Marc Overmars

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » wo feb 18, 2015 9:44 am

Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:BCG maakt geen rapport over Overmars maar over de club. Overmars wordt op diverse onderdelen beoordeeld en staat er slecht op. Aan de RvC om te bepalen wat ze ermee doen.

Misschien moet Overmars zich alleen bezig houden met jeugdscouting. TD zijn en seniorenscouting is niks voor hem.
Als dat rapport nu al op straat ligt, dan moeten ze het bureau en/of de mensen die het hebben gekregen flink gaan screenen. Als rapporten niet vertrouwelijk behandeld kunnen worden, dan zal er nooit algehele openheid komen. Gezien de afgelopen jaren dat er niks meer naar buiten komt bij Ajax (transfernieuws, nieuwe sponsor et cetera), geloof ik er niks van. Iemand roept weer eens iets.
Dat rapport ligt niet op straat. Ik werk bij BCG en heb amper een idee wat erin staat. Maar een beetje logisch nadenken kan geen kwaad.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » wo feb 18, 2015 9:45 am

Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:BCG maakt geen rapport over Overmars maar over de club. Overmars wordt op diverse onderdelen beoordeeld en staat er slecht op. Aan de RvC om te bepalen wat ze ermee doen.

Misschien moet Overmars zich alleen bezig houden met jeugdscouting. TD zijn en seniorenscouting is niks voor hem.
Als dat rapport nu al op straat ligt, dan moeten ze het bureau en/of de mensen die het hebben gekregen flink gaan screenen. Als rapporten niet vertrouwelijk behandeld kunnen worden, dan zal er nooit algehele openheid komen. Gezien de afgelopen jaren dat er niks meer naar buiten komt bij Ajax (transfernieuws, nieuwe sponsor et cetera), geloof ik er niks van. Iemand roept weer eens iets.
Dat rapport ligt niet op straat. Ik werk bij BCG en heb amper een idee wat erin staat. Maar een beetje logisch nadenken kan geen kwaad.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax A1

Bericht door Lionel » wo feb 18, 2015 9:45 am

Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:BCG maakt geen rapport over Overmars maar over de club. Overmars wordt op diverse onderdelen beoordeeld en staat er slecht op. Aan de RvC om te bepalen wat ze ermee doen.

Misschien moet Overmars zich alleen bezig houden met jeugdscouting. TD zijn en seniorenscouting is niks voor hem.
Als dat rapport nu al op straat ligt, dan moeten ze het bureau en/of de mensen die het hebben gekregen flink gaan screenen. Als rapporten niet vertrouwelijk behandeld kunnen worden, dan zal er nooit algehele openheid komen. Gezien de afgelopen jaren dat er niks meer naar buiten komt bij Ajax (transfernieuws, nieuwe sponsor et cetera), geloof ik er niks van. Iemand roept weer eens iets.
Dat rapport ligt niet op straat. Ik werk bij BCG en heb amper een idee wat erin staat. Maar een beetje logisch nadenken kan geen kwaad.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax A1

Bericht door InnerHarbour » wo feb 18, 2015 9:56 am

Lionel schreef:Dat rapport ligt niet op straat. Ik werk bij BCG en heb amper een idee wat erin staat. Maar een beetje logisch nadenken kan geen kwaad.
Hier ligt zo'n makkelijke grap om de hoek dat ik hem niet zal maken. :hypocrite.gif:
YNWA

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 10:11 am

Wat is dat dan: niet goed communiceren? En met wie? Met De Boer? De scouts? De directie? Iedereen roept maar wat.

Hoe komt het dat deze informatie uitlekt? Welk doel dient dat?

Stel je voor dat je gelijk hebt en het gaat over de scouting. John Steen Olsen was juist erg positief over Overmars. Waarom? Omdat Overmars zijn adviezen overneemt. JSO heeft een goede staat van dienst. Maar toch, er zit altijd spanning. Sana kwam op advies van JSO en mislukte. Wie krijgt dan de strontkar over zich heen?

Misschien wordt het tijd om te kijken naar de kwaliteit van de scouting. Ik heb het idee dat niet alle scouts zo goed als JSO. Waardoor ze genegeerd worden, wat dan weer leidt tot gemopper. Ik las ergens dat drie van de vier scouts het niet (erg) zagen zitten in AEG. Overmars en Jonk hebben AEG toch gehaald. Dat ging vast ten koste van de communicatie. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax A1

Bericht door Ajaciedjuh » wo feb 18, 2015 10:20 am

Lionel schreef:
Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:BCG maakt geen rapport over Overmars maar over de club. Overmars wordt op diverse onderdelen beoordeeld en staat er slecht op. Aan de RvC om te bepalen wat ze ermee doen.

Misschien moet Overmars zich alleen bezig houden met jeugdscouting. TD zijn en seniorenscouting is niks voor hem.
Als dat rapport nu al op straat ligt, dan moeten ze het bureau en/of de mensen die het hebben gekregen flink gaan screenen. Als rapporten niet vertrouwelijk behandeld kunnen worden, dan zal er nooit algehele openheid komen. Gezien de afgelopen jaren dat er niks meer naar buiten komt bij Ajax (transfernieuws, nieuwe sponsor et cetera), geloof ik er niks van. Iemand roept weer eens iets.
Dat rapport ligt niet op straat. Ik werk bij BCG en heb amper een idee wat erin staat. Maar een beetje logisch nadenken kan geen kwaad.
Jij communiceert namens BCG in ieder geval in 3-voud! :666.gif:

Mmmmmm, vertrouwelijk, werknemer bij en dan bevestigen dat dat erin staat. ......
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Lionel » wo feb 18, 2015 10:38 am

Ik ben het er alleen mee eens :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Neefkens » wo feb 18, 2015 10:42 am

Werken bij bcg.... Ze zullen vast functies op allerlei niveau hebben. Je bent als consultant geen knip voor je neus waard als je op een voetbalforum gaat zitten lekken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door peter » wo feb 18, 2015 10:45 am

Zullen we die discussie even stoppen en het feitelijk bij Marc Overmars houden?

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » wo feb 18, 2015 10:50 am

Peter schreef:Zullen we die discussie even stoppen en het feitelijk bij Marc Overmars houden?
Het gaat feitelijk over Overmars. Ajax heeft een extern bureau in de arm genomen om het functioneren van de organisatie onder de loep te nemen.

En dan blijkt dat pandjes opkopen en aan oldtimers sleutelen wat anders is dan het managen van processen binnen een topsportorganisatie met een miljoenenomzet.

Dat bureau zal een advies geven en Ajax zal daar wel of niet wat mee doen. Hopelijk wel. Je ziet aan psv dat het bepaald geen nadeel is om op directieniveau iemand te hebben die bekend is met het managen van topsportprocessen. Komt nog bij dat Gerbrands verbaal wat sterker is dan spiekbriefje Sar en hakkelaar Overmars. Lijkt me ook geen nadeel wanneer je mensen moet uitleggen wat je van ze verlangt.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Neefkens » wo feb 18, 2015 10:51 am

Yup, de boodschap moet nu toch duidelijk genoeg zijn
Overmars mag nu laten zien dat hij ook in de duurdere prijsklassen van gevestigde ervaren spelers goed kan acteren. Tot nu toe ben ik tevreden over hem.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 11:02 am

Interne communicatie is het op dit moment helemaal, heb ik begrepen. Maar misschien ligt het in de voetbalwereld anders. Welk normaal bedrijf zou iemand als LVG aanstellen in een topfunctie? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11442
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Toppie » wo feb 18, 2015 11:07 am

Peter schreef:Zullen we die discussie even stoppen en het feitelijk bij Marc Overmars houden?
Overdwars :smallgrin.gif:

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door DelToro » wo feb 18, 2015 11:08 am

Yopi schreef:Interne communicatie is het op dit moment helemaal, heb ik begrepen. Maar misschien ligt het in de voetbalwereld anders. Welk normaal bedrijf zou iemand als LVG aanstellen in een topfunctie? :smallgrin.gif:
Het is voor Van Gaal een handicap dat hij communicatief niet handig is. Een aantal keer is hij hierdoor (sneller dan nodig) mislukt. Van Gaal heeft echter wel in het verleden laten zien over hele specifieke kwaliteiten te beschikken, waardoor veel clubs het toch met hem aandurfden. Dat kan momenteel nog niet echt van Overmars worden gezegd.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 11:24 am

DelToro schreef: Het is voor Van Gaal een handicap dat hij communicatief niet handig is. Een aantal keer is hij hierdoor (sneller dan nodig) mislukt. Van Gaal heeft echter wel in het verleden laten zien over hele specifieke kwaliteiten te beschikken, waardoor veel clubs het toch met hem aandurfden. Dat kan momenteel nog niet echt van Overmars worden gezegd.
Een openbaring is hij inderdaad niet. :smallgrin.gif:
Moet bij worden aangetekend dat dit een vak is waarvoor je een netwerk nodig hebt. Overmars scoutte bij GAE op een ander niveau. Maar ik ben het met je eens, dáár moet je naar kijken. Heeft hij inzicht in de materie? Kan hij de juiste spelers binnenhalen? Ligt het aan hem dat spelers als Sana en Van der Hoorn worden gekocht, of ligt het aan anderen? Wie draagt spelers aan? Wie bepaalt wat?

Overmars is op het oog eindverantwoordelijk voor het aankoopbeleid, maar in de praktijk wordt er beslist bij meerderheid van stemmen. Dan kun je hem niet álles aanrekenen.
Wat ik minder vind, is dat hij de bezem niet door de scouting heeft gehaald. Al onze scouts zouden van het niveau-JSO moeten zijn. Dat is duidelijk niet het geval.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door DelToro » wo feb 18, 2015 11:36 am

Dat laatste vind ik lastig inschatten. Ik heb werkelijk geen flauw idee welke spelers door de scouting zijn aangedragen. Sana is zo ongeveer de laatste aankoop (direct voor het eerste) waarvan we zeker weten dat deze is aangedragen door de scouting. Misschien Milik ook, al lees je daar geruchten over dat de scouting niet achter zijn komst stond en dat het Overmars was die deze transfer er doorheen heeft geduwd.

Alle andere aankopen (Zimling, Viergever, Sinkgraven, Zivkovic, Viergever, VD Hoorn, Cuenca, Bojan, Duarte, Moisander, Cillessen, Babel, Poulsen en Hoesen) zijn toch zeker niet door de scouting aangedragen neem ik aan. Dan kan ik ook scout worden en waarschijnlijk een betere.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 11:45 am

Misschien kun je dat wel. :smallgrin.gif:

Wat mij opvalt, is dat Overmars JSO meer dan serieus neemt.

http://ajaxfanzone.nl/2015/01/05/overma ... een-olsen/

Misschien is de rest minder goed? We kunnen er niet omheen dat vorige TD's en trainers de scouting óók passeerden.

Wat Milik betreft, we hebben toch een scout in Duitsland?

Zivkovic komt van de jeugdscouting. Ajax wilde hem al hebben toen hij in de B1 speelde, maar hij koos toen voor een contract bij Groningen.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door DelToro » wo feb 18, 2015 11:57 am

Ja het gerucht ging dus dat Overmars overging tot de huur van Milik op aanraden van Ulderink. Tsja, super betrouwbaar is het niet, maar daar om noemde ik het ook een gerucht. :wink.gif:

Het zou inderdaad kunnen dat de rest minder goed is dan JSO, maar dat hoeft niet. We hebben geen idee, simpelweg omdat we geen enkel idee hebben welke spelers ze hebben aangeraden. Er is de laatste jaren geen enkele speler gekocht uit landen waar scouts actief zijn, op het gebied van JSO na. Maar Sana is wel de enige selectiespeler die het TH uit Scandinavie heeft gehaald. Het is dus zeker niet zo dat er veel spelers van JSO worden gekocht.

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je een scout bent in land waar talent rondloopt (anders heeft het geen zin om erheen te gaan), en dat je vervolgens geen spelers kan vinden die goed genoeg zijn voor Ajax 1. Vooral niet als je elke wedstrijd intensief bekijkt, je inmiddels ongetwijfeld een netwerk hebt opgebouwd waar je geregeld tips van zult krijgen en je het al jaren doet. Dat bestaat gewoon niet.

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » wo feb 18, 2015 12:02 pm

Yopi schreef: Wat Milik betreft, we hebben toch een scout in Duitsland?
Komt van Andries Ulderink, meen ik me te herinneren. Die kent M.O. nog van GAE.
Yopi schreef:Interne communicatie is het op dit moment helemaal, heb ik begrepen. Maar misschien ligt het in de voetbalwereld anders.
Het leven bestaat voor een belangrijk deel uit communicatie en informatie. Mijn leven tenminste. :smallgrin.gif:

Ik vind het zo'n dooddoener dat de voetbalwereld anders is. Wanneer je dat als waarheid neemt, is het star, onwrikbaar en kun je dus niets veranderen. Enerzijds halen ze bij Ajax op de werkvloer anders binnen (Jongkind, die physio die de volleyballers 'deed' etc.). Lijkt me prima. Anderzijds worden cruciale posten echter wel vergeven aan Sar en Overmars. Op basis van?? Ik vrees o.b.v. Jopie's voorkeuren en vooroordelen.

Er zal niet voor niets een consultancy door Ajax zijn ingehuurd. De RvC zal niet helemaal happy zijn met de huidige gang van zaken. Ik hoop dat Wijers en Van Wijk vrij zijn om naar eigen goeddunken te handelen. En dat niet alles met Barcelona moet worden besproken. De sportieve lijn Cruijff vind ik prima. Maar de invulling van poppetjes die het beleid invulling dienen te geven is niet zijn pakkie an. Daar heeft ie de ballen verstand van en daar is ie te opportunistisch voor.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 12:14 pm

Hoezo? Het ontdekken is het probleem niet. Spelers 'ontdekken', dat kunnen jij en ik nog. Alle goede spelers zijn allang bekend bij clubs. Het gaat erom welke spelers je kiest, en vooral welke spelers je kunt krijgen.
De Deense connectie is het beste voorbeeld. Door recente successen wil bijna elk Deens talent naar Ajax. Scouten is op die manier héérlijk: volg de grootste talenten en zoek uit. In Brazilië daarentegen heeft Ajax geen schijn van kans. Daar gaat het op een andere manier.

Het is ingewikkelder dan je denkt. Spelers zitten in de portefeuille en in de zak van zaakwaarnemers of zelfs investeringsmaatschappijen. Het is: voor wat hoort wat. Stel dat Ajax Maxwell wil halen. Als het lukt, zou het een mooi succes zijn voor Overmars, nietwaar? Maar op welke voorwaarden wil Raiola meewerken? :confused.gif:

Wil maar zeggen, het is ook hoever Ajax wenst te gaan en welke ruimte Overmars krijgt.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door DelToro » wo feb 18, 2015 12:26 pm

Wat jij aangeeft is beleidsniveau: naar welke landen sturen we scouts, met welke mensen willen we zakendoen, etc. Dat kun je de scouts niet kwalijk nemen. Ajax heeft om die reden bijvoorbeeld (bijna) geen scouts meer in Zuid Amerika, toch? Ik hoop dat Ajax in kaart heeft gebracht in welke landen ze succes denken te kunnen hebben en daar hun scouts naar hebben gestuurd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Jöhnk » wo feb 18, 2015 12:29 pm

DelToro schreef:Ja het gerucht ging dus dat Overmars overging tot de huur van Milik op aanraden van Ulderink. Tsja, super betrouwbaar is het niet, maar daar om noemde ik het ook een gerucht. :wink.gif:
Sorry hoor, maar dit artikel rammelt aan alle kanten. De scouting was niet positief maar Ulderink, de vriend van Overmars, wel? Ulderink was scout!

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door DelToro » wo feb 18, 2015 12:35 pm

Ja, dat kan zo zijn, maar kennelijk brengen meerdere scouts advies uit over een speler (zoals Yopi aangaf bij de deal van El Ghazi). Dit bericht duidt er op dat de meerderheid van de scouting niet achter de aankoop stond, op Ulderink na. Bericht rammelt wat mij betreft dus niet aan alle kanten.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door Yopi » wo feb 18, 2015 12:42 pm

Het gebied is ook afgebakend: Scandinavië, Oost-Europa, Balkan, Duitsland, Oostenrijk, enz. Zuid-Amerika doet Ajax niet meer, om de reden die ik noemde.

De scouts leggen de contacten met spelers, familie, zaakwaarnemers, enz.

Naar Denemarken heeft Overmars geen omkijken, want JSO mist niet veel. Hij zit er soms naast, hij loopt soms een speler mis, maar in grote lijnen marcheert het wel. Voeg daarbij het feit dat de Ajax-Denen continu reclame voor onze club maken, en je krijgt een voor Ajax gunstige situatie.

Onderschat niet wat reclame kan doen. Milik roept tegen elke journalist die het wil horen dat Ajax de allerbeste club voor talenten is. Dat kan in de toekomst doorwerken. Het is voor ons raar, maar Ajax moet in een land als Polen op de kaart worden gezet. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Neem Duitsland. Ajax heeft daar een scout. Af en toe lezen we dat alweer een talent Ajax heeft afgewezen. Op dit moment is Ajax voor de meeste Duitse spelers geen optie. Komen ze in de BuLi niet aan de bak, dan kiezen ze liever voor de Tweede BuLi of voor Oostenrijk.

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kassa voor Overmars

Bericht door wimpey » wo feb 18, 2015 12:44 pm

DelToro schreef:Wat jij aangeeft is beleidsniveau: naar welke landen sturen we scouts, met welke mensen willen we zakendoen, etc. Dat kun je de scouts niet kwalijk nemen.
Pcs. Het gaat niet om een scout, maar om de directie. BCG gaat ze niet vertellen waar een scout op moet letten of aan moet voldoen.

Het gaat dus om de impulsen die de TD aan bijv. de scouting geeft. Beleidsmatig, strategisch, qua visie. En (voorzover het voornoemde aanwezig is, twijfel twijfel...) of een directeur dat over kan brengen op degenen die het uit dienen te voeren.

Daarom roepen al die voetballui ook dat de voetballerij 'anders' is. Of een 'jungle'. Stel je voor dat er iemand met een vers paar ogen op kijkt en vaststelt dat het een old boys network is en dat er veel meer mogelijk is. Die hebben er dan meteen de ballen verstand van en worden weggewerkt.

Ze willen immers zelf 'bankje spelen' of, in dit geval, over de poppetjes beslissen. Terwijl je dat juist aan de werkvloer over moet laten. Een goede directeur heeft het zo voor elkaar dat ie optimaal geadviseerd wordt en o.b.v. die informatie een beslissing neemt. Wanneer dergelijke randvoorwaarden 'staan', spoel je geen miljoenen door het afvoerputje voor knoeiers als vd Hoorn en Duarte.

Plaats reactie