De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » di nov 10, 2015 6:04 pm

Dubbel schreef:Hoera, Jonk weg! Terug naar de dagen waarin kwaliteit de boventoon voert

1996/1997
Ignacio Tuhuteru
Hayden Foxe

1997/1998
Milan Berck Beelenkamp
Dennis Schulp
Elijah Louhenapessey
Menno Willems
Robert Gehring

1998/1999
Kevin Bobson

1999/2000
Nabil Abidallah
Andrzej Rudy
Quido Lanzaat
Benni McCarthy
Raphael Supusepa
Robert-Jan Ravensbergen

2000/2001
Sherjill McDonald
Daniel Cruz
Kiran Bechan
Aaron Mokoena
Froylan Ledezma
Pascal Heije

2001/2002
Anthony Obodai
Ruud Kras
Christopher Kanu
Tom Sier

2002/2003
John Nieuwenburg
Walker
Ferdi Vierklau

2003/2004
Mans Sorensson
Jussi Kujala
Jamal Akachar
Khalid Hamdaoui

2004/2005
Filipe Kasimirski
Gaston Sangoy
John O'brien
Sinisa Gagula

2005/2006
Olaf Lindenbergh
Markus Rosenberg
Juanfran
Emmanuel Boakye

2006/2007
Gideon de Graaf

2007/2008
Samuel Kuffour
Jurgen Colin
Laurent Delorge
Ismail Urzaiz

2008/2009
Donovan Slijngaard
Javier Martina

2009/2010
Darko Bodul

2010/2011
Ronald Graafland
Marvin Zeegelaar
Waarom hou je op in 2011?

Jonk weg? Lijkt me terecht dat iemand die weigert zijn functie uit te voeren na pogingen om hem tegemoet te komen op een gegeven moment wordt bedankt.
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23230
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di nov 10, 2015 6:08 pm

Jöhnk schreef:Bergkamp was volgens het plan de schakel tussen opleiding en eerste, maar in feite is hij volgens mij assistent. Over je werk niet doen gesproken. Gelukkig woont hij wel de vergaderingen bij, dat is natuurlijk veel belangrijker.

Vervelende is dat alles de laatste anderhalf seizoenen minder lijkt te worden.

Omdat Bergkamp een paar jaar terug, toen hij veelal met Eriksen en met Siem de Jong aan de gang ging, wel goed werk verrichtte.

Sinds De Boer hem heeft geupgrade naar de assistent die naast hem mag zitten hebben we er weinig meer aan. En ook weinig aan Frank en aan Stam, gelukkig wel veel aan Trustfull. :ajax.gif:
Laatst gewijzigd door Cruijff op di nov 10, 2015 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » di nov 10, 2015 7:24 pm

Yopi schreef: Dat is toch niet zo ingewikkeld? Jonk mocht er steeds voor joker bij zitten tijdens vergaderingen, dan raak je vanzelf geïrriteerd. Het is vervelend om keer op keer formeel verantwoordelijk te zijn voor beslissingen waar je het absoluut niet mee eens bent. Dan kunnen er best harde woorden vallen. Topsporters zijn direct, in tegenstelling tot bureaucraten, die elkaar op indirecte wijze afmaken door de regels in hun voordeel te gebruiken.
In tegenstelling tot bureaucraten leek Jonk dat TH wel een goed idee, en leek hem het ook wel een goed idee dat mensen werden aangesteld op basis van hun verleden als voetballer. Tevens vond hij het prachtig dat Cruijff beslissingen zou gaan nemen waar een ander de verantwoordelijkheid voor kon dragen.

Wellicht heeft zijn enorme persoonlijke salarissprong zijn oordeel daarover beinvloed, het is natuurlijk onzin om hem nu als slachtoffer af te schilderen van de onzinconstructie en de onzinuitgangspunten waar hij zelf zo hard anderen een mes voor in de rug heeft gestoken. Ik neem aan dat de werkweigeraar geen ontslagvergoeding meekrijgt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door El Clavo » di nov 10, 2015 7:28 pm

Yopi schreef:
El Clavo schreef:Jonk leek me een hele zure man om mee te werken. Ik ben er niet rouwig om.
Het is goed dat hij weg is omdat jou leek....

Prima argumentatie!

Michels, Cruijff, Van Gaal. Moeilijke mensen om mee te werken.
Is ook geen argument hoor, puur onderbuik. Volgens mij horen ze allemaal bij het plan Cruijff, en van wat wij als buitenstanders meekregen was dat Jonk voortdurend dwars lag. Dat hoeft niet erg te zijn, als het om strategische beslissingen en visie gaat, dan kun je goede discussies voeren. Als het echter om kinderachtige zaken gaat als het niet aanschuiven bij overleggen, dan moet je er niet gek van op kijken als iemand uit het zakenleven dat niet pikt.

Mr. Ajax
Berichten: 14563
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Mr. Ajax » di nov 10, 2015 7:39 pm

El Clavo schreef:
Yopi schreef:
El Clavo schreef:Jonk leek me een hele zure man om mee te werken. Ik ben er niet rouwig om.
Het is goed dat hij weg is omdat jou leek....

Prima argumentatie!

Michels, Cruijff, Van Gaal. Moeilijke mensen om mee te werken.
Is ook geen argument hoor, puur onderbuik. Volgens mij horen ze allemaal bij het plan Cruijff, en van wat wij als buitenstanders meekregen was dat Jonk voortdurend dwars lag. Dat hoeft niet erg te zijn, als het om strategische beslissingen en visie gaat, dan kun je goede discussies voeren. Als het echter om kinderachtige zaken gaat als het niet aanschuiven bij overleggen, dan moet je er niet gek van op kijken als iemand uit het zakenleven dat niet pikt.
Lijkt me sterk dat dat de genoemde onoverbrugbare verschillen zijn...

Aan de constatering dat hij voortdurend dwars lag hebben we ook weinig als we de feiten niet kennen. Dat lijkt me allerminst een (per definitie) negatieve eigenschap, zoals je zelf aangeeft.

Ik vind het wel jammer. Niet dat ik alle feiten ken, maar van wat ik de afgelopen jaren lees en hoor had Jonk er echt wel verstand van, is de lat in de opleiding flink hoger gelegd, met als voornaamste resultaat dat de talentjes die nu aanhaken bij het eerste al een stuk verder zijn (hebben een stuk minder tijd nodig om redelijk me te draaien) dan voorgaande jaren (Riedewald, Tete, Bazoer). Verder zijn ze stuk voor stuk lovend over de verandering die de opleiding onder zijn bewind heeft meegemaakt.

Ik vind het geen goeie zaak in ieder geval, met de kennis die ik nu wel voorhanden heb.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door El Clavo » di nov 10, 2015 8:09 pm

Ik ook, omdat ik wel geloof dat de basis goed is. Het gevaar is echter dat er meer komt kijken bij dergelijke functies. Een goede profvoetballer is 1, een technisch leidinggevende is iets heel anders. Daar vergist Cruijff zich ook in, ben ik van overtuigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33642
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di nov 10, 2015 8:22 pm

El Clavo schreef:Ik ook, omdat ik wel geloof dat de basis goed is. Het gevaar is echter dat er meer komt kijken bij dergelijke functies. Een goede profvoetballer is 1, een technisch leidinggevende is iets heel anders. Daar vergist Cruijff zich ook in, ben ik van overtuigd.
Precies. Het 'falen' zit niet in de methodiek bij de jeugd, maar in het neerzetten van de totale organisatie bij Ajax (en vooral het helder maken van de structuren en verantwoordelijkheden). Er is op management-niveau gehobbyd. En daarin vind ik Cruijff tekortgeschoten, omdat hij als 'generaal' van de revolutie zijn troepen beter had moeten coördineren. Nu kreeg één divisie alle aandacht en werd de andere divisie aan zijn lot overgelaten, terwijl met die divisie uiteindelijk de oorlog gewonnen moest worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33642
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di nov 10, 2015 9:36 pm

Analyse Willem Vissers in de VK:
Met Jonk verdwijnt Cruijffs apostel

Analyse Ajax

Als hoofd opleidingen van Ajax had Wim Jonk een belangrijk aandeel in de uitvoering van de revolutie van Johan Cruijff. Met zijn vertrek is het de vraag wat daarvan overblijft.

Door: Willem Vissers 10 november 2015, 21:00

Hoofd van de jeugdopleiding van Ajax Wim Jonk vertrekt op korte termijn bij de Amsterdamse club. Dat is het gevolg van een 'onoverbrugbaar meningsverschil met Jonk over de invulling en de werkwijze van het technisch hart', zo laat Ajax dinsdag weten op de website van de club. Jonk sprak al geruime tijd niet meer met zijn collega's in het technisch hart van de club. Lees hier het nieuwsbericht.

Johan Cruijff zelf is ziek en neemt in zijn columns in De Telegraaf steeds meer afstand van Ajax, dat toch niet naar hem luistert. Adviseur Tscheu La Ling, naar voren geschoven door Cruijff, is opgestapt. En nu verdwijnt ook hoofd opleidingen Wim Jonk, vanwege verschillen van inzicht met andere leden van het technisch hart, dat de sportieve koers van Ajax bepaalt.

Jonk zat niet meer aan bij vergaderingen omdat hij tegen een meerderheid optornde: assistent-trainer Dennis Bergkamp, die ook hoofdtrainer Frank de Boer vertegenwoordigde, en technisch directeur Marc Overmars. Bemiddeling door de voorzitter van het overleg, algemeen directeur in opleiding Edwin van der Sar, mocht niet baten.

Hoewel de club bij monde van de nieuwe algemeen directeur Dolf Collee stelt verder te gaan op de ingeslagen weg - waarbij de ontwikkeling van het individu centraal staat - is de vraag of dat daadwerkelijk gebeurt. Er was veel ruzie en geouwehoer bij het begin van Cruijffs revolutie in 2010. De club moest weer van de voetballers zijn. Ruzie en geouwehoer is er ook vijf jaar later, nu de voetballers het voor het zeggen hebben.

Jonk was in zijn element op jeugdcomplex De Toekomst, met wetenschapper Ruben Jongkind, de schrijver van het Plan Cruijff, als steun en toeverlaat. Alleen: lang niet iedereen volgde. Een revolutie binnen de revolutie is nodig om de ideeën te laten voortleven, maar het is de vraag of het daarvan komt.

Vooral de A1, het belangrijkste elftal van de jeugd, speelde Jonks gedroomde voetbal. Spectaculair, met diepte in het spel in plaats van breedte, met de zogenoemde 3-secondenregel als een uitgangspunt: de bal heroveren binnen drie tellen, op het hoogste niveau tot in de perfectie uitgevoerd door Bayern München, dat wordt getraind door een andere trouwe volger van Cruijff, Guardiola.

Alles moest wijken voor de scholing van het individu. Roulerende trainers bij de jeugd, om niet verkleefd te raken met één elftal, mentoren voor sociale en mentale begeleiding, trainen in kleinere ruimten, het creëren van een-tegen-een-situaties om pingelende talenten te laten ontluiken. De school van Jonk was het laboratorium van de nieuwe voetballer.

In het eerste elftal was vaak weinig terug te zien van zijn opvattingen, mede door de spanning tussen meteen presteren en de ontspanning van het opleiden. Ajax 1 speelde veel breed en terug. Trainer De Boer opteerde op een gegeven moment voor een schaduwspits (de punt naar voren op een driemansmiddenveld, volgens jargon), terwijl Cruijff op het middenveld liever met de punt naar achteren speelt. Tussen Arena en Toekomst was de verwijdering voelbaar.

Bij Cruijff zijn positiespel en onderlinge afstanden cruciaal. In een gesprek met de Volkskrant in 2013 zei Jonk: 'Johan vindt, naast een goede basistechniek, afstanden belangrijk. Hij houdt erg van linies en onderlinge afstanden mogen nooit groter zijn dan maximaal 10 meter.' Als je Jonk hoorde praten, hoorde je Cruijff, maar dan met een Volendams accent.

Jonk was, grof gezegd, tegenstander van dure aankopen voor de breedte. Dat vond hij zonde van het geld. Voor De Boer was het geen probleem pakweg 4 miljoen uit te geven voor verdediger Van der Hoorn, want die heeft zo zijn rol gespeeld in de selectie en dubbele bezetting van posities is nodig. Jonk was ook tegenstander van de komst van de jonge middenvelder Sinkgraven, in 2014 tijdens de winterstop gekocht voor 6,5 miljoen. Jonk dacht dat jeugdspelers als Nouri en Van de Beek die plaats zo konden innemen.

Jonk voelde zich alleen en weigerde aan te zitten bij het reguliere overleg. Hij haalde zijn diploma coach betaald voetbal en genoot van de doorbrekende talenten in Ajax 1. Maar waren Tete, Riedewald en Bazoer nu al vruchten van de revolutie of niet?

Ja, zei de een. Nee, vond de ander. Jonks rechterhand Jongkind nuanceerde die discussie. Hij wees op het werk van de trainers uit atletiek of judo. Hij oordeelde dat het drietal zeker 30 procent beter was geworden in de drie jaar dat Ajax volgens de gedachten van Cruijff werkt. Verbetering als voetballer, maar ook in mentaal opzicht, qua loopvermogen of stabiliteit.

In bijna alle geledingen van het Nederlandse voetbal is inmiddels, zeker na de uitschakeling van het Nederlands elftal voor het EK, opgemerkt dat het een en ander schort aan de opleiding van voetballers. Cruijff constateerde dat al jaren geleden en begon zijn revolutie, met veel persoonlijk leed van ontslagen werknemers tot gevolg.

Over een jaar of zeven is pas een oordeel te vellen over de revolutie bij de jeugd, vindt Jongkind. Pas dan is een generatie voetballers helemaal opgeleid volgens 'Cruijff.' De vraag is nu alleen in hoeverre de ideeën van Cruijff blijven voortleven, nu zijn apostel in Amsterdam verdwijnt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di nov 10, 2015 10:24 pm

We zullen het zien, maar ik verwacht een grote zuivering. Voor zover de pro-Cruijff mensen niet (nu of in de zomer) uit zichzelf opstappen. Voortzetting van de lijn-Cruijff ligt niet in de verwachting. Dat heeft ook weinig zin als je de kennis niet in huis hebt. Er zijn twee mogelijkheden: of ze doen nog een tijdje alsof, of ze halen meteen iemand uit de school van LVG binnen (Adriaanse, Blind, of zo) en keren terug naar het circulatievoetbal.

Overigens verwacht ik dat het TH in de winterstop een of meer dure aankopen gaat doen om de supporters te paaien.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47980
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » di nov 10, 2015 10:33 pm

Chapeau. Heldere keuze van Ajax. De enige van het TH waar je zichtbaar goede prestaties zag is nu weg en de keuze voor de bewezen faalhaas Overmars is een feit. Tegen zoveel onkunde kun je lastig opboksen.
Jammer, maar het past geheel in de traditie van onze club.

Dood- en doodziek.

columbus
Berichten: 5418
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door columbus » di nov 10, 2015 10:49 pm

Waarom zou werkelijk alles losgelaten worden en koerswijziging ontstaan van 180 graden? We hebben het over voetbal, geen kernfysica? Er zal toch wel ergens om deze planeet iemand zijn die Jonk prima kan vervangen? Ik snap de paniek niet zo.

De rvc zou overmars en de rest van de prutsers er ook uit moeten mikken. De zogenaamde zwaargewichten vallen me vies tegen

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » di nov 10, 2015 10:51 pm

Ik vind het ook jammer want, ongeacht of je vindt dat de huidige jeugd wel of niet via de Cruijf leer zoveel beter zijn geworden, de jeugd lijkt het nu goed te doen en Jonk is daar natuurlijk voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor. Maar een voetbalclub is business en daar moet je maar leren samenwerken. Het lijkt erop dat Jonk, gesteund door de Cruijff groep, dacht het te kunnen maken om niet aan tafel te gaan zitten bij vergaderingen maar zich denk ik uiteindelijk toch niet zo gesteund voelde door de achterban als hij hoopte.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di nov 10, 2015 10:56 pm

Daar zei Keje Molenaar vanavond iets over:

http://www.ajaxshowtime.com/article/hoo ... kverdeling

Is dat zo onredelijk?

@Mano: dat gaat toch niet werken? Er komt iemand die het eens is met De Boer en Overmars. Anders gaat hij Jonk achterna. Maar het punt is juist dat Jonk inhoudelijkgelijk had. Misschien pakte hij het niet diplomatiek aan, maar zijn voetbalvisie was niet het probleem.

Die andere twee daarentegen... Overmars faalt aan alle kanten en De Boer gaat steeds gekkere dingen doen.

Wat moeten we van de opstelling van de directie denken? Op zijn minst niet snugger: partij kiezen voor een falende TD en een trainer die aan zijn laatste maanden bij Ajax bezig is. Laat ik nou denken dat die Collee geen domme man is... Er zit dus iets anders achter.
Laatst gewijzigd door Yopi op di nov 10, 2015 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rednose » di nov 10, 2015 11:04 pm

Ah....Molenaar weer, als er rotzooi is staat ie altijd klaar voor commentaar.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33642
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di nov 10, 2015 11:07 pm

Yopi schreef:Daar zei Keje Molenaar vanavond iets over:

http://www.ajaxshowtime.com/article/hoo ... kverdeling

Is dat zo onredelijk?

@Mano: dat gaat toch niet werken? Er komt iemand die het eens is met De Boer en Overmars. Anders gaat hij Jonk achterna. Maar het punt is juist dat Jonk inhoudelijkgelijk had. Misschien pakte hij het niet diplomatiek aan, maar zijn voetbalvisie was niet het probleem.

Die andere twee daarentegen... Overmars faalt aan alle kanten en De Boer gaat steeds gekkere dingen doen.

Wat moeten we van de opstelling van de directie denken? Op zijn minst niet snugger: partij kiezen voor een falende TD en een trainer die aan zijn laatste maanden bij Ajax bezig is. Laat ik nou denken dat die Collee geen domme man is... Er zit dus iets anders achter.
Eerst kijken of Overmars zich niet verslikt in Braakman & Pannekoek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di nov 10, 2015 11:09 pm

Nee, want ze hebben hem nog even nodig.

Denk dat deze aanval op het verkeerde moment is ingezet. Of het is een wraakactie, natuurlijk. :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23230
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di nov 10, 2015 11:17 pm

zeux schreef:
El Clavo schreef:Ik ook, omdat ik wel geloof dat de basis goed is. Het gevaar is echter dat er meer komt kijken bij dergelijke functies. Een goede profvoetballer is 1, een technisch leidinggevende is iets heel anders. Daar vergist Cruijff zich ook in, ben ik van overtuigd.
Precies. Het 'falen' zit niet in de methodiek bij de jeugd, maar in het neerzetten van de totale organisatie bij Ajax (en vooral het helder maken van de structuren en verantwoordelijkheden). Er is op management-niveau gehobbyd. En daarin vind ik Cruijff tekortgeschoten, omdat hij als 'generaal' van de revolutie zijn troepen beter had moeten coördineren.
Maar wie of wat is dan wel echt een goede technisch leidinggevende?

Hiddink? Steven ten Have? Moet je John Jaakke, Rik vd Boog of Henk ten Cate de baas maken?


Ajax en de KNVB, maar ook net zo goed Feyenoord en PSV zijn in gigantisch veel jaren ontzettend slecht bestuurd. Door zowel voetbalmensen als door niet voetbalmensen.

Wanneer liep het wel goed? Wanneer bijvoorbeeld Rinus Michels, Johan Cruijff, Louis van Gaal of Alex Ferguson ergens de baas was.
Dat is, ook op een wat meer microniveau bij clubs als Heerenveen eigenlijk altijd zo, één sterke man met visie die de baas speelt en de hele organisatie meetrekt, dat is de succesformule.

Wanneer je bureaucraten en overlevers en gasten die vooral willen vergaderen binnenboord hebt, dan heb je daar doorgaans geen reet aan.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33642
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di nov 10, 2015 11:18 pm

Ik denk dat het reuze jammer is dat Toon Gerbrands voor Eindhoven heeft gekozen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » di nov 10, 2015 11:38 pm

En ik denk dat het geen toeval is dat Toon Gerbrands geen trek had in een baan bij Ajax. Hij ziet ook wel dat bij Ajax zwakke mensen worden gemanipuleerd en sterke buiten gewerkt.

Lijkt me duidelijk wat er had moeten gebeuren. Overmars eruit, De Boer terug in zijn hok en over zes maanden een trainer die wel Ajax-voetbal speelt.

In plaats daarvan: de best functionerende eruit, zodat je met een trainer blijft zitten die zijn langste tijd gehad heeft en met een TD zonder netwerk.

Het grappige is, ik zie een parallel met het conflict destijds tussen LVG en Koe. Ook toen lag de oplossing voor de hand. De trainer was over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen en LVG had de verkeerde baan. Dus: schop Koe eruit en maak LVG trainer. Dat gebeurde niet. Waarom niet? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23230
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di nov 10, 2015 11:44 pm

Yopi schreef:Het grappige is, ik zie een parallel met het conflict destijds tussen LVG en Koe. Ook toen lag de oplossing voor de hand. De trainer was over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen en LVG had de verkeerde baan. Dus: schop Koe eruit en maak LVG trainer. Dat gebeurde niet. Waarom niet? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Jep dat was een partij wanbeleid.
Ik zal bij het gros van de AT-ers ongetwijfeld de reputatie hebben van een Cruijffiaan, dat heb je aan jezelf te danken met zo'n username maar dat betekent natuurlijk niet dat ik ga jokken of draaien wanneer Louis van Gaal in een situatie gelijk heeft.

Dat Van Gaal het veld moest ruimen en Koeman lekker mocht blijven zitten (tot hij ging prutsen in de competitie en het hard verneukte tegen Auxerre) was zo'n partij onterecht. :blush.gif:
Yopi schreef:En ik denk dat het geen toeval is dat Toon Gerbrands geen trek had in een baan bij Ajax. Hij ziet ook wel dat bij Ajax zwakke mensen worden gemanipuleerd en sterke buiten gewerkt.
Dit is zooooo ontzettend f*cking waar...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33642
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » di nov 10, 2015 11:52 pm

Yopi schreef:En ik denk dat het geen toeval is dat Toon Gerbrands geen trek had in een baan bij Ajax. Hij ziet ook wel dat bij Ajax zwakke mensen worden gemanipuleerd en sterke buiten gewerkt.
Als dit het patroon is, dan zou deze 'waarheid' ook op de saneeractie bij het begin van de 'revolutie' van toepassing moeten zijn...

Jonk is weg. En ineens breekt een soort diepe 'rouw' uit. Alsof De Verlosser is vertrokken. Als alles bij Ajax van één hoofd opleidingen af blijkt te hangen, dan is dat al een indicatie dat het met de club niet goed ging.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23230
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » di nov 10, 2015 11:57 pm

zeux schreef:
Yopi schreef:En ik denk dat het geen toeval is dat Toon Gerbrands geen trek had in een baan bij Ajax. Hij ziet ook wel dat bij Ajax zwakke mensen worden gemanipuleerd en sterke buiten gewerkt.
Als dit het patroon is, dan zou deze 'waarheid' ook op de saneeractie bij het begin van de 'revolutie' van toepassing moeten zijn...
Mwa door de 'revolutie' zijn er wat mensen die toen in dienst waren bij Ajax op zoek naar een ander soort functie of ze hebben zelfs een andere werkgever moeten benaderen, maar ik vind niet dat het op een enorm schofterige manier is gegaan.

Dat ging, zoals vaak wordt geroepen helemaal niet over 'wel vriendje van Cruijff, niet een vriendje van Cruijff', de maatstaven wat betreft functioneren gingen gewoonweg omhoog.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » di nov 10, 2015 11:58 pm

De goede opleiders in Nederland zijn zéér dun gezaaid. Grote kans dat we straks weer een gelijkheidsdenker krijgen. Dat is de dood in de pot.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23230
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » wo nov 11, 2015 12:01 am

Ja, dat zou zeker kut zijn Jöhnk.

Maar don't worry: Wim Jonk is binnen 7 maanden weer terug.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo nov 11, 2015 12:01 am

Hoezo? Is heel normaal in de topsport dat de invloed van één buitengewoon begaafde sporter of trainer of TD of opleider immens is. :confused.gif:

Het is inderdaad hoe het gaat, Zeux. De aanstelling van Ling, die -wat je ook van hem vindt - een sterke persoonlijkheid is, werd met alle middelen tegengewerkt. Zo iemand is een bedreiging voor heel wat mensen.

Voor Jonk geldt hetzelfde: vervelende kerel die zeurt dat er geen breedteaankopen zouden worden gedaan. Als hij wat flexibeler (lees: manipuleerbaarder) was geweest, had hij zijn pensioen kunnen halen.

De bottom line is dat het veel mensen binnen Ajax niet zoveel uitmaakt wat er op het veld gebeurt. Daar hebben ze ook geen kijk op. Het gaat om macht, prestige, geld. Om netwerkjes, invloed, indirect geld verdienen aan de club. Mijn opa (met familieleden van zijn generatie die lid van Ajax waren) zei al: 'Als je van Ajax houdt, blijf er dan bij uit de buurt'. Nu weet ik precies wat hij bedoelde. :blush.gif:
Laatst gewijzigd door Yopi op wo nov 11, 2015 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie