadion, werd toen hij de tribunes verliet weggehoond.


(Tot zover een stukje geschiedenisles van iemand die nog een stuk jonger is dan de AT nestors Demo & Rednose) :smile-ajax.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » do apr 14, 2016 11:14 am

Tot zover een stukje geschiedenisles
Geschiedenislessen zijn altijd subjectief, maar moet ik opmaken uit je bericht dat je nog steeds achter de opmerking staat dat JC geen kampioen mocht worden door Franco (geen citaat, wel de strekking), want ik heb vroeger in mijn geschiedenislessen geleerd dat je een opmerking als deze moet kunnen staven en Wikipedia geeft aan dat Barcelona juist kampioen werd toen Franco nog leefde en met speler JC geen kampioen werd toen Franco al niet meer leefde, Spanje al een koninkrijk was geworden. Geven andere bronnen andere feiten?

Wat Van Gaal met successen bij Ajax dan weer in je verhaal doet, is mij een raadsel.

:ajaxsmiley.gif: @Cruijff
Wat het begrip nestor betreft: kan er toch maar één zijn?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 12:27 am

Demosthenes schreef: :ajaxsmiley.gif: @Cruijff
Wat het begrip nestor betreft: kan er toch maar één zijn?
Klopt, ook bij mijn vriendengroep is er maar één de groep oudste en dus de nestor.
Maar, omdat de oudste man nog weleens de pijp uit kan gaan :hypocrite.gif: moet je ook een 'reserve' nestor hebben die al een beetje voorbereid wordt op zijn toekomstige rol. :smile-ajax.gif:
Demosthenes schreef:ik heb vroeger in mijn geschiedenislessen geleerd dat je een opmerking als deze moet kunnen staven en Wikipedia geeft aan dat Barcelona juist kampioen werd toen Franco nog leefde en met speler JC geen kampioen werd toen Franco al niet meer leefde, Spanje al een koninkrijk was geworden. Geven andere bronnen andere feiten?
Wil je hier nog antwoord op hebben, Demo?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » di apr 19, 2016 8:48 am

Wil je hier nog antwoord op hebben, Demo?
Neem aan dat je de opmerking daarmee hebt teruggenomen.

Had na mijn pensionering even het idee om dergelijke opmerkingen op AT te controleren en waar nodig te weerleggen, maar dat kostte me te veel tijd. :ajaxsmiley.gif:
Maar, omdat de oudste man nog weleens de pijp uit kan gaan :hypocrite.gif: moet je ook een 'reserve' nestor hebben die al een beetje voorbereid wordt op zijn toekomstige rol.
Tenzij die mogelijke opvolger eerder overlijdt, want zoals je zelf al schrijft: "Die oudjes sterven blijkbaar snel/gemakkelijk"(geen citaat)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 10:10 am

Demosthenes schreef:
Wil je hier nog antwoord op hebben, Demo?
Neem aan dat je de opmerking daarmee hebt teruggenomen.
Nee, tuurlijk neem ik de opmerking niet terug.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Rednose » di apr 19, 2016 12:45 pm

Demosthenes schreef: Tenzij die mogelijke opvolger eerder overlijdt, want zoals je zelf al schrijft: "Die oudjes sterven blijkbaar snel/gemakkelijk"(geen citaat)
Laten we er geen wedstrijd van maken :ajaxsmiley.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » di apr 19, 2016 12:46 pm

Nee, tuurlijk neem ik de opmerking niet terug.
Dan heb je dus geaccepteerd dat de overleden Franco invloed bleef uitoefenen op voetbaluitslagen, ook al was er al lang een koning in Spanje. Ik geloof er niet in dat overledenen invloed op ons leven uitoefenen, toen niet en nu niet.
Vanaf de jaren 50 hebben de Spaanse arbiters decennia lang Madrid voorgetrokken. Dat moest ook wel van dictator Franco.
Franco leefde toen Barcelona kampioen werd, na zijn overlijden is JC geen kampioen meer geworden met Barcelona. De topics lopen door elkaar, het citaat uit een post van jou komt uit een andere topic, had geen zin alle topics weer door te nemen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 1:41 pm

Demosthenes schreef:
Nee, tuurlijk neem ik de opmerking niet terug.
Dan heb je dus geaccepteerd dat de overleden Franco invloed bleef uitoefenen op voetbaluitslagen, ook al was er al lang een koning in Spanje.
Ze noemen Real (Royal, Koninklijk), toch niet voor niets de Koninklijke? :smile-ajax.gif: Heb nu weinig tijd om te reageren maar ik ga er later nog dieper in.
Demosthenes schreef:Ik geloof er niet in dat overledenen invloed op ons leven uitoefenen, toen niet en nu niet.
Geloof je daar echt in het geheel niet in?? :confused.gif:
Dan heb jij echt een armoedig leven. :blush.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » di apr 19, 2016 3:04 pm

Geloof je daar echt in het geheel niet in?? :confused.gif:
Dan heb jij echt een armoedig leven. :blush.gif:
Ik kan me jouw gedachtegang nu wel voorstellen, als je, terwijl wij elkaar nog nooit ontmoet hebben, weet hoe het met mijn leven gesteld is. Ik vind dat een gedachte die niet rationeel tot stand is gekomen, maar meer een gevoel van onmacht weergeeft, maar ook dat is een mening, we hebben elkaar nooit ontmoet.

Mensen verwarren 'denken aan' wel eens met 'beïnvloeding', maar ga rustig verder met je seances
Afbeelding
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 3:07 pm

Demosthenes schreef:Ik geloof er niet in dat overledenen invloed op ons leven uitoefenen, toen niet en nu niet.
Demosthenes schreef:
Geloof je daar echt in het geheel niet in?? :confused.gif:
Dan heb jij echt een armoedig leven. :blush.gif:
Ik kan me jouw gedachtegang nu wel voorstellen, als je, terwijl wij elkaar nog nooit ontmoet hebben, weet hoe het met mijn leven gesteld is. Ik vind dat een gedachte die niet rationeel tot stand is gekomen,
Wanneer je zo stellig stelt dat de overledenen, bijvoorbeeld je overleden (voor)ouders en overledenen uit je eigen bloedlijn op geen enkele wijze invloed op ons leven uitoefenen... Dan pis je in mijn ogen als het ware echt over het graf van je eigen voorouders en van ieder ander die de wereld gemaakt hebben tot wat die nu is. :kots: :blush.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » di apr 19, 2016 3:34 pm

Dan pis je in mijn ogen als het ware echt over het graf van je eigen voorouders en van ieder ander die de wereld gemaakt hebben tot wat die nu is. :kots: :blush.gif:
Oh, we zijn gevorderd tot het niveau van "poep en pies", wat een bijdrage. :excited.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 3:36 pm

Haha ik daag je bewust een beetje uit, maar los daarvan: kom nu eens met argumenten Demo.

Als je bovenstaande dingen daadwerkelijk meent, ben je maar weinig spiritueel ingesteld. :blush.gif:

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Gaizka1985 » di apr 19, 2016 4:26 pm

Ik wil een paar cavassen laten maken van JC in actie (mag zowel bij Ajax als in Oranje), dit idee: https://www.google.nl/search?q=johan+cr ... 8eFWW5M%3A

Ik ben op zoek naar foto's in een hoge resolutie, weet iemand een site waar ik die kan vinden?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Demosthenes » di apr 19, 2016 6:11 pm

Cruijff schreef:Haha ik daag je bewust een beetje uit, maar los daarvan: kom nu eens met argumenten Demo.

Als je bovenstaande dingen daadwerkelijk meent, ben je maar weinig spiritueel ingesteld. :blush.gif:
Spiritualiteit!
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

Het spirituele en het religieuze
De betekenissen van "religie" en "spiritualiteit" liggen vaak erg dicht bij elkaar. In een strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, de menselijke ziel of het menselijke innerlijk zijn, dat zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft, of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens, die zich op het transcendente of immanente goddelijke Zijn concentreert, respectievelijk op het principe van de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid.
de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
https://www.wikiwand.com/nl/Spiritualiteit

Ontmoet je de vrouw van je leven (is ouderwets, je hebt tegenwoordig alphamannetjes las ik, degene die JC een alfamannetje vindt, heeft me dat nog steeds niet duidelijk gemaakt, wat is dat?) dat kun je een persoonlijke innerlijke ervaring noemen, maar is die ontmoeting niet gewoon te beredeneren. Op hetzelfde moment op dezelfde plek. Denk je nou echt dat vader of moeder uit hemel of hel beiden naar die plek hebben gemanoeuvreerd? Dat er andere krachten zijn die dat voor elkaar hebben gekregen, dat je in de file kwam te staan, daardoor tien minuten later die plek bezocht, waar de ander alleen net die ene minuut ....

Het probleem voor jou is dat als ik vraag naar het bewijs, hoe kan ik het proces herhalen, onder dezelfde omstandigheden met dezelfde uitkomsten, de reactie is van de spiritualist 'de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring'. Geen bewijs nodig, antwoord en aanname komen overeen. Geloven in de drie stappen verder denken. Mijn reactie is dan: had dat dan in de finale van het wk ook gedaan of dachten de Duitsers vier stappen vooruit, dan is JC niet zo bijzonder meer, dus dat zal niet het geval zijn geweest.
De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens
Confessie, geloof, is de diepere betekenis ervan niet onverdraagzaamheid tegenover andersdenkenden? Ik ben niet religieus opgevoed, wilde als zesjarige wel naar de zondagsschool, omdat ik dacht dan de rest van de week vrij te hebben. Dat bleek niet het geval te zijn, dan ook geen zondagsschool, dat zal wel de ontbrekende schakel zijn. Het fundamentalisme, het dogma ontbreken bij mij. Ik kan het mijn ouders niet meer vragen, maar misschien heb jij af en toe contact met ze.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Sandro » di apr 19, 2016 6:16 pm

Misschien terug naar Cruijff toch weer? Mooi die emoties van Jordi:

http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/enter ... -ontvangst

Ik zag dit trouwens bij DWDD en niet op boulevard want dat kijk ik niet. DWDD overigens ook niet normaal gesproken.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » di apr 19, 2016 8:50 pm

Demosthenes schreef:wilde als zesjarige wel naar de zondagsschool, omdat ik dacht dan de rest van de week vrij te hebben. Dat bleek niet het geval te zijn, dan ook geen zondagsschool,
:smallgrin.gif:
Demosthenes schreef:dat zal wel de ontbrekende schakel zijn. Het fundamentalisme, het dogma ontbreken bij mij. Ik kan het mijn ouders niet meer vragen, maar misschien heb jij af en toe contact met ze.
Jep, vast wel. :smile-ajax.gif: Pass de namen maar even aan me door, dan vraag ik het ze. :smile-ajax.gif:
Ik sprak laatst trouwens ook een oudoom van je, die krijgt nog behoorlijk wat geld van je. Als jij die poen, inclusief rente, even naar mij passt, dan zorg ik dat 't bij hem terechtkomt. :biggrin.gif:

Sandro_Calaaabro schreef:Misschien terug naar Cruijff toch weer?
Graag!

Heeft iemand verder nog mooie foto's of bewegende beelden van Johan Cruijff?

https://www.youtube.com/watch?v=982EDaAr3Tg

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door InnerHarbour » wo apr 20, 2016 7:20 am

We zijn op pagina 14, lijkt mij een mooi moment om dit topic op slot te doen.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » wo apr 20, 2016 2:25 pm

A Tribute to Johan Cruijff 03:04 minuten

Rest In Peace.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » wo apr 20, 2016 2:29 pm


Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » ma apr 25, 2016 12:52 pm

InnerHarbour schreef:We zijn op pagina 14, lijkt mij een mooi moment om dit topic op slot te doen.
Nee, niet mee eens IH.

Over Johan Cruijff raak je nooit uitgesproken. Ook zullen prachtige de prachtige filmpjes en enkele iconische filmpjes eeuwig blijven voortleven.

Hier speciaal voor Marillion het Rebel Rebel filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=kA2UyJ3_jjQ
Laatst gewijzigd door Cruijff op ma apr 25, 2016 1:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47510
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Lionel » ma apr 25, 2016 12:56 pm

Gefeliciteerd Johan!
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » ma apr 25, 2016 12:59 pm

Taart voor Johan Cruijff in stadion De Meer in 1969. Vandaag zou hij 69 zijn geworden.


Afbeelding

Plaats reactie